Italiaan yksin

vanhapiika

Jos joskus heinä-elokuun vaihteessa (ei tänä vuonna) menisi Italiaan niin missä voi keski-ikäinen naisihminen kulkea rauhassa?
Matkaesitteitä selaisin ja jotenkin Sardinia kiinnosti ja sitten joku Cattolica tai Riccione, lähinnä retkivaihtoehtoja takia. Saa jotain muutakin ehdottaa. Jossain väitettiin että ihan pohjois-Italiassa (Garda) on enemmän Keski-eurooppalainen tapakulttuuri.
Voiko esim. Cattolicassa nainen mennä yksin uimarannalle? Tai istahtaa yksin kahville? Vai unohdanko Italian?

13

1534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkea sitä saakin lukea

      Tämän on pakko olla vitsi !! Kukaan keski-ikäinen ei tuollaisia kysele !

    • Italiassa

      Puuttumatta edellisen vastaajan kommenttiin totean, että ainakaan minulla ei ole koskaan ollut Italiassa minkäänlaisia vaikeuksia yksinmatkustamisesta johtuen.

      Takana on toistakymmentä matkaa eri puolille Italiaa ja ensi maanantaina odottaa taas seuraava. Iän puolesta kuulun varmasti tuohon "keski-ikäisten" ryhmään, olen matkustanut melkoisen laajasti myös muualla ja puhun kieltä auttavasti. Palvelu on yleensä ollut vähintäänkin hyvää (siihen tosin vaikuttaa paljon juuri tuo italian kielen jonkuntasoinen hallinta), ainoa selvä poikkeus palvelun tasossa on ollut eräs ravintola Sienassa. No siihen ravintolaan ei tarvitse toiste mennä, vastaavasti toisena iltana samassa kaupungissa sai päivällisellä aivan erinomaista palvelua.

      Jostain syystä suomalaisilla tuntuu olevan käsitys että Italia olisi joku kummajainen Euroopan maiden joukossa, tiedä sitten miksi. Omasta käyttäytymisestähän se on yleensä aina kiinni miten kanssaihmiset sinua kohtelevat, olit sitten Suomessa tai ulkomailla. Asiallisella ja ystävällisellä käytöksellä pärjää hyvin missä tahansa maailmankolkassa.

      Tapakulttuurista sen verran, että kannattaa opetella ainakin nämä yksinkertaisimmat tervehdykset, kiitokset ym. ja myös käyttää niitä. Se kuuluu myös Italiassa kohteliaisuuteen. :-)

      Ilman muuta Italiaan jos vähääkään kiinnostaa, todennäköisesti matkastasi tulee huomattavasti miellyttävämpi kuin joissain muissa suomalaisten(kin) suosimissa paikoissa etelä-Euroopassa.

      • vanhapiika

        Kerran olen Italiassa aikaisemmin käynyt, parikymmentä vuotta sitten. Vaikka silloin kävelin toisen seurassa niin nuoret jätkät vihelteli. Ja se on minusta kuvottavinta mitä tiedän. Ja joku korttikauppias ilmestyi kadunkulmasta, yök. Postikortit minä ostan kaupasta enkä muualta.
        Italiaa en puhu sanaakaan mutta englantia hyvin ja saksallakin pärjään.

        Rhodoksella kerran rannalla limukauppias tuli myymään kylmää ja kun sanoin että ei kiitos, en halua niin jäi siihen maanittelemaan että osta nyt, voi illalla lähteä kanssni jonnekin. Sanoin kiitos ei ja lähdin rannalta. Ja jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi kun kävin Rhodoksella. Muissa paikoissa olen saanut olla rauhassa ja ravintoloissa on tarjoiltu ihan kohteliaasti. Tosin en suostu istumaan siihen perimmäiseen pöytään mutta en myöskään siihen ikkunan tai oves edessä ikäänkuin "tarjolla" olevaan paikkaan.
        Portugalissa minua on kohdeltu todella hienosta ja arvostavasti.


      • ...aika helppo ratkaisu
        vanhapiika kirjoitti:

        Kerran olen Italiassa aikaisemmin käynyt, parikymmentä vuotta sitten. Vaikka silloin kävelin toisen seurassa niin nuoret jätkät vihelteli. Ja se on minusta kuvottavinta mitä tiedän. Ja joku korttikauppias ilmestyi kadunkulmasta, yök. Postikortit minä ostan kaupasta enkä muualta.
        Italiaa en puhu sanaakaan mutta englantia hyvin ja saksallakin pärjään.

        Rhodoksella kerran rannalla limukauppias tuli myymään kylmää ja kun sanoin että ei kiitos, en halua niin jäi siihen maanittelemaan että osta nyt, voi illalla lähteä kanssni jonnekin. Sanoin kiitos ei ja lähdin rannalta. Ja jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi kun kävin Rhodoksella. Muissa paikoissa olen saanut olla rauhassa ja ravintoloissa on tarjoiltu ihan kohteliaasti. Tosin en suostu istumaan siihen perimmäiseen pöytään mutta en myöskään siihen ikkunan tai oves edessä ikäänkuin "tarjolla" olevaan paikkaan.
        Portugalissa minua on kohdeltu todella hienosta ja arvostavasti.

        mutta ei ehkä ihan sitä "italialaisinta" Italiaa mielestäni. Sieltä minäkin aikanaan Italian valloituksen aloitin, omatoimisesti tosin jo tuolloin. Maisemat toki ovat kauniit ja saksalla pärjää monessa paikassa. Mutta jos rannalle haluat niin ehkä ei sitten sinne.

        Englannilla ei Italiassa juurikaan tee mitään muualla kuin Roomassa ja varmaankin Venetsiassa sekä muutamassa muussa enemmän "turistisessa" paikassa, Riminin seutu kuulunee näihin. Pesaro olisi varmaan tuon alueen mielenkiintoisin paikka jo kokonsakin puolesta, ja retket kai aika samat kuin muissakin kohteissa tuolla suunnalla.

        Sardiniassa olen tavannut ehkä mukavimmat paikalliset ihmiset, tosin täytyy taas muistaa se kieli. Sekä se, että siellä on melkein oltava auto alla jos haluaa kierrellä paikkoja. Sinne tulee ensi viikolla taas suunnattua.

        Noista seuramatkakohteista Ligurian rannikko saattaisi olla aika kiva, Terracina ja Sperlonga taas lähellä Roomaa. Tai Viareggio Toscanassa, joka ei itsessään ole niin kummoinen (paitsi hyvä ranta) mutta puolen tunnin junamatkan päässä Pisa ja Lucca eikä Cinque Terrekaan ole paljon kauempana.

        Italiassa saa olla rannalla aika rauhassa, hoidetuilla maksullisilla rannoilla siis. Joitain aurinkolasi- tms. kauppiaita saattaa liikkua mutta eivät ole koskaan mitään tyrkyttäneet jos et osoita kiinnostusta. Ja vahdit hoitavat varmasti tarvittaessa moiset tapaukset pois alueiltaan sikäli että joku sattuisi jotain yrittämään.

        Niitä "bella donna" ja buongiorno-tervehdyksiä saattaa kuulla mutta mitäs niistä, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos jos ei kiinnosta. Se kun kuuluu heidän kulttuuriinsa. Samoin kuin se, että he eivät todellakaan osaa englantia. Sen kanssa on vaan elettävä eli maassa maan tavalla tai maasta pois.

        Minulla näyttää olevan taipumusta kerätä vanhempien (keski-ikä ehkä n. 70 v.) puolitoistametristen herrojen huomiota mikä tällaista keskimittaa reilusti pitempää suomalaista huvittaa ankarasti. Matkustan tosin Italiaan aivan muiden asioiden kuin ko. kohteliaisuuksien takia.

        Vuoden aikana ehdit hyvin opetella muutaman fraasin ja tutkailla parhaiten itsellesi sopivia paikkoja. Saattaa hyvinkin iskeä Italia-kuume sinuunkin tai sitten ei. Maa on kuitenkin niin käsittämättömän monipuolinen, että varmaan saa loppuikänsä siellä resuta muiden matkojen ohella ja aina riittää uutta nähtävää.


    • ei ainakaan vihellelty

      Sardinia on melko erilaista kuin perusitalia, mutta enpä siellä huutelua nähnyt. Tsekkaavat tosiaankin naisia, mutta lähinnä nuoria ja hyväkroppaisia. Rannalla on tissit paljaana erittäin kaunista Donnaa, eivät ne yli 30-vuotiaita jaksa edes kytätä. Minä olen 30v, kuljin minimekossa ja ilman lapsia kulmat kohosi välillä ja tuli katse perään, mutta eivät edes tervehtineet, tai jos tervehtivät, hyvin asiallisesti. Lasten kanssa jos kuljin, kantoivat kasseja..

      Luulen, että käsityksesi ovat hieman luutuneita, ajalta, jolloin "epäsiveät" pohjoismaiset naiset olivat eteläeuroopassa uutta. Nykyään Italia on melko vapautunut maa eikä kenenkään miehen siellä tarvitse tukeutua onnettomiin turisteihin ;-)

      Afrikkalaiset rantamyyjät asia erikseen, mutta no grazie tehoaa heihin ihan hyvin. Ja juu, Rhodoksella kyllä iskettiin minuakin, mutta johtuu paikan yleismaineesta kreikkalaisten keskuudessa.

      • yhä on..

        En tiedä ikääsi, mutta itse olen (olen vasta parikymppinen ja nuorempanakin ollut Italiassa!) kokenut jatkuvasti ahdistelua, häirintää, ehdotuksia, jopa tönimistä samaan vessaan, kähmimistä (kerran), autoihin pyytämistä, autoilla ja jalan seurailua niin iltaisin kuin päivisinkin, tuijottelua rantakaduilla, juuri mainitsemaasi viheltelyä autoista tööttäystä jatkuvasti mutta siihen tottuu, toisaalta onhan se typerää saa tuntea itsensä joksikin koiraksi...
        Kaikki nämä kokemukset etelä-italiasta sisilian puolelta.


        "Omasta käyttäytymisestähän se on yleensä aina kiinni miten kanssaihmiset sinua kohtelevat, olit sitten Suomessa tai ulkomailla. Asiallisella ja ystävällisellä käytöksellä pärjää hyvin missä tahansa maailmankolkassa."

        Kumpa olisikin noin, vaan valitettavasti kun ei ole! itse en ole tosi vaalea en ole blondi, käyttäydyn siveästi ja asiallisesti, ymmärrän ja puhun italiaa, olen kohtelias, en tahalteen hakeudun vääränlaiseen seuraan, mutta silti riittää niitä ehdottelijoita ja muita, harmi se on ja joskus alkaa tuntua etten Italiaan sen takia enää haluaisi palata mutta palaan kumminkin ainakin tämän kerran vielä..

        Olen lähdössä ensi kuussa Sisiliaan! nyt tulee 4 kerta siitä paikasta täyteen! että voin sitten tulla kertomaan kokemuksiani sieltä vieläkö häiriköitä riitti, viime talvena niitä ainakin oli peloksi asti.


      • sesama
        yhä on.. kirjoitti:

        En tiedä ikääsi, mutta itse olen (olen vasta parikymppinen ja nuorempanakin ollut Italiassa!) kokenut jatkuvasti ahdistelua, häirintää, ehdotuksia, jopa tönimistä samaan vessaan, kähmimistä (kerran), autoihin pyytämistä, autoilla ja jalan seurailua niin iltaisin kuin päivisinkin, tuijottelua rantakaduilla, juuri mainitsemaasi viheltelyä autoista tööttäystä jatkuvasti mutta siihen tottuu, toisaalta onhan se typerää saa tuntea itsensä joksikin koiraksi...
        Kaikki nämä kokemukset etelä-italiasta sisilian puolelta.


        "Omasta käyttäytymisestähän se on yleensä aina kiinni miten kanssaihmiset sinua kohtelevat, olit sitten Suomessa tai ulkomailla. Asiallisella ja ystävällisellä käytöksellä pärjää hyvin missä tahansa maailmankolkassa."

        Kumpa olisikin noin, vaan valitettavasti kun ei ole! itse en ole tosi vaalea en ole blondi, käyttäydyn siveästi ja asiallisesti, ymmärrän ja puhun italiaa, olen kohtelias, en tahalteen hakeudun vääränlaiseen seuraan, mutta silti riittää niitä ehdottelijoita ja muita, harmi se on ja joskus alkaa tuntua etten Italiaan sen takia enää haluaisi palata mutta palaan kumminkin ainakin tämän kerran vielä..

        Olen lähdössä ensi kuussa Sisiliaan! nyt tulee 4 kerta siitä paikasta täyteen! että voin sitten tulla kertomaan kokemuksiani sieltä vieläkö häiriköitä riitti, viime talvena niitä ainakin oli peloksi asti.

        ...tästä vielä sen verran, että seurassani ollutta keski-ikäistä äitiäni myös "ahdisteltiin" ja häneenkin kiinnitettiin paljon huomiota ei vain minuun, tai en ihan tiedä miten hän sen koki, mutta rantakaduilla vislattiin, huudeltiin, iskettiin silmää, tööttäiltiin, kehuttiin jne.
        Emme liikkuneet missään koskaan vähissä vaatteissa, uimassakaan emme käyneet. Joiltain naisilta tuli myrkyllisen vihaisia katseita sitten taas...

        Ne bella-kehut vielä nyt voi ottaakkin ihan vain kohteliaisuuksina mutta ymmärrän että tuo vislaus ja muu jatkuva iskemisyritys-käytös ärsyttää, se on rasittavaa pidemmän päälle!! mutta miten siitä pääsee eroon? ei välitä? =sekään ei auta, vastaa jotain takaisin =innostuvat vain enemmän? hmm, en ole keksinyt ratkaisua?


      • ..kovin erilaisia
        sesama kirjoitti:

        ...tästä vielä sen verran, että seurassani ollutta keski-ikäistä äitiäni myös "ahdisteltiin" ja häneenkin kiinnitettiin paljon huomiota ei vain minuun, tai en ihan tiedä miten hän sen koki, mutta rantakaduilla vislattiin, huudeltiin, iskettiin silmää, tööttäiltiin, kehuttiin jne.
        Emme liikkuneet missään koskaan vähissä vaatteissa, uimassakaan emme käyneet. Joiltain naisilta tuli myrkyllisen vihaisia katseita sitten taas...

        Ne bella-kehut vielä nyt voi ottaakkin ihan vain kohteliaisuuksina mutta ymmärrän että tuo vislaus ja muu jatkuva iskemisyritys-käytös ärsyttää, se on rasittavaa pidemmän päälle!! mutta miten siitä pääsee eroon? ei välitä? =sekään ei auta, vastaa jotain takaisin =innostuvat vain enemmän? hmm, en ole keksinyt ratkaisua?

        ...ja koemme asiat eri tavoin. Samoin käyttäytymisemme, joka omasta mielestä saattaa olla hyvinkin asiallista saattaa toisesta olla jotain aivan muuta, ja päinvastoin... Joten toisen ihmisen kokemuksista ei kannata vetää aivan eksakteja johtopäätöksiä vaan käydä mielummin hankkimassa ne kokemukset itse.

        Jos n. 20 v. vastaaja olisi lukenut alkuperäisen viestin olisi hän havainnut, että aloittaja kertoo olevansa "keski-ikäinen".

        Edelleen olen sitä mieltä, että asiallisella ja ystävällisellä käytöksellä pärjää missä tahansa maailmalla paikalliset olosuhteet huomioon ottaen. Tästä esimerkkinä vaikka Sansibar, jossa en kokenut minkäänlaista häirintää vaan päinvastoin hyvin ystävällistä kohtelua toisin kuin n. 20 v. nuoret neidit spagettiolkaintopeissaan ja minihameissaan (muslimimaa, jonka pukeutumis"koodi" löytyy kaikista matkaoppaista).

        No, minä ilmeisesti olen niin vanha ja ruma etten ole Italiassa koskaan kokenut häiritsevää ahdistelua (tosin omaan kyllä melko mittavan määrän italialaisia, myös miespuolisia ystäviä, jotka eivät kuulemma pidä meikäläistä kovin rumana :-))) Ikää on kuitenkin tuplasti ja yli tuon n. 20 v. ja luultavasti myös tullut matkustettua maailmalla ikään korreloivassa suhteessa.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle sanon vielä, että jatka vaan suunnittelemista kaikessa rauhassa. Ainakaan omassa tuttavapiirissäni (laaja, paljon Italiassa matkustaneita) ei ole ketään joka olisi koskaan kertonut edellisen vastaajan tyyppisistä kokemuksista Italiassa.


      • sesama
        ..kovin erilaisia kirjoitti:

        ...ja koemme asiat eri tavoin. Samoin käyttäytymisemme, joka omasta mielestä saattaa olla hyvinkin asiallista saattaa toisesta olla jotain aivan muuta, ja päinvastoin... Joten toisen ihmisen kokemuksista ei kannata vetää aivan eksakteja johtopäätöksiä vaan käydä mielummin hankkimassa ne kokemukset itse.

        Jos n. 20 v. vastaaja olisi lukenut alkuperäisen viestin olisi hän havainnut, että aloittaja kertoo olevansa "keski-ikäinen".

        Edelleen olen sitä mieltä, että asiallisella ja ystävällisellä käytöksellä pärjää missä tahansa maailmalla paikalliset olosuhteet huomioon ottaen. Tästä esimerkkinä vaikka Sansibar, jossa en kokenut minkäänlaista häirintää vaan päinvastoin hyvin ystävällistä kohtelua toisin kuin n. 20 v. nuoret neidit spagettiolkaintopeissaan ja minihameissaan (muslimimaa, jonka pukeutumis"koodi" löytyy kaikista matkaoppaista).

        No, minä ilmeisesti olen niin vanha ja ruma etten ole Italiassa koskaan kokenut häiritsevää ahdistelua (tosin omaan kyllä melko mittavan määrän italialaisia, myös miespuolisia ystäviä, jotka eivät kuulemma pidä meikäläistä kovin rumana :-))) Ikää on kuitenkin tuplasti ja yli tuon n. 20 v. ja luultavasti myös tullut matkustettua maailmalla ikään korreloivassa suhteessa.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle sanon vielä, että jatka vaan suunnittelemista kaikessa rauhassa. Ainakaan omassa tuttavapiirissäni (laaja, paljon Italiassa matkustaneita) ei ole ketään joka olisi koskaan kertonut edellisen vastaajan tyyppisistä kokemuksista Italiassa.

        "Jos n. 20 v. vastaaja olisi lukenut alkuperäisen viestin olisi hän havainnut, että aloittaja kertoo olevansa "keski-ikäinen".

        Jos et lukenut sen jälkeistä viestiäni, niin kirjoitin kyllä myös että keski-ikäinen (56v!) äitini sai ahdisteluja osakseen paljon kyllä myös... Juuri niitä viheltelyjä, autoista tuuttaamisia, autojen ovien avaamista ja kutsua sinne tänne, kehuja, lirkuttelua, silmän iskuja yms. yms.
        en tiedä missä päin Italiaa olet matkustanut mutta tuskin ainakaan Sisiliassa.

        Että ei se iästä ole kiinni! eikä käytöksestäkään eikä kielen osaamisesta, vaan se on ihan siitä kiinni, missä sattuu kävelemään ja kenen kanssa

        (jos seurassa on miespuolisia niin ei rantapojat eikä vanhemmatkaan miehet tule yhtään häiriköimään kokemuksesta tiedän, oikein karttavat jos seurassa on miehiä eikä pelkkiä naisia jotka näin ollen eivät olekkaan niin helppoja iskukohteita...)

        Itse en ole koskaan liikkunut Italiassa en rantakaduilla enkä edes rannoilla: ei bikineitä tai rantavaatteita uimassa en käynyt, ei spagettiolkaintoppeja, ei minihameita ei mitään ihoa liikaa paljastavaa. Lähinnä olen käyttänyt: ylipolven pitkiä hameita, ohuita pitkähihaisia neuletakkeja, t-paitoja... Että ei ainakaan vääränlaisen vaatetuksen takia ole tullut sellaista kuvailemaani negatiivista huomiota vaan juuri siksi, etten ole paikallisia ja mukamas helppo kohde jos liikun yksin tai vain naisten seurassa. Mutta Italia on Italia ja etelä vielä "villimpi" kuin pohjoinen, että minkäs sille mahtaa?

        no ainakin yhden keinon tiedän miten voi vältellä häiriköitä: älä liiku pimeällä ulkona, liiku vain porukalla ja mitä enemmän mukana on miehiä sen parempi..

        Ja kait nyt rantakohteessa ihan saisikin käyttää spagettiolkaintoppeja sekä bikineitä jne. joita myös paikalliset käyttävät jos ei ole muslimimaa siis kyseessä, mutta saas nähdä viitsinkö vai en kuumuudesta huolimatta, en oikein pidä liiasta huomiosta etenkään jos se yltyy vaikka seurailuksi..


      • Mä vaan
        sesama kirjoitti:

        "Jos n. 20 v. vastaaja olisi lukenut alkuperäisen viestin olisi hän havainnut, että aloittaja kertoo olevansa "keski-ikäinen".

        Jos et lukenut sen jälkeistä viestiäni, niin kirjoitin kyllä myös että keski-ikäinen (56v!) äitini sai ahdisteluja osakseen paljon kyllä myös... Juuri niitä viheltelyjä, autoista tuuttaamisia, autojen ovien avaamista ja kutsua sinne tänne, kehuja, lirkuttelua, silmän iskuja yms. yms.
        en tiedä missä päin Italiaa olet matkustanut mutta tuskin ainakaan Sisiliassa.

        Että ei se iästä ole kiinni! eikä käytöksestäkään eikä kielen osaamisesta, vaan se on ihan siitä kiinni, missä sattuu kävelemään ja kenen kanssa

        (jos seurassa on miespuolisia niin ei rantapojat eikä vanhemmatkaan miehet tule yhtään häiriköimään kokemuksesta tiedän, oikein karttavat jos seurassa on miehiä eikä pelkkiä naisia jotka näin ollen eivät olekkaan niin helppoja iskukohteita...)

        Itse en ole koskaan liikkunut Italiassa en rantakaduilla enkä edes rannoilla: ei bikineitä tai rantavaatteita uimassa en käynyt, ei spagettiolkaintoppeja, ei minihameita ei mitään ihoa liikaa paljastavaa. Lähinnä olen käyttänyt: ylipolven pitkiä hameita, ohuita pitkähihaisia neuletakkeja, t-paitoja... Että ei ainakaan vääränlaisen vaatetuksen takia ole tullut sellaista kuvailemaani negatiivista huomiota vaan juuri siksi, etten ole paikallisia ja mukamas helppo kohde jos liikun yksin tai vain naisten seurassa. Mutta Italia on Italia ja etelä vielä "villimpi" kuin pohjoinen, että minkäs sille mahtaa?

        no ainakin yhden keinon tiedän miten voi vältellä häiriköitä: älä liiku pimeällä ulkona, liiku vain porukalla ja mitä enemmän mukana on miehiä sen parempi..

        Ja kait nyt rantakohteessa ihan saisikin käyttää spagettiolkaintoppeja sekä bikineitä jne. joita myös paikalliset käyttävät jos ei ole muslimimaa siis kyseessä, mutta saas nähdä viitsinkö vai en kuumuudesta huolimatta, en oikein pidä liiasta huomiosta etenkään jos se yltyy vaikka seurailuksi..

        minnekään jos noin paljon häiritsee. Silloin parempi pysyä kotona. ja miksi pitää mennä juuri sinne Sisiliaan jos ukot on siellä kerta niin paskoja? Maailmassa on muitakin maita ja kohteita. Ihme meininkiä ja valitusta.


    • minä..

      Uskaltaako tällainen vanhapoika yksin Rooman yöhön. Tarraavatko Italian neitoset heti m____n kiinni. Uskallanko lähteä?

      • Tsaukki

        Olin perheen kanssa kesäkuussa kahdessa kohteessa Gardan alueella. Hämmästelin alueen turvallisuutta ja systeemien toimivuutta. Monta kertaa ajattelin, että tämä olisi hyvä kohde, jos lähtisin yksin reissuun. Yksin reissaaminen jotenkin kiehtoisi, ja olen aiemminkin miettinyt, mikä olisi sopiva maa ja kohde, josta yksin reissaamisen aloittaisi, jotta saisi positiivisen kokemuksen pohjalle. Liikuskelinkin pariin otteeseen itsekseni ikään kuin kokeeksi ja olo oli aivan vaivaton ja kotoisa. Mullakin ikää 40 , joten varmaan auttaa siihen, että saa ihan ystävällistä, mutta asiallista kohtelua.
        Aiemmat Italian kokemukset mulla yli 20v. sitten ja se oli aika kaoottista, ajoittain ihan pelottavaa, kun ei kaverin kanssa saatu olla hetkeäkään rauhassa. Tosin silloin oltiin Firenzessä ja Riminillä.
        Rivassa varsinkin enkulla pärjäsi hyvin. Gardaa siis suosittelen.


    • ????????

      Itse olen yli 40-kymppinen ja suhtkoht hyvän näköinenkin vielä ja rauhassa olen saanut Italiassa olla...rannalla myös. Cattolicaa ja Pesaroa suosittelen. Pesaro rauhallisempi. Cattolica helppo paikka, shoppailumahdolisuudet, hyvät rannat, retkeilymahdollisuudet jne... Sisiliassakin olen käynyt pariin otteeseen, Cefalussa viimeksi ja eikä ongelmia sielläkään ole ollut...papparaiset toivottelee hyviä huomenia jne, niihin voi vastata kohteliaasti takisin ja se siitä... !?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe