potkiva lehmä pakko lypsää ilman rautaa

lomittajatyttönen

apuva. olen lomittamassa paikassa jossa on pari kauheaa potkijaa ja isäntä ja emäntä ei anna käyttää potkirautaa!!!!! itse sitten laittavat nenärenkaan ja katosta kiinni kun potkivat mutta minä olen kuulemma kokematon ja arkailija kun en uskalla niitä nyt lypsää:(käsivarret on jo mustelmilla) en tiedä miten pitäisi suhtautua tälläisessä tilanteessa?????????????????neuvokaa

23

4780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jätä lypsämättä

      Soita lomatoimistoon,mitä tehdä?

    • miksi ei saa käyttää

      rautaa. Ymmärsitkö nyt väärin?

    • Toinen lomittaja

      Sinun ei tarvitse lypsää kyseisiä lehmiä.Työsuojeluohjeissakin mainitaan, ettei työntekijä saa tehdä työvaihetta, jos hän katsoo terveytensä olevan suuressa vaarassa.
      Tästä sinun kuitenkin tulee välittömästi ilmoittaa lomatoimistolle.
      Kenenkään ei tarvitse laittaa terveyttään alttiiksi, jos itse tunnet,että työvaihe on todella vaarallinen.Älä välitä tilanväen arvosteluista.Sanot vain, ettet lypsä, koska et altista terveyttäsi.Sitäpaitsi, jos tilanväkeä on navetalla, he hoitakoon ongelmatapaukset, koska eläin on oppinut niihin.
      Tiedän toistakymmentävuotta lomituksia tehneenä, että on paikkoja, missä ei käytetä, eikä edes harkita ostaa potkurautaa.Ja on paikkoja, jossa syystä tai toisesta eläimet ovat kovia potkimaan.

      • talonväelle, jos ei lypsä

        kyseistä lehmää. Minusta tuo on jo eläinsuojelullisestikin arvelluttavaa vain jättää lehmä lypsämättä.

        Luulen, että kyse on jostakin väärinkäsityksestä. Ei tuollaiset selviä netissä.


      • toinen lomittaja
        talonväelle, jos ei lypsä kirjoitti:

        kyseistä lehmää. Minusta tuo on jo eläinsuojelullisestikin arvelluttavaa vain jättää lehmä lypsämättä.

        Luulen, että kyse on jostakin väärinkäsityksestä. Ei tuollaiset selviä netissä.

        Nimenomaan asiasta ilmoitetaan ensin tilanväelle, jos ei suostu lypsämään jotain lehmää.Ensisijaisesti, jos ei saa lypsettyä, pyydetään apua tilanväeltä, mutta jos homma menee siihen, että tilanväki pitää loimittajaa ammattitaidottomana siksi, ettei lypsä potkurilehmää ilman rautaa henkensäkaupalla, on tilanne toinen.

        Ei ole mitenkään tavanomaista, ettei tilalta löydy potkurautaa.Hyviä konsteja on kuitenkin paljon, jos rautaa ei ole.On kuitenkin muistettava, ettei yksin pidä mennä lypsämään, jos eläin on todella paha.Voi soittaa vaikka toiselle lomittajalle, tai pyytää lomatoimiston kautta kaveria lypsämään tapaus.Joskus, ensikertaa poikinut hieho on todella hankala tyyppi, jos joutuu yksin lypsään ja ilman rautaa...olen tehnyt sen vuoksi sairaalareissun, enkä sen jälkeen ole yksin lypsänyt todella pahoja eläimiä, turhaa pelleilyä omalla terveydellä.Meillä täällä ainakin pelaa lomittajien kesken hyvä yhteistyö.Soitto työkaverille, jos on tilanne, jossa joutuisit yksin lypsään.

        Pahana eläimenä pidän eläintä, joka hyppää tasajalkaa, kaatuu ja potkut yltävät selänkokeudelle, lisäksi toimii vielä etujalatkin.Se on kiva saada "sivuttainen lakaisu" kun ei ole rautaa saamatteilla.Tosin kaikki ei siedä rautaa ja silloin on toisen hyvä olla rapsuttamassa hännäntyvestä harjalla:)

        Kuitenkin, lehmä on saatava lypsettyä!


    • Lypsikki-69

      isäntäväki on totuttanut lehmän kiinnipidolle lypsyn aikana. Jos lehmää ei voi lypsää ilman rautaa niin yksi keino on: laita lehmän toinen etujalka köydellä ilmaan ja se joutuu seisomaan kolmella jalalla lypsyn ajan. Se huomaa että kaatuu jos nostaa vielä yhden jalan. Ajan mittaan se oppii myös lypsyyn ilman muita apuvälineitä. Näin ainakin meillä oppi.

    • P.Ölvästi

      2 eri syystä. 1. jos se pelkää ja 2. jos se huomaa että sinä pelkäät sitä.

      Sama koirienkin kanssa. Jos koira huomaa että pelkäät sitä se käy kiinni, jos et pelkää se väistää sinua.

      Eli: menet pelotta (mutta rauhallisesti) lehmän luo, esikäsittelet sen varoen, mutta ei saa empiä ja laitat lypsimen kiinni.

      Sitten on se 3. ryhmä, oikeasti luonnevikaiset eläimet. Kohdalleni on osunut 1 koira ja 1 lehmä. Tuosta lehmästä tuli kelvollinen, mutta koirasta en tiedä, en ole seenkoommin nähnyt.

      Kerro isäntäväelle terveisiä, että rauta on ihan levollinen apuväline, kunhan se on hyvä ja sitä ei laita liian kireälle. Ja lehmä tulee totuttaa rautaan jo ennen poikimista, pitämällä sitä ajoittain löysänä hieholla, kun itse on lähettyvillä vieressä.

      Mitä tehdä jos ei uskalla lypsää normaalia lehmää ilman rautaa.... No silloin pitää vaihtaa ehkä ammattia. Mitä teet jos isäntäväen lomalla ollessa hieho sattuu poikimaan ja joudut yksin lypsämään sitä ensimmäisen kerran?? Se kyllä onnistuu ja onnistuu vielä turvallisestikin kunhan osaa keinot....

      Ainakin meillä lomittajat selvisivät kaikista lehmistä mitä kulloinkin lypsettävä oli. Mikä tekee asian mielenkiintoiseksi, jotkut käyttivät kaikilla rautaa (ja saivat sorkkaa) toiset käyttivät joillain lehmillä rautaa (ja saivat vähemmän sorkkaa) ja sitten oli niitä jotka lypsivät aina ilman rautaa (ja lehmät eivät koskaan potkineet).....

    • koulutilalla

      että naru laitetaan lehmän ympärille heti etujalkojen taakse. Narussa on silmukka kummassakin päässä sitten vaan kapulalla kiristetään, jos monottaa, niin kireämmalle. Myöhemmin, kun äpyli on oppinut, että potkiminen tekee kipeää, niin tarvitsi vain laittaa naru selän päälle, mutta ei tarvinnut kiristää. Sama toimi, kun käytettiin sierainpihtiä, sitäkää ei tarvinnut kuin laittaa lehmän näkösälle. Kärsivällisyyttä lehmien opettamisessa, kuin myös opiskelijoiden. Älkää särkekö itseänne.Sano tämmöselle isäntäväelle heipparallaa ja sorotnou

      • Lomittajana yli 10v

        Tuo naru etujalkojen taa on tosi tehokas.Käytän sitä jos kohdalleni sattuu hieho, joka ei ole yhteistyöhaluinen.Se ei satuta, mutta kuo lehmälle tunteen, jolloin se olisi tukevamminkin kiinni.Kiristän kapulaa, jos jalat alkaa nouseen, löysään, kun seistään hiljaa.Jos tämä yksin ei tepsi, sidon pään parsilaitteisiin kiinni, jos ei olla vieläkään hiljaa, haen nokkapihdit, niitä harvemmin tarvii edes sitoa mihinkään.Kun homma alkaa onnistuun, vähennän "välineistöä".Kammoa lypsystä ei saa tulla, eikä aiheuttaa tarpeetonta kipua, mutta hyvä on saada meneen perille, että lypsy suoritetaan.
        Tietysti kannattaa kokeilla, josko ylimääräinen herkkuannos vaikka litistettä saisi eläimen olemaan aloillaan.Mitä pienemmällä showlla saadaan lypsy tehtyä, sen parempi.Rauhallisuus ja varmat otteet ovat puoliruokaa.
        Väliin vain on sattunut kohdalle todella lennokkaita lehmiä, joskus on käynyt myös niin, ettei eläin potki lomittajalle jostain syystä.


      • Hyvä keino
        Lomittajana yli 10v kirjoitti:

        Tuo naru etujalkojen taa on tosi tehokas.Käytän sitä jos kohdalleni sattuu hieho, joka ei ole yhteistyöhaluinen.Se ei satuta, mutta kuo lehmälle tunteen, jolloin se olisi tukevamminkin kiinni.Kiristän kapulaa, jos jalat alkaa nouseen, löysään, kun seistään hiljaa.Jos tämä yksin ei tepsi, sidon pään parsilaitteisiin kiinni, jos ei olla vieläkään hiljaa, haen nokkapihdit, niitä harvemmin tarvii edes sitoa mihinkään.Kun homma alkaa onnistuun, vähennän "välineistöä".Kammoa lypsystä ei saa tulla, eikä aiheuttaa tarpeetonta kipua, mutta hyvä on saada meneen perille, että lypsy suoritetaan.
        Tietysti kannattaa kokeilla, josko ylimääräinen herkkuannos vaikka litistettä saisi eläimen olemaan aloillaan.Mitä pienemmällä showlla saadaan lypsy tehtyä, sen parempi.Rauhallisuus ja varmat otteet ovat puoliruokaa.
        Väliin vain on sattunut kohdalle todella lennokkaita lehmiä, joskus on käynyt myös niin, ettei eläin potki lomittajalle jostain syystä.

        Naru elukan ympäri on erinomainen keino. Kuorman kiristämiseen käytettävä kiristysliina on lomittajankin helppo kuljettaa auton perässä. Tämän olen jokaiselle lomittajalle opettanut!


      • sittenkin aika hyviä

        keinoja. Hiehoja kannattaisi hieman myös totuttaa ennen poikimista siihen, että utareita pidellään. Muutenkin rauhallinen käsittely tehoaa aina paremmin kuin mitkään muut. Onhan se aika outo tilanne sille juuri poikineellekin.


      • täälläkin..

        ostin itselleni kuormansidonta liinan.ei maksanut paljoa ja on kätevä.
        suosittelen :)


      • Ei käytä mitään apuvälineitä
        täälläkin.. kirjoitti:

        ostin itselleni kuormansidonta liinan.ei maksanut paljoa ja on kätevä.
        suosittelen :)

        Onkin hän toisinaan mustelmilla kovin


    • isäntä...

      Näinhän se on, että kun tulee nuori tyttö lomittamaan, niin monilla tiloilla ajatellaan, että mitähän se tuokin osaa. Jos sitten sattuu niin, kuten sinulle, niin varmasti otetaan asenne, ettei osaa mitään ja arkailee. Kyllä vika ei oo sinussa, vaan ihan talonväen asenteissa. Tietysti lehmälläkin osuutta, mutta enemmän isännissä ja emännissä.
      Semmoinen ajattelu, että kun ei oo ennenkään käytetty potkurautaa niin ei käytetä nytkään, on jätettävä pois ja ajateltava lomittajan terveyttä. Sinulla on oikeus ja pitää uskaltaa sanoa suoraan, että nyt et lypsä, kun katot, että se on sinun terveydelle vaaraks. Jos eivät rautaa anna laittaa tai eivät hommaa, niin ilmoitat sitten eteenpäin. Yritä ensin sopia asia talon porukan kanssa, mutta elä anna periks terveytes kanssa.

    • lypsettyä saatava

      Etsi talosta narua ja kapula.
      Laita naru etujalkojan taakse ja kiristä
      sitä kapulalla ,jos kapulaa ei löydy niin
      kiristä niin tiukalle kuin saat.
      Ei potki sen jälkeen.
      Pahatkin potkurit on saatu kuriin.
      Nyt eivät tarvitse edes narua riittää
      potkurauta.Muutaman kerran kun käyttää
      loppuu potkiminen.Ja toinen konsti on
      nosta toinen etujalka ylös narulla.
      Onhan ne saatava lypsettyä.

    • Lypsikki

      Jos et saa lypsettyä, soita lomatoimistosta apua, istu odottamaan ja anna esimiehes hoitaa asia. Ei isäntäväkeä saa tollasilla häiritä, ihmekös jos ajattelee että olet osaamatonnnn

      • Totta kai kuuluu

        Totta munassa talonväen pitää kuulla jos lehmäns on niin hullu ettei lypsettyä saada.
        Mie olen saanut kahta elikkoa lukuunottamatta kaikki potkivat lypsettyä jollain keinoilla, yleensä keinot löytyy kun tarpeeksi suuttuu siitä jalalla lätystämisestä.
        Ne elikot joilla ei rauta toimi, pitää narulla sitoa jotenkin muuten.
        Jos lypsät asemalla, sido se oman puoleinen jalka johonkin rakenteeseen kiinni. Paukuttelee aikansa ja yrittää irti mutta iholle ei tuu.
        Parressa auttaa kaks rautaa eli molemmille puolille tai sitten nuo narutemput. Rauhallisemmille potkureille naru rinnan ympäri on hyvä mutta rajummille sitten etujalka vaan ylös.
        Olen todennut tehokkaaksi myös teurastamolla ja kirveellä uhkailun.


      • Käyttänyt
        Totta kai kuuluu kirjoitti:

        Totta munassa talonväen pitää kuulla jos lehmäns on niin hullu ettei lypsettyä saada.
        Mie olen saanut kahta elikkoa lukuunottamatta kaikki potkivat lypsettyä jollain keinoilla, yleensä keinot löytyy kun tarpeeksi suuttuu siitä jalalla lätystämisestä.
        Ne elikot joilla ei rauta toimi, pitää narulla sitoa jotenkin muuten.
        Jos lypsät asemalla, sido se oman puoleinen jalka johonkin rakenteeseen kiinni. Paukuttelee aikansa ja yrittää irti mutta iholle ei tuu.
        Parressa auttaa kaks rautaa eli molemmille puolille tai sitten nuo narutemput. Rauhallisemmille potkureille naru rinnan ympäri on hyvä mutta rajummille sitten etujalka vaan ylös.
        Olen todennut tehokkaaksi myös teurastamolla ja kirveellä uhkailun.

        Kondomiakaan,sano ettei voileivät maistu eväspaperin kera.


      • Farmen
        Totta kai kuuluu kirjoitti:

        Totta munassa talonväen pitää kuulla jos lehmäns on niin hullu ettei lypsettyä saada.
        Mie olen saanut kahta elikkoa lukuunottamatta kaikki potkivat lypsettyä jollain keinoilla, yleensä keinot löytyy kun tarpeeksi suuttuu siitä jalalla lätystämisestä.
        Ne elikot joilla ei rauta toimi, pitää narulla sitoa jotenkin muuten.
        Jos lypsät asemalla, sido se oman puoleinen jalka johonkin rakenteeseen kiinni. Paukuttelee aikansa ja yrittää irti mutta iholle ei tuu.
        Parressa auttaa kaks rautaa eli molemmille puolille tai sitten nuo narutemput. Rauhallisemmille potkureille naru rinnan ympäri on hyvä mutta rajummille sitten etujalka vaan ylös.
        Olen todennut tehokkaaksi myös teurastamolla ja kirveellä uhkailun.

        Jos isäntä taikka isäntäväki on lomalla, tulee niitä häiritä riippumatta siitä lomaileeko australiassa vaiko kotosalla vain äärimäisessä hädässä. Sellainen asia että ei saa eläintä yksi lypsettyä ei ole tälläinen asia. Jos sinä olet lomalla, ei sinuakaan kukaan häiritse kysymyksillä että missä on talikko yms. Tuo on eläinten kanssa touhutessa "ei poikkeuksellinen" asia, joskus vain eläimet ovat tälläisiä hitaasti oppivia.

        Ehdottomasti esimies tulee sinua auttaa eikä lomailija. Joko itse auttamalla taikka hälyttämällä ell kunnan laskuun rauhoittamaan eläin, tahi pari muuta lomittajaa kaveriksi. Se on ihan lomituspalvelun ongelma!!


      • lomittajatyttönen
        Farmen kirjoitti:

        Jos isäntä taikka isäntäväki on lomalla, tulee niitä häiritä riippumatta siitä lomaileeko australiassa vaiko kotosalla vain äärimäisessä hädässä. Sellainen asia että ei saa eläintä yksi lypsettyä ei ole tälläinen asia. Jos sinä olet lomalla, ei sinuakaan kukaan häiritse kysymyksillä että missä on talikko yms. Tuo on eläinten kanssa touhutessa "ei poikkeuksellinen" asia, joskus vain eläimet ovat tälläisiä hitaasti oppivia.

        Ehdottomasti esimies tulee sinua auttaa eikä lomailija. Joko itse auttamalla taikka hälyttämällä ell kunnan laskuun rauhoittamaan eläin, tahi pari muuta lomittajaa kaveriksi. Se on ihan lomituspalvelun ongelma!!

        asia meni nii että tein sijaisapua ja isäntä lypsyllä myös mukana. 4 yksiköllä mentiin. ja tämä "karatelehmä" potkii taakse ja eteen. kokeilin naruakin eikun yltyi ja potki pahemmin. kun laitoin raudan ei silti asettunut ja isäntä nalkutti ettei sillä lehmällä ole ennenkään rautaa ollu ja teki selväksi ettei sille laitetakkaan . ja sitte nalkutti että olen arka ja osaamaton lehmien kanssa kun en pärjännyt karatessa sen lehmän kanssa.......................ja tähän tyyliin lauseita- "on kai se itte lypsettävä kun ei lomittajan ammattitaito riitä yhden lehmän kanssa"- jne. ja minä en lehmää katosta laita roikkumaan. jos ei tavan konstit auta olkoon sitte lypsämättä. potku päähän voi kyllä tosissaan viedä sairaalaan tai vammauttaa.


    • ...ja hännänjuuren rapsuttelu tuntuu typerältä touhulta. En tiedä onko muuallapäin tapana,että navetan seinänvieressä lehmien takana on pultattu isot pultit betonilattiaan ja kun lehmän lypsäjänpuoleiseen takajalkaan laitetaan naru ja siihen länkky ja sopiva pituus ja länkky pulttiin,niin silloin lypsää yksin aika pahankin potkurin.Narut voi laittaa myös molempiin jalkoihin.Ei putoa myöskään lypsimet. Isännät vaan pitää saada vakuuttumaan naruttamisen todellisesta hyödystä. Ei tämä nyt taida sun lypsyäs auttaa,mutta kerroimpa muillekki tietoon.

    • oijhglkj

      Potkiva lehmä voi olla hengenvaarallinen!

      Muistan lomitusaikoinani joidenkin hullut elukat ja oli oikeasti mennä yöunet,kun joutu miettiin,et kuinkahan senkin kantturan aamulla taas lypsän.

      Asemalla on mukavampi käsitellä näitä villimpiä yksilöitä,kun potkut osuu useimmiten muualle,kuin lypsäjään.

      Aina ärsyttänyt isännät,joilla on aivan ihmetapoja elukoidensa kanssa ja itse saa sit vaarantaa henkensä sen vuoksi.

    • Anonyymi

      Ai että,aikoinan ..tutti lypsää,jotain potkuri,kun siinä vieressä vielä,joku mamma selitti,kun se lehmä oli hänen kanssa niin kiltti......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4266
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1704
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1116
    10. 22
      1076
    Aihe