Laumisten koulutus

myytti laumisten koulutuksesta

Olen törmännyt usein omituisiin käsityksiin siitä ettei laumiksia voisi kouluttaa tai että ne tarvitsevat "kovempaa kättä".

Laumis on omine ominaispiirteineen koira siinä missä muutkin koirat kun mitataan kykyä oppia asioita.

Ensimmäisen virheen uusi omistaja tekee luullessaan, että hänen pitää "sallia" laumiksen puolustusvietin aikaan saamat reaktiot. Esimerkiksi remmissä rähjääminen, kun koira on laumis. ??? mitä ihmettä? Laumikselle neuvotaan samoin kuin muillekin koirille ettei remmissä ole tarkoitus rähjäillä. Se "otetaan hallintaan" niin kuin mikä muu koira tahansa. Helpoin on peruskäsky "seuraa" tai "ohi"

12

1759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 667676

      Remmirähjä on remmirähjä, se on selvä. Koulutus sopii kaikille roduille mutta niiden käytöksissä on eroja kun verrataan esimerkiksi tiibetinmastiffia ja kaukasianpaimenkoiraa.

      • myytti laumisten koulutuksesta

        jokainen koira on rodusta riippumatta käytökseltään erilainen. kouluttajat eivät katso rotua vaan koiraa yksilönä.


    • umpiluupää

      Itselläni on kaksi pyreneitten mastiffia, minulla on ennen ollut vain metsästyskoiria, pääasiassa suomalaisia ja venäläisiä.
      4v sitten hommasin itselleni pyreneittenmastiffin, koska olin rakastunut rotuun nähdessäni näitä suuria otuksia matkoillani.
      Minulla oli tapana opettaa koiraa ensiksi lehtien avulla sisäsiistiksi, vieden lehteä kokoajan lähemmäs ovea ja lopuksi ulos.. Opetin myös juoksuttamalla koiran järjetöntä vauhtia heti ulos kun pissa oli tulossa.
      Kokeilin näitä kaikkia keinoja uuteen mastiffiini, joka ei halunnut pissiä ulkona.
      Niinpä sitten otin isäni vinkistä vaarin ja koiran taas pissiessä ja kakatessa sisään (tuli ulkoa sisälle kakalle aamulla) mieheni otti koiraa niskasta kiinni käytti nokan ulosteessa ja kantoi vikisevän kakkanokkaisen otuksen ulos niskavilloista.
      Tuloksena oli erittäin loukkaantunut pieni mastiffi, joka kaivautui portaiden alle ja jouduin sen illalla kaivamaan ulos portaiden alta lapiolla.
      Noh, sisälle kakkiminen ja pissiminen ei loppunut siihen, ajan kuluessa se kuitenkin oppi tekemään tarpeensa ulos.

      Kovat otteet eivät auta mitään. Olen huomannut mastiffien olevan aivan järjettömän alykkäitä ja olen käyttänyt koulutuksessa hyväksi niiden älyä ja kiintymystä minuun.
      Olen myös pitänyt huolen että olen johtaja, ei koira vaan minä. Mastiffeilla kun on kuulemma paha tapa olla johtajina laumassaan.
      Lempeästi vaan eteenpäin.=)

      • kehtaisi

        kertoa tehneeni noin suurta virhettä, eli laittaa koiran naama omaan ulosteeseen, snhän jo jokainen tietää,e ttä tuo kivikautinenkeino on aivan väärä


      • umpiluupää
        kehtaisi kirjoitti:

        kertoa tehneeni noin suurta virhettä, eli laittaa koiran naama omaan ulosteeseen, snhän jo jokainen tietää,e ttä tuo kivikautinenkeino on aivan väärä

        Kuten kerroin, kaikki konstit kokeilin ensin.

        Siksi kerron, ettei kukaan muu tee samaa virhettä.

        Koirani on nykyään tasapainoinen ja upea yksilö, todella hyvä oppimaan, tarkaavainen ja erittäin rakas(sitä on ollut aina).

        Älä sinä kerro virheistäsi, toivon kuitenkin muidenkin kertovan omistaan, jotta muut voivat niitä välttää.

        PS: Koira ei suuttunut naaman pukkaamisesta ulosteeseen vaan siitä, että sille pistettiin rajat.
        PPS: koirallamme oli nuorena jokin puute (käytin eläinlääkärillä sitä sen vuoksi) ja se söi omaa kakkaansa. Ei se varmaan välittänyt siitä naaman pukkaamisesta ulosteeseen siis.


      • Juustopään omistaja
        kehtaisi kirjoitti:

        kertoa tehneeni noin suurta virhettä, eli laittaa koiran naama omaan ulosteeseen, snhän jo jokainen tietää,e ttä tuo kivikautinenkeino on aivan väärä

        on ollut paskan haistattamisesta moksiskaan. Haistavatpa nuo ulkona kaikkien paskat kovinkin tarkkaan. Luulen kuitenkin, että varsin moni on kokeillut samaa. Itse muistelen pikkutyttönä ollessani, ainakin meidän äidin tehneen niin kun meillä oli koiran pentuja ja siisteyskasvatusta pidettiin( joskus seitkytluvulla .)
        Olen kokeillut samaa kissoihin ja se toimii kyllä varsin tehokkaasti niihin. Koiruus käy mielellään kissan laatikolla syömässä, niin kun on käyneet meidän lapsetkin :)


      • Ikävä ämmä
        kehtaisi kirjoitti:

        kertoa tehneeni noin suurta virhettä, eli laittaa koiran naama omaan ulosteeseen, snhän jo jokainen tietää,e ttä tuo kivikautinenkeino on aivan väärä

        Väkivalta alkaa siitä, kun taidot loppuu,


      • Juustopään omistaja
        Ikävä ämmä kirjoitti:

        Väkivalta alkaa siitä, kun taidot loppuu,

        olla niinkin. Allekirjoittanut ei todellakaan ole väittänyt olevansa mikään guru- tässäkään asiassa. Eikä toisten tekemisiä arvostelemaan ole tullu. Samaa mieltä olen, että väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään. En kuitenkaan luokittelisi sitä keskustelun alkuperäistä tekoa kovinkaan raaáksi väkivallan muodoksi.
        Luulempa myös, että niskasta tai turpavilloista niivittäminen on varsin yleistä. En tiedä kuinka hakoteilla olen, mutta koirathan selvittävät itsekin välejään nujakoimalla. Omistajat saattavat tällä keinoin näyttää pikku puudeleilleen kuka määrää. Tiedä sitä. Kertokaa te viksummat!

        Omalle ei ole selkää annettu meidän perheessä. EDellisessä ilmeisesti kuitenkin, sen verran voi koiran käyttäytymistä tulkita.


    • Ikävä ämmä

      Päinvastoin, kovakäsi ei todellakaan ole näiden koirien koulutusmetodi. Rauhallinen johdonmukaisuus ja lajin tuntemus helpotttaa kovasti. Näiden koirien kansssa peräänkuuluttaisin enemmänkin siis joustavuutta ja ymmärrystä - ajan kanssa hyvä tulee.

      Tokihan laumis on koira siinä missä muukin, mutta täytyy myös ymmärtää jonkin verran genetiikasta ymmärtääkseen näiden käyttäytymistä. Näiltä ei voi odottaa palveluskoiramaista esim. sakemanni tai rottweilertyyppistä, tottelevaisuutta auktoriteetin edessä.

      Remmirähjäämisistilanteeseen voi liittyä niin monta tekijää, jotka ns. poissulkevat sellaisen peuskäskytyksen. Remmirähjäävän laumiksen tavatessa toivoisin tapaajan ottavan huomioon, että taustalla voi olla ties mitä tekijöitä vaikuttamassa sen hetkiseen tilanteeseen - toisella hetkellä tapaaminen saattaisi olla aivan toinen. Mainitsemattakaan sitä seikkaa, että epäilen monen laumiksen olevan vielä lisäksi kodinvaihtajia, jolloin baletti on taas laitettava uusiksi. Elikkä mikäli tapaat remmirähjäävän laumiksen muista, että tässä voi olla ainutkertainen tilanne, jonka kyseinen koira on kokenut vaaralliseksi tai ihan vaan uusi lauma jonka turvallisuudesta pitää opetella huolta kantamaan.

      Terveisin kolmen kodinvaihtaneen laumiksen uudelleen ohjelmoija (ja sivussa muutaman laumiksen tukihenkilö uuden kodin löytyessä)

      • Juustopään omistaja

        on onnistunut. Olisi kiva kuulla kokemuksia lisää


      • myytti laumisten koulutuksesta

        "kentällä" olen kuullut vaikka minkälaista juttua ja on mukava kuulla että jotkut ottavat laumisten koulutuksen syväluotauksella.


      • ah-med
        myytti laumisten koulutuksesta kirjoitti:

        "kentällä" olen kuullut vaikka minkälaista juttua ja on mukava kuulla että jotkut ottavat laumisten koulutuksen syväluotauksella.

        Canis 4/2008 on artikkeleja laumanvartijoista ja niiden kouluttamisesta


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe