Johnson 3.0 hv, 2 syl, neuvonpyyntö

jkka

Ostin em moottorin malli, JW17S, voiko olla -61 mallia! Se käy vain kovilla kierroksilla ja alle 1/2 kaasulla sammuu. Olisiko syynä valjentyneet sylinterit, jolloin korjauskeinona esim. uudet männänrenkaat. Vai pitäisikö säätää/uusia kärjet (tosin jos kärjissä vikaa niin ei kai kävisi suurillakaan kieroksilla). Sytytystulppana on Champion J6C, jossa hyvin lyhyt kierre-osa. Ihmettelen, käykö NKG BR6HS, jossa pari mm. pitempi kierreosa, mutta ei ota sylinterinpäähän.

15

5384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestää ikuisesti

      Tuskin sitä ajamalla saa niin väljäksi että täytyis rengastaa.
      Puhdista kaasutin huolella (irti ja paloiksi)
      jos kiintotakki versio puhdista tankista ruosteet.
      Taas ajaa 40 vuotta

    • - Veeti -

      Minulla on samanlainen moottori : http://rides.webshots.com/photo/2328384580091848696yDujyS
      Väljyydestä tuskin on kyse eikä polttoainepuolen töhnäisyydesta. Kannattaa silti joskus tankki, pensahana ja kaasutin silti puhdistaa. Oikea sytytystulppa on juuri tuo Championin J6C. Tulppia menee silloin tällöin, jolloin koneesta tulee "yksipyttyinen". Tulpat eivät paljon maksa, vaihda molemmat uusiin. Toimiihan koneesi kaksipyttyisenä ?
      Oletko koskaan puhdistanut katkojan kärkiä ja säätänyt niiden välyksen oikeaksi ( 0,3 - 0,4mm ) ? Jos kärkien välillä on piikki ja välys on liian pieni, niin se vaikuttaa käyntiin. Noilla eväillä Johnson tulee takuulla kuntoon.

      Isäni sain joskus pudotettua järven pohjaan, jossa se oli muutaman päivän. Sain ongittua sen ylös ja polttoainepuolen puhdistuksen ja sytkäpuolen kuivatuksen jälkeen se oli taas lyönnissä.

      Kirjoita tänne, miten homma edistyy.

    • aikuttais ihan että on tulppa vika. vaihda uudet ne j6c:t vaikka toi ngk ei ottaiskaan kiinni mäntään niin se saattaa kerätä karstaa sille parinmillin matkalle ja sen jälkeen tulpan vaihto onkin mielenkiintoista. Toisena seikkana se karsta voi alkaa hehkua ja sytyttämään seosta väärään aikaan, jolloin kone alkaa nakuttamaan ja seurauksena konerikko!!!
      samalla kannattaa tarkistaa se kärkienväli oikeaksi.
      jos nuo ei auta niin sitten totaalinen kaasuttimen purku ja putsaus.
      niin ja kaikkien bensa puolen letkujen tiiveys kannattaa tutkia.
      tuli mieleen vielä että kampuran vuotavat stefatkin saattaa moista aiheuttaa, mutta se on se viimesin ongelma, eikä sitä kannata miettiä ennenkuin on nuo muut katsonut...

      • jkka

        Kiitos pätevistä ja nopeista vastaauksista. Voi tosiaan olla, että moottori käy yksisylinterisenä. Päättelen näin vauhdin perusteella, joka on mielestäni melko hiljainen. Verrattaessa esim. 1-syl Mariner 3.5:n vauhtiin, niin tuntuu, että viimemainitussa olisi kaksinkertainen hevosvoimamäärä. Lisäksi ylemmän sylinterin tulppa Jonssonissa on avattaessa märkä, musta ja nokinen. Tuntuu vaan vähän erikoiselta, että moottori yleensäkin voi käydä vain toisella sylinterillä!!
        Mulla on tosiaan tuon Johnsonin lisäksi vanhat Mariner 3.5 sekä Terhi 4. Terhi on näistä voimakkain ja kaikki ovat mielenkiintoisia.
        No seuraavaksi ostan uudet tulpat ja kokeilen niillä, paraneeko vauhti ja alakierroskäyntiongelma. Tai olen jo yrittänyt ostaa Hgin Herttoniemen suunnalta tulppia, mutta ei ole löytynyt. Esim Walticista annettiin aikaisemmin mainitsemani liian pitkät NKG:t. Kuka tietää varman ostopaikan. Champion tulppia maahantuo kaiketi Koivunen, joka on tukkuliike! Tulppien kokeilun jälkeen ilmeisesti vuorossa katkojan kärkien tarkastus. Siinä varmaan tarvitaan ulosvetäjää? Kolmantena keinona kaasuttaja pöydälle.


      • - Veeti -
        jkka kirjoitti:

        Kiitos pätevistä ja nopeista vastaauksista. Voi tosiaan olla, että moottori käy yksisylinterisenä. Päättelen näin vauhdin perusteella, joka on mielestäni melko hiljainen. Verrattaessa esim. 1-syl Mariner 3.5:n vauhtiin, niin tuntuu, että viimemainitussa olisi kaksinkertainen hevosvoimamäärä. Lisäksi ylemmän sylinterin tulppa Jonssonissa on avattaessa märkä, musta ja nokinen. Tuntuu vaan vähän erikoiselta, että moottori yleensäkin voi käydä vain toisella sylinterillä!!
        Mulla on tosiaan tuon Johnsonin lisäksi vanhat Mariner 3.5 sekä Terhi 4. Terhi on näistä voimakkain ja kaikki ovat mielenkiintoisia.
        No seuraavaksi ostan uudet tulpat ja kokeilen niillä, paraneeko vauhti ja alakierroskäyntiongelma. Tai olen jo yrittänyt ostaa Hgin Herttoniemen suunnalta tulppia, mutta ei ole löytynyt. Esim Walticista annettiin aikaisemmin mainitsemani liian pitkät NKG:t. Kuka tietää varman ostopaikan. Champion tulppia maahantuo kaiketi Koivunen, joka on tukkuliike! Tulppien kokeilun jälkeen ilmeisesti vuorossa katkojan kärkien tarkastus. Siinä varmaan tarvitaan ulosvetäjää? Kolmantena keinona kaasuttaja pöydälle.

        Kyllä se yksisylinterisenäkin toimii. Se on ihan hyvä ominaisuus...muutamia kertoja se pelasti pitkaltä soutumatkalta. Märkä tulppa kertoo, että sytkäpuolella vika piilee. Jos et saa kierteiltään sopivan lyhyttä tulppaa, niin voit kokeilla laittaa hiukan pitempi kierteiseen tulppaan tiivistysprikkoja lisää toisesta tulpasta.

        Katkojan kärkien säätöön et tarvitse ulosvetäjää. Muistakseni vauhtipyörässä on aukot, jonka kautta säädön pystyy tekemään. Vauhtipyörän päällä saattoi olla peltilevy, joka pitää ottaa ensin pois tietä.


    • Ykä2

      Ketjussa on jo puhuttu kärjistä ja tulpista. Noin vanhassa voi myös kondensaattorit ja puolat olla kehnot, eli koko sytytysjärjestelmä johtoineen on syytä käydä lävitse.
      Kuitenkin ihan ensimmäiseksi kannattaa kokeilla seoksen säätöjä, jos ei ole jo kokeiltu. Koneessahan on sekä hidas- että nopeankäynnin suuttimet säädettävää mallia. High speed säätö haetaan ensin kohdalleen ajamalla täysillä ja säätäen nupista koneen käynti nopeimmaksi korvakuulolla. Tämän jälkeen säädetään Slow speed nupilla hidaskäynti parhaimmaksi. Säädön voi joutua tekemään pariin kertaan ennen kuin on kohdallaan.
      Kone sammutetaan viemällä nopeudensäätö niin hitaalle, että kone sammuu, joten ei kannata odottaa sen käyvän säätölevyn ollessa aivan reunassa..
      Vika tuntuisi olevan hidaskäyntiseoksen alueella.
      Tuon ikäisessä voi myös kaasarin neulojen tiivisteet olla loppu, jolloin voi ilmetä
      ongelmia. Samoin kohon käyttämä neula voi olla epätiivis, jolloin hitaassa ajossa kaasutin tulvii ja kone ei pysy käynnissä seoksen mennessä tolkuttoman rikkaalle.

      • jkka

        Sain hankittua uudet J6C tulpat Telva/Hki. Kiersin ne koneeseen ja koeajoin moottoria veneellä 1/2 tuntia. Vika oli kuin ihmeen kautta korjaantunut eli nyt kävi hiljaisillakin kierroksilla. Varmaan vanhoista tulpista ainakin toinen oli jotenkin mennyt rikki kun ehkä kärkien väliin oli tullut "silta" liiasta polttoaineesta tms. Vaikka kone nyt toimii, niin käyn ehkä läpi kärjet ja kaasuttajan vai oliko se niin, että ehjää ei pidä mennä korjaamaan.


      • - Veeti -
        jkka kirjoitti:

        Sain hankittua uudet J6C tulpat Telva/Hki. Kiersin ne koneeseen ja koeajoin moottoria veneellä 1/2 tuntia. Vika oli kuin ihmeen kautta korjaantunut eli nyt kävi hiljaisillakin kierroksilla. Varmaan vanhoista tulpista ainakin toinen oli jotenkin mennyt rikki kun ehkä kärkien väliin oli tullut "silta" liiasta polttoaineesta tms. Vaikka kone nyt toimii, niin käyn ehkä läpi kärjet ja kaasuttajan vai oliko se niin, että ehjää ei pidä mennä korjaamaan.

        Heitä se mykäksi mennyt tulppa ensimmäiseksi menemään ja jätä ehjä varalle. Jos kone nyt pelaa kunnolla, niin jätä muut hommat odottamaan talvea. Hyvää kesän jatkoa


      • jkka
        - Veeti - kirjoitti:

        Heitä se mykäksi mennyt tulppa ensimmäiseksi menemään ja jätä ehjä varalle. Jos kone nyt pelaa kunnolla, niin jätä muut hommat odottamaan talvea. Hyvää kesän jatkoa

        Vielä sen verran, että katkojien kärjet tosiaan löytyivät helposti vauhtipyörää irrottamatta kun vaan otti ensin pois sen päällä olevan peltilevyn niin kärjet näkyivät aukoista ja olivat helppo säätää. Vauhtipyörässä oli stanssattu teksti, että kärkivälit 0,20. No olivat noin 0.40, joten säädin ne alle 0.30 :een. Koeajossa moottori kävi mielestäni taas paremmin. Pientä tärinää ilmenee ja aivan pienillä kierroksilla tuppaa sammumaan ja kuumana hieman vaikea käynnistymään. Kuumana kun lisää kaasuvipua, niin sytytys tulee jotenkin perässä niin, että ensin ei tapahdu mitään, mutta yht,äkkiä kone ampaiosee kierroksia. Mutta siis kaiken kaikkiaan toimii nyt hienosti.


      • jojel
        jkka kirjoitti:

        Vielä sen verran, että katkojien kärjet tosiaan löytyivät helposti vauhtipyörää irrottamatta kun vaan otti ensin pois sen päällä olevan peltilevyn niin kärjet näkyivät aukoista ja olivat helppo säätää. Vauhtipyörässä oli stanssattu teksti, että kärkivälit 0,20. No olivat noin 0.40, joten säädin ne alle 0.30 :een. Koeajossa moottori kävi mielestäni taas paremmin. Pientä tärinää ilmenee ja aivan pienillä kierroksilla tuppaa sammumaan ja kuumana hieman vaikea käynnistymään. Kuumana kun lisää kaasuvipua, niin sytytys tulee jotenkin perässä niin, että ensin ei tapahdu mitään, mutta yht,äkkiä kone ampaiosee kierroksia. Mutta siis kaiken kaikkiaan toimii nyt hienosti.

        mulla ois kanssa semmonen onkelma että kipinä on toisessa pytyssä hukassa. kone on johnson 20hv -83. Mistä löytys vika? tietääkö kukaa onko tässä cdi vai kärkisytkä, ku en oo ite päässy viel pajalle tutkimaan.?? neuvoja? kiitos?


      • - Veeti -
        jojel kirjoitti:

        mulla ois kanssa semmonen onkelma että kipinä on toisessa pytyssä hukassa. kone on johnson 20hv -83. Mistä löytys vika? tietääkö kukaa onko tässä cdi vai kärkisytkä, ku en oo ite päässy viel pajalle tutkimaan.?? neuvoja? kiitos?

        Joko olet ensimmäiseksi uusinut tulpat ?

        Minulla on Evinrude 20hv 70-80 luvun vaihteesta. Lienee sama kone, kuin Johnson. Ei ole vielä koskaan tarvinnut krassata sitä; vain peräöljyt tietenkin on pitänyt vaihtaa. Uistinta vedettäessä joskus sammahtelee, muuten pelaa hienosti eikä juuri uutta häpeä. Pitäs saada sille sopiva vene kaukosäätölaitteet, niin voisi taas ottaa sen käyttöön.


      • Jorkiv

        3 hv kaasari vuotaa kun vetää käymään .kun käynnistyy vuoto loppuu ja käy hyvin tyhjäkäyntiä ja ottaakierroksia .onko neulaventtiili menny tai koho ei nouse .mistä näitä osia sais .epäilen kohoa


      • sehänse

        Tarkista se neulaventtiili eli pura kokonaan irti ja kun kasaat, laita kaasari ylösalaisin ja kato että koho on jokseenkin vaaterissa ja kokeile samalla imulla että pitää.


      • Joonaspk
        Jorkiv kirjoitti:

        3 hv kaasari vuotaa kun vetää käymään .kun käynnistyy vuoto loppuu ja käy hyvin tyhjäkäyntiä ja ottaakierroksia .onko neulaventtiili menny tai koho ei nouse .mistä näitä osia sais .epäilen kohoa

        Kannattaa laittaa kaasarin tiiviste- tai korjaussarja. Itel ainaki aina auttanu, samal putsannu kaasarin. Suomesta löytyy räjäytyskuvat ja osat esim osoitteesta www.fiksaa.fi


    • PäästäSePois

      Paalaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4618
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      128
      4060
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      34
      2624
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      200
      1653
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1306
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1279
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1238
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1223
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1183
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1095
    Aihe