Pieni kokemukseni sovittelusta

uhri vai tekijä????

Olin suhteessa mieheen ja asuimme yhdessä minun omistamassani asunnossa. Muutaman kuukauden kuluttua hänen muutettua luokseni alkoi järjetön parisuhde väkivalta, minua pahoinpideltiin useaan otteeseen. Tein lopulta asiasta rikosilmoituksen. Lääkärinlausunto oli mukana myös. Ja mies muutti pois lopulta. Noin kuukauden kuluttua siitä minut kutsuttiin poliisiasemalle kuulusteluun miehen omaisuuden rikkomisesta, sain kuulla tuhonneeni esineitä joita en ollut edes nähnyt. Mutta poliisi kuulusteluissa ilmeni eräs seikka jota poliisikin ihmetteli. Mies vaati vahinkorvauksia minun koirastani ja asuntonsa "valtaamisesta" Myöhemmin sama poliisi soitti minulle ja sanoi että minä olin puhunut totta hän oli tarkistanut koirani paperit ja kuka asunnon omistaa ynnä muuta. Miehellä oli muuten pelkkä matkalaukku tullessaan kotiini eikä sinne mitään hankkinut varasti kylläkin. Poliisi myös epäili meneekö miehen vaatimus läpi valheiden vuoksi käräjille lainkaan. Mies vaati minulta 15.000 euroa vahingonkorvauksia, vaikka minä olin uhri.

Juttu jatkui siten että sain soiton pian sovittelusta jossa viileän tuntuinen naisääni, kehotti minua saapumaan sovitteluun ja siten välttäisin oikeudenkäynnin. Sekä mies on laskenut korvaustaan 10.000 euroon. Sanoin sovittelijalle en tule ja oikeudessa tavataan. Mitään ei ole kuulunut vielä. Ymmärän että sovittelu on ihan ok juttu , mutta ottavatko sovittelijat selvää tapauksesta kuinka paljon. Vai menevätkö hekin halpaan komean siististi hyvin pukeutuvan miehen puhuessa.

40

16813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sovittelija51

      Sovittelijat saavat poliisin tekemät/laatimat esitutkintapöytäkirjat ja niissähän on jo selvillä tutkimusten perusteella kuka on uhri ja kuka epäilty. Sovittelijat eivät tee ns. tutkimuksia, sovittelijat hoitavat ainoastaan rikos- tai riita-asian sovittelun. Sovittelu ei ole mikään oikeudenkäynti, vaan nimenomaan sovittelu asinosaisten kesken. Sovittelu, aivan kuten sovittelijatkin ovat puolueettomia. Sovittelussa on tarkoituksena, että asianosaiset käyvät keskustelua tapahtuneesta, sopivat mahdollisista korvauksista jne. Mikäli osapuolet pääsevät asioista sopimukseen, niin sovittelija(t) laatii käytyjen keskustelujen ja sovittujen asioiden perusteella sopimuksen. Sopimuksessa pitää ottaa kantaa myös siihen, että luopuuko uhri muista rangaistus- tai korvausvaatimuksista, kun sopimus on täytetty sovitulla tavalla. Sovittelu ei ole pakollista, vaan vapaaehtoista, joten voit myös siitä kieltäytyä.

      • uhri vai tekijä????

        Eli kuka sovittaa ja mitä? kun asia ei mene oikeuteen, vain nostama syyte. Eli nyt tahdoin ilmaista vaim sen että uhrista tehdään väkisin syyllinen ja rahat pois? Vaikka syyttäjä ei nosta kannetta minua vastaan esitutkinpöytäkirhjojen perusteella. Toinen osapuoli vaatii esim koirasta korvauksia joka oli jo minulla 2- vuotta enenkuin tapasin tämän roiston. Nyt vain ihmettelen miksi sovittelija haluaa sovittaa ja mitä?


      • sovittelija51
        uhri vai tekijä???? kirjoitti:

        Eli kuka sovittaa ja mitä? kun asia ei mene oikeuteen, vain nostama syyte. Eli nyt tahdoin ilmaista vaim sen että uhrista tehdään väkisin syyllinen ja rahat pois? Vaikka syyttäjä ei nosta kannetta minua vastaan esitutkinpöytäkirhjojen perusteella. Toinen osapuoli vaatii esim koirasta korvauksia joka oli jo minulla 2- vuotta enenkuin tapasin tämän roiston. Nyt vain ihmettelen miksi sovittelija haluaa sovittaa ja mitä?

        Jos kyseessä on väkivaltaa sisältävä rikos, joka on kohdistunut rikoksesta epäillyn puolisoon, lapseen, vanhempaan tai muuhun heihin rinnastettavaan läheiseen, vain poliisi tai syyttäjä voi tehdä aloitteen sovitteluun ryhtymisestä.
        _____

        Eli asianosaisilta (tapauksessanne sinä ja ex-kumppanisi) on poliisi/syyttäjä kysynyt suostumuksenne sovitteluun, koska sovittelu on vapaaehtoista. Olette siis suostumuksenne antaneet ja asia on ohjautunut asuinalueesi sovittelutoimistoon. Siellä taas ns. sovitteluohjaajat ovat ottaneet asianne vastaan ja vielä kerran kysyneet suostumustanne sovitteluun. Näin ainakin olisi pitänyt toimia. Jos siis vieläkin olette olleet suostuvaisia sovitteluun, niin sov. ohjaaja etsii kaksi vapaa-ehtoista sovittelijaa hoitamaan ko. asianne: soittelee osapuolille, järjestää tilat, sopii ajat jne. Sitten varsinaisessa sovittelutapaamisessa asianosaiset ja sovittelijat istuvat pöydän ääreen ja tapahtuneista asioista puhutaan (pahoinpitely, korvausvaatimukset jne.) Sinullahan on kaiketi korvausvaatimuksia pahoinpitelystä ym. Tarkoituksena on, että uhri (sinä) sekä epäilty (ex-kumppanisi) voisitte käydä asiat keskustellen läpi ja katsoa kuka korvaa ja mitä. Jos sopimusta ei synny, niin asia palautuu takaisin poliisille/syyttäjälle.


      • on tavallaan

        pakollista. Riitaannuimme ex-puolisoni kanssa pesänjaossa ja siihen oli pakko palkata sovittelija, joten ei ole ilmaistakaan kuten väität. Tämä "pikkuepisodi" kesti about 3 vuotta, eikä vieläkään ole päättynyt.
        Muistaakseni urheiluselostaja "höyryhäyrisellä" oli vastaavanlainen tapaus (?).

        Niin, eikä sovittelija ole puolueeton, selkeä sovinisti, joka yrittää lytätä minua edustavan naisasianajajan ylimielisellä käytöksellään.


      • sossupaholainen
        on tavallaan kirjoitti:

        pakollista. Riitaannuimme ex-puolisoni kanssa pesänjaossa ja siihen oli pakko palkata sovittelija, joten ei ole ilmaistakaan kuten väität. Tämä "pikkuepisodi" kesti about 3 vuotta, eikä vieläkään ole päättynyt.
        Muistaakseni urheiluselostaja "höyryhäyrisellä" oli vastaavanlainen tapaus (?).

        Niin, eikä sovittelija ole puolueeton, selkeä sovinisti, joka yrittää lytätä minua edustavan naisasianajajan ylimielisellä käytöksellään.

        Sinä puhut nyt aivan eri asiasta, täällä keskustellaan rikosten sovittelusta,pesänjako ei mikään rikos.


      • Eivät todellakaan

        ole mitään puolueettomia! Oma kokemus: Toiset osapuolet olivat puhuneet nämä 2 sovittelijaa puolelleen. Itse sovittelutilanteessa meillä ei ollut mitään sananvaltaa!!!


      • sovittelijat
        Eivät todellakaan kirjoitti:

        ole mitään puolueettomia! Oma kokemus: Toiset osapuolet olivat puhuneet nämä 2 sovittelijaa puolelleen. Itse sovittelutilanteessa meillä ei ollut mitään sananvaltaa!!!

        olivat ihan johdateltavissa. Voisin mainita paikkakunnankin, jos joku on kiinnostunut EPÄPÄTEVISTÄ sovittelijoista!?###


      • ?????
        sovittelijat kirjoitti:

        olivat ihan johdateltavissa. Voisin mainita paikkakunnankin, jos joku on kiinnostunut EPÄPÄTEVISTÄ sovittelijoista!?###

        Mikä?


      • jhoihoui

        Miksi rikosasian sovittelussa uhri ei itse saa laatia sopimusehdotusta? Jos uhri kerta kaikkiaan tietää omat ehtonsa, eikö hän voi etukäteen toimittaa sovittelijoille ja toiselle osapuolelle ehdotustaan? Miksi sovittelijan pitää olla kirjurina? Miksi kirjoitustaidottomant sovittelijat alkavat näpyttää sitä kahdella etusormella toivottoman hitaasti, kun olisi paljon yksinkertaisempaa että uhri tulee sovitteluun valmiin paperiin kanssa (jonka voi toki etukäteen tarkistuttaa sovittelutoimistossa sen varmistamiseksi että se on lain mukaan mahdollinen), länttää sen rikollisen silmien alle ja sanoo että OTA TAI JÄTÄ, JOS TUOHON EI TULEE NIMEÄSI NIIN MENNÄÄN SITTEN KÄRÄJILLE.


      • hienoa, hienoa..
        jhoihoui kirjoitti:

        Miksi rikosasian sovittelussa uhri ei itse saa laatia sopimusehdotusta? Jos uhri kerta kaikkiaan tietää omat ehtonsa, eikö hän voi etukäteen toimittaa sovittelijoille ja toiselle osapuolelle ehdotustaan? Miksi sovittelijan pitää olla kirjurina? Miksi kirjoitustaidottomant sovittelijat alkavat näpyttää sitä kahdella etusormella toivottoman hitaasti, kun olisi paljon yksinkertaisempaa että uhri tulee sovitteluun valmiin paperiin kanssa (jonka voi toki etukäteen tarkistuttaa sovittelutoimistossa sen varmistamiseksi että se on lain mukaan mahdollinen), länttää sen rikollisen silmien alle ja sanoo että OTA TAI JÄTÄ, JOS TUOHON EI TULEE NIMEÄSI NIIN MENNÄÄN SITTEN KÄRÄJILLE.

        hyvin kuvaava tuo sinun kirjoituksesi. Kirjoituksestasi tuli mieleen poliisi, joka halusi tämän tästä lisätä omiaan selostukseeni, minun tehdessäni rikosilmoitusta pahoinpitelystä. Neuvon kaikkia laatimaan itse selonteon tapahtumista ja virkamiehen kirjoittamaan sen sitten sanasta sanaan, jonka voi sitten allekirjoittaaa. Rikosasiassa ei uhrin kannata koskaan tyytyä sovitteluun, vaan aina vaatia rangaistus tuomioistuimessa, niin minäkin tein ja se kannatti.


      • jos mies muuttaa
        on tavallaan kirjoitti:

        pakollista. Riitaannuimme ex-puolisoni kanssa pesänjaossa ja siihen oli pakko palkata sovittelija, joten ei ole ilmaistakaan kuten väität. Tämä "pikkuepisodi" kesti about 3 vuotta, eikä vieläkään ole päättynyt.
        Muistaakseni urheiluselostaja "höyryhäyrisellä" oli vastaavanlainen tapaus (?).

        Niin, eikä sovittelija ole puolueeton, selkeä sovinisti, joka yrittää lytätä minua edustavan naisasianajajan ylimielisellä käytöksellään.

        naisen asuntoon pelkkä matkalaukku mukanaan ja eivät ole avioliitossa, niin siinä mitään pesänjakoja tarvita. HOHHOIJAA, missäs sun järki nyt oikein luuraakaan


      • Anonyymi
        sovittelijat kirjoitti:

        olivat ihan johdateltavissa. Voisin mainita paikkakunnankin, jos joku on kiinnostunut EPÄPÄTEVISTÄ sovittelijoista!?###

        Minäkin voisin mainita paikkakunnan missä on epäpätevä sovittelija.
        Jouduin riitatilanteessa sovitteluun, mutta tämä sovittelija käväisi tupakkatauolla riitapukarin kanssa ja kaikki oli selvää sen jälkeen.
        En saanut kysellä mitään mikä olisi ollut asiassa tärkeää vaan minulle ehdotettiin summaa että tämä kokous loppuisi.
        Eli sovittelija ja riitapukarin sopivat tauolla ,että kyselyt kielletään ja kadun sitä ,että en lähtenyt käräjille suoraan.
        Onko tavallista,että sovittelija sanoo lopuksi ,ettäjos kaupungilla kävelet häntä vastaan niin ei saa tervehtiä?
        En ole nähnyt sitä akkaa enkä ole riidan osapuoltakaan.


    • suostut

      Hölmö olet, jos sovitteluun menet. Sovittelusta et koskaan tule samaan mitään lainvoimaista päätöstä, jonka perusteella ulosottomies ulosmittaisi syylliseltä sinulle määrättyjä korvauksia.

      • sovittelija51

        Asianomistajan tulee ottaa sovittelutapaamisessa kantaa rangaistusvaatimukseen ja korvausvaatimukseen. Asianomistajalla on mahdollisuus luopua rangaistusvaatimuksesta heti tai sitten, kun tehty sopimus on täytetty sovitulla tavalla. Rangaistusvaatimuksesta luopuminen on asianomistajalle vapaaehtoista, eli halutessaan hän voi säilyttää rangaistusvaatimuksen sovittelusta huolimatta. Lisäksi virallisen syytteen alaisissa rikoksissa syyttäjällä on syyteoikeus riippumatta asianomistajan kannasta rangaistusvaatimukseen. Sovittelutapaamisessa voidaan sopia, että asianomistaja luopuu korvausvaatimuksestaan sitten, kun sopimus on täytetty sovitulla tavalla.
        ____

        Jos siis sovittelussa yhteisesti tehty sopimus ei toteudu, etkä ole luopunut esim. korvausvaatimuksista, niin asia etenee oikeusteitse. Eli ei se korvauksensaantimahdollisuus ole mihinkään kadonnut!


      • sanot vasta nyt

        Olisin tarvinnut tuota lyhyttä neuvoasi vuosia sitten.


    • vaan menee,

      että sovittelussa tehdään uhrista syyllinen. Näin kävi myös lapselleni, joka pahoinpideltiin koulussa kesken oppitunnin. Pahoinpitelyn tehnyt sai sovittelutilanteessa sovittelija-naisten sympatiat, se oli aivan selvästi havaittavissa. Samoin kysymysten asettelu oli sellainen, että olivat jo etukäteen tehneet päätöksen että lastensuojelulaitoksen asukki on sympatiat ansainnut. Näin annettiin nuorille ihmisille signaali, että eikun vaan toista turpaan ja kovaa.... siitä selviää päänsilityksellä. Minä ja poikani ilmaisimme sovittelussa, että emme tyydy ratkaisuun. Se olisi ollut 25 euroa korvausta. Vammat olivat kuitenkin kaksi kertaa lääkärissä käyntiä vaativat, röntgenkuvaus, kipulääkkeitä. Poikani kasvot olivat kaksi viikkoa turvoksissa ja toinen silmä umpeen muurautuneena. Talvilomareissu meni pilalle tämän pahoinpitelyn takia jne... Tapahtumasta on kulunut neljä kuukautta ja sovittelusta suurinpiirtein kolme, mitään ei ole poliisista kuulunut eikä jatkostakaan minnekään. Sovittelu on pelkkää huuhaata, ainakin Joensuun alueella. Vahvasti olen sitä mieltä, että sovittelu on taas yksi keino lisää suojella rikollisia.

      • sovittelija51

        Sovittelu tarjoaa lakisääteisen mahdollisuuden rikosten ja riitojen aiheuttamien ristiriitojen selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi. Sovittelu voidaan toteuttaa vain sellaisten osapuolten kesken, jotka henkilökohtaisesti ovat ilmaisseet suostuvansa sovitteluun ja pystyvät ymmärtämään sovittelun ja siinä tehtävien ratkaisujen merkityksen. Sovittelu ei ole oikeudenkäynti eikä siinä ratkaista rikosoikeudellista syyllisyyttä.

        Sovittelu on

        * Vapaaehtoista
        * Puolueetonta
        * Luottamuksellista
        * Maksutonta
        * Kohtuullista

        Sovittelua säätelee laki rikos- ja eräiden riita-asioiden sovittelusta 1015/2005.

        Asianomistajan tulee ottaa sovittelutapaamisessa kantaa rangaistusvaatimukseen ja korvausvaatimukseen. Asianomistajalla on mahdollisuus luopua rangaistusvaatimuksesta heti tai sitten, kun tehty sopimus on täytetty sovitulla tavalla. Rangaistusvaatimuksesta luopuminen on asianomistajalle vapaaehtoista, eli halutessaan hän voi säilyttää rangaistusvaatimuksen sovittelusta huolimatta. Lisäksi virallisen syytteen alaisissa rikoksissa syyttäjällä on syyteoikeus riippumatta asianomistajan kannasta rangaistusvaatimukseen. Sovittelutapaamisessa voidaan sopia, että asianomistaja luopuu korvausvaatimuksestaan sitten, kun sopimus on täytetty sovitulla tavalla.


      • ilmoitettava

        ehdottomasti poliisille

        tiedustele asiaa poliisilta, älä jätä asiaa selvittämättä


      • ....
        ilmoitettava kirjoitti:

        ehdottomasti poliisille

        tiedustele asiaa poliisilta, älä jätä asiaa selvittämättä

        Aivan pielessä. Siinä vaiheessa, kun asia on sovittelussa, niin poliisilla ei ole enää sen kanssa mitään tekemistä.
        Esitutkinta on poliisin osalta jo päättynyt ja siirtynyt syyttäjälle. Eli syyttäjä päättää nyt, ei poliisi.


      • Nimen omaan
        sovittelija51 kirjoitti:

        Sovittelu tarjoaa lakisääteisen mahdollisuuden rikosten ja riitojen aiheuttamien ristiriitojen selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi. Sovittelu voidaan toteuttaa vain sellaisten osapuolten kesken, jotka henkilökohtaisesti ovat ilmaisseet suostuvansa sovitteluun ja pystyvät ymmärtämään sovittelun ja siinä tehtävien ratkaisujen merkityksen. Sovittelu ei ole oikeudenkäynti eikä siinä ratkaista rikosoikeudellista syyllisyyttä.

        Sovittelu on

        * Vapaaehtoista
        * Puolueetonta
        * Luottamuksellista
        * Maksutonta
        * Kohtuullista

        Sovittelua säätelee laki rikos- ja eräiden riita-asioiden sovittelusta 1015/2005.

        Asianomistajan tulee ottaa sovittelutapaamisessa kantaa rangaistusvaatimukseen ja korvausvaatimukseen. Asianomistajalla on mahdollisuus luopua rangaistusvaatimuksesta heti tai sitten, kun tehty sopimus on täytetty sovitulla tavalla. Rangaistusvaatimuksesta luopuminen on asianomistajalle vapaaehtoista, eli halutessaan hän voi säilyttää rangaistusvaatimuksen sovittelusta huolimatta. Lisäksi virallisen syytteen alaisissa rikoksissa syyttäjällä on syyteoikeus riippumatta asianomistajan kannasta rangaistusvaatimukseen. Sovittelutapaamisessa voidaan sopia, että asianomistaja luopuu korvausvaatimuksestaan sitten, kun sopimus on täytetty sovitulla tavalla.

        "ei kannata yleistää, jos siellä Joensuussa niin toimitaan"
        Sovittelussa pitäisi olla yhteiset toimintasäännöt.
        Aika ylimielinen vastauksen aloitus sovittelija51:seltä.


      • sovittelija51
        Nimen omaan kirjoitti:

        "ei kannata yleistää, jos siellä Joensuussa niin toimitaan"
        Sovittelussa pitäisi olla yhteiset toimintasäännöt.
        Aika ylimielinen vastauksen aloitus sovittelija51:seltä.

        Sovittelusta on säännöt ja ohjeeet ja kaiken lisäksi on olemassa myös laki eräistä rikos- ja riita-asioiden sovittelusta. Sovittelijoita "valvoo" alueensa sovittelutoimisto ja siellä olevat palkolliset sovitteluohjaajat.
        Sovittelua tehdään koko Suomessa ja siksi sanoinkin sinulle, että et yleistäisi asioita.
        Sovittelu on ilmaista, luottamuksellista... ja myös PUOLUEETONTA! Jos tosiaan olet kokenut sovittelijoiden olevan puolueellisia, niin sinunhan olisi pitänyt vaikka keskeyttää sovittelu ja ottaa asia esille siellä Joensuun sovittelutoimistossa!


    • mielenkiintoista tietää

      Montako prosenttia perheväkivalta tapauksissa on onnistuttu "lopettamaan" sovittelun avulla ?
      Aika todennäköisesti tasan 0.
      Vai kuinka pitkä seuranta näillä tapauksilla on ?

      • sisyfos75

        >Montako prosenttia perheväkivalta tapauksissa on >onnistuttu "lopettamaan" sovittelun avulla ?


        Soita Stakesiin ja kysy!

        Eikun sovittelu voi joissain tapauksissa olla toimiva tapa. Kannattaa muistaa että sovittelu on vapaaehtoista.. ei viranomaiset sitä päätä kansalaisen puolesta.

        Eikä se varmasti kaikissa tapauksissa ole oikea ratkaisu, jolla väkivalta loppuu parisuhteessa. Se on eniten osapuolista itsestään kiinni millaista apua ja ratkaisua haluavat elämän ongelmiin!


      • stakes ?
        sisyfos75 kirjoitti:

        >Montako prosenttia perheväkivalta tapauksissa on >onnistuttu "lopettamaan" sovittelun avulla ?


        Soita Stakesiin ja kysy!

        Eikun sovittelu voi joissain tapauksissa olla toimiva tapa. Kannattaa muistaa että sovittelu on vapaaehtoista.. ei viranomaiset sitä päätä kansalaisen puolesta.

        Eikä se varmasti kaikissa tapauksissa ole oikea ratkaisu, jolla väkivalta loppuu parisuhteessa. Se on eniten osapuolista itsestään kiinni millaista apua ja ratkaisua haluavat elämän ongelmiin!

        Sovittelutiedot ?
        Missä luottamuksellisuus ?
        Kerrotaanko tämä asianosallisille ?

        Poliisi kai lähettää juttuja sovitteluun, myös perheväkivalta tapauksia, joten kyllä vain päättää ja pahoinpitelijä voi päättää osallistuuko siihen vai meneekö juttu täysin syyttäjän harkintaan.

        Entä jos sovittelija sattuukin olemaan itse perheväkivallan kokenut henkilö ?
        Kuinka on puolueettomuutena pysymisen laita ?


      • ei ei
        stakes ? kirjoitti:

        Sovittelutiedot ?
        Missä luottamuksellisuus ?
        Kerrotaanko tämä asianosallisille ?

        Poliisi kai lähettää juttuja sovitteluun, myös perheväkivalta tapauksia, joten kyllä vain päättää ja pahoinpitelijä voi päättää osallistuuko siihen vai meneekö juttu täysin syyttäjän harkintaan.

        Entä jos sovittelija sattuukin olemaan itse perheväkivallan kokenut henkilö ?
        Kuinka on puolueettomuutena pysymisen laita ?

        "Entä jos sovittelija sattuukin olemaan itse perheväkivallan kokenut henkilö ?
        Kuinka on puolueettomana pysymisen laita"

        Sovittelu ei kai nyt sentään ole vertaistuki toimintaa.


      • sisyfos75
        stakes ? kirjoitti:

        Sovittelutiedot ?
        Missä luottamuksellisuus ?
        Kerrotaanko tämä asianosallisille ?

        Poliisi kai lähettää juttuja sovitteluun, myös perheväkivalta tapauksia, joten kyllä vain päättää ja pahoinpitelijä voi päättää osallistuuko siihen vai meneekö juttu täysin syyttäjän harkintaan.

        Entä jos sovittelija sattuukin olemaan itse perheväkivallan kokenut henkilö ?
        Kuinka on puolueettomuutena pysymisen laita ?

        Stakes EI TIETENKÄÄN kerää salassapidettävää aineistoa, vaan tilastoi sovitteluun ohjautuneiden juttujen lukumäärää ja sitä millaisia rikoksia sovitellaan.

        Sovittelutilanne on luottamuksellinen, ja sovittelijat ovat vaitiolovelvollisia. Tarkoittaa mm. sitä että sovittelijat eivät voi toimia käräjillä todistajana jos juttu sinne menee sovittelun jälkeen.


    • Pienimies sovittelia

      Kyllä sovitteliat ovat tietoisia asiasta soviteliat näkevät kuulustelupöytäkirjan ja muita asiapapereita
      mitä siihen kuuluukin juttu ei mene sovitteluun mikäli toinen osapuoli ei ole siihen valmis silloin se menee oikeuteen minä toivoan sinulle lämpimästi onnea oikeudenkäyntiin voit halutessa käydä kattomassa sovittelusta netistä jos se selkeutäis vähän mitä sovittelu on tai kirjoittele tänne lisää
      kysymyksiä niin koitan vastata sulle t:pienimies

      • nyt malta

        Mikäli toinen osapuoli ei halua sovitteluun asia palautuu poliisille ja sen kautta syyttäjälle, joka harkitsee meneekö asia oikeuteen.


      • on jo valmis
        nyt malta kirjoitti:

        Mikäli toinen osapuoli ei halua sovitteluun asia palautuu poliisille ja sen kautta syyttäjälle, joka harkitsee meneekö asia oikeuteen.

        ja kyseessä virallisen syytteen alainen rikos esim. pahoinpitely ja poliisi ohjannut jutun sovitteluun jossa ilmenee ettei toinen osapuoli halukkaan sovitella asiaa niin silloin sovittelutoimisto palauttaa asian suoraan syyttäjävirastoon.


      • Yks sovittelija
        nyt malta kirjoitti:

        Mikäli toinen osapuoli ei halua sovitteluun asia palautuu poliisille ja sen kautta syyttäjälle, joka harkitsee meneekö asia oikeuteen.

        Niin, ja vaikka lähisuhdeväkivaltajuttu olisi mennyt sovitteluun ja se saataisiin soviteltua, se menisi kuitenkin aina automaattisesti vielä syyttäjän syyteharkintaan. Sama pätee sellaisiin juttuihin, joissa sopimusta ei saada aikaan. Sopimuksen teko ei ole sovittelun itsetarkoitus, vaan se, että osapuolet kohtaavat ja keskustelevat. Tulee muistaa, että sovittelu ei ole mikään oikeudenkäynti.


    • soputäti

      Osallistuminen ei velvoita sinua mihinkään. Kuuntele mitä ex:llä on sanottavana ja mitä hän siellä selittää. Sittenhän tiedät. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta tehdä mitään sopimusta. Eihän siellä sovittelussa ole ketään muita kuin sinä, ukkos ja sovittelijat. Jos vaikuttaa että sovittelijat ovat puolueellisia, niin sano se ääneen ja lähde pois. Pyydä uudet sovittelijat. SINULLA ON SIIHEN OIKEUS.

      Mikäli et osallistu sovitteluun, siitäkin menee tieto syyttäjälle. Kieltäytymällä annat vaikutelman riitaisasta ihmisestä. Osallistumalla annat vaikutelman, että voit sopia asian mutta asiassa ei löydy yhteistä linjaa. Ja sitten olet ainakin "yrittänyt kaikkesi".

      Tämä 25 euron korvaukseen tyytymätön mamma ihmetyttää: Miksi teitte sellaisen sopimuksen, missä tyydyitte ko. korvaukseen? Eivät sovittelijat päätä mistään korvauksista, vaan osapuolet sen päättävät keskenään. Sovittelijan rooli on pyytää teidät saman pöydän ääreen juttelemaan asiasta, auttaa sopimuksen tekemisessä (mikäli sopimusta edes syntyy) ja todistaa, että ketään ei ole pakotettu sovitteluun.

      • lukutaitosi?

        Miten sä jäit käsitykseen että se tyytymätön mamma olis tehnyt sellaisen 25 e sopimuksen, sehän nimenomaan sanoi testissään että ei.

        Käys lukemassa uudelleen.


    • ......

      En ole ollut sovittelussa, mutta yleensä jos mä joudun johonkin tuon tapaiseen tapaamiseen, niin mulla on aina 2 sanelinta mukana. Toisen niistä mä laitan heti alussa siihen pöydälle ja pyydän paikalla olijoita esittäytymään siihen nauhalle. Toinen noista onkin sitten jossain taskussa piilossa ihan siltä varalta jos joku haluaa sanoa jotain ilman nauhoitusta tai mä en ole itse paikalla jostain syystä.

    • uhri...

      pahoinpitelyn sovittelussa ja epäilty korvaa minulle esim lääkärikulut ym kivusta ja särystä jonkinverran (en nyt tiedä summaa) niin miten se hoidetaan? Jääkö sille tekijälle mitään merkintää mistään tai että se on ees joutunut korvaamaan jotain mulle?
      Itse en lähtenyt käräjille johtuen siitä että ne käytäs n.2vuoden päästä enkä jaksa tai halua ajatella tuota ihmistä enää hetkeäkään, vaikka se olisikin ansainnut pahemman rangaistuksen,tai merkinnän rekisteriin. kiitti jos joku vastaa!

      • asun paikassa

        a ja tää tekijä paikassa b, pahoinpitely tapahtu paikassa b. missä kuulustelu ja minkä paikkakunnan sovittelijat?


      • soosuli
        asun paikassa kirjoitti:

        a ja tää tekijä paikassa b, pahoinpitely tapahtu paikassa b. missä kuulustelu ja minkä paikkakunnan sovittelijat?

        Rikosilmoituksesta jää tieto poliisin/syyttäjän arkistoon. Sovittelusopimuksesta (jossa näkyy korvaukset) jää kopio sovittelutoimistoon (joka seuraa, että korvaukset tulee maksettua> jos ei niin menee ulosottoon), syyttäjälle/poliisille sen mukaan, mistä juttu on sovittelutoimistoon tullut. Alaikäisen kohdalla tieto on myös sosiaaliviranomaisten tietokannassa. Eli kyllä tieto jää olemaan.

        Asianomistaja yleensä päättää missä sovitellaan, eli siellä, mikä parhaiten sopiin"uhrille".


    • nlkcnzå

      Sinulla ei ole mitään syytä mennä sovitteluun. Olet uhtri, et tekijä, ja pahoinpitely parisuhteessa on vakava rikos, sitä ei sovitella!

    • KUNNIA JA OMATUNTO

      VALKOKAULUSRIKOLLISUUS ON PIILEVÄÄ PAINOSTUSTA
      SITÄ ESIINTYY SIKSI KUN KIINNI JÄÄMIS MAHDOLLISUUDET ON PIENET.
      TOISIN SANOEN IHMISTEN JOTKA HAKEVAT OIKEUTTA JOS TÄLLÄINEN ON KYSEESSÄ EI VOI KUIN KANNELLA YLÖSPÄIN .SIVISTYNEESSÄ YHTEISKUNNASSA KIINNI JÄÄMINEN ON MAHDOLLISTA.
      AINA JOKU VOI TODISTAA ASIAN OIKEUDELLISEN MUODON OIKEIN.
      VALKOKAULUSRIKOLLISUUTEEN KUN KUULUU TALOUDELLINEN HYÖTY
      ASIAPAPEREITAKIN KUN HE VOIVAT VAIHDELLA JA MUUTTAA ERIMUOTOON
      YM.ALISTAMINEN JA NÖYRYYTTÄMINEN ON MYÖS TUTTUA VALKOKAULUSRIKOLLISUUS MUOTONA. HÄVETÄ HE EIVÄT OSAA
      LIENE SADISTISIA TAIPUMUKSIA HEILTÄ PUUTTUU MYÖS KYKY ASETTUA TOISEN ASEMAAN MILTÄ TUNTUISI JOS HEILLE TÄMÄ KAIKKI OLISI TEHTY.
      PALJON KOKENEENA EI KAIKKI KUITENKAAN OLE SAMANLAISIA JOTKUT
      YMÄRTÄVÄT JA TEKEVÄT V OITAVANSA ASIAN HYVITTÄMISEKSI .ETTÄ EI TULISI SAMA KOHTALO ETEEN .SE ON VIISAUTTA JA ELÄMÄN TIETÄMYSTÄ

    • Anonyymi

      Jouduin kadulla väkivallan uhriksi. Suostuin sovitteluun. Sovittelijat olivat täysin tekijän puolella. Vähättelivät korvaus hakemustani. Sanoivat että et saa kuin 300 korkeintaan. Tekijä kertoi että ei pysty maksamaan kuin viisi euroa kk korkeintaan. Sovittelijat ymmärsi häntä ja sanoivat että sulla on tosiaan vaikea maksaa tilanteeksi takia. Lähdin lätkimään. Asia meni oikeuteen. Sain kolme tuhatta euroa. Tekijä myönsi teon. Valtion kassa maksoi minulle ja perivät tekijältä.

    • Anonyymi

      Aloittajan kokemus yli 20vuoden takaa sopii jatkoksi poliisinäkökulman muuttumiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe