Jyväskylä tutkimukset+ hoidot

tutkimuksiin lähdössä

Te, joilla on kokemuksia JKL:ssä lapsettomuuteen liittyvistä tutkimuksista ja hoidoista, niin opastakaapa, miten kannattaisi toimia. Kannattaako mennä suoraan yksityiselle vai ilmoittautua julkiselle? Miten pitkät jonot julkiselle puolelle naistenpolille on? Mistä saa lähetteen julkiselle puolelle - yksityiseltä gyneltä vai terkkarista? Vai kannattaako mennä yksityiselle tekemään ensin perustutkimukset ja samalla ilmoittatua jonoon julkiselle puolelle - eteneekö siellä nopeammin, jos on jo perustutkimukset tehtynä? Yritämme nyt miettiä, mihin suuntaan tässä lähtisi tätä lapsettomuusasiaa selvittämään kun ei vauvaa näy eikä kuulu - ja vuosi on yritystä takana...Olemme muuttaneet pk-seudulta J-kylään, joten tämän seudun kuvioita emme tunne...

11

6221

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?????????????

Mua kiinnostaa ihan sama asia. Ollaan keski-suomesta ja mietitään vaihtoehtoja jyväskylän ja kuopion yksityisten välillä. Kertokaapa aikatauluja ja kokemuksia! Siirryttäs kesken hoitojen julkiselta yksityiselle.

• ......

Meilläkin on kohta vuosi yritystä takana. Mä haen ihan omalääkäriltä lähetteen lapsettomuustutkimuksiin julkiselle. Sitä ennen käydään yksityisellä (in-tiimissä) otattamassa spermanäyte koska tietääkseni se tarvitaan (tai edistää tutkimuksia ainakin) ekana ja sen joutuu kuitenkin maksamaan itse. Sitten yleiselle jonoon. Perustutkimuksetkin sen verran kalliita että en mene niihin yksityiselle. Hoitoja otetaan sitten mahdollisesti sekä yksityisellä että julkisella. Mutta ei samaan aikaan koska sitä katsotaan todella pahalla.

• rv 28

Me hakeuduttiin Jyväskylässä lapsettomuustutkimuksiin reilut 3 vuotta sitten. Kävin ensin terveyskeskuksen omalääkärillä, joka laittoi mut labrakokeisiin ja lähetteellä ultraan ja passitti miehen spermatutkimuksiin. Sitten hän kirjoitti meille lähetteen keskussairaalan lapsettomuusklinikalle.

Tuonne sairaalan klinikalle päästiin tosi nopeasti ilman mitään jonotuksia ja siellä aloitettiin samoilla tutkimuksilla. Molemmat passitettiin labrakokeisiin ja mut tutkittiin taas. Spermatutkimusta ei sentään uusittu.

Hoidot olisi aloitettu saman tien klinikan puolesta, mutta otettiin itse siinä vaiheessa aikalisä, tutkimuksissa kun ei löytynyt mitään syytä lapsettomuudelle.

Sitten kun itse oltiin valmiita, hoidot alkoivat edetä nopealla tahdilla. Otettiin vaan yhteyttä klinikalle, että nyt haluttaisiin alkaa tositoimiin ja meille tehtiinkin sitten siellä julkisella 3 inseminaatiota yhden syksyn aikana, sitten eka IVF heti seuraavassa tammikuussa.

Tämän jälkeen alkoivatkin ongelmat. Eka PAS ei olisi onnistunut koko keväänä julkisella. Eka siinä tosin taisi olla mun omassa kierrossa häikkää, ovulaatio oli hukassa eikä siksi voitu tehdä PASia parissa ekassa kierrossa. Sitten klinikalla oli järjettömän pitkä pääsiäisloma, sitten lääkärit oli muuten vaan lomilla, sitten ei osunut kierto kohdalleen klinikan aikataulujen kanssa ja sitten klinikka piti järjettömän pitkän kesäloman.

Mistään jonoista ei siis ollut kyse, vaan yksinkertaisesti klinikka oli kiinni pitkiä aikoja pääsiäisen ja kesän aikaan. Niinpä me loikattiin tässä vaiheessa yksityiselle puolelle (In-tiimi), jossa hoidot etenivät sitten taas hyvää vauhtia. Siinä keväällä tehtiin se PAS uusi IVF, seuraavana syksynä taas PAS IVF ja nyt tämän vuoden tammikuussa tehtiin kaikkiaan kolmas IVF, jonka tuoresiirrosta olen nyt raskaana rv28.

Mitään muuta moittimista mulla ei ole tuosta Jyväskylän julkisen puolen palvelusta. Siellä on lääkärit ihan mukavia (tosin melkein joka käynnillä oli eri lääkäri) ja hoito/kohtelu asiallista. Klinikan pitkät lomat vaan sai meidän hermot menemään ja siksi loikattiin yksityiselle. Myöskään In-tiimin toiminnasta meillä ei ole mitään pahaa sanottavaa. Rahaahan siellä tosin kuluu ..

• pelokas32

Jkl InTiimi, miten mennyt? Kuinka paljon sattui? saako miten esilääkettä, vai pelkästään suoraan suoneen... kertokaa nyt ihmeessä joku kokenut!!!

• ex-pelokas

ensimmäinen munasolupunktio, joka minulle tehtiin alkuvuonna 2007 naistentautien polilla sattui, seuraavat 2 punktiota tehtiinkin sitten ostopalveluna In-Tiimissä, siis missä nykyään tehdään kaikki julkisenpuolen munasolupunktiot, eivät sattuneet juuri lainkaan. pieni nipistys tuntui ja lääkettä sai suoraan suoneen juuri ennen toimenpidettä ja sen aikana. Kotona olin ottanut 2 Panadolia ennen punktiota.
        Enkä ollut edes kipeä toimenpiteiden jälkeen!:)

Viime vuonna ei ainakaan ollut jonoja, pitempi tauko tuli ensimmäisen ja toisen hoidon välissä kesälomien takia, mutta heti jälleen kun poli aukesi ja kierto osui kohdalleen pääsimme jatkamaan rumbaa...
        Minä hain lähetteen tutkimuksiin perhesuunnitteluneuvolasta, lähetteestä meni vajaa kuukausi kun saimme ajan polille. Spermanäyte annetaan yksityisellä ennen ekaa polikäyntiä, meillä lahete sp-analyysiin tuli polikutsun mukana.

Meillä siis kaikki julkisen kolme hoitoa tarvittiin, mutta viimeisestä sitten se kauan kaivattu plussa, nyt mennään jo loppumetreillä!:)

• Raivostunut

oli jotain 3-4kk, aika oli kutsusta n. kuukauden päässä. Minä sain tosi huonoa palvelua ja paha maku jäi, paitsi hyvät odotukset ei olleet muutenkaan.

Viime syksynä minulla oli kohdunulkopuolinen raskaus, naistenpolilla ravasin ultrissa yhtämittaa, kun joka kerta oli eri lääkäri ja kaikki olivat tilanteestani eri mieltä. Viimein sain määräyksen tulla seuraavana aamuna aikaisin tähystykseen kaavintaan. Ennen operaatiota leikkaava lääkäri halusi kuitenkin minut vielä ultrata ja tuli siihen tulokseen, ettei missään tapauksessa mitään leikkausta minulle vaan raskaus hoidetaan solumyrkyillä.
      Tämä oli rankka kokemus, päällimmäisenä jäi mieleen lääkäreiden toistensa mielipiteiden kumoaminen. Ja selväksi tuli, etteivät kaikki lääkärit ole siellä samalla viivalla, toiset ovat paljon toista pätevämpiä.

Nyt sitten kävin kesäkuussa siellä (lähetteen sain yksityiseltä gyneltä toisesta kunnasta), kun sitä kaivattua pikkukakkosta ei ole kuulunut, mutta minut melkein naurettiin ovelta pihalle, että hätäilen ihan turhaan. Että tarkemmat tutkimukset aloittavat vasta, kun ku:sta on kulunut vuosi, eli syksyllä. En tajua, mitä tämä pari kuukautta tässä meinaa...on taas sitten vaadittava uusi lähete ja jonotettava pääsyä sinne.
      Ja erittäin tyly lääkäri tokaisi minulle, että normaalisti tutkimukset aloitetaan vasta kun tuloksetonta yritystä on kestänyt 2 VUOTTA!!!!, mutta koska minulla edellinen raskaus on ollut ns. epänormaali, minä pääsen tutkimuksiin vuoden jälkeen.

Että varautukaa pahimpaan, älkää odottako liikoja. Joko homma toimii, tai sitten lääkäriksi sattuu joku jota homma ei kiinnosta.
      Tämä on sitten vain minulle sattunut kokemus, voihan olla, että jollakin toisella ei ole mitään valittamista ja asiat on luistaneet nopsaa.

• ex-pelokas

kuka lääkäri sinua hoiti?
        Meillä oli ensimmäisellä käynnillä T. Kalliola, joka oli mielestäni todella tökerö ja jäi tosi huono fiilis käynnin jälkeen. Mieheni sanoi käynnin jälkeen, että tuolle lääkärille ei tule enää koskaan naamaansa näyttämään.
        Puhuimme asiasta miehen kanssa ja soitin polille, että seuraavan ajan haluamme eri lääkärille ja siitä lähtien meitä hoiti A-M Rossi(kaikki 3 IVF:ää), joka oli mukava ja ystävällinen täti. Tai siis hänhän vain utrasi ja määräsi reseptit ja katsoi hoitoaikataulun, punktiot ja alkionsiirrothan (sekä munasolu-ultrat jos poli kiinni tai ruuhkaa) tekee A.Kivijärvi (In-Tiimin lääkäri) joka on todella mukava, ystävällinen ja herttainen sekä asiantunteva lääkäri. Kivijärvi tuntuu ottavan jokaisen potilaan "tosissaan" ja tekee kyllä kaikkensa, että hoito onnistuisi.

• Raivostunut
        ex-pelokas kirjoitti:

kuka lääkäri sinua hoiti?
        Meillä oli ensimmäisellä käynnillä T. Kalliola, joka oli mielestäni todella tökerö ja jäi tosi huono fiilis käynnin jälkeen. Mieheni sanoi käynnin jälkeen, että tuolle lääkärille ei tule enää koskaan naamaansa näyttämään.
        Puhuimme asiasta miehen kanssa ja soitin polille, että seuraavan ajan haluamme eri lääkärille ja siitä lähtien meitä hoiti A-M Rossi(kaikki 3 IVF:ää), joka oli mukava ja ystävällinen täti. Tai siis hänhän vain utrasi ja määräsi reseptit ja katsoi hoitoaikataulun, punktiot ja alkionsiirrothan (sekä munasolu-ultrat jos poli kiinni tai ruuhkaa) tekee A.Kivijärvi (In-Tiimin lääkäri) joka on todella mukava, ystävällinen ja herttainen sekä asiantunteva lääkäri. Kivijärvi tuntuu ottavan jokaisen potilaan "tosissaan" ja tekee kyllä kaikkensa, että hoito onnistuisi.

etten muista lääkäreiden nimiä. Muistan laskeneeni, että kävin yhteensä 7 kertaa ultrassa ja joka kerta mukana oli uusia lääkäreitä (kerrankin minua ultrasi 3lääkäriä yhtäaikaa!). Että on mahdotonta muistaa nimiä.
        Sen pahimman nimi, joka harmi vaan sattui kohdalle taas tuossa kesäkuisella käynnillä, selviää sitten kun epikriisi tulee postissa kotiin.

• siellä toimii...
        Raivostunut kirjoitti:

etten muista lääkäreiden nimiä. Muistan laskeneeni, että kävin yhteensä 7 kertaa ultrassa ja joka kerta mukana oli uusia lääkäreitä (kerrankin minua ultrasi 3lääkäriä yhtäaikaa!). Että on mahdotonta muistaa nimiä.
        Sen pahimman nimi, joka harmi vaan sattui kohdalle taas tuossa kesäkuisella käynnillä, selviää sitten kun epikriisi tulee postissa kotiin.

4 lääkäriä ja pääasiassa jos lapsettomuushoitoihin lähdet sinua hoitaa yksi ja sama lääkäri. Joskus voi kohdalle sattua eri lääkäri, mutta yleensä vain silloin jos sinua hoitava on lomalla tms.

Lapsettomuuslääkäreitä ovat Tuomo Kalliola, Jaana Kröger, Anna-Maija Rossi ja vielä yksi nainen kenen nimi ei nyt muistu mieleen...;)

Harmi kuulla, että sinulle on sattunut kohdalle ikäviä lääkäreitä.:( Aika paljon siellä näyttäisi kandeja pyörivän, mutta heitä ei onneksi ole lapsettomuuspolilla onneksi ole ollut.

• alkup.
        siellä toimii... kirjoitti:

4 lääkäriä ja pääasiassa jos lapsettomuushoitoihin lähdet sinua hoitaa yksi ja sama lääkäri. Joskus voi kohdalle sattua eri lääkäri, mutta yleensä vain silloin jos sinua hoitava on lomalla tms.

Lapsettomuuslääkäreitä ovat Tuomo Kalliola, Jaana Kröger, Anna-Maija Rossi ja vielä yksi nainen kenen nimi ei nyt muistu mieleen...;)

Harmi kuulla, että sinulle on sattunut kohdalle ikäviä lääkäreitä.:( Aika paljon siellä näyttäisi kandeja pyörivän, mutta heitä ei onneksi ole lapsettomuuspolilla onneksi ole ollut.

saattaa olla tunarointia ja tökeröä käyttäytymistä - no kuinkas muutenkaan...Tietääkö kukaan, että onko tällä hetkellä jonoja tai miltä syksy julkisella puolella näyttää? Joku mainitsi kandeista, niin haluavatko useinkin, että on opiskelijoita mukana? Kiitollinen olisin myös siitä, jos joku vielä valottaisi sitä, miten nopeasti tai hitaasti prosessi etenee tutkimuksista itse hoitojen aloittamiseen? Jäämme vielä vakaasti miettimään, josko sittenkin kantaisimme rahasäkkimme sinne yksityisen puolelle...

• rv35
        alkup. kirjoitti:

saattaa olla tunarointia ja tökeröä käyttäytymistä - no kuinkas muutenkaan...Tietääkö kukaan, että onko tällä hetkellä jonoja tai miltä syksy julkisella puolella näyttää? Joku mainitsi kandeista, niin haluavatko useinkin, että on opiskelijoita mukana? Kiitollinen olisin myös siitä, jos joku vielä valottaisi sitä, miten nopeasti tai hitaasti prosessi etenee tutkimuksista itse hoitojen aloittamiseen? Jäämme vielä vakaasti miettimään, josko sittenkin kantaisimme rahasäkkimme sinne yksityisen puolelle...

Tämän hetkisistä jonoista ei ole tietoa, mutta meillä kaikki tapahtui mielestäni nopeaan; tammikuussa 07 eka käynti, kyseltiin kysymykset ja määrättiin molemmat verikokeisiin ym., toinen käynti helmikuussa jolloin kuulimme verikokeiden vastausket ja suunniteltiin eka hoito, maaliskuussa aloitimme ekan IVF:N lyhyellä kaavalla. Seuraava kerta siirtyikin sitten syksyyn miehen työmatkojen ja omien kesälomien sekä sairaalan kesätauon takia. Elokuussa polille hakemaan uudet reseptit, lupa aloittaa piikit seuraavaan kiertoon, syyskuussa seuraava IVF, lokakuu taukoa, marraskuussa taas piikiteltiin ja joulukuussa tulikin testiin kauan kaivattu plussa!!!:)

Minäkin olen saanut hyvää hoitoa tuolla K-SKS:SSÄ, ei valittamista. Omat hoitoni on onneksi menneet ihan nappiin vaikka moni valittaa noista sairaalan jatkuvista lomista, ainoastaan tuo kesätauko sotki toisen IVF:n alkua vähäsen...

Noista kandeista: Minulla oli kerran kandi seuraamassa folliultrausta, mutta ei siis osallistunut mitenkään koko toimenpiteeseen muuta kuin katsomalla vierestä ja minunhan päätettävissä se on haluanko että huomeessa on jokin muukin kuin minua hoitava lääkäri. Pääasiassa kandit ovat naistentautien puolella ei lapsettomuushoidoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3603
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2449
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2274
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe