Onko mahdollista saada dia-positiivit esim. skannattua digitaaliseen muotoon?
Mikähän instanssi sitä tekee ja mihin hintaan?
Osa dioista on ihan "positiivipötköinä", eli ei kehystettyinä. Yksiä matkakuviakin on yli 700 ruutua jo vuosien takaa, ja digimodossa ne olisivat jotenkin paremmin käytettävissä. Toki "joskus" vielä kehystelenkin ne.
DIAT DIGI-MUOTOON
18
4927
Vastaukset
- piha6
Kyllähän niitä joissakin alan liikkeissä digitoidaan. Hinnoista en tiedä tarkemmin.
Itse digitoin tasoskannerilla jossa on filmikansi. Skannerikin tosin maksaa, mutta sillä voi sitten digitoida koko kuva kokoelmansa, myös negatiivit.
Itse tehtynä siinä on vielä se hyvä puoli että kun tietää mitä haluaa niin voi optimoida säädöt jokaisen kuvan kohdalla. - Turba
Samaa olen miettinyt.
Tietääkö kukaan paikkaa? - Joskus,
Kysellyt ja vastaus on, että konkurssi tulee tuollaisen määrän skannauttamisesta.
Esim. lähikauppias hausi 5€ kpl. Ammattifirma muistaakseni 20.- niuniu
Skannaan vanhat diat ja negat tasoskannerilla, jossa on diakansi. Laite on Epson 4990. Homma on helppoa, mutta hidasta ja pitkästyttävää. Aikaa kuluu skannauksessa noin 5-7 minuuttia diaa kohti ja viimeistelyssä Photoshopilla parista minuutista varttituntiin. Siksi olen käyttänyt kokoelmani digitointiin jo vuosia. Välillä otan esiin negatiivit ja sitten taas diat. Ongelmaksi muodostuu kuvien järjesteleminen ja tallennus kätevään käyttömuotoon. Melko mielenkiintoista, tulee moni vanha tapahtuma mieleen. Vanhat diat ja negatiivit kannattaa säilyttää huolellisesti, sitä olen kohdallani usein kiitellyt.
- Diksukax
Kuvaamo kyseli ja jonkin ison kuvapaikan listakappalehinta oli 1,66€. Puhelimitse laskivat kpl-hintaa suoraan €uroon, nyt on vielä pampuille kirjallinen tarjouspyyntö vetämässä, kun sitä kautta saa kuulema vielä tingittyä. Mutta tuntuu sittenkin olevan ehkä turhan arvokasta puuhaa. Täytyy vaan jaksaa kehystellä ja nauttia dioista projektorin kautta.
- surffailija.
Diksukax kirjoitti:
Kuvaamo kyseli ja jonkin ison kuvapaikan listakappalehinta oli 1,66€. Puhelimitse laskivat kpl-hintaa suoraan €uroon, nyt on vielä pampuille kirjallinen tarjouspyyntö vetämässä, kun sitä kautta saa kuulema vielä tingittyä. Mutta tuntuu sittenkin olevan ehkä turhan arvokasta puuhaa. Täytyy vaan jaksaa kehystellä ja nauttia dioista projektorin kautta.
näyttäisi tuolta löytyvän: http://tiedotteita.blogspot.com/2010/04/diojen-ja-negatiivien-skannaus.html
- 1800 dpi
surffailija. kirjoitti:
näyttäisi tuolta löytyvän: http://tiedotteita.blogspot.com/2010/04/diojen-ja-negatiivien-skannaus.html
vaikuttaa kovin surkealta resoluutiolta diojen skannaukseen. Minusta 4000 dpi on ihan ehdoton alaraja
- oiuhihifhihfh
1800 dpi kirjoitti:
vaikuttaa kovin surkealta resoluutiolta diojen skannaukseen. Minusta 4000 dpi on ihan ehdoton alaraja
1200 dpi riittää hyvin!
Muu on välinerunkkausta. Jälleen.
Teen 50 cent/dia
Poltto sis hintaan - jollekin_
oiuhihifhihfh kirjoitti:
1200 dpi riittää hyvin!
Muu on välinerunkkausta. Jälleen.
Teen 50 cent/dia
Poltto sis hintaanvoi nettikuviin riittää vaikka 72 dpi
Minusta tuollainen n. 1200 x 1700 on kovin vähän digikuvan kooksi.
Jos jokusellaisia haluaa ostaa niin hämmästelen
Edulliset Plustekin harrastelijaskanneritkin pystyy resoluutioon 7200 dpi - ahnehtia
jollekin_ kirjoitti:
voi nettikuviin riittää vaikka 72 dpi
Minusta tuollainen n. 1200 x 1700 on kovin vähän digikuvan kooksi.
Jos jokusellaisia haluaa ostaa niin hämmästelen
Edulliset Plustekin harrastelijaskanneritkin pystyy resoluutioon 7200 dpiKokeilin erittäin laadukkaalla kameralla otetun mv-negatiivin skannaamista. Kuva otettu varsin hienorakeiselle filmille. Eroja oli nähtävissä 1200 ja 2400 dpi:n välillä. Erot olivat kuitenkin varsin pienet. Kymppikuvan kokoisena käytännössä samanveroiset. isompana erot näkyvissä, mutta silti varsin pienet. Käytetyn kameran laadusta ja filmistä riippuen kinokokoisen negan / dian skannaamiseen riittää 1200-2400/4800 dpi. Siitä ylöspäin on turhaa pullistelua. Rajua resoluutiota tärkeämpää on skannerin riittävä dynamiikka. Yksikään edullinen Plustekin malli ei ole siinä mielessä riittävän hyvä.
- ahnehtia_
ahnehtia kirjoitti:
Kokeilin erittäin laadukkaalla kameralla otetun mv-negatiivin skannaamista. Kuva otettu varsin hienorakeiselle filmille. Eroja oli nähtävissä 1200 ja 2400 dpi:n välillä. Erot olivat kuitenkin varsin pienet. Kymppikuvan kokoisena käytännössä samanveroiset. isompana erot näkyvissä, mutta silti varsin pienet. Käytetyn kameran laadusta ja filmistä riippuen kinokokoisen negan / dian skannaamiseen riittää 1200-2400/4800 dpi. Siitä ylöspäin on turhaa pullistelua. Rajua resoluutiota tärkeämpää on skannerin riittävä dynamiikka. Yksikään edullinen Plustekin malli ei ole siinä mielessä riittävän hyvä.
—sinäpä sen sanoit
”Alustava hinnoittelu 100kpl diojen ja negatiivien skannaus (1800 dpi ICE) 35 euroa palautuksen postikulut (sis. dvd-levy ja alv)”
—mutta toisaalta sanotaan, että ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.
Ei kai tarvitse mutta saahan sitä ahneuttansa pyytää vaikka 35 €/kpl - ahnehtia_
ahnehtia_ kirjoitti:
—sinäpä sen sanoit
”Alustava hinnoittelu 100kpl diojen ja negatiivien skannaus (1800 dpi ICE) 35 euroa palautuksen postikulut (sis. dvd-levy ja alv)”
—mutta toisaalta sanotaan, että ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.
Ei kai tarvitse mutta saahan sitä ahneuttansa pyytää vaikka 35 €/kpltuosta 0,35/kpl tulle n. satasen tuntipalkka.
http://tiedotteita.blogspot.com/2010/04/diojen-ja-negatiivien-skannaus.html
Kannattaisiko sittenkin ahnehtia oma negaskanneri? - just joo..
ahnehtia_ kirjoitti:
tuosta 0,35/kpl tulle n. satasen tuntipalkka.
http://tiedotteita.blogspot.com/2010/04/diojen-ja-negatiivien-skannaus.html
Kannattaisiko sittenkin ahnehtia oma negaskanneri?http://www.scancafe.com/pricing/scanning ulkomailla olevien yritysten hintoja skannauksille.
Yhdellä skannerilla onnistuu n. 30-50 dia skannaus tunnissa... miten saat tuosta 100 euron tuntipalkan. Kannattaisiko sitten ahnehtia taskulaskin.
- omat kuvani
Noin 1600 ruutua tuli purkkiin, negoja sekä diakuvia. Käy nopeasti ja näppärästi eikä tarvitse kytkeä tietokoneeseen, tallentaa SD muistikortille. Tuolla laitteen tiedot:
http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/35mm-film-scanner-with-lcd-and-sd-card-slot-stand-alone-model/
Skannatun kuvan koko on 2520 x 1680 pixeliä, n. 1 Mt/kuva. Tasoskanneri kannatta unohtaa, toivottoman hidas ja tyläs.- omat kuvani
Vaikuttaa muuten ihan hyvältä tienestiltä kun skannailee kuvia vaikkapa 1e/kpl, puhumattakaan 5e/kpl. Minulta meni noiden 1600 kuvan skannaukseen n. 6tuntia.
Se laite tuli muuten yllättävän nopeasti, tilattu 5.4 ja oli kotiovella eilen. Hintaa rahteineen ja veroineen kertyi vajaat 90 euroa.
Ja toistan vielä: Älkää tehkö sitä tasoskannerilla, ainakaan isompia määriä! - Digiukko
omat kuvani kirjoitti:
Vaikuttaa muuten ihan hyvältä tienestiltä kun skannailee kuvia vaikkapa 1e/kpl, puhumattakaan 5e/kpl. Minulta meni noiden 1600 kuvan skannaukseen n. 6tuntia.
Se laite tuli muuten yllättävän nopeasti, tilattu 5.4 ja oli kotiovella eilen. Hintaa rahteineen ja veroineen kertyi vajaat 90 euroa.
Ja toistan vielä: Älkää tehkö sitä tasoskannerilla, ainakaan isompia määriä!Ihmetyttää vähän tuo kuvan koko 2520x1680=1Mt???. Onko siinä niin kova pakkaus että sävyt häviävät olemanttomiin??? Normaalisti jpg-värikuvissa pitäisi tuon kokoisen olla n. 4Mt.
Digijärkkäreillekin löytyy optiikkaan laitettavia diojen pidikkeitä. - että näin...
omat kuvani kirjoitti:
Ja toistan vielä: Älkää tehkö sitä tasoskannerilla, ainakaan isompia määriä!1600 kuvan skannaus ei todellakaan onnistu 6 tunnissa, jos käytössä on yksi skanneri. Diakopiolaite ei ole skanneri, vaan kamera, joka cmos-kennolla räpsäsee kuvan filmiltä. Lopputulos on sävytön kuva. Esimerkiksi hämärät tai valoisat kohteet eivät toistu näillä laitteilla läheskään yhtä hyvin kuin taso- tai diaskannereilla toteutuissa digitoinneissa.
Kaikki oikeat skannerit työstävät yksittäistä kuvaa vähintään minuutin kerrallaan. - Digiukko
Digiukko kirjoitti:
Ihmetyttää vähän tuo kuvan koko 2520x1680=1Mt???. Onko siinä niin kova pakkaus että sävyt häviävät olemanttomiin??? Normaalisti jpg-värikuvissa pitäisi tuon kokoisen olla n. 4Mt.
Digijärkkäreillekin löytyy optiikkaan laitettavia diojen pidikkeitä.Itse ostin 11/2010 CanoScan 9000F tasoskannerin (270€). Sillä pystyy kannaamaan valokuvat, filmit, diat ...
Resoluutio riittää vaativaankin tarpeeseen. Tähän mennessä olen skannannut jo n. 5000 diaa mutta tuntejakin on kulunut. Resoluutio 2400dpi riittää mielestäni mainiosti ja jos jostain kuvasta haluaa parempaa niin tekee sitten erikseen. Laiteen mukana tulee skannausohjelma ja Photo Studio 6 jolla voi parannella kuvaa.Tuolla 2400dpi:llä menee varsinaiseen skannaukseen puoli minuuttia eli neljän dian satsiin pari minuuttia. Jos diat tai negat ovat kehystämättöminä niin asettelua on vähemmän kun saa laitettua kaksi kuuden kuvan kuvan pötköä kerralla. Lopputuloksen kannalta on sama olipa kyseessä dia, väri- tai mv-nega. Laite rajaa ja skannaa joka ruudun omaksi tiedostokseen. Ennen tallennusta voi vielä tehdä tiukemman rajauksen kullekin kuvalle jos haluaa. Kaikki diat/filmit on joka tapauksessa huolellisesti putsattava pölystä ym liasta. Itse olen poistanut lasilliset kehykset jotta jälki tulisi vähän parempaa.Tätä ja kuvien muokkausta voi tehdä sen aikaa kun kone skannaa uusia. Väritasapainoa, valoisuutta, kontrastia ym pitää yleensä säätää. Ainakin sinistä näyttää tulevan liikaa. Joskus harmitti vietävästi kun diat ainutlaatuisista kohteista olivat pahasti ylivalottuneet. Nyt korjailun jälkeen nekin ovat tosi hyviä. Ennen kuvien korjailua kannattaa varmistua että värit toistuvat näytölläsi oikein. Muuten kuvien säädöt menevät pieleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316