Olen ostamassa fiat 980dt traktoria. Käyttö kokemuksia, helposti rikkuvia paikkoja/tarkastuskohteita??????
980dt
7
4482
Vastaukset
- Jänkä Joonas
Muutamia paikkoja mitä kantsii katella..
1) etunavat ja kääntökotelot: Iso etukuormaaja ja paripyörät syövät nuo 10000 käyttötuntiin mennessä.. Eli jos paljon hitsattu tai muuten kierretty rautaa koteloiden ympärille, niin...
Nostamalla kuormaajalla etupään ylös ja heiluttamalla sompaa, näkee olkatappien väljyyden..
2) etuperän kardaanin hammastus.. Vanhemmuuten siitä menee boorit.. Halvin tapa korjata se on hitsata akseli kiinni etuperän akselin tynkään..
3) Hytän korvakot tuppaa repeytymään..=> hytti hakkaa runkoon ja ajomukavuus kärsii...
4) Tarkista, jos mahdollista hydraulipumpun koko.. Alkuperäinen on jotain 32 l/min.. pumppu ottaa voimansa jakopäästä ja liian iso (>50l(min) pumppu rikkoo käyttäakselin jossain vaiheessa. Ja akselin palanen menee jakopäähän ja.... :(
5) Käynnistyksessä kannattaa katsella koneen savuttamista.. Välsästä koneesta saa pirteän tuntoisen (ilman kuormaa) pienentämällä ruiskujen avautumispaineita ja/tai lisäämällä syöttöä.. Savua vaan tuppa tulemaan hieman enemmän :)
6) Jos koneessa on öljykylpy ilmansuodatin.. Kannattaa kurkata onkos siellä öljyä, vai onko se täynnä turvetta/pölyä.. ym muuta..
7) 80-sarjalaisten koppi on galvanoimaton, joten "aidot" maatilan koneet on usein jo pahasti ruosteessa hytin osalta..
ja tietenkin nuo käytettyä traktoria koskevat tarkistuskohdat.. renkaat, vuodot...
älä kuitenkaan säikähdä tätä listaa.. Yleensä vanhassa on aina hieman laittoa :)
Käyttökokemuksista sen verran, että meillä on arkikäytössä tuollainen fiiu. Kesät suolla ja talvella talvet hakattu harvennuksia pikku harvesterilla.. Mittari on mennyt kaks kertaa ympäri.. taitaa olla jotain 22tonnia läjässä.. On toki kone käytetty auki 15t kohdalla, jolloin pistettii turbo.. Ja kytkinlevyjä menee kolmen tonnin välein.. Hydraalipumpuja harvesteri söi yhden talvessa.. mutta vaihdettiin keulapumppuun ja sitten ei murheita.. Koppi lahoaa käsiin, mutta lasikuidulla sekin aina on kursittu läjään.
En sitä kiellä, että Valtran F-malli olisi aika mukava tuolla "varvikossa", mutta kuin fiiullakin sahaa, niin kyllä häätyy katella loppuun asti miten vanhuksella pärjää..
-Joonas- aksila
Mitenkä tuollaasen vetovarsien kiinitys oli, vieläkö niistä läpivienneistä vuotaa peräöljy vai onko siinä erimoinen perä kuin aiemmissa?
- Jänkä Joonas
aksila kirjoitti:
Mitenkä tuollaasen vetovarsien kiinitys oli, vieläkö niistä läpivienneistä vuotaa peräöljy vai onko siinä erimoinen perä kuin aiemmissa?
Ei ole ollut meillä murheita noiden kanssa. Vetovarret on perämurikan lisäksi tuettu etukuormaajan ja puutavarakuormaajan tuppiin..
Olen kyllä nähnyt tapauksia joissa vetovarren tyveltä tippasee.. - jpk
Jänkä Joonas kirjoitti:
Ei ole ollut meillä murheita noiden kanssa. Vetovarret on perämurikan lisäksi tuettu etukuormaajan ja puutavarakuormaajan tuppiin..
Olen kyllä nähnyt tapauksia joissa vetovarren tyveltä tippasee..Vaihtaa nimittäin ne vetovarren stefat. Toki voi olla jo akselin reikäkin soikea,jolloin joutuu laittaamaan "korjaus-sarjan" joita saa korjaamoilta.
Täälläpäin samoin 980 jolla jo kolmas rinki menossa mittarissa,ja käyttö myöskin rajua. Ja hyvin käy ja kukkuu,kuten muutkin firman fiiatit.
Kestävyys fiiuissa aikamoisen legendaarista,uskaltaa ostaa minkä vaan kutos fiiun!
- Hiivatti
Joo täytyy tarkistella. Kiitos!!
- joku
Itsekin olen katsellut 980dt Fiatia. Kuuluvat olevan vielä lujempia kuin uudemmat 980:a vastaavat 100-90dt:t
- fiiu
ite kans oon katellu jos jollain ois myytävänä niin vois laittaa kuvia ja hinnan koska oisin kiinnostunu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760