Rivitalon ostamisesta?

-kysymyksiä-

Rivitalon osto siis haaveissa, mutta muutamia kysymyksiä olisi..

Eräs rivitalo olisi myytävänä 98m2 ja hintapyyntö 139 900e, paljonko tuosta voisi tarjota?

Kiinteistöhuolto hoidetaan itse tuossa taloyhtiössä, onko kenellä siitä kokemusta? Onko paljon vaivaa, ja mitä kaikkea siihen kuuluu?

Takaovien ja vesimittarien uusiminen on pian ajankohtaista, onko kovin kallista?

Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon rivitaloa ostettaessa? Mitä kysyä yms..

Asunto olisi siis ensimmäinen, ja kysymyksiä paljon..

Kiitos asiallisista vastauksista!

22

11089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auttaa.

      Laita hakusanaksi "asunnon ostaminen", niin saat enemmän tietoa kuin jaksat lukea. Vaikka tuo:

      http://www.nicehouse.fi/kuluttaja/asuminen/osto.htm

      Tarjota voit vaikka 10€. Se on ihan sinusta kiinni paljonko tarjoat. Eri asia on sitten se, saatko sen asunnon tarjoamallasi hinnalla. Mitää yleispätevää neuvoa tarjouksen suuruudesta ei voi antaa. Riippuu niin monista asioista. Onko hinta alunperin kohdallaan, onko haluttu asunto, onko myyjällä kiire myydä, jne, jne.

      Ovien ja vesimittarien uusiminen ei ole mikään suuri remontti. Enemmän ratkaisee, mitä remontteja taloyhtiössä on lähiaikoina tehty, ja mitä on mahdollisesti tulossa.

      • Auttaa.

        Unohtui tuo kiinteistöhuolto. Sellainen järjestely, että asukkaat hoitavat, voi toimia tai sitten ei. Riippuu paljolti talon muista asukkaista ja heidän aktiivisuudestaan. Oma mielipiteeni on, että jos vähänkin isompi yhtiö, eli enemmän kuin kaksi taloa, niin itse en ostaisi sellaisesta yhtiöstä asuntoa.


      • mikkoset

        Aikamoinen hintahaitari näissä rivitaloissa ainakin Lahdessa. Olen käynyt katsomassa isohkoja rivitaloasuntoja
        n. 10 viimeisen 3 kk sisällä. Kuntokartoitukset puuttuu, tulevat remontit ylimalkaisesti määritelty..
        70-80 luvun kaksitasorivitaloissa ilmastointi ongelmia. Alin kerros maansisällä, joka tehty ilman kosteuseristeitä,
        ja sen huomaa. Huoneilma tuoksuu maalta ja kostealta..suosittelen 90 luvun lopussa rakennettuja rivitalohuoneistoja. Rakentamisen taso aivan eri luokkaa!!


      • meikäläiselle
        Auttaa. kirjoitti:

        Unohtui tuo kiinteistöhuolto. Sellainen järjestely, että asukkaat hoitavat, voi toimia tai sitten ei. Riippuu paljolti talon muista asukkaista ja heidän aktiivisuudestaan. Oma mielipiteeni on, että jos vähänkin isompi yhtiö, eli enemmän kuin kaksi taloa, niin itse en ostaisi sellaisesta yhtiöstä asuntoa.

        En ostasi pikkuyhtiöstä. Asuntoja pitäisi olla vähintään pari-kolmekymmentä, sellaisissa on jo tajuttu se että ihmisillä on erilaisia tarpeita ja elämäntilanteita, joten hommat hoituu paremmin kun välttämättömät työt ostetaan huoltoyhtiöstä ja VAPAAEHTOISET voivat talkoohengessä keventää kokoyhtiön edun nimissä työkuormaa sopivissa asioissa.


    • jotain tämmöistä

      Riippuu vähän, missä tuo asunto on, mutta 125-130 voisi olla kohtuullinen hinta. Voit tietysti tarjota vielä vähemmän, koska myyjä sitten vaan hylkää tarjouksesi ja ehdottaa ehkä uutta hintaa. Aloita mahdollisimman pienellä hinnalla ja käy kauppaa rohkeasti - sinä et siinä voi hävitä.
      Kiinteistöhuolto hoidetaan melkein kaikissa rivareissa nykyään asukkaiden toimesta. Siihen kuuluu vuoroviikoin nurmikoiden ajamista, pihatalkoot pari kertaa vuodessa. Talvella jokainen luo lumet omalta alueeltaan. Ei ollenkaan paha homma ja säästö on suuri vuosittain.
      Takaovien ja mittarien uusiminen ei tule kovinkaan kalliiksi. Lue isännöitsijän todistus, toimintekertomus ja tase ennenkuin teet lopullista päätöstä.

      • Ei pidä paikkaansa

        Väitteesi, että kiinteistöhuolto pääsääntöisesti hoidetaan itse, ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla pidä paikkaansa. Ja siihen huoltoon kuuluu kyllä muutakin, kuin omilta alueilta lumen kolaaminen. Mm. parkkipaikat, yleiset alueet, mittareiden luvut, roskien siivoamiset, hiekoitukset jne. Listaa voisi jatkaa. Itse asuin yhtiössä, jossa oli 15 asuntoa, ja hoidimme hommat itse. Siis käytännössä muutama asukas hoiti hommat. Kun myin asunnon pois, niin päätin, että ei enää koskaan samanlaiseen. Jatkuvaa kädenvääntöä hommien hoitamisesta.


      • täällä paikkaansa
        Ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Väitteesi, että kiinteistöhuolto pääsääntöisesti hoidetaan itse, ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla pidä paikkaansa. Ja siihen huoltoon kuuluu kyllä muutakin, kuin omilta alueilta lumen kolaaminen. Mm. parkkipaikat, yleiset alueet, mittareiden luvut, roskien siivoamiset, hiekoitukset jne. Listaa voisi jatkaa. Itse asuin yhtiössä, jossa oli 15 asuntoa, ja hoidimme hommat itse. Siis käytännössä muutama asukas hoiti hommat. Kun myin asunnon pois, niin päätin, että ei enää koskaan samanlaiseen. Jatkuvaa kädenvääntöä hommien hoitamisesta.

        Ei täältä Turun liepeiltä tahdo löytää asuntoa, jossa asukkaat ei itse hoitaisi kiinteistöä.
        Ei minua ianakaan se kiinteistönhuolto ole kovin paljoa rasittanut, eikä tunnu lainkaan vastenmieliseltä.


      • on puheet...

        "Kiinteistöhuolto hoidetaan melkein kaikissa rivareissa nykyään asukkaiden toimesta."

        Itse en kyllä tiedä montaakaan missä kaikki hoidetaan itse.Meillä jopa yhteiset nurmetkin leikataan huoltoyhtiön toimesta.Asuntokohtaisen etu/takapihan hoitaa asukkaat itse.En edes muuttaisi yhtiöön missä kaikki hoidettaisiin itse. Veljeni asui rivitaloyhtiössä jossa puolet asukkaista eläkeläisiä tai josssain 8-16 hommissa ja äänestivat joka vuosi että kaikki hoidetaan itse.Oikein keksimällä keksi korjattavaa että olisi jotain kesähommia.Veljeni matkustelevana uraputkiihmisenä muuttikin sitten pois.


      • en lähtisi
        täällä paikkaansa kirjoitti:

        Ei täältä Turun liepeiltä tahdo löytää asuntoa, jossa asukkaat ei itse hoitaisi kiinteistöä.
        Ei minua ianakaan se kiinteistönhuolto ole kovin paljoa rasittanut, eikä tunnu lainkaan vastenmieliseltä.

        Jos talossa asuu vain työikäisiä virkamiehiä, niin kyllähän ne hommat hoitelee jos osaavat. Mutta se on sitten toinen juttu kun jossain asunnossa asuu astmaa sairstava eläkeläinen, joka ei kykene kolaamaan tai edes lakaisemaan portaita ja toisessa asunnossa komennusmies, joka on jatkuvasti pois parin viikon pätkiä. Voi olla todella ahdistava ympäristö, jos ei halua tai kykene talkoilemaan. Talkoothan tarkoittavat vapaaehtoista osallistumista yhteisiin töihin, paitsi rivitalossa ne on pakollisia ;)


    • Etuovessa

      Taitaa olla 948156, vai menikö väärin?

      Nyt voivat kaikki kommentoida tarjottavaa summaa. :)

      Itselläni pistivät silmään kukkapenkit sokkelissa kiinni. Ei hyvä.

    • 1973

      täytyy varautua putkiremppaan 10-15 vuoden kuluessa.
      Se on todella kallista, koska se lasketaan neliöiden mukaan

      • enpä ostaisi

        kun vastikekin 118 e/kk, voipi tulla kalliiksi nykyisillä hinnoilla noinkin isossa asunnossa tai sitten täytyy paleltua. Kun ei ole edes takkaa tai leivinuunia.


      • ari11

        Niinpä, putkiremontti melko lähellä. Veljeni putkiremontti 110 m2 asunnossa teki 31.000 eur. Onko rivitaloyhtiössä tehty 5 vuoden remonttisuunnitelmat? Kun ostat uudehkon, et maksa kuin neliöistä, jotka ei pitkään aikaan vaadi mitään korjauksia. Isot remontit tulevat yhtä kalliiksi kuin että ostat uudehkon asunnon!!


      • sehän on hyvä
        enpä ostaisi kirjoitti:

        kun vastikekin 118 e/kk, voipi tulla kalliiksi nykyisillä hinnoilla noinkin isossa asunnossa tai sitten täytyy paleltua. Kun ei ole edes takkaa tai leivinuunia.

        Eipähän tarvi maksaa naapurien lämpöjä, minusta sähkölämmitys rivarissa on pelkästään positiivinen asia.


      • kannattaa miettiä
        ari11 kirjoitti:

        Niinpä, putkiremontti melko lähellä. Veljeni putkiremontti 110 m2 asunnossa teki 31.000 eur. Onko rivitaloyhtiössä tehty 5 vuoden remonttisuunnitelmat? Kun ostat uudehkon, et maksa kuin neliöistä, jotka ei pitkään aikaan vaadi mitään korjauksia. Isot remontit tulevat yhtä kalliiksi kuin että ostat uudehkon asunnon!!

        70-luvun talossa voi olla piankin tehtävissä putkiremontti (lämmitys, käyttövesi, viemärit), ehkä kattoremontti, mahdollisesti ikkunoiden ja ovien vaihto. Puuverhoilukin voi olla vaihtokunnossa. Ilmanvainto pitäisi saattaa nykypäivän tasolle jne.

        Rahaa on äkkiä menny saman verran kuin että olisikin ostanu uuden, mutta se on silti edelleen 40 vuotta vanha. Niille se on vähän eri asia jotka ovat ostaneet sen asunnon 40 vuotta sitten (maksoivat alle 100.000mk) ja asuneet halvalla vuosikymmeniä. Tilanne on ihan toinen niille jotka maksaa nyt 130.000€ ja siihen sitten muutamassa vuodessa 50.000€ remppakuluja.


      • Pekkiini

        Aikamoista nappikauppaa nuo Lahden asuntomarkkinat. Vastikekin 188e... lol


    • mikkoset

      tulevat remontit kannattaa huomioida. kuntokartoitus pitää olla tai pyydä myyjää tekemään. seuraavan viiden vuoden suunnitelma korjausten osalta tulee myös olla!!!

    • riitatalo

      Noin 1400€/neliö ei ole kovin kallis asunto, mutta pelkkien neliöiden ja hintapyynnin perusteella on täysin mahdoton sanoa onko hinta sopiva, halpa vai kallis.

      Yleensä aunnolle laitetaan sellainen hinta jolla se ollaan valmiita myymään, ehkä pikku tinkivaralla. Hintapyynnöstä voisi arvata että myyjä voisi kuvitella saavansa siitä vaikka 135.000€. Mutta yhtä hyvin 120.000€ pyynti voi mennä läpi, tai sitten voi olla että asunto on haluttu ja siitä on tarjottu jo 145.000€. Nyt on myyjän markkinat, kun lama on säikyttäny suuren joukon siirtämään asunnon vaihtohaaveitaan ja tarjontaa on melko niukalti

      Itse en ikikuuna lähtisi ainakaan pienehköön rivitaloyhtiöön, enkä varsinkaan paritaloon. Noissa kun tuppaa asumaan sellaisia ihmisä jotka haluaisivat asua omassa, mutta ovat yhtiössä kun eivät pysty hoitamaan kaikkea itse. Sitten kuitenkin eletään vähän kuin omassa eikä oikein ymmäretä asunto-osakeytiön toimintaperiaatteita. Tuota pitäisi jo huolestuttavana että kiinteistö hoidetaan itse. Talkoot on vapaaehtoisia, mutta tuollaisissa taloytiössä niistä on tehty käytönnössä pakollisia. Voi sitä vinoilun määrää kun et ole pystyny hoitamaan omaa kolausvuoroasi...

      Takaovi ja vesimittari ei nyt ihan hirveitä maksa asuntoa kohti, ehkä pari-kolme tonnia... riippuu vähän miten paljon taas on pakkotalkoita yms.

      • ogli

        Kiikarissa olisi 72 rakennettu rivari, johon ei ole suuria remppoja tehty. Mitäkähän on edessä?
        Vain vesijohdot ja huopakatto uusittu.
        Mitä isännöitsijältä kannattaa/voi kysyä?
        Kiinteistön hoidosta vastaavaakaan ei ole tiedossa.
        Auttakee tyhmää...


      • Tanja35
        ogli kirjoitti:

        Kiikarissa olisi 72 rakennettu rivari, johon ei ole suuria remppoja tehty. Mitäkähän on edessä?
        Vain vesijohdot ja huopakatto uusittu.
        Mitä isännöitsijältä kannattaa/voi kysyä?
        Kiinteistön hoidosta vastaavaakaan ei ole tiedossa.
        Auttakee tyhmää...

        Kysy onko rauhallista, mikäli rauhaa tahdot, mutta älä usko välittäjän myyntipuheita, kokemuksesta voin sanoa, että voivat aika pahastikin valehdella. Mene sen jälkeen kysymään talosta, onko täällä rauhallista ja millaisia seinänaapurit ovat. Mä itse ostin ns. rauhallisesta taloyhtiöstä rivarikämpän ja ikinä ei ole näin paljoa naapuri häirinnyt. Viime keväänä kyyläsi mm. makkarin ikkunan takana muna kourassa. Isännöitsijätoimisto ei tee käytännössä mitään :( Laittavat naapurille varoituksia. Mies itse kuvittelee olevansa normaali ja että tämä on hyvää naapurin välistä suhdetta. Ei se toiminta haittaisi, jossei mies muistuttaisi porsasta.


      • Hyvä konsti
        ogli kirjoitti:

        Kiikarissa olisi 72 rakennettu rivari, johon ei ole suuria remppoja tehty. Mitäkähän on edessä?
        Vain vesijohdot ja huopakatto uusittu.
        Mitä isännöitsijältä kannattaa/voi kysyä?
        Kiinteistön hoidosta vastaavaakaan ei ole tiedossa.
        Auttakee tyhmää...

        Hyvä teko syys käydä soittamassa jokaisen naapurin ovikelloa :) Jos pihalla hiippailee alkuillasta paljon "mäyräkoiran ulkoiluttajia" tai nuoriso laumaantuu piha-alueella tai joka toinen oven aukasia on selvästi kännissä, niin voi olla rauhatonta seutua.

        Samalla näkee että kuinka paljon on kyylääjiä, ovea ei avata mutta verhot heiluu.


    • 56m215v

      meillä lumenajot rivarien palotieltä hoitaa taloyhtiön maksama urakoitsija.samoin nurmikot jos et itse leikkaa omaasi.tiet hiekoittaa joku joka ehtii.nuo remontit voi maksaa nousseessa vastikkeessa.itse maksoin alumiinisen terassinoven laskulla heti pois 900 € kestää paremmin etelän puolella kun mdf tms ovi.käytännössä ikuinen.ei huoltomaalaamista.kannattaa katsoa että isoimmat rempat on tehty ennen kun ostat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe