Taas vaa mie laitan ketjun alkamaa, ja toivosin et tulisitte haastelemmaa, oikei monel murteel.
Ko nyt on olt nii hiljasta vähä koko palstal ettei iha sammuis koko kirjottelu,ja varsinkkii murreketju.
Pittää ajatella et mitä sit tehhää ku kaik on lopettant kirjotelun,,,,, toivottavast nii ei käy,,,,,, nii on sit olemista.
Kyl meijän pitäis tämänikäisten ihmisten osata kirjottaa asioist, et toisil on sit lukemista. Näi pittää kaikkien ajatella.
Eikä sen tarvi ollakkaa mielikuvitusta se voip olla iha tottakki mitä kirjottelee. Ja mikä parasta, viljellä huumorii siin sivus vähä.
Se on sellane asia et huumori antaa sellasen hyvän mielen,sekä lukijal et kirjottajalle ihtelleenkkii.
Nyt jäi tuonne pilvien taa eelline ketju, ja jäi vastaamatta miun tuttavalle, mut eiköhä tämä järjesty täst.
Pilvist puhheeollen nyt on tosi synkkä aamu, vettä roiskii oikei kunnolla ja on paksut pilvet taivaalla.
Tää on niiko kaappien siivouspäivä, mie jo eile alotin, pari kaappii tul siivotuu, ja jatkkuu tännää, mitä täs muutakaa tekköö, ku ei ossaa tekemättä olla.
Lopuks pittää sannoo et miul on nii jännää et lähenkö mie matkallein tuon lämpymään taas,,,, lähen,,,, jos saan kaik asiat kuntoo,,,,
Se miul on teetättänt kiirettäkkii, ko on monenmoista asiaa. Mut nyt mie oon taas sanont sanottavain, ja teijä vuoro on nyt jatkaa tässt.
Mie toivotan kaik tervetulleeks kirjottelemaa.
MURREKETJU
82
3313
Vastaukset
vaik mie en tiijä mikä siu nimmari on, ko se vaihtuu mikä millonkkii, se sit onkkii.Mut asiaha miul olikki et ko myö haastettii Kuoppamäestä nii en tosiaa muista miks hää lähti saksaa, ja niin suurel porukal et oon mie ihtekksein ihmetelly et ko on olt rohkeutta.
Siks mie arvostan häntä ku hää on nii moni puoline hää laula tekköö laului on pappina, ja eiköhä hää oo mahottoman hyvä aviomieskkii ja lapsien isä.
Sie jottai kirjotit et tääl ruvetaa ottamaa nimmii ylös jotka kirjottelee, tuost mie en oo lukenu mittää, mut pittää ruveta kahtelemmaa.
Eipä täs sit uskalla pahemmi sit arvostella oikei kettää, viimeks valtakunnan silmäätekevii.
Mie kerroin jo avaukses et taijan lähtee kessää hakemaa muualta, ku suomes ei oo olt koko kesäaikana kessää.
Se on nyt vaa muutamast asiast kii. Jos mie lähen, nii oon taas pitkän aikaa, luultavast puol vuotta ainankkii. Et semmosii mie haaveilen taas.
Mielelläin lähtisin ko, syksy ja satteet alkaa pian ja pimmeet viel lisäks, nii ei oo ihme jos mieli tekkee lämpymään ja aurinkoon.
No satteisesta aamusta huolimatta, toivonkkii siul, et mieliala pysyis pirteenä ja askel reippaana.- kaalperhone
Mie en tohtint laittaa mittää nimimerkkii, ku siul on nii hieno ceellä oikeen tuo nimi. Mut nythä mie rohkastuin ja aattelin tuol lenkil käyvessäin, et mie tykkää suvenkorennoist, ni sen vois vaik nimimerkiks ottaa. Mut sit mie attelin, et enhä mie ossaa nii kevveesti lennellä ku suvenkorento. Paremmikkii niiku koiperhone. Emmie kuitekaa oo mikkää tuommone pahantekijäkkää, ni olkoo nyt vaikk kaalperhone.
Vai sil viisii, et meinaat männä aurinkoisempii maihi. No, mikäs ettei, kylhä sit taas kottii pääsee, ku säät paranee. Jos nuo alkais kohta vaikuttaa ilmastommuutokset vaikka.
Miul on vähä olt kiireit, kaapi siivoust ja semmost vintilt perkaamist. Mietin et pitäskö lähtee kirpputoril myymää, mut emmie viitsikkää. Annan Pelastusarmeijal, jos jottai heil kelpaa.
Miust täs elämäs tarvitaa 'pelastusarmeijjaa' vähä monellakkii tappaa. Ja kyl mie uskovaisena ihmisenä luulen, et siel viimesel rajal tarvitaa semmosta sovittelijaa ja auttajaa sielläkii. Mie oikee näyssä näin, et siel ol helvetiskii joku, joka huuteli kaikkei huonompiihe puolest ja välitti tietoo. Et semmossii mie nyt täs höpötän, ku kerron ommii kokemuksii siul.
No kyl miuki sit pittää ruveta tuot Kuoppamäkkee vähä kuuntelemmaa. Onha sit kaikil ihmisil jottai sanomaa, mistä voi saaha toivoo ja ymmärrystä. Hänel sitä on varmaaki paljo.
Tämmössii terveisii täl kerral. Hymysuin toivotan siul mukavaa olloo ja rauhallissii aikoi. Ja satteihe loppuu pittää oikee ruveta rukkoilemmaa, ei siit muute mittää tuu. Et, hei nyt vaa taas. kaalperhone kirjoitti:
Mie en tohtint laittaa mittää nimimerkkii, ku siul on nii hieno ceellä oikeen tuo nimi. Mut nythä mie rohkastuin ja aattelin tuol lenkil käyvessäin, et mie tykkää suvenkorennoist, ni sen vois vaik nimimerkiks ottaa. Mut sit mie attelin, et enhä mie ossaa nii kevveesti lennellä ku suvenkorento. Paremmikkii niiku koiperhone. Emmie kuitekaa oo mikkää tuommone pahantekijäkkää, ni olkoo nyt vaikk kaalperhone.
Vai sil viisii, et meinaat männä aurinkoisempii maihi. No, mikäs ettei, kylhä sit taas kottii pääsee, ku säät paranee. Jos nuo alkais kohta vaikuttaa ilmastommuutokset vaikka.
Miul on vähä olt kiireit, kaapi siivoust ja semmost vintilt perkaamist. Mietin et pitäskö lähtee kirpputoril myymää, mut emmie viitsikkää. Annan Pelastusarmeijal, jos jottai heil kelpaa.
Miust täs elämäs tarvitaa 'pelastusarmeijjaa' vähä monellakkii tappaa. Ja kyl mie uskovaisena ihmisenä luulen, et siel viimesel rajal tarvitaa semmosta sovittelijaa ja auttajaa sielläkii. Mie oikee näyssä näin, et siel ol helvetiskii joku, joka huuteli kaikkei huonompiihe puolest ja välitti tietoo. Et semmossii mie nyt täs höpötän, ku kerron ommii kokemuksii siul.
No kyl miuki sit pittää ruveta tuot Kuoppamäkkee vähä kuuntelemmaa. Onha sit kaikil ihmisil jottai sanomaa, mistä voi saaha toivoo ja ymmärrystä. Hänel sitä on varmaaki paljo.
Tämmössii terveisii täl kerral. Hymysuin toivotan siul mukavaa olloo ja rauhallissii aikoi. Ja satteihe loppuu pittää oikee ruveta rukkoilemmaa, ei siit muute mittää tuu. Et, hei nyt vaa taas.tosta kaaliperhosesta,että ostin toissapäivänä kaalin ,se on ihan uutta satookin.
Meinaan tehrä kaalilaatikkoo huamena,ja täytyy ottaa jauheliha pakkasesta pois,kun ny muistas:=)
Jerryki tykkää siittä.
Tulee lämmintä ,on sanottu säätiarotuksessa ,ja mää ny miälelläni uskosin että kyä olis jo aikaki.
Olikoos Lokarillakaan völjyssä tarpeeks vaatteita ,vaikka kai niitä aina saa siältä ostaakki, ja jättää sitte sinne varastoon seuraavalle vuarelle ,kyä se kumminki niitä sitte taas tarttee,ens vuanna,nääs.
Ei noi entiset lapsuurenaikaset kesät enää tu takas.
Sillo oli ne intiaanikesät.kaalperhone kirjoitti:
Tämmössii terveisii täl kerral. Hymysuin toivotan siul mukavaa olloo ja rauhallissii aikoi. Ja satteihe loppuu pittää oikee ruveta rukkoilemmaa, ei siit muute mittää tuu. Et, hei nyt vaa taas.älä sie turhii haastele et miun c tekkee sinnuu jonkimmoisen vaikutuksen,, sie vaa muute et välitänt laittaa nimimerkkii. Mut nyt sie oot sit kaaliperhone, kovin ilmavaa on sen siipien alla.
Mut väliikö tuolla, kuha ei tee mittää kovi yllättäyvää. Oli se hyvä et ottant koiperhosta, sit mie jo oisin ihmetelt sinnuu, ko viel kerrot et oot uskossa.
Nii mite mie osaan nii hartaasti ja oikeuven mukasest kirjotella, ko sie oot, sanosiko uskossa.
Tiijätkö, oot varmast huomant et mie saatan heittää karheetakkii huumorii, mitä sie siihe sanot? Mut eihä ihmine vaik se on uskos nii tarvi olla nii pipo tiukas kuitenkaa.
Älä kuule ruppee mittää näkyjä näkemää, se ei tiijä hyvää, ota vaa järki kättee ja funtsitaa tätä elämää kaikes rauhas.
Kuuleha sie oot nähny unta siit sarvipääst mihi joutuu pahatekijät, onha se nii kuuma paikka et ei sielt kuule huutoja tuu.
Kuoppamäest viel et kyl hää käyp monel esimerkiks tavoillaa, hää kirjotti joskus et ku he tulloo eläkeikkää nii he tulloo suomee takas, mut viimeaikoina oon lukenu et ei, he jääkii saksaa.
No täs tuli nyt taas lörpötystä kerraksee, mut ko ei muutakaa nyt oo mielessä. Hyvvää illanjatkoo, äläkkä nää unia.- ko on kesä
monica kirjoitti:
älä sie turhii haastele et miun c tekkee sinnuu jonkimmoisen vaikutuksen,, sie vaa muute et välitänt laittaa nimimerkkii. Mut nyt sie oot sit kaaliperhone, kovin ilmavaa on sen siipien alla.
Mut väliikö tuolla, kuha ei tee mittää kovi yllättäyvää. Oli se hyvä et ottant koiperhosta, sit mie jo oisin ihmetelt sinnuu, ko viel kerrot et oot uskossa.
Nii mite mie osaan nii hartaasti ja oikeuven mukasest kirjotella, ko sie oot, sanosiko uskossa.
Tiijätkö, oot varmast huomant et mie saatan heittää karheetakkii huumorii, mitä sie siihe sanot? Mut eihä ihmine vaik se on uskos nii tarvi olla nii pipo tiukas kuitenkaa.
Älä kuule ruppee mittää näkyjä näkemää, se ei tiijä hyvää, ota vaa järki kättee ja funtsitaa tätä elämää kaikes rauhas.
Kuuleha sie oot nähny unta siit sarvipääst mihi joutuu pahatekijät, onha se nii kuuma paikka et ei sielt kuule huutoja tuu.
Kuoppamäest viel et kyl hää käyp monel esimerkiks tavoillaa, hää kirjotti joskus et ku he tulloo eläkeikkää nii he tulloo suomee takas, mut viimeaikoina oon lukenu et ei, he jääkii saksaa.
No täs tuli nyt taas lörpötystä kerraksee, mut ko ei muutakaa nyt oo mielessä. Hyvvää illanjatkoo, äläkkä nää unia.Nää miu juttuin on ku Konsta Pylkkäse tieteen tuntemine ja miu uskos olemissein sammaa linjaa. Mie oon tämmöne käytännö uskovaine, lihan vanki. Ja lihast mie tykkäänkii, siks mie ootankii ylösnousemust kaikil ihmisil, et saap syyvä lihhaa taivaaskii. Ne miu näytkii on semmossii mielikuvituksest syntynneit. Tuol hää Ruuneperi ylempän puhhuu näist taivaist, mitä eri uskonnoil on. Mie oon suunnitelt iha oman taivaan. Mut enhä mie siit puhu siul, jos se vaikk vaivaa, ko toiset pelkää et herjataa. Miu Jumalain on huumoritajune, sitä varte meil on nii viihtysää yhes.
Mitäs mie siu c-kirjaimest sen enempää. Kuha höpsin vaa. Oisiha mie vaik helikeiju, mut ku en oo.
Kuoppamäk onkii vissii jo lähel eläkeikkää. Jos heil on siel Saksas jotekii valmiimpaa. Tiijä hänt. Hänel ois olt kyl kotimaaskii kysyntää. Jotekii hyö sit joutuvat sinne ulkomail.
Nyt on toivoo sit vissii, et pääset ikkunapessuu, ko sannoovat, et tullee oikee hellettä. Mie oon sevverra pohheemi, et pesen millo pesen.
Sitä Karjalaa vois muistella viel. Hyö sannoot, et suomalaiset on siel käyneet siivoomas ja hoitamas paikkoi. Ihmettele mie kovast, ku minnuu ei nii paljo toiste sotkut haittaa. Ku en mie sin uuvestaa mää, paitsi jos raja siirtyy ittää päi, mie voin sit sannain syyvä.
Täs ei oo mittää asiaa, enkä mie tiijä voiks hänt karjalamurteel mittää asiaa puhhuukaa. Se ku on tämmöst ilottelluu vaa ja hauska pittoo.
Äläkä sie minnuu pelkää, emmie aijo sinnuu uskovaiseks käännyttää. Jokaisel on oma uskosa ja saap pittää. Kiitos taas seurast. Miul on hyvä miel. Toivottavast siulkii. Haastellaaha taas. - pit oikee tulla
ko on kesä kirjoitti:
Nää miu juttuin on ku Konsta Pylkkäse tieteen tuntemine ja miu uskos olemissein sammaa linjaa. Mie oon tämmöne käytännö uskovaine, lihan vanki. Ja lihast mie tykkäänkii, siks mie ootankii ylösnousemust kaikil ihmisil, et saap syyvä lihhaa taivaaskii. Ne miu näytkii on semmossii mielikuvituksest syntynneit. Tuol hää Ruuneperi ylempän puhhuu näist taivaist, mitä eri uskonnoil on. Mie oon suunnitelt iha oman taivaan. Mut enhä mie siit puhu siul, jos se vaikk vaivaa, ko toiset pelkää et herjataa. Miu Jumalain on huumoritajune, sitä varte meil on nii viihtysää yhes.
Mitäs mie siu c-kirjaimest sen enempää. Kuha höpsin vaa. Oisiha mie vaik helikeiju, mut ku en oo.
Kuoppamäk onkii vissii jo lähel eläkeikkää. Jos heil on siel Saksas jotekii valmiimpaa. Tiijä hänt. Hänel ois olt kyl kotimaaskii kysyntää. Jotekii hyö sit joutuvat sinne ulkomail.
Nyt on toivoo sit vissii, et pääset ikkunapessuu, ko sannoovat, et tullee oikee hellettä. Mie oon sevverra pohheemi, et pesen millo pesen.
Sitä Karjalaa vois muistella viel. Hyö sannoot, et suomalaiset on siel käyneet siivoomas ja hoitamas paikkoi. Ihmettele mie kovast, ku minnuu ei nii paljo toiste sotkut haittaa. Ku en mie sin uuvestaa mää, paitsi jos raja siirtyy ittää päi, mie voin sit sannain syyvä.
Täs ei oo mittää asiaa, enkä mie tiijä voiks hänt karjalamurteel mittää asiaa puhhuukaa. Se ku on tämmöst ilottelluu vaa ja hauska pittoo.
Äläkä sie minnuu pelkää, emmie aijo sinnuu uskovaiseks käännyttää. Jokaisel on oma uskosa ja saap pittää. Kiitos taas seurast. Miul on hyvä miel. Toivottavast siulkii. Haastellaaha taas.Miu piti viel tulla tuost meijä heimo ilosuuvest semmost mietittyä sannoo, et voipha se Jumala olla vähä huonohuumorineki, ku hää meijä iloset ihmiset sillee kodittomiks laitto tien pääl ja anto Stalinin saaha meijä maat.
No, emmie tätä kuitekaa usko, se ol rankaistust siit suursuome höpötyksest, ei se meijä karjalaiste vika olt.
Mut nyt ei ennää tarvii sitäkää surra, ku kaikk on hyvi ja mie vaa nättei tyttöi pirruutaan höpinöilläin. Hyyvää yöt. Saapha niit unnii katsoo - ku sie sanoit? Mitä sitä koko yön sit tekkee, jos ei unniikaa saa katsoo? ;-) ko on kesä kirjoitti:
Nää miu juttuin on ku Konsta Pylkkäse tieteen tuntemine ja miu uskos olemissein sammaa linjaa. Mie oon tämmöne käytännö uskovaine, lihan vanki. Ja lihast mie tykkäänkii, siks mie ootankii ylösnousemust kaikil ihmisil, et saap syyvä lihhaa taivaaskii. Ne miu näytkii on semmossii mielikuvituksest syntynneit. Tuol hää Ruuneperi ylempän puhhuu näist taivaist, mitä eri uskonnoil on. Mie oon suunnitelt iha oman taivaan. Mut enhä mie siit puhu siul, jos se vaikk vaivaa, ko toiset pelkää et herjataa. Miu Jumalain on huumoritajune, sitä varte meil on nii viihtysää yhes.
Äläkä sie minnuu pelkää, emmie aijo sinnuu uskovaiseks käännyttää. Jokaisel on oma uskosa ja saap pittää. Kiitos taas seurast. Miul on hyvä miel. Toivottavast siulkii. Haastellaaha taas.yhtä ja toista, mut het alkuu mie kysyn et, mitä ihmettä sie oot nii liha perrä? Katoha ko mie en syö just koskaa.
Mitä sitä sit siel taivaas syyvää, on iha er asia. Mie en tiijä sit siu taivaastais ko sie oot ihte sen kehittänt mielkuvituksessais et, mitä sie siel syöt.
Siul ko on oma jumalakkii, nii on siul kaikki hyvi.Hyvä on ko siu huumori käyp häne huumori kanssaa yhtee.
Oon miekkii senverra ja sitä sorttii et, en oikei Jumalast viihti ruveta huumorii vääntämää kovi pitkäl.
Mut muust kylläkkii, ja siult tuntuu kans tuo huumori puoli käyvä ja hyvi.Se on iha mukavaa, kuha on harmitonta hauskaa, ja senhä karjalaiset ossaa.
Mitä tulloo siel karjalas käymisee, nii mitä hyö siel siivoo, niiko sie kerroit? mie ko käin omal tonti reunal nii ei siel olt ko kivijalka, enkä viihtin ruveta ees pitempää kahtomaakaa sitä.
Se on miu elämässsäin olt ja mänt, enkä kaipaa mittää, ko en paljo muistakkaa sielt mittää. ko oon vaa käynt syntymäs siel, näi mie oon virkkant kaikille, ja tottaha tuo onkkii.
Miul on olt eile vieraita nii mie en kerent vastailemmaa aikasemmi, mut mitä kiirettä näil kirjotuksil sit oiskaa.
Täs lopuks mie sanonkkii et luulin et oot naisimmeine, mut ei, siehä ootkkii mies, mut hyvi taijat karjalamurteen.
Kerroha oonks mie oikees, ko luulen sinnuu mieheks. Oisha se mukava tietää, eihä siul mikkää helikeiju ois nimimerkiks käyntkää.
No nyt mie jään oottamaa, mitä tää päivä tuop tullessaa,ja toivotan siulkkii, rempseetä päivän alkuu, nyt luvattii lämmintä aurinkoista päivää, sitä toivon siulkii.ullamirjami kirjoitti:
tosta kaaliperhosesta,että ostin toissapäivänä kaalin ,se on ihan uutta satookin.
Meinaan tehrä kaalilaatikkoo huamena,ja täytyy ottaa jauheliha pakkasesta pois,kun ny muistas:=)
Jerryki tykkää siittä.
Tulee lämmintä ,on sanottu säätiarotuksessa ,ja mää ny miälelläni uskosin että kyä olis jo aikaki.
Olikoos Lokarillakaan völjyssä tarpeeks vaatteita ,vaikka kai niitä aina saa siältä ostaakki, ja jättää sitte sinne varastoon seuraavalle vuarelle ,kyä se kumminki niitä sitte taas tarttee,ens vuanna,nääs.
Ei noi entiset lapsuurenaikaset kesät enää tu takas.
Sillo oli ne intiaanikesät.mie tykkään kans kaalilaatikost, mut et jerrykkii tykkää. sitä mie piän vähä ihmeenä, mut ko siin on jauhelihhaa nii käyphä se kaali jerryllekkii.
Monet keittää kaalin, enenku laittaa uunivuokaa, mut mie pilkon pieniks ja paistan pannulla.
Hyvvää tullee varmast kummallakkii tappaa. Oon mie tehny joskus kaalikääryleitäkkii, ne on kans hyvvii, mut nii suurtekosii.
No mukavaa päivän alkuu siul ja huomenet myöski.- nettikirjotuksist
monica kirjoitti:
yhtä ja toista, mut het alkuu mie kysyn et, mitä ihmettä sie oot nii liha perrä? Katoha ko mie en syö just koskaa.
Mitä sitä sit siel taivaas syyvää, on iha er asia. Mie en tiijä sit siu taivaastais ko sie oot ihte sen kehittänt mielkuvituksessais et, mitä sie siel syöt.
Siul ko on oma jumalakkii, nii on siul kaikki hyvi.Hyvä on ko siu huumori käyp häne huumori kanssaa yhtee.
Oon miekkii senverra ja sitä sorttii et, en oikei Jumalast viihti ruveta huumorii vääntämää kovi pitkäl.
Mut muust kylläkkii, ja siult tuntuu kans tuo huumori puoli käyvä ja hyvi.Se on iha mukavaa, kuha on harmitonta hauskaa, ja senhä karjalaiset ossaa.
Mitä tulloo siel karjalas käymisee, nii mitä hyö siel siivoo, niiko sie kerroit? mie ko käin omal tonti reunal nii ei siel olt ko kivijalka, enkä viihtin ruveta ees pitempää kahtomaakaa sitä.
Se on miu elämässsäin olt ja mänt, enkä kaipaa mittää, ko en paljo muistakkaa sielt mittää. ko oon vaa käynt syntymäs siel, näi mie oon virkkant kaikille, ja tottaha tuo onkkii.
Miul on olt eile vieraita nii mie en kerent vastailemmaa aikasemmi, mut mitä kiirettä näil kirjotuksil sit oiskaa.
Täs lopuks mie sanonkkii et luulin et oot naisimmeine, mut ei, siehä ootkkii mies, mut hyvi taijat karjalamurteen.
Kerroha oonks mie oikees, ko luulen sinnuu mieheks. Oisha se mukava tietää, eihä siul mikkää helikeiju ois nimimerkiks käyntkää.
No nyt mie jään oottamaa, mitä tää päivä tuop tullessaa,ja toivotan siulkkii, rempseetä päivän alkuu, nyt luvattii lämmintä aurinkoista päivää, sitä toivon siulkii.No päivää talloo pitkäst aikaa! Mie jo rupesin tuos otsikos höpäjämmää siit siivoomisest, et mie luin tuol, et kaikist innokkaimmat on käyneet siel tienvierii siivoomas. Sitä mie aattelin, että jo nyt on meininki. Eikä venäläiset semmossii arvosta, heit nolottaa ottaa almui vastaa.
Näil helteil on nyt mentävä luontoo ja vikkeläst. Kylhä siekii vissii kerkiät käymää. Eile jo meinasi ruveta kirjottammaa ku rannoil on nyt tapan naiste yläosattomis keikistellä. Mut sit tul keske kaike joku koputtammaa ovel.
- Siel on sit rannal tirkistelijöit ja turistibussit tekkeevät pysähyksii ja hyö nauraa tirskuuvat näit. Minnuukii nolottaa vanhana miehenä kattoo alastommii naisii. Oon mie häveliäs, vaikk suupaltti, mikä lie muute oonkii. No nyt on salat julki. Emmie meekkää rannal makkaamaa, eikä oo semmost vettoo uimaa yhtää, ku mitä levvää siel lillii, emmie semmosest nauti.
Mut hauska nähhä sinnuu tääl. Tää on ku tuttu kyläpaikka, mis käyp morjestaamas soipivas välis.
Emmie nyt ennää puhu Jumalast mittää. Sen mie viel sanon vaa, et ei ihmisel voi semmost Jumalaa olla, ketä ei tunne. Kyl jokkaisel on oma käsityksesä täst asiast. Ja pelkoo sevverra ettei tee miel pahhaa tehhä. Eikä myö karjalaiset pahhaa tehhäkkää, vaik välil hauskaa pietääkii. Äläkä sie vaa loukkaannu, jos mie vähä leikkii laskenkii.
Mie toivo siul kaikkee hyvvää taas täännääkii. Tuol sie haastelit matkoist jonku kans. Mie luin sielt, ko nää on tämmössii nää jutut, et voip lukkee kene juttui vaa. Nonnii, terve taas, nähhään pian ja toivotaa et ilmat jatkuu lämpiminä, kerkeehä sitä sit taas talvel palelemmaa. Vaik koht hyö taas kirjottaavat tänne nettii, kui hirvee kuumaa on. Mut semmostha se on. Nyt mie lopetan tähä, muute tää höpinä vaa jatkuu. :D nettikirjotuksist kirjoitti:
No päivää talloo pitkäst aikaa! Mie jo rupesin tuos otsikos höpäjämmää siit siivoomisest, et mie luin tuol, et kaikist innokkaimmat on käyneet siel tienvierii siivoomas. Sitä mie aattelin, että jo nyt on meininki. Eikä venäläiset semmossii arvosta, heit nolottaa ottaa almui vastaa.
Näil helteil on nyt mentävä luontoo ja vikkeläst. Kylhä siekii vissii kerkiät käymää. Eile jo meinasi ruveta kirjottammaa ku rannoil on nyt tapan naiste yläosattomis keikistellä. Mut sit tul keske kaike joku koputtammaa ovel.
- Siel on sit rannal tirkistelijöit ja turistibussit tekkeevät pysähyksii ja hyö nauraa tirskuuvat näit. Minnuukii nolottaa vanhana miehenä kattoo alastommii naisii. Oon mie häveliäs, vaikk suupaltti, mikä lie muute oonkii. No nyt on salat julki. Emmie meekkää rannal makkaamaa, eikä oo semmost vettoo uimaa yhtää, ku mitä levvää siel lillii, emmie semmosest nauti.
Mut hauska nähhä sinnuu tääl. Tää on ku tuttu kyläpaikka, mis käyp morjestaamas soipivas välis.
Emmie nyt ennää puhu Jumalast mittää. Sen mie viel sanon vaa, et ei ihmisel voi semmost Jumalaa olla, ketä ei tunne. Kyl jokkaisel on oma käsityksesä täst asiast. Ja pelkoo sevverra ettei tee miel pahhaa tehhä. Eikä myö karjalaiset pahhaa tehhäkkää, vaik välil hauskaa pietääkii. Äläkä sie vaa loukkaannu, jos mie vähä leikkii laskenkii.
Mie toivo siul kaikkee hyvvää taas täännääkii. Tuol sie haastelit matkoist jonku kans. Mie luin sielt, ko nää on tämmössii nää jutut, et voip lukkee kene juttui vaa. Nonnii, terve taas, nähhään pian ja toivotaa et ilmat jatkuu lämpiminä, kerkeehä sitä sit taas talvel palelemmaa. Vaik koht hyö taas kirjottaavat tänne nettii, kui hirvee kuumaa on. Mut semmostha se on. Nyt mie lopetan tähä, muute tää höpinä vaa jatkuu. :Dno tuliha tienvieret siivottuu,, mut mitä ihmettä ne kävijöitä kiusas, ne roskat??? Mie en kumartant yhtää kertaa, ei ois tult mieleekää.
Juu, kyl mie eile käin taas pyöräl 25 kilometrii ajelemas. Mie oon huomant siu kirjotuksestais et, siepä ootkkii oikei lenkkeilijä!
Taijat oikei päivittäi käyvä tuulettemas ihteäis, nii mie teen. Käyt sie pitkälkkii lenkil? Sehä on terveyttä, ko hoitaa näinikkää etuajassa ihteää.
Vai on siel semmone nähtävyys ku, yläosattomat, niiko nakuranta ois, mitä siekkii häppeet kahtoo, ko hyö oikei halluu näyttää ihteää.
Ootha sie jo tuohoikkää näht vaik mitä. Et, ei pitäis kainostella. Ootsie kova haastamaa, ne kuule on nää karjalaiset kaik vähä suulaita, niiko miekkii.
Sie sanoit et, ettet virka Jumalast ennää mittää, mie virkan senverra et, miu Jumala on iha vieras miul, en oo koskaa nähny, silti mie osaaan vähä pelätä häntä. olkooo se siin koko juttu.
Kuuleha viel, enhä mie mistää voi loukkaantuu, ko näi mukavii haastellaa, kuha et iha haukkummaa ruppeee:))))
Miust on vaa mukavaa, ko oon huomant et siul on paljolti samallaine karjalakiel ko miullakkii. Kumpaa se nyt on, kieli vai murre?
Juu, tuost matkast viel, oon mie lähös pojan kans, jos vaa saan asiat kuntoo kunnolla.Mut siin tuntuu oleva työtä, ja senpäälle, saap viel jännätä meniks kaikki oikei, mitä oon täyttänt lappui.
Nyt tuli jo kaikkii höpistyy ja mään nukkumaa uuuvellee, ja siul mie toivotan hyvvää lauvantai aamuu, ja meehä taas lenkille, ja annaha tulla taas kuulumissii sieltäpäi.- tän taaskii
monica kirjoitti:
no tuliha tienvieret siivottuu,, mut mitä ihmettä ne kävijöitä kiusas, ne roskat??? Mie en kumartant yhtää kertaa, ei ois tult mieleekää.
Juu, kyl mie eile käin taas pyöräl 25 kilometrii ajelemas. Mie oon huomant siu kirjotuksestais et, siepä ootkkii oikei lenkkeilijä!
Taijat oikei päivittäi käyvä tuulettemas ihteäis, nii mie teen. Käyt sie pitkälkkii lenkil? Sehä on terveyttä, ko hoitaa näinikkää etuajassa ihteää.
Vai on siel semmone nähtävyys ku, yläosattomat, niiko nakuranta ois, mitä siekkii häppeet kahtoo, ko hyö oikei halluu näyttää ihteää.
Ootha sie jo tuohoikkää näht vaik mitä. Et, ei pitäis kainostella. Ootsie kova haastamaa, ne kuule on nää karjalaiset kaik vähä suulaita, niiko miekkii.
Sie sanoit et, ettet virka Jumalast ennää mittää, mie virkan senverra et, miu Jumala on iha vieras miul, en oo koskaa nähny, silti mie osaaan vähä pelätä häntä. olkooo se siin koko juttu.
Kuuleha viel, enhä mie mistää voi loukkaantuu, ko näi mukavii haastellaa, kuha et iha haukkummaa ruppeee:))))
Miust on vaa mukavaa, ko oon huomant et siul on paljolti samallaine karjalakiel ko miullakkii. Kumpaa se nyt on, kieli vai murre?
Juu, tuost matkast viel, oon mie lähös pojan kans, jos vaa saan asiat kuntoo kunnolla.Mut siin tuntuu oleva työtä, ja senpäälle, saap viel jännätä meniks kaikki oikei, mitä oon täyttänt lappui.
Nyt tuli jo kaikkii höpistyy ja mään nukkumaa uuuvellee, ja siul mie toivotan hyvvää lauvantai aamuu, ja meehä taas lenkille, ja annaha tulla taas kuulumissii sieltäpäi.Ai nii, ne venäläiste roskat. Emmie tiijä, mitä kaikkee intoo ihmisil on. Sitä vaa ihmettellee vähä hölmö näkösen. - Nii et nyt on sit kommeet ilmat tehä lenkkii tai mitä touhuu sit ihmisel onkaa. Mie teen ainakii tunni pitusen lenki joka päivä. Joskus vähä hittaammi kulkies mennee enempikkii aikaa. Täs vaa omil kulmil, emmie tuommossii matkoi, ku sie, jalkasi kulekkaa. Mut kyl mie tuuletu tälleekii ja sitä vähä näkkee muutakii, ku mitä ikkunast.
Niist yläosattomist mie vaa sitä, et ei ne kaikk nii nättii oo, et pittäis näyttelemmää ruveta. ;-)
Sie kysyit, et onks tää kieli vai murre. Suome kielhä tää on ja karjala murre. Virolaisil on oma kiel, ko niil on suome kielissii sannoi, mut tarkottaa iha eri asiaa ku meijä kieles. No, kylhä täs meilkii on vähä ommaa kieltä, jos oikee tarkast ajattellee. Vaikk ei sitä oikee huomaa, ku se on nii luontevvaa. Samanlaine meil siu kanssais näyttää olevan. Enhä mie sinnuu haukkummaa ruppee. Yhe kerra sie kielsit minnuu kirjottamast siulle yhes toises ketjus. Emmie ennää muista mistä asiast se ol, muttei se olt karjala murteel. Miehä vähä ihmetteli sillo, mut emmie sit kirjottant. Jottai tuli vissii sanottuu poikkinaist. Mut minnuuha vaa hymmyilytti se siu kiukkuis. Ko miehä tykkään nättii tyttöi välil pirruuttaa. ;-D
Mukavaa kesäehtoota taas siulle. Mie taas käyn katsomas jos siult on jottai viestii tääl. Emmie oo käynt missää kesätapahtumis, et ois sen enempää elämyksii kertynt. Ku tuol jotku näkkyy kirjottava, et on juostu joka tapahtumas. Miul on tämmöst ommaa kulttuurii nii paljo, eikä ennää näi vanhan jaksa innostuu kaikest hömpäst. Nyt mie lopeta taas. Et terve vaa. tän taaskii kirjoitti:
Ai nii, ne venäläiste roskat. Emmie tiijä, mitä kaikkee intoo ihmisil on. Sitä vaa ihmettellee vähä hölmö näkösen. - Nii et nyt on sit kommeet ilmat tehä lenkkii tai mitä touhuu sit ihmisel onkaa. Mie teen ainakii tunni pitusen lenki joka päivä. Joskus vähä hittaammi kulkies mennee enempikkii aikaa. Täs vaa omil kulmil, emmie tuommossii matkoi, ku sie, jalkasi kulekkaa. Mut kyl mie tuuletu tälleekii ja sitä vähä näkkee muutakii, ku mitä ikkunast.
Niist yläosattomist mie vaa sitä, et ei ne kaikk nii nättii oo, et pittäis näyttelemmää ruveta. ;-)
Sie kysyit, et onks tää kieli vai murre. Suome kielhä tää on ja karjala murre. Virolaisil on oma kiel, ko niil on suome kielissii sannoi, mut tarkottaa iha eri asiaa ku meijä kieles. No, kylhä täs meilkii on vähä ommaa kieltä, jos oikee tarkast ajattellee. Vaikk ei sitä oikee huomaa, ku se on nii luontevvaa. Samanlaine meil siu kanssais näyttää olevan. Enhä mie sinnuu haukkummaa ruppee. Yhe kerra sie kielsit minnuu kirjottamast siulle yhes toises ketjus. Emmie ennää muista mistä asiast se ol, muttei se olt karjala murteel. Miehä vähä ihmetteli sillo, mut emmie sit kirjottant. Jottai tuli vissii sanottuu poikkinaist. Mut minnuuha vaa hymmyilytti se siu kiukkuis. Ko miehä tykkään nättii tyttöi välil pirruuttaa. ;-D
Mukavaa kesäehtoota taas siulle. Mie taas käyn katsomas jos siult on jottai viestii tääl. Emmie oo käynt missää kesätapahtumis, et ois sen enempää elämyksii kertynt. Ku tuol jotku näkkyy kirjottava, et on juostu joka tapahtumas. Miul on tämmöst ommaa kulttuurii nii paljo, eikä ennää näi vanhan jaksa innostuu kaikest hömpäst. Nyt mie lopeta taas. Et terve vaa.et mie sain kuulla taas mitä siul kuuluu, ja sitä mie vähä eppäilinkkii et, sie käyt säännöllisest lenkillä.
Sie vaa ohimennen mainihet siint, mut se on nii ku, ihte lenkkeilee nii sen sit huomaa jos toinekkii on samanmoine.
Voi herraisä ko miult pääs nauru, ku huomaan et siul on kans vähä huumorii suupieles ku kirjottelet, sehä pittääkkii mielen virkeenä.
Mite sie noi sanot, et mie oon kieltänt miul kirjotamast, onks se iha totta? mutkomie oikei harkihen nii kyl miu luontees on semmostakkii, et mie oon voin sannookii.
Mut hyvä ol ko kuittasit sen naurul. Eihä se muuta tarvintkaa.Mikä lie sit olt asia, en tiijä.
Männöö kielet ja murteet iha sekasi, et kumpaa se nyt sit on, onha tää suomenkieltä ja murretta täs väännetää. Niihä se pittää olla.
Mieko taas heräsin näi yö aikan nii, kyl täs jottai herkkääkkii on, muut nukkuu ja mie nautin hiljasuuvest, ja nyt ei oo ennää hämärää, ku on pimmeetä, nii on täs jottai mukavaakkii.
Vaik on sit nii, et aamulla on sit silmät ristissä väsymyksest, mut ainaha mie mään uuvellee nukkumaa, koha oon vähä valvont.
Joskus mie keitän kahvitkii ja nautin oikei, ja ihme kyllä uni tulloo siltikki.Tää nyt on semmosta jonne joutavaa juttuu, mut mitä tää elämä muuuta sit on täs iässä.
Ko kaik on tehty ja ollaa vaa ja koitetaa kuluttaa aikaa mahollisimman mukavast. Kuka mitekkii halluu sinne loppupäähä männä.
Herraisä ku tul tuommone laulu mielee ku,,,,, pieni polku metsän halki vie jne..... Onha tää elämä niiko pientä polkuu tallais. Varsinkkii tääl loppupääs.
Nonii, nyt mie taas toivotan siul ne aikaset huomenet, kuha sit millo herräät, ja mukavaa alkavaa viikkoo.
Mie viel sanon et, otaha pyöräis esille ja tee semmone pitempi lenkki vaihteeks, nii huomaat mite se piristää. No heippa taas.- jaa jaa
monica kirjoitti:
et mie sain kuulla taas mitä siul kuuluu, ja sitä mie vähä eppäilinkkii et, sie käyt säännöllisest lenkillä.
Sie vaa ohimennen mainihet siint, mut se on nii ku, ihte lenkkeilee nii sen sit huomaa jos toinekkii on samanmoine.
Voi herraisä ko miult pääs nauru, ku huomaan et siul on kans vähä huumorii suupieles ku kirjottelet, sehä pittääkkii mielen virkeenä.
Mite sie noi sanot, et mie oon kieltänt miul kirjotamast, onks se iha totta? mutkomie oikei harkihen nii kyl miu luontees on semmostakkii, et mie oon voin sannookii.
Mut hyvä ol ko kuittasit sen naurul. Eihä se muuta tarvintkaa.Mikä lie sit olt asia, en tiijä.
Männöö kielet ja murteet iha sekasi, et kumpaa se nyt sit on, onha tää suomenkieltä ja murretta täs väännetää. Niihä se pittää olla.
Mieko taas heräsin näi yö aikan nii, kyl täs jottai herkkääkkii on, muut nukkuu ja mie nautin hiljasuuvest, ja nyt ei oo ennää hämärää, ku on pimmeetä, nii on täs jottai mukavaakkii.
Vaik on sit nii, et aamulla on sit silmät ristissä väsymyksest, mut ainaha mie mään uuvellee nukkumaa, koha oon vähä valvont.
Joskus mie keitän kahvitkii ja nautin oikei, ja ihme kyllä uni tulloo siltikki.Tää nyt on semmosta jonne joutavaa juttuu, mut mitä tää elämä muuuta sit on täs iässä.
Ko kaik on tehty ja ollaa vaa ja koitetaa kuluttaa aikaa mahollisimman mukavast. Kuka mitekkii halluu sinne loppupäähä männä.
Herraisä ku tul tuommone laulu mielee ku,,,,, pieni polku metsän halki vie jne..... Onha tää elämä niiko pientä polkuu tallais. Varsinkkii tääl loppupääs.
Nonii, nyt mie taas toivotan siul ne aikaset huomenet, kuha sit millo herräät, ja mukavaa alkavaa viikkoo.
Mie viel sanon et, otaha pyöräis esille ja tee semmone pitempi lenkki vaihteeks, nii huomaat mite se piristää. No heippa taas.Siehä tyttö taijjat minnuu pirruuttaa. Enhä mie höperö ukko ossaa nättii tyttöi seuras olla mitekää. Tämmöne kanttura. Mihi mie nyt lähtisi pyöräl? Ei tääl oo ees pyöräteit. Tappaavat viel nuo hurjastelijat, ko ajjaavat kovvaa kyytii.
Kylhä miekii aikasee nouse joskus. Mite se nii onkii, et sit onkii iha virkee joskus, vaikk on viel ulkon pimmeetä. Jos miul on menos mukavii unnii, emmie nouse ylös, mie käännä kylkee ja kattelen niit unnii. Mistä tulleevatki unet, ei kukkaa oo osant selittää. Kaikenlaisii arvailuit niil on selittäjil, mut milläs hyö semmossii teorioit sit todistaavat. Siin on samat säännöt selittäjil ko Pylkkäse Konstalkii. Yhtä pätevii ovat. Sitä vart elämä onkii nii makkeeta ellää, ko saap nauraa noil raha ettee selittäjil. ;)
Miul ei oo turvalukkoo taaskaa, ko piti vaihtaa koko ovi. Taloyhtiö yhtäkkii päätti laittaa uuvet ovet. Nyt tarvitaa semmone taas. Noit onkii murtoi ja murhii näkynt uutisis paljo. Kyl mie ossaan nukkuu ilmakii, mut ei koskaa tiijä, mikä seko sielt päättää sissää tulla. Emmie naapureist mittää pahhaa sano, mut mistäs sitä koskaa tietää.
Näit venäläisii miljonäärei on kuulemma nyt Suomes. Mist hyö ovatkii nii päässeet rikastummaa? Myö tääl vaa nyherrettää ja maksetaa verroi ja ilmotettaa naapurin remonttimiehist viranomasil, mut hyö rikastuvat tääl. Eiköhä myö nähhä metsää puilt, vai mikä meit vaivaa? Semmone on kovvaa valtaa, ku on monnii miljoonii rahhaa. Saap vaik rikoksii tehhä, ni pystyy ostammaa juristiihe appuu. Ja viranommaisil on het erilaine asenne miljonäärii kohtaa ku kaupast tupakka-aski varastanneit. Tai mitä suklaapatukkaa jotku vievät. Niist rötöksist ku ei selvii kuivil koko elämäsä aikan, eikä kukkaa unoha. Emmie mittää varkait puolustele kuitekaa, ku en mie toiste ommaisuutta ite oo koskaa halunt. Kuha nyt vaa tul mielee, et toiset ne saa tehhä kaikenlaist, siit sit lehet kirjottaavat ja sit ei mittää muuta ku jatkaavat elämääsä julkisuuves. Niiku ei mittää.
Mut mitäs sie sanot, ollaaks myö karjalaiset katteellissii? Mite se onkii, et miul on semmone käsitys, et ollaa nii tasa-arvosii, ettei oo paljoo syytä katteilla. Ei tiijä, mitä siit tullee, ko jotku vieraat tääl ruppeevat olemaa rikkait. Viel eri kielisii ku hyö ovat. Minnuu vähä arveluttaa nää assiit.
Nyt mie yritä taas vähä pistää jarruu näil höpinöil, ku niit tullee nii pitkält eikä loppuu meinaa eikä pohjaa näkkyy. Mie toivota siul ilost kesäiltaa ja elämä illoo tännääkii niiku joka päivä. Voijjaa hyvi ja nautitaa siit hyväst mitä meil on. Emmie halluis rikollissii rahhoi kans rikastuu, oommie sevverra laiska ihmine, et en sietäis koko aja varroo selkä seinää vaste, et kuka miul tullee kostammaa. Noist vaa viel sevverra venäläisist rikkaist meijä maas. Terve taas. jaa jaa kirjoitti:
Siehä tyttö taijjat minnuu pirruuttaa. Enhä mie höperö ukko ossaa nättii tyttöi seuras olla mitekää. Tämmöne kanttura. Mihi mie nyt lähtisi pyöräl? Ei tääl oo ees pyöräteit. Tappaavat viel nuo hurjastelijat, ko ajjaavat kovvaa kyytii.
Kylhä miekii aikasee nouse joskus. Mite se nii onkii, et sit onkii iha virkee joskus, vaikk on viel ulkon pimmeetä. Jos miul on menos mukavii unnii, emmie nouse ylös, mie käännä kylkee ja kattelen niit unnii. Mistä tulleevatki unet, ei kukkaa oo osant selittää. Kaikenlaisii arvailuit niil on selittäjil, mut milläs hyö semmossii teorioit sit todistaavat. Siin on samat säännöt selittäjil ko Pylkkäse Konstalkii. Yhtä pätevii ovat. Sitä vart elämä onkii nii makkeeta ellää, ko saap nauraa noil raha ettee selittäjil. ;)
Miul ei oo turvalukkoo taaskaa, ko piti vaihtaa koko ovi. Taloyhtiö yhtäkkii päätti laittaa uuvet ovet. Nyt tarvitaa semmone taas. Noit onkii murtoi ja murhii näkynt uutisis paljo. Kyl mie ossaan nukkuu ilmakii, mut ei koskaa tiijä, mikä seko sielt päättää sissää tulla. Emmie naapureist mittää pahhaa sano, mut mistäs sitä koskaa tietää.
Näit venäläisii miljonäärei on kuulemma nyt Suomes. Mist hyö ovatkii nii päässeet rikastummaa? Myö tääl vaa nyherrettää ja maksetaa verroi ja ilmotettaa naapurin remonttimiehist viranomasil, mut hyö rikastuvat tääl. Eiköhä myö nähhä metsää puilt, vai mikä meit vaivaa? Semmone on kovvaa valtaa, ku on monnii miljoonii rahhaa. Saap vaik rikoksii tehhä, ni pystyy ostammaa juristiihe appuu. Ja viranommaisil on het erilaine asenne miljonäärii kohtaa ku kaupast tupakka-aski varastanneit. Tai mitä suklaapatukkaa jotku vievät. Niist rötöksist ku ei selvii kuivil koko elämäsä aikan, eikä kukkaa unoha. Emmie mittää varkait puolustele kuitekaa, ku en mie toiste ommaisuutta ite oo koskaa halunt. Kuha nyt vaa tul mielee, et toiset ne saa tehhä kaikenlaist, siit sit lehet kirjottaavat ja sit ei mittää muuta ku jatkaavat elämääsä julkisuuves. Niiku ei mittää.
Mut mitäs sie sanot, ollaaks myö karjalaiset katteellissii? Mite se onkii, et miul on semmone käsitys, et ollaa nii tasa-arvosii, ettei oo paljoo syytä katteilla. Ei tiijä, mitä siit tullee, ko jotku vieraat tääl ruppeevat olemaa rikkait. Viel eri kielisii ku hyö ovat. Minnuu vähä arveluttaa nää assiit.
Nyt mie yritä taas vähä pistää jarruu näil höpinöil, ku niit tullee nii pitkält eikä loppuu meinaa eikä pohjaa näkkyy. Mie toivota siul ilost kesäiltaa ja elämä illoo tännääkii niiku joka päivä. Voijjaa hyvi ja nautitaa siit hyväst mitä meil on. Emmie halluis rikollissii rahhoi kans rikastuu, oommie sevverra laiska ihmine, et en sietäis koko aja varroo selkä seinää vaste, et kuka miul tullee kostammaa. Noist vaa viel sevverra venäläisist rikkaist meijä maas. Terve taas.mikä kanttura sie viel oot? Uskallan eppäillä et siult käyp pyörälla ajo iha mukavast vaik pitempikkii matka.
Äläkkä ruppee vaa sellaseks et sie kaihat tyttöjen seuraa. ko näät tyttölöitä pyöräilevä nii määppä kans pyöräilemmää rinnalle, niiko seuraks ja mikä sen oikeemmi onkaa.
Sehä pittää nuorekkaana ja pirteenä mielialan, kuha on jottai mukavaa, sit on tietyst eri asia, jos koton on sääntöjen määrääjä. Sillo ei piä leikitellä.
No sie tykkäät unist, mie en niist oikei perustele ko, mie tahon nähä ain jottai painjaisii. Kiireesti mie nousenkkii sit ylös ja konneee vieree naputtelemaa:)))
Hyväihme ko oot taas kirjottant mukavan kirjeen, et oikei vettää naamaa hymmyy. Vai nii et vaihettii oikei ovet teillä, no eiks sitä turvalukkoo ois voint ottaa ja laittaa tähä uuttee ovvee?
Sie hastat noist venäjän uusrikkaist, sitä miekkii oon ihmetelt et mite hyö yht äkkii voip rikastuu??
Et ostellaa vaa komijoita talloi täält suomestakkii, ja nuorii tuntuu oleva tää porukka, väkisi tulloo mielee kaikenmoista, mut en taija enempää siint kirjottaa.
Hyvähä se on, ko on sitä rahhaa, mutko ei olis liikaa heilläkää, siint voip tulla omat onkelmansa, mihi senkans joutuu, mennee vaik yöunetkkii.
Sie kysyit jossai tai jokukerta et onks karjalaiset katteellissii, nii nyt vast vastaan et, ei oo, jos ihtel ei oo mitä naapuril on, nii ruvettii kovast tekemää työtä et saatii, jos tarvittii, nii mie muistan. mie en ainankaa oo katteelline luonne, oot sie sit? Et suinkaa oo.
Tuo oli miu muistissain, ko sie kysyit, ja jäi sillo vastaamatta.
sie haastat rahavallast, kuuleha se onkkii valtava, nykyää ko rikoksen polulle männöö nuo korkeimmal portail olevatkii. Ja ne ei oo moksiskaa, ei ees ossaa hävetä, nykyää tuntuu ku ne nostettas jollekkii jalustal ko on tehny jottai rankaistavvaa. Semmosta se elämä nykyää on.
No nyt mie lähen taas uuvestaa nukkumaa ja toivon siun näkevä mukavi unnii, joihe seuras sie viihyt, ja käännät vaa kylkee:)))
paaha taas kirjoittain, mite on männy lenkillä ja muutenkkii. Hyvvää yötä ja virkeetä aamuu siul.- enhä mie
monica kirjoitti:
mikä kanttura sie viel oot? Uskallan eppäillä et siult käyp pyörälla ajo iha mukavast vaik pitempikkii matka.
Äläkkä ruppee vaa sellaseks et sie kaihat tyttöjen seuraa. ko näät tyttölöitä pyöräilevä nii määppä kans pyöräilemmää rinnalle, niiko seuraks ja mikä sen oikeemmi onkaa.
Sehä pittää nuorekkaana ja pirteenä mielialan, kuha on jottai mukavaa, sit on tietyst eri asia, jos koton on sääntöjen määrääjä. Sillo ei piä leikitellä.
No sie tykkäät unist, mie en niist oikei perustele ko, mie tahon nähä ain jottai painjaisii. Kiireesti mie nousenkkii sit ylös ja konneee vieree naputtelemaa:)))
Hyväihme ko oot taas kirjottant mukavan kirjeen, et oikei vettää naamaa hymmyy. Vai nii et vaihettii oikei ovet teillä, no eiks sitä turvalukkoo ois voint ottaa ja laittaa tähä uuttee ovvee?
Sie hastat noist venäjän uusrikkaist, sitä miekkii oon ihmetelt et mite hyö yht äkkii voip rikastuu??
Et ostellaa vaa komijoita talloi täält suomestakkii, ja nuorii tuntuu oleva tää porukka, väkisi tulloo mielee kaikenmoista, mut en taija enempää siint kirjottaa.
Hyvähä se on, ko on sitä rahhaa, mutko ei olis liikaa heilläkää, siint voip tulla omat onkelmansa, mihi senkans joutuu, mennee vaik yöunetkkii.
Sie kysyit jossai tai jokukerta et onks karjalaiset katteellissii, nii nyt vast vastaan et, ei oo, jos ihtel ei oo mitä naapuril on, nii ruvettii kovast tekemää työtä et saatii, jos tarvittii, nii mie muistan. mie en ainankaa oo katteelline luonne, oot sie sit? Et suinkaa oo.
Tuo oli miu muistissain, ko sie kysyit, ja jäi sillo vastaamatta.
sie haastat rahavallast, kuuleha se onkkii valtava, nykyää ko rikoksen polulle männöö nuo korkeimmal portail olevatkii. Ja ne ei oo moksiskaa, ei ees ossaa hävetä, nykyää tuntuu ku ne nostettas jollekkii jalustal ko on tehny jottai rankaistavvaa. Semmosta se elämä nykyää on.
No nyt mie lähen taas uuvestaa nukkumaa ja toivon siun näkevä mukavi unnii, joihe seuras sie viihyt, ja käännät vaa kylkee:)))
paaha taas kirjoittain, mite on männy lenkillä ja muutenkkii. Hyvvää yötä ja virkeetä aamuu siul... oikee paha kompura oo, mut kuitekii. Mennööhä se pyöräl'ajo vanhast muistist. Sillo ku ratsuväes poljettii takapuol nilel, opittii hyvi. No juu. Mut miul tuli mielee, et siu piti jottai asiaa miul kertoo. Täst on nyt vähä aikaa ko sie semmost mainitsit. Vähä mie luule tietäväinkii, mitä se ol. Ja ihmehä se onkii! Enhä mie oo semmost tient olevankaa, enne ku sie ilmotit. Mut eiks se oo sit kaikil samalviisii? Pyöräl ajjoo juu.
Voi hyvä tyttö, unnii siunkii pitäs nähhä. Eiks siit - mikä hää ol - Kuoppamäestkää tuu mittää mukavaa mielee? Kylhä miekii monenlaist asiaa oon unes selvittävinnää, mut ei ne mittää pahhaa oo, se on oikee mukavaa, ku töis ois tai sillee.
No myöhä ei noist rikkaist, vanhoist eikä uusist, puhuta mittää. Niihä se on, ettei piä mittää sannoo. Jos kohal ossuu, nii kääntää pääsä muualle, ettei tuu katsekontaktii. Senkii voip joku käsittää vääri. Siel Espal jos kulkee, pittää pittää katse maassa. Ja katteellissii myö ei jouveta - ainakaa koko päivää - olemaa. ;-)
Mie nii tykkään täst heimohengest, mikä meil on tääl ketjus, ko sie osasit tämmösen perustaa. Oikee vanhan sielu tääl leppää, ko saap höpöttää kaikes rauhas. Nyt on nii myöhä, et sie vissii ootkii jo nukkumas - meinasin kirjottaa unten mail, mutku et sie sinne meekkää.
Miun ois pitänt yhest raamatu kohast kirjottaa, mut olkoo, - tai mie sanonkii viel tähä loppuu, et siel ennustettaa et maalimalopun aikaa saapi paha vallan ja ihmiset kerskailevat synneillää. Jos luet omas kirjotukses, nii tiijät mitä asiaa mie tarkota täs. Mut sen mie viel sanon, et saisvat eläkeläistekii verotusta helpottaa nuo uustyöväe puolueen nulikat. Jos eivät meinaa mittää niit verorahoi vastaa antaa. Jos antaavat hoitoo, nii olkoo sitte ja verottakkoot. Nyt ei tästä unia tarvii nähhä, vaik tänne tään kirjotankii.
Kaunist huoment siulle ja linnunlauluu toivotan lopuks. Miul on nyt jo etukättee sinnuu ikävä, jos sie sinne pitkäl matkal oot menos. Kene kans sitä tääl sit voip haastaa. Vaikk onha siel Taimaaskii netti. Toivoo vanha hupsu. :) enhä mie kirjoitti:
.. oikee paha kompura oo, mut kuitekii. Mennööhä se pyöräl'ajo vanhast muistist. Sillo ku ratsuväes poljettii takapuol nilel, opittii hyvi. No juu. Mut miul tuli mielee, et siu piti jottai asiaa miul kertoo. Täst on nyt vähä aikaa ko sie semmost mainitsit. Vähä mie luule tietäväinkii, mitä se ol. Ja ihmehä se onkii! Enhä mie oo semmost tient olevankaa, enne ku sie ilmotit. Mut eiks se oo sit kaikil samalviisii? Pyöräl ajjoo juu.
Voi hyvä tyttö, unnii siunkii pitäs nähhä. Eiks siit - mikä hää ol - Kuoppamäestkää tuu mittää mukavaa mielee? Kylhä miekii monenlaist asiaa oon unes selvittävinnää, mut ei ne mittää pahhaa oo, se on oikee mukavaa, ku töis ois tai sillee.
No myöhä ei noist rikkaist, vanhoist eikä uusist, puhuta mittää. Niihä se on, ettei piä mittää sannoo. Jos kohal ossuu, nii kääntää pääsä muualle, ettei tuu katsekontaktii. Senkii voip joku käsittää vääri. Siel Espal jos kulkee, pittää pittää katse maassa. Ja katteellissii myö ei jouveta - ainakaa koko päivää - olemaa. ;-)
Mie nii tykkään täst heimohengest, mikä meil on tääl ketjus, ko sie osasit tämmösen perustaa. Oikee vanhan sielu tääl leppää, ko saap höpöttää kaikes rauhas. Nyt on nii myöhä, et sie vissii ootkii jo nukkumas - meinasin kirjottaa unten mail, mutku et sie sinne meekkää.
Miun ois pitänt yhest raamatu kohast kirjottaa, mut olkoo, - tai mie sanonkii viel tähä loppuu, et siel ennustettaa et maalimalopun aikaa saapi paha vallan ja ihmiset kerskailevat synneillää. Jos luet omas kirjotukses, nii tiijät mitä asiaa mie tarkota täs. Mut sen mie viel sanon, et saisvat eläkeläistekii verotusta helpottaa nuo uustyöväe puolueen nulikat. Jos eivät meinaa mittää niit verorahoi vastaa antaa. Jos antaavat hoitoo, nii olkoo sitte ja verottakkoot. Nyt ei tästä unia tarvii nähhä, vaik tänne tään kirjotankii.
Kaunist huoment siulle ja linnunlauluu toivotan lopuks. Miul on nyt jo etukättee sinnuu ikävä, jos sie sinne pitkäl matkal oot menos. Kene kans sitä tääl sit voip haastaa. Vaikk onha siel Taimaaskii netti. Toivoo vanha hupsu. :)nyt mie vähä eppäilen et sius on imitaattorin vikkaa ja hyvi tuo näyttää mänevänkkii. Kukaha sie "vanha hupsu" oikei oot?
No mie sain sit pestyy nuo ikkunat ja voi mite on paikat kippeet ku koko päivä meni jynssätes. Sit olinkkii nii väsynt et mänin jo hyvissä ajoin nukkumaaa ja täs sitä sit taas ollaa, keskel yötä.
Mie oonkkii iltaunine, eikä tarvihe ees oottaa unta, se tulloo ja heti ku paan pääni tyynylle.
Kyl sie haastat omijais paljo, mut nii miekkii teen, siul on sellasta kirjotusta et oikei naurattaa lukies.
Mitä unist tulloo mielee, nii en mie ussein nää, varsinkaa mittää mukavaa, vaik se ois olt kyl, jos, ois siint Kuoppamäest jottai nähny, mut ei nii ei. Sen oisin unissain kahtont:))
Se onkkii työlästä ku sie yrität setvii unnii mitä oot nähny, en mie jaksaiskaa sellasta, mie enne kahtosin unikirjast,mite mukavaa unissaa on.
Juu, kyl tääl murreketjus onkkii mukava kirjotella, niiku sie sanot, ko on usseimmite rauha maas niiko sanotaa, nii täälläkkii on. Saap iha rauhas kirjotella.
Sie haastoit taas raamatust, ootko sitenkkii vähä uskossa? tullooha se mailmanloppu joillekii uskovaisille. hyö on ennustant sen jo montakertaa tulevan ja oottavat yhä vieläkkii. Sit haastaa muillekki et ensivuonna taas tullooo maaaiman loppu, sie tiijätkii mitkä uskovaiset näi teköö.
Juu, mie lähenkkii iha pari viikon pääst sinne taimaasee, jaa et kene kans sie sit haastelet, no kuule, jäähä tän muita mukavii ihmisii. Mie en oo varma oonks mie lähel tietsikkaa ainankaa heti, jos mie ostan läppärin, nii sit on toine asia.
Kyl pitäis päästä näitä siu mukavii juttujais lukemaa et saap nauraa, älä nyt suutu, mut nauroin iha äänee, tääl yöllä yksinäin.
Nyt mie lähen taas nukkumaa ja jos näkis vaik vilaukselt untakkii, jostai mukavast, vaik siust, ja paljastus et kukaha sie oike oot??? Tai onks se sit vällii kuka kai ketä täs ollaa, kuha ollaa vaa. No, hyvät huomenet siul ja määhä lenkki tekemää.- mie sanon, ett
monica kirjoitti:
nyt mie vähä eppäilen et sius on imitaattorin vikkaa ja hyvi tuo näyttää mänevänkkii. Kukaha sie "vanha hupsu" oikei oot?
No mie sain sit pestyy nuo ikkunat ja voi mite on paikat kippeet ku koko päivä meni jynssätes. Sit olinkkii nii väsynt et mänin jo hyvissä ajoin nukkumaaa ja täs sitä sit taas ollaa, keskel yötä.
Mie oonkkii iltaunine, eikä tarvihe ees oottaa unta, se tulloo ja heti ku paan pääni tyynylle.
Kyl sie haastat omijais paljo, mut nii miekkii teen, siul on sellasta kirjotusta et oikei naurattaa lukies.
Mitä unist tulloo mielee, nii en mie ussein nää, varsinkaa mittää mukavaa, vaik se ois olt kyl, jos, ois siint Kuoppamäest jottai nähny, mut ei nii ei. Sen oisin unissain kahtont:))
Se onkkii työlästä ku sie yrität setvii unnii mitä oot nähny, en mie jaksaiskaa sellasta, mie enne kahtosin unikirjast,mite mukavaa unissaa on.
Juu, kyl tääl murreketjus onkkii mukava kirjotella, niiku sie sanot, ko on usseimmite rauha maas niiko sanotaa, nii täälläkkii on. Saap iha rauhas kirjotella.
Sie haastoit taas raamatust, ootko sitenkkii vähä uskossa? tullooha se mailmanloppu joillekii uskovaisille. hyö on ennustant sen jo montakertaa tulevan ja oottavat yhä vieläkkii. Sit haastaa muillekki et ensivuonna taas tullooo maaaiman loppu, sie tiijätkii mitkä uskovaiset näi teköö.
Juu, mie lähenkkii iha pari viikon pääst sinne taimaasee, jaa et kene kans sie sit haastelet, no kuule, jäähä tän muita mukavii ihmisii. Mie en oo varma oonks mie lähel tietsikkaa ainankaa heti, jos mie ostan läppärin, nii sit on toine asia.
Kyl pitäis päästä näitä siu mukavii juttujais lukemaa et saap nauraa, älä nyt suutu, mut nauroin iha äänee, tääl yöllä yksinäin.
Nyt mie lähen taas nukkumaa ja jos näkis vaik vilaukselt untakkii, jostai mukavast, vaik siust, ja paljastus et kukaha sie oike oot??? Tai onks se sit vällii kuka kai ketä täs ollaa, kuha ollaa vaa. No, hyvät huomenet siul ja määhä lenkki tekemää.miehä oon aito itsein. Täälhä vappautuu ku saap omal murteellaa haastaa. Sie minnuu imitaattoriks vai miks taiteilijaks meinaat. :)
Mut sen mie kyl uskon, ett imitaattoreit ollaa vähä jokkaine. Elläimetkii. Siit ol kirjotuksii vai liekö televisios juttuu ja kuvvaa, ku yks ukohöperö oli ottant orvo kurjenpoikase vai mikä hanhi hää ol, hoitoosa. Ja sit sen uko piti opettaa sil linnul lentämist! Hää laitto jotku siivet käsivarsiisa ja juoksi peltoo pitki ja räpyttel niitä, et se lintu näk mite lentoo pittää lähtee. Ja siithä se sit lähtikii lentoo, ko ol vähä aikaa harjotelt. Näi myö ihmisetkii opitaa jo iha pienest ilmeet ja tekemiset kaikk toisiltamme. Et semmossii imitaattoreit myö ollaa. Ja hyvä näi on ollakkii. Mitäs siit tulis, jos ei mittää toisilt oppis ja kaikk pitäs ite keksii? Vai mitä sie aattelet? Sitä mie en kyl tiijä, et mite - tai emmie nyt sinnuu ruppeekkaa järkyttämmää täs... kuha jos tutustuttaa paremmi, mie voin sit sannoo.
Miu piti siul jottai rattosaa kirjotella, jos sie tykkäsit lukkee noit viimeks. Mut tulikii vissii kovvii paineit, ko sanoit et tykkäsit lukkee. ;-) Ei meinaa tulla mittää, ko nuorelt höynähtänneelt klopilt, ko änkytystä vaa naama punasen.
Mut kuitekii taas on päivä ment iltaa. Tuol on toiset hätässii, ko kesä loppuu. Enshä se tuntuu pahalt, mut sit alkaa syksy tekemiset ja elämä asettuu uomiisa. Mie jotekii tykkään, et syksyl tullee taas semmosta asiaa lissää, ko ei tarvii ulos olla koko aikaa menos nauttimmaa ilmoist.
Oisha se hienoo, jos sie sen läppärin saat, et päästää haastelemmaa viel syksylkii. Ja mie kaikkee hyyvvää siul toivotan, mut hirvittää ajatella, ett sie siel taimaas sit oot. Mie en oo käynt ees millokaa siel. Mitäs siel muuta lienee ko rantaa. Kaupungis ei vissii oo niikää hyvä ku rantapaikois, emmie tiijä, mie vaa höpise.
Hulppeeta aamuu siul yökyöpelil, vai emmie tiijä mikä tuommone on sit ko siekii oot. Mut meijä on jokkaise hyvä tehhä justii nii, ku mikä mukavalt tuntuu. Mut oleha sie ilone ja laitaha tän miul terveisii taas, ku kerkiit. On miulkii sit jottai odottamist. Kiitos siulle ja hyvät huomenet, sit ko nouset, ko sie et vissii nyt ennää oo herreilkää. Mie se vaa oon - vanha hupsu iha ite. :) mie sanon, ett kirjoitti:
miehä oon aito itsein. Täälhä vappautuu ku saap omal murteellaa haastaa. Sie minnuu imitaattoriks vai miks taiteilijaks meinaat. :)
Mut sen mie kyl uskon, ett imitaattoreit ollaa vähä jokkaine. Elläimetkii. Siit ol kirjotuksii vai liekö televisios juttuu ja kuvvaa, ku yks ukohöperö oli ottant orvo kurjenpoikase vai mikä hanhi hää ol, hoitoosa. Ja sit sen uko piti opettaa sil linnul lentämist! Hää laitto jotku siivet käsivarsiisa ja juoksi peltoo pitki ja räpyttel niitä, et se lintu näk mite lentoo pittää lähtee. Ja siithä se sit lähtikii lentoo, ko ol vähä aikaa harjotelt. Näi myö ihmisetkii opitaa jo iha pienest ilmeet ja tekemiset kaikk toisiltamme. Et semmossii imitaattoreit myö ollaa. Ja hyvä näi on ollakkii. Mitäs siit tulis, jos ei mittää toisilt oppis ja kaikk pitäs ite keksii? Vai mitä sie aattelet? Sitä mie en kyl tiijä, et mite - tai emmie nyt sinnuu ruppeekkaa järkyttämmää täs... kuha jos tutustuttaa paremmi, mie voin sit sannoo.
Miu piti siul jottai rattosaa kirjotella, jos sie tykkäsit lukkee noit viimeks. Mut tulikii vissii kovvii paineit, ko sanoit et tykkäsit lukkee. ;-) Ei meinaa tulla mittää, ko nuorelt höynähtänneelt klopilt, ko änkytystä vaa naama punasen.
Mut kuitekii taas on päivä ment iltaa. Tuol on toiset hätässii, ko kesä loppuu. Enshä se tuntuu pahalt, mut sit alkaa syksy tekemiset ja elämä asettuu uomiisa. Mie jotekii tykkään, et syksyl tullee taas semmosta asiaa lissää, ko ei tarvii ulos olla koko aikaa menos nauttimmaa ilmoist.
Oisha se hienoo, jos sie sen läppärin saat, et päästää haastelemmaa viel syksylkii. Ja mie kaikkee hyyvvää siul toivotan, mut hirvittää ajatella, ett sie siel taimaas sit oot. Mie en oo käynt ees millokaa siel. Mitäs siel muuta lienee ko rantaa. Kaupungis ei vissii oo niikää hyvä ku rantapaikois, emmie tiijä, mie vaa höpise.
Hulppeeta aamuu siul yökyöpelil, vai emmie tiijä mikä tuommone on sit ko siekii oot. Mut meijä on jokkaise hyvä tehhä justii nii, ku mikä mukavalt tuntuu. Mut oleha sie ilone ja laitaha tän miul terveisii taas, ku kerkiit. On miulkii sit jottai odottamist. Kiitos siulle ja hyvät huomenet, sit ko nouset, ko sie et vissii nyt ennää oo herreilkää. Mie se vaa oon - vanha hupsu iha ite. :)et tälviisii murteel on niiko helpompi sannoo asiat ko muute, siin myö ollaa samanmielisii.
No jos mie sanoin sinnuu imitaattoriks nii tottaha se sittenkkii on, jos et nyt muita imitoi, nii ainaki ihtees:))
Ootsie koskaa ajatelt et, ihmine imitoi tosissaa eläintä, arvaas mis enite,,,,no siin ko tehtii lentokone,,,,eiks se iha näytäkkii linnult.
Miul ainankkii tulloo mielee ussei ku nään konneen. Onks siul välähtänt tuo mielee?? Et ihmine pittää ihteensä viisaana, mut esimerkin elläimest vaa on ottant.
Tuo miust on suurin imitointi, ku lintui matkitaa, onha niitä muitakkii, mut eiks oo ihme et, luonnostaakii käyp kaikkii asioita.
Monta asiaa on eläimelläkkii, vaik kukkaa ei heitä opettaskaa, ko lintukkii saap munnii nii se ymmärtää ruveta heti hautomaa, ja sen suojelus vaisto herrää.
Sie sanoit et myö opitaa toisiltaa, niihä se on jo lapsen aletaa mänemää oppitunneil et järki alkas kasvamaa, kel sit kasvaa kel ei. Oppiiha se on koko elämä. Kehosta hautaa asti.
No sie ihmettelit mitä siel taimaas on oikei tekemistä, no iha samanlaista ko täälkkii, siel mie kuleksin kaupoissa ja haalin mukkaani kaikenmoista, sitko pääsee majapaikkaa nii saap ihmetellä, et mitähä varte tuonkkii ostin.
Siel mie oon kaupunkissa ja maalla saman aikaa kuha hyppään lavataksii nii, pian oon meres uimas, vaik siin likel on kans rantaa mis käy uimareita, mut siel 10 minuutin pääs on sellane ranta, ko on monen kansalaisuuven suosios.
Siel on liput oikei mis on ruotsalaisii, mis on suomalaisii jne. Miekkii meen mis liehuu suomen lippu, tietää et pääsee juttusil jos halluu.
Viime jouluaatton mie olin meres uimas ko vesi on nii tavattoman lämmintä, ja sit mänin suomalaisen pitämää ravintollaa syömää jouluaterian. Siel oli kinkut ja laatikot niiko kotomaaskkii.
Täs tätä nyt tuli terveisii siul ko mie heräsin taas kukkuilemmaa, mut mie mään taas uuvellee petil, mut ensi toivotan siul hyvvää alkavaa päivää, se voip olla et tästäkkii päiväst tulloo lämmin. no moikka siul.- huomaan
monica kirjoitti:
et tälviisii murteel on niiko helpompi sannoo asiat ko muute, siin myö ollaa samanmielisii.
No jos mie sanoin sinnuu imitaattoriks nii tottaha se sittenkkii on, jos et nyt muita imitoi, nii ainaki ihtees:))
Ootsie koskaa ajatelt et, ihmine imitoi tosissaa eläintä, arvaas mis enite,,,,no siin ko tehtii lentokone,,,,eiks se iha näytäkkii linnult.
Miul ainankkii tulloo mielee ussei ku nään konneen. Onks siul välähtänt tuo mielee?? Et ihmine pittää ihteensä viisaana, mut esimerkin elläimest vaa on ottant.
Tuo miust on suurin imitointi, ku lintui matkitaa, onha niitä muitakkii, mut eiks oo ihme et, luonnostaakii käyp kaikkii asioita.
Monta asiaa on eläimelläkkii, vaik kukkaa ei heitä opettaskaa, ko lintukkii saap munnii nii se ymmärtää ruveta heti hautomaa, ja sen suojelus vaisto herrää.
Sie sanoit et myö opitaa toisiltaa, niihä se on jo lapsen aletaa mänemää oppitunneil et järki alkas kasvamaa, kel sit kasvaa kel ei. Oppiiha se on koko elämä. Kehosta hautaa asti.
No sie ihmettelit mitä siel taimaas on oikei tekemistä, no iha samanlaista ko täälkkii, siel mie kuleksin kaupoissa ja haalin mukkaani kaikenmoista, sitko pääsee majapaikkaa nii saap ihmetellä, et mitähä varte tuonkkii ostin.
Siel mie oon kaupunkissa ja maalla saman aikaa kuha hyppään lavataksii nii, pian oon meres uimas, vaik siin likel on kans rantaa mis käy uimareita, mut siel 10 minuutin pääs on sellane ranta, ko on monen kansalaisuuven suosios.
Siel on liput oikei mis on ruotsalaisii, mis on suomalaisii jne. Miekkii meen mis liehuu suomen lippu, tietää et pääsee juttusil jos halluu.
Viime jouluaatton mie olin meres uimas ko vesi on nii tavattoman lämmintä, ja sit mänin suomalaisen pitämää ravintollaa syömää jouluaterian. Siel oli kinkut ja laatikot niiko kotomaaskkii.
Täs tätä nyt tuli terveisii siul ko mie heräsin taas kukkuilemmaa, mut mie mään taas uuvellee petil, mut ensi toivotan siul hyvvää alkavaa päivää, se voip olla et tästäkkii päiväst tulloo lämmin. no moikka siul.Sie kirjotit noist lentokonneist. Emmie ookkaa enne tult ajatelleeks, et ne on tehty lintuje muotoo. Jostai mie näi vähä historiaakii lentokonneist ja niihä ne ens yrittiivät siipii räpyttelemäl lentääkkii, enneko konneet keksivät.
Mut se on tietyst hienookii tavallaa. Ja kaikk aineet on luonnost peräsi nekkii. Viel tähä mennes ei oo kukkaa osant uutta ainetta tehhä. Mut näihi aineisii liittyy paljo vastuutakkii, ko niit käsitellää ja niist tullee myrkkyi. Nii se on, saastetta on joka puolel. Mie yritä muistaa olla saastuttamati lissää.
Onha se totta, imitaattoreit myö ollaa. Kylhä mie siu vihjees tajusin, koha höpsin miekii niiku siekii. ;-) Viel tuost luonno kulust, ku sanoit, et lintuemo ruppee heti hautommaa, ko on munint. Miul on taas semmone Pylkkäse Konsta käsitys tästäkkii asiast, et mie luule, et elläimet on paljo viisaampii ku myö luullaakaa. - Sit on iha toine kummallisuus meil ihmisil, et ihmise laps ei ossaa immee ruokaa äitisä nisäst, se pittää opettaa. Sit hää oppii ku on pari päivää olt ja nälkä ruvent vaivaamaa. Sit ku työntää nännii suuhu ja puristaa siit maitoo, hää ruppee sit kyl luonnostaa sitä imemää. Vaikk kylhä sie tään tiijät tietyst, enhä mie sillä näit höpötä, ettet sie tietäis. Kuhan nyt mitä mielee juolahtaa täs kirjotellessain. Elläinte jälkeläiset, vaikk nyt porsaat, ossaavat ite mennä nisil imemää. Mut nehä ossaavat kävelläkkii heti. Kyl nii monet asiat on ihmeellissii, ko vaa aattellee.
Oppimmaa mennää kouluu, mut ei sielkää kirjaviisauvet tartu, jos koton ei semmost arvosteta ja innosteta omal esmerkil. Mut sit on meit jukuripäit, ku ei vanhempie esmerk auttant. Jostai tul nii voimakkait vaikutteit muualt. Emmie tiijä mist. Viinaakii sitä pit ruveta kokkeilemmaa ja tupakkaa, vaikkei koton niit käytetty yhtää. Mut niiku aikasemmi sanottii, imitointii se kaikk on, varsinkii nuoril mennee ku häkä päähä kaikenmoiset vaikutteet. Mie oon saant paljo vaikutteit tuost Havukka-aho ajattelijast. Se tuli ku keskikoulus meil ol sijaisopettajan äidikieles semmone Raija-nimine nuor ihmine. Hää osas nii eläväst meil Veikko Huovist opettaa, et aika ussei miul tullee mielee niit asioit, mitä hää toi esil. Näinköhä miu koko persoonallisuus on sitä perruu? Mitä sie luulet?
Onha se mukavaa, asiast nyt toisee, et hyö siel taimaas antaavat sillee muillekkii mukavat oltavat lämpimäs, iha lippuihe kans. Rannat ne on herkkuu kylmist paikoist tulevil, ite hyö ei vissii niit ossaa arvostaakkaa. No mie toivota siul oikeeeee lepposaa ja onnellist aikaa siel.
Kylhä myö ois sinnuu tääl Suomeskii tarvittu, mut anna kuulla itestäis, jos vaa suinkii.
Mut älä nyt vaa vielä häivy, ku oot kerra tääl vieläkkii. Miehä halluun kuulla siun päivistäis ja öistäs joka päivä. Et haastellaa myö taas. Toivoo vanha höpsö. :) huomaan kirjoitti:
Sie kirjotit noist lentokonneist. Emmie ookkaa enne tult ajatelleeks, et ne on tehty lintuje muotoo. Jostai mie näi vähä historiaakii lentokonneist ja niihä ne ens yrittiivät siipii räpyttelemäl lentääkkii, enneko konneet keksivät.
Mut se on tietyst hienookii tavallaa. Ja kaikk aineet on luonnost peräsi nekkii. Viel tähä mennes ei oo kukkaa osant uutta ainetta tehhä. Mut näihi aineisii liittyy paljo vastuutakkii, ko niit käsitellää ja niist tullee myrkkyi. Nii se on, saastetta on joka puolel. Mie yritä muistaa olla saastuttamati lissää.
Onha se totta, imitaattoreit myö ollaa. Kylhä mie siu vihjees tajusin, koha höpsin miekii niiku siekii. ;-) Viel tuost luonno kulust, ku sanoit, et lintuemo ruppee heti hautommaa, ko on munint. Miul on taas semmone Pylkkäse Konsta käsitys tästäkkii asiast, et mie luule, et elläimet on paljo viisaampii ku myö luullaakaa. - Sit on iha toine kummallisuus meil ihmisil, et ihmise laps ei ossaa immee ruokaa äitisä nisäst, se pittää opettaa. Sit hää oppii ku on pari päivää olt ja nälkä ruvent vaivaamaa. Sit ku työntää nännii suuhu ja puristaa siit maitoo, hää ruppee sit kyl luonnostaa sitä imemää. Vaikk kylhä sie tään tiijät tietyst, enhä mie sillä näit höpötä, ettet sie tietäis. Kuhan nyt mitä mielee juolahtaa täs kirjotellessain. Elläinte jälkeläiset, vaikk nyt porsaat, ossaavat ite mennä nisil imemää. Mut nehä ossaavat kävelläkkii heti. Kyl nii monet asiat on ihmeellissii, ko vaa aattellee.
Oppimmaa mennää kouluu, mut ei sielkää kirjaviisauvet tartu, jos koton ei semmost arvosteta ja innosteta omal esmerkil. Mut sit on meit jukuripäit, ku ei vanhempie esmerk auttant. Jostai tul nii voimakkait vaikutteit muualt. Emmie tiijä mist. Viinaakii sitä pit ruveta kokkeilemmaa ja tupakkaa, vaikkei koton niit käytetty yhtää. Mut niiku aikasemmi sanottii, imitointii se kaikk on, varsinkii nuoril mennee ku häkä päähä kaikenmoiset vaikutteet. Mie oon saant paljo vaikutteit tuost Havukka-aho ajattelijast. Se tuli ku keskikoulus meil ol sijaisopettajan äidikieles semmone Raija-nimine nuor ihmine. Hää osas nii eläväst meil Veikko Huovist opettaa, et aika ussei miul tullee mielee niit asioit, mitä hää toi esil. Näinköhä miu koko persoonallisuus on sitä perruu? Mitä sie luulet?
Onha se mukavaa, asiast nyt toisee, et hyö siel taimaas antaavat sillee muillekkii mukavat oltavat lämpimäs, iha lippuihe kans. Rannat ne on herkkuu kylmist paikoist tulevil, ite hyö ei vissii niit ossaa arvostaakkaa. No mie toivota siul oikeeeee lepposaa ja onnellist aikaa siel.
Kylhä myö ois sinnuu tääl Suomeskii tarvittu, mut anna kuulla itestäis, jos vaa suinkii.
Mut älä nyt vaa vielä häivy, ku oot kerra tääl vieläkkii. Miehä halluun kuulla siun päivistäis ja öistäs joka päivä. Et haastellaa myö taas. Toivoo vanha höpsö. :)No ny miul uni maitto ja koko pitkän yön. Et saaha miekkii joskus nautiskella siint hyväst.
se varmast johtu siint ko mie oikei jouvuin ahertammaa eilisepäivän. Nii kyl siin voimat tahtoo ehtyy, täliäl.
Mut on siint hyvätkii puolesa ku oikei puurtaa, niii ei tarvihe mittää unipillereitä sit ottaa.
No siel ilmat viileni kertaheitolla, et taitaa nyt kääntyy syksyy päi jo tää meno. Miehä meen uuttee kessää päi, et siel se minnuu oottaa..
Vai et sie oo käynt taimaassa Ootsie sit muualla käynt niiko espanjas tai jossai, mikä siu lempipaikka on, suome rajoje ulkopuolel?
Eihä miunkaa varmast ois tult lähettyy noi kauas, mut poika on käynt siellä vissii 10 - 15 kertaa, ja hää innosti minnuu lähtemää sinne.
Siun pittää männä käymää siel, ei sitä ossaa toisel kertoo, mikä on mukavaa siel ja mikä ei, mut sen voin sannoo et halpa maa se on, viel ainankkii.
No mite siun aamuis on alkant lähtee käyntii, tottaha sie oot jo lenkin tehny, ko mie vast heräsin?
Sie kysyit vaikutteist, et oisko sinnuu tarttunt, enhä mie tiijä sannoo siihe mittää, enkä lähe arvailemmaakkaa. mut miust kuitenkkii vähä tuntuu silt et, ei sinnuu helpot tartu nuo vaikutteet, taijat olla senverra oman tien kulkija. Hyvähä se nii onkii.
En nyt tälkertaa enempää kirjota, ko mie raato nukuin nii pitkää, nukutko sie koskaa näi pitkii öitä? Katoha ku se antaa, nii joskus se ottaa takaskkii, niiko sanotaa.
Hyvvää vointii siul ja paaha kirjottain taas takas, et miekkii voin jännätä mitä mukavaa oot taas kirjottant, moikka- kerkis tulemaa
monica kirjoitti:
No ny miul uni maitto ja koko pitkän yön. Et saaha miekkii joskus nautiskella siint hyväst.
se varmast johtu siint ko mie oikei jouvuin ahertammaa eilisepäivän. Nii kyl siin voimat tahtoo ehtyy, täliäl.
Mut on siint hyvätkii puolesa ku oikei puurtaa, niii ei tarvihe mittää unipillereitä sit ottaa.
No siel ilmat viileni kertaheitolla, et taitaa nyt kääntyy syksyy päi jo tää meno. Miehä meen uuttee kessää päi, et siel se minnuu oottaa..
Vai et sie oo käynt taimaassa Ootsie sit muualla käynt niiko espanjas tai jossai, mikä siu lempipaikka on, suome rajoje ulkopuolel?
Eihä miunkaa varmast ois tult lähettyy noi kauas, mut poika on käynt siellä vissii 10 - 15 kertaa, ja hää innosti minnuu lähtemää sinne.
Siun pittää männä käymää siel, ei sitä ossaa toisel kertoo, mikä on mukavaa siel ja mikä ei, mut sen voin sannoo et halpa maa se on, viel ainankkii.
No mite siun aamuis on alkant lähtee käyntii, tottaha sie oot jo lenkin tehny, ko mie vast heräsin?
Sie kysyit vaikutteist, et oisko sinnuu tarttunt, enhä mie tiijä sannoo siihe mittää, enkä lähe arvailemmaakkaa. mut miust kuitenkkii vähä tuntuu silt et, ei sinnuu helpot tartu nuo vaikutteet, taijat olla senverra oman tien kulkija. Hyvähä se nii onkii.
En nyt tälkertaa enempää kirjota, ko mie raato nukuin nii pitkää, nukutko sie koskaa näi pitkii öitä? Katoha ku se antaa, nii joskus se ottaa takaskkii, niiko sanotaa.
Hyvvää vointii siul ja paaha kirjottain taas takas, et miekkii voin jännätä mitä mukavaa oot taas kirjottant, moikkaTerveisii saunast! Mie oon semmone lauvantai saunoihi tottunt, etten ossaa muute pittää selvää ajankulluu, jos en saunas käy lauvantain. Nuorempan sit käytii saunas jo viije kuuve aikoihi, et kerkes sit viel tanssiloihi menemää.
Siivoominekii kuuluu jotekii lauvantaipäivää vanhast muistist. Mut mitäs ahertamist siul sit ol eile, vai oliks se sitä ikkunajynssäämist, ko sie nii väsyit? Niis ikkunois mie oon vähä suurpiirteine. Näkökii alkaa olla sevverra heikomp, et ei kaikkee sotkuu ees nää.
Emmie tiijä mis miu lempipaikkain on jos ei tääl Suomes oo. Vissii kanarial sitte. Nois lomapaikois on nii vähä tekemist ku ei juopottele, et emmie niis kauvaa jaksa olla yhtäkyytii. Mut oliks se nii, et sielt espanjast siu piti jottai kertoo? Vai muistanks mie iha höpöjä? Näis nettijutuis unohtuu kene kans on mitäkii puhunt.
Kyl miekii auringo lämmöst tykkään, mut mitäs siel ulkomail sit tekkee, ko niihe televisio-ohjelmatkii on kaik ouvol kielel ja hyö ovviel englannikielistenkii ohjelmiihe pääl pistänneet omat äänityksesä. Emmie tykkää. Pitäs osata kaikkii maailma kielii. Mut siehä vissii ootkii semmone kieli-ihmine ko sie matkustelet paljo. Oli miul semmone naapurkii kerra ko sano, ettei hää ainakaa meinaa koskaa mihikää matkustaa. Ei hää osant vissii ku hämmee murretta vai tamperee, emmie tiijä. Ei sitä etukättee ossaa semmost kaivatakkaa, ku ei oo kokent. Mut ei hääkää viihtys varmaa, vaa ko mis suomee sais puhhuu.
Nyt onkii jo myöhä. Mie täst lähenkii taas katselemmaa niit uniain. Hyyvää pyhäaamuu siul. Emmie sano mittää sapatist, ettet taas luule minnuu uskoo hurahtanneeks.;) Mie se taas täs kirjottele ukohöperö mikä oon. Mie toivota siul taas kaunist aamuu ja ilon tunnet oikee paljo koko päiväks. :)
Voe hyvä hylyky tuota veen lotinata! Mitenkä se jaksaaki aena sattoo? Vua ompaha aenae puut ja pensaat pölystä puhistunna, nii oovat vihreenä kaekki. Paetsi jo on muutama kellertävä lehti ilimaantunna koevuu, näkypä toessa päevänä lentävä tuule matkassa muahannii. Ee kae se vuan syksyä enteele?
No ku oekee järellä aatteloo, nii sitähän se meenoo. Sitä sua kohta ehtiä villasukkia jalakaasa ja pitkähihasta paetoo piällee.
Omenan kylettii alakaa punertua oksissa ja oksat paenuu yhä vuan enemmän muata kohi, niitä on nimittäe niin paljo, että suap toesennii maejallisen keetellä. Pittäähä niitä mehustoo, mistee sen tuas tietää, tullooko seoroovana syksynä yhtää omenoo. Luumuja tulloo jonku verra, enemmännii oes ollu mahollista tulla, vuan aeka paljo tippuu ja on jo tippunna
ruskeena ja varmaan pakkasen kiusoomina muaha.Vattuja sua kohta kerätä liiterin nurkalta vaekka mitenkä paljo. Kirsikkapuusta sua keeteettävvöö, jos vuan ennättää apajille enne siivekkäetä. Niitä kyllä pakkane rokotti turhannii kovvoo, taes parraellaa olla reelu viis astetta miinuksen puolella jonnae yönä. Suurin osa on tippunna ruskeena muaha.
Vielä sattaa, mutta kuha lopettaa, suunnistettaa justiisa Roeneelle päe, elikkä mökille. Huomenna on luvattu jo melekee hellettä, pitänöö uskoo.
Pienintäkkää kirkastumise merkkiä ee pilivissä vielä nää, mutta eepä heetetä toevoo.
Näenpä tulj tuassiisa riäkättyä savon murretta. Jatketaa toeste lissee. Kessee ootellessa Paulamariaon aevan samat puhheenaeheet melekein joka päevä tänä kesänä. Minä tuossa muuanna päevänä luvin Sipilän vanahoja rikospakinoeta, yhessä taksikuski tappo asiakkaasa kun oli moaliman sivu vuosikaovet kuunnellu jokkaesen asiakkaasa alottavan osotteen sanottuvvaan seästä puhumisen ja lopussa oli mitta täösi. Tänä kesänä siitähi puhheenaeheesta taetaa soaha moni muuhi tarppeekseen kun taksikuskit. Van kyllähän se pannoo itekunnii päevittelemmään tämmönen kesä, vaekka oon peättännä jotta jos ilimoja ruppee päevittelemmään niin muuta tekemistä ei tarvihtekkaan, ja kun niille ei näötä mittään mahtavan kuitenkaan niin antaapa olla. Mukavalta kuulostaa aorinkoon lähön aekeet. Muistatta kaet sen savolaesmiehen joka kuuli kun joku kerto Ameriikassa nähneesä äijän, joka oli kävelly kuussa ja vastasi ite nähneesä Kuopijossa semmosen äijän, joka oli muanna aaringossa. Aoringossa makkaelu tae kuleskelu menisi keppeesti tänä päevänä kuukuleskelun eille.
Van on se niin veärin niin veärin tuo vein soannin meärä. Minnoon menossa talaveksi semmosseen paekkaan missä veistä on ihan oekkeesti mahoton pula. Aorinkoo riittää siitäe eistä. Kukkaan keksisi vaehtamiskeinot?
Arvelen tästä kuitenni koppeota illaottammaan vierihoetolaestani vaekka mansikkajeätelöllä. Eikä ulos kehata vilikastakkaan. Eillämaenittu toe justtiin savumuikkuja, ei palijo, sen verran, jotta kun ne on pistelty yhettömmiin niin eppäelempä jotta jeätelö kelepovaa.
Tehhään mukava päevä, eikö tuo lie enimmäkseen asentteesta kiini!
P.S. Tunnettako työ tuota koppeota-verpijä? Se vasta on kätevä, van alakaa olla uhanalanen sehi.mari-li kirjoitti:
on aevan samat puhheenaeheet melekein joka päevä tänä kesänä. Minä tuossa muuanna päevänä luvin Sipilän vanahoja rikospakinoeta, yhessä taksikuski tappo asiakkaasa kun oli moaliman sivu vuosikaovet kuunnellu jokkaesen asiakkaasa alottavan osotteen sanottuvvaan seästä puhumisen ja lopussa oli mitta täösi. Tänä kesänä siitähi puhheenaeheesta taetaa soaha moni muuhi tarppeekseen kun taksikuskit. Van kyllähän se pannoo itekunnii päevittelemmään tämmönen kesä, vaekka oon peättännä jotta jos ilimoja ruppee päevittelemmään niin muuta tekemistä ei tarvihtekkaan, ja kun niille ei näötä mittään mahtavan kuitenkaan niin antaapa olla. Mukavalta kuulostaa aorinkoon lähön aekeet. Muistatta kaet sen savolaesmiehen joka kuuli kun joku kerto Ameriikassa nähneesä äijän, joka oli kävelly kuussa ja vastasi ite nähneesä Kuopijossa semmosen äijän, joka oli muanna aaringossa. Aoringossa makkaelu tae kuleskelu menisi keppeesti tänä päevänä kuukuleskelun eille.
Van on se niin veärin niin veärin tuo vein soannin meärä. Minnoon menossa talaveksi semmosseen paekkaan missä veistä on ihan oekkeesti mahoton pula. Aorinkoo riittää siitäe eistä. Kukkaan keksisi vaehtamiskeinot?
Arvelen tästä kuitenni koppeota illaottammaan vierihoetolaestani vaekka mansikkajeätelöllä. Eikä ulos kehata vilikastakkaan. Eillämaenittu toe justtiin savumuikkuja, ei palijo, sen verran, jotta kun ne on pistelty yhettömmiin niin eppäelempä jotta jeätelö kelepovaa.
P.S. Tunnettako työ tuota koppeota-verpijä? Se vasta on kätevä, van alakaa olla uhanalanen sehi.mutta luulisin sen merkihtövän: meenoon, oon aekeissa, kuitennii viittoo tulevaesuuvessa tekemissee. Oeshan tuo mukava tietee, mitenkä jottii toeset sen käsittää.
Eepä tullu vieläkää mökille lähöstä mittää, märkee tulloo tuolta yläilimoesta. Kaetpa sitte uamulla onnistuu. Jakselkee!! PaulamariaOn oikei ilo lukkee, nii mukavata on tuo savonmurre kirjeesi. En ossaa muuta sannoo,muutako toivoo et, taas muistat kirjeelläis. Huomenet toivotan siul ja mukavaa alkavaa päivää.
mari-li kirjoitti:
on aevan samat puhheenaeheet melekein joka päevä tänä kesänä. Minä tuossa muuanna päevänä luvin Sipilän vanahoja rikospakinoeta, yhessä taksikuski tappo asiakkaasa kun oli moaliman sivu vuosikaovet kuunnellu jokkaesen asiakkaasa alottavan osotteen sanottuvvaan seästä puhumisen ja lopussa oli mitta täösi. Tänä kesänä siitähi puhheenaeheesta taetaa soaha moni muuhi tarppeekseen kun taksikuskit. Van kyllähän se pannoo itekunnii päevittelemmään tämmönen kesä, vaekka oon peättännä jotta jos ilimoja ruppee päevittelemmään niin muuta tekemistä ei tarvihtekkaan, ja kun niille ei näötä mittään mahtavan kuitenkaan niin antaapa olla. Mukavalta kuulostaa aorinkoon lähön aekeet. Muistatta kaet sen savolaesmiehen joka kuuli kun joku kerto Ameriikassa nähneesä äijän, joka oli kävelly kuussa ja vastasi ite nähneesä Kuopijossa semmosen äijän, joka oli muanna aaringossa. Aoringossa makkaelu tae kuleskelu menisi keppeesti tänä päevänä kuukuleskelun eille.
P.S. Tunnettako työ tuota koppeota-verpijä? Se vasta on kätevä, van alakaa olla uhanalanen sehi.ja kiitos myös kivast kirjeest, ooppa jatkossakkii kirjottelemas murreketjus, nii sujuvast se käyp kans siult.
Onha se aina hyvä ku saahaa uusii kirjottajjii mukkaa. No ihanata päivän alkuu siul, nyt on hyvin kesäne päivä tulos, ja huomenta myös.RouvaYlikypsä kirjoitti:
mutta luulisin sen merkihtövän: meenoon, oon aekeissa, kuitennii viittoo tulevaesuuvessa tekemissee. Oeshan tuo mukava tietee, mitenkä jottii toeset sen käsittää.
Eepä tullu vieläkää mökille lähöstä mittää, märkee tulloo tuolta yläilimoesta. Kaetpa sitte uamulla onnistuu. Jakselkee!! Paulamariateältä vilikuttelemmaan hyvijä huomenia! Koppeota (yleiskielellä kai kopeutua) korvovaa pitkävetteisen selevityksen. Mahtaa esimerkki parraiten näöttee: Tullaan yhtteisseen tappaamisseen. Joku kyssyy: Missään se on Mari? Toenen: Ei koppeonna. Suomennettuna " ei hänellä nyt ollut mitään varsinaista syytä, ei vain saanut lähteneeksi". Oesikkoon tuo melekeen sama kun soaha aekaseksi?
Jotennii on tämä oman murtteen kirijotettu muoto ouvon näköstä ja vaekeetahi. Tästä tulloo kummasti kulumikkoompaa ja minun mielestä rumempata kun puhuttu murtteeni. Nuohi kaksoskonsonantit ei oo puhuttuna kaekissa sanossa kun puolitoestasia eikä ylleiskielen i:n paekalla oleva e oo niin levvee kun miltä näöttää jne. Puhuminen on mukavempoo. Taetaa olla muissahi itämurtteissa vähä sammoo.
Van mukavata oesi kaekkijen murtteijen säelymine.
Asijasta kolomantteen! Taejan tänä päevänä jo koppeota sienijä kahtelemmaan. Näellähi levveöksillä on jo muuan tatti ja rousku bongattu. Mukavia keskikesän hetkijä kaekille!monica kirjoitti:
On oikei ilo lukkee, nii mukavata on tuo savonmurre kirjeesi. En ossaa muuta sannoo,muutako toivoo et, taas muistat kirjeelläis. Huomenet toivotan siul ja mukavaa alkavaa päivää.
Aurinko paistelee pilvetttömält taivaalt.Nythä sitte osataanki antaa arvoo helteellekki,ko voip sannoo,et koko kesän satant ainaki tääl meil päin.Mie ko tykkään viilemmäst,ni ihan hyvä kesä on ollu,ainaha on tapan mannailla,on joko liian kuuma tai sattaa aina vaan.
Tuosta murrepuhumisest,on se taito osata ihan oikeella taval tässä maaliman ajassa viäntöö sanoja kiemuralle,savvooki...hilijaa ja kovvoo.Tää mun puhumiseinha on vaa lähinnä tällasta puhekieltä,sillee ko tuttujen kans puhutaa.Ja se on sitte ihmisen ja paikkakunnan mukkaa,miten tullee puhuttuu,tarttuuha sekkii jollai lailla,jos on herkkäkorvane.Mut vaik Helsingiski oon kerint assuu,ni stadin slangi ei kyl korvaan oikeen tarttunu,en kai niitten alkuperästen kans kovin hengaillu.
Nii,kulumisseen saakka tuttu sanonta jo,kyl aika kulluu noppeesti,liekkö maapallo ruvenna noppeemmin pyörimmään.
Lähe ihmeessä Monica muille maille,kun viel jaksat,taitaa siussai sitä seikkailijaverta olla talles.Mieki höppänä oon monta vuotta meinant millon minnekki päin maalimmaa lähtee,päästä on viirannu millon Portugal millon Unkari tai Tsekin maat,mut on kai järkee sen verran tullu,etten ennää yksin lähe ja ei oo sattunt sellasta nii sopivaa kumppanii kohalle et vois lähtee.Ihan ihmettelen,et alanko miekii jo tasottuu,en mie näitten ilmastojen takkii lähtis,se sivuseikka,mut aina oon ollu ihmisist ja eri kulttuureist kiinnostu,ni viiraa milloon minnekki päi.Täs toivoo viel elättelen,et paukahtas se sopiva,ni sitte menoks vaa,jos aatokset kulkis sammaa rattaa.
Nyt ko rupesin tähä konneen äärelle,ni tuntust haastamist riittävän,hyppäillä asiast toisee,mut nyt kuiteski vaa mukavaa viikonloppuu toivottelen,kuka millai tavalla.
Hei sit!susmorsian kirjoitti:
Aurinko paistelee pilvetttömält taivaalt.Nythä sitte osataanki antaa arvoo helteellekki,ko voip sannoo,et koko kesän satant ainaki tääl meil päin.Mie ko tykkään viilemmäst,ni ihan hyvä kesä on ollu,ainaha on tapan mannailla,on joko liian kuuma tai sattaa aina vaan.
Tuosta murrepuhumisest,on se taito osata ihan oikeella taval tässä maaliman ajassa viäntöö sanoja kiemuralle,savvooki...hilijaa ja kovvoo.Tää mun puhumiseinha on vaa lähinnä tällasta puhekieltä,sillee ko tuttujen kans puhutaa.Ja se on sitte ihmisen ja paikkakunnan mukkaa,miten tullee puhuttuu,tarttuuha sekkii jollai lailla,jos on herkkäkorvane.Mut vaik Helsingiski oon kerint assuu,ni stadin slangi ei kyl korvaan oikeen tarttunu,en kai niitten alkuperästen kans kovin hengaillu.
Nii,kulumisseen saakka tuttu sanonta jo,kyl aika kulluu noppeesti,liekkö maapallo ruvenna noppeemmin pyörimmään.
Lähe ihmeessä Monica muille maille,kun viel jaksat,taitaa siussai sitä seikkailijaverta olla talles.Mieki höppänä oon monta vuotta meinant millon minnekki päin maalimmaa lähtee,päästä on viirannu millon Portugal millon Unkari tai Tsekin maat,mut on kai järkee sen verran tullu,etten ennää yksin lähe ja ei oo sattunt sellasta nii sopivaa kumppanii kohalle et vois lähtee.Ihan ihmettelen,et alanko miekii jo tasottuu,en mie näitten ilmastojen takkii lähtis,se sivuseikka,mut aina oon ollu ihmisist ja eri kulttuureist kiinnostu,ni viiraa milloon minnekki päi.Täs toivoo viel elättelen,et paukahtas se sopiva,ni sitte menoks vaa,jos aatokset kulkis sammaa rattaa.
Nyt ko rupesin tähä konneen äärelle,ni tuntust haastamist riittävän,hyppäillä asiast toisee,mut nyt kuiteski vaa mukavaa viikonloppuu toivottelen,kuka millai tavalla.
Hei sit!ja kiva ku olit sanomas huomenii, nii näist ihanis kesäpäivist, saatiiha viimein lämmintä ja aurinkoisii päivii.
On se murteen osaamine niiko taitolaji, toisetko ossaa nii hyvi kirjottaaki murretta, on säilyny nii hyvi muistis, et pittää oikei ihailla heitä.
Miiekkii ko oon vaa syntynt rajatakan, nii ei tiijä mite kaik sanat vääntyy, ko oon kuullu vaa koton äitin haastavan.
Nii siint miu matkast, oonha mie taas lähös iha muutaman viikon pääst. iha tarkallee 13-8 lähetää pojan ja tyttöystävän kans, tyttöystävä on tääl meijä kanssa.
Tuli vähä suomee kahtomaa ja toivo et olis nähny lunta, mut mistä sitä nyt saa nähtäväks. Hää ku ei oo koskaa nähny.
Miun pittää kertoo ko mie hain pitkäaikasta viisumii, ettei tarvi hypätä naapuri maas ja virastos leimauttamas passii, ja tuleeha se maksamaakki paljo, nii mie päätin hankkii pitkäaikasen eläkeläis viisumin.
Voi hyvä ihme mite montaa asiaa pit hoitaa eneku pääs lähettämmää ne anomukset Helsinkii. Piti kertoo rahavaratkkii ja rikosrekisteri, lääkärin totistus ja montaa muuta, niitä oli ainankkii 10 kaavaketta ja kaik piti olla maistraatin leimal varustettu, ja enklannin kielisii.
Mut nyt toissapäivänä lähti paperit mänemää et ens viikolla ootan vastausta, tullooko hylättynä vai hyväksyttynä takas?
Älä sie oota liia kauaa , et millo lähet mänemää, matkoille,siin voip käyvä nii et jääkkii lähtemättä, ko alkaa aristammaa.
Eikä niitä hyvvii kavereita oikei taho "paukahtaa"
matkaseuraks, luota vaa ihtees, ja uskala lähtee, kyl siel sit tappaa kavereita.
Mie viel kerron lissää, mitä jäi sanomatta, ko piti sannoo.
Rahaa piti olla vähintää se määrä mitä hyö oli ilmottant, jos ei oo nii ei oo mittää menemistä, hyö ei päästä sinne.
Mut viimekerral ko mie käin nii oikei seurasin et onko eurooppalaisii juoppoi makoilemas kujil,,, ei yhtää olt,,,
Thaimaastaha mie haastan, jäi vissii sanomatta alusssa. Se maa pittää huolen ettei tarvi patiakaan uhrata vierasmaalaiselle, toisin ko mellä hyysätää, koha vaa lentää tänne.
No nyt mie sain kerrottuu matkastain, saa nähä mimmosta siel nyt on, mie viivyn taas pitkää siellä, ainankkii helmikuulle.
Jos ei nyt mittää ihmeempää satu et pittää aikasemmi tulla. No hyvvää loppuviikkoo siul ja muillekkii- ullamirjami*
monica kirjoitti:
ja kiva ku olit sanomas huomenii, nii näist ihanis kesäpäivist, saatiiha viimein lämmintä ja aurinkoisii päivii.
On se murteen osaamine niiko taitolaji, toisetko ossaa nii hyvi kirjottaaki murretta, on säilyny nii hyvi muistis, et pittää oikei ihailla heitä.
Miiekkii ko oon vaa syntynt rajatakan, nii ei tiijä mite kaik sanat vääntyy, ko oon kuullu vaa koton äitin haastavan.
Nii siint miu matkast, oonha mie taas lähös iha muutaman viikon pääst. iha tarkallee 13-8 lähetää pojan ja tyttöystävän kans, tyttöystävä on tääl meijä kanssa.
Tuli vähä suomee kahtomaa ja toivo et olis nähny lunta, mut mistä sitä nyt saa nähtäväks. Hää ku ei oo koskaa nähny.
Miun pittää kertoo ko mie hain pitkäaikasta viisumii, ettei tarvi hypätä naapuri maas ja virastos leimauttamas passii, ja tuleeha se maksamaakki paljo, nii mie päätin hankkii pitkäaikasen eläkeläis viisumin.
Voi hyvä ihme mite montaa asiaa pit hoitaa eneku pääs lähettämmää ne anomukset Helsinkii. Piti kertoo rahavaratkkii ja rikosrekisteri, lääkärin totistus ja montaa muuta, niitä oli ainankkii 10 kaavaketta ja kaik piti olla maistraatin leimal varustettu, ja enklannin kielisii.
Mut nyt toissapäivänä lähti paperit mänemää et ens viikolla ootan vastausta, tullooko hylättynä vai hyväksyttynä takas?
Älä sie oota liia kauaa , et millo lähet mänemää, matkoille,siin voip käyvä nii et jääkkii lähtemättä, ko alkaa aristammaa.
Eikä niitä hyvvii kavereita oikei taho "paukahtaa"
matkaseuraks, luota vaa ihtees, ja uskala lähtee, kyl siel sit tappaa kavereita.
Mie viel kerron lissää, mitä jäi sanomatta, ko piti sannoo.
Rahaa piti olla vähintää se määrä mitä hyö oli ilmottant, jos ei oo nii ei oo mittää menemistä, hyö ei päästä sinne.
Mut viimekerral ko mie käin nii oikei seurasin et onko eurooppalaisii juoppoi makoilemas kujil,,, ei yhtää olt,,,
Thaimaastaha mie haastan, jäi vissii sanomatta alusssa. Se maa pittää huolen ettei tarvi patiakaan uhrata vierasmaalaiselle, toisin ko mellä hyysätää, koha vaa lentää tänne.
No nyt mie sain kerrottuu matkastain, saa nähä mimmosta siel nyt on, mie viivyn taas pitkää siellä, ainankkii helmikuulle.
Jos ei nyt mittää ihmeempää satu et pittää aikasemmi tulla. No hyvvää loppuviikkoo siul ja muillekkiiolin 5 tuntia ulkona yhren meirän eläkeläisen kasvimaalla(kolonilla ne täälä sitä sanoo) ei siälä ole kellään mitään mökkiä, mitä sellaiset varastot missä saa pitää tyä kaluja.
Meitä oli 19 henkee ja yksi 90v ja monta jo 80v täyttänyttä.
Oli onneksi iso puu jonka varjossa oli mukava istuskella .
Paistettiin makkaraa, juamaksi oli vettä ,ei silti oli yksi tuanu valkoviiniä semmosen pahvi puntunkin ,oliskoos ollu 3l,ja kahveeta oli monella termospulloissa.
Kuä mää oon nuh saanuh vähän liikaa aurinkoo, mutta mää oon kuä tottunu olleen ulkona paljo.
Kyä se aurinko tuppaa ottaa siä varjossaki.
Mulla, tai oikeestaan ,tyttärelläni on juhlapäivä ,hän on tänään 51 vuatias .
Meen kohta sinne syämään ja on luvattu kakkukahveekki.
Kestäis nuh vaa tää kesä ,kuä aina varjossa voi huilia ,kuh nääs meikäläisillä ei pitäis olla mitää hoppuakaa enää. ullamirjami* kirjoitti:
olin 5 tuntia ulkona yhren meirän eläkeläisen kasvimaalla(kolonilla ne täälä sitä sanoo) ei siälä ole kellään mitään mökkiä, mitä sellaiset varastot missä saa pitää tyä kaluja.
Meitä oli 19 henkee ja yksi 90v ja monta jo 80v täyttänyttä.
Oli onneksi iso puu jonka varjossa oli mukava istuskella .
Paistettiin makkaraa, juamaksi oli vettä ,ei silti oli yksi tuanu valkoviiniä semmosen pahvi puntunkin ,oliskoos ollu 3l,ja kahveeta oli monella termospulloissa.
Kuä mää oon nuh saanuh vähän liikaa aurinkoo, mutta mää oon kuä tottunu olleen ulkona paljo.
Kyä se aurinko tuppaa ottaa siä varjossaki.
Mulla, tai oikeestaan ,tyttärelläni on juhlapäivä ,hän on tänään 51 vuatias .
Meen kohta sinne syämään ja on luvattu kakkukahveekki.
Kestäis nuh vaa tää kesä ,kuä aina varjossa voi huilia ,kuh nääs meikäläisillä ei pitäis olla mitää hoppuakaa enää.ko saahaa ees yhö viikon nauttii lämpimist ja aurinkoisist ilmoist. Kyl nyt sais viel jatkuu nää hyvät kesäilmat.
No mukavat "kekkerit" teil oli, oikei ikäihmine mukan, olipas pirtee ku tuli mukkaa makkaran paistoon.
No mie ajattelin et kyl nyt on kasvimaa kitketty ko teitä oli niikii monta. Nii mie oisin tehny, et ensi kasvimaal ja sit vast makkaralle:)))
Ei täs tämän kummempaa ko. aikaset huomenet, se on nyt tämmöne herätys yö, ku uni loppuu. mut mie vähä kiusaan näitä nappäimii ja mään uuvellee nukkumaa.monica kirjoitti:
ko saahaa ees yhö viikon nauttii lämpimist ja aurinkoisist ilmoist. Kyl nyt sais viel jatkuu nää hyvät kesäilmat.
No mukavat "kekkerit" teil oli, oikei ikäihmine mukan, olipas pirtee ku tuli mukkaa makkaran paistoon.
No mie ajattelin et kyl nyt on kasvimaa kitketty ko teitä oli niikii monta. Nii mie oisin tehny, et ensi kasvimaal ja sit vast makkaralle:)))
Ei täs tämän kummempaa ko. aikaset huomenet, se on nyt tämmöne herätys yö, ku uni loppuu. mut mie vähä kiusaan näitä nappäimii ja mään uuvellee nukkumaa.ja varmasti jokkaenen muuhi viestejä, joehen tunnelma on muuttunna aoringon myötä. Sen huomovaa, vaekka tässä ketjussa näöttää muutenni olovan vaen positiivista porukkoo.
Ja vaekkoes miten pilivipäevä, niin aena se tuo Karijalan murtteen sirkutus virkisttää, mikä lie, kun se näöttäähi hyvältä kirijotettunahi.
Tosi on jotta kaverin kansa matkakokemukset tuplaantuu, minä oon vielä siitä onnekas, jotta mullon tuo vierihoijettava samallaesessa lätökunnossa kun itehi oon. Van monella reissulla on tutustuttu yksinnään matkustavviin ja pietty vielä jälestäpäennii yhtteöttä. Monniin kohtteissiinhan valikoettuuhi likipittäen samanikästä porukkoo, jollon on heleppo ottoo kontaktija, jos ei ite paa suuttaan tukkoon. Ei kun hynttyyt nyyttyyn ja reissun peälle vaen! Lykkyä!
Ja otettaan kaekki irti tästä kesästä ja naotittaan justiisa nyt!mari-li kirjoitti:
ja varmasti jokkaenen muuhi viestejä, joehen tunnelma on muuttunna aoringon myötä. Sen huomovaa, vaekka tässä ketjussa näöttää muutenni olovan vaen positiivista porukkoo.
Ja vaekkoes miten pilivipäevä, niin aena se tuo Karijalan murtteen sirkutus virkisttää, mikä lie, kun se näöttäähi hyvältä kirijotettunahi.
Tosi on jotta kaverin kansa matkakokemukset tuplaantuu, minä oon vielä siitä onnekas, jotta mullon tuo vierihoijettava samallaesessa lätökunnossa kun itehi oon. Van monella reissulla on tutustuttu yksinnään matkustavviin ja pietty vielä jälestäpäennii yhtteöttä. Monniin kohtteissiinhan valikoettuuhi likipittäen samanikästä porukkoo, jollon on heleppo ottoo kontaktija, jos ei ite paa suuttaan tukkoon. Ei kun hynttyyt nyyttyyn ja reissun peälle vaen! Lykkyä!
Ja otettaan kaekki irti tästä kesästä ja naotittaan justiisa nyt!ku tuntu hyvält lukkee siu kirjotustais. miul alkaa olemaa paineita ku pittää kaikenmoista hommata kuntoo.
Miu luonne ko on sellane et mie en tykkää ko jääp viimetippaa kaik asiat hoijettavaks, ja nyt näyttää siltä.
Mie en oo siihe oikei ihte syypää, vaa ku ei pääse sinne minne halluu nopijast. On nii montaa jarruu matkal.mari-li kirjoitti:
ja varmasti jokkaenen muuhi viestejä, joehen tunnelma on muuttunna aoringon myötä. Sen huomovaa, vaekka tässä ketjussa näöttää muutenni olovan vaen positiivista porukkoo.
Ja otettaan kaekki irti tästä kesästä ja naotittaan justiisa nyt!on et, tuntuu hyvält lukkee siu kirjotustais. Se käyp nii sujuvat siult, vaik murteella kirjotettaakkii.
Hyvin se murre on säilynyt siul, vai haastatsie nykyääkkii murteella siel paikkakunnal mis asut?
Miun pittää kertoo ko ei kaik mäne aina miul, niikö halluun, mieko olen lähös maailmalle, nii asijat pitäis hoituu sutjakkaasti.
Miu luonne ko on sellane, et mie en tykkää ko jääp viimetippaa kaik asiat hoijettavaks, ja nyt näyttää siltä.
Mie en oo siihe oikei ihte syypää, vaa ku ei pääse sinne minne halluu nopijast. On nii montaa hijastajjaa matkal.
Oisha se mukavaa ku olis semmone hyvi sopiva kaveri mukan, nii ei tarvihe hakke kavereita sit muualta.
Vaik en mie oo nähny siinä mittää hankaluutta vaik oon hyvinkkii yksinäin, ko nuorpari männöö mänöjää.
Mut sehä on iha vappaaehtosta, niiko ol juttuu, nii sielt saa juttuseuraa, niiko muutakki seuraa.
Hyvin huomaa ku päivät on lyhentynneet, yöaikan on jo pimmeetäkkii,
nonii, mie toivotan hyvät illan jatkot ja kirjotellaaha taas, ku silt tuntuu, on nii mukava lukee murteella kirjotettuja viestejä.
Voijaa hyvin ja pysytää terveenä.monica kirjoitti:
ku tuntu hyvält lukkee siu kirjotustais. miul alkaa olemaa paineita ku pittää kaikenmoista hommata kuntoo.
Miu luonne ko on sellane et mie en tykkää ko jääp viimetippaa kaik asiat hoijettavaks, ja nyt näyttää siltä.
Mie en oo siihe oikei ihte syypää, vaa ku ei pääse sinne minne halluu nopijast. On nii montaa jarruu matkal.mie kirjotin pitkän kirjeen siul ja tähä on tult vaa pien osa näkyvil. Kyl mie oon ihmeissäin mihi loput kirjotukset mäni??????
Eipä oo ennen sattunt, onkoha miu tietsikas vikkaa vai missä??????
- Katicat2
Tarttee mun laittaa tähä monican ketjusse tasapuolisuuren nimes turkulaistenki jutui. Mää kerron vaikk mun vatunpoimimisestan. Te ootte voinu jostaki lukkee, ett mää olen viime päivin vatui noukkinu.
Eile meinas henki mennä. Se johtu tost helttes ko ny on. Mull oli oikke hyvä vattupaikka, nii ett mää en raskinu lähtee siit ennenko olin ne kaikk purkkeihin poiminu. Viis litraa mää noukkisi kahres ja puoles tunnis.
Kun mää siihe menin, mää kattosin ett kato joku on jo käyny, ku heinä ova lakkosse menny ja vatun varssi on maat myöte. Mutt vatui ei oltu noukittu. Mää tuli siihe tuloksee ett hirve oliva siin olleet makkamas, ei ihmine olsis vatui jättäny.
Työäst se kävi, hiki virtas pitki pintta ja varelman oksa raapisiva käsivarssi. Liia vähä juatava oli mukan. Lährin sitt kottippäi polkemaan ja puales välis tuli kamalan heikko olo ja vet tuli suuhun.
Mun oli pysähryttävä ja oksennettava siihe paikkasse. Tien kahtpual oli taloja ja mää ajattelin, ett mun täytyy pääst pian lähtemä, ettei kukaan vaan ambulanssia ruppeis tilaamaan.
Mää friskantusin sen verra ett kottisse pääsin. Kylmä suihku ja kaffe palautti mun katteis olevat voiman. Olenk mää vanhaks tulos vai, mitä tämä on.onha se reiluu ku on tasapuoline asioissa, ja hyvä kun kirjoitit murreketjul. sie aina sillo tällö poikeet tarinoimassa.
Nytkkii oli vähä surulline tarina mut saitha sie vatelmii, ja koton jo piristyitkkii.
Muistaha taas joskus olla tasapuoline ja kirjottelet vaik Turun murteella,vaik sie hallitset muitakkii murteita, näi mie muistan.on olluhhi ikävä, kylläpä tulihi mieli hyväksi lukkiissa! Ja vesihi herahti kielelle vatukkojuttusi kansa, meillä kun ei oo vielä vatun vattua kypsynnä. Van reissusi loppu ihan hätkäötti, eipä oo saeraskohttaos mukava peätös millää retkellä. Toevompa että oot entiselleen toepunna ja hirvijät toesennii kerran lähttee.
Monica kyseli käötänkö murretta puhheessannii. Varmmaan toespaekkane kuuloo jottaen vaekka kuin kirijakieltä puhusin. Omijeni joukossa murre sujjuu, en tiijä onko ihan näen levveetä. Van kun lähen muuvalle, tahtoo kielihi muuttuva vaekka en haluvaesikkaan. Ja tämä kirijottaminen on tosi vaekeeta, alakaa ymmärtee Agricolanni hankalluuksija. Ja konehhi ilimottaa, jotta "valmis, mutta sivulla on virheitä".
Mökilläni räklät ja muut metiapersoonat koettaavat soaha mulle tietoo, jotta ensimmäeset mustikat on kypsynnä. Laettaavat sinisijä leimojjaan puisille tuolliille ja porttaelle ja lasittamattomille keramiikkaveistoksille vaekka oon yrittännä sannoo, jotta tiijettään tiijettään jo. Tässäpä pähkäelen, miten mahan soaha puhttaaksi. Van vähälläpä peäsöö, jos ei kummempia murreita elämässä oo.- Katicat2
mari-li kirjoitti:
on olluhhi ikävä, kylläpä tulihi mieli hyväksi lukkiissa! Ja vesihi herahti kielelle vatukkojuttusi kansa, meillä kun ei oo vielä vatun vattua kypsynnä. Van reissusi loppu ihan hätkäötti, eipä oo saeraskohttaos mukava peätös millää retkellä. Toevompa että oot entiselleen toepunna ja hirvijät toesennii kerran lähttee.
Monica kyseli käötänkö murretta puhheessannii. Varmmaan toespaekkane kuuloo jottaen vaekka kuin kirijakieltä puhusin. Omijeni joukossa murre sujjuu, en tiijä onko ihan näen levveetä. Van kun lähen muuvalle, tahtoo kielihi muuttuva vaekka en haluvaesikkaan. Ja tämä kirijottaminen on tosi vaekeeta, alakaa ymmärtee Agricolanni hankalluuksija. Ja konehhi ilimottaa, jotta "valmis, mutta sivulla on virheitä".
Mökilläni räklät ja muut metiapersoonat koettaavat soaha mulle tietoo, jotta ensimmäeset mustikat on kypsynnä. Laettaavat sinisijä leimojjaan puisille tuolliille ja porttaelle ja lasittamattomille keramiikkaveistoksille vaekka oon yrittännä sannoo, jotta tiijettään tiijettään jo. Tässäpä pähkäelen, miten mahan soaha puhttaaksi. Van vähälläpä peäsöö, jos ei kummempia murreita elämässä oo.Kyll mää siit friskanttusi iha entisellens jo saman iltan. Tänäpe mää olen sit talviturkkin riisunu eli olen ollu uimas meres. Kauhian äkkiä noi meriveret ovakki lämppentyny, ko tänäp oli jo 22 astet. Ett kyl mää hyvin tarkkentus, vesi oli kun keitetty.
Kute ain enneki ensmäisell kerral mää hivuttauru hittaste syvemmäl ja huljuttelen vett kainaloisse ja rintojen välin. Mutt se pohja oli kavala, yht äkkiä mää astusin johonkis kuoppasse ja humpsahrinkin iha kurkkuan myöten vetten. No siihe ne esivalmistelut loppusiva ja mää olin uintivalmis.
Kyll se uimine taas maistuski hyvält. Mää uisin sinne vähä kauemmas ja kelluskelin seljällän poutapilvei kattellen ja annoin peräprutkuveneen aaltojen munt keinutell. Kaffet ja jätski sai kioskilt nauttittavakses pääl päätteks.
Toi oli niin mukava reissu ett tairan pan uusiks huamenki. Mun kotto on sinne rannal kahreksan kilsaa ja pyöräl tiätty mää sinne menen.
Oikke mukavaa iltaa kaikill vaa.
arvokkaalla jokivarren entisellä tevollisuusalueella oli ilo viettää 6 viikkua.
Tienvarressa on työläisten mökit
muuttuneet kesämökiksi, osa on ympärivuotisiakin asuntoja.
Kauppoja siellä oli ennen paljon, osuuskaupat molempia aatesuuntia. Yksityisiä puojia oli ainakin kymmenen.
Pikkutytöt runoili kauppiaista esim:
Oli Tikkasen Uuno ja Mannerin Bruuno
Kahvila Hellaksen Risto oli oikein visto.
Tienvarren pytinkien kohdalla ei ole enää ainuttakaan kauppaa.mis sie oot olt, vai ootko tullu kippeeks, mut ei siehä lommailet yhtenää. Käit sie verestämäs vanhoi muistoi ku tiijät nii tarkka mitä enne oli.
Entis aikojen mökeist tehää nykyän kesämökkei ja taitaa ne olla hyvviikkii nuo lapsuuven mummonmökit.
kyl se on nii et, kaik pienet kaupat on joutunt lopettammaa niiko siekkii kerroit, et siel oli loppunt kaik pienet puotit.
Mut nyt taas ne saap jalasijjaa niil on uus oma nimikkii lähikaupat, niitä pittää kannattaa me vanhat ihmiset kuitenkkii, ettei tarvi lähtee matkojen päähä marketteihi.
Yhö henke talouksii on hyvi paljo, suurimmaks osaks vanhemppii ihmisii, nii kyl lähikaupast saap kaik mitä yks ihmine tarvii, vaik olis suuremppikkii syömäri.
Pikkutytöillä tais olla runoissaa osuvii sannoi, miekii muistan kouluajoilta, ko semmosii loruja sanottii toisillemme, mitä kukin keksi.
No mie toivotan mukaavaa alkavaa iltaa siul ja näpyttelehä taas, et myö tiijetää et olet kotosalla.monica kirjoitti:
mis sie oot olt, vai ootko tullu kippeeks, mut ei siehä lommailet yhtenää. Käit sie verestämäs vanhoi muistoi ku tiijät nii tarkka mitä enne oli.
Entis aikojen mökeist tehää nykyän kesämökkei ja taitaa ne olla hyvviikkii nuo lapsuuven mummonmökit.
kyl se on nii et, kaik pienet kaupat on joutunt lopettammaa niiko siekkii kerroit, et siel oli loppunt kaik pienet puotit.
Mut nyt taas ne saap jalasijjaa niil on uus oma nimikkii lähikaupat, niitä pittää kannattaa me vanhat ihmiset kuitenkkii, ettei tarvi lähtee matkojen päähä marketteihi.
Yhö henke talouksii on hyvi paljo, suurimmaks osaks vanhemppii ihmisii, nii kyl lähikaupast saap kaik mitä yks ihmine tarvii, vaik olis suuremppikkii syömäri.
Pikkutytöillä tais olla runoissaa osuvii sannoi, miekii muistan kouluajoilta, ko semmosii loruja sanottii toisillemme, mitä kukin keksi.
No mie toivotan mukaavaa alkavaa iltaa siul ja näpyttelehä taas, et myö tiijetää et olet kotosalla.Ossaat kyllä tehä sopevan suuntasia kysymyksiä, asiahan on onniin, että--yks pikkutyttö, nykyisin n.70v-värsyntekijä on kertonu minulle niistä ajosta.
Tuppaa vaan olleen ikävästi niin että enimmäkseen henkilöiden nimet non näkyvissä hautuumaalla.
Siellä minäkin muistan tarinoita mikä mihinkin nimmeen liittyy, vaikka en itse heitä oo nähäny.
Oonha minäki sieltäpäin vaikken siltä kylältä enkä pitäjästä.
Palijohan siellä on ollu ihimisiä huonetilloihin verraten, toistakymmentä lasta ja vielä sukulaisia lisäksi asumassa pikku asunnossa mutta luulen parempilaatusia niistä lapsista sillon tuli, jos hengissä pysyvät suinki.jjoutava5 kirjoitti:
Ossaat kyllä tehä sopevan suuntasia kysymyksiä, asiahan on onniin, että--yks pikkutyttö, nykyisin n.70v-värsyntekijä on kertonu minulle niistä ajosta.
Tuppaa vaan olleen ikävästi niin että enimmäkseen henkilöiden nimet non näkyvissä hautuumaalla.
Siellä minäkin muistan tarinoita mikä mihinkin nimmeen liittyy, vaikka en itse heitä oo nähäny.
Oonha minäki sieltäpäin vaikken siltä kylältä enkä pitäjästä.
Palijohan siellä on ollu ihimisiä huonetilloihin verraten, toistakymmentä lasta ja vielä sukulaisia lisäksi asumassa pikku asunnossa mutta luulen parempilaatusia niistä lapsista sillon tuli, jos hengissä pysyvät suinki.häne ikäskkii, ois olt jottai arvuuteltavvaa. Mut kyl mie arvelin et kuulluha sie oot nuo asiat. Mut hyvi te viihyitte siel ko, oliks se 6 viikkoo.
Onks siu lommais nyt tält kesält pietty? Miul alkaa vast melko pian, ja sit mie en tiijä millo mie pääsen tietsikan vierel kahtomaa mite murreketju voip. No siulkkii toivotan huomenet ja virkeetä päivän alkuu. Meen ottamaa unen pääst viel kii.monica kirjoitti:
häne ikäskkii, ois olt jottai arvuuteltavvaa. Mut kyl mie arvelin et kuulluha sie oot nuo asiat. Mut hyvi te viihyitte siel ko, oliks se 6 viikkoo.
Onks siu lommais nyt tält kesält pietty? Miul alkaa vast melko pian, ja sit mie en tiijä millo mie pääsen tietsikan vierel kahtomaa mite murreketju voip. No siulkkii toivotan huomenet ja virkeetä päivän alkuu. Meen ottamaa unen pääst viel kii.Pikkutytöt ja pojat siellä varmaan tunnistaa mutta ei tee haittaa.
Terveyven tola pakotti Hänet luopuun paikasta,
NO pakotti ja pakotti kuitenki semmonen tapahtu.
Uuvet omistajat on aivan hyviä ihimisiä Rouva mainitti miljöönki, eikös tuo kerro ihimisestä aika palijo.
Nyt lähen kaauupuunnille;
Äläkä Sinä oo sitte kuutta viikkua lietsussa.jjoutava5 kirjoitti:
Pikkutytöt ja pojat siellä varmaan tunnistaa mutta ei tee haittaa.
Terveyven tola pakotti Hänet luopuun paikasta,
NO pakotti ja pakotti kuitenki semmonen tapahtu.
Uuvet omistajat on aivan hyviä ihimisiä Rouva mainitti miljöönki, eikös tuo kerro ihimisestä aika palijo.
Nyt lähen kaauupuunnille;
Äläkä Sinä oo sitte kuutta viikkua lietsussa.kauemminkkii, oon taas samalviisi ko viimekerrallaki, ko hommasin sen pitkäaikasen viisuminkii eli eläkeläis viisumin ja siin vast hommaa olikii. mut eile se tuli ja sainha mie sen.
Kuule mie vähä kerron mitä muistan, mitä siihe kaikkii tarvittii.kaikki piti olla enklanniks.
-rahatodistus pankista
-rikosrekisteri ote.
-lääkärin todistus
-passikuvat
-henkilökohtaisten tietojen kaavake
-kopiot passista
-Täytetty viisumihakemus
-melkei kaikki piti olla maistraatin notaarin vahvistama.
Miust nää oli sellasii just, mitä mie en ois kehant käyvä hakemas, mist mitäkkii, ja notaaril viel, niiko ois jokkuu, jääköö sanomatta.
Jos ei oo pitkäaikasta viisumii nii joutuu hyppäämää mutaman viikon välein leimauttamas passiisa ja naapuri maas välil käyvä leimauttamas.
Kyl se maksokkii joka kerta, eikä muute saa olla siel, kovat on uhat jos ei oo kunnossa luvat. Sakot rapsahtaa jo heti ensimmäisenä päivänä ko ylittää voimassaolon ajan, et sielt on häivyttävä iha jämptisti pois. mitä papereissa lukkoo.
Et täämmössii mie taas touhuun,jos nyt ei tuu mittää estettä, et pitää jäähä kottii.
Vähä minnuu paina suru ku miun vanhin veli on vakavast sairas et mite käyp? Mie pahhaa pelkään et hää jättää meijät toiset, ja mie oon sit kaukan muualla, mut ko myö pojan kans oltii päätetty jo ajat sit et männää, ja liputkii oli varattu.
Täämmöstä kaikkii elämä tuo tullessaa, minkä sille mahtaa. tää veli oli halvaantunu ja ku vuos takaperi olin hautaamas toista veljee, nii hiljaa hyvästelin tään veljen itteksein, ja ajattelin et ennä myö ei nähä. Et oon hyvästit jättänt hänelle.
Nonnii, taisin kirjottaa enemmä mitä ol tarkotus, mut hyvä ku tiijät et mie poistun taas. Nyt tulloo taas lämmin päivvä, nautitaa siint ja ulkoillaa.monica kirjoitti:
kauemminkkii, oon taas samalviisi ko viimekerrallaki, ko hommasin sen pitkäaikasen viisuminkii eli eläkeläis viisumin ja siin vast hommaa olikii. mut eile se tuli ja sainha mie sen.
Kuule mie vähä kerron mitä muistan, mitä siihe kaikkii tarvittii.kaikki piti olla enklanniks.
-rahatodistus pankista
-rikosrekisteri ote.
-lääkärin todistus
-passikuvat
-henkilökohtaisten tietojen kaavake
-kopiot passista
-Täytetty viisumihakemus
-melkei kaikki piti olla maistraatin notaarin vahvistama.
Miust nää oli sellasii just, mitä mie en ois kehant käyvä hakemas, mist mitäkkii, ja notaaril viel, niiko ois jokkuu, jääköö sanomatta.
Jos ei oo pitkäaikasta viisumii nii joutuu hyppäämää mutaman viikon välein leimauttamas passiisa ja naapuri maas välil käyvä leimauttamas.
Kyl se maksokkii joka kerta, eikä muute saa olla siel, kovat on uhat jos ei oo kunnossa luvat. Sakot rapsahtaa jo heti ensimmäisenä päivänä ko ylittää voimassaolon ajan, et sielt on häivyttävä iha jämptisti pois. mitä papereissa lukkoo.
Et täämmössii mie taas touhuun,jos nyt ei tuu mittää estettä, et pitää jäähä kottii.
Vähä minnuu paina suru ku miun vanhin veli on vakavast sairas et mite käyp? Mie pahhaa pelkään et hää jättää meijät toiset, ja mie oon sit kaukan muualla, mut ko myö pojan kans oltii päätetty jo ajat sit et männää, ja liputkii oli varattu.
Täämmöstä kaikkii elämä tuo tullessaa, minkä sille mahtaa. tää veli oli halvaantunu ja ku vuos takaperi olin hautaamas toista veljee, nii hiljaa hyvästelin tään veljen itteksein, ja ajattelin et ennä myö ei nähä. Et oon hyvästit jättänt hänelle.
Nonnii, taisin kirjottaa enemmä mitä ol tarkotus, mut hyvä ku tiijät et mie poistun taas. Nyt tulloo taas lämmin päivvä, nautitaa siint ja ulkoillaa.vai silleen, no, läppäri on hyvä keksintö.
Täällä on ollu niin hyvää lukemista, Karjalainen Karjalasta, Turunen Turusta, Savolainen Savosta,
ja mitä vielä, kaikki murteet on mieluista luettavaa.
Hyvää tietoa oli viisumi käytännöistä, sitähän on ajoissa toimittava jos tarvitsee.
Olt kiltti kun otit puhheeksi että eripuolelta maalimaa voijaan ootella taas kirjotuksiasi.
Minähän se oon unehtanu -- katotaan nyt saanko aikaseksi etes lyhemmän reissun sinne.- tulenlieskat
jjoutava5 kirjoitti:
vai silleen, no, läppäri on hyvä keksintö.
Täällä on ollu niin hyvää lukemista, Karjalainen Karjalasta, Turunen Turusta, Savolainen Savosta,
ja mitä vielä, kaikki murteet on mieluista luettavaa.
Hyvää tietoa oli viisumi käytännöistä, sitähän on ajoissa toimittava jos tarvitsee.
Olt kiltti kun otit puhheeksi että eripuolelta maalimaa voijaan ootella taas kirjotuksiasi.
Minähän se oon unehtanu -- katotaan nyt saanko aikaseksi etes lyhemmän reissun sinne.Mää täs tulin kurkkaamaan tätä ilosta poppoota. Vai meinaat Monica taas mennä pakkoo syksyy.Nii ja kai sää sit oot talvenki siä? Viäks siä se yks oottelee? Seovvaa hyvvää piristystä, mikkääs se mukavaa onkaa elämäsä. Niinku matkailu ja uuret tuulet.
Mää täsä tei semmosen ilmalenno, ettei paremmasta väliä. Emmää nääs muistanu ettei mulla oo siipiä. Kaupan rullaportaisa jäi tossu johki kii ja sit siinä mentii. Onneks olin jo alhaalla asti. Olis voinu käyrä pahemminki. Nyvaa o polvet viätävä kippeet. Nynne o sikku se ossuuskaupa hevose, sillaiha jossai laulussaki oli. Pattipolvet. Nyssi täytyy vaa pittää pitkii hammeita. Ei näy sikku muute vähä arkaille kävelessä. Joku si luulee et mun tyyli on lanteire keikutus alvariinsa. Se kyä johtuu nyh iha polvista. Nääsku, joustavuus o viä hetke hukassa, nii tarttee toi ontuminen joteki korvata. Eimut nymmää taas meen hakkee jäätä noihi pattipolvii. Kyä ne siitä viä laskeeki. Mut hyvvää kesäpäivää kaikille. Se o moro tulenlieskat kirjoitti:
Mää täs tulin kurkkaamaan tätä ilosta poppoota. Vai meinaat Monica taas mennä pakkoo syksyy.Nii ja kai sää sit oot talvenki siä? Viäks siä se yks oottelee? Seovvaa hyvvää piristystä, mikkääs se mukavaa onkaa elämäsä. Niinku matkailu ja uuret tuulet.
Mää täsä tei semmosen ilmalenno, ettei paremmasta väliä. Emmää nääs muistanu ettei mulla oo siipiä. Kaupan rullaportaisa jäi tossu johki kii ja sit siinä mentii. Onneks olin jo alhaalla asti. Olis voinu käyrä pahemminki. Nyvaa o polvet viätävä kippeet. Nynne o sikku se ossuuskaupa hevose, sillaiha jossai laulussaki oli. Pattipolvet. Nyssi täytyy vaa pittää pitkii hammeita. Ei näy sikku muute vähä arkaille kävelessä. Joku si luulee et mun tyyli on lanteire keikutus alvariinsa. Se kyä johtuu nyh iha polvista. Nääsku, joustavuus o viä hetke hukassa, nii tarttee toi ontuminen joteki korvata. Eimut nymmää taas meen hakkee jäätä noihi pattipolvii. Kyä ne siitä viä laskeeki. Mut hyvvää kesäpäivää kaikille. Se o morovai jäi siu kenkäis sinne jummii, ja loukkasit ihteis. No, kyl se turvotus häviää ajanmyötä, hyvä ku vaa pääsit sillä.
Kuule, ne on vaarallissii nuo kaikki ritilät, oon miekkii jäänt kenkästäin joskus kii ja kanta män mänöjää.
Mut hyvä ku selvisit siint kunnialla. Miukkii turvotuksein kintus on nii mukava, et ei oo taas yhtää ottant ihteesä ja on niiko toinekii kinttu. Et kyl näist sit selvii.
Sie kysyit et, oonks mie kauvakkii, kyl mie taijan olla taas, nii et kevättä päi ollaa menossa, ku palajan.
Tietyst jos jottai sattuu, nii sit pittää tulla heti takas, Mut silmielel mie lähen et viivyn ainankkii ½ vuotta.
Näi ku männöö sammaa paikkaa mis on olt nii, tuntuu niiko mänis kotiisa, vai onks mius senverra irtolaisuutta et, totun heti uuttee paikkaa, ja tunnen omaksein.
Niitähä on semmosiikkii ihmisii ko ei voi kottoo olla pois paljookaa, ku het tulloo koti-ikävä.
Nonnii, hyvvää lauvamtai aamuu siul ja mullekkii, ja tehhää pien ulkoilma kierros.
ko käski vaihtaa paikkaa, eikä siin auttant vaik mie useemma kerra yritin vastata siu jälkees, et ois tää hierarkia jäänt siul, mut ei, se pittää totella ku mitä sanotaa.
Vai löylyttelet sie, käytät sie vastaa oikei? Mie oon joskus koittant vihtoo, mut se oli nii kuumaa touhuu et mie jätin sen siihe yhtee kertaa.
Enkä mie tykkää käyvä ussei saunaskaa ennää, oon miekkii nuorempana käynt säännöllisest joka viikko löylyttelemäs, mie ko käyn paljo suihkus vaa, siint mie tykkään,
Vai on siu näköis heikentynt, no sehä on hyväkkii, säästyy monelt turhalt siivoukselt, niiko sie sanoit et ikkunatkkii on sellaset.
Onha se miunkkii näössäin tapahtunt samalviisii, mut miun on vaa pestävä ikkunatkkii, poika tuli käymää ja sano et justiiha sie ne pesit nii, mie sanoin et kevvääl maaliskuulla, mut häne aika ko kulkee nopijast, nii se tuntu et jus oisin pessy.
Vai muistat sie et mie oisin espanjast siul kertont, mie en muista samal taval, oon mie käynt muutaman kerran sielkkii, mut oon osunu nii huonoihi paikkoihi, et ei oo oikei kertomista.
Pittääks siel sit juopotella? Mie en huomant ko käin et mis ne istuu ja ryyppää, ku minnuu ei kans kinnosta tuo juopottelu yhtää. taitaavat istuu ravintolas. Mut eihä sitä tuu seurattuu ku ihteesä:))
Nonnii, nyt tuli nää ulkomaat haasteltuu,tai tais siin muutakkii mennä lisän. Mie käin taas eile pyörälenkil ja satuin poikkeemaa myymälä ohi, ja poikkesin sisälle, ajattelin kahtoo vaa, mut siin käi nii, et mie tein ostoksen, ja arvaas minkä,,,, no maton,,, olin kyl ajatelt et hankin uuven, mut se nyt käi noppeesti. Sielt se poika käi hakemas sen.
Teet sie ussein tuollasii heräteostoksii?? Mie herräilen ostamaa aika ussein, mut se johtuu varmast siint ko miust on mukavaa ko saap vaihteluu.
Noo sie nukut nyt ja näät varmast mukavii unnii, mie oikein kuvittelen et sie voit nyt just kääntää kylkeis ja taas nähä ihanii unniis, kerroha sit miul mitä unta sie näit?
Mie oon vähä utelias siu unistais ko sie viihyt niihe kans. Oikei mie katehin sinnuu. Mut nyt mie taas sanon siul vuorostain mukavaa aamuu ja kivvaa ulkoilupäivää, vietetää se reippaillen, no moikka
ps.Muista sit kertoo mist tai kenest sie unta näit:)))?????maata näkyvissä!
taimaata'onko sittenkään?
--tai maata se on sitteki.
tuosta se Taimaa varmaan sai nimesä.Tai saiko sittenkään? Niinko Hailuoto mustalaisilta, kerrotaan.
Ommaa mieliallaa vähä nostatin ku välillä huuttaa Hiiohoii!
Jotaki jostaki luopumisia vissiin aattelin,
meinasi vähä notkahtaa, mutta Hiiohoii!
Mihi välliin tää nyt tuli haitanneekojjoutava5 kirjoitti:
maata näkyvissä!
taimaata'onko sittenkään?
--tai maata se on sitteki.
tuosta se Taimaa varmaan sai nimesä.Tai saiko sittenkään? Niinko Hailuoto mustalaisilta, kerrotaan.
Ommaa mieliallaa vähä nostatin ku välillä huuttaa Hiiohoii!
Jotaki jostaki luopumisia vissiin aattelin,
meinasi vähä notkahtaa, mutta Hiiohoii!
Mihi välliin tää nyt tuli haitanneekomie jo oon ihmetelt et ko siekää et oo muistant kirjottaa. Et tää kirjottamine on mänt kahekeskiseks, mut onha siin olt oma mielenkiintosa.
Tiijäthä sie miut, mieko vastailen jokaisel, kuka vaa kirjottellee miul.
Mut hyvä ku huusit hohoi, vai olikse hiiohoi, nii miekkii kuulin mitä sie hoijaat, ja heti rupesin vastaamaa.
Älä kuule ala haastamaa mistää luopumisest, se ei oo hyvä merkki, missää asias.
Mie en tiijä Hailuotos mittää enkä niist mustalaisist, enkä halluu haastaakkaa, ettei sanota et on rotusyrjintää.
Mut kiva ku siekkii heräsit kirjottammaa, oikei ol mielenkiintone kirje siult. Eikä sen oo nii vällii mihi rakkooo se tulloo.
Mukavaa sunnuntaiamuu siul vaik vähä kylmält tuntuukkii tuo ilma, muistaha taas kirjeelläis, moikkamonica kirjoitti:
mie jo oon ihmetelt et ko siekää et oo muistant kirjottaa. Et tää kirjottamine on mänt kahekeskiseks, mut onha siin olt oma mielenkiintosa.
Tiijäthä sie miut, mieko vastailen jokaisel, kuka vaa kirjottellee miul.
Mut hyvä ku huusit hohoi, vai olikse hiiohoi, nii miekkii kuulin mitä sie hoijaat, ja heti rupesin vastaamaa.
Älä kuule ala haastamaa mistää luopumisest, se ei oo hyvä merkki, missää asias.
Mie en tiijä Hailuotos mittää enkä niist mustalaisist, enkä halluu haastaakkaa, ettei sanota et on rotusyrjintää.
Mut kiva ku siekkii heräsit kirjottammaa, oikei ol mielenkiintone kirje siult. Eikä sen oo nii vällii mihi rakkooo se tulloo.
Mukavaa sunnuntaiamuu siul vaik vähä kylmält tuntuukkii tuo ilma, muistaha taas kirjeelläis, moikkanyt minä kirjutin taas liian lyhyeen pääsit väärään käsitykseen, mun omat kirjotukset tuolla muualla on ollu vähä matalapaineessa, sentakia hönkäsin hiiohoi en ollenkaan tarkota muita hauskoja ovat lukea nämä kaikki tyynni.
Jokainen kirjoittaja puolestani on tervetullut luen mielellään kaikkia murteita en vaan osaa vastailla kovin hyvin, mun humori on varmmaan vaikia välillä ymmärtää.
Ikä tuo mieleen semmosia kun porukat harvenee ystävistä joutuu luopumaan.
Ite en luovuta, yritän säilyttää kaikkea mielenkiintosta niinko tätä ketjuaki.jjoutava5 kirjoitti:
nyt minä kirjutin taas liian lyhyeen pääsit väärään käsitykseen, mun omat kirjotukset tuolla muualla on ollu vähä matalapaineessa, sentakia hönkäsin hiiohoi en ollenkaan tarkota muita hauskoja ovat lukea nämä kaikki tyynni.
Jokainen kirjoittaja puolestani on tervetullut luen mielellään kaikkia murteita en vaan osaa vastailla kovin hyvin, mun humori on varmmaan vaikia välillä ymmärtää.
Ikä tuo mieleen semmosia kun porukat harvenee ystävistä joutuu luopumaan.
Ite en luovuta, yritän säilyttää kaikkea mielenkiintosta niinko tätä ketjuaki.väärää käsitystä, ko mie en jäänt puntaroimaa sitä sen enempää. mut hyvä on kuulla et kaik mänöö siulkkii hyvi vaik joskusha jokkaisella on niitä matalapaineita.
Tarkotan et, niitä vastoinkäymisii saatta saaha ilma ommaa syytäkkii, se sit vaikuttaa mieliallaakkii, on niiko hyvvii ja ilosii päivii ja sit tas toisenlaisii, et tekköö mieli heittää kintaat nurkkaa, eiks totta.
Mut koitetaa saaha huonoistakkii päivist vähä parempii, vaik kirjottelemalla murreketjul. Sehä se piristää kummasti.- näyttäisi
monica kirjoitti:
väärää käsitystä, ko mie en jäänt puntaroimaa sitä sen enempää. mut hyvä on kuulla et kaik mänöö siulkkii hyvi vaik joskusha jokkaisella on niitä matalapaineita.
Tarkotan et, niitä vastoinkäymisii saatta saaha ilma ommaa syytäkkii, se sit vaikuttaa mieliallaakkii, on niiko hyvvii ja ilosii päivii ja sit tas toisenlaisii, et tekköö mieli heittää kintaat nurkkaa, eiks totta.
Mut koitetaa saaha huonoistakkii päivist vähä parempii, vaik kirjottelemalla murreketjul. Sehä se piristää kummasti.tässä taas olevan meneillään yhen immesen yksinpuhelut. Kuha ite kyssyy ja ite vastoo,eippään tuu riittoo
näyttäisi kirjoitti:
tässä taas olevan meneillään yhen immesen yksinpuhelut. Kuha ite kyssyy ja ite vastoo,eippään tuu riittoo
ei kannattas vastata riijahaluselle,niiko sie oot.Mut sanon kumminkkii et, ootsie iha vihree katteuvest, ko näyttäs silt et, siul ei oo hajuukkaa mite keskustellaa. Sie vaa yrität riijellä. keskustelukkii on taito laji, ja siekää et siihe näköjää pysty. Siult puuttu tyystin se taito.sie sohrit ja solkotat ommii päähäpintymisiis..... Siit sait vastauksen,,,,, äläkkä toista oota,en vaivaannu kirjottammaa.
- miul männä
monica kirjoitti:
heitti tällasen voltin, tuuha mukkaa:)))
Kommee heittoha se olkii kokonaa toisel puolel. Mie en vaa volttiihe kans pysy pystys. Kuha höpsin taas. Mut hyvä ku sie vilkuttelit tält puolelt. Onkii nii pitkää rimpsuu et jotta.
Sie eile miu uniain kyselit. No miehä mänin sit maate ja aattelin, et nyt mie pistä mielee mitä näkkyy ja kerro sit siul. Vaa oli sevverra epäselvii täl kertaa, etten saant aamul hännäpääst kiinni, mist kerriis tarinaa. Ens yön mie koita nähä siust unta. Emmie oo kattont siu prohviilias yhtää. Mie piän vaa ommaa mielikuvvaa siust yllä.
Mie oon tännää kierrelt tuol saiteil ja lueskelt, mitä ihmisil kuuluu. Nyt on semmone meininki, et ihmisil on vähä tekemist tai mikä. Ko siel on paljo semmost keksittyy juttuu. Eikä siin mittää, saapha sitä seuraa pittää keksimälläkkii. Mie vuokrasi elokuvan, ko sillo tällö on nii mukava katsoo niitkii, mitä ihmiset on aatelleet ku ovat semmossii tehneet. Tykkäät sie elokuuvii katsella? Mitä sarjoi sie katselet televisiost? Mieku en ossaa hyvi valehella, nii mie en kehtaa sannoo, mitä mie katon. Jos ossaat oikee narrata, ni voip olla et sit mie paljasta, mikä höperö mie oonkaa.
Tuol hyö puhhuivat, ettei murteel puhuttuu asiaa voi ottaa vakavast. Voipha siin olla perrääkii, emmie tiijä. Nimittäi ku mie siu kanssais haastan karjalaisittai, ni on koko aja kevyt ja hilpee mieli. Emmie ossaa mittää vakavaa ruveta puhumaakaa. Vaik kylhä mie tuol ylempän jottai ihan vakavaa kirjotin, ni sie kerroit siel äänee kikattannees keskel yötä. Et semmossii nää meijä karjalaiste vakavat jutut on. Enkä oikee ossaa riielläkkää murteel. Jottaiha hyö kirjottiit, et eri kielel puhuessaa ihmine muuttuu jotekii. On se silviisii vissii murteelkii. Eikä nuo savolaisetkaa kovi tosissaa näytä oleva, sekkii mooses vaikk ärjyy, ni jotekii se on kuitekii huvittava. Ja kirjottaa iha päättömii, mil ei voi ku nauraa, vai mitä?
Nyt mie otan ja keskityn sinnuu ajattelemmaa, ku meen sänkyy, ni katotaa, minkälaist unta tullee.
Paljon hyyvää kaikkee mie siul toivon ain ja nytkii ihanaa kessää. miul männä kirjoitti:
Kommee heittoha se olkii kokonaa toisel puolel. Mie en vaa volttiihe kans pysy pystys. Kuha höpsin taas. Mut hyvä ku sie vilkuttelit tält puolelt. Onkii nii pitkää rimpsuu et jotta.
Sie eile miu uniain kyselit. No miehä mänin sit maate ja aattelin, et nyt mie pistä mielee mitä näkkyy ja kerro sit siul. Vaa oli sevverra epäselvii täl kertaa, etten saant aamul hännäpääst kiinni, mist kerriis tarinaa. Ens yön mie koita nähä siust unta. Emmie oo kattont siu prohviilias yhtää. Mie piän vaa ommaa mielikuvvaa siust yllä.
Mie oon tännää kierrelt tuol saiteil ja lueskelt, mitä ihmisil kuuluu. Nyt on semmone meininki, et ihmisil on vähä tekemist tai mikä. Ko siel on paljo semmost keksittyy juttuu. Eikä siin mittää, saapha sitä seuraa pittää keksimälläkkii. Mie vuokrasi elokuvan, ko sillo tällö on nii mukava katsoo niitkii, mitä ihmiset on aatelleet ku ovat semmossii tehneet. Tykkäät sie elokuuvii katsella? Mitä sarjoi sie katselet televisiost? Mieku en ossaa hyvi valehella, nii mie en kehtaa sannoo, mitä mie katon. Jos ossaat oikee narrata, ni voip olla et sit mie paljasta, mikä höperö mie oonkaa.
Tuol hyö puhhuivat, ettei murteel puhuttuu asiaa voi ottaa vakavast. Voipha siin olla perrääkii, emmie tiijä. Nimittäi ku mie siu kanssais haastan karjalaisittai, ni on koko aja kevyt ja hilpee mieli. Emmie ossaa mittää vakavaa ruveta puhumaakaa. Vaik kylhä mie tuol ylempän jottai ihan vakavaa kirjotin, ni sie kerroit siel äänee kikattannees keskel yötä. Et semmossii nää meijä karjalaiste vakavat jutut on. Enkä oikee ossaa riielläkkää murteel. Jottaiha hyö kirjottiit, et eri kielel puhuessaa ihmine muuttuu jotekii. On se silviisii vissii murteelkii. Eikä nuo savolaisetkaa kovi tosissaa näytä oleva, sekkii mooses vaikk ärjyy, ni jotekii se on kuitekii huvittava. Ja kirjottaa iha päättömii, mil ei voi ku nauraa, vai mitä?
Nyt mie otan ja keskityn sinnuu ajattelemmaa, ku meen sänkyy, ni katotaa, minkälaist unta tullee.
Paljon hyyvää kaikkee mie siul toivon ain ja nytkii ihanaa kessää.näi mukavast kirjottaa et, oikei miun nauruhermoillein tullooo töitä... Siesit osaat just sentyylistä huumorii et, mie en voi muuta ku nauraa.
Kyl näi yölläkkii ku herrää ja vaik tuntuu et on tokkuraine nii, kyl silmät aukee ku, saap hyväl mielellä aamusa alottaa, ku naurulla. Ja sanotaaha et nauru pijentää ikkää, en mie silti tiijä halluuko sitä kui vanhaks vaa tääl olla.
Vai nii et siel haastellaa et ei voi murteella haastamista vakavast ottaa, no mitä sitä sit muuta tarviikkaa, ainakkaa karjalan murteella haastavat, pittähä se olla pien huumori silmäkulmas, myöhä ollaa ilosta porukkaa.
Vaik kyl pittää sannoo et se ilosuus on kaukana, aina toisinaa, ku on seilannu tätä elämmää, ylä ja ala mäkkee. Mut sit taas ku tappaa vähä samalaisen (sielun) nii sit tass niiko pulpahtaa esil tuo alkuperäine ilone asennekii, niiko nyt oot varmast siekkii huomant. Ootsie huomant??
Sie oot seurant muitakkii kirjotuksii, mie taas en, ko miul pittää nyt nii kiirettä ku on sellasta mennoo tiijossa. Ja varsinkkii kun on pitempää pois kottoo. on monenmoista järjesteltävää.
Sie kysyit tuol et tykkäänkö mie elokuvii kahtoo, kuuleha kyl mie joskus vähä kahton mut ko ne alkaa tv- illalla myöhää, ja ku mie oon iltaunine nii siit ei taho tulla mittää.
Enkä mie nii paljo taas tykkää et mie vuokraisin, voisha ne olla mielenkiintosiikii, kuha hakis, mut en tiijä mite tuo miun aikain männöö nii sukkelaa et, ei joka asiaa tuu harrastettuu.
Oikei hävettää tunnustaa, mut nii se vaa männöö. mut voitha sie sannoo minkälaisii kuvvii sie kahtot, ja näätsie just niist kuvist sit untakii??
Miekii ootan ko sie sanoit et koitat nähhä miust unta nii ootsie näht? Ja mimmosta? Mie jään jännäämmää nyt, kerrotha sie sit ku herräät.
No nyt taitaa riittää taas tää höpinä, ja pittää männä pistämmää unta viel silmää. Sie nii toivotit mukavast miul kaikkee hyvvää , et hyvilläin oon, ja samma toivon siul ja huomenii viel lisäks.- hyvä.
monica kirjoitti:
näi mukavast kirjottaa et, oikei miun nauruhermoillein tullooo töitä... Siesit osaat just sentyylistä huumorii et, mie en voi muuta ku nauraa.
Kyl näi yölläkkii ku herrää ja vaik tuntuu et on tokkuraine nii, kyl silmät aukee ku, saap hyväl mielellä aamusa alottaa, ku naurulla. Ja sanotaaha et nauru pijentää ikkää, en mie silti tiijä halluuko sitä kui vanhaks vaa tääl olla.
Vai nii et siel haastellaa et ei voi murteella haastamista vakavast ottaa, no mitä sitä sit muuta tarviikkaa, ainakkaa karjalan murteella haastavat, pittähä se olla pien huumori silmäkulmas, myöhä ollaa ilosta porukkaa.
Vaik kyl pittää sannoo et se ilosuus on kaukana, aina toisinaa, ku on seilannu tätä elämmää, ylä ja ala mäkkee. Mut sit taas ku tappaa vähä samalaisen (sielun) nii sit tass niiko pulpahtaa esil tuo alkuperäine ilone asennekii, niiko nyt oot varmast siekkii huomant. Ootsie huomant??
Sie oot seurant muitakkii kirjotuksii, mie taas en, ko miul pittää nyt nii kiirettä ku on sellasta mennoo tiijossa. Ja varsinkkii kun on pitempää pois kottoo. on monenmoista järjesteltävää.
Sie kysyit tuol et tykkäänkö mie elokuvii kahtoo, kuuleha kyl mie joskus vähä kahton mut ko ne alkaa tv- illalla myöhää, ja ku mie oon iltaunine nii siit ei taho tulla mittää.
Enkä mie nii paljo taas tykkää et mie vuokraisin, voisha ne olla mielenkiintosiikii, kuha hakis, mut en tiijä mite tuo miun aikain männöö nii sukkelaa et, ei joka asiaa tuu harrastettuu.
Oikei hävettää tunnustaa, mut nii se vaa männöö. mut voitha sie sannoo minkälaisii kuvvii sie kahtot, ja näätsie just niist kuvist sit untakii??
Miekii ootan ko sie sanoit et koitat nähhä miust unta nii ootsie näht? Ja mimmosta? Mie jään jännäämmää nyt, kerrotha sie sit ku herräät.
No nyt taitaa riittää taas tää höpinä, ja pittää männä pistämmää unta viel silmää. Sie nii toivotit mukavast miul kaikkee hyvvää , et hyvilläin oon, ja samma toivon siul ja huomenii viel lisäks.ihminen ja tutkituta" pääsi", meneehän sitä ihminen vähemmästäkin sekaisin kuin ympäri vuorokauden joutavan kirjoittamisesta.
- tuos torhistellee
monica kirjoitti:
näi mukavast kirjottaa et, oikei miun nauruhermoillein tullooo töitä... Siesit osaat just sentyylistä huumorii et, mie en voi muuta ku nauraa.
No nyt taitaa riittää taas tää höpinä, ja pittää männä pistämmää unta viel silmää. Sie nii toivotit mukavast miul kaikkee hyvvää , et hyvilläin oon, ja samma toivon siul ja huomenii viel lisäks.meijä juttuloil? Jos ei tämmöst viatont hauskaa saa ennää pittää, on se merkillist komennust. Vaa mitäs myö karjalaiset tuommosist välitettää, ei mittää.
Nythä sie otitkii esil issoi elämyksii, ja oikees oot, sen mie sano het. Myö siu kanssais ollaa sama sielusii ja hauskaa on! Viel ku sannoovat, et silmät on sielu peil, ni niitä ko mie pääsisi viel näkemmää, ois se ihmeellist! Ukohöppänä toivoo et sais syvält oikee ammentaa kumppanuutta samasieluse kans. :)
Mie oikee tunne ikävää, ko sie sanot, et on siu elämässäis olt ylämäkkee. Vaik sit ko mie aattele karjalaisittai, ni sekkii voip olla hyyvää suuntaa, ko alamäk on vähä huono merkki. Et voiku nyt ois tassaantunt siu elämäis, et voisit rauhas nauttii näist mukavist päivist. Myöhä pietää siu kanssais vaa hauskaa täst etteepäi, mitäs siihe sanot? Ja eletää toistsattaa vuotiaiks noihe uustyöväe puoluee nulikoitte kiusaks. Eletää vähä ku Opri ja ne huru-ukot, ku joku ol semmose käsikirjotukse osant tehhä siihe elokuuvvaa. Nehä ol vissii karjalaisii, jos mie oikein muistan. Sitä oli riemu katsella. Ei enne vanhoi ihmissii nii vihattukkaa ku nyt. Ei karjalaisii ainakaa. Noil vanhoikotihe henkilökunnil pitäs Oprii näyttää, et saisvät vähä juonest kiinni, ko ovat nii ilkeiks ruvenneet. - Joskus mie viel senkii elokuva vuokraan, ko ei tuost televisiost oikee saa paljoo valita. Jos siit ois vaik mallii meil iäkkäämmil oikeist asenteist, mite tän arkesa mukavimmi aattelis.
Mie näi unta ja katselin sitä koko yön. Ei se olt siust, vaikk mie illal viimeks ja heti aamul sinnuu aattelin. Se nyt oli vaa semmost turhaa höpöunta, emmie siit ruppee täs kertommaa. Siin ol kyse vanhoist asioist, mitkä ol vähä jääneet keske ja loppuu viemättä. Sitä mie en sen enempää mieti. Jos mie nään jottai mukavaa, ni sit mie heti tuun siul tän kertommaa.
Tännää on ku helpomp hengittää. Miehä kävin jo aikasemmi lukemas siu terveises täält, vaa en viel ruvent kirjottammaa. Laita taas tulemmaa, nii on yks huru-ukko taas koko päivä onnelline. ;) tuos torhistellee kirjoitti:
meijä juttuloil? Jos ei tämmöst viatont hauskaa saa ennää pittää, on se merkillist komennust. Vaa mitäs myö karjalaiset tuommosist välitettää, ei mittää.
Nythä sie otitkii esil issoi elämyksii, ja oikees oot, sen mie sano het. Myö siu kanssais ollaa sama sielusii ja hauskaa on! Viel ku sannoovat, et silmät on sielu peil, ni niitä ko mie pääsisi viel näkemmää, ois se ihmeellist! Ukohöppänä toivoo et sais syvält oikee ammentaa kumppanuutta samasieluse kans. :)
Mie oikee tunne ikävää, ko sie sanot, et on siu elämässäis olt ylämäkkee. Vaik sit ko mie aattele karjalaisittai, ni sekkii voip olla hyyvää suuntaa, ko alamäk on vähä huono merkki. Et voiku nyt ois tassaantunt siu elämäis, et voisit rauhas nauttii näist mukavist päivist. Myöhä pietää siu kanssais vaa hauskaa täst etteepäi, mitäs siihe sanot? Ja eletää toistsattaa vuotiaiks noihe uustyöväe puoluee nulikoitte kiusaks. Eletää vähä ku Opri ja ne huru-ukot, ku joku ol semmose käsikirjotukse osant tehhä siihe elokuuvvaa. Nehä ol vissii karjalaisii, jos mie oikein muistan. Sitä oli riemu katsella. Ei enne vanhoi ihmissii nii vihattukkaa ku nyt. Ei karjalaisii ainakaa. Noil vanhoikotihe henkilökunnil pitäs Oprii näyttää, et saisvät vähä juonest kiinni, ko ovat nii ilkeiks ruvenneet. - Joskus mie viel senkii elokuva vuokraan, ko ei tuost televisiost oikee saa paljoo valita. Jos siit ois vaik mallii meil iäkkäämmil oikeist asenteist, mite tän arkesa mukavimmi aattelis.
Mie näi unta ja katselin sitä koko yön. Ei se olt siust, vaikk mie illal viimeks ja heti aamul sinnuu aattelin. Se nyt oli vaa semmost turhaa höpöunta, emmie siit ruppee täs kertommaa. Siin ol kyse vanhoist asioist, mitkä ol vähä jääneet keske ja loppuu viemättä. Sitä mie en sen enempää mieti. Jos mie nään jottai mukavaa, ni sit mie heti tuun siul tän kertommaa.
Tännää on ku helpomp hengittää. Miehä kävin jo aikasemmi lukemas siu terveises täält, vaa en viel ruvent kirjottammaa. Laita taas tulemmaa, nii on yks huru-ukko taas koko päivä onnelline. ;)ko meil mänöö nii mukavast tää kirjottelu ja hauskaa on olt, nii se pitäs nyt lopettaa. Tulloo väkisi mielee et jospa heittäs löylyy lissää.
Mut se on takuu varma et ei oteta kuulevii korviikaa, tuon immeisen herjaa, myöhä pietää hauskaa vaa omaks iloks.
Nii ei pitäis olla nokan koputtamista koko asiast. Se siitä sit......
No tietyst sitä voip sannoo saman sieluseks ko ajatus maailma polkee sammaa tahtii. Ja murrekkii hippoo toine toisiaa, et hyväst männöö, nii hyväst et loppuu ei näy.
Nii silmät on sielun peili, niihä se on, monet kahtoo silmist melkei kaik tärkee asiat, niiko et,jos mie kysyn siult et näitkö sie miusta unta, ja jos sie narraat nii, silmät paljastaa sen. Eiks ookkii metkaa??
Mikä onkaa mukavampaa, ku yrittää kahtoo toisen sielunelämää, ja ku huomaa et toine on niinku samal aaltopituuvel, nii ompas hyvä vaihtaa ajatuksia.
onha sitä ylämäkkee olt, mut mie oon ottant sen silviisii et, se on olt hyväkskkii, kasvattaaha se ihmistä, ku ei oo olt liia helppoo, mut kel se sit helppoo ois.
Paljoha se on siintkii kii mitä ihtelt vaatii, enkä mie oo yrittänkää koskaa helpolla päästä. Mut nyt on kaik hyvi niiko siullakkii varmast, et voijaa kaikes rauhas nauttii elämäst ja vaik kirjotella mukavii toisillemme.
Sie sanoit et pietää hauskaa, tottaha toki nii paljo ko sielu sietää:)) Ja viel sit vähä lissääkkii. Onha se mukavaa ku on mukavaa.
Älä sie hupsuttele et myö elettäis toistasattaa vuotta tääl, mitä myö tääl tehhää nii kauva, parempiha se on männä taas uuttee paikkaa ja huilata siel ja vaik kattuu mitä on tult tehtyy.
Voi hitsiläine ko taas mäni uskonon puolel, mut nyt se taas loppu. Mikähä siin onkkii et ain ihmine hairahtuu, vaik on päättän toisi.
Se on iha totta,ei televisiost tuu oikei mittää, varsinkaa ku tuli nuo tikipoksit, Lähetykset on paljo toistoi vaa, mitä niitä kahtee kertaa kahtoo täytyy.
Voi, ajattelit sie minuu illalla ja aamulla iha heti ku heräsit, eiks nii, miul tuli heti nii huojentunu olo ko sie muistat minnuu kaikenaikaa.
Arvaas mitä, miekkii aamuyölä, ku sie viel nukuit nii tuli mielee, et nukutkoha sie kyljelläis vai mite päi. tämmöne oli mieles, ko mie nukun aina kyljelläin ja oikeel vie, nii nuku siekkii, sit ollaa niiko samas asennossa. Jos miekkii sit alkasin nähä unnii, mitä luulet???
Nyt onkkii sit ilta ko mie kirjotan siul ja kovast mie ajattelen sinnuu ja ko män nukkumaa nii oikei hartaast mietin, et jos nään siust unta nii minkähä laista se ois.
Nyt mie otan illan ja siullekkii mukavaa elokuva iltaa jos satut kahtomaa, ja muistaha minnuu taas aamulla ja iha heti ku herräät. Ajatellaa nyt tätä iltaa lämmöllä ja siihe ajatuksee nukutaaki.- lapun täs
monica kirjoitti:
ko meil mänöö nii mukavast tää kirjottelu ja hauskaa on olt, nii se pitäs nyt lopettaa. Tulloo väkisi mielee et jospa heittäs löylyy lissää.
Mut se on takuu varma et ei oteta kuulevii korviikaa, tuon immeisen herjaa, myöhä pietää hauskaa vaa omaks iloks.
Nii ei pitäis olla nokan koputtamista koko asiast. Se siitä sit......
No tietyst sitä voip sannoo saman sieluseks ko ajatus maailma polkee sammaa tahtii. Ja murrekkii hippoo toine toisiaa, et hyväst männöö, nii hyväst et loppuu ei näy.
Nii silmät on sielun peili, niihä se on, monet kahtoo silmist melkei kaik tärkee asiat, niiko et,jos mie kysyn siult et näitkö sie miusta unta, ja jos sie narraat nii, silmät paljastaa sen. Eiks ookkii metkaa??
Mikä onkaa mukavampaa, ku yrittää kahtoo toisen sielunelämää, ja ku huomaa et toine on niinku samal aaltopituuvel, nii ompas hyvä vaihtaa ajatuksia.
onha sitä ylämäkkee olt, mut mie oon ottant sen silviisii et, se on olt hyväkskkii, kasvattaaha se ihmistä, ku ei oo olt liia helppoo, mut kel se sit helppoo ois.
Paljoha se on siintkii kii mitä ihtelt vaatii, enkä mie oo yrittänkää koskaa helpolla päästä. Mut nyt on kaik hyvi niiko siullakkii varmast, et voijaa kaikes rauhas nauttii elämäst ja vaik kirjotella mukavii toisillemme.
Sie sanoit et pietää hauskaa, tottaha toki nii paljo ko sielu sietää:)) Ja viel sit vähä lissääkkii. Onha se mukavaa ku on mukavaa.
Älä sie hupsuttele et myö elettäis toistasattaa vuotta tääl, mitä myö tääl tehhää nii kauva, parempiha se on männä taas uuttee paikkaa ja huilata siel ja vaik kattuu mitä on tult tehtyy.
Voi hitsiläine ko taas mäni uskonon puolel, mut nyt se taas loppu. Mikähä siin onkkii et ain ihmine hairahtuu, vaik on päättän toisi.
Se on iha totta,ei televisiost tuu oikei mittää, varsinkaa ku tuli nuo tikipoksit, Lähetykset on paljo toistoi vaa, mitä niitä kahtee kertaa kahtoo täytyy.
Voi, ajattelit sie minuu illalla ja aamulla iha heti ku heräsit, eiks nii, miul tuli heti nii huojentunu olo ko sie muistat minnuu kaikenaikaa.
Arvaas mitä, miekkii aamuyölä, ku sie viel nukuit nii tuli mielee, et nukutkoha sie kyljelläis vai mite päi. tämmöne oli mieles, ko mie nukun aina kyljelläin ja oikeel vie, nii nuku siekkii, sit ollaa niiko samas asennossa. Jos miekkii sit alkasin nähä unnii, mitä luulet???
Nyt onkkii sit ilta ko mie kirjotan siul ja kovast mie ajattelen sinnuu ja ko män nukkumaa nii oikei hartaast mietin, et jos nään siust unta nii minkähä laista se ois.
Nyt mie otan illan ja siullekkii mukavaa elokuva iltaa jos satut kahtomaa, ja muistaha minnuu taas aamulla ja iha heti ku herräät. Ajatellaa nyt tätä iltaa lämmöllä ja siihe ajatuksee nukutaaki.tulemaa. Ku on tult liia myöhä. Mie vaa sitä, et emmie sinnuu narraamaa rupiais unistain. Ne on miul tärkeit ja ois se ihme, jos unta näkis. Oikeel kylel ruvetaa nukkummaa ja katotaa nyt sitte et kaik männöö sovus ja ymmärrykses. Näihä myö voijjaa unnii essii maanitella. Just nii. Tehhää nii. Kyl mie aatteli pirruuttain ellää oikee vanhaks, kerkiäähä sitä sit katumaa senkii jälkee. Mikä siin sit on, et sie et halluu vanhaks ellää? Jos vaik yhes - mie luppaa olla kiltist. Emmie ainakaa kato kenekää taakka olevain. Miehä vaa elän sil oikeuvel, et oon tän syntynt, niiko mie uskon, pyytämäti. Emmie ainakaa muista tehneeni mittää sopimuksii tänne tulostain enkä lähöstäin. Koita siekii ymmärtää minnuu, nii mie meinaan tehhä siun ja muittekii kohal. Koht kuullaa Kiinast paljo uutissii ja haastellaa niist, jos sie satut olemaa langoil. Siel ei nii vaa synnytäkkää ja kuolla, ku meil. Olympialaisii on joskus mukava kattoo. Ja hyvät huomenet siulle. Haastellaa taas. :)
lapun täs kirjoitti:
tulemaa. Ku on tult liia myöhä. Mie vaa sitä, et emmie sinnuu narraamaa rupiais unistain. Ne on miul tärkeit ja ois se ihme, jos unta näkis. Oikeel kylel ruvetaa nukkummaa ja katotaa nyt sitte et kaik männöö sovus ja ymmärrykses. Näihä myö voijjaa unnii essii maanitella. Just nii. Tehhää nii. Kyl mie aatteli pirruuttain ellää oikee vanhaks, kerkiäähä sitä sit katumaa senkii jälkee. Mikä siin sit on, et sie et halluu vanhaks ellää? Jos vaik yhes - mie luppaa olla kiltist. Emmie ainakaa kato kenekää taakka olevain. Miehä vaa elän sil oikeuvel, et oon tän syntynt, niiko mie uskon, pyytämäti. Emmie ainakaa muista tehneeni mittää sopimuksii tänne tulostain enkä lähöstäin. Koita siekii ymmärtää minnuu, nii mie meinaan tehhä siun ja muittekii kohal. Koht kuullaa Kiinast paljo uutissii ja haastellaa niist, jos sie satut olemaa langoil. Siel ei nii vaa synnytäkkää ja kuolla, ku meil. Olympialaisii on joskus mukava kattoo. Ja hyvät huomenet siulle. Haastellaa taas. :)
tää siun pienempi lappuis, en mie tiijä ku miult tahtoo tulla ain nii pitkii kirjotuksii. Mahtaako se johtuu siint ko mie taijan innostuu kirjottelemaa, nii loppuu ei näy.
No miekkii sain taas nauttii mukavan pitkäst yöst, kyl mie käin ylhäällä, mut sänky veti puoleesa. Nyt on sit virkee olo, ja aamukkii näyttää aurinkoiselta, et taitaa tulla hyvä päivä taas.
Nii sie kerroit et oot syntyny tänne ihte ihtees pyytämättä, nii, onha siul sit oikeus ollakki tääl, iha nii kauva vaik satavuotiaaks asti.
Mie ko oon omalt kohalt erimieltä ko, mie oon sellane vahinkon laukaus et mie kahton et miul ei oo sit välli vaik lähenkkii aikasemmi, kolkuttelemmaa portteja:))
Mut mitä sie Kiinast haastat, onks siel kovenneet otteet vai mitä, ko mie en oo seurant, vai mitä pahhaa sielt on tulos tietoo?? No pittää ruveta kuuntelemmaa.
Niist olympialaisista, kyl niihe pitäs saaha onnistuu, vaik olis mitä siel. Ootsie kova kahtomaa urheiluu? mie oon. Mut nyt miult männöö huonosti kahtomine ko pittää hossuu kaikenlaista ja sit lähtee mänemää.
mitähä sie sil tarkotit, ettei sie vaa synnytä eikä kuolla?? No se sit nähhää ko ruvettaa kahtomaa et, mitä siel oikei tapahtuu.
No nyt mie en enempää haastakkaa, ettei tää venys tää kirje taas pitkäks, aamuja toivotan siul ja hyvvää alkavaa aurinkoista päivää.- on monet
monica kirjoitti:
tää siun pienempi lappuis, en mie tiijä ku miult tahtoo tulla ain nii pitkii kirjotuksii. Mahtaako se johtuu siint ko mie taijan innostuu kirjottelemaa, nii loppuu ei näy.
No miekkii sain taas nauttii mukavan pitkäst yöst, kyl mie käin ylhäällä, mut sänky veti puoleesa. Nyt on sit virkee olo, ja aamukkii näyttää aurinkoiselta, et taitaa tulla hyvä päivä taas.
Nii sie kerroit et oot syntyny tänne ihte ihtees pyytämättä, nii, onha siul sit oikeus ollakki tääl, iha nii kauva vaik satavuotiaaks asti.
Mie ko oon omalt kohalt erimieltä ko, mie oon sellane vahinkon laukaus et mie kahton et miul ei oo sit välli vaik lähenkkii aikasemmi, kolkuttelemmaa portteja:))
Mut mitä sie Kiinast haastat, onks siel kovenneet otteet vai mitä, ko mie en oo seurant, vai mitä pahhaa sielt on tulos tietoo?? No pittää ruveta kuuntelemmaa.
Niist olympialaisista, kyl niihe pitäs saaha onnistuu, vaik olis mitä siel. Ootsie kova kahtomaa urheiluu? mie oon. Mut nyt miult männöö huonosti kahtomine ko pittää hossuu kaikenlaista ja sit lähtee mänemää.
mitähä sie sil tarkotit, ettei sie vaa synnytä eikä kuolla?? No se sit nähhää ko ruvettaa kahtomaa et, mitä siel oikei tapahtuu.
No nyt mie en enempää haastakkaa, ettei tää venys tää kirje taas pitkäks, aamuja toivotan siul ja hyvvää alkavaa aurinkoista päivää.esiksi kysyt itseltäsi nikillä, sitten vastaat nikittä. Näinhän se seurustelu itsensä kanssa sujuu.Eipä tule toraa eikä riitaa.
on monet kirjoitti:
esiksi kysyt itseltäsi nikillä, sitten vastaat nikittä. Näinhän se seurustelu itsensä kanssa sujuu.Eipä tule toraa eikä riitaa.
oonko mie piikki siu lihassais??? :))) DDD
- ja köppänä
monica kirjoitti:
No nyt mie en enempää haastakkaa, ettei tää venys tää kirje taas pitkäks, aamuja toivotan siul ja hyvvää alkavaa aurinkoista päivää.Voi ihmettä, mite minnuu on tännää väsyttänt. Eikä unepuutetta oo ainakaa. Miehä näin unta ja siin onkii olt pohtimist. Mut ei siit muille kertomiseks asti oo. Voip olla vaik et siit se väsymys tul, ko sitä pittää koko aja miettii.
Mut siul on olt virkee olo ja nätti päivä. Sehä minnuu ilahuttaa, et siul on semmone mieli siel tännää olt. Mie ku tuos söin iltapallaa, nii ajattelin, et onks sit tarpee syyvä ennää illal mittää. Enkä mie tiijä vaikk niist syömisist tullee unniikii, ko rupes nyt semmossii tulemaa, etten mie oikee tykänt. Sillii ja perunaa mie söin leivä pääl. Ja piimää.
Emmie oikee tiijä mist syntymisest sie haastat. Ku mie puhu vaa koko maailma ihmiste oikeuksist. Mikäs vahinkolaukaus ihmine voip olla? Tuommossii ei piä ruveta ees puhumaa. Mie puhuin Kiinast, ku hyö - valtio siis - oli ajant perheit kottoont pois olymppialaisrakennuste tielt. Eikä mittää korvauksii eikä mittää siit antaneet. Et mikä se semmone kommunismi on, mis ei ihmisel anneta valtiolt mittää? Sit hyöhä eivät saa ku yhe lapsen saaha. Et ei siel nii vaa synnytäkkää. Ja kuolemaa voip joutua iha vaa jonku varaossiihe tarpeiks.
Kylhä mie sen arvasinkii, ettet sie minnuu höpsöö ymmärrä. Jos mie viel siul uniainkii kertosi, nii sithä sie vast sekasi menisitkii. Mut täs ol nyt tämmöst höpinää. Ja satavuotta ainakii mie meinaan ellää, enkä halluu siit mittää vastaväitteit, ko miust tuntuu, et sie jottai pirruutat, vaikk oot hyväksyvinnäis. Mie oon vaa yksinkertane ukohöperö enkä mie uskalla siust unniikaa vissii nähhä, ku ei oo tult mittää, vaikk oon koittant.
Olympialaisii mie meinaan katsoo telkkarist. Ainaha ne jotakii rotestii on laittamas sakit, vaikk iha asia vierest. Hyö siel urheileet ja hyvä onkii. Pikajuoksuu ja muuta kenttälajjii mie katso ainakii ja voip olla et muitakkii, ku enhä mie ees muista mitä kaikkee hyö näyttäävät sielt. Oisha se ihme, jos ei olymppialaisiikaa näytettäis televisios. Vaikk olympiakomitea saap siit jottai hirveit summii rahaa, mie luin tuolt. Mihi nekkii rahhaa tarvitseevat, ku valtiotha ja yritykset urheilijoit sponssoroivat? Emmie semmossii summii ymmärrä, ku 1,5 miljardii olympiakomiteal. Vähä tympii nää numerot. Ja nekkiihä ottivat lahjuksii sillo talviolympialaisist kerra järjestävält kisakaupungilt.
No kuitekii, mie katon olymppialaisii, vaikk mikä ol. Eikä täs oo mittää muuta ku höpinää niiku ennekii. Hyyvää yötä ja huomenta siul likal, ku sie jaksat höpinöit lukkee. Nuku sie hyvi vaa ja rauhas. Ja toivotaa entist kauniimpaa aamuu huomen taas. Terve vaa. :)) ja köppänä kirjoitti:
Voi ihmettä, mite minnuu on tännää väsyttänt. Eikä unepuutetta oo ainakaa. Miehä näin unta ja siin onkii olt pohtimist. Mut ei siit muille kertomiseks asti oo. Voip olla vaik et siit se väsymys tul, ko sitä pittää koko aja miettii.
Mut siul on olt virkee olo ja nätti päivä. Sehä minnuu ilahuttaa, et siul on semmone mieli siel tännää olt. Mie ku tuos söin iltapallaa, nii ajattelin, et onks sit tarpee syyvä ennää illal mittää. Enkä mie tiijä vaikk niist syömisist tullee unniikii, ko rupes nyt semmossii tulemaa, etten mie oikee tykänt. Sillii ja perunaa mie söin leivä pääl. Ja piimää.
Emmie oikee tiijä mist syntymisest sie haastat. Ku mie puhu vaa koko maailma ihmiste oikeuksist. Mikäs vahinkolaukaus ihmine voip olla? Tuommossii ei piä ruveta ees puhumaa. Mie puhuin Kiinast, ku hyö - valtio siis - oli ajant perheit kottoont pois olymppialaisrakennuste tielt. Eikä mittää korvauksii eikä mittää siit antaneet. Et mikä se semmone kommunismi on, mis ei ihmisel anneta valtiolt mittää? Sit hyöhä eivät saa ku yhe lapsen saaha. Et ei siel nii vaa synnytäkkää. Ja kuolemaa voip joutua iha vaa jonku varaossiihe tarpeiks.
Kylhä mie sen arvasinkii, ettet sie minnuu höpsöö ymmärrä. Jos mie viel siul uniainkii kertosi, nii sithä sie vast sekasi menisitkii. Mut täs ol nyt tämmöst höpinää. Ja satavuotta ainakii mie meinaan ellää, enkä halluu siit mittää vastaväitteit, ko miust tuntuu, et sie jottai pirruutat, vaikk oot hyväksyvinnäis. Mie oon vaa yksinkertane ukohöperö enkä mie uskalla siust unniikaa vissii nähhä, ku ei oo tult mittää, vaikk oon koittant.
Olympialaisii mie meinaan katsoo telkkarist. Ainaha ne jotakii rotestii on laittamas sakit, vaikk iha asia vierest. Hyö siel urheileet ja hyvä onkii. Pikajuoksuu ja muuta kenttälajjii mie katso ainakii ja voip olla et muitakkii, ku enhä mie ees muista mitä kaikkee hyö näyttäävät sielt. Oisha se ihme, jos ei olymppialaisiikaa näytettäis televisios. Vaikk olympiakomitea saap siit jottai hirveit summii rahaa, mie luin tuolt. Mihi nekkii rahhaa tarvitseevat, ku valtiotha ja yritykset urheilijoit sponssoroivat? Emmie semmossii summii ymmärrä, ku 1,5 miljardii olympiakomiteal. Vähä tympii nää numerot. Ja nekkiihä ottivat lahjuksii sillo talviolympialaisist kerra järjestävält kisakaupungilt.
No kuitekii, mie katon olymppialaisii, vaikk mikä ol. Eikä täs oo mittää muuta ku höpinää niiku ennekii. Hyyvää yötä ja huomenta siul likal, ku sie jaksat höpinöit lukkee. Nuku sie hyvi vaa ja rauhas. Ja toivotaa entist kauniimpaa aamuu huomen taas. Terve vaa. :))et oot höppänä tai köppänä, ku avarsit taas miun tietojain. Kyl mie vähä oonkkii lukent tuost kiinast et siel onkkii kovat säännöt ko,lapsiikkaa ei saa tehä ko yhen, ja oliks sekkii hyvä, jos ois poika.
Mut onha siel porukkaa ku kahtoo TV nii ihmisii kuhisee kavuilla niiko ,,,,vilkkiläs kissoi,,,,
Et on taint sielläkkii käyvä vahinkon laukauksii??
Nii, siu unistais, on siinäkkii hyvä puoli et, ei tuu ainankkaa aika pitkäks, ko on jottai tekemistä, niiko siekkii pohit unijais, onha se sellasta henkistä työtä, joka ottaakii vomil.
Siintähä se siu väsymykseis johtuukkii,,,, Voi heikkari ko minnuu naurattaa tää arvailu....
Mut kuitenkkii, nää nyt vaa niitä kevyemppii unnis, ko mie taijan kuulluu siihe joukkoo, ettei ottas nii kovin voimilkaa.
Siul onkkii terveelline iltapala, ko sillii ja perunaa, tuos ei ennää särvimet parane, ja sekkii viel et, ei pääse hiukomaa, ko on vähä suolasta mukan.
Pittäähä sitä iltapala syyvä, katoha sit jaksaa taas nukkuukkii pitkän yön. Eiks se nii ookkii et ihmine nukkuu elämästää suuren osan, vai mitä??
Jeesaa nyt vähä minnuu, onks se nii? Sit viel sanotaa et pitäis olla oikei hyvä patjakkii, et ei vaa lopu liia aikasi nukkumine.
Miulko on huono tuo ulosanti, nii mie taisin liia huonost kirjottaa tuos syntymisist, mut iha sammaa miekkii terkotin et, ei Kiinas liika ussei saa syntyy.
Siul vissii aukes vanhat haavat ko sie sanoit et, ko ajetaa pois kottookkii. Kylhä se riipaskkii minnuukii, ko myökkii lähettii lampsimaa pitki tietä, sovan aikana. Pahalt tuntuu ajatella vieläkkii.
On siul viisaitaa ajatuksii et hyvä ku kerrot miulkkii, jotta miunkkii ajauksein saap muuta ajateltavaa, ku mitä ihte tuumailee. Ko tuokki ku sie oot lukent et suurii summii laittavat likkoo, ties minne??
Enhä mie vastaa väitäkkää jos jollakii on nii elämähaluu et pittää täyttää satakii vuotta. Nii luppaatha miul et käyt miu kummmullain itkemäs ainakkii joskus?. On nii ikävä aihe, et tuost mie en nyt enempää.
No nyt sit pian alkaa ne olumpialaisetkii, on siin sit kahtomista kerraksee, Taitaa hiljentyy kirjottelu tääl palstoilla, mut mukavaaha se on kahtoo kisojakkii.
Nyt sit toivotan siul taas hyvvää ja liikunnallista päivän alkuu ja moi- naurattaa ko meit
monica kirjoitti:
et oot höppänä tai köppänä, ku avarsit taas miun tietojain. Kyl mie vähä oonkkii lukent tuost kiinast et siel onkkii kovat säännöt ko,lapsiikkaa ei saa tehä ko yhen, ja oliks sekkii hyvä, jos ois poika.
Mut onha siel porukkaa ku kahtoo TV nii ihmisii kuhisee kavuilla niiko ,,,,vilkkiläs kissoi,,,,
Et on taint sielläkkii käyvä vahinkon laukauksii??
Nii, siu unistais, on siinäkkii hyvä puoli et, ei tuu ainankkaa aika pitkäks, ko on jottai tekemistä, niiko siekkii pohit unijais, onha se sellasta henkistä työtä, joka ottaakii vomil.
Siintähä se siu väsymykseis johtuukkii,,,, Voi heikkari ko minnuu naurattaa tää arvailu....
Mut kuitenkkii, nää nyt vaa niitä kevyemppii unnis, ko mie taijan kuulluu siihe joukkoo, ettei ottas nii kovin voimilkaa.
Siul onkkii terveelline iltapala, ko sillii ja perunaa, tuos ei ennää särvimet parane, ja sekkii viel et, ei pääse hiukomaa, ko on vähä suolasta mukan.
Pittäähä sitä iltapala syyvä, katoha sit jaksaa taas nukkuukkii pitkän yön. Eiks se nii ookkii et ihmine nukkuu elämästää suuren osan, vai mitä??
Jeesaa nyt vähä minnuu, onks se nii? Sit viel sanotaa et pitäis olla oikei hyvä patjakkii, et ei vaa lopu liia aikasi nukkumine.
Miulko on huono tuo ulosanti, nii mie taisin liia huonost kirjottaa tuos syntymisist, mut iha sammaa miekkii terkotin et, ei Kiinas liika ussei saa syntyy.
Siul vissii aukes vanhat haavat ko sie sanoit et, ko ajetaa pois kottookkii. Kylhä se riipaskkii minnuukii, ko myökkii lähettii lampsimaa pitki tietä, sovan aikana. Pahalt tuntuu ajatella vieläkkii.
On siul viisaitaa ajatuksii et hyvä ku kerrot miulkkii, jotta miunkkii ajauksein saap muuta ajateltavaa, ku mitä ihte tuumailee. Ko tuokki ku sie oot lukent et suurii summii laittavat likkoo, ties minne??
Enhä mie vastaa väitäkkää jos jollakii on nii elämähaluu et pittää täyttää satakii vuotta. Nii luppaatha miul et käyt miu kummmullain itkemäs ainakkii joskus?. On nii ikävä aihe, et tuost mie en nyt enempää.
No nyt sit pian alkaa ne olumpialaisetkii, on siin sit kahtomista kerraksee, Taitaa hiljentyy kirjottelu tääl palstoilla, mut mukavaaha se on kahtoo kisojakkii.
Nyt sit toivotan siul taas hyvvää ja liikunnallista päivän alkuu ja moihöpöukkoi on enemmä ja vähemmä. Ku mie tuot kirjailijjaa tarkota, kuka ajo vääräl puolel tietä selvi päin. ;))))) Emmie viihti nimmee mainita, mut siekii oot vissii lehest lukent hänest.
Kiinastha juttuu nyt tulleekii kovast. Ne ei nii hauskoi oikee taho olla, vaikk luulis, et enne kulttuurvallankumoukse aikoihi ois olt paljo ikävämpääkii kertomist ku nyt. Kaunistelleevatha ne vissii siel oppaat asioita vieläkii ja semmossiiha myö kaik'kii ollaa, et oltas vähä parempii ku ollaakaa. Mie siul kuiskaa, et miniäkkii sallaa syöp pipareit ja suklaata, ku se tahtoo olla semmost pulskistuvvaa sukkuu ja ukkosa ei anna häne lihhoo. Ni hää syöp sallaa kaapist, ku vähä niiku mie olin enne kaappijuoppo, samalviisii. Ja sit eessäppäin syöp sallaattii ja semmost terveellist. ;D
Nyt mie oon päättänt, et unet saap selittää ite itsesä, mie en ennää niit jouva miettimmää. Miu pittää tehhä kaikenmoist puuhaa ja lenkilkii mie kuuntele ratioo. Ja miehä ainakii nukun iha hirveen paljo, muist en tiijä sen tietellisempää sannoo mittää. Ja tietyst mie siust unta katselisin nii hermiäst... Sie jottai kummust puhut ja itkemisest. Tuommosii ei tarvii puhhuu ollekaa meijä karjalaiste keske. Miehä uneksin siun - ihan muita kumpujais - kuuleha sie kultane likka. ;) Älä nyt vaa suutu miul, ku mie en tarkota lähennellä, mut näi se vaa on, et unelmii on miul höpöukol.
Tuost mie lunttasi vähä siu kirjotuksestais, et mitä sie siin sanoit. Ja oikees sie oot, et vanhoi asioi tul mielee, ku hyö ajovat ihmisii pois kottoosa. Se on kaikist vaikeint semmone, ku ryöstettää ihmiselt koti ja laitetaa tien pääl ilma mittää. Mut ei siit sen enempää, ku ei ne asiat muutu suremal. Niiku aikasemmi oltii yhtämielt, et ei koko päivää kannata hukata näihi miettimissii.
Mie luin tuolt, ku hyö kirjottaavat, et venäläiset valittaa, et tamperelaiset on viron venäläisii yrittänneet myrkyttää vanhoil ruuil. Oikee pomppasin tuolil, ku oli nii makkee uutine. Ja mitä appuu niil nekkii on lähettämäs sielt? Mitäs sie siihe sanot? Miehä kerroin siul, et hyö ovat käyneet Karjalas siivoomas roskii tienvierilt ja nyt lähettäävät ruokaakii heil. Vaikk nolloo se onkii vanhaa ruokaa lähetellä sinne ast. Kauppiaat ei anna suomalaisil tääl jakkaa niit ruokii, ku ei kukkaa sit tuu kaupast ostammaa. Näi ne Aamulehes olivat kertonneet. Venäläisil on kovat tulot öljystää, lähettäkkööt sielt tän rahhaa ni myö sit laitetaa tuoretta ruokaa menemää. Eiks täs ois paremp suunnitelma tällee? No, saahaa myö maalimaa parantaa, ku näi lähelt uutiset liippaa. Vai mitä? Mut vähä joka päivä on jottai kähinää noitte venäläiste kans, oot sie huomant? Heijä lentokonneetkaa ei ossaa suunnistaa omal puolellaa. Mut hyö alkaa valittaa armopaloistakkii ja syyttämmää myrkyttämisest. Kaikkee sitä näkkeekii ko vanhaks ellää. Eihä täs voi ku nauraa hohottaa. Lailla pitäs kieltää antamast niille yhtää mittää ilmaseks, ku ihmiset on nii tyhmii, etteivät tämmöst yksinkertast asiaa opi.
No hyvä on, et siul on hyvin kaikk ja koita sie olla onnelline suurimman osan päivää, tee niiku miekii. Vähä aikaa ollaa katteellissii ja ilkeit ja sit taas tyyvytää siihe vähhää tai paljoo, mikä itsel on. Emmie tiijä ja nyt mie kysynkii, et mite sie nyt miu seurassain oot ees viihtynt näi hyvi, ku mie oon aina vaa samanlaine ukohöperö. Mie toivon taas siult kirjeen saavain. Pelkkää hyvvää siulle taas. Terve. naurattaa ko meit kirjoitti:
höpöukkoi on enemmä ja vähemmä. Ku mie tuot kirjailijjaa tarkota, kuka ajo vääräl puolel tietä selvi päin. ;))))) Emmie viihti nimmee mainita, mut siekii oot vissii lehest lukent hänest.
Kiinastha juttuu nyt tulleekii kovast. Ne ei nii hauskoi oikee taho olla, vaikk luulis, et enne kulttuurvallankumoukse aikoihi ois olt paljo ikävämpääkii kertomist ku nyt. Kaunistelleevatha ne vissii siel oppaat asioita vieläkii ja semmossiiha myö kaik'kii ollaa, et oltas vähä parempii ku ollaakaa. Mie siul kuiskaa, et miniäkkii sallaa syöp pipareit ja suklaata, ku se tahtoo olla semmost pulskistuvvaa sukkuu ja ukkosa ei anna häne lihhoo. Ni hää syöp sallaa kaapist, ku vähä niiku mie olin enne kaappijuoppo, samalviisii. Ja sit eessäppäin syöp sallaattii ja semmost terveellist. ;D
Nyt mie oon päättänt, et unet saap selittää ite itsesä, mie en ennää niit jouva miettimmää. Miu pittää tehhä kaikenmoist puuhaa ja lenkilkii mie kuuntele ratioo. Ja miehä ainakii nukun iha hirveen paljo, muist en tiijä sen tietellisempää sannoo mittää. Ja tietyst mie siust unta katselisin nii hermiäst... Sie jottai kummust puhut ja itkemisest. Tuommosii ei tarvii puhhuu ollekaa meijä karjalaiste keske. Miehä uneksin siun - ihan muita kumpujais - kuuleha sie kultane likka. ;) Älä nyt vaa suutu miul, ku mie en tarkota lähennellä, mut näi se vaa on, et unelmii on miul höpöukol.
Tuost mie lunttasi vähä siu kirjotuksestais, et mitä sie siin sanoit. Ja oikees sie oot, et vanhoi asioi tul mielee, ku hyö ajovat ihmisii pois kottoosa. Se on kaikist vaikeint semmone, ku ryöstettää ihmiselt koti ja laitetaa tien pääl ilma mittää. Mut ei siit sen enempää, ku ei ne asiat muutu suremal. Niiku aikasemmi oltii yhtämielt, et ei koko päivää kannata hukata näihi miettimissii.
Mie luin tuolt, ku hyö kirjottaavat, et venäläiset valittaa, et tamperelaiset on viron venäläisii yrittänneet myrkyttää vanhoil ruuil. Oikee pomppasin tuolil, ku oli nii makkee uutine. Ja mitä appuu niil nekkii on lähettämäs sielt? Mitäs sie siihe sanot? Miehä kerroin siul, et hyö ovat käyneet Karjalas siivoomas roskii tienvierilt ja nyt lähettäävät ruokaakii heil. Vaikk nolloo se onkii vanhaa ruokaa lähetellä sinne ast. Kauppiaat ei anna suomalaisil tääl jakkaa niit ruokii, ku ei kukkaa sit tuu kaupast ostammaa. Näi ne Aamulehes olivat kertonneet. Venäläisil on kovat tulot öljystää, lähettäkkööt sielt tän rahhaa ni myö sit laitetaa tuoretta ruokaa menemää. Eiks täs ois paremp suunnitelma tällee? No, saahaa myö maalimaa parantaa, ku näi lähelt uutiset liippaa. Vai mitä? Mut vähä joka päivä on jottai kähinää noitte venäläiste kans, oot sie huomant? Heijä lentokonneetkaa ei ossaa suunnistaa omal puolellaa. Mut hyö alkaa valittaa armopaloistakkii ja syyttämmää myrkyttämisest. Kaikkee sitä näkkeekii ko vanhaks ellää. Eihä täs voi ku nauraa hohottaa. Lailla pitäs kieltää antamast niille yhtää mittää ilmaseks, ku ihmiset on nii tyhmii, etteivät tämmöst yksinkertast asiaa opi.
No hyvä on, et siul on hyvin kaikk ja koita sie olla onnelline suurimman osan päivää, tee niiku miekii. Vähä aikaa ollaa katteellissii ja ilkeit ja sit taas tyyvytää siihe vähhää tai paljoo, mikä itsel on. Emmie tiijä ja nyt mie kysynkii, et mite sie nyt miu seurassain oot ees viihtynt näi hyvi, ku mie oon aina vaa samanlaine ukohöperö. Mie toivon taas siult kirjeen saavain. Pelkkää hyvvää siulle taas. Terve.häne mieleesä ku lähti väärää suuntaa ajamaa.Herraisä sentää, ko ei hää olt ottant mittää väkevämpääkää.
Nii mite ihmine voip tuolviisii sevota autoratis? Eiks hää samaasyssyy myynt huvilansakkii, et paljo hänel tapahtu yhöl aikaa.
Onks siint mittää selvää tullt, et mikä hänneesee tuli, jos vaik ajattelikkii jottai vääri nii pitiks se männä tiepäällä tekemää.
Sitähä mie vaa et, voipha sitä ihmine erehtyy pahastikkii, mut ei nyt tuolviisii, mitä se jos ihte ois saant muistutuksen, mut ko siin ois voinu muutkkii saaha,,,, ei paljo viihti enemppää haastella siint asiast.
Kiiinalaisetha nyt on kovast tapetilla, sielt kuuluu huonoi uutisii,ko on niikii levotonta, et pittää oikei pelätä ihmisten puolesta.
Vai on miniällä semmone salajuoni, no minkä sille tekkee ko makija hyvält maistuu, ja ei sais syyvvä. Mitä hää semmosta komentoo toisel pittää, ettei sais lihota, onks hää ihte pitänt linjat kunnossa??
Mut kyl hää siin oikees on, et jos vaa aina lihhoo, nii siint tulloo monenmoista huonooki, eikä vaa (ulkokuores). Ootsie makuri ja ootko lihont? Mie en oo, vaik mie syönkkii aina sillo tällö suklaata ja muutakki makkeeta.
No sie oot sit hörppint sallaa, ja arvaas mitä, miu silmissäin on iha kuva nyt siust, kelle mie kijotan, senverra vaa sanon, et myö ollaa joskus kahestaa haasteltu siint ( hörppimisest).....Miun vaistoin sannoo nii??....
Mie jo vähä aikasemminkkii ounastelin sitä, mut ajattelin et ootampa viel jottai toista vinkkii, ja tuliha se sielt!
Nii, niist kummuist sie kans haastelit, älähä sie anna mielikuvitukseis lentää ennää täliäl, vaik eihä se iäst kii oo, jos kumpui kuvittellee. Eihä siint voi suutuukaa kukkaa.
Sie vaa väänsit kummut muuks, ko mitä mie haastoin, ettei paljastus et, sie sielunkumppanina itkee turauttasit jos, mie kummualle joutusin. Oisha se nii?
Ei viihti haastella niist kummuist ennää, ku siekkii hastoit ettei niist sit enempää, nii ei.
Sie kerroit et, kävivät siivoomas karjalas ja sit viel myrkyttää yrittivät venäläisii, no nehä sitkeetä porukkaa on.
Kyl se miustakkii on kysseenalasta männä, tuppautummaa, järjestelemmää muihe asioita, mut jos omat asiat on jo hyväs kunnos ja aikaa jääp, nii voiha sitä auttaa muitakkii vähäse:)))))
Mut miul on jäänt selasii muistoi et, miul ei oo sinpäi mittää hinkkuu autaakaa, en roppookaa pistä sin mänemmää missää muotossa. Nii on muistot kovast mielessä. En oikei viihti snnoo, miltä oikei tuntuukaa.
kyl siel semmosta aina välil kuuluu, tuolt venäjänpuolelt, ettei hyö ossaa olla iha rauhas vaa, aina jottai pientä elonmerkkii antavat kuuluu. Eiks hyö oo laittant ja lisänneet vahvuuttakkii raja tuntumaa.
Mitä hyö oikei pelkää? Käyvät kurkkimas ja yhtee aikaa sukellusvenneetki poikkes, pois omilta rajoiltaa.
Sit sie kysyt mite mie viihyn siu kanssais, no nääthä sie sen, miehä viihyn höpöttämäs ko sielujen sinffonia kohtas samallaisen höpöttäjän, vaikkei muuta nii omaks iloksi. Siinhä se on.
No, päivä alkaa jo sarastaa ja mie taas toivon siul mukavaa touhukasta päivää, moikka.- kovasti
monica kirjoitti:
häne mieleesä ku lähti väärää suuntaa ajamaa.Herraisä sentää, ko ei hää olt ottant mittää väkevämpääkää.
Nii mite ihmine voip tuolviisii sevota autoratis? Eiks hää samaasyssyy myynt huvilansakkii, et paljo hänel tapahtu yhöl aikaa.
Onks siint mittää selvää tullt, et mikä hänneesee tuli, jos vaik ajattelikkii jottai vääri nii pitiks se männä tiepäällä tekemää.
Sitähä mie vaa et, voipha sitä ihmine erehtyy pahastikkii, mut ei nyt tuolviisii, mitä se jos ihte ois saant muistutuksen, mut ko siin ois voinu muutkkii saaha,,,, ei paljo viihti enemppää haastella siint asiast.
Kiiinalaisetha nyt on kovast tapetilla, sielt kuuluu huonoi uutisii,ko on niikii levotonta, et pittää oikei pelätä ihmisten puolesta.
Vai on miniällä semmone salajuoni, no minkä sille tekkee ko makija hyvält maistuu, ja ei sais syyvvä. Mitä hää semmosta komentoo toisel pittää, ettei sais lihota, onks hää ihte pitänt linjat kunnossa??
Mut kyl hää siin oikees on, et jos vaa aina lihhoo, nii siint tulloo monenmoista huonooki, eikä vaa (ulkokuores). Ootsie makuri ja ootko lihont? Mie en oo, vaik mie syönkkii aina sillo tällö suklaata ja muutakki makkeeta.
No sie oot sit hörppint sallaa, ja arvaas mitä, miu silmissäin on iha kuva nyt siust, kelle mie kijotan, senverra vaa sanon, et myö ollaa joskus kahestaa haasteltu siint ( hörppimisest).....Miun vaistoin sannoo nii??....
Mie jo vähä aikasemminkkii ounastelin sitä, mut ajattelin et ootampa viel jottai toista vinkkii, ja tuliha se sielt!
Nii, niist kummuist sie kans haastelit, älähä sie anna mielikuvitukseis lentää ennää täliäl, vaik eihä se iäst kii oo, jos kumpui kuvittellee. Eihä siint voi suutuukaa kukkaa.
Sie vaa väänsit kummut muuks, ko mitä mie haastoin, ettei paljastus et, sie sielunkumppanina itkee turauttasit jos, mie kummualle joutusin. Oisha se nii?
Ei viihti haastella niist kummuist ennää, ku siekkii hastoit ettei niist sit enempää, nii ei.
Sie kerroit et, kävivät siivoomas karjalas ja sit viel myrkyttää yrittivät venäläisii, no nehä sitkeetä porukkaa on.
Kyl se miustakkii on kysseenalasta männä, tuppautummaa, järjestelemmää muihe asioita, mut jos omat asiat on jo hyväs kunnos ja aikaa jääp, nii voiha sitä auttaa muitakkii vähäse:)))))
Mut miul on jäänt selasii muistoi et, miul ei oo sinpäi mittää hinkkuu autaakaa, en roppookaa pistä sin mänemmää missää muotossa. Nii on muistot kovast mielessä. En oikei viihti snnoo, miltä oikei tuntuukaa.
kyl siel semmosta aina välil kuuluu, tuolt venäjänpuolelt, ettei hyö ossaa olla iha rauhas vaa, aina jottai pientä elonmerkkii antavat kuuluu. Eiks hyö oo laittant ja lisänneet vahvuuttakkii raja tuntumaa.
Mitä hyö oikei pelkää? Käyvät kurkkimas ja yhtee aikaa sukellusvenneetki poikkes, pois omilta rajoiltaa.
Sit sie kysyt mite mie viihyn siu kanssais, no nääthä sie sen, miehä viihyn höpöttämäs ko sielujen sinffonia kohtas samallaisen höpöttäjän, vaikkei muuta nii omaks iloksi. Siinhä se on.
No, päivä alkaa jo sarastaa ja mie taas toivon siul mukavaa touhukasta päivää, moikka.Ai mitäkö varte? No tää siu ketjuis on olt nii suosittu. Tuhansii lukijoit. Aatteles jos sie oisit saant maksun noilt lukijoilt, vaikk vaa puol euroo jokkaiselt. Siinhä ois siul tonni tiijos. No, näit ei tiijä, et oisko hyö maksanneet vai ei. Mut siu kirjotuksiis on niin mukava lukkee ja sikshä miekii tääl avarii juoksen miekii. Ja oisin mie maksant 50 senttii iha varmast joka kerta. :D
Nii meijä jutut jäi siihe väärää suuntaa ajaneesee herrasmiehee. Sie ihmettelit, et mitä hänel ol tult, ko sillee. Mie yriti löytää, mut ei näkynt mittää selityksii. Ei oo vissii kukkaa hänelt kysynt sitä asiaa. Ite ku mie on semmone Pylkkäsen Konstan tyyppine ajattelija, ni mie mietin, et jos hää ol vaik ajatuksissaa jo uutta kirjaa suunnittelemas tai vaik ois uniaa miettint, niiko miekii joskus teen. Tai niit huvilakauppoi. Ku jos sitä on oikee ajatuksissaa, voip epähuomios jottai sannoo ja tehhä, mikä ei oo iha järjellist. Pittää pittää silmäl, et jos siit jottai uutta kuuluu.
Pittäähä miun kertoo siul, ko sie otit sen nii tosissaa, et miniäl ja pojal on jottai urheiluu yhes, mitä pari-triatloonia vai onko akankantoo peräti. En mie oo seurant nii tarkkaa, ko hyö on kovvii urheilemmaa. Ni se on olt sit molemmil tarvis pyssyy kunnos. Kylhä se tyttö välil pikkasen pullistuu, vaa hää sit juoksee ja polkee ja ui pullistumasa pois. Ei mittää vakavempaa, miehä höpisin vaa. Ja miu kaapist juomisein se vast saikii siut pomppaamaa. Ku siit on kakskymment vuotta, ku vaimovainaa laitto miut perunoit kuorimmaa, nii mie sit jottai vermutin litkuu kaapist ryystelin välis. Ei hää vissii ois siint tykänt, vaikkemmie tiijä, mitä vällii sil ois olt. Mut se nyt on teil naisil semmost, et ei saa juuva. Enkä mie oo ennää juontkaa, ku ei miu tee miel. Ja kaikipuoli elän sopusaa ja yksinkertast elämää kaidal polul. Ja taivaasee tää polku vissii väkisi männöö, ku ei mittää nimelt mainittuu syntii tuu tehtyy yhtää.
Miehä itkee kollottaisi siun kummullais herkeemättömäst. Sehä on selvä, mut siu pittää sinnitellä, eikä semmossii miettii. Emmie ainakaa mieti, kuka miu hautajaisissain itkee ja kuka iloitsee. Eikä siel kettää juur oiskaa, hui olkoo. Semmossii mie en ala miettimmää. Ja nyt mennää siihe asiaa, mikä viel jäi keske juttelematta. Niihi venäläisii, mitkä pirulaiset aina on jottai torhistelemassa meille päi.
Kylhä miul nauru kelpas, ku sie sanot, et saapha sitä auttaa ihmisii, jos omat asiat on kaik kunnos. Naisetha siel on vissii auttamaskii niit, ko emmie ossaa kuvitellakkaa siel kettää miehii lähettelmäs keksipakettii. Paitsi jos ne on oikees siel Pietaris, ku kirjottiivat, et suomalaiset yrittää niit myrkyttää vanhoil ruuvil. Oisha sitä sit paljo autettavvaa, jos kaikkiihe keksitarpeit alkaa tyyvyttää.
Noitakii mie oon miettint, et avustusjärjestöil on paljokii taustavoimii ja niil on poliittist merkityst. Vaikk ei muuta ku näit kyllii, minne lähetettää kummilapsil muutama ropo, mist sit tietää, et onks niist puhast hyötyy mistää. Mut olkoo. Mitäs myö niit miettimmää sen pitemmäl, kuha nuo itärajan takan pyssyyvät sil puolel. Vaikk nää viisumivappauttajatha kummaa väkkee onkii. Kuka siitäkkii hyötyy, sitä mie ihmettelen vaa iteksein. Kaikkee sitä kerkee näkemää ku näi kaua ellää. Joskus 80-luvul ol kaupois semmone kirja, minkä oli kirjottanu Joulukuun ryhmä. Siin ol mehevää tekstii, mis kuvattii Neuvostotasavalta Suomee. Kaikk lento- ja laivaliikenne ol poik läntee päi. Moskova kautta piti männä, jos mihi män. Niiku Viros ol sillo. Semmossii kirjoi näitte poikiihe pitäs lukkee, et näkisivät, mitä valta merkitsee, ku laitetaa voimaa ukaasit.
Nythä mie taas ruppeen politikoimaa täs siul. Ja lopetankii nyt justii tähä, enneku innostun. Hyyvää yötä, kaunista aamuu siul ja ihanaa elokuuta. Olympialaiset alkaa, niistä jutellaa ainakii taas. Hei vaa! kovasti kirjoitti:
Ai mitäkö varte? No tää siu ketjuis on olt nii suosittu. Tuhansii lukijoit. Aatteles jos sie oisit saant maksun noilt lukijoilt, vaikk vaa puol euroo jokkaiselt. Siinhä ois siul tonni tiijos. No, näit ei tiijä, et oisko hyö maksanneet vai ei. Mut siu kirjotuksiis on niin mukava lukkee ja sikshä miekii tääl avarii juoksen miekii. Ja oisin mie maksant 50 senttii iha varmast joka kerta. :D
Nii meijä jutut jäi siihe väärää suuntaa ajaneesee herrasmiehee. Sie ihmettelit, et mitä hänel ol tult, ko sillee. Mie yriti löytää, mut ei näkynt mittää selityksii. Ei oo vissii kukkaa hänelt kysynt sitä asiaa. Ite ku mie on semmone Pylkkäsen Konstan tyyppine ajattelija, ni mie mietin, et jos hää ol vaik ajatuksissaa jo uutta kirjaa suunnittelemas tai vaik ois uniaa miettint, niiko miekii joskus teen. Tai niit huvilakauppoi. Ku jos sitä on oikee ajatuksissaa, voip epähuomios jottai sannoo ja tehhä, mikä ei oo iha järjellist. Pittää pittää silmäl, et jos siit jottai uutta kuuluu.
Pittäähä miun kertoo siul, ko sie otit sen nii tosissaa, et miniäl ja pojal on jottai urheiluu yhes, mitä pari-triatloonia vai onko akankantoo peräti. En mie oo seurant nii tarkkaa, ko hyö on kovvii urheilemmaa. Ni se on olt sit molemmil tarvis pyssyy kunnos. Kylhä se tyttö välil pikkasen pullistuu, vaa hää sit juoksee ja polkee ja ui pullistumasa pois. Ei mittää vakavempaa, miehä höpisin vaa. Ja miu kaapist juomisein se vast saikii siut pomppaamaa. Ku siit on kakskymment vuotta, ku vaimovainaa laitto miut perunoit kuorimmaa, nii mie sit jottai vermutin litkuu kaapist ryystelin välis. Ei hää vissii ois siint tykänt, vaikkemmie tiijä, mitä vällii sil ois olt. Mut se nyt on teil naisil semmost, et ei saa juuva. Enkä mie oo ennää juontkaa, ku ei miu tee miel. Ja kaikipuoli elän sopusaa ja yksinkertast elämää kaidal polul. Ja taivaasee tää polku vissii väkisi männöö, ku ei mittää nimelt mainittuu syntii tuu tehtyy yhtää.
Miehä itkee kollottaisi siun kummullais herkeemättömäst. Sehä on selvä, mut siu pittää sinnitellä, eikä semmossii miettii. Emmie ainakaa mieti, kuka miu hautajaisissain itkee ja kuka iloitsee. Eikä siel kettää juur oiskaa, hui olkoo. Semmossii mie en ala miettimmää. Ja nyt mennää siihe asiaa, mikä viel jäi keske juttelematta. Niihi venäläisii, mitkä pirulaiset aina on jottai torhistelemassa meille päi.
Kylhä miul nauru kelpas, ku sie sanot, et saapha sitä auttaa ihmisii, jos omat asiat on kaik kunnos. Naisetha siel on vissii auttamaskii niit, ko emmie ossaa kuvitellakkaa siel kettää miehii lähettelmäs keksipakettii. Paitsi jos ne on oikees siel Pietaris, ku kirjottiivat, et suomalaiset yrittää niit myrkyttää vanhoil ruuvil. Oisha sitä sit paljo autettavvaa, jos kaikkiihe keksitarpeit alkaa tyyvyttää.
Noitakii mie oon miettint, et avustusjärjestöil on paljokii taustavoimii ja niil on poliittist merkityst. Vaikk ei muuta ku näit kyllii, minne lähetettää kummilapsil muutama ropo, mist sit tietää, et onks niist puhast hyötyy mistää. Mut olkoo. Mitäs myö niit miettimmää sen pitemmäl, kuha nuo itärajan takan pyssyyvät sil puolel. Vaikk nää viisumivappauttajatha kummaa väkkee onkii. Kuka siitäkkii hyötyy, sitä mie ihmettelen vaa iteksein. Kaikkee sitä kerkee näkemää ku näi kaua ellää. Joskus 80-luvul ol kaupois semmone kirja, minkä oli kirjottanu Joulukuun ryhmä. Siin ol mehevää tekstii, mis kuvattii Neuvostotasavalta Suomee. Kaikk lento- ja laivaliikenne ol poik läntee päi. Moskova kautta piti männä, jos mihi män. Niiku Viros ol sillo. Semmossii kirjoi näitte poikiihe pitäs lukkee, et näkisivät, mitä valta merkitsee, ku laitetaa voimaa ukaasit.
Nythä mie taas ruppeen politikoimaa täs siul. Ja lopetankii nyt justii tähä, enneku innostun. Hyyvää yötä, kaunista aamuu siul ja ihanaa elokuuta. Olympialaiset alkaa, niistä jutellaa ainakii taas. Hei vaa!siehä tään oot aikaa saant, et ketju on ko uuvestaa syntynt, eihä miul oo mittää yksinää haastamista, mutko sie annat vauhtii,nii sit miekkii ossaan jottai sannoo. pittäähä se vastata.
No et sie sit nuukakkaa oo, ko maksasit miu röpellöksestäin, ja sit naurat nii makijast päälle. Oisha se tämmöset aikaasaannoksest kova summa tuo 50 senttii.
Ko mie ajattelen et minnuu ko sentit laittais nii, ne mänis ko kankkulan kaivoo:)) Ja niiko sanotaa et, tyhjää saa pyytämättäkkii. Huomaat sie ko mie yritän olla vaatimatonta, ku silleekii taas sanotaa et, vaatimattomuus kaunistaa. Siint lauseest mie tykkään.
Nii jäi jutut siihe mokomaa ku antaa jutun aihetta, ja huonoo mainosta ihtellee, ko törmäilee tuolviisii, mie en oo keksint, mikä hänneessee tuli,ko eile mie ostin iltasanomatkkii, mut en kerent lukemaaa yhtää, siin näytti jottai oleva taas hänest. Pittää lukkee ko san tään kirjeen siul valmiiks.
Sie taijat tykätä siint Pylkkäsest, pijätsie hänen mietteistää? Vai ihhailet sie häntä oikei, ko oot ussein mainninnu hänest. Onha se hyväkkii et on jottai (esikuvii) , mut mie sanon et mie en oikei oo sensorttine, mie oon vaa oma ihtein.
Mikä mie oon täs kertomaa, mimmone mie oon, sehä on toisen tehtävä, niinko siunkkii tehä, ja päätellä miu kirjotksistain.
Nonnii, nyt karkas pois miu ajatuksein siint törmäileväst "Aatust" et siekää viel tiijä syytä häne törmäilyysä? ko ei viihtis oikei jyrkäst sannoo hänest, mut niiko sie sanot, mist sitä tietää vaik ois nähny mukavaa unta, ja ois mieles olt unet vaa, tai vaik ois unissaa lähtent ajamaakkii. Mitä sie tuoho sanot?
Onha niitä semmosii ko tekkee unissaa retkii, eikä aamul sit muista mittää, mut jos tuo Aatu ois unissa kulkija nii oisha hänen luullu herräävä viimeistää sillo, eiks hää törmänt keskikaistal olevaa kaijetta vaste. Tämmösii täs tuli mielee, ko ei muute ymmärrä häne temppuusa.
Kuule jos siu poikas perhe harrastaa urheiluu, nii sehä on hyvä,jos vaikka eukonkantoo, nii sit mie kyl ymmärrän miks hää ei oikei antais vaimosa lihota, eihä se mukavaa ole ku aina vaa painavammaks käy taakka, jota pitäs kantaa, nii männöö viel jalatkkii alta. Niihä monel käyp ku mie oon kahtont televisiost. viimeistää sillo ku hyö on siin vesilammakos.
No sie tuumaat et pääset polkuu pitki taivaasee asti, ko mittää suurempaa syntii et oo tehny, hyvähä se on ku vaa pääsisit portil asti, siin sit lukua annetaakkii, männööks polku oikeel vai vasemmal, no voi sentää taas mäni juttu liia uskonnolliseks.
Mie tahon männä jutuis ussein uskon asioihi, mahtaaks se johtu siint ko miun isä käi siihemaailman aikaa seurois soittamas kannelta, nii liekö hänel olt jottai sensuuntasta ajatusta myös. Mist sitä tietää?
Kuuule , mie en ole kiinnostunt monenkaa kijailijan tuoteesta, mut elämänkertoi mie oon lukent ja arvaas minkä muun? Mie oon lukent raamatun kannest kantee, ootsie?
Siint venäjäst viel piti sannoo, et mie en oikei ymmärrä miks suomalaiset lapppaa siel käymäs, miul riitti yhekerra, ja mikä ihmeellistä et näikii pien maa ko suomi,antaa apujaa noikkii suurel ja rikkaal maal. ko venäjä on.
mahtaa ne nauraa partaasa, ku suomi haaskaa rahojaa millo mihiki entisöintii tai veenpuhistammoo, onha näitä. Nytkkii sit on kiistaaa tullijonoist , et mitä tehhää ko venäläiset kiusaa suomalaisii.
On täs ihmettelemistä meijä ja naapurin välistä yhteisymmärrystä. onks sitä koskaa kunnol oltkaa, suomiha on ain olt kumartamas isompaansa,,,, nyt taita hyvä kirjeenvaihto meijä välil männä liikaa politikkaa.....
Hyvä ihme ko siul on asiaa, sius on iha selväst kirjailija kykyjä, ootsie ajatelt joskus kirjottaa oikein kirjan? ei se ois hassumpi ajatus siult, sie ko tunnut tietävän asioitakkii mahottoman paljo.
Nythä on noita nuoriikki ku kirjotavat elämän kertoi jo nuoren ollessaa, et onks tuo nyt sit muotii vaa, ainakkii just julkikset. mie lähenkkii viel nukkumaa uuvellee, kysynkkii viel et, onks lenkilolo olt mittää, et ootko olt? aamuja taas siul ja sateista sellaista moikka.- taas.
kovasti kirjoitti:
Ai mitäkö varte? No tää siu ketjuis on olt nii suosittu. Tuhansii lukijoit. Aatteles jos sie oisit saant maksun noilt lukijoilt, vaikk vaa puol euroo jokkaiselt. Siinhä ois siul tonni tiijos. No, näit ei tiijä, et oisko hyö maksanneet vai ei. Mut siu kirjotuksiis on niin mukava lukkee ja sikshä miekii tääl avarii juoksen miekii. Ja oisin mie maksant 50 senttii iha varmast joka kerta. :D
Nythä mie taas ruppeen politikoimaa täs siul. Ja lopetankii nyt justii tähä, enneku innostun. Hyyvää yötä, kaunista aamuu siul ja ihanaa elokuuta. Olympialaiset alkaa, niistä jutellaa ainakii taas. Hei vaa!akka iteksesi höpäjät. Ihanko ite pitää vielä ihteesä kehua !!!!
Kohan oisit käynnä ees kiertokoulun niin osaisit laske näitä lukijoitakin. Itehän oot satoja kertoa avannut tään ketjun ei tääl sen kumempia lukijoita ole, Minnää on muutaman kerran tään avanna, aina oon mennyt sen jälkeen oksentaa. Kovin on kahelia tekstiä ite rakasta ihtensä kehumista. Ois kuule siun aika tutkituttaa pääsi !
Eihän nämä etes huutokokoset kirjamet oo.
Poikasena oli vaikeuksia saaha tuloksia olympialaisista, vaikka kiinnostus oli kokonaan toistaluokkaa ku tässä iässä.
Heinäpellolla piti olla eikä puhettakkaa että rationääreen sais mennä kesken työrupiaman.
Eikä ääneen etes uskaltanu toivua vesisaettakaan jollon olis ehkä saanu olla pirtissä.et ennevanhaa lapset pantii töihi iha pienest pitäen, eikä mittää annettu armoo, oliko aikane aamu vai ilta myöhä, siel piti tehä aikuisten rinnalla, mitä osas ja jakso tehä.
Miukkii veljet on kertoneet et ko heitäkkii pistettii heinäpelloil ja mettätöihi iha nulikast asti, isän avuks. Nykyään on jos mimmostakkii sääntöö ettei vaa nuoret rasitu ja kehitys kärsi.
Mut mie sanon et ei täst nuorisost tuu sellasta ihmistä ko vanha-ajan kasvatuksella. Näi miusta vaa tuntuu.
Ootatsie kovast ko olumpialaiset alkaa?? Siin riittää sit kahtomista pitkäs aikaa. No mie toivotan siulle mukavaa alkavaa päivää, aurinkokii näyttäytyy, ainankkii tääl.monica kirjoitti:
et ennevanhaa lapset pantii töihi iha pienest pitäen, eikä mittää annettu armoo, oliko aikane aamu vai ilta myöhä, siel piti tehä aikuisten rinnalla, mitä osas ja jakso tehä.
Miukkii veljet on kertoneet et ko heitäkkii pistettii heinäpelloil ja mettätöihi iha nulikast asti, isän avuks. Nykyään on jos mimmostakkii sääntöö ettei vaa nuoret rasitu ja kehitys kärsi.
Mut mie sanon et ei täst nuorisost tuu sellasta ihmistä ko vanha-ajan kasvatuksella. Näi miusta vaa tuntuu.
Ootatsie kovast ko olumpialaiset alkaa?? Siin riittää sit kahtomista pitkäs aikaa. No mie toivotan siulle mukavaa alkavaa päivää, aurinkokii näyttäytyy, ainankkii tääl.monen talon yhteinen oli puimakone säkkiä vaihtamassa konneeseen oli aikunen naapurin mies.
Hevosella kuskasin säkit aittaan, kolome kertaa minun painonen oli varmaan ruissäkki sen vyöräsin aitan yläparvelle sääliny ei kukkaan, omillaan piti toimeen tulla.
Tulleehan niitä kisoja seurattua,
miten rehellisiä urheiliat onkaa ei kannata sitäkään miettiä.
Aurinko näyttää esille pyrkivän rusketusta on ihan sopivasti oha se kuulemma vähä terveellistäki että sitä on jonnii verran.jjoutava5 kirjoitti:
monen talon yhteinen oli puimakone säkkiä vaihtamassa konneeseen oli aikunen naapurin mies.
Hevosella kuskasin säkit aittaan, kolome kertaa minun painonen oli varmaan ruissäkki sen vyöräsin aitan yläparvelle sääliny ei kukkaan, omillaan piti toimeen tulla.
Tulleehan niitä kisoja seurattua,
miten rehellisiä urheiliat onkaa ei kannata sitäkään miettiä.
Aurinko näyttää esille pyrkivän rusketusta on ihan sopivasti oha se kuulemma vähä terveellistäki että sitä on jonnii verran.enne vanhaa, mut kyl siustakkii vaa tuli niiko sanotaa,,,,enen oli miehet rautaa jne,,,,,et ei iha heti mää sormet suuhu.
No ootatha sie kisojen alkamista kovast, nii miekkii, vaik epäilen et mie en niitä kerkee näkemää, en ainankaa loppuu asti.
Kyl siel on nyt sekamelskaa, ko saap pelätä ihmisten puolesta, et on elämä menny huonoo suuntaa.
Saaha sit kahtoo mite paljo siel käyp ,,käryjä,,kyl niitäkkii varmast on. Montaks mitallii veikkaat???
Toivotaa, et suomalaiset selvii puhtain paperein kisoist, ollaaha saatu nii huonoo mainosta talvikisoist.
Mitkä lajit sinnuu oikei kiinnostaa, minuu juoksut enite, vaik kaikist tykkäänkkii. tiijätkö mitä, mie oon nuorena urheillu kovast.Oot sie?
Mie olin kesä sekä talvi lajeissa aina kilpailuissa, olin niiko (sekatyöläine)miul olikki kouluaikan 10 ain urheilu. Tuli vähä kehastuu nyt.
No nyt aamuja toivotan siul moikkamonica kirjoitti:
enne vanhaa, mut kyl siustakkii vaa tuli niiko sanotaa,,,,enen oli miehet rautaa jne,,,,,et ei iha heti mää sormet suuhu.
No ootatha sie kisojen alkamista kovast, nii miekkii, vaik epäilen et mie en niitä kerkee näkemää, en ainankaa loppuu asti.
Kyl siel on nyt sekamelskaa, ko saap pelätä ihmisten puolesta, et on elämä menny huonoo suuntaa.
Saaha sit kahtoo mite paljo siel käyp ,,käryjä,,kyl niitäkkii varmast on. Montaks mitallii veikkaat???
Toivotaa, et suomalaiset selvii puhtain paperein kisoist, ollaaha saatu nii huonoo mainosta talvikisoist.
Mitkä lajit sinnuu oikei kiinnostaa, minuu juoksut enite, vaik kaikist tykkäänkkii. tiijätkö mitä, mie oon nuorena urheillu kovast.Oot sie?
Mie olin kesä sekä talvi lajeissa aina kilpailuissa, olin niiko (sekatyöläine)miul olikki kouluaikan 10 ain urheilu. Tuli vähä kehastuu nyt.
No nyt aamuja toivotan siul moikkakun Juha Väätäinen juoksi EM kultaa stadikalla.
Sattu sillon että työkaverilla oli ylimääränen lippu ja tarjosi sitä sanon että jään ylitöihin,
hän; ylitöitä on aina EM kisoja ei.
paikat oli siinä suoran alussa missä Juha vilikas sakemannia (tais Haase olla) Ja lähti, pitkä oli kiri ja suomalainen voitti pitkästä aikaa kestävyys juoksusa (5000m
Kannatti muuten uskua sitä työkaveria,
hyvä on seurata juoksuja TV staki ei kukkaan oo lippuja tarionnu.
Terhakan liikkujan urheiluharrastus sinusta on teheny.
Minä olin liian syrijäseuvulla kakarana en harratanu ku kotitarveliikuntaa isoluinen ei olis oikein menestynykkään.- Opritar*
jjoutava5 kirjoitti:
kun Juha Väätäinen juoksi EM kultaa stadikalla.
Sattu sillon että työkaverilla oli ylimääränen lippu ja tarjosi sitä sanon että jään ylitöihin,
hän; ylitöitä on aina EM kisoja ei.
paikat oli siinä suoran alussa missä Juha vilikas sakemannia (tais Haase olla) Ja lähti, pitkä oli kiri ja suomalainen voitti pitkästä aikaa kestävyys juoksusa (5000m
Kannatti muuten uskua sitä työkaveria,
hyvä on seurata juoksuja TV staki ei kukkaan oo lippuja tarionnu.
Terhakan liikkujan urheiluharrastus sinusta on teheny.
Minä olin liian syrijäseuvulla kakarana en harratanu ku kotitarveliikuntaa isoluinen ei olis oikein menestynykkään.Täytyy munki kertoo, että taitaa olla elämäni ainoo kerta urheilukilpailun katsomossa stadikalla, ku Väätäinen juoksi. Olihan se komeaa katsottavaa, mutta en oo oikein urheiluihminen, kun nuo jalatki on niin lyhyeks jääneet. Tanssia kyllä ihan urheiluks asti on tullu harrastettua, vaikka kyllähän sekin olis paljon komeampaa pitemmillä säärillä.
Tää ei oo varsinaisesti murrejuttu, mut mun murre on tämmöstä. Opritar* kirjoitti:
Täytyy munki kertoo, että taitaa olla elämäni ainoo kerta urheilukilpailun katsomossa stadikalla, ku Väätäinen juoksi. Olihan se komeaa katsottavaa, mutta en oo oikein urheiluihminen, kun nuo jalatki on niin lyhyeks jääneet. Tanssia kyllä ihan urheiluks asti on tullu harrastettua, vaikka kyllähän sekin olis paljon komeampaa pitemmillä säärillä.
Tää ei oo varsinaisesti murrejuttu, mut mun murre on tämmöstä.tavallaa urheiluu, ja hyvvää onkkii. Mie vaa senverra, et kyl voip kirjotella tälviisii ko nyt kirjotat, se on siun murre, niiko sanoit. Mukavaa ku kirjotit, mie toivotankkii hyvvää huomenta siul ja toisillekkii.
Opritar* kirjoitti:
Täytyy munki kertoo, että taitaa olla elämäni ainoo kerta urheilukilpailun katsomossa stadikalla, ku Väätäinen juoksi. Olihan se komeaa katsottavaa, mutta en oo oikein urheiluihminen, kun nuo jalatki on niin lyhyeks jääneet. Tanssia kyllä ihan urheiluks asti on tullu harrastettua, vaikka kyllähän sekin olis paljon komeampaa pitemmillä säärillä.
Tää ei oo varsinaisesti murrejuttu, mut mun murre on tämmöstä.satuttiin menemään, ei minullakaan oo kun muutama maaottelu käynti koko stadikalla eikä ne sillai oo mieleen jääny ku sen Juhan juoksu.
Ei se murre niin täyellistä lie kellään muure taitaa muuttuakki käytössä, sutjakoituu.
Monica tuolla kyllä juttelee niin sutjakasti sen kaverin kanssa, että on oikeen ilo lukia niitä kirjotuksia.
Eikös siinä tanssissa piäkki olla naisen semmonen kevyempi, oon joskus yrittäny käännellä semmosta tuhtimpaa naista tanssilattialla mutta minun taito ei riitäny, seinään törmättiin, että tömähti.
Ittiäni syytän liian raskasliikkeinen oon itekki vaikka joskus kehun rokkiaki menneeni.- Opritar*
jjoutava5 kirjoitti:
satuttiin menemään, ei minullakaan oo kun muutama maaottelu käynti koko stadikalla eikä ne sillai oo mieleen jääny ku sen Juhan juoksu.
Ei se murre niin täyellistä lie kellään muure taitaa muuttuakki käytössä, sutjakoituu.
Monica tuolla kyllä juttelee niin sutjakasti sen kaverin kanssa, että on oikeen ilo lukia niitä kirjotuksia.
Eikös siinä tanssissa piäkki olla naisen semmonen kevyempi, oon joskus yrittäny käännellä semmosta tuhtimpaa naista tanssilattialla mutta minun taito ei riitäny, seinään törmättiin, että tömähti.
Ittiäni syytän liian raskasliikkeinen oon itekki vaikka joskus kehun rokkiaki menneeni.Murre voi sutjakoitua, vaan muoripa ei ja keveys joskus lie ollut , vuodet sen vei.
Mukava on joskus käydä lukemassa juttuja täälläkin. Opritar* kirjoitti:
Murre voi sutjakoitua, vaan muoripa ei ja keveys joskus lie ollut , vuodet sen vei.
Mukava on joskus käydä lukemassa juttuja täälläkin.tokasta reunan yli menevään ketjuun et ens viikolla meinaan mennä taas maalle tuohon keskihämmeeseen.
Sillähän minä aina pääsen mökkiille kun aina teen jotaki hyövyllistä vikatoin heinää, kaajan puita, pilikon klapia, terotan aitatoloppia,
lämmitän saunaa, käyn kaupassa, kuskaan autolla lähimmäisiä ja ja. Viihyn aikasa sitte voin kyllästyäkki ja koti on taas aivan mukava paikka.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307