Puolan junien hinnat?

maljanen

Mikä mahtaa olla junien hintataso Puolassa? Olisi tarkoitus matkata Gdanskista Prahaan, Tsekkiin. Tietääkö joku mitä perus junalippu suurinpiirtein mahtaa maksaa?

14

3025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osoitteesta
    • PKP

      Puolan junaliput voi ostaa varsin halvalla, jos tietää miten. Esim. koko matkasta Gdanskissa Tsekin rajaan asti saat lipun jopa alle 21 eurolla. Voin kertoa enemmän yksityiskohtia (millaiset liput ja mistä täytyy ostaa), tarvitsisin kuitenkin vähän lisätietoja. Tulet ilmeisesti lentäen(?) joko Wizzairilla Turusta tai Finnairin lennolla. Aiotko jatkaa samana päivänä yöjunalla vai lähteä aamujunalla? Haluatko tehdä pysähdyksiä (esim. Varsovassa, Krakovassa, Poznanissa tms., miten pitkiä)? Mielelläni neuvon lisää, jos haluat.

      • maljanen

        Kiitos viestistä! Joo olen tosiaan tulossa Turusta Wizz Airilla. Lähden tämän viikon torstaina eli 24.7. Olen Gdanskissa 19:30, ja olen kaavaillut 21:40 lähtevää junaa, jonka pitäisi olla Prahassa seuraavana iltapäivänä 13:18. Tämmöisiä aikatauluja ainakin löysin. Mitään hintatietoja niissä ei ollut. Voisin mielelläni matkustaa aika suoraa soittoa, vaikka paikat puutuukin. Prahassa ehtii sit rentoutuu, ystävä odottaa. Tosi mahtavaa jos osaat antaa jotain lisävinkkiä! Budjetti tosiaan on, noh, mahdollisimman pieni :)


      • PKP
        maljanen kirjoitti:

        Kiitos viestistä! Joo olen tosiaan tulossa Turusta Wizz Airilla. Lähden tämän viikon torstaina eli 24.7. Olen Gdanskissa 19:30, ja olen kaavaillut 21:40 lähtevää junaa, jonka pitäisi olla Prahassa seuraavana iltapäivänä 13:18. Tämmöisiä aikatauluja ainakin löysin. Mitään hintatietoja niissä ei ollut. Voisin mielelläni matkustaa aika suoraa soittoa, vaikka paikat puutuukin. Prahassa ehtii sit rentoutuu, ystävä odottaa. Tosi mahtavaa jos osaat antaa jotain lisävinkkiä! Budjetti tosiaan on, noh, mahdollisimman pieni :)

        Tämä valitsemasi reitti on varsin monimutkainen (vaihtoyhteys mm. Berliinin kautta), ei siis kannata sitä sillä lailla suunnitella. Hetkonen, katsotaanpas... palaan asiaan vielä tänään, löytyy parempi vaihtoehto.


      • maljanen
        PKP kirjoitti:

        Tämä valitsemasi reitti on varsin monimutkainen (vaihtoyhteys mm. Berliinin kautta), ei siis kannata sitä sillä lailla suunnitella. Hetkonen, katsotaanpas... palaan asiaan vielä tänään, löytyy parempi vaihtoehto.

        Suuresti kiitoksia. En oo sit vissiin perehtyny kovin hyvin.. Kokematon reissaaja. Kerro ihmeessä joku parempi vaihtoehto =)Lento on jo maksettu ja jossain vaihees perjantaita olis kiva olla siel Prahas mut ei mul mitään hoppuu oo. Palataan..


      • PKP
        maljanen kirjoitti:

        Kiitos viestistä! Joo olen tosiaan tulossa Turusta Wizz Airilla. Lähden tämän viikon torstaina eli 24.7. Olen Gdanskissa 19:30, ja olen kaavaillut 21:40 lähtevää junaa, jonka pitäisi olla Prahassa seuraavana iltapäivänä 13:18. Tämmöisiä aikatauluja ainakin löysin. Mitään hintatietoja niissä ei ollut. Voisin mielelläni matkustaa aika suoraa soittoa, vaikka paikat puutuukin. Prahassa ehtii sit rentoutuu, ystävä odottaa. Tosi mahtavaa jos osaat antaa jotain lisävinkkiä! Budjetti tosiaan on, noh, mahdollisimman pieni :)

        Tässä sinulle halvin ratkaisu.
        Gdanskista junalla Wroclawiin, pikajunalla (pospieszny) 56200.

        Aikataulu:
        Gdańsk Główny 21:40 (lähtö)
        Wrocław Główny 05:17 (tulo)

        Wroclawista on aiemmin ollut useita junia päivässä Prahaan asti (Miedzylesien kautta), nyt kuitenkin ollaan siellä tekemässä suurta rataremonttia syksyyn asti, joten täytyy jatkaa eri tavalla:
         
        Wrocław Główny 05:25    P 66501 Pospieszny
        Kudowa Zdrój    09:38 (tulo).

        Kudowa on pienehkö mutta suosittu kylpyläkaupunki, junayhteys hidas, mutta reitti maalaukseellinen ja varmastikin näkemisen arvoinen. Jos myöhästyisit 5:25 junasta, niin seuraavaksi kulkee henkilöjuna klo 06:35.
        Ja kun Kudowassa olet, niin jatkat taksilla Tsekin rajalle (3 km, noin 4 euroa) ja heti rajan takana on junapysäkki Nachod Beloves (kysy paikalliselta). Jatkat seuraavasti:

        Nachod-Beloves    11:17 Os 15207 henkilöjuna
        Tyniste nad Orlici tulo    12:17    
        Tyniste nad Orlici lähtö 12:32 Sp 1954/R960
        Hradec Kraloven kautta Praha Masarykovoon, jonne tulo 14:55

        Ja nyt hinta, on tosi erinomainen:

        Pikajunalippu (bilet pospieszny) Gdanskista Kudowaan maksaa 60 zlotya, eli vajaat 20 euroa.
        Tsekin konduktöörilta (junasta, koska Nachod Beloves on vain pysäkki) ostat lippu Prahaan, se on tosi edullinen kuten Tsekin junat yleensä, jotakin 10 euroa per henkilö.

        Löytämäsi juna Saksan kautta maksaisi reilusti yli 100 euroa.


      • PKP
        PKP kirjoitti:

        Tässä sinulle halvin ratkaisu.
        Gdanskista junalla Wroclawiin, pikajunalla (pospieszny) 56200.

        Aikataulu:
        Gdańsk Główny 21:40 (lähtö)
        Wrocław Główny 05:17 (tulo)

        Wroclawista on aiemmin ollut useita junia päivässä Prahaan asti (Miedzylesien kautta), nyt kuitenkin ollaan siellä tekemässä suurta rataremonttia syksyyn asti, joten täytyy jatkaa eri tavalla:
         
        Wrocław Główny 05:25    P 66501 Pospieszny
        Kudowa Zdrój    09:38 (tulo).

        Kudowa on pienehkö mutta suosittu kylpyläkaupunki, junayhteys hidas, mutta reitti maalaukseellinen ja varmastikin näkemisen arvoinen. Jos myöhästyisit 5:25 junasta, niin seuraavaksi kulkee henkilöjuna klo 06:35.
        Ja kun Kudowassa olet, niin jatkat taksilla Tsekin rajalle (3 km, noin 4 euroa) ja heti rajan takana on junapysäkki Nachod Beloves (kysy paikalliselta). Jatkat seuraavasti:

        Nachod-Beloves    11:17 Os 15207 henkilöjuna
        Tyniste nad Orlici tulo    12:17    
        Tyniste nad Orlici lähtö 12:32 Sp 1954/R960
        Hradec Kraloven kautta Praha Masarykovoon, jonne tulo 14:55

        Ja nyt hinta, on tosi erinomainen:

        Pikajunalippu (bilet pospieszny) Gdanskista Kudowaan maksaa 60 zlotya, eli vajaat 20 euroa.
        Tsekin konduktöörilta (junasta, koska Nachod Beloves on vain pysäkki) ostat lippu Prahaan, se on tosi edullinen kuten Tsekin junat yleensä, jotakin 10 euroa per henkilö.

        Löytämäsi juna Saksan kautta maksaisi reilusti yli 100 euroa.

        Voit myös kulkea Varsovan kautta seuraavasti:

        Gdansk Glówny    00:49    pika TLK83702 (Tanie Linie Kolejowe)
        Warszawa Centralna 05:20
        --- junan vaihto ---   
        Warszawa Centralna 06:00 EC 103 EuroCity
        Zebrzydowice    09:55

        Euro City 103 kulkee Wieniin asti. Jotta hinta olisi edullisempi, Gdanskista ostetaan lippu (paikkalippuineen) vain Zebrzydowiceen asti, tekee n. 110 - 120 zl eli n. 37 euroa. Samassa junassa jatketaan liputta Tsekin puolelle (Bohuminiin asti, tulo sinne klo 10:02). Tuskin tsekkislainen konduktööri ehtii tulla, jos tulee niin jatkoliput häneltä, muutoin Bohuminin kassalta. Ja sitten

        - joko vaihtoyhteys

        Bohumín 10:23
        Přerov 11:31 / 11:43 (vaihto)
        Praha hl.n. tulo 15:19

        tai seuraavalla (suora yhteys EC1604 /144)   
        Bohumín    11:34
        Praha hl.n.    16:00

        Vähän kalliimpi vaihtoehto, mutten tiedä miten seikkailuhaluinen olet.


      • suoraan
        PKP kirjoitti:

        Tässä sinulle halvin ratkaisu.
        Gdanskista junalla Wroclawiin, pikajunalla (pospieszny) 56200.

        Aikataulu:
        Gdańsk Główny 21:40 (lähtö)
        Wrocław Główny 05:17 (tulo)

        Wroclawista on aiemmin ollut useita junia päivässä Prahaan asti (Miedzylesien kautta), nyt kuitenkin ollaan siellä tekemässä suurta rataremonttia syksyyn asti, joten täytyy jatkaa eri tavalla:
         
        Wrocław Główny 05:25    P 66501 Pospieszny
        Kudowa Zdrój    09:38 (tulo).

        Kudowa on pienehkö mutta suosittu kylpyläkaupunki, junayhteys hidas, mutta reitti maalaukseellinen ja varmastikin näkemisen arvoinen. Jos myöhästyisit 5:25 junasta, niin seuraavaksi kulkee henkilöjuna klo 06:35.
        Ja kun Kudowassa olet, niin jatkat taksilla Tsekin rajalle (3 km, noin 4 euroa) ja heti rajan takana on junapysäkki Nachod Beloves (kysy paikalliselta). Jatkat seuraavasti:

        Nachod-Beloves    11:17 Os 15207 henkilöjuna
        Tyniste nad Orlici tulo    12:17    
        Tyniste nad Orlici lähtö 12:32 Sp 1954/R960
        Hradec Kraloven kautta Praha Masarykovoon, jonne tulo 14:55

        Ja nyt hinta, on tosi erinomainen:

        Pikajunalippu (bilet pospieszny) Gdanskista Kudowaan maksaa 60 zlotya, eli vajaat 20 euroa.
        Tsekin konduktöörilta (junasta, koska Nachod Beloves on vain pysäkki) ostat lippu Prahaan, se on tosi edullinen kuten Tsekin junat yleensä, jotakin 10 euroa per henkilö.

        Löytämäsi juna Saksan kautta maksaisi reilusti yli 100 euroa.

        Nykyään taas toimii suora junayhteys Wroclawista Prahaan, lähdöt kaksi kertaa päivässä, klo 6.25 ja 14.25, päivittäin.


    • eu01

      Pieni huomautus. Puolan junien hinnat ovat junakohtaisia, tai ainakin junatyyppikohtaisia. Edellä mainitut esimerkit ovat hyvin valikoituja, mutta jos esim. haluaisi lähteä Varsovaan edellisellä junalla ja sitten jatkaa Prahaan mainitulla EC-junalla, yhteishinta on eri (todennäk. kalliimpi).

      Toisin sanoen, esim. pikajunalippu on voimassa kaikissa reitillä kulkevissa pikajunissa, mutta ei IC- EC- tai TLK junissa. Ymmärtääkseni InterCity lippu EI OLE voimassa henkilöjunissa, vaikka ne ovatkin halvempia.

      • maljanen

        Kiitos vielä kaikista ohjeista. Enköhän mä näillä pärjää!


      • PKP

        > InterCity lippu EI OLE voimassa henkilöjunissa

        Totta. Tavanomaisen pikajunan lippu (pospieszny) on kuitenkin voimassa myös henkilöjunissa. Johtuu siitä, että Puolan rautatiet on jaettu niin, että eri tytäryhtiö vastaa paikallisjunista (ja tavanomaisista pikajunista, Koleje Regionalne), eri (Intercity) vastaa IC, EC ja TLK junista. Onneksi kaikki liput saa samalta kassalta.

        - maljanen, paluusi jälkeen kerro miten kävi, hyvää matkaa!


      • maljanen
        PKP kirjoitti:

        > InterCity lippu EI OLE voimassa henkilöjunissa

        Totta. Tavanomaisen pikajunan lippu (pospieszny) on kuitenkin voimassa myös henkilöjunissa. Johtuu siitä, että Puolan rautatiet on jaettu niin, että eri tytäryhtiö vastaa paikallisjunista (ja tavanomaisista pikajunista, Koleje Regionalne), eri (Intercity) vastaa IC, EC ja TLK junista. Onneksi kaikki liput saa samalta kassalta.

        - maljanen, paluusi jälkeen kerro miten kävi, hyvää matkaa!

        Heip!

        Unohtui laittaa viestiä.. Parempi myöhään kuin ei silloinkaan..

        Oikein hyvin selviydyin reissusta. Antamiasi neuvoja seuraten pääsin hienosti Prahaan asti, ja parin viikon päästä samaa polkua käänteisesti seuraten takaisin Gdanskiin.

        Ainoa negatiivinen juttu tapahtui samantien kun olin vasta reissun alussa ja suuntaamassa Gdanskin kentältä juna-asemalle. Ilmeisessä viisauden puutteessa otin sitten taxin.. Matkan aikana kävi ilmi että kyseinen korsto oli myös poliisi perusammatiltaan. Siinä sitten katselin mittaria ja äijä oli selkeesti painanu jotain superkusetus -nappia koska matka maksoikin mulle sitten vaivaiset 40 euroo.. Mut tunnelma oli vähän sellanen etten näin yksin matkaavana pienikokoisena naisena halunnu alkaa urputtamaan joten maksoin.

        Oon mä jonkun verran reissannu mut tämä oli eka yksin tehty reissu (tai olihan mulla Prahassa kaveri odottamassa). Pakko myöntää et ei se junassa kököttäminen ittekseen niin mahtavaa ollu. Mut ei tosiaan mitään varsinaisii ongelmii missään vaihees. Pientä epävarmuutta välillä että oliko vaihtamassa oikeaan junaan mut eri kielillä sujuvasti sönköttäen ei tullu erehdyksiä :)

        Prahassa olin joitain vuosia sitten ekaa kertaa ja nyt toista, oli kyllä tosi kiva seikkailla siellä omaan tahtiin kun kaveri oli päivät töissä. Yhdestäkään metrosta tai tramista en maksanu korunaakaan... =)

        Kiitos vielä sulle kaikesta :)

        -Marianne


      • a train
        maljanen kirjoitti:

        Heip!

        Unohtui laittaa viestiä.. Parempi myöhään kuin ei silloinkaan..

        Oikein hyvin selviydyin reissusta. Antamiasi neuvoja seuraten pääsin hienosti Prahaan asti, ja parin viikon päästä samaa polkua käänteisesti seuraten takaisin Gdanskiin.

        Ainoa negatiivinen juttu tapahtui samantien kun olin vasta reissun alussa ja suuntaamassa Gdanskin kentältä juna-asemalle. Ilmeisessä viisauden puutteessa otin sitten taxin.. Matkan aikana kävi ilmi että kyseinen korsto oli myös poliisi perusammatiltaan. Siinä sitten katselin mittaria ja äijä oli selkeesti painanu jotain superkusetus -nappia koska matka maksoikin mulle sitten vaivaiset 40 euroo.. Mut tunnelma oli vähän sellanen etten näin yksin matkaavana pienikokoisena naisena halunnu alkaa urputtamaan joten maksoin.

        Oon mä jonkun verran reissannu mut tämä oli eka yksin tehty reissu (tai olihan mulla Prahassa kaveri odottamassa). Pakko myöntää et ei se junassa kököttäminen ittekseen niin mahtavaa ollu. Mut ei tosiaan mitään varsinaisii ongelmii missään vaihees. Pientä epävarmuutta välillä että oliko vaihtamassa oikeaan junaan mut eri kielillä sujuvasti sönköttäen ei tullu erehdyksiä :)

        Prahassa olin joitain vuosia sitten ekaa kertaa ja nyt toista, oli kyllä tosi kiva seikkailla siellä omaan tahtiin kun kaveri oli päivät töissä. Yhdestäkään metrosta tai tramista en maksanu korunaakaan... =)

        Kiitos vielä sulle kaikesta :)

        -Marianne

        Moi,
        Onko tietoa miten Gdanskista (Wizzairair jatko) pääsisin Saksaan Rugeniin? Juna, bussi vai laiva??


      • a train kirjoitti:

        Moi,
        Onko tietoa miten Gdanskista (Wizzairair jatko) pääsisin Saksaan Rugeniin? Juna, bussi vai laiva??

        Ensin junalla Szczeciniin ja siellä vaihto Swinoujscieen (toinen juna). Kätevimmin voi vaihtaa Szczecin Dabie asemalla, ennen pääasemaa. Swinoujsciessa lossi vie Odra/Oder joen toiselle puolelle. Ja sieltä löytyy toinen juna-asema, Swinoujscie Centrum. Sieltä tunnin, jopa puolen tunnin välein lähtevät lähijunat koko Rugenin alueelle.

        Esim. näin:
        - yö Gdanskissa
        - aamulla pikajunalla seuraavan aikataulun mukaan:
        Gdansk Glowny 06:02 (pikajuna, lähtee myös Gdansk Wrzeszcz asemalta klo 06:02, Gdynialta 6:31, Leborkista 7:23)
        Szczecin Dabie 11:09 (vaihto)
        Szczecin Dabie 11:33 (pikajuna)
        Swinoujscie tulo 12:59

        Lippu (junatyyppikohtainen) em. yhteydelle maksaa 56,00 zł, eli 13 euroa.

        Jatkoyhteydet Swinoujscie Centrum asemalta: katso http://rozklad-pkp.pl/stboard.php/en?q=en/node/149&input=5189954&boardType=dep&time=14:00&productsFilter=0&start=yes

        Vinkki. Voit yöpyä Gdanskissa, mutta hyvä ja edullinen hotelli löytyy myös matkan varrelta Leborkista, http://www.karczma-rycerska.pl/oferta.asp . Koko nätti 2hh (suihku/WC) maksaa 100 zlotya (24 euroa), aamiainen 2,40 euroa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe