voiko vanhemmat pakottaa.

anniina

voiko vanhemmat pakottaa rippileirille? en haluaisi mennä koko leirille kun ei mua nuo uskonnolliset asijat paljoa kiinnosta. muutenkin olen aikonut erota kirkosta kunhan tulen täysi ikäiseksi. vanhenpien mielest mun pitäis käydä leiri vaika itekkään mitään uskonnollisia ole mutta kun en halua.

11

2414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (((((¤._.¤)))))

      niin näet se puolen asiasta .. ja saat rauhallista
      harkinta aikaa itsellesi kirkosta eroamiseen ja
      vanhenpiesi mahdollinen painostus varmaan vähenee
      ja toden näköisesti saat leirilltä myös hyviä kavereita

    • Eräs lukija

      Virallisesti ketään ei voi pakottaa rippileirille, käytännössä tätä kuitenkin yhä valitettavasti tapahtuu. Argumentoi vanhemmillesi asiallisesti miksi et halua mennä leirille, leirin tarkoitus on kuitenkin opettaa kristityille nuorille enemmän uskostaan ja leiri tähtää konfirmaatioon jossa jokainen tunnustaa oman uskonsa. Jos ei miellä itseään kristityksi, moiseen toimintaan osallistuminen vain rahan tms. hyödykkeen takia on loukkaavaa kyseistä uskontoa ja omia periaatteita vastaan.

      Oletko harkinnut esim. Prometheus-leiriä, joka on uskonnoton vastine riparille? Myös, jos osallistut riparille, sinun ei ole pakko osallistua konfirmaatioon - asiasta voi keskustella papin kanssa.

      • anniina

        en oo harkinnu mitään leiriä musta ne on vähän rahan hukkaa jos ei oikein kiinnosta mielummin teen sen viikon ajankin jotain mist pidän. pitää yrittää puhuu porukoille.


      • Hathaldir
        anniina kirjoitti:

        en oo harkinnu mitään leiriä musta ne on vähän rahan hukkaa jos ei oikein kiinnosta mielummin teen sen viikon ajankin jotain mist pidän. pitää yrittää puhuu porukoille.

        Joo. Puhuminen on se kaikkein tärkein asia. Vanhemmat arvostavat sitä, että nuori esittää pohditun mielipiteensä selkeästi ja asiallisesti. Sillä tavalla saattaa saada hyvinkin tahtonsa läpi, tai ainakin paremmat asemat neuvotteluun, jossa syntyy molempia osapuolia tyydyttävä kompromissi.

        Minusta maailmankatsomukseen liittyvissä asioissa on kyse niin henkilökohtaisista jutuista, että kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta pakottaa toista rippikouluun. Tai Prometheus-leirille yhtään sen enempää. Vanhempasi eivät voi pyytää poliisia viemään sinua leirille voimakeinoin, mutta he voivat tehdä elämästäsi muilla tavoin erittäin ikävää. En muutenkaan suosittelisi pilaamaan välejä vanhempiisi.

        Neuvoisin siis, että mikäli he pakottavat sinut vasten tahtoasi, ilmoitat heille, että et tee sitä vapaaehtoisesti, mutta menet kuitenkin. Älä myöskään pura turhautumistasi häiriköimällä ja siten pilaamalla leiriä muilta leiriläisiltä, sillä se ei ole heidän vikansa. Kannataa suhtautua siihen mahdollisuutena tutustua ihmisiin ja saada uusia kokemuksia. Ei se elämääsi pilaa.

        Jos et ole kiinnostunut uskonnollisista asioista, suosittelisin minäkin riparin sijaan Prometheus-leiriä eli protuleiriä. Siellä keskustellaan esimerkiksi erilaisuuteen, päihteisiin, ihmissuhteisiin, seksuaalisuuteen, tulevaisuuteen ja yhteiskuntaan liittyvistä tärkeistä kysymyksistä leiriläisten omasta näkökulmasta, ei minkään uskonnon lähtökohdista. Myöskään oppitunteja ei ole, vaan tärkein työskentelymuoto on keskustelu ryhmässä. Valmiita vastauksia ei ole, vaan jokainen saa muodostaa ja kertoa omat mielipiteensä. Mutta jos sekään ei kiinnosta, ei protullekaan kannata ketään pakottaa.


      • on pakotettu

        menemään peruskouluun ja tarhaan lapsena. En todellakaan ymmärrä, miksei lapset saa itse päättää elämästään!

        Sitten oon joutunut syömään pahaa ruokaa joskus, ja joutunut asumaan kotona vanhempien luona täysi-ikäiseksi asti!


      • Hathaldir
        on pakotettu kirjoitti:

        menemään peruskouluun ja tarhaan lapsena. En todellakaan ymmärrä, miksei lapset saa itse päättää elämästään!

        Sitten oon joutunut syömään pahaa ruokaa joskus, ja joutunut asumaan kotona vanhempien luona täysi-ikäiseksi asti!

        Kyse onkin lähinnä siitä, onko uskonnollinen vakaumus sellainen asia, josta vanhemmat saavat päättää 15-vuotiaan nuoren puolesta. Terveellä järjellä ajateltuna on helppo huomata, että kyse ei ole vastaavasta asiasta kuin 5-vuotiaan vaatimassa oikeudessa viettää arkipäivät yksin kotona tai edes yleissivistävässä oppivelvollisuudessa.


    • lol(2)

      olis itse pitäny tossa viime vuonna käydä mutta en mennyt.
      vanhemmat vaan kysyi halunko mennä sinne riparille ja sanoin että en halua, ja en sitten mennyt.

      useimmat kaverit sano että meni sinne sen takia että sinne "kuuluu mennä" tai "rahan" takia.

      omasta mielestä olis ollu parempi jossei olis ollenkaan menny sit.

      sitten vasta kannattaa mennä kun sinne haluaa.
      oikeasta syystä.

    • yksvaann

      Yleensä katuu vain sitä, minkä tekemättä jätti.

    • koska

      olet alaikäinen. Konfirmaatioon he sen sijaan eivät voi pakottaa osallistumaan. Ota rippikoulu kouluna. Pakolliset koulut käyvät kaikki muutkin.

      • tekemistä

        No huh huh!!! Älä nyt valheita syötä!

        Rippikoulu EI OLE pakollinen eivätkä vanhemmat voi eivätkä SAA missään nimessä pakottaa sinne menemään tai ovat todella epäinhimillisiä ja alistavia lastansa kohtaan!

        Rahan takia nuoret sinne menevät ja valitettavasti siksi etteivät tiedä sen olevan vapaaehtoista. Eivät myöskään ymmärrä, että rippikoulu on koulu, jossa joutuu istumaan tuntitolkulla aivopestävänä.


    • Anonyymi

      Joo ei muakaa kyllä vittakaa noi paskat kiinnosta uskon saatanaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe