2 vko ikäinen vauva kääntyy,3kk nousee istumaan

diipadaapadaa

Onkohan mahdollista että tuon ikäinen niin kehittynyt..tuttu selittää ihan tosissaa että hänen lapsensa on VÄHÄN kehittynyt..eipä kyllä muitten nähden taituroi..

8

11994

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Pehmeässä sängyssä 2vkoinen voi vahingossa pyörähtää, 3kk voi punkeamalla nousta vaikka sylissä, omani pääsi puoli-istuvasta asennosta. Mutta osaamiseksi en vielä kutsunut tuolloin.

• täysin mahotonta

2vko ei voi osata kääntyä eikä 3kk todellakaan nousta itse istumaan, eihän se saakkaan istua ennen 6 kuukautta... Hölmöjä höpisee tuttavas.. :)

• pikatärppi

Taitaa tuttavalla olla pää niin pyörällä uudesta tulokkaasta, että iskee yltiöoptimismi :). Kuten tossa aiemmin joku totesi, niin kolmen kuukauden ikäinen voi alkaa jo "treenailla vatsalihaksia", eli kun pitää esim. sylissä makuullaan niin haluaakin enemmän katsella ja koittaa puristaa massuaan kasaa ja päätään ylemmäs -> ei kyllä vielä istumisen kanssa mitään tekemistä :D! Ja kahden viikon ikäinen kyl lähinnä nukkuu...ja millä se kääntyis kun ei siinä vaiheessa tiedosta vielä omia käsiäänkään :). Nooh, joskus kannattaa sanoa vaan et "juu juu" XD.

• ..............

tunnen pojan, joka ryömi eteenpäin 3 kuisena, kävelemään lähti 7 kuiena...

mun vauva 3 viikkoinen kääntyy kyljelleen selältään, mutta ei sitä nyt tietty kääntymiseksvoi laskea kuitenkaan... :)) kun ei sitä tee mitenkään tietoisesti...

• ???

Itse surffailen ja etsin netistä tietoa istumisesta. Kun tuntee että meidän vähän yli 2kk poika on liian nuori istumaan.
      Alle parin viikon iässä kääntyi mahaltaan selälleen aina kun laittoi mahalleen.
      Ja nyt nousee istumaan jos saa jostakin otettua tukea. Ilman tukea ei saa punnerrettua itseään ylös, vaikka kovasti yrittää. En tiedä mitä pitäisi tehdä, ei varmaankaan pitäisi istumista tukea vielä näin nuorella.

• 3kk

siis, mun kolme kk vanha poika kääntyi vatsalta selälleen, jo alta kk iässä, joten on mahdollista, mutta nyt kun on 3kk ei enää sitä tee tai ees osaa. lapsi aina ollu jämäkkä ja nuorempana siis ihan vahingossa aina käänty kun vatsalleen laitto.
        mutta en nyt vielä mene vauva kirjaan kirjottamaan että käänty alta kk vanhana...joten tässä odotellaan että nyt vanhempana sen uudestaan tekis ni pääsis sen sinne kirjottamaan.
        myös poikani viihtyy istuma-asennossa, mutta ei tietenkään yksin istu vaan sylissä tuottuna. kaikki vauvathan on yksilöllisiä eikä tee toisista vauvoista huonompia vaikka motoriset taidot eivät muutaman kk vanhana ole niin kehittyneet kuin toisilla... mikäs kiire tässä on kaikki me kuitenkin oppimme istumaan ja kääntyilemään ;o)

• ...

että pienet vauvat "kääntyvät" vatsaltaan selälleen sen takia, että pää on niin painava, että keikauttaa vauvan selälleen!
      Se ei ole verrattavissa tarkoitukselliseen kääntymiseen, eikä sillä ole mitään tekemistä kehityksen kanssa.

• pojan äiti

Minäkin olen muuten aikoinani ryöminyt 3kk ikäisenä, nousin tukea vasten seisomaan 5kk iässä, kävelin 8kk iässä ja juosta kipittelin 10 kuukautta vanhana. Mieheni käveli ensimmäiset askeleensa vuoden ikäisenä. Tällä hetkellä kävelemme kumpikin ihan yhtä hyvin ;)

Mutta asiaan; itse olen siis ollut aikainen liikkeissäni lapsena ja poikani on sen perinyt, liekö se sitten hyvä vai huono juttu. Poika kääntyi mahalta selälleen kuukauden vanhana; jotkut tosiaan kääntyvät vahingossa painavan pään takia, mutta meillä poika teki sitä useamman kerran, eikä se ollut pää, joka siellä ensimmäisenä kiepsahti. Lääkäriltä kysyin asiasta ja tämä sanoi vain, että on niin jäntevä kaveri, ettei asiaa ihmettele. Toki tuo kääntyminen sitten unohtui vähäksi aikaa.

Poika kääntyi selältä mahalleen 2,5 kuukauden iässä. Aivan tietoisesti, harjoitteli viikon karjuen ja ähisten, kunnes oppi ottamaan käden pois tieltä. Istumaan alkoi punnertaa 3kk vanhana, tehtiin paljon vatsalihaksia ja puoli-istuvasta asennosta pääsi omin voimin istumaan 4kk vanhana.

Noiden "saavutusten" jälkeen tuli rauhallinen jakso, jolloin poika vain treenasi osaamaansa. Jonkin verran osasi kieriä eteenpäin, mutta eipä juuri muuta edes yrittänyt. Eipäs ohittanut äitiään taidoissaan ;) Nyt poika on 7kk vanha, nousee jo seisomaan tukea vasten ja yrittää ottaa askelia (en ole ihan varma vielä, lasketaanko jo niitä otettuja, kun ovat olleet niin huteria). Vajaa kuukausi on neuvolaan, saa nähdä onko ottanut ensimmäiset askelensa silloin. Kun tätä touhua on vierestä seurannut, toivon tosissani, ettei ole. Kyllä äidin sydämeen sattuu joka kerta, kun poika lipsahtaa suorilta jaloilta suoraan taaksepäin, lyö päänsä lattiaan, seinään, pöytään, kaatuu nenälleen, käsi jää väliin, jalat luiskahtaa pinnasängyn pinnojen väliin, kun pitää pomppia niillä pullajaloilla, jotka eivät vielä sellaista temppuilua jaksa. Lelulaatikonkin päälle kiipesi ja yritti sieltä hypätä nokalleen alas, onneksi sillä kerralla pidin jo valmiiksi kiinni pojasta, vaikka silti melkein luiskahti. Jos vaikka älyä vain kasvatettaisiin välillä :)

Niin ja siis vaikka meidän poikaa on neuvolassa kehuttu jänteväksi yms. on poika ihan normaalivauvan kokoinen (paino menee keskikäyrällä, pituus vähän alle) ja olen nähnyt paljon jätevämpiä ja isompia samanikäisiä. En yhtään ihmettele, jos joku toinen on vielä aikaisempi ja malttamattomampi. Ja sympatiat sellaisten vauvojen äideille. Saisi se vauva vauvana pysyä vähän pitempään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe