Akaattikotiloista..

aksuista kiinnostunut

Minkä kokoinen GeoTerraario olisi hyvä 1-2 akaattikotilon poikaselle?
Entä aikuisille?
Paljon geoterrat maksaa eläinkaupassa?
--------------------------------------------------
Tarvitseeko aksu välttämättä lampun?
Jos tarvitsee, niin minkälaisen?
-------------------------------------------------
Olen lukenut, että terran pohjalle laitetaan joko multaa tai sitten kiviä. Voiko laittaa purua?
Tai mistä sitä multaa/turvetta saa?
--------------------------------------------------
Paljon akaatit maksaa eläinkaupassa?
--------------------------------------------------
Onko niillä luovutusikää?
--------------------------------------------------
Jos hankin 2 akaattikotiloa ja ne saa munia, mutta en halua pitää niitä. Mitä teen niille tai minne laitan? Voisinko esim. jättää yhden vanhempiensa luo?
Kuinka usein ne lisääntyvät?
Voivatko ne rasittua liiallisesta munimisesta?
--------------------------------------------------

Olisin kiitollinen jos joku vastaisi kaikkiin kysymyksiini! :)
Olen nimittäin hyvin kiinnostunut hankkimaan näitä kiehtovia ja aika harvinaisia akaattikotiloita.

3

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zirppo

      Geoterraariot ovat aika hinnakkaita eläinkaupoissa, mutta terraarioksi sopii myös joku muu muovinen läpinäkyvä laatikko, johon tietty ilmareijät. Ja tietty lasiterraariot/ vanhat akvaariot yms. kelpaavat akaatin asunnoksi.

      Geo/faunaboksit taitaa olla suurimmat jotain 30€

      akaatit eivät tarvitse valaistusta, eikä lämpölamppuja. Pärjäävät huoneenlämmössä. ovat enemmikseen yöaktiivisia, joten valaistus ei siinä mielessäkään ole tarpeen.

      Terraarion pohjalle ei saa laittaa kiviä! Se kuluttaa kotilon kuorta ja alustana kova. Jos kotilo sattuu tippumaan maahan, kuori voi mennä rikki. Kotilo ei myöskään voi kaivautua kivien sekaan, eikä kivipohja pidä kosteutta. Hiekka pohja voi myöskin aiheuttaa sen, että hiekkaa menee kotilon kuoren sisään ja kotilo kuolee.
      Purua on testattu, eikä ole todettu kovinkaan hyväksi myöskään.
      Lannoittamatonta turvetta myydään 65 litran säkeissä ainakin puutarhamyymälöissä. Sellainen kannattaa ostaa ;)

      Akaattien hinta haarukka eläinkaupoissa liikkuu siinä 1-6€ kpl. Kasvattajilta niitä saa usein ilmaiseksi.

      Aksuillla ei ole luovutusikää, mutta usein odotetaan poikasikuolleisuusajan ohitse ja sen jälkeen vielä vähän aikaa, että kotilo kasvaa parin sentin kokoon. Silloin kotilon kuorikin on vahvempi ja kestää paremmin, myös postitusta.

      Mikäli kotilot munivat, voi munat yksinkertaisesti murskata tai pakastaa. Sen jälkeen ne voi heittää vaikka roskiin.

      Itseasiassa akaattikotilot eivät ole lainkaan harvinaisia. Niistä on paljon enemmän tarjontaa kuin kysyntää. Akaattikotilot voivat munia satoja munia kerralla ja yleensä myös suurin osa kuoriutuu.

      kannattaa rekisteröityä kultakotilo foorumiin (:
      http://www.phpbbserver.com/aksulit/index.php?mforum=aksulit

    • LimaNassu

      1.Sopiva koko olisi 2 poikaselle n. 1-3litraa, jos siis tarkotit siis ihan vauvoja aksuja. Aikuisille menee joku 30-50litraa, Ei kannata kuitenkaan liian isoa, tai pientäkään.
      2.Riippuu geoterran koosta ja eläinkaupasta, minä sain ainakin jonkun 2l terran muistaakseni 6-10 eurolla. 20l voikin jo maksaa kaksikymmppiä. Mutta kirpputorilta voi saada terroja vieläkin paljon halvemmalla.
      3. Ei aksut lamppua periaatteessa tarvitse. Jos ny huone miss aksut on niin viilee, ni sitte voi laittaa. En oo oikeen expertti näis lamppuhommis, mut hanki matelioille tarkoitettu lamppu olis hyvä.4. EI! Älä laita kiviä! Tai en ainakaan suosittele! Purua en suosittele laittaa, koska kosteana puru tarttuu aksuun kiinni! Lannoittamatonta turvetta saa jostain K-raudasta, ja puutarhamyymälöistä. Eläinkaupastakin saa, mutta hinnat on toosii korkeet!5. Eläinkaupassa n. 2-5 euroa yleensä.6. E-een usko että se on niin tarkkaa se ikä. Mutta yleensä aksuja aletaan myymään n. 2-4 kk iässä.7. Munat kannattaa murskata, pakastaa tai keittää, laita sen jälkeen suoraan kompostiin, tai roskikseen. Voit säästää muutaman itsellesi, jos haluat, mutta kun poikast ovat vielä pieniä niitä ei kannata laittaa vielä samaan terraan aikusten kanssa. En oikeen tiedä kuinka monta kertaa ne voi munii... En usko et ne rasittuu, mut en tiiä, ei kannata kuitenkaan liian montaa kertaa peräkkäin ainakaan antaa niiden munii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe