"Change oil soon" tietokone vilkuttaa, öljyt kyl just vaihdettiin??

cet

auto oli eilen 90tkm määräaikaishuollossa ja samalla tietenkin öljyt vaihdettiin. Mikäköhän mahtaa olla vikana kun koneen käynnistä ajotietokoneessa lukee, että oil level ok, mutta sitten tuleekin change oil soon?? Taidampa maanantaina soittaa heti huoltoliikkeeseen, ovatko unohtaneet nollauksessa painaa "entteriä".

16

8082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Painellaan se huolto muistus tietokoneesta esille, sitten painetaan vaan trippinollausta mittaritaulusta ja samaan aikaan siitä oik viiksen päästä yhtä aikaa.

      • cet

        Täytyypi heti käydä testaa nollautuuko. Hämää vain se, että öljyt vaihdettiin ja silti herjaa niiden pikaisesta vaihtamisesta.


      • dgdfgdfg
        cet kirjoitti:

        Täytyypi heti käydä testaa nollautuuko. Hämää vain se, että öljyt vaihdettiin ja silti herjaa niiden pikaisesta vaihtamisesta.

        ilmoittele mikä li saat nollattua, toi olikin hyvä.


      • cet

        ,,,



      • jorrrrma
        cet kirjoitti:

        ,,,

        jos vähä viittii ohjekirjaa vilkasta ni siellähän se huoltovälin nollaustoimenpide on selitetty... 10 s ajotietokoneen nappia pohjassa...


    • Waingrow

      ... "Change Renault soon".... BUAHHAHAHHAHAHAHAA!!!!

      • cet

        Eipä Mekku mene vaihtoon. Kokemuksia aika monesta rellusta jo ja hyvin ovat pelittäneet, verrattuna muihin.
        Täytyypi uudestaan testata tuota trippimittarin painamista. Ehkä painelin liian vähän aikaan.

        Mutta mekusta vielä. Hyvännäköinen auto ja upean linjakas. Tosin uusi tuleva malli KAMALAn näköinen.


    • ReettaLiisa

      mun Meganessa alkoi nyt myös jakoavaimen kuva vilkkua koko ajan...en siis ole nollannut, vaikka tuo 'change...' viesti on jonkin aikaa (= pari kuukautta) tullut näkyviin 'oil level ok' viestin jälkeen. Voisiko se vilkkuminen johtua nollamattomuudesta, voisiko joku kokenut rellu/automies/nainen kommentoida ?
      Öljyt on vaihdettu viimeksi lokakuussa 2007 ja sen jälkeen olen huristellut n. 10000 km ja tikusta tarkistettuna öljy on ihan ok.
      Rellu on menossa vaihtoon parin viikon päästä eli eipä huvittaisi tehdä enää mitään huoltoja sille...

    • Jukk

      Tulin kerran erehdyksessä tankanneeksi Meksun moottorin käydessä ( ei se mikään erehdys ollut vaan pitkä matka takana, kauhea räntäsade ja takapenkkiläinen olisi herännyt heti moottorin sammuttua ) no, tuolloin oli jo varoitusvalo palamassa ja tietsikka ilmoitteli nollaa, mutta ajelin tankkauksen jälkeen vielä 30 km kunnes tietsikan mielestä löpö loppui... kokeilkaa itse! Elikkäs kaikessa yksinkertaisuudessaan järjestelmä tsekkaa bensan pinnan silloin kun virrat käännetään päälle eikä kertaakaan välillä, parasta oli että järjestelmä kaatui kun jatkoin itsepäisesti ajoa tietäen, että tankissa oli yli 50 litraa makeaa bensaa.

      Monessa autossa ihmetellään sitä, että bensamittari ei ajon alussa tunnu putoavan minnekään ja sitten myöhemmin tankki tyhjeneekin vauhdilla. Kokeilkaapa joskus kuinka lämmin tankki on puolen tunnin ajon jälkeen niin hoksaatte varmaan syyn, koska nykyautoissa polttoaine ottaa osan moottorin lämmöstä mukaansa ja ominaisuuksiensa mukaan laajenee lämmetessään, mikä johtaa siihen, että kevyt polttoainemittarin koho keikkuu edelleen aineen pinnalla vaikka määrä ei käytännössä vähenekään, kevyempää ainetta tulee tietenkin ruiskutella enemmän moottorille lambda-arvojen pysyttämiseksi kohdallaan, mutta tuon huomaa vasta myöhemmin. Polttoainejäähdytyksen takia ei nykyautoilla tulisi huristella kovinkaan pitkään varoitusvalon palaessa, koska polttoaineen lämpö nousee tuolloin vaarallisen korkeaksi polttoaineessa uivien pumppujen käämityksien kannalta mikä johtaa kyydin hyytymiseen pumppujen pettäessä. Vanhoilla kaasutinautoilla ei tuota ongelmaa ollut vaan bensa loppui kun se loppui ja lisätankkauksen jälkeen auto heräsi parilla starttauksella jos paikat olivat muuten kunnossa.

    • mja

      Renaultin huoltomuistutin toimii niin, että teksti tulee ensiksi 24 kk kuluttua auton kasaamisesta ellei muistutinta sitä ole jo tätä ennen huollossa nollattu. Nollaamisen jälkeen muistutus tulee 30 tkm myöhemmin ja sen jälkeen aina 30 tkm nollauksen jälkeen..

      Huoltomuistutinta ei voi nollata millään käyttäjäviiksillä joten noi trippimittariohjeet voi unohtaa. Nollaus tehdään ulkopuolisella softalla, ja jos 90 tkm huolto tehtiin merkkihuollossa, niin nollaus kuuluu automaattisesti huolto-ohjelmaan. Muussa tapauksessa sen joutuu nollaamaan (maksaa) Renault-huollossa. En tiedä löytyykö jotain ulkopuolista softaa jolla nollauksen voisi tehdä.

      Öljyn vaihtaminen ei tietenkään vaikuta huoltomuistuttimeen mitään, eikä ajotieturin "Service In" laskurissa ole mitään älyä, se laskee nollauksen jälkeen kilometrejä taaksepäin seuraavaan muistutukseen aivan mekaanisesti.

      • Sceenic

        Vuoden 2006 mallisen Scenicin ohjekirjassa kohdassa ajotietokone 1.60 lukee näin:

        Näytön nollaaminen määräaikaishullon jälkeen:

        Huoltomittari nollataan ainoastaan takuu- ja huoltokirjassa määrätyn huollon jälkeen. Jos moottoriöljy vaihdetaan useammin kuin mitä ohjelmaan on merkitty, huoltomittaria ei pidä nollata jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Näin muiden huolto-ohjelmaan kuuluvien osien suositeltu vaihtoaika ei ylity.
        Jäljellä olevan toimintamatkan/huollon arvo nollataan painamalla yhtä näytön nollauspainiketta n.10 sekunnin ajan, kunnes jäljellä olevan toimintamatkan osoitus näkyy yhtäjaksoisesti näytössä.

        En ole kokeillut toimiiko, kun ei ole ollut tarvetta.


      • MeganeII
        Sceenic kirjoitti:

        Vuoden 2006 mallisen Scenicin ohjekirjassa kohdassa ajotietokone 1.60 lukee näin:

        Näytön nollaaminen määräaikaishullon jälkeen:

        Huoltomittari nollataan ainoastaan takuu- ja huoltokirjassa määrätyn huollon jälkeen. Jos moottoriöljy vaihdetaan useammin kuin mitä ohjelmaan on merkitty, huoltomittaria ei pidä nollata jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Näin muiden huolto-ohjelmaan kuuluvien osien suositeltu vaihtoaika ei ylity.
        Jäljellä olevan toimintamatkan/huollon arvo nollataan painamalla yhtä näytön nollauspainiketta n.10 sekunnin ajan, kunnes jäljellä olevan toimintamatkan osoitus näkyy yhtäjaksoisesti näytössä.

        En ole kokeillut toimiiko, kun ei ole ollut tarvetta.

        Sama "service in" -laskurin nollausohje löytyy vm. -07 Meganen ohjekirjasta. Tosin olen käsityksessä, että nollausta ei voi itse tehdä, jos matka on jo tullut täyteen ja huoltomuistutin käskee pajalle.

        Minulla on hatara muistikuva, että vm. -03-06 Meksuissa (siis ennen faceliftiä) tuota nollausohjetta ei kirjasesta löydy. Ja niissähän nollaus tapahtuukin hiukan eri tavalla, trippimittarin nupista mittaristosta.

        Viimeisin kokemukseni merkkihuollon (=Autosalpa) toiminnasta on, että "service in" -laskuri nollataan myös vuosihuollon kohdalla. Eli toimivat juuri päinvastoin kuin ohjekirjassa lukee. Käytin nykyisen auton vuosihuollossa 1v / 17tkm kohdalla, ja mittari nollattiin silloin. 30tkm tullessa täyteen olisi laskuriin luottamalla saanut vielä päästellä 17tkm ennen huoltoa.


      • Rellu 2004
        MeganeII kirjoitti:

        Sama "service in" -laskurin nollausohje löytyy vm. -07 Meganen ohjekirjasta. Tosin olen käsityksessä, että nollausta ei voi itse tehdä, jos matka on jo tullut täyteen ja huoltomuistutin käskee pajalle.

        Minulla on hatara muistikuva, että vm. -03-06 Meksuissa (siis ennen faceliftiä) tuota nollausohjetta ei kirjasesta löydy. Ja niissähän nollaus tapahtuukin hiukan eri tavalla, trippimittarin nupista mittaristosta.

        Viimeisin kokemukseni merkkihuollon (=Autosalpa) toiminnasta on, että "service in" -laskuri nollataan myös vuosihuollon kohdalla. Eli toimivat juuri päinvastoin kuin ohjekirjassa lukee. Käytin nykyisen auton vuosihuollossa 1v / 17tkm kohdalla, ja mittari nollattiin silloin. 30tkm tullessa täyteen olisi laskuriin luottamalla saanut vielä päästellä 17tkm ennen huoltoa.

        Mulla on Scenic II 2.0 vm. 2004. Vaihdoin itse öljyt ja suodattimen. Eli oikean puoleisesta viiksestä haetaan ajotietokoneen kohta jossa ilmoitus on. Sen jälkeen pidetään viiksen alimpaa nappia pohjassa niin kauan että ilmoitus vilkkuu. Nappia toisen kerran painamalla näyttöön ilmestyy 30 000. Pidä alempi nappi alas painettuna ja paina lisäksi ylempää nappia. Näin sain omasta autostani huoltoilmaisimen nollattua ja jakoavaimen kuva poistui ja huoltokilometrit alkoivat uudestaan 30 000 kilometristä alas päin. Toivottavasti tästä on apua?!


      • M-JA
        Rellu 2004 kirjoitti:

        Mulla on Scenic II 2.0 vm. 2004. Vaihdoin itse öljyt ja suodattimen. Eli oikean puoleisesta viiksestä haetaan ajotietokoneen kohta jossa ilmoitus on. Sen jälkeen pidetään viiksen alimpaa nappia pohjassa niin kauan että ilmoitus vilkkuu. Nappia toisen kerran painamalla näyttöön ilmestyy 30 000. Pidä alempi nappi alas painettuna ja paina lisäksi ylempää nappia. Näin sain omasta autostani huoltoilmaisimen nollattua ja jakoavaimen kuva poistui ja huoltokilometrit alkoivat uudestaan 30 000 kilometristä alas päin. Toivottavasti tästä on apua?!

        Itselläni on samanlainen ja sattumoisin huoltomuistutin räpsähti päälle eilen.

        Tein kuten edellä neuvotaan, Pidin nappia pohjassa ja minulla vaihtui näyttöön 30 000 km itsestään kun "Change Oil Soon" oli vilkkunut muutaman kerran. Kun painoin toisen kerran alanappia, niin se lopetti homman ja "Change Oil Soon" ilmestyi takaisin. Uusintayrityksellä pidin alanappia alhaalla ja kun lukema 30000 ilmestyi, niin pidin edelleen alhaalla ja painoin samanaikaisesti ylänappia. Nyt muutos päivittyi. Jakarin kuvakin katosi muista valikoista.

        2004 vuosimallin manuskassa kerrotaan kohdassa "ajotietokone" hassusti ranskankielisin esimerkkikuvin ja suomennetuin tekstein mm. huoltomuistuttimesta.

        Manuskan kuvatekstissä kerrotaan että 1500 km (!) ennen määräaikaa tulee teksti "ÖLJYNVAIHTO LÄHESTYY" -olisiko sama kuin "Change Oil Soon" Ja 0 km kohdalla manuskan mukaan jakari alkaa lisäksi vilkkumaan. SIinä kohtaa kerrotaan myös miten jäljellä oleva toimintamatka nollataan (pikemminkin kasvatetaan) painamalla "yhtä nollauspainiketta 10 sekunnin ajan". Ei taida riittää, pitää painaa kakkosnappia jotta päivitys jää pysyväksi.


    • ....,,,,

      Eiköhän tuo ole kolmessa ja puolessa vuodessa onnistunut, kun ei ole enää kysellyt?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe