"Tarkkoja lukuja suomalaisten kummituskokemusten yleisyydestä ei ole saatavilla. Se kuitenkin tiedetään, että moni suomalainen on kertonut kohdanneensa esimerkiksi kuolleen omaisensa henkiolentona."
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1559604
Jännittävää... Uskotteko te kummituksiin? Minä haluaisin uskoa, mutta minkäänlaista näyttöä en ole tälle uskolle saanut. En ole skeptinen, mutta näyttöjen puuttuessa en usko.
Usko kummituksiin elää
67
13346
Vastaukset
- nähnyt
uskoa, kun on nähnyt. Unohdan aina väliin kaikki kummitukset ja sitten taas, yks kaks näkee jonkun, eipä silti en haluaisi nähdä. Yksi jakoi entien asunnon meidän kanssa, vaikkei se talo ollut mikään älyttömän vanha, ei ollut mikään mukava paikka asua.
- niisku__91
Meidän mökillämme olen kokenut kaikenlaista ja niistä en koommin täällä viitsisi puhua, meidän mökkimme on jo 100 vuotias ja siinä on kuollut jo monia ihmisiä! :o Ja kaikenlaista on tapahtunut sadan vuoden aikana!
- mude1
realistinä itseäni pitänyt, mutta silti pakko uskoa että on olemassa muutakin kuin vain se, mitä järjellä pystytään selittämään tai näemme.
Ehkä tuo sana _kummitus_ on harhaanjohtava ja siitä tulee negatiivinen tai lapsellinen sävy asiaan. - ++++++++++
millä tavalla oli epämiellyttävä?
(vaikka toisaalta uskon että he eivät kovin mukavia asuinkavereita ole, nuo henkiolennot)
- pöhöpöh
Ei ole kummituksia eikä joulupukkia. Käyttäkää ny hyvät ihmiset järkeä. Lapsellista touhua uskoa tuommosia.
- niisku__91
Ihminen kun kuolee siinä poistuu henki, joka lähtee vaeltamaan jonnekki! .D Hehe!
- tuo oli hyvä
Hyvä sarkastinen esimerkki kuinka jotkut juuri tiettyyn maailmankuvaan juurtuneet ihmiset eivät uskalla korjata uskomuksiaan ja elämänkatsomustaan vaikka todisteita on todella paljon. Tottakai on ymmärrettävää, että tuntematon pelottaa, mutta kun sen on kerran kohdannut niin toinen kerta on jo helpompi.
- Tiiperoinen
niisku__91 kirjoitti:
Ihminen kun kuolee siinä poistuu henki, joka lähtee vaeltamaan jonnekki! .D Hehe!
Mie uskon, että kummitukset ovat sieluja, jotka ovat sieluja, jotka eivät saa rauhaa eli niille on jäänyt selvittämättömiä asioita ja eivät voi siksi jatkaa matkaansa lopulliseen päämääräänsä (olisko taivas ja helvetti)... Koska jos kaikki sielut jäisi maan päälle, niin sitten niitä olisi todella paljon ja kohtaamisia kummitusten välillä paljon enemmän.
Kun olin ala-asteella ja meidän luokan poika kuoli auto-onnettomuudessa ja olin just vähän ennen sanonut häntä leikilläni apinaksi ja sitten se jäi vaivaamaan ja halusin pyytää anteeksi ja olin tosi surullinen. Mutta yhtenä iltana, kun olin yksin omassa huoneessa ja katsoin sängylle, niin pienen hetken ajan näin hänet siinä. Se oli aika pelottavaa. Mutta se oli ihan pieni hetki. Sen jälkeen en ole vastaavaa kokenut. Mutta luulen, että hän tahtoi sanoa hyvästit ja antaa anteeksi. tuo oli hyvä kirjoitti:
Hyvä sarkastinen esimerkki kuinka jotkut juuri tiettyyn maailmankuvaan juurtuneet ihmiset eivät uskalla korjata uskomuksiaan ja elämänkatsomustaan vaikka todisteita on todella paljon. Tottakai on ymmärrettävää, että tuntematon pelottaa, mutta kun sen on kerran kohdannut niin toinen kerta on jo helpompi.
Joku sanoi ettei näyttöä kummituksista ole. Millainen sellainen näyttö voisi olla. Kummitus laboratorion pöydälläkö? Ainoa näyttö mikä periaatteessa voi olla olemassa, on ihmisten kokemukset, ja niitähän on Suomessakin varmasti tuhansittain, koska itsekin olen kuullut erittäin monen ystäväni nähneen esim. kuolleita omaisiaan. Jos kiellämme henkiolentojen tai henkiruumiin olemassaolon jo ennalta, millainen todistusvoima tällä ajattelulla on. Ts. puhdas usko ja etukäteisoletus että kummituksia (henkiolentoja) ei voi olla olemassa, ei ole minkäänlainen todistus kummituksia vastaan, ja se edustaa pikemminkin täydellistä hölmöyttä. Loogisesti ajattellen on täysin mahdollista että kenties miljoonien ihmisten kokemukset edustavatkin todellisuutta, mikä samalla osoittaa miten vähän ihminen tieteestään huolimatta tästä todellisuudesta ymmärtää.
Hs.fi sivuilla on erittäin hyvä dokumentti videokuvineen aiheesta, mutta en nyt löydä tarkempaa osoitetta tähän hätään.- teelteel-
linen todistus:
Näin se tehdään :
Valtakunnallisissa sanomalehdissä julkaistaan ilmoitus:
" Valtion Teknillinen Tutkimuslaitos (VTT) on saanut tehtäväkseen suorittaa kummitteluilmiöiden tieteellisen analyysin. Tässä mielessä kutsumme kaikkia tutkimukseen halukkaita Suomessa vaikuttavia kummituksia ilmoittamaan halukkuudestaan joko kummituskohtaisesti tai postitse VTT:n Kansliaan kuluvan vuoden marraskuun 13 p:vään mennessä. Tutkimusvälineistön asianmukaisen suunnittelun toteuttamiseksi pyydämme ilmoittautumisen yhteydessä seuraavat tiedot: 1)pääasiallinen kummittelutapa, -aika ja -paikka 2)useimmin käytetyt värähtelytaajuudet 3)ektoplasman taitekerroin. Toivomme runsasta osanottoa.
Toimeksi saaneena:
Valtion Teknillinen Tutkimuslaitos
Yliaistillisten ilmiöiden osasto - olematta "hullu"
Niin kauan ei kummituksia ole, ennen kuin itse kokee jotakin kerrassaan mystistä, jota ei osaa selittää. Minulle isäni kuolema oli sellainen. Asuin opiskelija-asunnossa ja opiskelukaverini oli luonani kylässä. Keittelin hänelle teetä, ja olin juuri kantamassa teekannua pöytään, kun yhtäkkiä näin isäni edessäni, ikään kuin sieluni silmillä. Hän katsoi ohitseni ja näytti onnelliselta, kuin valaistuneelta.
"Minulla on outo olo", sanoin kaverilleni. "Luulen, että isäni on kuollut." Kaverini ilmehti myötätuntoisena, olihan se hyvin surullista. Isäni asui lähes kolmensadan kilometrin päässä enkä ollut nähnyt häntä ainakaan pariin kuukauteen.
Seuraavana päivänä äitini soitti ja kertoi minulle isän kuolemasta, mikä ei ollut minulle mikään uutinen, olihan isä jo itse ikään kuin käynyt jättämässä minulle hyvästit.
Se oli kummallinen kokemus.
Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei ole mitenkään tärkeää uskoa kummituksiin. Lapsellista touhua on toisaalta sekin, että kieltää mitään kokeneensakaan, vaikka syvimmältään hyvin tietää, että semmoista ja semmoista outoa tapahtui ja/tai tapahtuu edelleen. Aikuinen ainakin yrittää katsoa kokemuksiaan kohti ja keksiä selityksiä oudoille tapahtumille. Tai sitten jättää ne omaan arvoonsa. - paikalla ollut
Kuule,Tulkaa mun äitimuorin talolle kuuntelemaan askeleita jne.
Sitten uskotte! - dsgehgh
juhoney kirjoitti:
Joku sanoi ettei näyttöä kummituksista ole. Millainen sellainen näyttö voisi olla. Kummitus laboratorion pöydälläkö? Ainoa näyttö mikä periaatteessa voi olla olemassa, on ihmisten kokemukset, ja niitähän on Suomessakin varmasti tuhansittain, koska itsekin olen kuullut erittäin monen ystäväni nähneen esim. kuolleita omaisiaan. Jos kiellämme henkiolentojen tai henkiruumiin olemassaolon jo ennalta, millainen todistusvoima tällä ajattelulla on. Ts. puhdas usko ja etukäteisoletus että kummituksia (henkiolentoja) ei voi olla olemassa, ei ole minkäänlainen todistus kummituksia vastaan, ja se edustaa pikemminkin täydellistä hölmöyttä. Loogisesti ajattellen on täysin mahdollista että kenties miljoonien ihmisten kokemukset edustavatkin todellisuutta, mikä samalla osoittaa miten vähän ihminen tieteestään huolimatta tästä todellisuudesta ymmärtää.
Hs.fi sivuilla on erittäin hyvä dokumentti videokuvineen aiheesta, mutta en nyt löydä tarkempaa osoitetta tähän hätään.todisteiksi eivät käy subjektiiviset kokemukset. Minäkinhän voin astua humaamatta LSD-piikkiin ja nähdä vaaleanpunaisia norsuja. Ei se silti tee vaaleanpunaisia norsuja olevaisiksi.
- ..................
on uskoa jumaltarustoihin. Kummittelun taas voisi selittää ihan tieteellisestikin.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000012&posting=22000000036518899 - hahahahhahahahahahah
hahahhah, joulupukkia ei ole, mutta "kummituksia" on
itse asiassa "kummitus" on vain paha henki.
toivon, että sinä näkisit joskus sellaisen, jotta sinäkin uskoisit että kummituksia on olemassa.
ps. kummituksiin uskominen on kaukana lapsellisesta. - ja rahat pois hölmöiltä
juhoney kirjoitti:
Hs.fi sivuilla on erittäin hyvä dokumentti videokuvineen aiheesta, mutta en nyt löydä tarkempaa osoitetta tähän hätään.Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Sonta on hyvää. Näin se huuhaa myy.
- ja pöpölle
Että pitäisi uskoa jotakuta "varmasti asian tietävää ja aikuismaista palstakirjoittajaa" - eikä omaa kokemusta? Älä viitti lässyttää. Olet vaan vähän jälkeenjäänyt ja sokea.
Jaa niin, tuleehan sulle toki turvallisempi mieli kun kirjoitat tänne jotain mitä tuhannet sinun kaltaiset on jo moneen paikkaan kirjoittaneet. - ponnalle
ja rahat pois hölmöiltä kirjoitti:
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Sonta on hyvää. Näin se huuhaa myy.
Keksi joku parempi selitys kuin raha. En ole omista kokemuksistani maksanut tietääkseni kellekään mitään. Ovat tulleet elämällä vaan.
- Profiler
"Usko kummitusten olemassaoloon ei ole kadonnut ihmismielistä edes maailman kehittyneimmissä maissa."
WTF? Niin että vain ja ainoastaan kehitysmaissa asuvien idioottien pitäisi kummituksia nähdä? Taas tyypillisen ahdasmielistä uutisointia Iltapululta.- Profiler
"Siikalan mukaan esimerkiksi Venäjällä on tavallista, että korkeasti koulutettukin ihminen saattaa uskoa kummituksiin ja muihin henkiolentoihin."
Voi hyvä isä sentään. - JugaHH
Profiler kirjoitti:
"Siikalan mukaan esimerkiksi Venäjällä on tavallista, että korkeasti koulutettukin ihminen saattaa uskoa kummituksiin ja muihin henkiolentoihin."
Voi hyvä isä sentään.Hmm... Myös enkelit kuuluvat kategoriaan "kummitukset ja muut henkiolennot", eikä nyt kristinuskon harjoittaminen niin harvinaista ole Suomessakaan, ei edes korkeasti koulutettujen henkilöiden keskuudessa. Mutta nähtävästi sillä on joku ero onko suomalainen joka uskoo enkeliin vai venäläinen joka uskoo joihinkin siivekkäisiin satuolentoihin.
On toki totta että ennustaminen, horoskoopit, ennustajaeukot, luonnonparannus ja loitsut ovat olleet jo ties kuinka kauan kovassa huudossa Venäjällä. Jos toimittaja muuttaisi johonkin Siperialaiseen pikkukylään niin ehkä saisi kosketuspintaa siihen, minkä takia näin on. Sielläpäin ei oikein ole varaa olla uskomatta niihin, tai se viimeinenkin motivaatio elämiselle katoaisi.
Kyllähän sitäkin kauhistellaan miten ne afrikkalaiset toisiaan tappaa viidakkoveitsillä, ainakin minä olen niin hyvä ihminen etten siihen rupeaisi.
Jotenkin toimittajan maailmankuva on naiivi ja objektiivisuus täysin olematonta.
- tietousko
ja ehkä ikuisesti.
Tieto kuitenkin on jo voittanut
enemmistön ajattelussa.
Niinpä yksilölliset rajutkin aistimukset tallennetaan Tuntemattomat ilmiöt- kansioon
odottamaan aivotutkimuksen uusia löytöjä.
Psykiatritkin pystyvät sitten tekemään tarkempia diagnooseja. - Mäkkylästä huhuu
Helsingin Sanomat on aloittanut sunnuntainumerossaan sarjan "Kummia kummituksia". Viimeksi 20.7. oli Tyrnävän kartanon kummitukset.
Kiva kuullakin uusia tarinoita, luulin jo tienneeni kaikki. - Ei-aave
Se kuitenkin tiedetään, että moni suomalainen on kertonut kohdanneensa esimerkiksi kuolleen omaisensa henkiolentona, niinpä on. Moni tuttuni ja tuttuni tuttu on kertonut kuinka kuolleen ihmisen henki vielä liikkuu siellä sun täällä.
Verhot heiluvat, kissan häntä nousee yksi kaks pystyyn pörrölle pelosta kun henkiolento viilettää ohi;-
Raamattu sanoo, että ihmisen keho ja sielu, joka kiertää veren kierrossa muuttuu maaksi, mutta ihmisen henki se ei kuole, se jää henkiin.
Itselläni on myös kokemuksia tuon puoleiseen siirtyneistä jo 1970 luvulta alkaen.
Eivät ne aaveita ole vaan henkiolentoja, et silleen.
Ehkäpä sinäkin joskus näet, kun oikein läheinen ihminen kuolee, tai sitten et, jos olet hyvin "kova pintainen tyyppi".- deliriuuuum
Miitenkähän lienee mutta tädin vanahassa talossa eteisen lipastossa olevat vanhat lapaset, sakset ja jotain kynttilöitä yms. ne siirtyy aina yön aikana eri järjestykseen? entiiä ollaanko kaverin kanssa ryyppyöinä sitten niin kovia unissakävelijöitä ja tonkitaan niitä laatikkoja mutta toisaala kyllä jollakin on sairaat huvit jos meitä yrittää naruttaa. ovi on öisin lukossa ja ketään siellä sisällä ei ole ollu meijän lisäksi.
hulluksihhan meitä luullaan jos niistä puhuu mutta empä ole muille puhunu. se on totta että sinne on tapettu unkarilainen mies 22v sitten.mutta eiköhän tuo liene jo maatunu ;)
sama on sitte sekin että sama minkä seinäkellon laitat olohuoneen seinälle niin se muuttuu aina kaksi tai seitsemän tuntia taaksepäin??? tuo on jo pirullista hommaa.
ja eipä teistä kukaan usko tässäkään mua mutta ihan oikeasti voin vaikka tehdä siitä kalliin turistirysän jos nuo ilmiöt jatkuu!! on siellä myös mun velipoika käyny viettään ryyppäjäisiä ja se väittää että sieltä eteisestä aina kuuluukiin kolistelua.
ja pihavajaan jonne se unkarilaismiehen ruumis aikoinaan oli piilotettu niin sinne ei koira mene ikinä, ei minun eikä toisen kaverinkaan! ja koira kyllä pelkää AINA sen talon sisällä, olen vaan päätellyt että kait se on vain outo paikka koiralle...
ja kuulemma kameran paikkaa siirretään aina yöllä jos sen laittaa olohuoneen pöydälle keskelle niin se on aamulla ihan reunalla melkein että tippuu.
oikeastaan jos joku kiinnostuu niin voisin vaikka ihan jotain tutkijoita sinne päästää yöksi että saisivat tutkia asiaa! Itse en usko kummituksiin mutta jotain hämärää tossa talossa on..
ja PS: poliisi ei muutes pääse pihaan koska sinne on neljä kertaa poliisit tullu ja joka kerta ne kiinni jää lähes kuivalle maalle =)=) liekkö syntisiä poliiseja ;) se on muutes poliisi joka on tappanu sen unkarilaisen ja poliisi sai siitä virkasyytteen ja tappoi itsensäkin... - geist
Kyllä kummituksista on runsaasti näyttöä, vaikka monet paksupäiset juntit eivät millään halua niihin uskoa. Itse olen kuullut, että esim. erään vanhan hautausmaan risteyksen kohdalla hevoset ovat monesti kavahtaneet takajaloilleen, plus muuan tuttavani on tuntenut läpsäytyksen kasvoillaan pyörällä kyseisen kohdan ohi ajaessaan...
- miä ainaki.
deliriuuuum kirjoitti:
Miitenkähän lienee mutta tädin vanahassa talossa eteisen lipastossa olevat vanhat lapaset, sakset ja jotain kynttilöitä yms. ne siirtyy aina yön aikana eri järjestykseen? entiiä ollaanko kaverin kanssa ryyppyöinä sitten niin kovia unissakävelijöitä ja tonkitaan niitä laatikkoja mutta toisaala kyllä jollakin on sairaat huvit jos meitä yrittää naruttaa. ovi on öisin lukossa ja ketään siellä sisällä ei ole ollu meijän lisäksi.
hulluksihhan meitä luullaan jos niistä puhuu mutta empä ole muille puhunu. se on totta että sinne on tapettu unkarilainen mies 22v sitten.mutta eiköhän tuo liene jo maatunu ;)
sama on sitte sekin että sama minkä seinäkellon laitat olohuoneen seinälle niin se muuttuu aina kaksi tai seitsemän tuntia taaksepäin??? tuo on jo pirullista hommaa.
ja eipä teistä kukaan usko tässäkään mua mutta ihan oikeasti voin vaikka tehdä siitä kalliin turistirysän jos nuo ilmiöt jatkuu!! on siellä myös mun velipoika käyny viettään ryyppäjäisiä ja se väittää että sieltä eteisestä aina kuuluukiin kolistelua.
ja pihavajaan jonne se unkarilaismiehen ruumis aikoinaan oli piilotettu niin sinne ei koira mene ikinä, ei minun eikä toisen kaverinkaan! ja koira kyllä pelkää AINA sen talon sisällä, olen vaan päätellyt että kait se on vain outo paikka koiralle...
ja kuulemma kameran paikkaa siirretään aina yöllä jos sen laittaa olohuoneen pöydälle keskelle niin se on aamulla ihan reunalla melkein että tippuu.
oikeastaan jos joku kiinnostuu niin voisin vaikka ihan jotain tutkijoita sinne päästää yöksi että saisivat tutkia asiaa! Itse en usko kummituksiin mutta jotain hämärää tossa talossa on..
ja PS: poliisi ei muutes pääse pihaan koska sinne on neljä kertaa poliisit tullu ja joka kerta ne kiinni jää lähes kuivalle maalle =)=) liekkö syntisiä poliiseja ;) se on muutes poliisi joka on tappanu sen unkarilaisen ja poliisi sai siitä virkasyytteen ja tappoi itsensäkin...vois vaik uskoakkin,kyllähä noit tarinoit on,ja meijänki isän talossa kummittelee,sieläkin kuollut nainen. ja yhdessä paikassa karjaalla heiteltiin kellarissa halkoja,omistajat huusi välillä että nyt loppu se heittely mut se vaan jatkui ja hee muutti sit pois..sitä oon vaan miettiny et jos joskus itte kuolee ni jääköhä sitä sit kans kummittelee tänne vai syntyykö vaan uuestaan...hmmm sen näkee sit:)
- piipaa.
deliriuuuum kirjoitti:
ja PS: poliisi ei muutes pääse pihaan koska sinne on neljä kertaa poliisit tullu ja joka kerta ne kiinni jää lähes kuivalle maalle =)=) liekkö syntisiä poliiseja ;) se on muutes poliisi joka on tappanu sen unkarilaisen ja poliisi sai siitä virkasyytteen ja tappoi itsensäkin...Toipas mielenkiintonen juttu! Missäs moinen talo sijaitsee? Meikeläinen haluis tulla käymään :D Sun pitää alkaa pitämään jotain blogia tosta. Kertoilet sitten aina siellä uusimpia tapahtumia.
- ihmeessä
deliriuuuum kirjoitti:
ja PS: poliisi ei muutes pääse pihaan koska sinne on neljä kertaa poliisit tullu ja joka kerta ne kiinni jää lähes kuivalle maalle =)=) liekkö syntisiä poliiseja ;) se on muutes poliisi joka on tappanu sen unkarilaisen ja poliisi sai siitä virkasyytteen ja tappoi itsensäkin...tuo tarina vaikkapa skepsikseen, niin että pääsee tutkijat paikalle ihmettelemään että mikä kumma niitä tavaroita siirtelee!
Mitään Ultran toimittajia ja muita huuhaa veikkoja on ihan turha paikalle kutsua, koska ne eivät osaa tehdä mitään muuta kuin pelotella lisää ja heidän tutkimusmetodinsa ovat syvältä.
Skeptikot sentään tutkivat asian muullakin kuin pelkällä "musta tuntuu" leikillä jota meediot ja muut selvännäkijät harrastavat. - Mites selität.
miä ainaki. kirjoitti:
vois vaik uskoakkin,kyllähä noit tarinoit on,ja meijänki isän talossa kummittelee,sieläkin kuollut nainen. ja yhdessä paikassa karjaalla heiteltiin kellarissa halkoja,omistajat huusi välillä että nyt loppu se heittely mut se vaan jatkui ja hee muutti sit pois..sitä oon vaan miettiny et jos joskus itte kuolee ni jääköhä sitä sit kans kummittelee tänne vai syntyykö vaan uuestaan...hmmm sen näkee sit:)
Mitenkähän kaiken selittää, kun joudutin sanojen eteen, "äitisi on murhattu".
En oikein tiennyt miten tuohon suhtautua. En suhtautunut sitten mitenkään.
Mutta talossani alkoi tapahtumaan outoja.
Kukkamullat alkoivat eräänä aamuna itsestään pursumaan ruukuistaan ylös. Asia tutkittiin myöhemmin mitään epämääräistä ainetta ei löytynyt kukkamullista.
Eräs aamu heräsin ja aioin ottaa aamutakin ylleni, kas se leijaili jo itsekseen ilmassa, ohoh, tuumasin minä.
Sitten alkoi juuri noita tavaroita siirtyilemään oudosti. Aivan kuin joku olisi halunnut järjestää tavarat entiseen malliinsa. Olin taas äimänkäkenä.
Ajattelin ei tätä kyllä voi kenellekään puhua, tämä mitä joudun kokemaan talossa, jonka rouva on "murhattu" todella kummittelee.
Kirjat tippuvat kirjahyllystä nenäni eteen, ja aina oikeanlainen kirja. Kuinka niin? Olen katsonut tippuneen kirjan, ja kas, siinä on ollut aina tieto minulle, se tieto mitä olen kulloinkin etsinyt.
Mukavia henkiä "kummitukset", auttavia ja ystävällisiä, tuumasin minä lopulta;- - Kummituksen varjo
deliriuuuum kirjoitti:
ja PS: poliisi ei muutes pääse pihaan koska sinne on neljä kertaa poliisit tullu ja joka kerta ne kiinni jää lähes kuivalle maalle =)=) liekkö syntisiä poliiseja ;) se on muutes poliisi joka on tappanu sen unkarilaisen ja poliisi sai siitä virkasyytteen ja tappoi itsensäkin...Noi sun juttusi kuule on aika pikku juttuja, kun todellinen HENKI astuu elämään;-
- Paranormaalii
Mites selität. kirjoitti:
Mitenkähän kaiken selittää, kun joudutin sanojen eteen, "äitisi on murhattu".
En oikein tiennyt miten tuohon suhtautua. En suhtautunut sitten mitenkään.
Mutta talossani alkoi tapahtumaan outoja.
Kukkamullat alkoivat eräänä aamuna itsestään pursumaan ruukuistaan ylös. Asia tutkittiin myöhemmin mitään epämääräistä ainetta ei löytynyt kukkamullista.
Eräs aamu heräsin ja aioin ottaa aamutakin ylleni, kas se leijaili jo itsekseen ilmassa, ohoh, tuumasin minä.
Sitten alkoi juuri noita tavaroita siirtyilemään oudosti. Aivan kuin joku olisi halunnut järjestää tavarat entiseen malliinsa. Olin taas äimänkäkenä.
Ajattelin ei tätä kyllä voi kenellekään puhua, tämä mitä joudun kokemaan talossa, jonka rouva on "murhattu" todella kummittelee.
Kirjat tippuvat kirjahyllystä nenäni eteen, ja aina oikeanlainen kirja. Kuinka niin? Olen katsonut tippuneen kirjan, ja kas, siinä on ollut aina tieto minulle, se tieto mitä olen kulloinkin etsinyt.
Mukavia henkiä "kummitukset", auttavia ja ystävällisiä, tuumasin minä lopulta;-Minä ainakin kutsun ''kummituksia'' paranormaaleiksi henkilöiksi.
olemassa...
Niin monilla on omakohtaista kokemusta ettei ne voi ihan mielikuvitustakaan olla...mulla itsellä myös ja lähipiirissä on kans tapahtunut kaikenlaista outoa...
Osalle löytyy kyllä luonnollinen selitys mutta aivan kaikkea ei voi järjellä selittää...- kaikkeen....
Uskon lähes kaikkeen mahdolliseen henkimaailman juttuihin.
Varsinaisesti kummituksia en ole tavannut, monet tuttavat ovat ja äiskä näkin ihan kasvotusten kerran.
Itsellä on erilaisia yliluonollisia asioita sattunut, lähinnä ylä ja ala maailman asioita jotka ovat olleett myös todella pelottavia, kerrankin piti raamatun kanssa ajaa demoni pois.
Ei näitten kanssa pidä leikkiä, itse nuorempana leikin ja joskus tulee tälläisiä.
BTW:
Onhan kummitus jutuista jotain näyttöä dokumenteista, mutta kyllä ne on sellaisia että ne pitää itse todeta, niin kuin kaikki yliluonollinen.- kokeilkaa/älkää ikinä
pakko se on uskoa että hyvä ja paha on olemassa.
kun spiritismissä käsketään lähtä katsoon pirua vessan peilistä niin voit löytää, kuten kaveri joka meni henkisesti sekasi siitä.
ite olen yrittänyt hajottaa asfalttiin juoma lasia, halpaa keramiikkaa eikä menny rikki vaikka autolla ajo päälle!!! se on jumalan tosi.
sitte se poksahti kun porukalla huudettiin piru pois jumalan nimeen. se siis räjähti ihan oikesti ilmassa ja pomppas ilmaan itestään!!!!
sama on kun hukassa ollut sormukseni löytyi just sieltä takin takin taskusta jonne spiritismin kirjaimet kertoivat. sitten loppui se homma kun kaulaketjuni lähti kiristymään itsestään ja oikeasti meinasin kuristua, kaverin kanssa pijätettiin ja ketju suli kahdesta kohtaa poikki, kun esiin otettiin oikea Raamattu ja puhuit Krituksen nimeen.
nämä on oikeasti niin sairaita asioita joita ei usko jolle kokeile, mutta älkää ikinä kokeilko.
itse järkytyin asioista niin että en osannut lukea pitkään aikaan...joka sekin liittyi yhteen saatana juttuun.
uskokaa vaikka jehovaan mutta älkää saatanaan.
kummituksista en tiiä... - x=x+1
kokeilkaa/älkää ikinä kirjoitti:
pakko se on uskoa että hyvä ja paha on olemassa.
kun spiritismissä käsketään lähtä katsoon pirua vessan peilistä niin voit löytää, kuten kaveri joka meni henkisesti sekasi siitä.
ite olen yrittänyt hajottaa asfalttiin juoma lasia, halpaa keramiikkaa eikä menny rikki vaikka autolla ajo päälle!!! se on jumalan tosi.
sitte se poksahti kun porukalla huudettiin piru pois jumalan nimeen. se siis räjähti ihan oikesti ilmassa ja pomppas ilmaan itestään!!!!
sama on kun hukassa ollut sormukseni löytyi just sieltä takin takin taskusta jonne spiritismin kirjaimet kertoivat. sitten loppui se homma kun kaulaketjuni lähti kiristymään itsestään ja oikeasti meinasin kuristua, kaverin kanssa pijätettiin ja ketju suli kahdesta kohtaa poikki, kun esiin otettiin oikea Raamattu ja puhuit Krituksen nimeen.
nämä on oikeasti niin sairaita asioita joita ei usko jolle kokeile, mutta älkää ikinä kokeilko.
itse järkytyin asioista niin että en osannut lukea pitkään aikaan...joka sekin liittyi yhteen saatana juttuun.
uskokaa vaikka jehovaan mutta älkää saatanaan.
kummituksista en tiiä......nuo kokemuksesi.
Eikä ne mitään "kuolleitten sieluja" ole mitkä sinulle tuollaista tekivät vaan henkiolentoja jotka olivat maan päällä enemmän aktiivisia ennen Nooan ajan vedenpaisumusta.
Voin selittää tarkemmin jos jollain nyt on tästä kysymyksiä.
ciao
- hhthh
onko tässä jotain epäselvää? itse olen monesti nähnyt.. kummituksia todellakin on,muttei UFOja.
- sdfsadgfd
siis olemassa UFOja (Unidentified Flying Object, suom. tunnistamaton lentävä esine)? Kaikki yötaivaalla olevat objektit ovat siis aina kaikkien tunnistettavissa?
- Paatunut ateisti
Olen kyllä tottunut hallusinaatioihin. Suvussamme unihäiriöt ovat perinnöllisiä, mm. unihalvaukset ja hypnakogiset hallusinaatiot. Tuntuvathan ne todellisilta, kun puhuvat, viestivät telepaattisesti, koskettavat jne, mutta ovat vain aistiharhoja, johtuvat aivokemiasta, eivät kumoa luonnonlakeja.
- kummituksia on olemassa
Tieteellisesti (vissiin) ei ole kummituksia kumottu. ...Ihminen ei pysty selittämään kaikkea....(sumua)
- my90
uskon, koska minulla on paljon ollut kokemuksia tuolta saralta...
- ennasuS
En mie ainakaan usko kummituksiin..MUtta joskus alkaa tulla sellaisia tunteita että jos on yksin kotona ja on pimiää ja kuuluu jotain ääniä niin alkaa pelottaa... Mutta kummituksia ei ole! Ja sillä sipuli!
- xsdbfngmgkjh
En ole Hra. Kummitusta tavannut, mutta en voi väittää, etteikö häntä voisi olla olemassa
- ennasuS
xsdbfngmgkjh kirjoitti:
En ole Hra. Kummitusta tavannut, mutta en voi väittää, etteikö häntä voisi olla olemassa
No en oikein usko että kukaan on sitä tavannut sillä niitä ei ole olemassa... Tai no kuka tietää....
- varmasti.
Enkelit, demonit, mitä tahansa nimeä mistäkin, niin varmasti on sellaista mitä emme näe. Uskon myös, että on Jumala ja Jeesus.
Jokainen uskoo johonkin, jos ei muuta niin itseensä. Näin se vain on. - jonkin sortin pakana
Mut kummituksiin kyllä ja sun muihin henki otuksiin :))) täytyyhän niitä olla.....
- kirkossakin
Joku uskoo kummituksiin, joku allahiin ja joku jumalaan.
Tämä kaikki riippumatta koulutuksesta ja asemasta.
Suomessakin jotkut uskovaiset uskovat että vain hyvä uskovainen polttaa tupakkaa! Siis riippumatta koulutuksesta, onkohan se kuinka fiksua?
Tällaisen asian opettaja lienee aivan varmaan fiksuimmasta päästä tällaisessa liikkeesä. - Sivilisaatio-xy
Joskus niitä selvästi havaitsee, eikä johdu mistään kännistä tai skizoilusta. Vaan kyllä minä uskon että kyse on kummituksesta. Varsinkin yöllä kun muuten on hiljaista.
- nojoopa joo
Mä en ota oikein mitään kantaa, olen kuullut kummitusjuttuja, esim. että erään autiotalon ohi ajaessa bensavalo syttyi sekunniksi ja sammui sitten, mutta omakohtaisia kokemuksia ei ole ollut..
- että uskonkin
Itse olen kyllä niin hullu, että uskon kummituksiin, vaikka ei henkilökohtaisia kokemuksia olekaan:-) Kummitus juttuja on kuitenkin niin paljon, että ei savua ilman tulta, niinkuin sanotaan.
Ainakin osassa jutuista voi olla jotain perää. Psykologia yrittää jotenkin selvittää ja kumota näitä "ihmisten harhoja", mutta se pystytäänkö silläkään kaikkia kumoamaan on toinen juttu.
Itse uskon samalla tavoin niinkun joku muukin kirjoitti. Ihminen kuolee ruumis maantuu, mutta henki eli ns.sielu jää. Ja yleensä sanotaan, että ihmiset jotka ovat eläessään tehneet jotain pahaa, ei sielu saa rauhaa kuoltuakaan. Kummitus on siis sielu vailla haudan lepoa.
Tässä esitetyssä lehtiartikkelissa puhuttiin, että kirkko suhtautuu nihkeästi kummituksiin. Muistammehan kuitenkin raamatustsakin kohdan, missä Jeesus käveli veden päällä. Opetuslapset säikähtivät, koska luulivat aaveen liikkuvan veden päällä. Jeesus sanoi jotenkin näin: "Miksi te minua aaveeksi luulette, eihän aaveilla ole lihaa eikä nahkaa". Eli todetaan ettei aaveilla ole lihaa, mutta toisaalta ei kielletä etteikö aaveita/kummituksia olisi olemassa. Raamattu kieltää lähestymästä vainajien henkiä. Joskus kuitenkin on niin, että henget lähestyvät ihmisiä kutsumattakin.
Muistan yhden vanhan tyhjillään olevan talon, mistä aina ohi mennessäni isovanhempani sanoivat, että kummitustalo. Isovanhempani olivat jo kuolleet kun saman talon ostivat, jossain vaiheessa uudet omistajat, jotka alkoivat kunnostamaan taloa. Ei mennyt kauan kun lehdessäkin kerrottiin, kuinka sielä kummittelee...
Yhdet tuttavat alkasivat keräämään tietoa roviolla poltetusta naisesta, koska halusivat tehdä aiheesta musiikkia. Tämäkin aave alkasi seuraamaan touhuja ja keskeytti työt välillä. Tapahtui kaikenlaista kummallisuutta esim. ikkunat alkasi tärisemään ym, koira kulki viikoja pitkin seinä, koska pelkäsi jotain. Musiikki äänitettiin yö-aikaan kellarissa, missä ei ollut muita. Kaikki ovet olivat lukossa. Äänittäjät poistuivat kaikki toiseen huoneeseen kahville tultua takaisin pöydälle oli ilmestynyt lappuja, missä vaadittiin musiikin lopettamista "Lopettakaa tuo musiikki tai..."
Tiedän monia tarinoita, enkä usko, että kaikkia on tuulesta temmattu, vaikka joku varmasti hulluna pitääkin. Lapsille opetetaan, että kummitusjutut ovat "höpö höpö juttuja". Jos joku vanhempi on samaa mieltä voi todeta vain: olet vielä liian nuori... - on_kummitustarina
Jo pelkästään olemassaolomme on ihmisen käsityskyvyn ylittävä. Selvä osoitus yliluonnollisista voimista!
- asia::
ihminen luontaisesti vierastaa asioita, jotka ylittävät hänen käsityskykynsä. Ehkä kyseessä on vaistonomainen suojareaktio, omaksutun maailmankuvan järkkymistä halutaan välttää.
Nimimerkki "pöhöpöh" kirjoitti:
" Ei ole kummituksia eikä joulupukkia. Käyttäkää ny hyvät ihmiset järkeä. Lapsellista touhua uskoa tuommosia."
Olisi mukava tietää onko hänen järkensä vastaista monet nykyfysiikan "kummitusmaiset" ilmiöt: pimeä aine, pimeä energia, partikkelin (alkeishiukkasen ) esiintyminen yhtaikaisesti kahdessa eri paikassa, ajan kuluminen "väärin päin" atomifysiikan lyhytkestoisissa ilmiöissä (seuraus tulee ennen syytä) ja monet muut.
Omaan "terveeseen yksinkertaiseen talonpoikaisjärkeensä" luottaville kaiketi on parasta olla näitä miettimättä, joten arvoisa "pöhöpöh", jätä sinäkin ne samaan arvoon kuin joulupukki ja kummitukset.
- virpucca
Kokemuksia on pienestä asti tähän 21w ikään.
- CinderellaBeauty
Ei ihan pienestä pitäen, mutta monien vuosien ajan on ollut kokemusta. Ikää myös 21w :D Miulle siitä on tullut jo osa arkipäivää. Kaiketi sinullakin?
- Nimetön
CinderellaBeauty kirjoitti:
Ei ihan pienestä pitäen, mutta monien vuosien ajan on ollut kokemusta. Ikää myös 21w :D Miulle siitä on tullut jo osa arkipäivää. Kaiketi sinullakin?
Joo,kyllä se on jo arkea,hiukan weirdoa mutta totuttu on jo :)
- pimeänpelko
Päivisin en usko, mutta jostain syystä, kun yöllä on yksin kotona kaikki askeleenkin äänet alkaa pelottamaan. Toisin sanoen järjellä en usko, mutta mielikuvitus ottaa välillä ylivallan ja silloin todellakin uskon.
- kummituksiin
koska ei ole vedenpitäviä todisteita. en myöskään tyrmää sitä että kummituksia olisi. olen nähnyt monia asioita jotka muut ihmiset luokittelisivat kummituksiksi. näitä tulee usein esim valveunissa tai muuten vaan väsyneenä, jolloin sattaa pienen hetken olla samaan aikaan unessa ja hereillä. se saattaa tuntua hyvin oudolta jälkeenpäin. itse näen selkounia lähes joka yö, ja valveunia viikoittain. joskus tulee tietty sitten unihalvauksiakin, mutta kun niihin tottuu niin ei niitä pelkää.
- Suuri fani
Uskon pyhään ja kaikkivoipaan MacGyveriin joka vihonviimeisessä jaksossaan toteaa "Tyhmä on varma mistään, viisas vain arvuuttelee" Huom. MacGyverin isoisä oli sanonut tuon, jonka Gyver sitten sanoi pojalleen!
No anyway, bointtina tässä oli se että mitään en kiistä, enkä mitään myönnä. voi olla että kummituksia on, mutta voi olla myös että ei ole eikä tämä ole uskonasia vaan tiedon asia ja tietoa ei ole, joten asia on kiistämätön puolitotuus. - VieriväKivi-42
On koomista etteivät asioista "vaahtoavat" ihmiset seuraa tieteen saavutuksia: tiede on todistanut psi-ilmiön "kummitukset" olemassa olon jo pari vuotta sitten. Ruotsissa on linna jossa pystyttiin "kummitus" ärsyttämään toimintaan ja päästiin mittaamaan sähkökenttiä, infrapunaa, UVta, ilmanvirtauksia, kallistuksia etc. Lopputulos: ko. ilmiö oli "kummitus". Ei siis uskon asia, vain samanlainen ilmiö kuin raketin purkausvoima tai esim. kitka. Ko. ilmiön yhden osan tieteellinen ilmiö on kinetiitti jollainen on mm. "pallosalama", joka on katkennut salaman kärki eikä klassisen fysiikan vastaisesti purkaudu heti ympäristöönsä.
- epäileväinen
Jos tuollainen asia on pystytty todistamaan, kuten väität, niin siitä pitäisi olla tietoa jossain. Mistä voisimme lukea tästä tutkimuksesta?
Myöskin mainitsemasi "kinetiitti" on hiukan epäilyttävä termi, koska google ei löytänyt tällä hakusanalla mitään muuta kyseisen sanan sisältävää dokumenttia, kuin tämän viestisi. - Hum Ho
Jos haluat tieteeseen vedota, laita hyvä mies myös lähdeviitteet mukaan.
Tiede ei todellakaan ole todistanut psi-ilmiön olemassa oloa.
Ja mikä on muka se linna Ruotsissa jossa pystyttiin "kummitus" ärsyttämään toimintaan ja päästiin mittaamaan sähkökenttiä jne?
- x-x-x-x
Olen tieteellinen ihminen ja joissain asioissa skeptinen, mutta lapsuudesta asti koetut oudot tapahtumat pitävät minut sellaisena, että uskon kummituksiin ja muihinkin näkymättömän maailman asioihin.
Joku väitti aiemmin että todisteeksi ei käy subjektiiviset todisteet. Kuulostaa hyvältä, mutta se ei sitä ole. Kuka sen päättää mikä todiste riittää. Ja kenellekin. Minusta subjektiiviset todisteet riittävät aivan hyvin etenkin kun ne usein ovat täysin yhteneviä monen muun kokemuksen kanssa ..esim samassa paikassa kummittelun moni näkee samalla tavalla. Tämä vain osoittaa että kyse ei olekaan yksilön subjektiivisesta kokemuksesta, vaan usean henkilön samanaikaisesta kokemuksesta joka ei voi olla enää vain kuvittelua ja sattumaa. Hyvä sivu kummittelusta on esim tämä:
http://www2.hs.fi/klik/kummitus2001/kummitus.html
- Anonyymi
En kyllä ite usko niihin, mutta oon kuullu vaikka mitä ja en jaksa uskoa niitäkään. Joskus kyllä haluaisin uskoa mutta jos niitä ajattelee alkaa pelottaa...
- Anonyymi
Niin ja mun mielestä ei oo järkee uskoo jos ei oo kokenu mitään ja kaikelle yleensä löytyy selitys, mutta luulen että aika moni voi olla tästä eri mieltä.
- Anonyymi
Kantsii eka miettii ennen kuin sanoo että niitä on olemassa. (Kommentoi jos oot samaa mieltä)
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310081Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523365Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493123- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032169- 1152126
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221356Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346