aikomus lähteä Vaasasta suuntana Norjan keskiosa aikaa n.viikko.Reittiehdotuksia ja mitä kannaattaa ehdottomasti nähdä...mahd yöpymispaikkasuosituksia jne...kiitos etutukäteen
MOOTTORIPYÖRÄLLÄ
8
5465
Vastaukset
Terve!
Suosittelen Vaasasta yli ruotsiin Tai yläkautta tornio-haaparanta. Pohjoisruotsissa ei kyllä paljoa nähtävää ole mutta Ruotsi-Norja ylityspaikaksi suosittelen ehdottomasti VT2 tiellä Charlottenberg-Eda kohtaa. Siitä about tunti Klöftan alueelle missä tällä hetkellä itse asustelen. Täältä Osloon 37 km.
Norjan roundtripiksi suosittelen: (kaiva kartta esiin) Oslo, Drammen Rjukan, sit Tietä 13 / E134 Pohjoseen, Lenkki Bergenin kautta taikka suunta itään Tietä nr 7, E6 asti. Silloin olet kiertänyt melkeinpä koko keskinorjan.
Sähköpostiin voin lähettää kuvia kyseiseltä reitiltä.- Flåm'issa
kun siellä kerran asustelet, opit vielä sinäkin jotain.
- Länsi-Vuonoille
Tässä sulle linkki paraalle Norjasivulle. Siellä kuvia, karttoja, hintoja ym. Drammenin seudulla ei paljoa nähtävää mielestäni ole. Joitakin loivia nyppylöitä joita ei vuoriksi voi kutsua. Idässä päin yleensä loivemmat erämaamaisemat, lännessä jylhää ja häikäisevän kaunista. Parasta Norjaa maisemallisesti on Trondheimistä etelään ja länteen, missä korkeimmat vuoret, turkoosit kosket, vuonot ja serpentiinitiet, mistä Norja tunnetaan. Mm. Geiranger, Peikkotie, Sognefjorden jne. mahtavaa seutua. Pojoisessa taas Lofootit ovat ykkönen. Jos menette yli laivalla Vaasasta Uumajaan, kannattaa suunnata Åren kautta Trondheimiin ja sieltä etelään päin. Kauniit maisemat alkaa sitten jo ennen Norjaan saapumista ja mitä lähemmäs Norjan rajaa saapuu, sitä paremmat maisemat Ruotsin puolella. Linkistä löydät lisää tietoa. 20 v Norjassa matkaillut.
- siitä etelään
Motoristin näkökulmasta, kannattaa ajaa Trondheimiin ja siitä keula etelään. Hyviä pätkiä löytyy kun vetään viivoittimella viivan välille Geiranger - Lysebotn ja välttää kaikkia E-alkuisia teitä. Vältä tunneleita ja käytä lau lauttoja (halpoja motoristille). Vuoria Norjassa ei ole mutta sitäkin hienompia maisemia... Trondheimista pohjoiseen ei ole motoristille pahemmin fiboja odotettavissa yksittäisiä tähdenlentoja lukuunottamatta. Tuossa on linkki, josta löytyy pikkuisen infoa:
http://www.ducatibikes.com/index.php/Norja- vuoria!
Oliko tuo vitsi? Kyllä Norjassa vuoria löytyy. Veikkei nyt ihan 8000 metrisiä, niin kyllä 2,5 km korkeat huiput on jo vuoria. Trondheimistä lähtee E6 tie etelään, jota ei kannata välttää. Noin 50 km etelään ajettaessa alkaa upeat maisemat ja yhä paremmaksi muuttuu. Tie kulkee jokivarsien vierellä ja jossain vaiheessa nousee pikkuhiljaa korkealle Dovrefjell- ylängölle, mitä jatkuu kymmeniä kilometrejä.
Dåmbos nimisellä paikkakunnalla kannattaa kääntyä länteen Åndalsnesiiin. Matkalla upea koski ja joki kulkee tien vierellä. Sieltä Peikkotielle, joka tunnettu serpentiinimutkistaan ja mahtavista maisemistaan. Vuoren yli ajattua tie jatkuu kohti Geirangeriá. Matkalla lautta, vuoren ylitys ja huikaiseva Kotkantie alas Geirangerin vuonolle, jota sanottu maailman kauneimmaksi. Satamasta lähtee säännöllisesti turistiveneitä vuonolle, jolla kannattaa poiketa pikku kierroksella. Geirangerista matka jatkuu nousuna vuoren yli. Ylhäällä maksullinen sivutie Dalsnipalle, jossa näköalapaikka 1,5 km korkeudessa alas laaksoon. Sen jälkeen kannattaa suunnata kohti Styrniä ja Gaulangerfjellin ylitystien (serpentiinimutkia alas) kautta Balestrandiin ja Sognefjordenille, joka maailman pisin vuono.
Songdal - Laerdal kautta pääsee maailman pisintä maantietunnelia (24,5 km) pitkin Aurdaliin, jossa Flåmin kuuluisa rautatienpätkä. Junalla pääsee matkustamaan vuorenrinteitä huikaisevan maiseman halki - jos kantti kestää. Kaikkien näiden reittien varrella turkooseja koskia, vuoria, laaksoja, vuonoja, lampaita ja elämyksiä.
Sieltä sitten esim. Geilo, Gol, Fagernes, Gjovik kautta E6:lle ja kotiin, jos aikataulu ei enää riitä. Tässä vain esimerkki. Alla jotain karttalinkkejä.
http://www.saunalahti.fi/samit3/kartta/norjan.html - joten et tiedä
vuoria! kirjoitti:
Oliko tuo vitsi? Kyllä Norjassa vuoria löytyy. Veikkei nyt ihan 8000 metrisiä, niin kyllä 2,5 km korkeat huiput on jo vuoria. Trondheimistä lähtee E6 tie etelään, jota ei kannata välttää. Noin 50 km etelään ajettaessa alkaa upeat maisemat ja yhä paremmaksi muuttuu. Tie kulkee jokivarsien vierellä ja jossain vaiheessa nousee pikkuhiljaa korkealle Dovrefjell- ylängölle, mitä jatkuu kymmeniä kilometrejä.
Dåmbos nimisellä paikkakunnalla kannattaa kääntyä länteen Åndalsnesiiin. Matkalla upea koski ja joki kulkee tien vierellä. Sieltä Peikkotielle, joka tunnettu serpentiinimutkistaan ja mahtavista maisemistaan. Vuoren yli ajattua tie jatkuu kohti Geirangeriá. Matkalla lautta, vuoren ylitys ja huikaiseva Kotkantie alas Geirangerin vuonolle, jota sanottu maailman kauneimmaksi. Satamasta lähtee säännöllisesti turistiveneitä vuonolle, jolla kannattaa poiketa pikku kierroksella. Geirangerista matka jatkuu nousuna vuoren yli. Ylhäällä maksullinen sivutie Dalsnipalle, jossa näköalapaikka 1,5 km korkeudessa alas laaksoon. Sen jälkeen kannattaa suunnata kohti Styrniä ja Gaulangerfjellin ylitystien (serpentiinimutkia alas) kautta Balestrandiin ja Sognefjordenille, joka maailman pisin vuono.
Songdal - Laerdal kautta pääsee maailman pisintä maantietunnelia (24,5 km) pitkin Aurdaliin, jossa Flåmin kuuluisa rautatienpätkä. Junalla pääsee matkustamaan vuorenrinteitä huikaisevan maiseman halki - jos kantti kestää. Kaikkien näiden reittien varrella turkooseja koskia, vuoria, laaksoja, vuonoja, lampaita ja elämyksiä.
Sieltä sitten esim. Geilo, Gol, Fagernes, Gjovik kautta E6:lle ja kotiin, jos aikataulu ei enää riitä. Tässä vain esimerkki. Alla jotain karttalinkkejä.
http://www.saunalahti.fi/samit3/kartta/norjan.htmlEnsinnäkin E6 on Norjan tylsin tie - isoa suoraa tietä, jossa ei ole mitään nähtävää. Kotilokuskin näkökulmasta se voi olla hieno ja "haastava", mutta motoristin näkökulma se on vain yksi helvetin suora tie, jossa on muutama onneton mäki.
Eli Trondheimista ensin suunnaksi E39 etelään ja mielummin sen rinnakkainen kinttupolku rantaviivaa polveillen. Välillä voi poiketa vaikka 65-tien kautta kohti Kristiansundia ja ajaa Moldeen yöksi Atlantic Road:n kautta. Moldesta on sitten nätti pujotella pariakin kinttupolkua pitkin Geirangerin kukkuloille hakemaan yöpuuta: E39, 650, 63 tai 64, 63. Illalla voi sitten poiketa pummilla kello 18:00 jälkeen Dalsnippalle kattelee maisemia ja sää sen sallii.
Geirangerista käsin voi tehdä lenkin ilman laukkuja seuraavana päivänä: Ensin tylsää 15-tietä Lom:n ja 51-tien kautta Fagernesiin. 51-tie polveilee Jotunheimin ylängön itäpuoltapitkin. Sieltä E16-tietä Songdaliin ja jos haluaa, niin voi koukata Årdalin kautta. Sieltä sitten takaisin Lom:iin Jotunheimin läpi (tie 55). Lom:sta taas tylsää 15-tietä takaisin Geirangeriin. Matkaa taitaa tulla 550 km ja matkan varrella aika kivoja maisemia ja ajopätkiä.
Kevyemi vaihtoehtoreitti on käydä ajamassa vanha Strynjefjeltin tie (258), joka menee Strynin kesähiihtokeskuksen kautta ja täällä näkee lunta 100 %:sti vielä elokuussakin!
Geirangerista voi jatkaa Styniin ja sieltä Songdal - Laerdalin kautta ---- ei ei ei tunneliin vaan sinne vanhalle tielle , jossa on jotain muutakin nähtävää kuin haiseva, likainen ja pimeä tunneli. Eli Leardalista käännytäänkin Erdaliin, josta löytyy tämän maailman kolkan jyrkimmät nousut ja niissä ei sitten keskimäärin kovinkaan monta kotiloa möngi mutkissa vastaan!
Vaihtoehtona on ajaa Songefjord päästä päähän - kivan mutkaista, mutta ruuhkaista. Kolmas vaihtoehto on ajaa Dragsvikin lautalla vuonon yli Vik:iin ja sieltä Voss:n kautta etelään. Kivoja 13-tien varrella olevia lenkkejä saa aikaiseksi, kun koukkaa vaikkapa 572 (Ulvik). Navigaattoriin tässä vaiheessa kannattaa laittaa kohteeksi Lysebotn Brokken kautta ja koittaa itse vältellä kaikkia E-alkuisia teitä. Silloin osuus yleensä aika nappiin reittivalinnassa.
Lysebotn on Norjan ainut "oikea" serpentiinitie ja siinä on vääntöä kuin missä tahansa Alppitiessä. Ainut ero alppiteihin on sen lyhyys ja vähäinen korkeus. Lysebotnista sitten kannattaa jatkaa matkaa lautalla Stavangerin suuntaa.
- NORJAAN
Reissu heitetty...
kiitän ja kumarran vastauksista
tevr motoristi
ps kiva reissu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,724261Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt182726Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu242447Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod152422Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1082240Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1092183Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e992141Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.6081943MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,141925Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S231683