Voiko kirkkoon kuulumaton henkilö olla kummi?
Ns. sylikummina olisi kyllä henkilö joka kuuluu kirkkoon, mutta täytyykö toisenkin kummin kuulua kirkkoon??
Vaikeasti esitetty,mutta kiitos jos joku tietää!!!
Saako olla kummi?
7
1233
Vastaukset 7
- jep jep!
jos haluat olla "oikea" kummi niin kyllä, kikkoon on kuuluttava! tietysti vanhempien kanssa voit sopia että olet, mutta silloin et ole kastetilaisuudessa mukana (siis edessä) etkä virallinen kummi. joten kannatan kirkkoon liittymistä, kummius on ihanaa!
terv: kahden pikku prinsessan kummitus :)- Hahahahaaa
Tosiaan varsinaisen kummin on oltava tietyn uskonsuunnan seurakunnan jäsen.
Mutta miksi ihmeessä pitäisi liittyä uskonnolliseen seurakuntaan, jos ei usko uskontoon ja/tai kirkkoon!?
Virallisen kummin tehtäviinhän kuuluu nimenomaan uskonnolliset asiat.
Epävirallinen kummius on aivan yhtä mainio vaihtoehto, mielestäni jopa parempi. - ihan pihalla...
Kiitos kun selvensit..siis itse kyllä olen srk:n jäsen mutta nyt kun oman lapsen ristiäisiä ollaan mietitty niin halusin vaan varmistaa että onko asia niin kuin luulin...Kiitos!!
- pastorinna
ihan pihalla... kirjoitti:
Kiitos kun selvensit..siis itse kyllä olen srk:n jäsen mutta nyt kun oman lapsen ristiäisiä ollaan mietitty niin halusin vaan varmistaa että onko asia niin kuin luulin...Kiitos!!
Jokaisella ev. lut. kirkkoon kasteessa liitettävällä lapsella tulisi olla vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Näiden lisäksi voi ja saa olla ihan mihin tahansa kuuluvia tai kuulumattomia.
- ja vielä
samaan kirkkoon, minkä uskoon lapsi kastetaan! Kuinka joku noin tyhmiä kyselee?
- Pappi vastaa
Kummin tehtävänä on pääasiassa huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta, joten järkikin jo sanoo, että ristiriita on valtava, jos kummi ei kuulu kirkkoon. Ev.lut.kirkkoon kastettavan lapsen kummiksi käy samaiseen kirkkoon kuuluva, rippikoulun käynyt ja konfirmoitu henkilö. Kirkkoon kuulumaton ei ole virallinen kummi, eikä tule siten merkityksi rekisteriinkään kummina jne. Tärkeä aikuinen lapsen elämässä hän voi silti olla ja toki läsnä myös kastetilaisuudessa.
- pastorinn
Tätä yritin minäkin sanoa, mutta ei sitä kyllä tuosta kommentistani huomaa :). Hyvä, että huomasit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3581114- 71748
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37696- 49590
- 41588
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht321501Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19491- 75471
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459