Asumaan Kuubaan

Vaihtelu61

Olen asunut jo viidessä eri maassa ja nyt olen vapaa lähtemään jonnekin muualle taas.

Onko suomalaisia asettunut Kuubaan asumaan?

Kuubassa olen käynyt noin 5 vuotta sitten mutta silloin vain turistina. En ajatellutkaan muuttavani sinne joskus. Nyt on eri ääni kellossa. Sen loistavan ilmaston takia haluaisin kokeilla sielläkin asumista. Arveluttaa vain se "kaksiportainen" talous systeemi - se että turistilta nyhdetään kaikki rahat ja paikalliset saa eri valuutalla lähes ilmaiseksi esim. tarvittavat elintarvikkeet. Käydessäni oli paikallinen peso, ja sitten uusi peso, joka oli dollarin arvoinen, ja sitten dollari (US) käypänä valuuttana.

Mitenkäs on asuntojen laita. Onko Havannassa ollut viime aikoina asuntojen uustuotantoa, ja millaiseen hintaan niitä voi vuokrata?

Mika yleensä on Euron ostovoima verrattuna Suomeen? (Esim. Uruguayssa ostovoima on tuotteista riippuen 2-3 kertainen, joten siellä itsensä lähes hengettömäksi raatanut työeläkeläinen parjää hyvin)

Miten ulkomaalaisen sairaanhoito on toteutettu Kuubassa?

Toimiiko VISA-kortti?

Kiitos etukäteen asiantuntevista vastauksista!

6

3281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota selvää

      asioista. Tuskinpa Kuubaan oleskelulupaa saisit, jos et sitten sattuisi olemaan jonkun kansainvälisen järjestön palveluksessa (ulkomaisia firmojahan siellä ei ole).

      Käys nyt vielä kerran turistina paikan päällä niin saatat tulla muutenkin eri ajatuksiin. Ilmasto on mahtava mutta ei sillä pelkästään voi elää. Maan infrastruktuuri on katastrofi ja tuskin siellä vuottakaan kestäisit, länsimaiseen elämänmenoon tottuneena.

      Jos Karibian suuntaan haluaisit asumaan niin onhan siellä muitakin maita, esim. hollantilaisilla antilleilla, joissa hommat pelaa paremmin.

      T. myös Kuubassa käynyt

    • Rod Pokes

      Moro!

      Kuubassa asuu lähinnä avioliiton kautta sinne asettuneita suomalaisia. Esim. Folke asui siellä aina viime aikoihin asti. Pyöritti paikan päällä matkabisneksiään. Santiagossa oli pitkään suomalainen muusikko paikallisen orkesterin palkkalistoilla, jolloin palkka tulee Kuuban valtiolta.
      Itse käytän matkoillani hyödyksi paikalliset pesot, joita voit vaihtaa Cadecoista. Tällöin 10 euroa riittää ainakin viikon sapuskoihin.
      Käytännössä turistiviisumilla voi muistaakseni oleskella Kuubassa kuukauden, paikan päällä voi hakea jatkoa toiseksi kuukaudeksi. Kahden kuukauden jälkeen voit käydä välillä vaikka Cancunissa Mexicossa ja palata taas kahden kuukauden jaksolle Kuubaan.
      Kuubassa toimii yhteisyrityksiä, joiden palvelukseen voi yrittää hakeutua. Turismin liittyen voi itsekin yritellä pientä bisnestä, ainakin noin viraabelinä.
      Infrastruktuuri on ainakin minun kohdallani toiminut moitteetomasti, mutta minulle riittääkin varsin perustarpeet.
      Minulla on ainakin ollut paljon helpompi sopetua kuubalaiseen elämänmenoon kuin tähän suomalaiseen pintaliitoon.

      • Vaihtelu61

        Moi!

        Kiitos asiapitoisesta vastauksesta Rod Pokes! Tuo Cadeco vinkki on hyvä!
        Minulla on siellä nettituttuja (puhun espanjaa sopivasti), mutta jotenkin he eivat osaa asettua suomalaisen housuihin, joka kyselee kaikenlaista. Minusta tuntuu, että heillä on sellainen käsitys että kaikilla eurooppalaisilla on taskut ja tilit pullollaan rahaa, ja että se vielä helposti riittää Euroopassa esim. Rolls Royceen pihalla, vaikka olen selittänyt, että olen raatamalla hankkinut jonkinlaisen työeläkkeen itselleni. Tämän takia kiva kuulla suomalaiselta kommentteja.

        Kertoisitko miten/millä hinnalla asut siella vai oletko hotelleissa pääasiassa!?

        Voiko siellä helposti hankkia vaikka uuden moottoripyörän vai meneekö jo liian vaikeaksi?

        Olen kyllä asunut Etelä-Amerikassa, mutta Kuuba on aika erikoinen tapaus.

        PS! Wikipedia sanoo, että Folke West on vaihtanut Panamaan asumaan! Huh! Maailmassa on niin monta mielenkiintoista paikkaa!


      • Retu Sysimetsä

        Vähän juntti kommentti. Varmaankaan mm. Itä- ja Pohjois-Suomessa suurimmalle osalle paikkakunnista pintaliito ei tule koskaan saapumaankaan. Tai käypä vaikka Helsingin Kalliossa.

        Luulen että asia on kaikille aika selvä - myös sinulle - ja tuo kommenttisi on nyt vain yhden sortin brassailua: minä raukka joudun lähtemään Kuubaan pakoon suomalaisuutta...

        "Minulla on ainakin ollut paljon helpompi sopetua kuubalaiseen elämänmenoon kuin tähän suomalaiseen pintaliitoon." -Huhhuh.


      • Junttius
        Retu Sysimetsä kirjoitti:

        Vähän juntti kommentti. Varmaankaan mm. Itä- ja Pohjois-Suomessa suurimmalle osalle paikkakunnista pintaliito ei tule koskaan saapumaankaan. Tai käypä vaikka Helsingin Kalliossa.

        Luulen että asia on kaikille aika selvä - myös sinulle - ja tuo kommenttisi on nyt vain yhden sortin brassailua: minä raukka joudun lähtemään Kuubaan pakoon suomalaisuutta...

        "Minulla on ainakin ollut paljon helpompi sopetua kuubalaiseen elämänmenoon kuin tähän suomalaiseen pintaliitoon." -Huhhuh.

        Eipä sitä Pohjoosessa pintaliitoa näekkään, kun joku etelän smartti siihen antaa vihjeeitä...
        Mut on se hyvä kun Helsinki on olemassa...Voi oksennus!!!


      • Zede
        Retu Sysimetsä kirjoitti:

        Vähän juntti kommentti. Varmaankaan mm. Itä- ja Pohjois-Suomessa suurimmalle osalle paikkakunnista pintaliito ei tule koskaan saapumaankaan. Tai käypä vaikka Helsingin Kalliossa.

        Luulen että asia on kaikille aika selvä - myös sinulle - ja tuo kommenttisi on nyt vain yhden sortin brassailua: minä raukka joudun lähtemään Kuubaan pakoon suomalaisuutta...

        "Minulla on ainakin ollut paljon helpompi sopetua kuubalaiseen elämänmenoon kuin tähän suomalaiseen pintaliitoon." -Huhhuh.

        No turha ampua heti alas viestintuojaa. Itse ymmärsin tekstin erilailla, en suinkaan brassailuna. Itse näen tuon viittauksen kuubalaiseen elämän menoon kontaktin luomisena. Täällä (etelässä), kun naapuria tervehtii tämä juoksee karkuun. Tottakai riippuu toki missäpäin Suomea asuu, mutta juuri tuo kontaktin luominen on vain niin paljon vaikeampaa. Alappa puhumaan junassa/bussissa viereisessä istuvalle.

        Sitten rauhaan tottuneelle tuo Kuubahan on painajainen. Kaduilla vietetään paljon aikaa ja jossain soi kokoa ajan musiikki. Enpä olisi heti uskonut pystyväni nukkumaan, kun naapurissa oli käynnissä Santereiden pyhät menot. Bongorumput siinä vähän raikasivat.

        Halpa maa ei tuo kuitenkaan turistille ole. Se on ihan totta, että oikeasti luulevat, että kaikilla eurooppalaisilla on paljon rahaa. Siksi sitä heiltä nyhdetäänkin, koska eihän se nyt tunnu heidän kukkarossa. Jos on suhteita paikallisiin, niin selviää tietenkin halvemmalla. Kultakorut suosittelen kyllä jättämään kotiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2224
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1065
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe