Tikkulinux ja Asus eee PC

jaripepe

Silläkin uhalla, että joidenkin mielestä tämä palsta täyttyy ikävästi vain Asus-asioista, esitän kysymyksen tietäjille.

Kokeilin tänään (ihan huvikseni, en ole vaihtamassa xandros linuxia mihinkään toiseen), miten toimisi pikkukone ubuntulla. Latasin MikroPC-lehden sivuilta Ubuntun USB-muistitikulle ja yritin käynnistää eee PC:n sillä. Mutta kone käynnistyi aina Xandros-Linuxiin, mikä on asennettuna kovalevylle. Biosissa on ensimmäisenä vaihtoehtona käynnistys USB-tikulta, mutta niin ei vain käynyt.

Onko niin, että ubuntu ei toimi livenä tässä koneessa?
Vai onko joku muu seikka, mikä estää tikulta käynnistyksen?
USB-tikku on normaali 2 gigan Kingston DataTraveler.

MikroPC:n tikkulinux löytyy täältä

http://mikropc.net/nettilehti/extra/2008-04-tikkulinux.html

Johtuisiko toimimattomuus 800x480 näytöstä?

15

2055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Windowsilla?
    • Voi olla että MBR:n luominen ei jostain syystä ole onnistunut sillä jos tikku edes yrittäisi käynnistää niin kyllä sen huomaisi. Mulla on useampiakin tikkulinuxeja ja kerran kokeilin tuota vastaavaa 7.10 ubuntua pendrive-linuxista, se meni kyllä tikun grubin menuun mutta ei siitä eteenpäin eli jotain vikaa oli siinäkin, en viitsinyt tutkia asiaa sen enempää.
      Joihinkin tikkuihin on vaikea saada MBR:ää ja toisiin se syntyy helposti, en tiedä mistä tämä johtuu.

      Jos Asusilla kerran on usb-buutti mahdollisuus niin luulisi sen osaavan buutata tikultakin, enpä osaa tuohon juuri sanoa. Ehkä niitä biosin asetuksia pitäisi vielä käydä läpi.

      Veikkaan hatusta että vika kuitenkin on usb:n imagessa.

      • jaripepe

        >>Joihinkin tikkuihin on vaikea saada MBR:ää ja toisiin se syntyy helposti, en tiedä mistä tämä johtuu.

        Näyttää siltä, että Kingston DataTraveler ei soveltunut USB-käynnistystikuksi, mutta sen sijaan Silicon Power -niminen tikku kyllä käynnistää Asuksen pikkukoneen. Molemmat tikut ovat 2 gigan, yritin kyllä tässä eräänä päivänä ostaa 1 gigan tikkua ihan tuota käynnistystä varten, mutta eihän sellaisia enää edes myydä ainakaan kaikissa tietokoneliikkeissä. Toisaalta, jos 2 gigaa irtoaa kaupasta alle 10 euron, niin...

        Niin, olin jo kyllästynyt kokeilemaan MikroPC:n tikku-ubuntua, kun en saanut sitä toimimaan. Huomasin netissä MikroBitin sivuilla päivän nettilinkin, ja se sattui olemaan Puppy Linuxin sivuille. Kokeilin sitten sitä ensin siihen DataTraveleriin, mitä aiemminkin olin kokeillut huonolla menestyksellä MikroPC:n tikkulinuxin kanssa. Ei toiminut Puppykään siinä tikussa.

        Siinä vaiheessa älysin kokeilla toista tikkua, Silicon Poweria. Asensin siihen Puppy Linuxin, ja se käynnistyi Asus eee PC -koneessa.

        http://www.puppylinux.com/

        Kyllä on muuten hirmu nopea Linux tuo Puppy, kun se toimii kokonaan RAM-muistista, sen kokohan on vain alle 90 megaa, joten se mahtuu pyörimään puolen gigan muistissa kuin sukat pesukoneessa. Muutenkin vaikutti ihan mukavalta, mutta nettiin ei sillä eee PC:llä päässyt, oikeita asetuksia ei löytynyt, ei sitten millään. Pöytäkoneella se kyllä hurahti nettiin ilman mitään vaikeuksia.

        No, tulipa kokeiltua. Tuossa Puppy Linuxissa oli mukava piirre se, että vaikka se pyöriikin CD-levyltä suoraan, se tallettaa koneen sammuttaessa kaikki omat asetukset ja muut jutut itse valittuun paikkaan koneelle. Hieno oivallus live-CD-linuxiin. Ei tarvitse enää aina aloittaa alusta ja säätää asetuksia.

        ***

        Aikani kuluksi latasin tänään myös imagen eeebuntusta, jota aion myös kokeilla eee pc:ssä. Siinä luulisi olevan nettiasetuksetkin kohdallaan, kun se on juuri tuolle koneelle viritetty. Olen vain vähän epätietoinen, miten tuo eeebuntu saadaan asennettua usb-tikulle yhtä vaivattomasti kuin Puppy Linux. Puppy Linuxin valikossa oli suoraan kohta USB-tikulle asentamiseen. Se kävi näppärästi tällaiselta amatööriltäkin, ja vielä Lontoon murteella.

        Tarkoitukseni ei ole siis asentaa eeebuntua asuksen levylle vaan käyttää sitä livenä tikulta. En halua ainakaan tässä vaiheessa luopua Xandrosista, joka on ihan toimiva ratkaisu.

        Eeebuntu kiinnostaa siksi, että kun olen pöytäkoneessa tottunut käyttämään Ubuntua, niin haluaisin nähdä, miten se "taipuu" pikkukoneeseen ja pienelle näytölle. Ehkä sitten tulevaisuudessa .... ?

        Niin, mitä minun pitäisi käytännössä tehdä, kun vajaan gigan eeebuntu-image (ns. iso-tiedosto) nököttää pöytäkoneeni työpöydällä? Hain sen täältä:

        http://www.eeebuntu.org/

        Tuossa on vähän kuvia siitä, miltä se näyttää:

        http://www.eeebuntu.org/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=29

        Miten tuo pitäisi asentaa, jotta se varmasti tulisi oikein? Aion poistaa sen Puppy Linuxin tikulta ja asentaa tilalle tuon eeebuntun, ellei nyt joku äkkiä kerro minulle, miten saan Puppyn menemään nettiin eee PC:ssä. Niin, ja saanhan minä Puppyn helposti takaisin tikulle, kun sen asennus on niin helppoa, vaivatonta ja nopeaa siitä CD-levyltä, jonka poltin tänään.


      • jaripepe kirjoitti:

        >>Joihinkin tikkuihin on vaikea saada MBR:ää ja toisiin se syntyy helposti, en tiedä mistä tämä johtuu.

        Näyttää siltä, että Kingston DataTraveler ei soveltunut USB-käynnistystikuksi, mutta sen sijaan Silicon Power -niminen tikku kyllä käynnistää Asuksen pikkukoneen. Molemmat tikut ovat 2 gigan, yritin kyllä tässä eräänä päivänä ostaa 1 gigan tikkua ihan tuota käynnistystä varten, mutta eihän sellaisia enää edes myydä ainakaan kaikissa tietokoneliikkeissä. Toisaalta, jos 2 gigaa irtoaa kaupasta alle 10 euron, niin...

        Niin, olin jo kyllästynyt kokeilemaan MikroPC:n tikku-ubuntua, kun en saanut sitä toimimaan. Huomasin netissä MikroBitin sivuilla päivän nettilinkin, ja se sattui olemaan Puppy Linuxin sivuille. Kokeilin sitten sitä ensin siihen DataTraveleriin, mitä aiemminkin olin kokeillut huonolla menestyksellä MikroPC:n tikkulinuxin kanssa. Ei toiminut Puppykään siinä tikussa.

        Siinä vaiheessa älysin kokeilla toista tikkua, Silicon Poweria. Asensin siihen Puppy Linuxin, ja se käynnistyi Asus eee PC -koneessa.

        http://www.puppylinux.com/

        Kyllä on muuten hirmu nopea Linux tuo Puppy, kun se toimii kokonaan RAM-muistista, sen kokohan on vain alle 90 megaa, joten se mahtuu pyörimään puolen gigan muistissa kuin sukat pesukoneessa. Muutenkin vaikutti ihan mukavalta, mutta nettiin ei sillä eee PC:llä päässyt, oikeita asetuksia ei löytynyt, ei sitten millään. Pöytäkoneella se kyllä hurahti nettiin ilman mitään vaikeuksia.

        No, tulipa kokeiltua. Tuossa Puppy Linuxissa oli mukava piirre se, että vaikka se pyöriikin CD-levyltä suoraan, se tallettaa koneen sammuttaessa kaikki omat asetukset ja muut jutut itse valittuun paikkaan koneelle. Hieno oivallus live-CD-linuxiin. Ei tarvitse enää aina aloittaa alusta ja säätää asetuksia.

        ***

        Aikani kuluksi latasin tänään myös imagen eeebuntusta, jota aion myös kokeilla eee pc:ssä. Siinä luulisi olevan nettiasetuksetkin kohdallaan, kun se on juuri tuolle koneelle viritetty. Olen vain vähän epätietoinen, miten tuo eeebuntu saadaan asennettua usb-tikulle yhtä vaivattomasti kuin Puppy Linux. Puppy Linuxin valikossa oli suoraan kohta USB-tikulle asentamiseen. Se kävi näppärästi tällaiselta amatööriltäkin, ja vielä Lontoon murteella.

        Tarkoitukseni ei ole siis asentaa eeebuntua asuksen levylle vaan käyttää sitä livenä tikulta. En halua ainakaan tässä vaiheessa luopua Xandrosista, joka on ihan toimiva ratkaisu.

        Eeebuntu kiinnostaa siksi, että kun olen pöytäkoneessa tottunut käyttämään Ubuntua, niin haluaisin nähdä, miten se "taipuu" pikkukoneeseen ja pienelle näytölle. Ehkä sitten tulevaisuudessa .... ?

        Niin, mitä minun pitäisi käytännössä tehdä, kun vajaan gigan eeebuntu-image (ns. iso-tiedosto) nököttää pöytäkoneeni työpöydällä? Hain sen täältä:

        http://www.eeebuntu.org/

        Tuossa on vähän kuvia siitä, miltä se näyttää:

        http://www.eeebuntu.org/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=29

        Miten tuo pitäisi asentaa, jotta se varmasti tulisi oikein? Aion poistaa sen Puppy Linuxin tikulta ja asentaa tilalle tuon eeebuntun, ellei nyt joku äkkiä kerro minulle, miten saan Puppyn menemään nettiin eee PC:ssä. Niin, ja saanhan minä Puppyn helposti takaisin tikulle, kun sen asennus on niin helppoa, vaivatonta ja nopeaa siitä CD-levyltä, jonka poltin tänään.

        Kerropa mikä wlan-piiri siinä Asusissa olikaan. Puppyssa ei ole varmaankaan ajuria siihen vaan se olisi erikseen asennettava. Piiri pitäisi löytyä komennolla

        lscpi

        ja siihen siihen jotain optioita kertoo asian

        lspci | grep -i wireless
        tai
        lspci | grep -i pcmcia

        saattaa kertoa jotain.

        Huomasin että myös emolevyissä on syytä, asensin erään tikkulinuxin CF-kortille, omassa koneessa eikä toisessa vanhemmassa suostunut buuttaamaan mutta läppärissä buuttasi ihan hyvin, CF-kortti on sellaisessa pienessä "asemassa" joka on usb-liitäntäinen.

        Olisin asentanut myös eeebuntun gnome-version mutta töppänä olin varannut siihen vain vanhan 1Gt tikun, se näköjään vaatii 2Gt.

        USB-tikulle voi asentaa kolmellakin tavalla, ubuntun pitäisi mennä ihan suoraan tikulle normaalina asennuksena, MBR:n kanssa voi tosiaan tulla joskus vaikeuksia. Sitten on nämä valmiit usb-jakelut jotka käynnistetään yleensä cd-levyltä ja asennetaan usb:lle skriptillä. Perinteinen tapa on tehdä syslinuxilla buutti ja kopioida tiedostot iso-imagelta fat-osiolle.

        Hyvänä puolena suorassa asennuksessa on että kaikki asetukset voi tallentaa kuten oikeassa asennuksessakin, huonona puolena voi olla hitaus. Usb-live puolestaan on nmopea etenkin jos se ajetaan RAMille mutta kaikissa ei ole tallennusmahdollisuuta jolloin asetukset eivät säily. Paremmissa usb-liveissä sen sijaan on jonkinainen mahdollisuus tallentaa omat asetukset joten menut, kieli, näppis yms. säilyvät buutista toiseen.

        Tuosta eeebuntusta on siis kaksi versiota ja saatavilla on usb-skripti mutta on serverin salasanan takana, en ehtinyt tutkia enempää.


      • jaripepe
        exergy kirjoitti:

        Kerropa mikä wlan-piiri siinä Asusissa olikaan. Puppyssa ei ole varmaankaan ajuria siihen vaan se olisi erikseen asennettava. Piiri pitäisi löytyä komennolla

        lscpi

        ja siihen siihen jotain optioita kertoo asian

        lspci | grep -i wireless
        tai
        lspci | grep -i pcmcia

        saattaa kertoa jotain.

        Huomasin että myös emolevyissä on syytä, asensin erään tikkulinuxin CF-kortille, omassa koneessa eikä toisessa vanhemmassa suostunut buuttaamaan mutta läppärissä buuttasi ihan hyvin, CF-kortti on sellaisessa pienessä "asemassa" joka on usb-liitäntäinen.

        Olisin asentanut myös eeebuntun gnome-version mutta töppänä olin varannut siihen vain vanhan 1Gt tikun, se näköjään vaatii 2Gt.

        USB-tikulle voi asentaa kolmellakin tavalla, ubuntun pitäisi mennä ihan suoraan tikulle normaalina asennuksena, MBR:n kanssa voi tosiaan tulla joskus vaikeuksia. Sitten on nämä valmiit usb-jakelut jotka käynnistetään yleensä cd-levyltä ja asennetaan usb:lle skriptillä. Perinteinen tapa on tehdä syslinuxilla buutti ja kopioida tiedostot iso-imagelta fat-osiolle.

        Hyvänä puolena suorassa asennuksessa on että kaikki asetukset voi tallentaa kuten oikeassa asennuksessakin, huonona puolena voi olla hitaus. Usb-live puolestaan on nmopea etenkin jos se ajetaan RAMille mutta kaikissa ei ole tallennusmahdollisuuta jolloin asetukset eivät säily. Paremmissa usb-liveissä sen sijaan on jonkinainen mahdollisuus tallentaa omat asetukset joten menut, kieli, näppis yms. säilyvät buutista toiseen.

        Tuosta eeebuntusta on siis kaksi versiota ja saatavilla on usb-skripti mutta on serverin salasanan takana, en ehtinyt tutkia enempää.

        >>Kerropa mikä wlan-piiri siinä Asusissa olikaan.

        /home/user> lscpi
        bash: lscpi: command not found
        /home/user> lspci | grep -i wireless
        01:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5007EG 802.11 b/g Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

        Tuollaista tekstiä tuli. En ymmärrä siitä juuri mitään. :)

        >>USB-tikulle voi asentaa kolmellakin tavalla, ubuntun pitäisi mennä ihan suoraan tikulle normaalina asennuksena, MBR:n kanssa voi tosiaan tulla joskus vaikeuksia. Sitten on nämä valmiit usb-jakelut jotka käynnistetään yleensä cd-levyltä ja asennetaan usb:lle skriptillä. Perinteinen tapa on tehdä syslinuxilla buutti ja kopioida tiedostot iso-imagelta fat-osiolle.

        Jos on kolme tapaa, niin siinä on minulle kaksi liikaa. Tarvitsen vain sen yhden tavan, josta haluaisin lisäksi ihan rautalankaversion. Jos saan toimimaan, niin mahdollisesti liitän asus eee pc -ohjesivuilleni juttua, joten siinäkin mielessä olisi hyvä olla "selkokielellä". :)

        Siis, jos otetaan huomioon, että eee pc:ssä ei ole optista asemaa ja että se vajaan gigan iso-tiedosto sijaitsee pöytäkoneeni työpöydällä, niin mitä teen ensimmäiseksi? Entä seuraava vaihe? Jne. Kerroo ihan vaihe vaiheelta. 1) aloita näin ... 2) tee sitten näin ... 3) ja seuraavaksi ...

        Kirjoitin muuten väärin sen paikan tuolla edellä, mistä hain sen eeebuntu-iso-tiedoston. Hain sen torrenttina Piratebaysta ja siinä oli linkit eeebuntu-sivuille. Anteeksi virheellinen tieto. Mutta ei kai sillä ole väliä, luulisin, että hakemani tiedosto on ihan uusi, koska sen nimi on tällainen:

        eeebuntu-hardy-0.1.iso

        http://thepiratebay.org/tor/4176568/eeebuntu_hardy_(8.04)_0.1

        Olisin erittäin kiitollinen toimivista ja HELPOISTA ohjeista.


      • jaripepe kirjoitti:

        >>Kerropa mikä wlan-piiri siinä Asusissa olikaan.

        /home/user> lscpi
        bash: lscpi: command not found
        /home/user> lspci | grep -i wireless
        01:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5007EG 802.11 b/g Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

        Tuollaista tekstiä tuli. En ymmärrä siitä juuri mitään. :)

        >>USB-tikulle voi asentaa kolmellakin tavalla, ubuntun pitäisi mennä ihan suoraan tikulle normaalina asennuksena, MBR:n kanssa voi tosiaan tulla joskus vaikeuksia. Sitten on nämä valmiit usb-jakelut jotka käynnistetään yleensä cd-levyltä ja asennetaan usb:lle skriptillä. Perinteinen tapa on tehdä syslinuxilla buutti ja kopioida tiedostot iso-imagelta fat-osiolle.

        Jos on kolme tapaa, niin siinä on minulle kaksi liikaa. Tarvitsen vain sen yhden tavan, josta haluaisin lisäksi ihan rautalankaversion. Jos saan toimimaan, niin mahdollisesti liitän asus eee pc -ohjesivuilleni juttua, joten siinäkin mielessä olisi hyvä olla "selkokielellä". :)

        Siis, jos otetaan huomioon, että eee pc:ssä ei ole optista asemaa ja että se vajaan gigan iso-tiedosto sijaitsee pöytäkoneeni työpöydällä, niin mitä teen ensimmäiseksi? Entä seuraava vaihe? Jne. Kerroo ihan vaihe vaiheelta. 1) aloita näin ... 2) tee sitten näin ... 3) ja seuraavaksi ...

        Kirjoitin muuten väärin sen paikan tuolla edellä, mistä hain sen eeebuntu-iso-tiedoston. Hain sen torrenttina Piratebaysta ja siinä oli linkit eeebuntu-sivuille. Anteeksi virheellinen tieto. Mutta ei kai sillä ole väliä, luulisin, että hakemani tiedosto on ihan uusi, koska sen nimi on tällainen:

        eeebuntu-hardy-0.1.iso

        http://thepiratebay.org/tor/4176568/eeebuntu_hardy_(8.04)_0.1

        Olisin erittäin kiitollinen toimivista ja HELPOISTA ohjeista.

        No, mä tutkin asiaa vähän myöhemmin, nyt olen pelailemassa Americas Armya ja huomenna kuten tänäänkin muksujen kanssa uimassa mutta yritän ehtiä johonkin väliin.


      • jaripepe
        exergy kirjoitti:

        No, mä tutkin asiaa vähän myöhemmin, nyt olen pelailemassa Americas Armya ja huomenna kuten tänäänkin muksujen kanssa uimassa mutta yritän ehtiä johonkin väliin.

        Elämässä on tietysti muutakin kuin tietokoneet. Ja pitääkin olla.

        Perheen kanssa vietetty aika on tosi tärkeää. Ja mikäs onkaan parempi ajankohta tuohon Suomessa kuin kesä. Kesä sattuu niin harvoin tänne Pohjolaan, että siitä pitää ottaa silloin kaikki ilo irti.

        Vietä laatuaikaa ja rentoudu. Sen olet ansainnut, olet niin paljon meitä muita neuvonut. :)


      • jaripepe kirjoitti:

        Elämässä on tietysti muutakin kuin tietokoneet. Ja pitääkin olla.

        Perheen kanssa vietetty aika on tosi tärkeää. Ja mikäs onkaan parempi ajankohta tuohon Suomessa kuin kesä. Kesä sattuu niin harvoin tänne Pohjolaan, että siitä pitää ottaa silloin kaikki ilo irti.

        Vietä laatuaikaa ja rentoudu. Sen olet ansainnut, olet niin paljon meitä muita neuvonut. :)

        "Ja mikäs onkaan parempi ajankohta tuohon Suomessa kuin kesä"

        Paremminkin nämä muutama päivä jotka ovat lämpöisiä tänä kesänä mahdollistavat uimisen ainakin 3-vuotiaalle. Vanhemmat muksut tietenkin pluttaavat kylmälläkin säällä mutta pienimmäinen on enemmän sään armoilla joten nyt pitää takoa kun keli on kuuma ;D

        Vastailen tässä aina pelisession välissä elikkä kun munsta on tehty minkin ruokaa niin ponkaisen tänne.. kätevää linuxissa nämä useat sessiot, voin hyppiä näytöstä toiseen nopeasti, kirjoittelen tässä ja samalla kuulen mitä pelissä tapahtuu toisessa istunnossa.


      • jaripepe
        exergy kirjoitti:

        "Ja mikäs onkaan parempi ajankohta tuohon Suomessa kuin kesä"

        Paremminkin nämä muutama päivä jotka ovat lämpöisiä tänä kesänä mahdollistavat uimisen ainakin 3-vuotiaalle. Vanhemmat muksut tietenkin pluttaavat kylmälläkin säällä mutta pienimmäinen on enemmän sään armoilla joten nyt pitää takoa kun keli on kuuma ;D

        Vastailen tässä aina pelisession välissä elikkä kun munsta on tehty minkin ruokaa niin ponkaisen tänne.. kätevää linuxissa nämä useat sessiot, voin hyppiä näytöstä toiseen nopeasti, kirjoittelen tässä ja samalla kuulen mitä pelissä tapahtuu toisessa istunnossa.

        Puppy ei suostunut menemään nettiin myöskään mokkulalla, aikaisemmin olin testannut sitä normaalilla langattomalla netillä.

        Näyttää vahvasti siltä, ettei tämä Puppy, vaikka pieni onkin, sovellu oikein pieneen koneeseen.

        No, ehkäpä eeebuntu on sitten se oikea live-tikku-linux eee pc-koneeseen.

        Katellaan tilannetta... pelaa rauhassa.


      • jaripepe
        jaripepe kirjoitti:

        Puppy ei suostunut menemään nettiin myöskään mokkulalla, aikaisemmin olin testannut sitä normaalilla langattomalla netillä.

        Näyttää vahvasti siltä, ettei tämä Puppy, vaikka pieni onkin, sovellu oikein pieneen koneeseen.

        No, ehkäpä eeebuntu on sitten se oikea live-tikku-linux eee pc-koneeseen.

        Katellaan tilannetta... pelaa rauhassa.

        http://www.puppylinux.org/downloads/puplets/dingoplus

        Tuon asensin myös tikulle, ja sillä pääsi nettiin, se kun on viritetty eee PC:lle.

        Aika mukava, lähes ainoa miinus on se, että kun koneen sammuttaa, niin dingo ei sammu, virta jää päälle, ja siihen auttaa vain virtanapin muutaman sekunnin painallus. Tuota "ominaisuutta" ei ollut siinä alkuperäisessä Puppyssa.

        Vielä kuitenkin kaipailisin eeebuntu-ohjetta. :)

        Onnistuin lopulta kokeilemaan aitoa Ubuntua pikkukoneella. Se MikroPC-lehden nettisivun tikkulinux toimi kuin toimikin lopulta, oli muuten mainio, mutta nettiasetuksia ei silläkään saanut millään viritettyä.

        http://mikropc.net/nettilehti/extra/2008-04-tikkulinux.html

        eeebuntussahan nuo eee PC:n ominaisuudet on otettu huomioon, joten se varmaan toimisi tikulta, siis myös netti.

        Sen verran vakuuttava oli kuitenkin MikroPC:n tikku-ubuntun kokeilu, että odotan pääseväni eeebuntua kokeilemaan, ja JOS kaikki osoittautuu hyväksi, niin ehkä vaihdan sen Xandrosin tilalle, ihan vain pakettienhallinnan takia. Se on ubuntussa .... paljon parempi, kun on ohjelmalähteet varmasti oikein. Mutta ensin on varmistauduttava siitä, että eeebuntu on todella sellainen, että sen voi koneeseen asentaa. Onneksi sitä voi kokeilla ensin vapaasti livenä.

        Ja kun nyt kokeilemaan aloin, niin latasin huvikseni Mandrivan pöytäkonetta varten ja poltin CD-levylle. Kokeilin sitä pöytäkoneessa livenä, ja täytyy sanoa, että Mandrivassa on tapahtunut parin vuoden aikana huikea kehitys, tämä versio oli aivan toista kuin aikoinaan vanhassa pöytäkoneessani ollut versio. Tosin tämä Mandriva käyttikin Gnome-työpöytää, ja oli hyvin saman tapainen kuin Ubuntu.

        http://onse.fi/mandriva-one-fi/2008.1/GNOME/

        Testaus jatkuu...


      • löytyy
        jaripepe kirjoitti:

        http://www.puppylinux.org/downloads/puplets/dingoplus

        Tuon asensin myös tikulle, ja sillä pääsi nettiin, se kun on viritetty eee PC:lle.

        Aika mukava, lähes ainoa miinus on se, että kun koneen sammuttaa, niin dingo ei sammu, virta jää päälle, ja siihen auttaa vain virtanapin muutaman sekunnin painallus. Tuota "ominaisuutta" ei ollut siinä alkuperäisessä Puppyssa.

        Vielä kuitenkin kaipailisin eeebuntu-ohjetta. :)

        Onnistuin lopulta kokeilemaan aitoa Ubuntua pikkukoneella. Se MikroPC-lehden nettisivun tikkulinux toimi kuin toimikin lopulta, oli muuten mainio, mutta nettiasetuksia ei silläkään saanut millään viritettyä.

        http://mikropc.net/nettilehti/extra/2008-04-tikkulinux.html

        eeebuntussahan nuo eee PC:n ominaisuudet on otettu huomioon, joten se varmaan toimisi tikulta, siis myös netti.

        Sen verran vakuuttava oli kuitenkin MikroPC:n tikku-ubuntun kokeilu, että odotan pääseväni eeebuntua kokeilemaan, ja JOS kaikki osoittautuu hyväksi, niin ehkä vaihdan sen Xandrosin tilalle, ihan vain pakettienhallinnan takia. Se on ubuntussa .... paljon parempi, kun on ohjelmalähteet varmasti oikein. Mutta ensin on varmistauduttava siitä, että eeebuntu on todella sellainen, että sen voi koneeseen asentaa. Onneksi sitä voi kokeilla ensin vapaasti livenä.

        Ja kun nyt kokeilemaan aloin, niin latasin huvikseni Mandrivan pöytäkonetta varten ja poltin CD-levylle. Kokeilin sitä pöytäkoneessa livenä, ja täytyy sanoa, että Mandrivassa on tapahtunut parin vuoden aikana huikea kehitys, tämä versio oli aivan toista kuin aikoinaan vanhassa pöytäkoneessani ollut versio. Tosin tämä Mandriva käyttikin Gnome-työpöytää, ja oli hyvin saman tapainen kuin Ubuntu.

        http://onse.fi/mandriva-one-fi/2008.1/GNOME/

        Testaus jatkuu...

        Et suinkaan tarkoituksella jättänyt mainitsematta että alkuperäinen Mandriva sillä KDE:llä löytyy samasta paikasta, ethän? ;)

        http://onse.fi/mandriva-one-fi/2008.1/KDE/


      • jaripepe
        löytyy kirjoitti:

        Et suinkaan tarkoituksella jättänyt mainitsematta että alkuperäinen Mandriva sillä KDE:llä löytyy samasta paikasta, ethän? ;)

        http://onse.fi/mandriva-one-fi/2008.1/KDE/

        Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Gnome-työpöytä on selkeämpi, helpompi, paremmin suomeksi käännetty ja ... se nyt on vain parempi kuin KDE. :)

        KDE-työpöytä on kyllä pienenpienessä Asus eee PC:ssäni, siinä pyörähtelee Xandros ja ihan hienosti pyörii; pöytäkoneessani Ubuntu, vakaasti ja järkähtämättä.

        Molempi parempi, sovitaanko näin. Makuasioista ei voi kiistellä - älä siis kiistele. :)


    • Nyt mulla olisi testikäyttöön kokeiltavaksi minikokoinen usb-linux, Nimblex 2008 joka on ahdettu 256Mt muistikortille.

      Nimblexiä voi ajaa USB-tikulta joko täysin livenä tai sitten omat asetukset voi tallentaa. Nimblexistä löytyy 3 eri kokoista versiota, kevytversioihin on tarkoitus asentaa modifioidut ohjelmapaketit suoraan netistä Nimblexin omalla asennustyökalulla.

      Nimblex 2008 sisältää itsessään jonkin verran ohjelmia ja sillä on varsin hyvä ajurituki, ainakin kaikki 3 wlania on toiminut sen kanssa suoraan, RT2500, RT73 ja ipw2100. Läppärin näytön kanssa oli pieni ongelma kun heitti pelkkää sateenkaarta mutta käynnistin CLI:iin ja pudotin virkistytaajuutta minkä jälkeen X käynnistyi. Olen käyttänyt tässä läppärissä nyt vesa-ajuria, aiemmin sain kyllä konffattua intelin näytönohjainpiirin Nimblexille mutta tässä uudessa versiossa olen vielä ollut laiska ;D

      Sellainen huono puoli on että Nimblex on enkunkielinen jos siitä on haittaa? Ulkoasu on hieno, lähes muovinen KDE-työpöytä vaikakin 2008-versiossa on käytettävissä useampiakin ikkunamanagereita, Openbox, IceWM, Enlightenment yms. en tosin kokeillut vielä kuin IceWM:ää.

      Käynnistysvaiheessa voi siis valita käytetäänkö tallennettuja asetuksia vai ajetaanko livenä, buutataanko X:ään vai CLI:iin, ajetaanko koko höskä RAMiin jne. Tämä on aika paljon Slaxin tyyppinen jos kuka sen tietää ja perustuu samoin Slackwareen.

      Jos joku halua kokeilla niin voin antaa linkin tuohon 256Mt imageen, neuvoa käyttöönotossa ja tarvittaessa neuvon miten image laajennetaan vaikkapa 2Gt tikulle ja omat asetukset laajennetaan 1,5Gt kokoiseksi. Tuossa 256Mt ei ole kuin 23Mt tilaa omille asetuksille ja koska olen muuttanut näppiksen suomalaiseksi sekä jättänyt työpöydälle ohjeen wlanin käynnistämiseksi on tila omille asetuksille jo pienentynyt.

      Tässä olisi nyt hyvä tilaisuus ottaa vanha 256-512Mt usb-tikku hyörykäyttöön edellyttäen että se suostuu buuttaamaan ilman ongelmia. Vaivaa kyllä joutuu hieman näkemään puolin ja toisin, toisaalta olisi kiinnostanut saako sen toimimaan esim eeePC:ssä.

      Tässä on Nimblexin kotisivut

      http://nimblex.net/

      • Tietenkin jos on muita koneita käytettävissä tuon CD:n voi itse imuroida, polttaa ja asentaa tikulle mutta ellei ole niin mulla on tuo 256Mt usb-imagena jonka voi kopioida toiselle tikulle ohjeeni mukaan.


      • exergy kirjoitti:

        Tietenkin jos on muita koneita käytettävissä tuon CD:n voi itse imuroida, polttaa ja asentaa tikulle mutta ellei ole niin mulla on tuo 256Mt usb-imagena jonka voi kopioida toiselle tikulle ohjeeni mukaan.

        Myös laajennettu 1Gt image löytyy mutta en tiedä mahtuuko se enää serverille joten..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe