Liian vanha toimitusharjoitteluun?

Ura vaihtoon

Olen lastentarhanopettaja, mutta viime vuosina olen haaveillut toimittajan työstä. Olen tehnyt muutaman freelancer-jutun, mutta freelancer-toimittajaksi en ainakaan nyt haluaisi. Minulla olisi taloudellisesti mahdollista elää jonkin aikaa (6-12 kk) harjoittelijan palkalla, kun ei tämä omakaan palkka päätä huimaa. Haluaisin siis toimitusharjoittelijaksi. Mikäli en saisikaan ilmaa siipieni alle, voisin harjoittelun jälkeen palata lastentarhaan töihin.

Mitä mieltä olette tai onko jollakulla kokemusta, onko 34-vuotias liian vanha toimitusharjoittelijaksi?

Olen koulutukseltani lastentarhanopettaja eli yliopistokoulutuksen saanut. Olenko ylikoulutettu toimitusharjoittelijaksi?

Entä miten paikkaa kannattaisi hakea? Tiedän, mihin lehteen haluan, joten otanko vain yhteyttä päätoimittajaan ja kysyn...?

7

1323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteyttä vaan

Senkun soitat lehteen, johon haluat. Et sinä siinä mitään menetä.

• auts II

Toimittajilla kyllä pitäisi olla "oikea" akateeminen tutkinto, ei mitään alempaa tutkintoa. Kuukausipalkkaa nauttivaksi harjoittelijaksi on vaikea päästä, koska ammattikorkeat ja ammattiopistot yliopistoista puhumattakaan syytävät toinen toistaan enemmän ilmaisia harjoittelijoita toimituksiin. Mutta etpä tosiaan mitään menetä jos kysyt lähimmästä lehdestä.

• exucefus

Hei, ota yhteyttä lehteen johon haluat! 34-vuotias, olet vasta elämäsi alussa, ehdit tehdä vielä vaikka mitä ja sitä parempi, kun tiedät mitä haluat tehdä!! Älä epäröi, tartu hetkeen!
      Laitoin oman elämäni uusiksi paljon vanhempana kuin sinä, kaikki ei käynyt kuten kuvittelin, mutta päivääkään en kadu:)!

• Ura vaihtoon

Kiitos kannustuksesta. Lähipiiristä sitä ei sada. :( Tutkintoni on tosiaan alempi korkeakoulututkinto, mutta tutkinto kuitenkin. Käsittääkseni osa toimittajista on aivan vailla tutkintoa, joskin taitavat olla vanhempaa sukupolvea.

• Steffen

Jälkeenpäin kadut korkeintaan sitä jos et yrittänyt. Jos tulee seinä vastaan, niin sitten tulee. Sen jälkeen arvioit vaihtoehtoja uudelleen. Oman alansa voi löytää vähän myöhemminkin, niin kävi myös mulle. Välillä sitä joku vähän ihmettelee, mutta mitäpäs siitä? Pääasia etten itse ihmettele, vaan teen sitä työtä minkä lopulta tunnen oikeaksi.

Onhan se työllistyminen vaikeampaa ilman alan tutkintoa, mutta ei se todellakaan mikään este ole. Vähän tuuria matkaan tarvitaan, mutta kun sitä löytyy, niin lopulta ei tiedä mistä itsensä löytää. Hyvällä tuurilla se paikka on juuri se homma mitä on aina halunnut tehdä.

• Matson1

Anna palaa vaan. Toimittajan työhön ei ole muodollisia pätevyysvaatimuksia. Ilmeisesti olit kiinnostunut lehtipuolesta?

Jotkin välineet saattavat toivoa akateemista loppututkintoa, joku jopa edellyttää sitä, mutta jos olet huippu hommassa, niin loppupeleissä ratkaisevat vain näytöt. Toimitusharjoittelun suhteen ei varmasti ratkea tutkintoon. Vakinaistamisen suhteen olen kuullut, että eräs maakuntalehti sitä edellyttäisi.

Toimittajat ovat taustaltaan kaikkea maan ja taivaan välillä. Tässä muutaman urani varrella tapaamani kollegan koulutustaustat: diplomi-insinööri, valtiotieteiden yo, varatuomari, ylioppilas, AMK-viestintä, lastentarhanopettaja, pappi.

• jll

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4473
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3238
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2904
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2707
    5. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2590
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2549
    7. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2517
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2285
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2075
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1727
    Aihe