Puhelimen tai ovikellon ääni

kuulo häiriöinen...kö??

Mistähän mahtaa johtua että usein herään yöllä siihen että kuulen ihan selvästi että ovikello soi...ei ole ketään ovella, tai että puhelimen viestiääni piippaa,tai puhelin soi...ilman että kukaan kuitenkaan soittaa tai laittaa viestiä. Usein myös herään/havahdun (jos en ole vielä unessa) siihen että joku kutsuu mua nimeltä?? En epäile tässä olevan mitään yliluonnollista, mutta ajattelin kysästä että onkohan jollain täällä ollut samanlaisia kuulo aistimuksia. Välillä ne ärsyttää tosi paljon. Kyse ei kuitenkaan ole sellasesta että näkisin jotain asiaan liittyvää unta tms, vaan ihan selkeästu kuulen esim. puhelimen piippaavan, vaikkei siellä ole kukaan :O Mitähän aistiharhoja nää tällasetkin on. Olen kuullut niitä ihan lapsesta asti. Silloin ei ollut kännyköitä, mutta monesti yöllä heräsin siihen että "kuulin" puhelimen pirisevän. Kukaan muu sitä ei tietenkään kuullut.
Äänet kuuluu ihan selkeästi...kuin hereillä ollessa. Välillä olen kuullut näitä ääniä myös silloin kun en edes ole vielä nukahtanut, vaan saatan esim. lukea vielä. Kertokaa joku mistä on kyse...asiallisesti kiitos :)

22

9591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan normaalia

      Mulla oli muutama vuosi sitten sama ongelma,se tosin loppui noin vuoden kestettyään.Heräsin kans tämän tästä ovikellon kilahdukseen eikä siellä ovella ketään koskaan ollut.Muistan että kerran heräsin tuohon ääneen ja tyttöystäväni oli silloin hereillä eikä ollut kuullut ovikellon soivan.
      Eräs työkaverini kärsi jonkin aikaa samasta jutusta.

      • Kukkahattutäti420

        Stressi ja yliväsymys


    • märyann

      Suurissa elämänmuutoksissa toisessa olen kuullut säkkipillisoittoa ja toisessa kaiketi klarinetin. Siinä vaiheessa kun kuulin keskellä päivää sen suuren ksylofonin (en muista oikeaa nimeä) soittoa ja näin ettei kukaan muu reagoinut, aloin huolestua. Käväisin muutaman kerran kallonkutistajalla mutta ei tuo antanut hullun diagnoosia, sanoi vain herkäksi.
      Joten me "herkät" reagoidaan erilaisiin ärsykkeisiin omalla tavallamme. Minä en tiennyt olevani näin musikaalinen? :)
      Noi puhelimen äänet ja muut kummajaiset ovat siis varmaankin samoja juttuja, etijäisiä tunnetiloista, odotuksesta tms.
      Hiukan epämielyttävimpiäkin ilmiöitä on muutama, ei mitenkään pelottavia mutta sellaisia ettei oikein osaa kuvata sitä tunnetta: tutussa kaupassa, kaikki usvaantuu ja näkyy jotenkin sumun takaa, äänet häviävät, ehkä huimaakin... tiesin hyvin että olin kaupassa ja sanoin mielessäni, älä panikoi, olet tutussa kaupassa, pysy paikoillasi, tämä menee ohi... ja meni kanssa. Joku elokuvaohjaajakin on kokenut sellaista koska kerran tuli telkkarista elokuvan yhteydessä ja koin sen erittäin tutuksi tilanteeksi. Väsyneet aivot teettävät kaikenlaista.
      Yritä levätä tarpeeksi. Pidä mielessä että olet kaiketi yliherkkä ihminen. Syö sinulle sopivaa ruokaa ja nauti elämästä. Jos et näe etkä koe mitään epämiellyttävää ei mielestäni suurta huolta ole, minä ainakin sopeuduin näihin kun tiesin ettei mielenterveys ole ainakaan vielä lopahtamassa. Hyvää kesää.

      • Kuulo häiriöinen...kö

        Joo kiitos kannanotoistanne :) Lepään kyllä tarpeeksi enkä ole kyllä mielestäni mitenkään yliherkkä...muuten olisin jo pöpilässä, sen verran on kaiken näköstä elämässä tapahtunut...eipä nuo mua kauheesti häiritse, muuten kuin ärsyttää silloin jos herää siihen ääneen eikä sit kuitenkaan se ole "todellinen".

        No, ajattelin vaan et onkohan muilla ollu tollasia tai vastaavia...ja kiva¨oli kuulla etten ole ainoo... Kuka sitten mistäkin syystä noita milloin mitäkin kuulee.
        Mukavaa kesän jatkoa vaan kaikille :)


      • zina

        Olipa valaisevaa teksia! Sain paljon tietoa itselleni. Suosittelen ko.artikkelia :)


      • Unihalvaus on jännä homma. Muutaman kerran ilmeisesti olen kokenut ainakin.


    • Wovk

      Tämä on kylläkin aika vanha juttu jo näköjään,kun näkyy olevan vuonna 2008 kirjoitettu tuo aloitus.Mutta päätin tähän jonon jatkoksi sitten kuitenkin kirjoittaa,sillä lähdettyäni googlettamalla hakemaan tietoa tuohon samaan ilmiöön mistä tässä kirjoitetaan, niin satuin vain löytämään tämän ketjun.Ja helpotti kovasti kuulla, että näitä outoja puhelinpiippauksia ym. on sitten ollut muillakin eikä vain minulla.

      Minä kun olen usein herännyt kesken unieni myös ihan selvään puhelimen viestiääneen ,joka on kuulunut todella erittäin selvästi ja on saanut minut aina surastaan säpsähtäen heräämään .Ja sitten olen ihmetellyt ,että kukahan on lähettänyt minulle viestin niin hulluun aikaan keskellä yötä tai aamuyöllä.Ja olen sitten noussut hakemaan puhelimeni nähdäkseni keneltä viesti olisi tullut,mutta mitään viestiä ei puhelimessani kuitenkaan ole sitten ollutkaan.Ja näitä olemattomia puhelimen viestiääniä olen saanut lisäksi vieläpä aika useinkin,joka harmittaa kun ne herättävät kesken unien ja sitten ei meinaa päästä uudestaan uneen takaisin enää millään.Ja unta pitäisi kuitenkin saada ,kun olen ollut viime aikoina niin väsynyt jo muutenkin paljosta valvomisesta kun on ollut stressiä ja töitä niin paljon ettei ole kerinnyt tarpeeksi nukkua muutenkaan.Joten minullekin siis joku vissiin henkimaailmasta viestejä aika usein taitaa lähetellä myös,vai ovatko aivot vaan niin väsyneet tosiaan ,että se pistää noita piippauksia sitten tulemaan. Mutta hyvä tosiaan tietää etten ole sitten ainoa kuitenkaan jolla näitä herätyksiä on.

      • zina

        Olen kahtena yönä omasta mielestäni ollut hereillä kun klo 4 ovikello soi. viime yönä vielä mietin että nyt pitää mennä kattomaan onko siellä joku oikeesti. aamulla olin epävarma näinkö unta. jumalan kanssa keskusteluja tämän tyyppisesti, joissa monet asiat selkiytyvät yöllä, on ollut. mielenkiintoista. kerran on ollut ruumiista irtautumiskokemus.


    • rätisevä radio

      Erääseen aikaan kuulin illalla pää tyynyllä ollessani aivankuin rätinää ja jopa puhetta, aivankuin poliisiradiossa. Kuuntelin ja kuuntelin, pään tuli olla tietyllä kohtaa tyynyä ja puheenpulina ja rätinä kuului selvästi. Kuullosti kuin poliisi huutaisi viestiä toiselle autolle, puhe oli juuri sillä tavoin kiihtynyttä. Onko edes teoriassa mahdollista, että olin herkistynyt nappaamaan tekstiä radioaalloilta, tosin en saanut puheesta selvää? Tästä on jo n. 15 vuotta aikaa, eli 1990-luvun loppua, silloin oli kännykät ja poliisiradiot varmasti toisenlaiset.

    • Tohtori Kuka

      Moi, et ole millään tavalla hullu tai mitään, kyseessä on aivan tavallisia uniharhoja. Itsekin olen kokenut niitä pienestä lapsesta asti. Vielä tänäkin päivänä joskus herään siihen ihan kuin ovikello soisi, mutta oventakana ei ole ketään. Edellisessä asunnossa minulla oli ovisummeri, ja kuulen sen joskus "unen läpi" uudessa asunnossani, jossa ei ole kyseistä summeria. Eli en usko että kyse on mistään yliluonnollisesta, tai mielenhäiriöstä, nou hätä! :)

    • asdasfrawetafgd

      en nyt muista mistä luin, mutta on joku unihäiriö joka saa henkilön heräämään ja kuulemaan jonkin kovan äänen jota ei oikeasti ole

    • 38v nainen

      Joo mullakin on sama juttu.Herään yöllä kaupungissa ovikellon äänneen hyvin säikähtäneenä.Maaseudulla herään esim pamahdukseen.Hetken en tajua missä olen ja olen hyvin säikähtänyt.
      Sitten ei nukutakaan enään koko yönä adrealiinitason nousun takia.Parempi kun alkaa suoraan keitellä cafe latteja ja lukea jotain rentouttavaa.Olen luonnostani muutenkin nk paukkuarka.
      Pari kertaa kuukaudessa tapahtuu.Univaivasta on ilmeisesti kyse.Liittynee stressiin.
      Hyvin ärsyttävä vaiva!

      • syytä tiedostaa

        Kuuloharhat voivat liittyä lievimmillään stressiin tai pahimmillaan aivokasvaimeen.


    • Minun mummi (äidin äiti) sanoi, että aina kun hän kuuli ovikellon soivan (yleensä silloin kun hän oli nukkumassa ja ilta/yö/aamyön aikaan, joten pilailevat kersat jätettäköön suosiolla pois laskuista)), eikä oven takana tietenkään ollut ketään, että joku tuttava/sukulainen tms kävi vain sanomassa heipat ennen siirtymistään rajan taakse.
      Tokihan asialle varmasti on muitakin järjellisiä selityksiä, mutta itsellenikin kuulostaa lohdulliselta ajatella että joku tuttu haluaa vielä nopsasti moikata ennen kuin jatkaa matkaansa tuonpuoleiseen.

      • Anonyymi

        Entä jos kukaan tuttu ei oo kuollu


    • mylläri

      Joskus äänien puuttuminenkin häiritsee.
      Ennen vanhaan myllärit heräsivät, jos mylly pysähtyi.

    • epilepsiaako

      Wikipedia kertoo:
      Epilepsia (aikaisemmin usein, nykyään vain harvoin kaatumatauti) on krooninen neurologinen sairaus, jolle on tunnusomaista toistuvat, ennalta arvaamattomat tajuttomuus-kouristuskohtaukset tai tajunnan hämärtymiskohtaukset. Epileptinen kohtaus on ohimenevä aivotoiminnan häiriö, jonka syynä on poikkeava, purkauksenomainen aivosähkötoiminta, ja joka saattaa levitä pahimmassa tapauksessa koko aivojen alueelle. Epilepsiaa tavataan myös eläimillä.
      -------------------------------------
      Joskus 5-6 vuotiaana koin kerran näistä oireista erään, jonka voisi luokitella
      jonkinlaiseksi lieväksi ohimeneväksi tajunnan hämärtymiskohtaukseksi.
      Aivan normaalissa kotielämän tilanteessa tuli kummallinen poissaoleva tunne.
      Mitään ylimääräisiä ääniä en kuullut, ja ymmärsin täysin läsnäolevien puheen, ja
      kommunikoin täysin ymmärrettävästi läsnäolijoiden kanssa. Kuitenkin olo oli sellainen,
      ettei "oma itseni" ollut paikalla. Kukaan läsnäolijoista ei mitään erikoista
      käytöksessäni huomannut.
      Tapahtuma oli niin vaikuttava, että se on muistissa vielä eläkeiässäkin.
      Onneksi vastaava ei myöhemmällä iällä ole koskaan toistunut.
      Käsitykseni on, että kyse oli lievä epileptinen kohtaus, joka vaiva on
      nopeasti iän myötä korjaantunut.

    • pirinäänheräillyt

      Vastaanpa minäkin tähän vielä. Jos herää toistuvasti puhelimen pirinään eikä siellä ole ketään, se tarkoittaa sitä että kyseisen henkilön pitäisi huomata jotain tärkeää elämässään. Häntä ikään kuin herätellään hoksaamaan jotakin. Itselläni oli aikoinaan elämässäni vaikea ajanjakso. Hätkähdin usein hereille puhelimen soittoon. Aivan kuin puhelin olisi oikeasti soinut. Sitä kesti muutaman kuukauden. Valitettavasti perheessäni tapahtui ikäviä asioita joita kaikkea en tajunnut. Toisaalta se voi tarkoittaa myös sitäkin että tuolla "yläkerrassa"meistä huolehditaan koska kaikkia ikäviä tapahtumia ei aina voi estää.

    • Anonyymi

      Olen itsekkin herännyt ainakin 6 kertaa siihen kun ovikello soi (melkein joka kerta kello 4 yöllä), mutta ei siellä ketään ole ollut. Meidän koira haukkuu aina kun ovikello soi ja eipä sekään ole mitenkään noihin ääniin reagoinut, joten taitaapi tulla äänet pään sisältä.

      En usko mihinkään yliluonnollisuuksiin, mutta kyllä tälle varmaan jokin selitys löytyy, ehkäpä juuri väsymys ja stressi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Heräsin siihen kuin olisi palovaroitin rääkäissyt lyhyesti. Mutta huoneessa ei sellaista ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe