Koiran koulutus ja väkivalta!

Mitä voin tehdä... Naapurin nuorella miehellä on rottweiler narttu, vasta 9kk ikäinen ja sen koulutus on todella väkivaltaista. Mies vie koiraa jonkun kaverinsa luo joka kasvattaa metsästyskoiria ja tämä auttaa häntä koulutuksessa, mutta koulutus on sitä että jos ei tottele saa nahkaremmistä pepulle. mies itse kertoo näitä juttuja miten hän lyö ja repii koiraa jos ei tottele. Koskaan en ole nähnyt että koira olisi saanut kiitosta oikein tekemisestä, mitään herkkuja tai rapsutuksia ei ole. Mies myöskin käskyttää koiraa turhaan, omaksi ilokseen. Esim jos ollut koko päivän sisällä ja koiralla on kova pisuhätä, omistaja voi tahallaan käskeä luokse ja pitää 15min maassa!Koira ei uskalla olla tottelematta, siltä ainakin minusta näyttää. kaikenlaista olen nähnyt, en jaksa kaikkea kirjoittaakkaan. Koiraa on niin sääli kun se anovasti mua katsoo mutta miten voin auttaa kun ei minulla ole ns konkreettisia todisteita? Koira vahtii hirveästi ja ei kuulemma päästä omistajaa autosta pois ennenkuin on varma kuka sieltä tulee. On omaa perhettä kohtaan meinannut hyökätä kun ei pimeässä tunnistanut jne. Omistaja on syöttänyt koiralleen massaa lisäävää ruokaa, ja nyt koira on liian iso ja mies vaan ihmettelee että miksi! Sisäsiistiksi opettelu meni näin että omistaja työnsi koiran kuonon kakkakasaan tai pissalammikkoon ja piti siinä viitisen minuuttia. Tämä alkoi jo kun pentu oli 1kk ikäinen. Asun kerrostalossa ja mies ei ole kirjoilla siinä kämpässä missä ihan selvästi naisensa kanssa asuu. Heille syntyy pian vauva ja pelkään että jotain sattuu kun koiralla on asiat noin huonosti. Nyt koiralla on miehen mukaan uhmaikä ja sille pitää väkivalloin näyttää kuka on pomo! mies jakaa hänen neuvojansa minulle kun en osaa koiraani mukamas kouluttaa kun en vetele remmillä tai muutakaan. teenkö tästä Leyserille tai poliisille ilmoituksen? Haluan koiralle paremman elämän! Omistajamies ei viikolla vie koiraansa lenkille ollenkaan kun saa viikonloppuisin juosta mökillä, niin hänen mielestään ei tarvitse sitten viikolla tehdä sen kanssa mitään. Kaikki nämä jutut olen omistajalta kuullut ja tai itse nähnyt. koira leikkii niin rajusti että omalle colliepojulle tuli jalkaan sentin pituinen viilto, kun tämä rotikka puree jalkoihin. Nykyään en anna leikkiä sen kanssa kun omalle koiralle on joka kerta tullut jalkoihin mustelmia. Mua säälittää tuo koira, millainen elämä sillä on edessä kun se ei ole edes saanut olla pentu rauhassa. Vielä rotikka jaksaa olla iloinen mutta kuinka kauan. En rodusta mitään tiedä mutta eikö väkivalta koiraa kohtaan ole aina väärin? Mies puolustaa tapojaan sillä että on niin vahva ja kova rotu!

40

5667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eläinsuojeluviranomaisille

      ilmoitus ja ÄKKIÄ! Katsot netistä numeron, johon soitat. Eihän tuossa ole mitään epäselvää, rääkkäystä, äijälle samanlainen kohtelu.

      • Anonyymi

        Ilmoitus poliisiin eläinsuojeluun tää on just tätä kun koiria myydään hulluille.


    • ja pian

      Voihan h******i, millaisi idiootteja maa päällään kantaa. Taas yksi kouluttajamestari lisää. Ja yksi pahoinpidelty hengenvaarallinen koira kanssa.

      Tee ilmoitus, tee nopeasti ja nimettömästi. Sen jälkeen käyttäydy ihan normaalisti. Nää pikkuroistot on joskus tosi arvaamattomia. Eli kuuntele sen juttuja kuten ennenkin, ja ole yhtä osaaottava sen ongelmiin kuin ennenkin. Älä anna sen missään nimessä huomata että jotain on tekeillä sinun taholtasi.

      Jos vielä tiedät sen mettäkoirakouluttajan, niin ilmoita siitäkin. Tää pitäisi kyllä saaha loppumaan tällainen.

      Näiden tällasten "kouluttajien" takia on maa pullollaan piestyjä, itsekunnioituksensa menettäneitä, aggressiivisen hyökkääviä pienpetoja. Joiden kanssa sitten rehelliset eläinrakkaat ihmiset joutuvat painimaan tuolla niiden hyökätessä lasten, aikuisten ja toisten koirien kimppuun.

      Ja kun nämä kouluttajat sitten viimein näkevät "koulutuksensa" tulokset, niin sitten koira kiertoon ja uusi kehiin. Eihän siitä ollut mihinkään.
      Ja niitä me "kierrätyskoiran" ottaneet/saaneet sitten joudumme alusta saakka kasvattamaan kunnon koirakansalaisiksi. Koiria jotka ovat joko neljällä jalalla kulkevia aikapommeja tai sitten yhtä hermoheikkoja kuin esi-isämme jotka palasivat syväriltä ja kannakselta kotio piiskaamaan muijat ja mukulat joskus viime vuosituhannella.

      Pystyisitkö muuten videoimaan joskus salaa sitä koulutusta? Se vois tehostaa miliisiä toimimaan ja tuomaria tuomitsemaan oikeutta ja kohtuutta. Ja ehtis koirakin ehkä vielä saada uuden elämän.

      • materiaalia

        ei vissiin saa käyttää todisteena. En ole varma. Ois kyllä paras keino.
        Poliisille ilmotus ja eläinsuojeluviranomasille. Se on velvollisuutesi, lukee laissakin.


      • vain saa
        materiaalia kirjoitti:

        ei vissiin saa käyttää todisteena. En ole varma. Ois kyllä paras keino.
        Poliisille ilmotus ja eläinsuojeluviranomasille. Se on velvollisuutesi, lukee laissakin.

        Kyllä saa käyttää, ja vaikka sitten ei todisteeksi kelpaa, niin sellainen materiaali poliisille toimitettuna, on vähintäänkin syy aloittaa tutkinta. Ja mikäli ei vieläkään viranomaiset toimi, niin sitten juutuupiin matsku ja lehdistölle vinkki.


      • teinityttöjä jotka saavat

        tyydytyksen toisia kyttäämällä ja anemalla rangaistusmahdollisuutta toisille.Kannattaisi vuokrata video joka käsittelee eläinten keskinäistä lauma hierarkiaa,jossa käy ilmi kuinka kovat menetelmät siellä toimii,eikä feministinaisten kirjaa miten rokottaa miehiä.Monien naiskouluttajien suusta on viimeaikoina kuultu miten heikoksi palveluskoirien koulutuksen taso on mennyt.Mitään ei viitsitä tehdä vaan kaikki koulutus on eläinrääkkäystä ja aika kuluu miesten koulutusta kyylätessä ja kuvaillessa.Monilla teineillä on olematon looginen ymmärryksen puute,vaikka opettajaa ja tuomaria täällä esittääkin.


      • ja häviät ja todetaan
        materiaalia kirjoitti:

        ei vissiin saa käyttää todisteena. En ole varma. Ois kyllä paras keino.
        Poliisille ilmotus ja eläinsuojeluviranomasille. Se on velvollisuutesi, lukee laissakin.

        että logiikan ja ymmärryksen puutteesta ja aktivistin yllytyksestä häviät jutun niin kannattaa miettiä kannattiko puuttua asioihin josta oli vajaavaiset tiedot.Noita aktivisti yllyttäjiä täällä riittää.


      • noin niin kuin
        teinityttöjä jotka saavat kirjoitti:

        tyydytyksen toisia kyttäämällä ja anemalla rangaistusmahdollisuutta toisille.Kannattaisi vuokrata video joka käsittelee eläinten keskinäistä lauma hierarkiaa,jossa käy ilmi kuinka kovat menetelmät siellä toimii,eikä feministinaisten kirjaa miten rokottaa miehiä.Monien naiskouluttajien suusta on viimeaikoina kuultu miten heikoksi palveluskoirien koulutuksen taso on mennyt.Mitään ei viitsitä tehdä vaan kaikki koulutus on eläinrääkkäystä ja aika kuluu miesten koulutusta kyylätessä ja kuvaillessa.Monilla teineillä on olematon looginen ymmärryksen puute,vaikka opettajaa ja tuomaria täällä esittääkin.

        Vastaan tähän viestiin, koska se oli kirjoitettuna vastaukseksi omaan kehotukseeni ilmoittaa asiasta eteenpäin.

        Pyydän kunnioittaen tiedottaa tälle "teinityttöjä jotka saavat"-nimimerkillä kirjoittaneelle seuraavaa nimimerkin "ja pian" takana luuraavasta henkilöstä:

        Sukupuoli: mieshenkilö. Ikä: n. puoli vuosisataa.
        Feministi: never. Kettutyttö: never. Animalisti: never.

        Lisäksi: Olen aivan riittävästi nähnyt näiden nk. reippaiden herrasmies-kouluttajien käsittelyssä pilalle menneitä entisiä lupaavia palveluskoiria. Samoin nähnyt riittävästi tällaisten tekemää jälkeä ihmisiholla.

        Asianomainen "teinityttö" voisi ystävällisesti käydä katsomassa jolloinkin sopivana hetkenä lähimmän sairaalan päivystyksessä mitä koiranhampaat tekevät ihmislihalle, sen sijaan että täällä kotkottaa päättömiä. Ja uskallan vakuuttaa että näky ei aina ole niin kovin kaunis!


      • tiesitkö
        ja häviät ja todetaan kirjoitti:

        että logiikan ja ymmärryksen puutteesta ja aktivistin yllytyksestä häviät jutun niin kannattaa miettiä kannattiko puuttua asioihin josta oli vajaavaiset tiedot.Noita aktivisti yllyttäjiä täällä riittää.

        että asianomainen henkilö ei tule häviämään yhtä ainoata juttua. saati tätä. syystä että hän ei ole mitenkään osallinen koko mahdollisesti seuraavaan oikeusprosessiin. hänen tulee ainoastaan ilmoittaa epäillystä eläinsuojelurikoksesta poliisille joka edelleen tutkii onko tapahtunut rikos jonka jälkeen tuomioistuin tuomitsee harkintansa mukaan tekijän johonkin laissa määritettyyn seuraamukseen. ei ehkä ihan oma logiikkasi taida olla parhaassa terässä näin kesäkylmillä?


      • VAlle
        tiesitkö kirjoitti:

        että asianomainen henkilö ei tule häviämään yhtä ainoata juttua. saati tätä. syystä että hän ei ole mitenkään osallinen koko mahdollisesti seuraavaan oikeusprosessiin. hänen tulee ainoastaan ilmoittaa epäillystä eläinsuojelurikoksesta poliisille joka edelleen tutkii onko tapahtunut rikos jonka jälkeen tuomioistuin tuomitsee harkintansa mukaan tekijän johonkin laissa määritettyyn seuraamukseen. ei ehkä ihan oma logiikkasi taida olla parhaassa terässä näin kesäkylmillä?

        Ilmoita ihmeessä! Menet vain poliisiasemalle tai soitat ja näytät sen salakuvatun materiaalin, itse olen kokkolan poliisissa ja poliisina, joten menet vain ja kerrot tapahtuneen ja näytät materiaalin, oikeudessa sitä kyllä ei voida käyttää todisteena. Mutta ilmoita ihmeessä, tuommosesta saa varmasti vankeutta n.puoli vuotta ja eläimenostokiellon 5 vuodeksi.Sakkoja n.10000e.


      • Anonyymi
        teinityttöjä jotka saavat kirjoitti:

        tyydytyksen toisia kyttäämällä ja anemalla rangaistusmahdollisuutta toisille.Kannattaisi vuokrata video joka käsittelee eläinten keskinäistä lauma hierarkiaa,jossa käy ilmi kuinka kovat menetelmät siellä toimii,eikä feministinaisten kirjaa miten rokottaa miehiä.Monien naiskouluttajien suusta on viimeaikoina kuultu miten heikoksi palveluskoirien koulutuksen taso on mennyt.Mitään ei viitsitä tehdä vaan kaikki koulutus on eläinrääkkäystä ja aika kuluu miesten koulutusta kyylätessä ja kuvaillessa.Monilla teineillä on olematon looginen ymmärryksen puute,vaikka opettajaa ja tuomaria täällä esittääkin.

        Kyttääjiä vihaan. Aiheetta toisten asioihin nokkaansa työntäjiä vihaan sydämestäni.
        Mutta eläinrääkkäystä ei pidä sallia. Palveluskoiraa sen enempää kuin muutakaan koiraa ei tule piestä.


      • Anonyymi
        ja häviät ja todetaan kirjoitti:

        että logiikan ja ymmärryksen puutteesta ja aktivistin yllytyksestä häviät jutun niin kannattaa miettiä kannattiko puuttua asioihin josta oli vajaavaiset tiedot.Noita aktivisti yllyttäjiä täällä riittää.

        Jos remminanto totta, koira pois sellaiselta.


    • helvetti....

      Oon samaa mieltä siitä, että mitä helvettiä sinä täällä kyselet vaan tee ilmoitus heti poliisille ja eläinlääkärille ihan sama minne kunhan koira saa apua!!!

      Mua ärsyttää suunnattomasti että täällä saa joka viikko lukea tätä samaa asiaa ja tätä jauhetaan... jos et perkele osaa ilmoitusta asiasta tehdä niin ei sinun siitä kyllä tännekkään auta kirjoitella...

      Voit ihan hyvin itsekkiin sanoa miehelle, että hän kohtelee koiraa väärin esim. tilanteessa jos näät hänen lyövän koiraa.

      • tapoja pöytään

        Olisikohan aika itse kunkin ottaa käyttöön järki ja kohteliaat tavat.

        Vaikka mitenkä paljon hatuttaisi koiran kohtelu josta aloittaja mainitsi, niin jotenkin silti toivoisi itse kunkin käyttävän hivenen sivistyneempää kieltä. Ja ojentavan auttavan kätensä.

        Meistä tuskin kukaan aloittajaa lukuunottamatta emme tiedä aloittajan tai koiran taustoista mitään. Kenties aloittaja on iältänsä nuori, kenties ei. Mutta jokatapauksessa epävarma siitä mikä olisi viisain ratkaisu jotta koira saisi paremman elämän. Ja hänen kertomansa nuori mies sekä SuuriKouluttaja oikeudenmukaiset tuomiot.

        Tämän vuoksi hän oletettavasti kirjoitti tälle palstalle, saadakseen jotakin tukea aikeilleen.
        Nämä Teidän arvoisat viisastelunne tuskin kovasti häntä auttoivat. Esim. ensimmäinen viestiin vastannut olisi ystävällisesti voinut laittaa numeron eläinsuojeluviranomaselle, sen sijaan että olisi haistatellut pitkät ja käskenyt etsiä netistä.

        Ja tämä voi helvetti...-kirjoittaja olisi myöskin hyvin voinut jättää viestinsä väliin.

        Siis hillitkää kuumenneet tunteenne ja esittäkää järkeviä vaihtoehtoja tämän skeidan tilalle mitä tässä nyt kaksin kappalein jo on.


      • Anonyymi
        tapoja pöytään kirjoitti:

        Olisikohan aika itse kunkin ottaa käyttöön järki ja kohteliaat tavat.

        Vaikka mitenkä paljon hatuttaisi koiran kohtelu josta aloittaja mainitsi, niin jotenkin silti toivoisi itse kunkin käyttävän hivenen sivistyneempää kieltä. Ja ojentavan auttavan kätensä.

        Meistä tuskin kukaan aloittajaa lukuunottamatta emme tiedä aloittajan tai koiran taustoista mitään. Kenties aloittaja on iältänsä nuori, kenties ei. Mutta jokatapauksessa epävarma siitä mikä olisi viisain ratkaisu jotta koira saisi paremman elämän. Ja hänen kertomansa nuori mies sekä SuuriKouluttaja oikeudenmukaiset tuomiot.

        Tämän vuoksi hän oletettavasti kirjoitti tälle palstalle, saadakseen jotakin tukea aikeilleen.
        Nämä Teidän arvoisat viisastelunne tuskin kovasti häntä auttoivat. Esim. ensimmäinen viestiin vastannut olisi ystävällisesti voinut laittaa numeron eläinsuojeluviranomaselle, sen sijaan että olisi haistatellut pitkät ja käskenyt etsiä netistä.

        Ja tämä voi helvetti...-kirjoittaja olisi myöskin hyvin voinut jättää viestinsä väliin.

        Siis hillitkää kuumenneet tunteenne ja esittäkää järkeviä vaihtoehtoja tämän skeidan tilalle mitä tässä nyt kaksin kappalein jo on.

        Aina kun näkee tietää että eläintä kohdellaan huonosti siis eläinrääkkäystä heti ilmoitus eläin suojeluun. Netistä löytyy oman paikkakunnan valvonta eläinlääkärin puhelinnumero sinne saa nimettömänä ilmoittaa. Tehkää ilmoitus välittömästi ei mitään palstoilta kyselyjä enää asialla on KIIRE


    • taitaa olla hiukan

      nyt liioiteltua tuo kirjoittaminen.

      Koiran sisäsiisteys koulutus on alkanut kun pentu ollut 1kk, niinkuin kirjoituksessasi mainitset.

      Onko pentu hänen oma kasvatti? Kun ei koiranpentua luovuteta edes kuukauden ikäisenä, eli mahdotonta.

      Jos koira leikkii rajusti se ei ole kasvatuksen tulosta, usein nämä vaan ovat railakkaampia leikeissään kun collikat.

      Koirallesi on tullut mustelmia jalkoihin. miten ihmeessä olet ne nähnyt?

      Asiat kannattaa nähdä todellisina eikä laittaa omiaan lisää, se vie pohjan koko kertomukseltasi.

      • hjooooo

        ensinnäkin, luuletko sinä että sisäsiisteysopettelu alkaa 1kk iässä,tai että kuono työnnetään kakkaan tai pissaan vahingon sattuessa?

        Ja aivan varmasti suomestakin saat alle luovutusikäisiä pentuja. Eräs tuttavanikin otti 5vk:sen kissanpennun kun se meinattiin tappaa.

        Se on totta että rotikoilla hieman eri leikit kuin näillä colliesukuisilla.Itsellä saksanpaimenkoira ja sheltti ja kuulostaa siltä että saku koettaa tappaa meidän sheltin aina leikkiessään vaikka ei sitä tietenkään tee. Siinä olet oikeassa. Mutta koiralla vaalea iho niin tosiaan mustelmia voipi huomata karvojen seasta.

        En itse ainakaan huomannut että topicin aloittaja olisi omiaan keksinyt. missään vaiheessa ei puhunut itseään pussiin tms.

        Tosin koko nettisivu on täynnä provoja ymsp joten eihän mihinkään nettikirjoitukseen voikaan luottaa 100%:sesti.


      • hjooooo kirjoitti:

        ensinnäkin, luuletko sinä että sisäsiisteysopettelu alkaa 1kk iässä,tai että kuono työnnetään kakkaan tai pissaan vahingon sattuessa?

        Ja aivan varmasti suomestakin saat alle luovutusikäisiä pentuja. Eräs tuttavanikin otti 5vk:sen kissanpennun kun se meinattiin tappaa.

        Se on totta että rotikoilla hieman eri leikit kuin näillä colliesukuisilla.Itsellä saksanpaimenkoira ja sheltti ja kuulostaa siltä että saku koettaa tappaa meidän sheltin aina leikkiessään vaikka ei sitä tietenkään tee. Siinä olet oikeassa. Mutta koiralla vaalea iho niin tosiaan mustelmia voipi huomata karvojen seasta.

        En itse ainakaan huomannut että topicin aloittaja olisi omiaan keksinyt. missään vaiheessa ei puhunut itseään pussiin tms.

        Tosin koko nettisivu on täynnä provoja ymsp joten eihän mihinkään nettikirjoitukseen voikaan luottaa 100%:sesti.

        Virheellisesti kirjoitin että 1kk,tarkoitin että tämä nuori mies alkoi heti pennun tultua noin 8 viikkoisena "opettamaan" sisäsiisteyttä, vaikka hänelle mainittiin että anna sen pennun olla pentu ja ei sille voi vielä mitään opettaa. Itse kertonut kuonon painamisesta kakkaan ym.Koira taitaa muutenkin olla ns. takapenkiltä ostettu ilman rekisterikirjaa.
        Ja kyllä minä nään koiraltani mustelmat kun sillä on valkoiset tassut, sinermät/mustelmat kyllä pilkottavat karvojen seasta oikein hyvin, kuten myöskin huomasin sentin pituisen viillon jalassa, selvästi rotikan aiheuttama. johtuuko sitten koiran luonteesta, rodusta vai mistä niin en tiedä sitten. Tänne kirjoitin sen takia, että haluan tietää onko ilmoituksesta mitään apua, kun en voi TODISTAA näitä juttuja mitenkään! Kaipasin myöskin jonkinlaista tukea tähän, kuten joku mainitsikin. Tämä ei ole provo, olen ihan oikeasti tätä touhua katsellut siitä saakka kun naapuri sen koiran otti, nyt 9 kk ikäinen.


      • Juttis.

        Liioittelu paistaa läpi ja pahasti.
        Varmasti täältä Suomesta löytyy huonompiakin tapoja kasvattaa koiraa ja monilla on hyvinkin "vanhanaikaiset" tavat kouluttaa pentua mm. työntää pennun kuono omaan kakkaan tms. Ei pentua silti tarvitse "huostaanottaa" tai viedä omistajalta pois.

        Itsehän omistaja kantaa vastuun pennustaan ja siitä minkälainen siitä isompana tulee - menikö koulutus pieleen vai ei.

        Ja Rottweilerin koulutus saattaa vaatia hieman "kovempia" otteita kuin minkään esim. noutajan koulutus. Sinähän et varmasti tiedä minkälainen pentu on luonteeltaan, vaatiko se "kovempia" otteita oppiakseen ja koulutuksen tueksi.

        Lyöminen, hakkaaminen yms. on tietenkin kiellettyä - jo ihan eläinsuojelulaissa. JOs näet vastaavaa, niin kirjaa ylös päivämäärä, tapahtumapaikka ja tilanne ja ilmoitat asiasta paikkakuntasi eläinsuojeluvaltuutetulle.

        Jos koiran perustarpeet ovat kunnossa, on vaikeaa lähteä puuttumaan kenekään koulutusmetodioihin. Kaikki kun koulutamme koiramme omalla tavallamme. Mutta jos asia sinua oikeasti vaivaa, niin voithan soittaa jo nyt eläinsuojel.v. ja kysyä heiltä mielipidettä täyttyykö ks. tapauksessa eläinrääkkäys tms. rikos.


      • ei tarvitse olla
        GrandeRocheuse kirjoitti:

        Virheellisesti kirjoitin että 1kk,tarkoitin että tämä nuori mies alkoi heti pennun tultua noin 8 viikkoisena "opettamaan" sisäsiisteyttä, vaikka hänelle mainittiin että anna sen pennun olla pentu ja ei sille voi vielä mitään opettaa. Itse kertonut kuonon painamisesta kakkaan ym.Koira taitaa muutenkin olla ns. takapenkiltä ostettu ilman rekisterikirjaa.
        Ja kyllä minä nään koiraltani mustelmat kun sillä on valkoiset tassut, sinermät/mustelmat kyllä pilkottavat karvojen seasta oikein hyvin, kuten myöskin huomasin sentin pituisen viillon jalassa, selvästi rotikan aiheuttama. johtuuko sitten koiran luonteesta, rodusta vai mistä niin en tiedä sitten. Tänne kirjoitin sen takia, että haluan tietää onko ilmoituksesta mitään apua, kun en voi TODISTAA näitä juttuja mitenkään! Kaipasin myöskin jonkinlaista tukea tähän, kuten joku mainitsikin. Tämä ei ole provo, olen ihan oikeasti tätä touhua katsellut siitä saakka kun naapuri sen koiran otti, nyt 9 kk ikäinen.

        Voit aivan hyvin tehdä eläinsuojeluviranomaiselle ilmoituksen ja kerrot asian niin miten se on (siis sinun näkemyksesi.)

        Aika monesti näissä asioissa on vaikea esittää mitään sen kummempia dokumentteja.

        Täytyy vain toivoa että viranomainen uskoo ja ei anna omistajan puhua itseään asiasta ulos.

        Voit myös tehdä ilmoituksen niin että et kerro nimeäsi ja sanot syyksi sen ettet halua epäsopua naapurustoon.

        Mutta muista pysyä totuudessa (tämä siksi kun niin monta ilmoitusta tulee, jotka ovat täysin asiattomia tai perättömiä, ja osaan on laitettu lisäksi omia "lisämausteita".
        Rohkeasti vaan puhelimeen.


      • tuskinpa
        Juttis. kirjoitti:

        Liioittelu paistaa läpi ja pahasti.
        Varmasti täältä Suomesta löytyy huonompiakin tapoja kasvattaa koiraa ja monilla on hyvinkin "vanhanaikaiset" tavat kouluttaa pentua mm. työntää pennun kuono omaan kakkaan tms. Ei pentua silti tarvitse "huostaanottaa" tai viedä omistajalta pois.

        Itsehän omistaja kantaa vastuun pennustaan ja siitä minkälainen siitä isompana tulee - menikö koulutus pieleen vai ei.

        Ja Rottweilerin koulutus saattaa vaatia hieman "kovempia" otteita kuin minkään esim. noutajan koulutus. Sinähän et varmasti tiedä minkälainen pentu on luonteeltaan, vaatiko se "kovempia" otteita oppiakseen ja koulutuksen tueksi.

        Lyöminen, hakkaaminen yms. on tietenkin kiellettyä - jo ihan eläinsuojelulaissa. JOs näet vastaavaa, niin kirjaa ylös päivämäärä, tapahtumapaikka ja tilanne ja ilmoitat asiasta paikkakuntasi eläinsuojeluvaltuutetulle.

        Jos koiran perustarpeet ovat kunnossa, on vaikeaa lähteä puuttumaan kenekään koulutusmetodioihin. Kaikki kun koulutamme koiramme omalla tavallamme. Mutta jos asia sinua oikeasti vaivaa, niin voithan soittaa jo nyt eläinsuojel.v. ja kysyä heiltä mielipidettä täyttyykö ks. tapauksessa eläinrääkkäys tms. rikos.

        Tuskin on isosti liioiteltu. Ja pahempaakin varmaan löytyy mutta...

        Tämä kohta kiinnitti huomiota:

        "Itsehän omistaja kantaa vastuun pennustaan ja siitä minkälainen siitä isompana tulee - menikö koulutus pieleen vai ei."

        Omistaja kantaa vastuun (usein nk.poliittisen vastuun, eli ei mitään) siitä niin kauan kuin se hänellä on, mutta kivun ja tuskan kantaa se jota näin kasvatettu koira puree, se lapsi jonka tämä koira raatelee.

        Jos koira siis ei päästä edes isäntäänsä pimeässä pois autostaan, tai hyökkää oman perheensä kimppuun yöllä, niin kyllä silloin on jotain pielessä.

        Mutta kun omistaja nyt jossain vaiheessa toteaa että kiitti mulle riitti, niin se jolle vastuu siirtyy olemme sitten me, kuka tahansa meistä, joka eläimen saa löytöeläintalosta. Tietysti sillä edellytyksellä että koira ei saa sitä ennen piikkiä pyllyyn ja pääse paremmille vahtimaille.

        Joka tapauksessa tässä nyt kuvatussa tapauksessa täyttyy edellytykset poliisitutkinnan aloittamisesta eläinrääkkäystä syytä epäillä-perusteella.


    • sitä on yliherkän naisen

      vaikea tajuta koska pinnalla on kaikille ihmisille näyttämisen tarve kuinka minä nainen tiedän kaiken ja haluan kokea miltä tuntuu kun saa arvostella ja haukkua vaikka oma tietomäärä on vähäistä mutta haukkuminen ja panetteleminen tuntuu niin hyvältä.Älä päästä sitä kollieta samaan kehään kun ne painii niin eri sarjassa.Jos rotikka ei ole iloinen 12 vuotiaana palataan uudestaan asiaan.Jotkut voimakastahtoiset urokset ovat onnellisia kun heillä on voimakas johtaja ,eikä heikkotahtoinen makkaran tuputtaja.

      • sen voimakkuuen ei tarvi olla fyysistä, voimakas on se joka ei ailahtele, ei se joka jaksaa koiran nostaa kurkusta seinälle.

        niillä kahella on vissi ero, ei yhtäkää kunnon koiraa pieksämällä oo opetettu, aina siitä arvet jää.
        tosin ymmärrän jos sanomalehteä vilauttaa, mutta en mitää remmillä pieksämistä jos ei tottele.

        koiran koulutuksella ja johtajuuella ei oo mitää tekemistä keskenään, hyvä johtaja kun EI KÄY KÄSIKSI!!


    • Täsmennätkö?

      Muutama kohta kirjoituksessasi sai (kuten moni muukin on epäillyt) epäilemään, onko tarina täysin totta.

      "omistaja voi tahallaan käskeä luokse ja pitää 15min maassa" , oletko ottanut kellolla aikaa? Jos olet, niin hanki nyt hyvä ihminen jotain parempaa tekemistä. Jos minun naapurini kellon kanssa kyttäilisi kauan koiraani koulutan pitäisin sitä jo vähintään vakoiluna - sekopäisenä! Ymmärräthän varmaan itsekin miten pitkä aika 9kk ikäiselle koiralle on maata 15min. En usko ennen kuin näen ja kun näen uskon.

      "Koira ei uskalla olla tottelematta, siltä ainakin minusta näyttää" Koiran ei kuulu olla tottelematta - sitä kutsutaan koulutuksen tuomaksi tottelevaisuudeksi.

      "Koira vahtii hirveästi ja ei kuulemma päästä omistajaa autosta pois ennenkuin on varma kuka sieltä tulee" Mitäh? Siis kuka tulee mistä? Eihän tässä lauseessa ollut järkeä!

      "On omaa perhettä kohtaan meinannut hyökätä kun ei pimeässä tunnistanut" Ajattelehan nyt itsekin. Jos pimeässä asunnossa hiippailet, eikä oma koirasi sinua pysty tunnistamaan toivot varmasti että koirasi puolustautuu "muukalaista" kohtaan (eli sinua, jota koira ei tunnista sinuksi). Ja jos koirassa sattuu yhtään olemaan laumanvartiointiviettiä onhan se selvää että koira puolustaa. Eri asia jos koira olisi MEINANNUT hyökätä perheenjäsenen kimppuun jonka se OLI tunnistanut.

      "Omistajamies ei viikolla vie koiraansa lenkille ollenkaan kun saa viikonloppuisin juosta mökillä, niin hänen mielestään ei tarvitse sitten viikolla tehdä sen kanssa mitään" Varmasti koira pääsee pisulla käymään. Ja tottahan on, että suurilla koiraroduilla kuten Rottweilereiden liikunnan kanssa PITÄÄ olla varovainen. Koiraa ei saa juoksuttaa, eikä LENKITTÄÄ erityisesti ennenkuin koira on lähes täysikasvuinen, eli n. puolitoista vuotiaaksi. Mökillä koira saa juosta omaehtoisesti ja siellä riittävästi liikuntaa, koska kyseessä ei ole vielä täysikasvuinen koira. Tiesitkö asiasta? Tässäkään ei ollut mielestäni mitään ihmeellistä.

      Täsmennäthän muutaman "pikku" seikan kirjoituksestasi!

      • Olen itse ollut vieresse kun piti 15 min(ekhä jopa kesti kauemmin, minä kun en kellosta katsonut..)koiraa maassa käskyillään, jopa kutsui minut koirani kanssa siihen. kyllä koulutustilanteet ymmärrän, mutta en sitä että väkivaltaisesti ja ilkeästi muka opetetaan.On itse rehvastellut näillä juttuilla kuinka se taas puri käteen jne. Eikä minun mielestäni ole hyväksyttävää että omistaja ajaa autolla mökin pihaan ja joutuu sieltä oikein näyttämällä näyttämään että minä se vai olen, koira hampaat irvessä auton vieressä. Ja by the way, oma koira kyllä tunnistaa perheen auton. Ko. tapaus oli ymmärtääkseni sattunut päivällä. Ja toisekseen jos perheeseen kuuluva istuu mökin pihalla tupakalla illalla ei mielestäni koiran kuulu murista ja näyttää hampaita selän ja lopettaa vasta kun tunnistaa,koska pitäisihän koiran tietää että perhe on paikalla jos kerran perheen kanssa ollaan mökillä. Mitä jos henkilö ei olisi ehtinyt tunnistautumaan koiralle... Ja tuosta liikunnasta sen verran että en kyllä rotikoista tiedä, mutta omasta mielestä pelkkä "talon kulmalla" pisulla käynti ei riitä. Ja miten sitten selitetään se että noin nuorelle nartulle syötetään tarkoituksella massaa lisäävää ruokaa siinä määrin että jo el. sanonut liian isoksi!Jos omistaja on noin fiksu että tietää ettei saa rotikkapentua lenkittää niin miksei tiedä oikeasta ruuasta.. Koira ei ole kennellistä, eli on "ihan vaan ostettu". Yhtä monta kuin on koiranomistajaa on mielipidettä ja tapaa kouluttaa, mutta nämä jutut tuntuvat mielestäni olevan koiralle pahaksi. Esim se että koira ollut koko pitkän päivän sisällä ja silti ulkona käsketään luokse vaikka koiralla selvästi todella kova pissahätä. Minua pelottaa omasta ja koirani puolesta, kun omistaja pitää koiraa usein vapaana ja koira puolustaa jopa kerrostalon pihaa omanaan!


      • Eihän 9kk ikäiseltä pennulta voi vaatia noin kovaa tottelevaisuutta että käskystä ei liikahdakkaan jne. Vaikka koiran kuuluu totella, sen kuuluu myös saada olla pentuna pentu ja leikkiä,haistella,touhuta. Omistaja nimenomaan VAATII todella täydellistä tottelemista, joka käsky pitää toteuttaa nyt eikä heti ja karvakaan ei saa värähtää- tyylillä!Jos ei tottele, voi saada samantien niskasta nykyäisyä ym. Nyt herranjumala puhutaan PENNUSTA!


      • tosissasi?
        GrandeRocheuse kirjoitti:

        Olen itse ollut vieresse kun piti 15 min(ekhä jopa kesti kauemmin, minä kun en kellosta katsonut..)koiraa maassa käskyillään, jopa kutsui minut koirani kanssa siihen. kyllä koulutustilanteet ymmärrän, mutta en sitä että väkivaltaisesti ja ilkeästi muka opetetaan.On itse rehvastellut näillä juttuilla kuinka se taas puri käteen jne. Eikä minun mielestäni ole hyväksyttävää että omistaja ajaa autolla mökin pihaan ja joutuu sieltä oikein näyttämällä näyttämään että minä se vai olen, koira hampaat irvessä auton vieressä. Ja by the way, oma koira kyllä tunnistaa perheen auton. Ko. tapaus oli ymmärtääkseni sattunut päivällä. Ja toisekseen jos perheeseen kuuluva istuu mökin pihalla tupakalla illalla ei mielestäni koiran kuulu murista ja näyttää hampaita selän ja lopettaa vasta kun tunnistaa,koska pitäisihän koiran tietää että perhe on paikalla jos kerran perheen kanssa ollaan mökillä. Mitä jos henkilö ei olisi ehtinyt tunnistautumaan koiralle... Ja tuosta liikunnasta sen verran että en kyllä rotikoista tiedä, mutta omasta mielestä pelkkä "talon kulmalla" pisulla käynti ei riitä. Ja miten sitten selitetään se että noin nuorelle nartulle syötetään tarkoituksella massaa lisäävää ruokaa siinä määrin että jo el. sanonut liian isoksi!Jos omistaja on noin fiksu että tietää ettei saa rotikkapentua lenkittää niin miksei tiedä oikeasta ruuasta.. Koira ei ole kennellistä, eli on "ihan vaan ostettu". Yhtä monta kuin on koiranomistajaa on mielipidettä ja tapaa kouluttaa, mutta nämä jutut tuntuvat mielestäni olevan koiralle pahaksi. Esim se että koira ollut koko pitkän päivän sisällä ja silti ulkona käsketään luokse vaikka koiralla selvästi todella kova pissahätä. Minua pelottaa omasta ja koirani puolesta, kun omistaja pitää koiraa usein vapaana ja koira puolustaa jopa kerrostalon pihaa omanaan!

        Olen iältäsi varmasti hyvin nuori. Et kai tosissasi ajattele: "Ja toisekseen jos perheeseen kuuluva istuu mökin pihalla tupakalla illalla ei mielestäni koiran kuulu murista ja näyttää hampaita selän ja lopettaa vasta kun tunnistaa,koska pitäisihän koiran tietää että perhe on paikalla jos kerran perheen kanssa ollaan mökillä" ?

        Rottweilereita on käytetty vartiokoirana ja nykyisin monet valitsevatkin rodun juuri tämän ominaisuuden vuoksi (turvaksi) koska rodulla on erittäin tarkka reviiri ja koulutettuna se pitää huolen perheestään ja siihen kuuluvista. Jos koira on mökillä eläimen vietti (ks. tapauksessa vartioimisvietti) varmasti vahvistuvat, koska ei ole niitä neljää seinää ympärillä, jonka sisäpuolella olisi helpompi vartioida, vaan ollaan ulkoilmassa (yleensä metsän keskellä) josta mistä tahansa suunnasta voi hyökätä petoja, ihmisiä, ylipäätänsä ihan mitä tahansa, joilta koiran on pystyttävä puolustautumaan. Jos mökin pihassa seisoo ihminen, jota koira ei pysty tunnistamaan on toivottavaa, että koira alkaa puolustamaan reviiriään johon tämä "muukalainen" on päässyt sisälle. Jos itse olisin mökillä ja iltahämärällä koirani ei pystyisi minua tunnistamaan vaan luulisi minua vieraaksi ihmiseksi en todellakaan toivoisi että koirani tulisi häntä heiluen minua moikkaamaan ja tarkistamaan olenko paha ihminen aseen kanssa vai kiltti naapuri herkkujen kanssa. Kyllä odottaisin että koirani alkaisi välittömästi puolustamaan ja murinalla varoittaisi ensin aikeistaan. Jos kyseessä olisin minä itse - varmasti naurahtaisin ja sanoisin koiran nimen - siitä koira tajuaisi että kyse olikin perheenjäsenestä -> vaara ohitse.

        Varmasti on väärin jos koiraan käytetään fyysistä väkivaltaa, mutta kyse on hieman toisen rodun edustajasta jonka itse omistat. Jos koira on omapäinen ja kova ja yrittää ottaa johtajan paikkaa perheestä on koiralle näytettävä "oma" paikkansa. Ja se ei välttämättä ole kaunista katseltavaa. Toivottavaahan olisi, että omistaja osaisi osoittaa koiralleen jo pentuna paikkansa laumassa (ilman fyysistä kosketusta), mutta jos tässä on tehnyt virheen ja koira luontonsa mukaisesti yrittää viedä johtajan paikan itselleen (silloin kun ihminen on koiran mielestä tässä epäonnistunut), ei jää vaihtoehtoja kuin alistaa koira ja yleensä 9kk ikäinen Rottweiler on jo sen verran iso, että varmasti fyysisesti alistaminen vaatii hieman kovempia toimenpiteitä kuin niskasta kiinni ottaminen.

        Itse en syystä tai toisesta usko täysin koko tarinaa - varmasti olet ylireagoinut. Ota ensin selvää koiran luonteesta. Tällainen koira voi vaatia "kovan" johtajan. Jos koira viedään omistajaltaan pois ja annetaan jollekin "lässykälle" joka ei osaa kantaa johtajan vastuuta laumastaan on siitä leikki kaukana, kun koira tuntee olevansa vastuussa koko perheestä ja joutuu paimentamaan laumaansa.

        Varmasti kyseessä saattaa olla ihminen joka on ottanut koiran vain omaksi "munan jatkeekseen" ja egoaan pönkittääkseen, mutta siltikään et voi tietää minkälaisen kurin koiran luonne vaatii.


      • Korjataan!
        tosissasi? kirjoitti:

        Olen iältäsi varmasti hyvin nuori. Et kai tosissasi ajattele: "Ja toisekseen jos perheeseen kuuluva istuu mökin pihalla tupakalla illalla ei mielestäni koiran kuulu murista ja näyttää hampaita selän ja lopettaa vasta kun tunnistaa,koska pitäisihän koiran tietää että perhe on paikalla jos kerran perheen kanssa ollaan mökillä" ?

        Rottweilereita on käytetty vartiokoirana ja nykyisin monet valitsevatkin rodun juuri tämän ominaisuuden vuoksi (turvaksi) koska rodulla on erittäin tarkka reviiri ja koulutettuna se pitää huolen perheestään ja siihen kuuluvista. Jos koira on mökillä eläimen vietti (ks. tapauksessa vartioimisvietti) varmasti vahvistuvat, koska ei ole niitä neljää seinää ympärillä, jonka sisäpuolella olisi helpompi vartioida, vaan ollaan ulkoilmassa (yleensä metsän keskellä) josta mistä tahansa suunnasta voi hyökätä petoja, ihmisiä, ylipäätänsä ihan mitä tahansa, joilta koiran on pystyttävä puolustautumaan. Jos mökin pihassa seisoo ihminen, jota koira ei pysty tunnistamaan on toivottavaa, että koira alkaa puolustamaan reviiriään johon tämä "muukalainen" on päässyt sisälle. Jos itse olisin mökillä ja iltahämärällä koirani ei pystyisi minua tunnistamaan vaan luulisi minua vieraaksi ihmiseksi en todellakaan toivoisi että koirani tulisi häntä heiluen minua moikkaamaan ja tarkistamaan olenko paha ihminen aseen kanssa vai kiltti naapuri herkkujen kanssa. Kyllä odottaisin että koirani alkaisi välittömästi puolustamaan ja murinalla varoittaisi ensin aikeistaan. Jos kyseessä olisin minä itse - varmasti naurahtaisin ja sanoisin koiran nimen - siitä koira tajuaisi että kyse olikin perheenjäsenestä -> vaara ohitse.

        Varmasti on väärin jos koiraan käytetään fyysistä väkivaltaa, mutta kyse on hieman toisen rodun edustajasta jonka itse omistat. Jos koira on omapäinen ja kova ja yrittää ottaa johtajan paikkaa perheestä on koiralle näytettävä "oma" paikkansa. Ja se ei välttämättä ole kaunista katseltavaa. Toivottavaahan olisi, että omistaja osaisi osoittaa koiralleen jo pentuna paikkansa laumassa (ilman fyysistä kosketusta), mutta jos tässä on tehnyt virheen ja koira luontonsa mukaisesti yrittää viedä johtajan paikan itselleen (silloin kun ihminen on koiran mielestä tässä epäonnistunut), ei jää vaihtoehtoja kuin alistaa koira ja yleensä 9kk ikäinen Rottweiler on jo sen verran iso, että varmasti fyysisesti alistaminen vaatii hieman kovempia toimenpiteitä kuin niskasta kiinni ottaminen.

        Itse en syystä tai toisesta usko täysin koko tarinaa - varmasti olet ylireagoinut. Ota ensin selvää koiran luonteesta. Tällainen koira voi vaatia "kovan" johtajan. Jos koira viedään omistajaltaan pois ja annetaan jollekin "lässykälle" joka ei osaa kantaa johtajan vastuuta laumastaan on siitä leikki kaukana, kun koira tuntee olevansa vastuussa koko perheestä ja joutuu paimentamaan laumaansa.

        Varmasti kyseessä saattaa olla ihminen joka on ottanut koiran vain omaksi "munan jatkeekseen" ja egoaan pönkittääkseen, mutta siltikään et voi tietää minkälaisen kurin koiran luonne vaatii.

        Piti siis sinun ikää arvioida - omanihan jo tiedän, heh. Eli siis epäilen että olet kovin nuori, kirjoituksestasi päätellen.


      • Rooso
        tosissasi? kirjoitti:

        Olen iältäsi varmasti hyvin nuori. Et kai tosissasi ajattele: "Ja toisekseen jos perheeseen kuuluva istuu mökin pihalla tupakalla illalla ei mielestäni koiran kuulu murista ja näyttää hampaita selän ja lopettaa vasta kun tunnistaa,koska pitäisihän koiran tietää että perhe on paikalla jos kerran perheen kanssa ollaan mökillä" ?

        Rottweilereita on käytetty vartiokoirana ja nykyisin monet valitsevatkin rodun juuri tämän ominaisuuden vuoksi (turvaksi) koska rodulla on erittäin tarkka reviiri ja koulutettuna se pitää huolen perheestään ja siihen kuuluvista. Jos koira on mökillä eläimen vietti (ks. tapauksessa vartioimisvietti) varmasti vahvistuvat, koska ei ole niitä neljää seinää ympärillä, jonka sisäpuolella olisi helpompi vartioida, vaan ollaan ulkoilmassa (yleensä metsän keskellä) josta mistä tahansa suunnasta voi hyökätä petoja, ihmisiä, ylipäätänsä ihan mitä tahansa, joilta koiran on pystyttävä puolustautumaan. Jos mökin pihassa seisoo ihminen, jota koira ei pysty tunnistamaan on toivottavaa, että koira alkaa puolustamaan reviiriään johon tämä "muukalainen" on päässyt sisälle. Jos itse olisin mökillä ja iltahämärällä koirani ei pystyisi minua tunnistamaan vaan luulisi minua vieraaksi ihmiseksi en todellakaan toivoisi että koirani tulisi häntä heiluen minua moikkaamaan ja tarkistamaan olenko paha ihminen aseen kanssa vai kiltti naapuri herkkujen kanssa. Kyllä odottaisin että koirani alkaisi välittömästi puolustamaan ja murinalla varoittaisi ensin aikeistaan. Jos kyseessä olisin minä itse - varmasti naurahtaisin ja sanoisin koiran nimen - siitä koira tajuaisi että kyse olikin perheenjäsenestä -> vaara ohitse.

        Varmasti on väärin jos koiraan käytetään fyysistä väkivaltaa, mutta kyse on hieman toisen rodun edustajasta jonka itse omistat. Jos koira on omapäinen ja kova ja yrittää ottaa johtajan paikkaa perheestä on koiralle näytettävä "oma" paikkansa. Ja se ei välttämättä ole kaunista katseltavaa. Toivottavaahan olisi, että omistaja osaisi osoittaa koiralleen jo pentuna paikkansa laumassa (ilman fyysistä kosketusta), mutta jos tässä on tehnyt virheen ja koira luontonsa mukaisesti yrittää viedä johtajan paikan itselleen (silloin kun ihminen on koiran mielestä tässä epäonnistunut), ei jää vaihtoehtoja kuin alistaa koira ja yleensä 9kk ikäinen Rottweiler on jo sen verran iso, että varmasti fyysisesti alistaminen vaatii hieman kovempia toimenpiteitä kuin niskasta kiinni ottaminen.

        Itse en syystä tai toisesta usko täysin koko tarinaa - varmasti olet ylireagoinut. Ota ensin selvää koiran luonteesta. Tällainen koira voi vaatia "kovan" johtajan. Jos koira viedään omistajaltaan pois ja annetaan jollekin "lässykälle" joka ei osaa kantaa johtajan vastuuta laumastaan on siitä leikki kaukana, kun koira tuntee olevansa vastuussa koko perheestä ja joutuu paimentamaan laumaansa.

        Varmasti kyseessä saattaa olla ihminen joka on ottanut koiran vain omaksi "munan jatkeekseen" ja egoaan pönkittääkseen, mutta siltikään et voi tietää minkälaisen kurin koiran luonne vaatii.

        Quote: "Jos mökin pihassa seisoo ihminen, jota koira ei pysty tunnistamaan on toivottavaa, että koira alkaa puolustamaan reviiriään johon tämä "muukalainen" on päässyt sisälle."

        Joo, todellakin. Mutta miten ihmeessä koira ei voisi tunnistaa tuttua vieraasta myös pimeällä?

        Koiralle on luotu helvetin hyvä hajuaisti. Ei siinä näöllä enää paljoa pelata pimeällä kun yksi nuuhkaisu kertoo jo kaiken oleellisen.

        Itselläni on kaksi koiraa joiden kanssa kuljen paljon mökillä, ja kyllä tasan tarkkaan tunnistavat minut myös pimeässä. En sitten tiedä miten muilla mutta kyllä omani siirtyvät hajuaistiin siinä vaiheessa kun pelkkä näkö ei enää riitä, joten virhearviointeja ei tule, poltin tupakkaa tahi en.

        Sympatiani ovat aloittajan puolella, todellakin tee ilmoitus koirasta, tai paremminkin huonosti kohtelevasta omistajasta.


      • tosissasi? kirjoitti:

        Olen iältäsi varmasti hyvin nuori. Et kai tosissasi ajattele: "Ja toisekseen jos perheeseen kuuluva istuu mökin pihalla tupakalla illalla ei mielestäni koiran kuulu murista ja näyttää hampaita selän ja lopettaa vasta kun tunnistaa,koska pitäisihän koiran tietää että perhe on paikalla jos kerran perheen kanssa ollaan mökillä" ?

        Rottweilereita on käytetty vartiokoirana ja nykyisin monet valitsevatkin rodun juuri tämän ominaisuuden vuoksi (turvaksi) koska rodulla on erittäin tarkka reviiri ja koulutettuna se pitää huolen perheestään ja siihen kuuluvista. Jos koira on mökillä eläimen vietti (ks. tapauksessa vartioimisvietti) varmasti vahvistuvat, koska ei ole niitä neljää seinää ympärillä, jonka sisäpuolella olisi helpompi vartioida, vaan ollaan ulkoilmassa (yleensä metsän keskellä) josta mistä tahansa suunnasta voi hyökätä petoja, ihmisiä, ylipäätänsä ihan mitä tahansa, joilta koiran on pystyttävä puolustautumaan. Jos mökin pihassa seisoo ihminen, jota koira ei pysty tunnistamaan on toivottavaa, että koira alkaa puolustamaan reviiriään johon tämä "muukalainen" on päässyt sisälle. Jos itse olisin mökillä ja iltahämärällä koirani ei pystyisi minua tunnistamaan vaan luulisi minua vieraaksi ihmiseksi en todellakaan toivoisi että koirani tulisi häntä heiluen minua moikkaamaan ja tarkistamaan olenko paha ihminen aseen kanssa vai kiltti naapuri herkkujen kanssa. Kyllä odottaisin että koirani alkaisi välittömästi puolustamaan ja murinalla varoittaisi ensin aikeistaan. Jos kyseessä olisin minä itse - varmasti naurahtaisin ja sanoisin koiran nimen - siitä koira tajuaisi että kyse olikin perheenjäsenestä -> vaara ohitse.

        Varmasti on väärin jos koiraan käytetään fyysistä väkivaltaa, mutta kyse on hieman toisen rodun edustajasta jonka itse omistat. Jos koira on omapäinen ja kova ja yrittää ottaa johtajan paikkaa perheestä on koiralle näytettävä "oma" paikkansa. Ja se ei välttämättä ole kaunista katseltavaa. Toivottavaahan olisi, että omistaja osaisi osoittaa koiralleen jo pentuna paikkansa laumassa (ilman fyysistä kosketusta), mutta jos tässä on tehnyt virheen ja koira luontonsa mukaisesti yrittää viedä johtajan paikan itselleen (silloin kun ihminen on koiran mielestä tässä epäonnistunut), ei jää vaihtoehtoja kuin alistaa koira ja yleensä 9kk ikäinen Rottweiler on jo sen verran iso, että varmasti fyysisesti alistaminen vaatii hieman kovempia toimenpiteitä kuin niskasta kiinni ottaminen.

        Itse en syystä tai toisesta usko täysin koko tarinaa - varmasti olet ylireagoinut. Ota ensin selvää koiran luonteesta. Tällainen koira voi vaatia "kovan" johtajan. Jos koira viedään omistajaltaan pois ja annetaan jollekin "lässykälle" joka ei osaa kantaa johtajan vastuuta laumastaan on siitä leikki kaukana, kun koira tuntee olevansa vastuussa koko perheestä ja joutuu paimentamaan laumaansa.

        Varmasti kyseessä saattaa olla ihminen joka on ottanut koiran vain omaksi "munan jatkeekseen" ja egoaan pönkittääkseen, mutta siltikään et voi tietää minkälaisen kurin koiran luonne vaatii.

        En ole perehtynyt ko. rotuun, sen myönnän. Mutta tiedän että on vartioimisviettiä ynnä muuta. Mielipiteeni on silti, että oman koiran on tunnistettava minut oli sitten pimeää tai valoisaa, ihan jo hajuaistilla kuten joku mainitsikin. Ja voihan koira olla kovapäinenkin ynnä muuta mutta ei se minusta oikeuta täysin turhaan koiralle mahtailemiseen, johtajuuden näyttö on eri asia. En ole liiotellut, vaan kirjoittanut asian niin kuin ne olen nähnyt ja omistajalta kuullut. En vaan halua että koira puree omaani tai minua kun puolustaa jopa kerrostalon pihaa omanaan, eli kun menen koirani kanssa pihalle, rotikan mielestä tunkeudumme hänen alueelleen jota on puolustettava vaikka purien. Toivon että näin ei tule ikinä tapahtumaan. Kukaan ei kommentoi tuota massaa lisäävää ruokaa syöttämistä, eli onko ihan yleistä syöttää ihan oikean kokoiselle tuollaista, niin että siitä tulee liian iso!? Tuostakin päättelen,että omistaja on ottanut egonsa jatkeeksi "tappajakoiran", josta on tultava mahdollisimman iso ja pelottava. Olen kyllä yrittänyt omalla esimerkilläni näyttää millainen kohtelu olisi koiralle parempi vaihtoehto, mutta ei ole apua. Minullahan on täysin erityylinen ja luonteinen koira mutta rotikan omistajan mielestä voin käyttää yhtä kovia otteita kuin hän, se kertoo jo siitä miten vähän koiria tuntee. Aion kyllä jonkun ilmoituksen tehdä, ainakin saavat tietää tilanteesta vaikka eivät asialle mitään voisi tehdä. Minun silmiini koira ei vaikuta kovalta, mutta koska en elä kärpäsenä katossa, en tiedä todellista tilannetta... Niin ja muuten se perheenjäsen oli istumassa, eikö pitäisi olla vähemmän uhkaavaa koiralle?


    • Kikka

      Voi koiraparkaa :(

      Kyllä tuo nyt sen verran asiattomalta koiranpidolta kuullostaa, että on syytä tehdä ilmoitus. Minun mielestäni eläinten huonosta kohtelusta on parempi ilmoittaa "turhaan" kuin jättää ilmoittamatta.

      Ilmeisesti asut Turun seudulla kun mainitsit Leyserin. Ilmoita ihmeessä hänelle ja kerro nuo samat jutut, hän on varsin tervejärkinen ihminen ja vetää varmaan oikeat johtopäätökset. Myös poliisille ja läänineläinlääkärille voi pirauttaa samantien, jos ei muuten niin muistavat sitten tapauksen kun se koira puree jotakuta. Tuon "metsästyskoirankouluttaja" saattaisi ehkä myös olla tarkastuskäynnin tarpeessa...

      Mitään koiraa ei tarvitse hakata, että sen saa tottelemaan. Kuonon painaminen pissaan sisäsiisteyskasvatusmenetelmänä on peräisin samalta ajalta kuin piiskan antaminen lastenkasvatusmenetelmänä, ei sellaista enää nykyään kukaan järkevä ihminen tee.

    • ...

      Koiria saa kouluttaa miten haluaa, siinä ei naapurien mielipide vaikuta. Periaatteessahan koiria ei saisi lyödä, mutta kouluttamismielessähän koiria saa lyödä, kuten sai lapsiakin lyödä vileä ennen vuotta 84, kuritusmielessä, kasvattaessaan. Eli eläintensuojelu ei voi puuttua, poiliisikaan ei puutu, niin kauan kun ei ole näyttöä, että koiralla ei ole kaikki hyvin. Kun sitä kerran koulutetaankin, niin silloinhan kaikki on hyvin.

      Koulutustyylin muutos on kiinni vain koiran omistajasta. Koira on omistajansa omaisuutta, kouluttamiseen ei ole lainsäädäntöä, kuten on mm. eläimenlopettamiseen.

      Voit yrittää omalla esimerkilläsi colliesi kanssa näyttää millaista on elää ja touhuta koiran kanssa joka tottelee koska se tahtoo, eikä koska se pelkää. Näytä selvästi miten iloisesti ja reippaan näköisesti koirasi tekee juttuja ja kerro samalla kuinka kivan näköistä on kun koira on reipas. Voit myös sanoa joskus katselleesi koiria joita on koulutettu pelolla ja miten koiran touhuaminen on aivan erinäköistä, eli koira luimistelee koko ajan tehdessään, koska on pelokas.

      Sitten kun tuletto noin hyvin juttuun, niin koeta houkuttaa häntä lähtemään paikkakuntanne koirakouluun. Koirien koulutuskentillä on koirien kurittaminen kiellettyä, joten ohjaajan valvovan silmän alla täytyy naapurisi kohdella koiraansa toisin.

      Ainut toivosi on siis saada omistajan asenne muuttumaan. Hänen on ymmärrettävä se, että vaikka on tärkeintä, että koira tottelee ja on yhteiskuntakelpoinen, niin myös koiran elämänlaatuun voisi kiinnittää huomiota.

      • Elli H

        Minun naapurissani koulutettiin koiria kovalla kädellä. Aikani sitä kuuntelin ja tein ilmoituksen sekä isännöitsijälle että eläinsuojeluvalvojalle. Hiljaista on. Jos sama meno kuitenkin jatkuu tulevaisuudessa, soitan poliisit. Laki, heikkokin, velvoittaa suojelemaan eläintä. Se on itsestä kiinni, minne soittaa ja milloin soittaa.


      • ...
        Elli H kirjoitti:

        Minun naapurissani koulutettiin koiria kovalla kädellä. Aikani sitä kuuntelin ja tein ilmoituksen sekä isännöitsijälle että eläinsuojeluvalvojalle. Hiljaista on. Jos sama meno kuitenkin jatkuu tulevaisuudessa, soitan poliisit. Laki, heikkokin, velvoittaa suojelemaan eläintä. Se on itsestä kiinni, minne soittaa ja milloin soittaa.

        Ei soitostasi ollut mitään hyötyä, mikäli koiria kohdellaan lain edellyttämällä tavalla, ei ole mitään mihin puuttua poliisilla, isännöitsijällä tai eläintensuojevalvojallakaan. Jos lakia rikotaan voi virkavalta puuttua. Koiran kouluttamismenetelmiin ei edelleenkään puututa, jos ne eivät sisällä mitään eläimenpitoa koskevaa lakia rikkovaa, kuten aloittajan kertomassa tapauksessa mitään sellaista ei ilmennyt ainakaan tekstistä.

        Kuten sanottua, lastakin sai pieksää vuoteen 1984 saakka, kun se tehtiin kasvatustarkoituksessa. Vielä vuonna 2008 ei ole lakia joka kieltää koiran lyömisen kasvatustarkoituksessa. Lastakaan ei saanut pahoinpidella ennen lain muutosta, koiraakaan ei saa, mutta mikä on pahoinpitely ja mikä on kasvattava isku? Koska sitä ei voi määritellä, lailla kiellettiin kaikki lapsien väkivaltainen kohtelu.


      • Valle

        Toimin itse kokkolan poliisissa ja laen mukaan tuo ei ole sallittua, vuoden 2001 syntyneiden koirien kasvatuksesta. Eli ilmoitus vaan kehiin. www.poliisi.fi , katoppa tulota sivulta oman kunnan poliisin numero ja tee ilmoitus. Rikosilmoitusta ei ole mahdollista tehdä nimettömästi ja oikeudessa joudut todistajaksi, mutta muuten on nimetöntä. Jos on suljettu oikeusjuttu niin nimesi kuuluu vain syylliselle ja hänen asianajajalleen, mutta tuossa tapauksessa epäilen että ei ole suljettu. Kiitos


      • että tekee tutkintapyynnön
        Valle kirjoitti:

        Toimin itse kokkolan poliisissa ja laen mukaan tuo ei ole sallittua, vuoden 2001 syntyneiden koirien kasvatuksesta. Eli ilmoitus vaan kehiin. www.poliisi.fi , katoppa tulota sivulta oman kunnan poliisin numero ja tee ilmoitus. Rikosilmoitusta ei ole mahdollista tehdä nimettömästi ja oikeudessa joudut todistajaksi, mutta muuten on nimetöntä. Jos on suljettu oikeusjuttu niin nimesi kuuluu vain syylliselle ja hänen asianajajalleen, mutta tuossa tapauksessa epäilen että ei ole suljettu. Kiitos

        Onko mahdollista tehdä poliisille tutkintapyyntö, eikä mitään rikosilmoitusta, jossa joutuu suoraan todistajaksi?

        Eikö laissa olekin maininta että jos poliisin tietoon tulee asia jossa on syytä epäillä rikosta niin se on tutkittava? Kun pyynnön tekee nimettömänä liittäen mukaan esim videomateriaalia, valokuvia tmv, todistusaineistoksi, niin eikö tämä ole syy aloittaa asiassa tutkinta?

        Vai miten voisi toimia, jotta tekisi mitä pitää, mutta pysyä anonyymina turvatakseen fyysisen koskemattomuutensa? Poliisillahan on ihan eri luokan suoja fyysiseen koskemattomuuteen kuin tavallisella ihmisellä, ja silti sitäkin uhataan.

        Tällä nyt ajattelen sellaista tilannetta missä todistajaksi joutuminen voisi olla todella tukalaa. Sillä onhan näitä kaikenlaisia pienkriminaaleja, jotka kouluttavat itselleen koiria nk. omaksi turvakseen, pelottamaan kilpailijoita, lisäämään arvovaltaansa omien parissa, ja jotka näillä kyseenalaisilla koulutusmenetelmillä ovat saaneet koiransa tilaan jossa ne ovat vaaraksi sivullisille.

        Tai kuten esim. taannoinen koiratappelu-juttu, jossa ihan silkan rahastuksen vuoksi aiheutettiin koirille turhaa tuskaa. Tätäkin porukkaa vastaan jos olisi joku ihan yksittäinen kansalainen lähtenyt todistamaan(ilman bbc:n tmv. tukea), niin epäilenpä että joku kaverinkaveri olisi käynyt pian antamassa muistutuksen elämän rajallisuudesta. Teholle jollei mullan alle. Siispä miten turvata tämä oma fyysinen turvallisuus...?


    • auta koiraa

      Älä anna koiran enään kärsiä.

    • oikein

      ihan oikein vain eihän nykyään saa tehdä mitään enää lapsia ei saa lyödä ja eläimiäkään ennen sai tehdä kumpaakin ja ei ollut mitään ongelmaa

      • Anonyymi

        Väkivalta kohdistuu se eläimiin lapsiin aikuisiin on aina rikos. Lapsia ei kasvateta lyömällä (omani kunnon kansalaisiksi kasvattanut lyömättä) eläimiä on koiria kissoja en koskaa en milloinkaan ole lyömällä kasvattanut kouluttanut. Kun taidot loppuu niin väkivalta alkaa. Ihminen joka lyö puolustuskyvytonta eläintä on k... pää jolle ei eläimiä eikä lapsia pidä antaa. Koiraa jota hakataan tulee arka lopulta vihainen puree repii kaiken eteen tulevan. Sitte näitä koiria eläinlääkärit lopettaa nuoria koiria. Pyydän päättäjiä tehkää Suomeen kunnon eläinsuojelulaki jossa hakkaajat saavat kunnon rangaistuksen josta ei sakoilla selviä. Siinä yksi ratkaisu toinen ratkaisu hyvät kasvattajat älkää myykö pentuja kenelle tahansa. Ottakaa pentu kyselijoiden tarkoitusperät esille älkää antako pentuja kenelle tahansa


    • Anonyymi

      Ilmoita eläinsuojelu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe