Irlantiin muutto..

minä...

Semmosia oisin kysellyt, kun oon miettinyt irlantiin muuttoa,niin voisiko joku kertoa vähän että mihin kaikkialle siitä pitäisi ilmoitella ja käypikö se noin vain?=)
sen tiedän, että työlupaa ei tarvita,mutta saanko jäädä vain sinne sen 3kk jälkeen vaikka sieltä en olisi vielä töitä löytänyt?

7

1305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dublinin asukki

      No Itse asun irlannissa tällähetkellä enkä ole itse ilmoittanut siellä olemassa oloani viranomaisille tai kellekkään muullekkaan.. Saat käytännössä olla irlannissa ihan niin kauan kun haluat koska se kuuluu eu maihin!! Mutta passi pitää kuitenkin matkalla olla koska ei kuulu schengenin sopimus maihin.. Eli saat olla siellä vaikka töitä ei heti löytyisikään kuhan vaan rahat riittää!! Eli tervetuloa vaan tänne tämä on mahtava maa!!

      • lehtolainen

        Olen myös tulossa sinne seutuville ensikuun alussa Pärjääkö kaupoissa Englannilla


      • Ex-Leprechaun
        lehtolainen kirjoitti:

        Olen myös tulossa sinne seutuville ensikuun alussa Pärjääkö kaupoissa Englannilla

        Pärjää englannilla ilman ongelmia. Iirinkielisiä alueita on lähinnä Irlannin länsiosassa, Dublinissa ja lähialueilla kaikki puhuu englantia ja iiriä ei oikeastaan tapaa kuin kadunvarsien kylteissä. Kertaakaan ei tullut kieliongelmia :-).

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Iiri


      • queens english
        Ex-Leprechaun kirjoitti:

        Pärjää englannilla ilman ongelmia. Iirinkielisiä alueita on lähinnä Irlannin länsiosassa, Dublinissa ja lähialueilla kaikki puhuu englantia ja iiriä ei oikeastaan tapaa kuin kadunvarsien kylteissä. Kertaakaan ei tullut kieliongelmia :-).

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Iiri

        Ei ne kyllä mitään ENGLANTIA puhu, mongertavat jotain sinne päin.... ;)


      • Lehtolainen

        Mihin aikaan julkinen liikenne alkaa? Mihin aikaan isoimmat kaupat aukeavat? Mitä ostospaikkoja suosittelet


    • irland there, hey!

      jos töihin meinaa irlantiin (muutto), niin on melkein välttämätöntä hankkia PPS -numero, joka vastaa suunnilleen suomalaista sosiaaliturvatunnusta, niitä saa PPS officesta (toimistoista) joita löytyy muutamia ympäri dublinia. Se kannattaa ehdottomasti hankkia jos töihin on sinne menossa. PPS numeroa tarvitaan mm. pankkitilin avaamiseen ja vero-asioihin.

      Muistaakseni myös todistus asunnosta (eli landlordin allekirjoittama vuokrasopimus) on hyvä olla olemassa asioita järjestellessä koska sitäkin kysellään. Sitte tietty rahaa tonni-pari vuokriin ja takuisiin sekä elämisiin kun lähtee suomesta muuttamaan dubliniin (tai corkkiin tai jonnekin ).

      Suomen päästä pitää ilmoitella ainakin maistraattiin ja KELAan että muutto ulkomaille.

      • lehtolainen

        En muuta pysyvästi Irlantiin vaan olen korkeintaan vuoden au pairina. Ja omaa asuntoa en tarvi sillä etuihin kuuluu huone perheessä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1807
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1667
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      789
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe