MOOTTORIPYÖRÄLLÄ

NORJAAN

aikomus lähteä Vaasasta suuntana Norjan keskiosa aikaa n.viikko.Reittiehdotuksia ja mitä kannaattaa ehdottomasti nähdä...mahd yöpymispaikkasuosituksia jne...kiitos etutukäteen

8

5094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terve!

      Suosittelen Vaasasta yli ruotsiin Tai yläkautta tornio-haaparanta. Pohjoisruotsissa ei kyllä paljoa nähtävää ole mutta Ruotsi-Norja ylityspaikaksi suosittelen ehdottomasti VT2 tiellä Charlottenberg-Eda kohtaa. Siitä about tunti Klöftan alueelle missä tällä hetkellä itse asustelen. Täältä Osloon 37 km.

      Norjan roundtripiksi suosittelen: (kaiva kartta esiin) Oslo, Drammen Rjukan, sit Tietä 13 / E134 Pohjoseen, Lenkki Bergenin kautta taikka suunta itään Tietä nr 7, E6 asti. Silloin olet kiertänyt melkeinpä koko keskinorjan.

      Sähköpostiin voin lähettää kuvia kyseiseltä reitiltä.

      • Flåm'issa

        kun siellä kerran asustelet, opit vielä sinäkin jotain.


    • Länsi-Vuonoille

      Tässä sulle linkki paraalle Norjasivulle. Siellä kuvia, karttoja, hintoja ym. Drammenin seudulla ei paljoa nähtävää mielestäni ole. Joitakin loivia nyppylöitä joita ei vuoriksi voi kutsua. Idässä päin yleensä loivemmat erämaamaisemat, lännessä jylhää ja häikäisevän kaunista. Parasta Norjaa maisemallisesti on Trondheimistä etelään ja länteen, missä korkeimmat vuoret, turkoosit kosket, vuonot ja serpentiinitiet, mistä Norja tunnetaan. Mm. Geiranger, Peikkotie, Sognefjorden jne. mahtavaa seutua. Pojoisessa taas Lofootit ovat ykkönen. Jos menette yli laivalla Vaasasta Uumajaan, kannattaa suunnata Åren kautta Trondheimiin ja sieltä etelään päin. Kauniit maisemat alkaa sitten jo ennen Norjaan saapumista ja mitä lähemmäs Norjan rajaa saapuu, sitä paremmat maisemat Ruotsin puolella. Linkistä löydät lisää tietoa. 20 v Norjassa matkaillut.

      • se linkki vielä

    • siitä etelään

      Motoristin näkökulmasta, kannattaa ajaa Trondheimiin ja siitä keula etelään. Hyviä pätkiä löytyy kun vetään viivoittimella viivan välille Geiranger - Lysebotn ja välttää kaikkia E-alkuisia teitä. Vältä tunneleita ja käytä lau lauttoja (halpoja motoristille). Vuoria Norjassa ei ole mutta sitäkin hienompia maisemia... Trondheimista pohjoiseen ei ole motoristille pahemmin fiboja odotettavissa yksittäisiä tähdenlentoja lukuunottamatta. Tuossa on linkki, josta löytyy pikkuisen infoa:
      http://www.ducatibikes.com/index.php/Norja

      • vuoria!

        Oliko tuo vitsi? Kyllä Norjassa vuoria löytyy. Veikkei nyt ihan 8000 metrisiä, niin kyllä 2,5 km korkeat huiput on jo vuoria. Trondheimistä lähtee E6 tie etelään, jota ei kannata välttää. Noin 50 km etelään ajettaessa alkaa upeat maisemat ja yhä paremmaksi muuttuu. Tie kulkee jokivarsien vierellä ja jossain vaiheessa nousee pikkuhiljaa korkealle Dovrefjell- ylängölle, mitä jatkuu kymmeniä kilometrejä.

        Dåmbos nimisellä paikkakunnalla kannattaa kääntyä länteen Åndalsnesiiin. Matkalla upea koski ja joki kulkee tien vierellä. Sieltä Peikkotielle, joka tunnettu serpentiinimutkistaan ja mahtavista maisemistaan. Vuoren yli ajattua tie jatkuu kohti Geirangeriá. Matkalla lautta, vuoren ylitys ja huikaiseva Kotkantie alas Geirangerin vuonolle, jota sanottu maailman kauneimmaksi. Satamasta lähtee säännöllisesti turistiveneitä vuonolle, jolla kannattaa poiketa pikku kierroksella. Geirangerista matka jatkuu nousuna vuoren yli. Ylhäällä maksullinen sivutie Dalsnipalle, jossa näköalapaikka 1,5 km korkeudessa alas laaksoon. Sen jälkeen kannattaa suunnata kohti Styrniä ja Gaulangerfjellin ylitystien (serpentiinimutkia alas) kautta Balestrandiin ja Sognefjordenille, joka maailman pisin vuono.

        Songdal - Laerdal kautta pääsee maailman pisintä maantietunnelia (24,5 km) pitkin Aurdaliin, jossa Flåmin kuuluisa rautatienpätkä. Junalla pääsee matkustamaan vuorenrinteitä huikaisevan maiseman halki - jos kantti kestää. Kaikkien näiden reittien varrella turkooseja koskia, vuoria, laaksoja, vuonoja, lampaita ja elämyksiä.

        Sieltä sitten esim. Geilo, Gol, Fagernes, Gjovik kautta E6:lle ja kotiin, jos aikataulu ei enää riitä. Tässä vain esimerkki. Alla jotain karttalinkkejä.

        http://www.saunalahti.fi/samit3/kartta/norjan.html


      • joten et tiedä
        vuoria! kirjoitti:

        Oliko tuo vitsi? Kyllä Norjassa vuoria löytyy. Veikkei nyt ihan 8000 metrisiä, niin kyllä 2,5 km korkeat huiput on jo vuoria. Trondheimistä lähtee E6 tie etelään, jota ei kannata välttää. Noin 50 km etelään ajettaessa alkaa upeat maisemat ja yhä paremmaksi muuttuu. Tie kulkee jokivarsien vierellä ja jossain vaiheessa nousee pikkuhiljaa korkealle Dovrefjell- ylängölle, mitä jatkuu kymmeniä kilometrejä.

        Dåmbos nimisellä paikkakunnalla kannattaa kääntyä länteen Åndalsnesiiin. Matkalla upea koski ja joki kulkee tien vierellä. Sieltä Peikkotielle, joka tunnettu serpentiinimutkistaan ja mahtavista maisemistaan. Vuoren yli ajattua tie jatkuu kohti Geirangeriá. Matkalla lautta, vuoren ylitys ja huikaiseva Kotkantie alas Geirangerin vuonolle, jota sanottu maailman kauneimmaksi. Satamasta lähtee säännöllisesti turistiveneitä vuonolle, jolla kannattaa poiketa pikku kierroksella. Geirangerista matka jatkuu nousuna vuoren yli. Ylhäällä maksullinen sivutie Dalsnipalle, jossa näköalapaikka 1,5 km korkeudessa alas laaksoon. Sen jälkeen kannattaa suunnata kohti Styrniä ja Gaulangerfjellin ylitystien (serpentiinimutkia alas) kautta Balestrandiin ja Sognefjordenille, joka maailman pisin vuono.

        Songdal - Laerdal kautta pääsee maailman pisintä maantietunnelia (24,5 km) pitkin Aurdaliin, jossa Flåmin kuuluisa rautatienpätkä. Junalla pääsee matkustamaan vuorenrinteitä huikaisevan maiseman halki - jos kantti kestää. Kaikkien näiden reittien varrella turkooseja koskia, vuoria, laaksoja, vuonoja, lampaita ja elämyksiä.

        Sieltä sitten esim. Geilo, Gol, Fagernes, Gjovik kautta E6:lle ja kotiin, jos aikataulu ei enää riitä. Tässä vain esimerkki. Alla jotain karttalinkkejä.

        http://www.saunalahti.fi/samit3/kartta/norjan.html

        Ensinnäkin E6 on Norjan tylsin tie - isoa suoraa tietä, jossa ei ole mitään nähtävää. Kotilokuskin näkökulmasta se voi olla hieno ja "haastava", mutta motoristin näkökulma se on vain yksi helvetin suora tie, jossa on muutama onneton mäki.

        Eli Trondheimista ensin suunnaksi E39 etelään ja mielummin sen rinnakkainen kinttupolku rantaviivaa polveillen. Välillä voi poiketa vaikka 65-tien kautta kohti Kristiansundia ja ajaa Moldeen yöksi Atlantic Road:n kautta. Moldesta on sitten nätti pujotella pariakin kinttupolkua pitkin Geirangerin kukkuloille hakemaan yöpuuta: E39, 650, 63 tai 64, 63. Illalla voi sitten poiketa pummilla kello 18:00 jälkeen Dalsnippalle kattelee maisemia ja sää sen sallii.

        Geirangerista käsin voi tehdä lenkin ilman laukkuja seuraavana päivänä: Ensin tylsää 15-tietä Lom:n ja 51-tien kautta Fagernesiin. 51-tie polveilee Jotunheimin ylängön itäpuoltapitkin. Sieltä E16-tietä Songdaliin ja jos haluaa, niin voi koukata Årdalin kautta. Sieltä sitten takaisin Lom:iin Jotunheimin läpi (tie 55). Lom:sta taas tylsää 15-tietä takaisin Geirangeriin. Matkaa taitaa tulla 550 km ja matkan varrella aika kivoja maisemia ja ajopätkiä.

        Kevyemi vaihtoehtoreitti on käydä ajamassa vanha Strynjefjeltin tie (258), joka menee Strynin kesähiihtokeskuksen kautta ja täällä näkee lunta 100 %:sti vielä elokuussakin!

        Geirangerista voi jatkaa Styniin ja sieltä Songdal - Laerdalin kautta ---- ei ei ei tunneliin vaan sinne vanhalle tielle , jossa on jotain muutakin nähtävää kuin haiseva, likainen ja pimeä tunneli. Eli Leardalista käännytäänkin Erdaliin, josta löytyy tämän maailman kolkan jyrkimmät nousut ja niissä ei sitten keskimäärin kovinkaan monta kotiloa möngi mutkissa vastaan!

        Vaihtoehtona on ajaa Songefjord päästä päähän - kivan mutkaista, mutta ruuhkaista. Kolmas vaihtoehto on ajaa Dragsvikin lautalla vuonon yli Vik:iin ja sieltä Voss:n kautta etelään. Kivoja 13-tien varrella olevia lenkkejä saa aikaiseksi, kun koukkaa vaikkapa 572 (Ulvik). Navigaattoriin tässä vaiheessa kannattaa laittaa kohteeksi Lysebotn Brokken kautta ja koittaa itse vältellä kaikkia E-alkuisia teitä. Silloin osuus yleensä aika nappiin reittivalinnassa.

        Lysebotn on Norjan ainut "oikea" serpentiinitie ja siinä on vääntöä kuin missä tahansa Alppitiessä. Ainut ero alppiteihin on sen lyhyys ja vähäinen korkeus. Lysebotnista sitten kannattaa jatkaa matkaa lautalla Stavangerin suuntaa.


    • NORJAAN

      Reissu heitetty...
      kiitän ja kumarran vastauksista
      tevr motoristi
      ps kiva reissu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      119
      2744
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      87
      2411
    3. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      65
      1880
    4. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      56
      1807
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      172
      1785
    6. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      158
      1586
    7. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1576
    8. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1393
    9. Jokainen suomalainen on velvollinen puolustamaan Suomea

      Kaikilla Suomen kansalaisilla on maanpuolustusvelvollisuus eli velvollisuus osallistua Suomen puolustamiseen. Miesten m
      NATO
      388
      1311
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      28
      1279
    Aihe