Ihan pakko hehkuttaa

Napin_emäntä

Minulla kohta kaksi vuotias pyrre uros. Muuten ihana ja kiltti koira, mut omalta tontilta poistuttaessa ihan kamala. Ei tottele, vetää, poukkoilee, ei katse kontaktia.

Tänään kävin ostamassa kuono-pannan. M&M:stä ihan perusmalli, 5,90€.

Ja poika oli kuin unelma lenkillä! Siis edelliseen olkapäitä melkein irti repivään poukkoiluun, vetämiseen ja jatkuvaan taisteluun verrattuna.

Tosin edelleen katsekontakti hukassa, mut iloinen ja kannustava kehuminen näyttää tepsivän.

Omalla pihalla ja kotona sisällä minä olen pomo, siihen koira on tottunut. Ja toivottavasti ymmärtää nyt myös sen, että pihapiiristä poistuttaessa minun valta jatkuu sinnekkin.

Voimia ja jaksamista ja paljon mukavia hetkiä kaikille laumisten omistajille koiriensa kanssa.

6

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juustopään omistaja

      koirasta. Kuonopannan kanssa koira hinkkaa kuonoaan joka paikkaan. Ilman sitä loikkii kuin villivarsa ja poukkoilee. Kotona säyseämpi ja lenkillä ns kävelevä katastrofi. Miten teillä suhtaudutaan toisiin koiriin

      • Napin_emäntä

        Kuonopantaan tottui varsin nopeesti. Herkkuja naposteltiin se päässä. Toki viel välil (sisällä, lähtien tai takas tulles, ei ulkona) pitää tassulla kokeilla et saisko sen pois mut lopettaa ku komentaa "ei". Sen tuo koira osaa. Ja "autoon". Häkistä ku haen ni tottelee myös "sisälle", eli juoksee häntä suorana kuistille. Jotkut komennot menee hyvin perille, joitain ei meinaa omaksua lainkaan.

        Yli-iloisella äänellä kun kehun "hyvä poika, hyvä Nappi" ja jne jne niin toimii paremmin. Tuon koiran saa vaik kirota alimpaan helvettiin iloisella äänellä ni tuo vaan heiluttaa häntäänsä.

        Tosi vaihtelevasti suhtautuu toisiin koiriin. Isokokoiset pystykorvat tosi pahoja, net pitää murista ja yrittää mennä päälle. Pienet ei kiinosta. Nartut näyttää suvaitsevan paremmin. Pentu koirat ei juuri kiinosta. Koirapuistossa odottaa toisten koirien tekevän aloitteen. Itsekseen vain nuuskiii hajuja ja merkkoo kaiken mahdollisen.

        Tämä jo vuoden verran "liponut" juoksulla olevien narttujen pissat. Ilmeisen varhain kypsynyt poika mulla.

        Monta pulmaa ja hankaluutta meil on ollut Napin kans. Mut silti, mitä olen muiden laumisten omistajien kans keskustellut, niin helppo tapaus tuo mun Nappi laumikseksi on.


      • juustopään omistaja

        tuohon meidän kossin toimintaan. Kävelevä katastrofi ehkä hiukan karkeahko ilmaisu. Juippi kyllä poukkoilee sinne tänne, mutta saattaa mennä jopa "ihmisiksi". Riippuen päivästä. Toisille koirille rähjää, niin kauan kun pääsee nenät vastakkain. Nenätysten leikkii koirien kanssa - eikä ole vielä ollut vihainen vaikka nenille on tullutkin.
        Arka tämä meidän poika on ollut ( johtuen aiemmista olosuhteista - tullut n. vuosi sitten meille), mutta olemme sosialistaneet tätä heeboa ihan kympillä eli kuljettaneet joka paikassa mukana. Ja tuloksia on tullut. Enään ei pelätä kuin rullasuksia ja joitain erikoisempia juttuja.

        Todella palkitsevaa on ollut kun kaveri alkoi tottua meidän hullunkuriseen perheeseen ja leikkiä sekä ylipäätänsä syödä kunnolla. Koiralla ei heilu häntä vaan koko perä kun tuttuja näkyy...


      • juustopään omistaja

        kirjoittelemaan niin kirjoitampa vielä tämänkin. JOku viittasi aiemmin, että pitänee olla yhteydessä ongelmakoiriin erikoistuneisiin tahoihin. Meillä on ainakin oltu sekä kasvattajaan että erääseen eläinten kouluttajaan tms. Ja jos aikataulu yms muut kiireet antavat periksi niin himokselle mennään.

        Kertokaa tekin jotain positiivisia kokemuksia jaettavaksi!!!


    • waraudu

      Koira tottuu kyllä siihen kuonopantaankin. Parempi olisi keskittyä koulutukseen. Ota yhteyttä ongelmakouluttajaan joka tuntee tämän roturyhmän.

    • otatko toista koiraa

      ei muutakuin tiukkaa koulutusta- koira on alin perheenjäsen, jonka on toteltava kaikissa olosuhteissa. vaikkakin laumikset käyttävät omaa järkeään milloin toimia. mene tottelevaisuuskoulutukseen, sieltä saa paljon hyviä neuvoja ja niksejä (joita kyllä joutuu vähän muokkaamaan laumiksen luonteentakia) joita voit sitten käyttää.
      harjoittele katsekontaktia siellä lenkilläkin, samoin jos muut perheenjäsenet käyttävät ulkona. oletko ajatellut että teillä olisi perheen sisällä johtajuus "hukassa", eli koirakaan ei tiedä kuinka toimia ja miten lenkillä toimitaan? tiesithän sen, että talutushihna on "johto" mistä välittyy koiralle kaikki, eli oletko itse hermostunut kun tulee toisia koiria yms.??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe