Chihuahuallamme löytyi punkki kuonosta, silmän ja nenän välisellä ihoalueella. Koira ei anna poistaa punkkia, enkä oikein pääse turvallisesti pinsettien kanssa silmän lähelle. Pitäisikö minun viedä koira nyt eläinlääkäripäivystykseen kun on viikonloppu? Vai kuinka suuri riski mahtaa olla jos odotan että punkki tippuu itsestään pois? miten itse menettelisitte?
Koiralla on kyllä ollut punkkeja aiemminkin, mutta kuonosta sitä ei oikein saa irti omin käsin. Koira pitäisi rauhoittaa.
Punkki - koira ei anna poistaa
20
11610
Vastaukset
jos menee punkinpoistoon päivystävälle.
hyvähän ne olisi heti saada pois mutta jos on tosi pieni niin niistä on vaikea saada otetta.
toisaalta tärkeä juttu on että kuinka riskialttiilla alueella asutte?
eikö sinulla ole ketään joka voisi auttaa pitämään koiraa kiinni? itse nyppäsen punkit ihan sormilla silloin kun ovat vaikeassa paikassa. hyvä ote vaan ja vedät suoraan ylöspäin.- voita, rasvaa...
Ennenvanhaan otettiin punkit pois niin eläimistä kuin meistä ihmisistäkin voin ja rasvan avulla.
Itse olen omalta koiraltani punkit hävittänyt sivelemällä punkkiin ja sen ympärille voita, margariinia tai käsirasvaa,
ja hyvin on toiminut.
Jotkut ovat sitä mieltä, että punkki kun tuntee rasvan ansiosta tukehtuvansa, niin se oksentaisi haavaan ja siitä sitten aiheutuu ongelmia,
mutta meillä ei ole koskaan tullut minkäänlaisia
ongelmia.
Älä missään tapauksessa nyppäse punkkia irti, koska pää voi jäädä ihon sisälle.
Koita kuitenkin käyttää punkkipihtejä, ja puhdista kohta josta punkin poistat.nuo vanhanajan konstit on tosiaankin niitä vanhoja. kaikki punkit ei levitä viirusta vaan niitä jotka levittää on enemmän joillakin alueilla. ennenvanhaan sitä viirusta oli vähemmän kun nykyisin.
ei meilläkään toistaiseksi ole ollut ongelmia vaikkakin asutaan alueella missä punkkeja on paljonkin. joka punkki on tullut ihan kokonaisena olen sitten käyttänyt punkkipihtiä taikka nyppässyt sormilla.
- Pikku Äiti
Minä kyllä ottaisin koirasta jämäkän otteen ja ilmoittaisin että nyt se punkki lähtee, sano mitä sanot.
Ja ihmettelinkin aluksi että miten niin pieneltä koiralta kuin chihuahualta ei muka punkkia saa pois, mutta tulipa sitten mieleen että niitä ei varmaan voi niin tiukkaan otteeseen napatakaan kuin sakemanneja :p
Eikö se onnistu jos kaveri pitää varovasti kiinni, ja itse otat punkista kiinni (vaikka paperilla tai pumpulilla) ja kieräytät sen irti? Tai sitten itseksesi teet "yllätyshyökkäyksen"? Pinseteillä en kyllä tosiaan menisi lähellekään koiran silmää, enkä varsinkaan jos se yhtään yrittää rimpuilla. SE voi tulla kalliiksi.sitä paperia tai pumpulia tarvitsee?
on totta ettei näistä koirista samalla tavalla voi ottaa kiinni. jos tekee niin voi luut vaikka katketa.
olen myös samaa mieltä ettei silmien lähelle kannata mennä hösimään pinsettien kanssa jos koira ei ole paikallaan.
jos sitä punkkia ei saa pois niin kyllä se ihan itsestään irtoaa kuitenkin. en ainakaan itse lähtisi el.lääkärille punkkeja poistamaan.
itse kyllä kerran menin kun oli 7 kpl. punkkeja selässä ja en siis itse saanut niitä pois.
hih! en nyt kuitenkaan el.lääkärille mennyt :-)- Pikku Äiti
majorica kirjoitti:
sitä paperia tai pumpulia tarvitsee?
on totta ettei näistä koirista samalla tavalla voi ottaa kiinni. jos tekee niin voi luut vaikka katketa.
olen myös samaa mieltä ettei silmien lähelle kannata mennä hösimään pinsettien kanssa jos koira ei ole paikallaan.
jos sitä punkkia ei saa pois niin kyllä se ihan itsestään irtoaa kuitenkin. en ainakaan itse lähtisi el.lääkärille punkkeja poistamaan.
itse kyllä kerran menin kun oli 7 kpl. punkkeja selässä ja en siis itse saanut niitä pois.
hih! en nyt kuitenkaan el.lääkärille mennyt :-)No sitä paperia tai pumpulia tarvitsee tietenkin siihen, että ei kai KUKAAN koske punkkiin PALJAIN KÄSIN? Yäk hyi ajatuskin etoo :D
Joo, rotat menee ja hiiret (ollut ja on lemmikkinäkin) ja käärmeet ja ampiaiset ja kaikki muut mutta PUNKIT on niin, niin, NIIN ällöttäviä että hyi yäk ja ällötys :D Mun pahin painajainen onkin että löydän joskus itsestäni punkin, siinä vaiheessa minut todennäköisesti joudutaan kuskaamaan ambulanssilla sairaalaan (joko saan sydänkohtauksen tai sitten pyörryn ja isken pääni kiveen ja saan kallonmurtuman... aika vaarallisia oikeastaan noi punkit). En varmaan olisi ikinä pystynyt keräämään rohkeutta napatakseni koirilta punkkeja pois, ELLEI se eläinlääkäri olisi todellakin niin kallis (minkä lisäksi heillä ihan varmasti on TÄRKEÄMPÄÄKIN tekemistä) ja ellei se pihkuran punkki olisi ollut niin etovan näköinen koiran päässä. Joten äkkiä irti ja tallomaan päälle, hyi hyi kuole ällötys :D
Mun on silti pakko tunnustaa että olisi huomattavasti paljon helpompi saada napattua se punkki pois paljain käsin kun paperin läpi ei oikein näe mitä nyppii (voi yök niitä inhottavia pieniä vipattavia jalkoja)... - ötökkäkammo
Pikku Äiti kirjoitti:
No sitä paperia tai pumpulia tarvitsee tietenkin siihen, että ei kai KUKAAN koske punkkiin PALJAIN KÄSIN? Yäk hyi ajatuskin etoo :D
Joo, rotat menee ja hiiret (ollut ja on lemmikkinäkin) ja käärmeet ja ampiaiset ja kaikki muut mutta PUNKIT on niin, niin, NIIN ällöttäviä että hyi yäk ja ällötys :D Mun pahin painajainen onkin että löydän joskus itsestäni punkin, siinä vaiheessa minut todennäköisesti joudutaan kuskaamaan ambulanssilla sairaalaan (joko saan sydänkohtauksen tai sitten pyörryn ja isken pääni kiveen ja saan kallonmurtuman... aika vaarallisia oikeastaan noi punkit). En varmaan olisi ikinä pystynyt keräämään rohkeutta napatakseni koirilta punkkeja pois, ELLEI se eläinlääkäri olisi todellakin niin kallis (minkä lisäksi heillä ihan varmasti on TÄRKEÄMPÄÄKIN tekemistä) ja ellei se pihkuran punkki olisi ollut niin etovan näköinen koiran päässä. Joten äkkiä irti ja tallomaan päälle, hyi hyi kuole ällötys :D
Mun on silti pakko tunnustaa että olisi huomattavasti paljon helpompi saada napattua se punkki pois paljain käsin kun paperin läpi ei oikein näe mitä nyppii (voi yök niitä inhottavia pieniä vipattavia jalkoja)...Itsekään en voi punkkeja poistaa, täytyy kiikuttaa koira jonkun toisen luo, tai sitten saavat irrota itsekseen. Tosin ei sekään ihan paras vaihtoehto ole, jos se irtoaa esim. koiran ravistellessa niin sitten lentää punkki kaaressa ties minne!! Ja jos niitä tippuu sänkyyn, hyi saakeli!!
Ja älä hyvä ihminen, aloituspostaaja nyt päivystykseen mene, päivystys on sitä varten jos jollakin on hengenhätä, jäänyt auton alle, synnytyskomplikaatioita tms. Tuollaiset asiat odottavat arkeen jos väkisin haluat lekurille viedä tuollaisen asian takia. Mutta järki käteen, ihan tosi. Pikku Äiti kirjoitti:
No sitä paperia tai pumpulia tarvitsee tietenkin siihen, että ei kai KUKAAN koske punkkiin PALJAIN KÄSIN? Yäk hyi ajatuskin etoo :D
Mun on silti pakko tunnustaa että olisi huomattavasti paljon helpompi saada napattua se punkki pois paljain käsin kun paperin läpi ei oikein näe mitä nyppii (voi yök niitä inhottavia pieniä vipattavia jalkoja)...punkista ottaa kiinni ja sen nyppäsee pois niin ei se pääse sinun kimpuun millään keinolla :-))))
mutta jos se olisi hämähäkki niin hui kauhistus. se hyökkää ihan takulla ja puree ja vaikka kuristaakin ;-))))- Pikku Äiti
majorica kirjoitti:
punkista ottaa kiinni ja sen nyppäsee pois niin ei se pääse sinun kimpuun millään keinolla :-))))
mutta jos se olisi hämähäkki niin hui kauhistus. se hyökkää ihan takulla ja puree ja vaikka kuristaakin ;-))))Ei ne hämmähäkit ole läheskään niin vaarallisia kun punkit (vaikka en kyllä hämähäkkiä ehkä lemmikiksi ottaisi). Se just kun punkkia pitäis ottaa kiinni juuri siitä ruumiinosasta missä ne ällöttävän pienet vipattavat jalat ovat. Mistä sitä tietää millä pihtiotteella se takertuu sormenpäähän kiinni ja miten pöllömäisesti se saa päätään käännettyä ja sitten se takertuu niillä torahampailla sormenpäähän kiinni ja puree niin että veri roiskuu! Eikä semmoista vastaan pysty puollustautumaankaan! Esim. jos siinä tilanteessa yrität lyödä sitä vasaralla päähän niin on siinä sormikin pahasti tulilinjalla! Toisekseen sellainen ällöpylly otus varmasti väistäisi vasaraakin niin vikkelästi ettei sinne vasaran alle jäisi lopulta mitään muuta kuin se muutenkin ruhjottu sormiparka :(
Olen entistä vakuuttuneempi siitä että punkit ovat todellakin vaarallisia. Saa olla onnellinen jos sellaisen kohtaamisen jälkeen on yleensäkin hengissä, joskin vähintään yhtä sormea köyhempänä. Korvaako sitä sormea sitten vakuutuskaan? Mitäköhän ne vakuutusyhtiössä sanoo jos menen pyytämään vakuutusta sormilleni punkkien varalta? :O Pikku Äiti kirjoitti:
Ei ne hämmähäkit ole läheskään niin vaarallisia kun punkit (vaikka en kyllä hämähäkkiä ehkä lemmikiksi ottaisi). Se just kun punkkia pitäis ottaa kiinni juuri siitä ruumiinosasta missä ne ällöttävän pienet vipattavat jalat ovat. Mistä sitä tietää millä pihtiotteella se takertuu sormenpäähän kiinni ja miten pöllömäisesti se saa päätään käännettyä ja sitten se takertuu niillä torahampailla sormenpäähän kiinni ja puree niin että veri roiskuu! Eikä semmoista vastaan pysty puollustautumaankaan! Esim. jos siinä tilanteessa yrität lyödä sitä vasaralla päähän niin on siinä sormikin pahasti tulilinjalla! Toisekseen sellainen ällöpylly otus varmasti väistäisi vasaraakin niin vikkelästi ettei sinne vasaran alle jäisi lopulta mitään muuta kuin se muutenkin ruhjottu sormiparka :(
Olen entistä vakuuttuneempi siitä että punkit ovat todellakin vaarallisia. Saa olla onnellinen jos sellaisen kohtaamisen jälkeen on yleensäkin hengissä, joskin vähintään yhtä sormea köyhempänä. Korvaako sitä sormea sitten vakuutuskaan? Mitäköhän ne vakuutusyhtiössä sanoo jos menen pyytämään vakuutusta sormilleni punkkien varalta? :Ojust viisi minuuttia sitten otin punkin Humlen kaulasta. se oli aika pieni ja otin punkkipihdeillä mikä on tosi moderni.
mutta hämähäkit on niin nopeita että ne on varmaan ollut koulutuksessa FBI:llä. et tiedä koskaan mistä ne hyökkää. katostakin vips vaan langalla suoraan niskaan. ja piilevät lattialistojen takana ja pimeissä komeroissa. niihin ei ole ollenkaan luottaminen.jos alkavat tulemaan kohti niin on juostava ja lujaa ;-)- Pikku Äiti
majorica kirjoitti:
just viisi minuuttia sitten otin punkin Humlen kaulasta. se oli aika pieni ja otin punkkipihdeillä mikä on tosi moderni.
mutta hämähäkit on niin nopeita että ne on varmaan ollut koulutuksessa FBI:llä. et tiedä koskaan mistä ne hyökkää. katostakin vips vaan langalla suoraan niskaan. ja piilevät lattialistojen takana ja pimeissä komeroissa. niihin ei ole ollenkaan luottaminen.jos alkavat tulemaan kohti niin on juostava ja lujaa ;-)Miten muka punkit voi olla hitaita kun niiden jalatkin vispaa ihan hullua vauhtia??
Nytten kyllä täytyy järjestää joku kisa, ihan varmasti punkki juoksee kovempaa kun hämmähäkki. Pikku Äiti kirjoitti:
Miten muka punkit voi olla hitaita kun niiden jalatkin vispaa ihan hullua vauhtia??
Nytten kyllä täytyy järjestää joku kisa, ihan varmasti punkki juoksee kovempaa kun hämmähäkki.hämähäkit taas osaa suunnitella ja valikoida uhrinsa tarkoin. http://images.google.se/imgres?imgurl=http://bp2.blogger.com/_s97ob8qixQ4/RufoRaQ0DgI/AAAAAAAAATE/_LrFRx1uu1A/s400/Spindel på ögat.JPG&imgrefurl=http://sunnyswede.blogspot.com/2007/09/ordls-onsdag-ingen-snigel-p-gat.html?showComment=1189609980000&h=400&w=300&sz=23&hl=sv&start=29&tbnid=JrszP_7ZdJ-ewM:&tbnh=124&tbnw=93&prev=/images?q=spindel&start=20&gbv=2&ndsp=20&hl=sv&sa=N
- Pikku Äiti
majorica kirjoitti:
hämähäkit taas osaa suunnitella ja valikoida uhrinsa tarkoin. http://images.google.se/imgres?imgurl=http://bp2.blogger.com/_s97ob8qixQ4/RufoRaQ0DgI/AAAAAAAAATE/_LrFRx1uu1A/s400/Spindel på ögat.JPG&imgrefurl=http://sunnyswede.blogspot.com/2007/09/ordls-onsdag-ingen-snigel-p-gat.html?showComment=1189609980000&h=400&w=300&sz=23&hl=sv&start=29&tbnid=JrszP_7ZdJ-ewM:&tbnh=124&tbnw=93&prev=/images?q=spindel&start=20&gbv=2&ndsp=20&hl=sv&sa=N
No siksi just, hämmähäkeillä ei ole mitään syytä hyökätä mun kimppuun.
Punkit taas syö ihan mitä vaan. Jep, ne ei yhtään katso mitä ne puree. Toisekseen hämmähäkit ei mene ihon alle niinkun punkit. Yök hyi. Humps vaan semmonen katoaa ihoon tekemästään reiästä sisään ja kirmailee ihon alla.
Onkohan tullut katsottua muutama kakkosluokan leffa joskus liikaa..? :o
No en tiedä mutta silti punkit on maailman toisiksi ällöttävimpiä olentoja.
- Kumihanskailija
Kannattaa kokeilla punkin poistoa sellasilla kumihanskoilla, tarkoitan nyt niitä ihan ohuita kertakäyttöisiä, mitä saa marketista.
Itselläkin on pieni koira (ei chihuahua) ja se on kova tappelemaan vastaan, jos punkki on päässä silmien lähellä. Kumihanskat kädessä se ei voi ainakaan purra (haisee niin kumille) ja rauhoittuu kummasti. Silloin on helppo nyppäistä punkki pois.
Kannattaa kokeilla muidenkin! Ja sopii myös muihin operaatioihin... - sentään..
et saa koiralta punkkia pois???kumpi teil päättää ton ihonhoidon ym???voitko olla koiran omistaja kun ei koira anna pitää huolta itsestään,eli voi jäädä heitteille..heheheh..ihan oikeasti..sun kuuluis olla sen koiran johtaja joka saa sille tehdä ihan mitä vaan ja millon vaan. rotukin on varmasti joku tiibetinspanieli???
- chihuahuahahahahaha
siinä sitä onkin vastusta kerrakseen...sallikaa mun itkeä..
- laastarit sormissa
Joopa joo.Pitää nostaa tälläinen vanha ketju esiin.
Kommentoisin punkki ja pikkukoira asiaa.
Punkkeja siis näyttää vieläkin nyt syyskuun lopussa olevan liikkeellä.Se on nyt eläinlääkäri keikka.
Chihuahuat ovat yllättävän agressiivisiä tuossa punkkiasiassa.Meillä antaa chihu handlata muuten,leikata kynnet ja kaivella korvia,mutta mikä tulee punkinpoistoon,niin se on aivan täydellistä helvettiä.Viikonloppu on nyt mennyt kovien otteiden ja maanittelun merkeissä.Yritin huijata ja antaa makupaloja komentamisen ja paikan näyttämisen välissä.Kokeilin lopulta extreme keinoja:Kuonokoppaa ja paksuja rukkasia.Kuonokopan kanssa on nyt mahdotonta lähestyä alle kolmen metrin.Rukkasillakaan ei oikein saa koirasta otetta.Elukka on kuin sähköiskun saanut.Sylkee ja sähisee.Voitakin on kokeiltu.Kun sormet rapsuttaessa alkavat lähestyä punkin kiinnityspaikkaa,tämä saa sätkyn ja iskee hampaansa sormeen voinokareineen.
Siis jos joku kuvittelee että chihu on helppo lemmikki,niin erehtyy.Chihuilla on suuren koiran tarpeet ja jos sitä ei lenkittämällä väsytä niis se on aivan mahdoton rotu.Niille pitää kokoajan antaa jotain pohdittavaa etteivät aktivoidu pahantekoon.
Meillä ainakin punkin poisottaminen on todellinen koetinkivi.Chihu on yllättävän voimakas ja voimakastahtoinen elukka ja ongelma on ettei siihen voi käyttää sitä samaa voimaa kuin mitä tämä elukka itse osoittaa.Siinä katkeavat luut.Silloin kun se on ainakin meillä punkkiasiasta nk "pistoksissa" niin kaikenlainen operointi ja komentaminen on täysin mahdotonta.Siihen ei auta vesisuihkut tai läpsäyttely,niistä se vaan kiihtyy lisää.
Tuo meidän elukka väsyttäisi kyllä isommankin miehen.Mahtavatkohan muunrotuiset pikkukoirat olla yhtä periaatteellisia?- Oletkohan koskaan
kokeillut rauhoittaa puheella koiraasi? Ei minunkaan rekku punkinpoistosta nauti, mutta se ymmärtää puhettani melkoisen hyvin. Tai ymmärtää mitä ymmärtää, mutta on tietty äänensävy joka ei saa aikaan pakokauhua hoitotoimenpiteissä. Yritä etsiä sellainen oikea sävy jolla kerrot koiralle mitä tuleman pitää ja miten haluat Hänen Ylhäisyytensä käyttäytyvän.
- Looke
Vanha ketju mutta ajankohtainen asia.
Huomasin meidän Koikkerilla selässä jokin kovan ja pienen eli punkki se varmasti on.
Mulla just rempattu olkapää ja koira on pieni mutta vahva, jotan 18 kg painava.
Se on vähän aikaa ok, mutta sit sen silmiin sytty pieni paniikinpoikanen että mitä toi puuhailee mun selän takana. Vielä en ole saanut irti ötökkää1 - puupuupuutiananna
Ei se häpeä ole lekurissa käydä punkkia poistattamassa. saa saman tien lääkkeet jos tartee. Edesmennyt koirani sai nahkaansa kolmasti punkit. kahdesti itse otin pois ja muutaman päivä jälkeen lääkäriin kun punkinpureman kohta punoitti ja tulehdyus senkus levisi kämmentä suuremmaksi. Kolmas punkki otettiin lääkärissä, kun oli muutakin asiaa saman tein, ja piikki jotain, eikä tullut tulehdusta. ( koira oli varsinainen terveyspommi, milloin mikin kohta paikkausta vailla, allergiaa, iho-ongelmia, sydänvikaa, ja sitten kohelluksen aiheuttamia kolhuja kokonaisena nielaistusta luusta murtuneeseen varpaaseen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272830Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän302370- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542209Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211822Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901686Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1021622- 3061525
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm141436- 1331428