kannattaako ottaa a-hepatiitti

tiedustelija...

Jso lähtee esim kanarialle niin kannattaako ottaa a-hepatiitti? Oletteko ottaneet rokotteita jos olette käyneet yleisissä lomakohteissa esim viikon? Miten aikaisin ennen matkaa rokote kannattaa ottaa?

Miten auttaako maitohappobakteerit välttämäään vatsavaivat? (ei varman auta aina..) mutta oletteko käyttäneet ennen lomamatkaa?

8

2727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeessä

      kannattaa ottaa! Tosin itse olen ottanut yhdistelmärokotteen.

    • huono esimerkki

      Mutta mulla ei ole a-hepatiitti -rokotusta ja olen reissannut ympäri maailmaa enkä yleisissä lomakohteissa. Kanaria tosin on jäänyt vähemmälle mutta sentäs kerran kävin sielläkin. Maitohappobakteerit ei auta mulla myöskään mitään, päinvastoin menee maha sekaisin. Käsittääkseni suositus rokotteille on jos menee toisenlaisen bakteerikannan maihin. Tuskin sitä rokotetta tarvitsee siis Kanarialla sen enempää kuin Suomessakaan, mutta sinällään se olisi hyvä olla muutenkin vaikkei lomailisi missään.

      • virus...

        Rokotuksilla ei ole mitään tekemistä bakteerikannan kanssa. Ne ovat virustauteja vastaan.
        A-hepatiitti (kuten myös B ja C) on viruksen aiheuttama maksasairaus. A yleensä muuten terveellä ei ole kovin vaarallinen ja voipi parantua itsestään, B taas on paljon pahempi juttu. A-hepatiitti tartunnan saa yleensä ruuasta (leviää ulosteiden mukana...), B-hepatiitin veren välityksellä.

        Maha taas "menee sekaisin" sen erilaisen bakteerikannan takia jos on mennäkseen. Jotkut väittävät että maitohappobakteerit auttavat, mutta taitaa olla lähinnä toiveajattelua. Minulla ei koskaan ole ollut maha sekaisin ulkomailla, en syö maitohappobakteereja, ja ulkomailla yleensä syön ihan sitä mitä paikallisetkin. Kanariasta en tiedä, en ole siellä koskaan käynyt.


    • kauemmas tosin

      matkustin, ja samalla pistin koko perheelle havrixit. oli kallis aine. ja uusinta joululahjaksi, mutta sitten onkin elinikäinen suoja

    • Pasi

      A-hepatiitti on käytännössä vaaraton itsestään parantuva tauti johon saa pysyvän immniteetin. Rokote aiheuttaa sivuvaikutuksia ja on kallis, minulla oli kurkku viikon kipeä rokotuksen takia luulen ja se pilasi matkani. Rokote olisi halvempi ja kansanterveyslaitos pitäisi asiasta isompaa meteliä jos rokotus oikeasti olisi tarpeellinen.

      • Nimetön

        Yhden matkan takia Kanarialle ei kannata A-hepatiittia vastaan rokottaa. Riittää, kun katsoo, mitä syö ja missä.

        Maitohappobakteerit saavat ihan varmasti mahan sekaisin.


    • Limoo

      tuskin kannattaa kanarialle mitään hepatiittirokotteita ottaa. ei ole niin suuri riski saada tartuntaa kun kauempana.

      maitohappobakteerit saattavat auttaa tai sitten eivät. itse en käytä niitä ikinä reissatessa, enkä ole saanut mitään mahatauteja tms. ja olen syönyt ihan paikallisia ruokia/jäätelöit/salaatteja ja majoneesia mitä kannattaisi muka välttää.. :)

      • rr234

        Olet siis ihan pihalla....A-hepatiitti on viruksen
        aiheuttama tarttuva maksatulehdus,joka sapen mukana
        kulkeutuu ulosteeseen ja siitä eteenpäin.
        Maitohappobakteereilla on tarkoitus "tasata"
        suoliston bakteerikantaa vieraissa olosuhteissa.
        Ei siis mitenkään suojaa hepatiitilta.
        Kyllä tartunnan voi saada Kanariallakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      528
      5852
    2. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      102
      2006
    3. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      19
      1971
    4. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      113
      1801
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      62
      1588
    6. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      28
      1587
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1335
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      60
      1207
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      68
      1045
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      1005
    Aihe