Kotelo siis on 94litrainen refleksi. Liian pieni?
Viritystaajuus vähän mietityttää, joten jotain kokemuksia suosituksia. Itse arvelin jotain 30-37Hz. Painetta siis..
Vahvarina S-1200d 1ohmissa
Spl Dynamics 15d2 MK4 ja kotelo
14
5495
Vastaukset
- koteloz
94 litrainen kotelo on aivan liian suuri. Sopiva koko on 50-70 litran välillä johon 6 tuumainen aeroport tai refleksitunneli. Viritystaajuus 35-40hz väliltä on aika toimiva. Yksi hirmu suosittu on 666-kotelo. Eli 66 litrainen kotelo täysimittaisella 6 tuuman aeroportilla. Tätä koteloo moni äänenpaine hemmokin suosittelis.
- aeroport?
"...aeroport tai refleksitunneli." Onko noilla jotain eroa? kuva linkkiä siihen, pliis..
- kuvia..
aeroport? kirjoitti:
"...aeroport tai refleksitunneli." Onko noilla jotain eroa? kuva linkkiä siihen, pliis..
Aeroport eli refleksi putki missä trumpettipäät
http://www.modstep.fi/shop/product_details.php?p=880
Refleksitunneli eli refleksiputken tilalla on neliskanttinen refleksi tunneli. Saadaan helposti tunnelilla paljon pinta-alaa ja kotelosta järkevän kokoinen. 6- tuuman refleksi putken sovitus koteloon on usein vaikeata. Putki jää ikävästi töröttää kotelon ulkopuolelle.Tunnelilla ei ole näitä ongelmia
Tuossa kuvia mitä löysin tunnelista.
http://teamkorhonen.com/~Mad_Matt/uus_kotelo/159_5938.JPG
http://teamkorhonen.com/~Mad_Matt/uus_kotelo/159_5942.JPG
Maxboom kisakotelot on lähes poikkeusta toteuttu 6 tuumasilla aeroporteilla tai tunneleilla. www.maxboom.fi sivuilla löytyy galleria mistä näkee noita koteloita - vaan se
on. eli kokeilen tolla 94litrasella ensin. Tai no, itse asiassahan tilavuus pienenee varmaan 5litralla kun elementin ja putken viemä tilavuus lasketaan vielä pois. pienennän sen jälkeen jos ei tunnu soivan..
Se vaan ihmetyttää kun jotkut sanoo että pitäs olla reilusti yli 100litranen kannu tolle. noh, kokeillaan pienempää, viepähän vähemmän tilaa kontissa ;D - mikkik
vaan se kirjoitti:
on. eli kokeilen tolla 94litrasella ensin. Tai no, itse asiassahan tilavuus pienenee varmaan 5litralla kun elementin ja putken viemä tilavuus lasketaan vielä pois. pienennän sen jälkeen jos ei tunnu soivan..
Se vaan ihmetyttää kun jotkut sanoo että pitäs olla reilusti yli 100litranen kannu tolle. noh, kokeillaan pienempää, viepähän vähemmän tilaa kontissa ;DTuleehan sieltä paljon matalaa jos on 100 litran kotelo mut tahtoo olla kumiseva sitten eikä ole tarkkuutta. Ei kyllä toimi disco/pop musalla semmonen 100 litrainen. Pieni kotelo ja pitkä putki on mielestäni parasta näille spälärin bassoille. Mulla nyt 2 kpl dynamicsin xtr-300D4 75 litran kotelossa jossa 6" aeroport ja on tarkkaa bassoa voimalla.
- se on
mikkik kirjoitti:
Tuleehan sieltä paljon matalaa jos on 100 litran kotelo mut tahtoo olla kumiseva sitten eikä ole tarkkuutta. Ei kyllä toimi disco/pop musalla semmonen 100 litrainen. Pieni kotelo ja pitkä putki on mielestäni parasta näille spälärin bassoille. Mulla nyt 2 kpl dynamicsin xtr-300D4 75 litran kotelossa jossa 6" aeroport ja on tarkkaa bassoa voimalla.
Tarkemmin laskettuna sisätilavuus onkin tasan 90litraa, eli siitä joku 5 litraa pois mitä noi hilppeet nyt syrjäyttää. = 85litraa netto. riittääkö 110mm/4" putki? Entäs saako jostain ostettua ap päitä erikseen, putkea kyllä on metrikaupalla 4" sekä myös 6", mutta noi päät pitäs vaan niihin saada jostain.
- mikkiki
Mulla oli 75 litraa ja 6" täyspitkä ap ja kyl oli hyvä.
- je
teet 70 litraisen kotelon (brutto) 30mm koivuvanerista, siihen 6" täyspitkä aeroport putki, elementti ja putki samalle seinämälle. tilavuudeks jää se 66-68 litraa ja lähtee painetta.
putki pohjasta max halkaisian verran - je
je kirjoitti:
teet 70 litraisen kotelon (brutto) 30mm koivuvanerista, siihen 6" täyspitkä aeroport putki, elementti ja putki samalle seinämälle. tilavuudeks jää se 66-68 litraa ja lähtee painetta.
putki pohjasta max halkaisian verranja jos 4" putkilla haluat tehä niin niitä sitten 2, mut suosittelen 6" täyspitkää.
ja näitähän löytää esmerkiks audiovision.fi - on..
je kirjoitti:
ja jos 4" putkilla haluat tehä niin niitä sitten 2, mut suosittelen 6" täyspitkää.
ja näitähän löytää esmerkiks audiovision.fispl dynamics 15d2 mk3 noin 95L netto kotelosaa 2x4" putkilla. Hyvin tuntuu toimivan. vahvistimena on ext 2000d. Ainoo ongelma tällähetkellä et voltit tipahtaa todella alas ku laitta hieman painetta. Konkassa tipahtaa 12v nurkille allekki, auto käynnissä. Johto on 35mm2. mikä on liian ohutta ilmesesti. Takaluukku on vaimennettu kokonaan. silti ei hirveitä paineita lähe. Mut eipä tolla volttimäärällä varmaan kovin suuria tehoja voi tullakka.
- auto.
on.. kirjoitti:
spl dynamics 15d2 mk3 noin 95L netto kotelosaa 2x4" putkilla. Hyvin tuntuu toimivan. vahvistimena on ext 2000d. Ainoo ongelma tällähetkellä et voltit tipahtaa todella alas ku laitta hieman painetta. Konkassa tipahtaa 12v nurkille allekki, auto käynnissä. Johto on 35mm2. mikä on liian ohutta ilmesesti. Takaluukku on vaimennettu kokonaan. silti ei hirveitä paineita lähe. Mut eipä tolla volttimäärällä varmaan kovin suuria tehoja voi tullakka.
on sedan mallinen mikä tietenki verottaa paineita.
- JENUKKA
Itellä ollu varteissa siinä 120-130litran nettotilavuuksissa, ja saa matalia tulemaan nätisti 6"aeroportilla, ei haittais vaikka olisi 8" rööri, kokeillu 80litran brutto kotelolla, ei ollu minun mieleen. Nykyisessä kotelossa vire 27hertziä, subina focus black 15d2spl
- Mitä ihmettä
Miten hemmetissä saatte mahtuun 6 tuumasen täyspitkän aeroportin ja n 32 sentin kokonaishalkaisijaltaan eli 12 tuumaa olevan subbarin samalle seinälle niin että bruttolitroja olisi noin 80-85l?? Olen koittanut vaikka minkälaisia mitoituksia mutta ei ne sovi ja kotelon sisälle ei mahdu 6 aero täyspitkänä tuon litramäärän mitoituksilla -.- Voitteko kertoa hyvät mitat jos viitsitte?
- juuuuuuuuuuuuuu
vaikkapa 70cmx35cmx35cm, kyseessä siis sisämitat. Putki puoliksi sisään että jää se 15 cm hengitystilaa, elementti ja putki mahdollisimman kauas toisistaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263724- 822577
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448