läski-vauva??

masentunutmami

minua on ruvennut tosissaan harmittamaan sukulaisten ja muiden läskikommentit meidän pojasta!

poika on 5kk ja painaa 9kg ja on 70cm pitkä..

neuvolassa sanovat vain että on komia poika eli ei mitään "liikakiloja"..

kamalaa että noin pienestä sanotaan "läski-kaapo, tolppa-jalka, paksu-kaapo ja miehen äiti keksinyt näinkin ihanan lempinimen pojalle kuin pallonaama..

minusta poikani on maailman suloisin eikä todellakaan mikään lihava!

kyllä tuoreen äidin mieli masentuu kun tuollaista saa kuulla jatkuvasti.. olen kyllä oppinut että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..

28

3474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisesta ulos...

Vauvan on oltava vauvan näköinen, eikä mikään luuranko.

Kirjoituksessasi häiritsee tosin yksi kohta:
      "kyllä tuoreen äidin mieli masentuu kun tuollaista saa kuulla jatkuvasti.. olen kyllä oppinut että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.."
      Eli meneekö kuitenkaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos jos kerran masennut kommenteista ja mietit niitä?

Uskon, että on ikävää kuulla tuollaisia kommentteja, mutta sinun täytyy sanoa, että et pidä nimityksistä! Niin minä tekisin. Tuskin pahalla sanovat, mutta kerro että pahoitat mielesi. Jos eivät ymmärrä, se on heidän korviensa välissä!

Onnea "tuoreelle" äidille ja jaksamisia!

• valois*

Meillä on ollut toisinpäin, eli lapsemme on tämä edellä mainittu luuranko ;) anoppi varsinkin on ottanut asiakseen huomautella, kun lapsemme on niin pieni. Joka kerta kun soittaa, niin kysyy, syökö poika jo vähän paremmin. Poikamme ei mikään iso ole, mutta on kasvanut omaa käyräänsä aivan hyvin...

Kun vielä imetin, anoppi joka kerta soittaessaan kysyi, vieläkö sitä maitoa riittää, vai pitäiskö jo antaa kiinteää, että kasvais paremmin... lapsi kasvoi kokoajan ihan hyvin...

Älä masennu, toisesta korvasta vaan ulos, toki "haukkujille" voi sanoa suoraankin...

• masentunutmami
        valois* kirjoitti:

Meillä on ollut toisinpäin, eli lapsemme on tämä edellä mainittu luuranko ;) anoppi varsinkin on ottanut asiakseen huomautella, kun lapsemme on niin pieni. Joka kerta kun soittaa, niin kysyy, syökö poika jo vähän paremmin. Poikamme ei mikään iso ole, mutta on kasvanut omaa käyräänsä aivan hyvin...

Kun vielä imetin, anoppi joka kerta soittaessaan kysyi, vieläkö sitä maitoa riittää, vai pitäiskö jo antaa kiinteää, että kasvais paremmin... lapsi kasvoi kokoajan ihan hyvin...

Älä masennu, toisesta korvasta vaan ulos, toki "haukkujille" voi sanoa suoraankin...

niin että mikä mahtaa olla se kultainen keskitie ettei vauvan hoikkuuteen tai pyöreyteen puuttuisi jokainen ihminen? :)

alkuun olinkin masentunut asiasta ja mietin annanko pojalle muka liikaa ruokaa mutta neuvolatädin rohkaisuilla sain itselleni lisää varmuutta että ei kannata kuunnella muiden puheita!

• Luuranko
        valois* kirjoitti:

Pahoitteluni jos tämä "luuranko" nimitys oli ikävästi sanottu! Ei todellakaan tarkoitus loukata hoikempiakaan pienokaisia! :)

• ...mukaan

Meillä on myös kovin pulska vauva ja olen kuullut samoja kommentteja, mutta ne vain hymyilyttää.

• Nimetön

sinun pieni todellakaan ole mikään pallonaama:/ itsellä 5kk tyttö joka 65cm ja melkeen sen 9 kiloa:) neuvolatäti meinas vaan että on tainnu kerätä puolet painostaan poskiin:) vauvan pitää olla vauvan näkönen.. odotellaan vaan sitä että lähtevät liikkumaan sitten lähtee vauvamainen pyöreys.. kait:)

• ...

poika 3,5kk painaa 9 kg ja on 65cm pitkä... Me vitsailemme ihan itse pojan "läskiydestä" eipä silloin haittaa muidenkaan kommentit.

• 0987

oma iskä on aina kammoksunu läskiä ja jaksanu toitottaa sitä aina, minulle on muodostunut siitä laihuuskompleksi enkä siedä itsessäni yhtään läskiä, muissa kyllä. Eikä tuntunu kauheen hyvältä kun kerroin iskälle ekan neuvolakäynnin jälkeen pojan kasvuvauhdista niin eikö ensimmäinen kommentti ollut heti että ettei se vaan söisi liikaa... Just joo, vauva on nyt 6 viikkoinen ja pelkällä tissimaidolla ja ihan "keskiarvovauva" painon ja pituuden suhteen... Mun lastahan ei nälässä sen takia pidetä et joku muu tykkää kuihduttaa ja kiduttaa itseään. Kyl teki mieli lävästä ukkoa turpaan!!!

• Mami08

Tuon ikäinen vauva ei voi olla liian lihava, jos suositusten mukaisia ruokia tarjotaan! Äidinmaidossa/korvikkeessa on paljon rasvaa sokeria, jotka luonnollisesti pyöristyttävät paikallaan pysyvää vauvaa. Toiset vauvat painavat enemmän kuin toiset, eikä vauvaiän paino korreloi aikuisiän painon kanssa. Itse olin vauvana aivan VALTAVA reisimakkaroineni ja pullaposkineni, mutta nyt aikuisena luonnostani hyvinkin hoikka. Oma poikani (3 kk) taitaa seurata mamin jalanjälkiä ja ylpeydellä ihastelen lapseni syveneviä läskipoimuja=)

Jotain kyllä kertoo yhteiskunnan vääristyneistä kauneusihanteista, että alle vuoden ikäisen lapsen "läskejä" aletaan vahtaamaan. Kaikenlaiset paino-ongelmat vältetään, kun keskitytään terveellisen ruokavalion vaalimiseen jo pienestä lähtien.

• .......

No eipä ole kovin pieni mun 8kuisenikaan, 76,5cm ja 10970g...Sanokoot muut mitä tykkäävät, neuvolalääkäri vastikään sanoi että pituus ja paino ovat sopivassa suhteessa ja passeli poika. Välillä kuulee sitä että on oltu ruoka aikaan kotona, en välitä ja oma äitini kun liikaa painotti pojan painokäyrää kokoajan kyseli onko laskenut, lopetin kommentoimasta hänelle koko käyrää. Jos ei poikaa arvioi kun painon mukaan niin antaa olla. Ei vauva voi olla liian lihava jos on maitopyöreä, ja useinmiten tasaantuu kun lähtee liikkeelle.

• äippäx2p
        ....... kirjoitti:

No eipä ole kovin pieni mun 8kuisenikaan, 76,5cm ja 10970g...Sanokoot muut mitä tykkäävät, neuvolalääkäri vastikään sanoi että pituus ja paino ovat sopivassa suhteessa ja passeli poika. Välillä kuulee sitä että on oltu ruoka aikaan kotona, en välitä ja oma äitini kun liikaa painotti pojan painokäyrää kokoajan kyseli onko laskenut, lopetin kommentoimasta hänelle koko käyrää. Jos ei poikaa arvioi kun painon mukaan niin antaa olla. Ei vauva voi olla liian lihava jos on maitopyöreä, ja useinmiten tasaantuu kun lähtee liikkeelle.

meillä kuopus (poika,täytti vasta 1 v) viime viikon neuvolassa 75 cm ja 10,650 kg,eikä ole "läski" ,mukavan pyöreä vain,vaikka ehkä pienehkö onkin (isoveli oli saman ikäisenä 5 cm pitempi,reilun kilon painavampi).eikä koosta ole hirveemmin huomauteltu neuvolassakaan,kasvaa omilla käyrillään tasasesti.

• -heidi-

Älä ole kuulevinasi moista. Ole ylpeä vauvasi koosta!! Itsellä esikoinen todella pieni kokoinen nyt ikää 1v 9kk ja vaatekoko edelleen 80cm ja painoa n.11kg. Itse olen lapsen eliniän kuullut ihmettelyä miten pieni lapsi on. "Annantko sille edes ruokaa?", "Vauva, jolla ei ole vauvan makkaroita". Tyttäreltämme on tutkittu keliakia ja kilpirauhasen toimintaa ja kaikki on hyvin. Lapsi on todella touhukas ja nukkuu hyvin. Motorinen kehitys on koko lapsen iän ollut aina kuukausia ikäisiään edellä.
      Meitä yhdistää se kuinka pahalta tuntuu lapsen jatkuva arviointi! Läheiset ihmiset eivät ymmärrä miten inhottavaa lapsen arvioiminen äidistä on.
      Nyt toinen lapsemme on 3kk:tta vanha ja todella pyöreä poskinen. Nyt kun sukulaiset ihastelevat pullukkavauvaani olen ihan rintarottingilla ollut. Esikoisen kanssa imetys ei onnistunut ja toisen kanssa taas on onnistunut erityisen hyvin mikä mm. pyöreissä poskissa näkyy.

Tsemppiä ja älä piittaa ajattelemattomien läheisten kommenteista. Nauti lapsestasi ja hyvää kesää!!

• sama juttu

Meidän likka on aina ollut isokokoinen ja vaikka paino rupesi tasaantumaan puolen vuoden iässä niin makkarat ei minnekkään hävinneet vaan oli edelleen pulskan näköinen vaikka oli normaali-painoinen. Aina olen saanut kuulla kommenttia että: tämä likka on ainakin ollut kotona ruoka-aikaan (jopa neuvolassa näin sanottu). Olen aina kuitannut asian sanomalla että: näin on, meidän likka ei ole koskaan ruuasta kieltäytynyt.

Itse olen todella ylpeä kiloista (tässä vaiheessa), on kiva tietää että jos sairastuu niin on mistä ottaa. Vauvat saavat olla pulskia, eri asia on sitten jos lapsi on lihava. Eli ei kannata ottaa vakavasti tällaiset kommentit.

Ja teille joilla on pikkuisia vauvoja: älkää välittäkö vanhemman kansan kommenteista maidon riittävyydestä. Heidän aikaan monella loppui maito kesken koska suositeltiin että imettävät 4 h välein...ei ihme jos loppui kesken. Luottakaa itseenne osata hoitaa omaa vauvaa eikä teidän tarvii muille selitellä mitään (ellette itse halua).

• tunteesi

Mä olen kanssa saanut kuulla koko ajan vauvani läskiydestä. Oli syntyessään 4480g ja 54 cm, mutta kaikki sukulaiset muistivat vain että se on sen 4,5kg ei sitä että poika oli myös pitkä. Oma mummini sanoi ristiäisissä pojalle "sähän olet vielä lihavampi kuin viimeksi kun nähtiin", seuraavalla viikolla neuvolassa oli 6800g ja 62 cm, paino siis juuri vähän ylittänyt nollakäyrän.
      Kaikista eniten ärsytti kun olimme lakkiaisissa ja siellä yksi nainen selitti toiselle tyttärensä saman ikäisestä vauvasta ja totesi poikaani osoittaen että "ei se tyttären vauva ole kyllä yhtä lihava kuin tämä". Luuli etten kuullut. Kyllä meinasin siinä jo huutaa että kato peiliin.
      Vauvat saa olla pulskia mutta ei niistä tarvitse käyttää nimityksiä LIHAVA tai LÄSKI. Ja vaikka vauvalla olisikin ihanat pyöreät posket ei sekään tarkoita että painoa olisi paljon.
      Meille on neuvolassa koko ajan sanottu että on oikein sopusuhtainen poika.
      Muistan myös kun serkkuni sai vauvan niin tätini eli vauvan mummi sanoi vauvan reisiä puristaen että sähän olet ihan mummin tyttö ku on yhtä paksut jalatkin. Ja tämä mummi on siis lihava ihminen.
      Mutta siis mua ärsyttää tämä samainen asia tosi paljon ja olen siitä kyllä kantani ilmaissutkin näille LÄSKISTÄ tai LIHAVASTA vauvasta puhuneille. Tuore äiti ei halua kuulla sukulaisten ja tuttavien suusta mitään negatiivista omasta vauvasta!

• Hennon tytön äiti

Niin tyttöni on nyt 2-vuotiaana samaa kokoa kuin monet vuosikkaat:) Ympäristömme vauvat ja pikkulapset ovat kaikki isompia. Turha näistä on paineilla , ellei mitään aineenvaihdunta , sokeri häiriötä löydy. Nyt kakkosen la on ihan käsillä ja olen luvannut itselleni olla murehtimatta tuota koko asiaa.. Kyllä ne geenitkin vaikuttaa , me ollaan molemmat pitkiä ja varmaan hoikkia. Napuurissa taas lyhyitä ja pyöreämpiä , meitä on moneksi ja se on elämän rikkautta. Neuvolatäti pari kertaa kyseli ruokailukertojen määrää. Tyttäreni on aikamoinen tahtonainen , joten ilmoitin ihan kohteliaasti , että meille saa toki tulla syöttämään...Kukaan ei ainakaan vielä ole ilmaantunut:) Myös tuo aineen vaihdunta ja lasten tempperamenttierot vaikuttavat. Naapurin ihana poika on verkkainen ja pyöreä. Meillä taas ei melkein kävellä , juostaan vaan:)

• meillä...

Meijän jätkät on PITKIÄ. ;)
      Eka syntyessään 4480g ja 53cm ja toka 3680g ja 54cm.

Siis molemmat kulkee pituudessa "kakkoskäyrän" hujakoilla ja ekalla on paino ollu aina alle ""normaalin"", toka on just nollarajan alapuolella eli "ALIPAINOISIA" ovat molemmat.
      Ja silti niiiin hyvinsyöneennäköisiä poikia. ;) Pienempi nyt 6kk ja oikea mössykkä. Jaloissa on makkarat ja massua on. ..vaikka on siis käyrien mukaan alipainoinen,heh!
      Isoiksi noita puhuttavat, läskikommentteja ei meidän "alipainoisista" kuulu.

Mutta siiiiiis IHANIA MÖSSYKÖITÄ nuo teittien "isommat" vaavit.

Lasten serkut taas ovat puolestaan pieniä; lyhyitä ja keveitä. Ihan erilaisia kaikin puolin. Mutta niin kuuluu ollakin, jokainen on yksilö.

Suotta pahoitat mielesi. Minä pahoitin aikoinaan kun sukulaisilla on ihme tapa etsiä vauvoista vikoja!?!? "Onko sillä pää vähän vinossa?", "Onko tuo toinen korvanlehti vino?" ym.ym. ..Nyt jo onneksi osaa jättää omaan arvoonsa kaikki turhanpäiväiset kommentit, niitä kun tuntuu riittävän.
      Jokaiselle äidille oma lapsi/ lapset on täydellisiä! :)

P.S pottua olis meilläkin mummut olleet tuputtamassa jo suurinpiirtein kahden kuukauden ikäisille vauvoille!! ;D

• pyöleä

ja meillä vauva kohta 5kk ja painoa löytyy 11kg!ja äiti on ylpeä pojan makkaroista!:D

• Eipaksuhuumoria

Minun puoleni suvun oikea pravuuri on tämä "läskihuumorin" viljely. Ai että se on sitten olevinaan niin hauska aihe. Ihan mihin tahansa asiaan vedetään kilot mukaan. Ite olen normaali m koon nainen, bmi 23 ja siltikin raskaana ollessa mahaa taputeltiin lausein "ohhoh, kun olet päässyt lihomaan ehe ehe heheh" tai "onko paksu olo?" Kehtasipa isäni kerran lohkaista ystävälleni hänen vauvastaan, että "no siinä on ainakin poika ollut ruoka-aikaan kotona. On niin pulska poika" Häpesin silmät päätäni.

Kerran sitten olimme isäni luona käymässä mieheni ja minä. Olin tuolloin vielä raskaana. Isäni sitten minulle taas että "voi hittolainen kun olet paksu, heh" Silloin sanoin, että en hänenä puhuisi mieheni kuullen tuollaista. Hän siihen hölmistyneenä: "Ai miten niin?" Sanoin, että omasta raskaana olevasta vaimostaan ei halua tuollaista välttämättä kuulla. Mieheni oli aiemmin sanonut minulle, että hän on niin kyllästynyt tätä "vitsailua" kuuntelemaan, että jos en minä sano niin hän sanoo.

Naurettavinta on, että isäni ja hänen naisystävänsä ovat itse varsin ylipainoisia, samoin isäni äiti. Minä taas olen normaalipainoinen ja silti lapsesta saakka kuullut tätä paksukaisjuttua. Tämä onkin johtanut siihen, että olen aina nähnyt itseni peilistä paksuna, riippumatta siitä kuinka vähän olisin painanut.

Olen sanonut suvulleni, että pojalleni/pojastani tällaista läskivitsiä ei väännetä ikinä vaikka hän sattuisi joskus olemaan miten paksu tahansa. Tai vaikka ei olisikaan. A, en halua poikani olevan painostaan vainoharhainen ja B, en halua poikani oppivan, että tuollainen vitsailu ihmisten painosta on suvaittavaa tai huvittavaa.

Älä sinäkään hyväksy moista. Minä en ainakaan sinuna antaisi mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

• murrrrrr

Minusta voisit ärähtää näille idioottimaisille lempinimille. Ihan suututti sinun puolesta. Itselläni on iso vauva joka on 98% painokäyrällä ja pituuskäyrällä paljon alempana. Lääkäri leikkisästi sanoi että "pullukka...kohteliaasti sanottuna". Mutta hän oli hyvä tyyppi joten tiesin että oli tommonen heitto. Itse olen ylipainoinen joten tulee aina semmonen olo että kaikki kattoo että läski äiti ja läski vauva. Mitään lempinimiä en kyllä ala kuuntelemaan. Komia poika minulla on ja sitten kun lähtee liikkumaan niin tulee sopusuhtaiseksi.

• hoikanlapsenäiti

Eihän se ole missään sanottua että sitten kun lapsi lähtee liikkumaan nii tulee sopusuhtaiseksi... Muuhun en nyt ota kanta...

• eyoore82

Mun mielestä vauva saa olla hieman pyörehkö, pehmoinen pallero =)
      Itselläni on 6kk pienen kokoinen vauva josta kovin yllättynyt kun olin siinä käsityksessä jotenkin että kaikki vauvat on sellasia pikku pullukoita.. suloisia rakkauspakkauksia.

• loppu hyvin

mulla meni hermot samaan hommaan. Ensimmäinen lapsi oli oikeasti hentoinen ja laiha, siis suorastaan rimppakinttu. maitoa tarjottiin sekä rinnasta että pullosta, söi vain yksinkertaisesti tosi vähän. Anoppi aina kimpussa ja aina kailottaen kyselemässä ja huutelemassa, että eikös se äiti ruoki sua reppanaa?! Heh heh, olipa hauskaa. Hammasta purren kestin.

Toinen tyttö olikin sitten ihan toista maata, pieni ja pyöreä jo syntyessään. Ruokahalua oli paremmin kuin esikoisella, ei tosin sen enmpää kuin muillakaan vauvoilla lähipiirissä. Ruoka vissiin sitten imeytyi hyvin, koska melkoiset reisimakkarat ja tissit kasvatti ennen kuin lähti liikkeelle. Ja taas tuli anopilta taivastelua, tietenkin mitä enemmän vieraita tai väkeä paikalla, niin sitä kovaäänisemmin ja innokkaammin. Mitäs se äiti sulle syötää, kermaako antaa kun olet noin pullukka?!

Sitten paloi käämit mulla. En vaan jaksa sitä, että meidän asioita aina ruoditaan ja kommentoidaan kaikkien kuullen. Mikään ei ole hyvin, mikään ei kelpaa ja aina se on ÄIDIN aiheuttamaa. Nää lasten ulkonäön kommentoinnit oli siis vain se mikä katkaisi kamelins elän, muuta kommenttia ihan joka asiasta on tullut niin kauan kun olen hänet tuntenut. Sanoin, että hän on seuraavan kerran tervetullut meille sitten kun ymmärtää jättää lasten ulkonäön kommentoinnin väliin. Sanoin myös, että ei täällä muutkaan ihmettele miksi hänellä on ylikiloja, tuollainen ihmeellinen permanenttikampaus ja tuollaiset ruokatottumukset. Siispä ei tarvitse ottaa myöskään kantaa minun tai lasteni syömisiin, ulkonäköön tai ylipäänsä alstenhoitoon puuttua. Oli anoppi aika hiljaa.

Eipä tarvinnut sitä akkaa katsella nurkissa puoleen vuoteen, sitten tuli luimistellen käymään. Hiljaa on ollut ja nyt vierailut sietää. itse asiassa ihan hyvinkin, ei enää ärsytä joka sekuntti ja hän on ihan tervetullut meille. Taisi ottaa opikseen, koska ei saa miehen veli perheineenkään enää mitään tökeröitä uteluita ja tungettelevia kommentteja =)

• anoppivihaaja

Tä oli paras :D Pitäiskö ottaa samat keinot käyttöön. Meillä anoppi ja appi molemmat samaa kamaa. Tosin ei kommentoi vauvan ulkonäköä, mutta kaikkea muuta kyllä. Millon on liikaa vaatetta ja millon liian vähän, kiinteät pitäis jo alottaa, perhepeti ihan punainen vaate, vaunuissa vaan pitäis päikkärit nukkua ja plaa plaa plaa. Naapureillekin päivittelee näitä meidän asioita ja haukkuu meidän perheen toimintatapoja. Kaikkeen työntävät nokkansa. Ehkä töksäytän ens kerralla takas, jos uskallan :-/

• hmphm

Ihan hyvä pituus/painosuhde! Näyttääkö tosiaan pullukalta? Meillä oli nimittäin tosi hoikan näköinen neiti ja hän painoi silti myös melkein 9kg ollessaan tuon mittainen. (ikää tosin jo 10kk kun 70cm tuli täyteen). Fakta on kuitenkinse, että ylipaino alkaa olla jo vauvojenkin ongelma. Mutta en usko, että teidän tapauksessa. Painon nousu kyllä hidastuu kun lähtee liikkeelle :)

• en ihan usko...

Mistä tällaista tietoa löytyy? Että ylipaino on jo vauvojenkin ongelma? Pelkkää maitoa ravinnokseen nauttiva vauva tuskin voi olla ylipainoinen? Ja vauva-ikäisen ruoissa harvemmin mitään lihottavaa on. Eiköhän se enemmän koske sellaisia leikki-ikäisiä, joiden ruokailutottumukset saattavat jo olla vähän pielessä.

• Tytt.
        en ihan usko... kirjoitti:

Mistä tällaista tietoa löytyy? Että ylipaino on jo vauvojenkin ongelma? Pelkkää maitoa ravinnokseen nauttiva vauva tuskin voi olla ylipainoinen? Ja vauva-ikäisen ruoissa harvemmin mitään lihottavaa on. Eiköhän se enemmän koske sellaisia leikki-ikäisiä, joiden ruokailutottumukset saattavat jo olla vähän pielessä.

Niin ja se "vauvanpyöreys" mitä on, niin lähtee häviämään kun lapsi lähtee liikkeelle.

• lihaviakin vauvoja o

Ihan tutkittua faktaa löytyy asiasta: kyllä vauvakin voi "syödä itsensä ylipainoiseksi". Jos vaikka vanhemmat tarjoaa joka inahdukseen/ itkuun tissiä/ pulloa vaikka vauvalla on jokin muu hätä. Saattaa vaikka olla mahavaivaa tai jotain ja syö sitten lohduksi kun tarjotaan koko ajan..

• en ihan usko...

Osoitatko jostain ne "tutkitut faktat", kiitos? Kyllä vauva voi syödä mahavaivoihinsa, mutta se ei ole maitovauvalle vaarallista ja painonnousu tasaantuu kyllä myöhemmin. Tällöin EI voida puhua lihavuudesta. Pienelle vauvalle saa/kuuluu tarjota rintaa siihen "joka inahdukseen", se tuo hänelle myös lohtua. Lisäksi varsinkin rinnasta maitoa saadakseen vauva joutuu tekemään aikamoisen työn ja hän osaa kyllä käyttää rintaa "tuttina" tarvitessaan sitä vain lohduksi. Eli silloin hän ei ime niin voimakkaasti, että maitoa edes tulisi. Vauvat myöskin pulauttavat ulos sen, mitä ovat syöneet liikaa, joten mitään liikalihomisen riskiä ei edes ole. Vauvat ovat myös yksilöitä, osa syö pieniä annoksia usein, osa vetäisee ison määrän maitoa pidemmillä väleillä. Ruoka-ajat tarkentuvat sitten, kun aloitetaan kiinteitä ruokia kunnolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe