Tahtoisin lähteä Suomesta niin pian kuin mahdollista, ja olen miettinyt, olisiko lukiosta mahdollista lähteä suoraan jonnekin ulkomaille yliopistoon tai ammattikorkeakouluun? Olen saanut sen käsityksen, että minun pitäisi opiskella Suomessa ja mahdollista vain käydä vain vaihdossa jossain..:/ Mutta tahtoisin hoitaa loput opintoni kokonaan ulkomailla.. Onko tämä mahdollista, vai haaveilenko mahdottomasta?
Lukiosta ulkomaille opiskelemaan?
5
2975
Vastaukset
- daweazz
Käyt ensin lukion loppuun Suomessa ja haet sitten Espanjaan tai minne nyt haluatkaan yliopistoon koko tutkintoa suorittamaan. Voit jopa lähteä vaihtoon espanjalaisesta yliopistosta, jos niin tahdot. Missä muuten sanotaan, että opiskelut pitäisi hoitaa Suomessa? Minä ja moni muu on suorittanut koko tutkinnon ulkomailla ja ollut vielä vaihtarina kaupan päälle. Älä kuitenkaan odota, että joku kattaa sinulle valmiin pöydän eteen, vaan joudut itse selvittämään hakuprosessin ja etsimään sopivan koulun ym.
- espanjaanrakastunut
Kiitos! Et tiedä miten helpotit oloani, haluan niin kovasti vain päästä ulkomaille ja kuvittelin olevani jumissa täällä vielä vuosia :) En tiedä mistä olen saanut moisen käsityksen.. kai useammasta paikasta.. joskus juttelin yhden tutun yliopistossa opiskelijan kanssa ja kysyin asiasta, ja hän epäili ettei suomalaisen lukion päättötodistus kenties kelpaa ulkomaille. Mutta loistavaa ettei näin ole. 2 vuotta eikä tätä tyttöä enää Suomessa nähdä..:D Ja olen kyllä täysin valmis näkemään vaikka miten paljon vaivaa, sen verran palavasti haluan täältä lähteä :)
- daweazz
espanjaanrakastunut kirjoitti:
Kiitos! Et tiedä miten helpotit oloani, haluan niin kovasti vain päästä ulkomaille ja kuvittelin olevani jumissa täällä vielä vuosia :) En tiedä mistä olen saanut moisen käsityksen.. kai useammasta paikasta.. joskus juttelin yhden tutun yliopistossa opiskelijan kanssa ja kysyin asiasta, ja hän epäili ettei suomalaisen lukion päättötodistus kenties kelpaa ulkomaille. Mutta loistavaa ettei näin ole. 2 vuotta eikä tätä tyttöä enää Suomessa nähdä..:D Ja olen kyllä täysin valmis näkemään vaikka miten paljon vaivaa, sen verran palavasti haluan täältä lähteä :)
Suomalainen yo-todistus kelpaa ulkomaisissa yliopistoissa siinä missä paikallinenkin, mutta ainakin Espanjaan ja moneen muuhun maahan (ei kuitenkaan esim. Britteihin tai USA:aan) joudut hakemaan tutkinnontunnustusta, jota haetaan paikallisesta opetusministeriöstä. Siihen tarvitset viralliset käännökset lukion päättötodistuksesta ja yo-todistuksesta.
- RaPiD
Minä lähdin heti lukion suoritetuani espanjalaiseen ammattikorkeakouluun opiskelemaan. Kieltä en puhunut aluksi lainkaan, mutta kaikki kurssit sain hyväksytysti suoritettua. Olen tyytyväinen valintaani opiskella ensin ammattikorkean puolella, sillä kielitaitoni oli alussa olematon, enkä näin ollen olisi varmaaan yliopistossa pärjännyt. Espanjassa, omien kokemusteni perusteella, on ammattikorkeakoulussa opiskelu hyvin samanlaista suomalaisen yläasteopiskelun kanssa. Monella espanjalaisella opiskelijalla ei siellä ole motivaatiota opiskella ja kurssit pääseekin helposti läpi jo pelkällä positiivisella asenteella ja yrittämisellä. Ammattikorkeakouluja on kahta eri astetta: "Grado Superior" ja "Grado Medio". Koulutukset kestävät 1 - 2 vuotta. Ainakin siinä osassa Espanjaa, jossa itse opiskelin, sisään kouluihin pääsee lähes kaikki hakijat. Jos sinulla on lukio suoritettuna, sisäänpääsyn tulisi olla helpoa. Koulut ovat maksuttomia. Tarvitset viralliset käännökset yläaste ja lukiotodistuksistasi. Kela maksaa opinto- ja asumistuet jos koulu on yleinen, ei "privado". Ammattikorkeakoulujen puolelta löytyy Espanjassa jopa sellaisia koulutuslinjoja, joita meillä Suomessa ei ole tai jotka ovat Suomessa maksullisia (esim. matkaoppaan ja PR-henkilön koulutusohjelmat). Ammattikorkeakouluista on myös suorat pääsyt opintoihin liittyviin yliopisto-opintoihin. Eli jos vaikka luet sairaanhoitajaksi, pääset arvosanoista riippuen (ammattikorkeakouluista hakevilla oma kiintiönsä) suoraan yliopistoon lukemaan lääketiedettä, jos haluat.
Yliopisto-opiskelusta Espanjassa minulla ei ole vielä omakohtaisia kokemuksia. Aloitan ensimmäisen vuoden opintoni vasta tänä syksynä. Suomalaiseen yliopistoon verrattuna monelle alalle on kuitenkin todella helppo päästä vaikka arvosanat eivät olisikaan huippuja. Esimerkiksi psykologiaa on päässyt viime vuonna opiskelemaan 5.5 keskiarvolla maakuntani eräässä yliopistossa. Tämä kaikki tosin riippuu yliopistosta, sillä jotkut yliopistot ovat suositumpia kuin toiset ja näin ollen niihin voi olla hankalampi päästä sisään. Suomalaisten ei tarvitse tehdä ainakaan tällä hetkellä mitään erikoisia pääsykokeita (poikkeuksena muutamat yliopistot, jotka niitä vaativat kaikilta oppilailta), lukion päättötodistus ja ylioppilaskoetodistus riittävät. Espanjalainen yliopistojärjestelmä tosin on muutosvaiheessa ja vuoden 2010 keväästä alkaen yliopistot alkavat järjestämään pääsykokeita kaikille hakijoille (paitsi ammattikorkeakouluista suoraan tuleville).
Espanja on kiehtova maa, eikä mielestäni opiskelu siellä ole rankempaa kuin Suomessa. Oman kokemukseni perusteella opiskelijat ottavat Suomessa opintonsa paljon vakavammin kuin espanjalaiset ja ovat valmiita pänttäämään ja panostamaan koulutukseen espanjalaisia nuoria enemmän. Voit siis pärjätä luokkatovereihisi verrattuna hyvinkin vaikka et espanjaa osaisikaan puhua täydellisesti. Tottakai poikkeuksia tietysti löytyy molemmista suunnista! Hakuprosessit eivät ole hankalia ja loppuen lopuksi kovin kummoista paperisotaa en ole joutunut Espanjassa enkä täällä Suomessakaan käymään ulkomailla opiskelun takia. Rohkeasti siis vaan opintoja suunnittelemaan ja Espanjaan hakemaan! :)- yuil
nyt pitääkin aloittaa heti kansalaisopiston espanjankurssi ja vaihtaa kielimatkakohde maltasta espanjaan ja ottaa ensivuonna espanjalainen vaihto-oppilas! :D
onko jollakin kokemuksia briteissä opiskelusta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2486409Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1965956Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai175499Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1014247Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1433523Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1303343HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok233046Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan82502Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja2632459- 1332306