Saako olla kummi?

ihan pihalla...

Voiko kirkkoon kuulumaton henkilö olla kummi?
Ns. sylikummina olisi kyllä henkilö joka kuuluu kirkkoon, mutta täytyykö toisenkin kummin kuulua kirkkoon??

Vaikeasti esitetty,mutta kiitos jos joku tietää!!!

7

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep jep!

      jos haluat olla "oikea" kummi niin kyllä, kikkoon on kuuluttava! tietysti vanhempien kanssa voit sopia että olet, mutta silloin et ole kastetilaisuudessa mukana (siis edessä) etkä virallinen kummi. joten kannatan kirkkoon liittymistä, kummius on ihanaa!

      terv: kahden pikku prinsessan kummitus :)

      • Hahahahaaa

        Tosiaan varsinaisen kummin on oltava tietyn uskonsuunnan seurakunnan jäsen.

        Mutta miksi ihmeessä pitäisi liittyä uskonnolliseen seurakuntaan, jos ei usko uskontoon ja/tai kirkkoon!?

        Virallisen kummin tehtäviinhän kuuluu nimenomaan uskonnolliset asiat.

        Epävirallinen kummius on aivan yhtä mainio vaihtoehto, mielestäni jopa parempi.


      • ihan pihalla...

        Kiitos kun selvensit..siis itse kyllä olen srk:n jäsen mutta nyt kun oman lapsen ristiäisiä ollaan mietitty niin halusin vaan varmistaa että onko asia niin kuin luulin...Kiitos!!


      • pastorinna
        ihan pihalla... kirjoitti:

        Kiitos kun selvensit..siis itse kyllä olen srk:n jäsen mutta nyt kun oman lapsen ristiäisiä ollaan mietitty niin halusin vaan varmistaa että onko asia niin kuin luulin...Kiitos!!

        Jokaisella ev. lut. kirkkoon kasteessa liitettävällä lapsella tulisi olla vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Näiden lisäksi voi ja saa olla ihan mihin tahansa kuuluvia tai kuulumattomia.


    • ja vielä

      samaan kirkkoon, minkä uskoon lapsi kastetaan! Kuinka joku noin tyhmiä kyselee?

    • Pappi vastaa

      Kummin tehtävänä on pääasiassa huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta, joten järkikin jo sanoo, että ristiriita on valtava, jos kummi ei kuulu kirkkoon. Ev.lut.kirkkoon kastettavan lapsen kummiksi käy samaiseen kirkkoon kuuluva, rippikoulun käynyt ja konfirmoitu henkilö. Kirkkoon kuulumaton ei ole virallinen kummi, eikä tule siten merkityksi rekisteriinkään kummina jne. Tärkeä aikuinen lapsen elämässä hän voi silti olla ja toki läsnä myös kastetilaisuudessa.

      • pastorinn

        Tätä yritin minäkin sanoa, mutta ei sitä kyllä tuosta kommentistani huomaa :). Hyvä, että huomasit!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe