Intohimo

Epäahistunut

Onko intohimo haitallinen asia niin kuin viha, takertuminen tai tietämättömyys?

Luin tässä jotain budddhalaista kirjaa, jossa puhuttiin takertumisesta ja aidosta rakkaudesta ja siitä, miten nämä ovat niin erilaisia. Minä kuitenkin rakastan joitakin ihmisiä ihan subjekteina ja arvostan heitä ihmisinä, enkä käyttöobjekteinani - mutta rakkauteni on intohimoista. Tuntuu, että intohimoinen suhtautuminen asioihin - rakkauteen, taiteeseen, estetiikkaan, ystävyyteen, kotimaahan tai yhteisöön - voi johtaa joko aitoon rakkauteen ja myötätuntoon tai takertuneisuuteen. Pitäisikö intohimoa yrittää hillitä, onko se pitemmän päälle haitallista?

Ja voiko valaistuneisuus, mielen kirkkaus tai autuus tarjota sellaista onnea kuin intohimo ja asioihin samaistuminen tarjoaa?

14

805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dharmaharjoitus

      Ongelma on siinä, että nuo intohimon kohteet ovat syistä ja ehdoista muodostuneita ja siksi pysymättömiä. Jos olet kiintynyt niihin ja yrität pitää niistä kiinni, niin kärsit viimeistään sitten, kun ne katoavat. Kehossamme, tunteissamme ja ajatuksissamme ei ole mitään pysyvää, joka voisi toimia todellisen, katoamattoman onnellisuuden lähteenä. Vanhenemme, sairastumme ja kuolemme ja viimeistään silloin menetämme kaiken, josta olemme yrittäneet pitää kiinni. Mutta ei syytä edelleenkään ahdistua; ahdistuminen on merkki siitä, olemme tyhmyyttämme tai saamattomuuttamme käyttäytyneet hölmösti, ja nyt on mahdollista kääntää suunta positiivisuuteen.

      Mielesi avaruudenkaltainen tuhoutumaton luonto (=buddha) on ainoa pysyvän onnellisuuden lähde, ja sen autuus ylittää (kuvaannollisesti sanottuna) miljoonakertaisesti kaikki orgasmit ja muut aistinautinnot, mitä vain kykenet kuvittelemaan.

      Jos saat kosketuksen omaan buddhaluontoosi, voit nauttia molemmista: sekä mielesi luontaisesta rajattomasta onnellisuudesta että kaikista aistinautinnoista. Ainoa asia, josta on tarpeen luopua on TAKERTUMINEN egon ja aistinautintojen todellisuuteen. Kun oivallat, että olet erottamaton muista tuntevista olennoista, aito rakkaus kaikkia olentoja kohtaan ilmaantuu itsestään. Ihanteellista olisi, että saisit edes osan tuosta intohimoisesta energiastasi valjastettua dharmaharjoitukseen. Voisi olla hyödyllistä, että käyt tutustumassa käytännössä johonkin tiibetinbuddhalaiseen harjoitusmuotoon.

      • intohimo pysyy

        vaikka vanhenisimme. Ja vallanhimo. Mutta kun on se toinen puoli niin ei hätää. Kontrolli säilyy. Mä en missään nimessä haluaisi syntyä tähän maailmaan täysin sinisilmäisenä ja miten voisimme ymmärtää maailmaa syvällisesti ilman pimeää puolta?


      • tarvitsee
        intohimo pysyy kirjoitti:

        vaikka vanhenisimme. Ja vallanhimo. Mutta kun on se toinen puoli niin ei hätää. Kontrolli säilyy. Mä en missään nimessä haluaisi syntyä tähän maailmaan täysin sinisilmäisenä ja miten voisimme ymmärtää maailmaa syvällisesti ilman pimeää puolta?

        molempia puoliaan. Ja ne palvelevat tasapainossa myös muita. Jos elämä ei tarjoa henkisiä virikkeitä ihminen ahdistuu , jos taas ihminen ei saa ilmaista edes ajatuksin vähemmän ihastuttavaa puolta hän ahdistuu jälleen. Sen takia on hyvä välillä olla luostarissa ja toisaalta elää toisessa maailmassa. Ettei kuole tai kuristu.


      • jatkuvasti kehittyy
        tarvitsee kirjoitti:

        molempia puoliaan. Ja ne palvelevat tasapainossa myös muita. Jos elämä ei tarjoa henkisiä virikkeitä ihminen ahdistuu , jos taas ihminen ei saa ilmaista edes ajatuksin vähemmän ihastuttavaa puolta hän ahdistuu jälleen. Sen takia on hyvä välillä olla luostarissa ja toisaalta elää toisessa maailmassa. Ettei kuole tai kuristu.

        rakkaudellinen puoli. Se kasvaa.


      • on sekin hyöty
        jatkuvasti kehittyy kirjoitti:

        rakkaudellinen puoli. Se kasvaa.

        ettei pääse liikaa ylpistymään, koska toinen puoli aina mollaa toista. Siitä tulee hyvä soppa.


      • ihmisen.
        on sekin hyöty kirjoitti:

        ettei pääse liikaa ylpistymään, koska toinen puoli aina mollaa toista. Siitä tulee hyvä soppa.

        alkuperäisestä luonnosta: väitetään, että ihminen on pohjimmiltaan paha. Tästä väitteestä ei kovin moni riemastu. Mä oon alkanut miettii sellasita mahdollisuutta, että sitä mukaa kun ihmisen välittävä puoli kehittyy voidaan samalla vapauttaa vastakohtaa, jolloin tieto lisääntyy. Niin kuin termostaatti. Molemmat puolet ovat äärettömiä. Toinen kasvaa ja toinen on jo.


      • toisaalta.
        ihmisen. kirjoitti:

        alkuperäisestä luonnosta: väitetään, että ihminen on pohjimmiltaan paha. Tästä väitteestä ei kovin moni riemastu. Mä oon alkanut miettii sellasita mahdollisuutta, että sitä mukaa kun ihmisen välittävä puoli kehittyy voidaan samalla vapauttaa vastakohtaa, jolloin tieto lisääntyy. Niin kuin termostaatti. Molemmat puolet ovat äärettömiä. Toinen kasvaa ja toinen on jo.

        joskus näyttäisi siltä, että ihmisessä ei olekaan lainkaan hyvää. Ehkä myös hyvä puoli voidaan sulkea ja ihminen toteuttaa jotain käsittämätöntä suunnitelmaa, on välikappale.


      • hyvän- ja pahan
        toisaalta. kirjoitti:

        joskus näyttäisi siltä, että ihmisessä ei olekaan lainkaan hyvää. Ehkä myös hyvä puoli voidaan sulkea ja ihminen toteuttaa jotain käsittämätöntä suunnitelmaa, on välikappale.

        - tiedonpuu


      • some information

      • varma, että
        some information kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Perisynti

        täällä on vanhempia sieluja kuin minä. En näillä jutuillani halua ketään vetää alaspäin kehityksessä. Me jokainen kasvetaan omaa tahtia.


      • xxx000xxx000
        ihmisen. kirjoitti:

        alkuperäisestä luonnosta: väitetään, että ihminen on pohjimmiltaan paha. Tästä väitteestä ei kovin moni riemastu. Mä oon alkanut miettii sellasita mahdollisuutta, että sitä mukaa kun ihmisen välittävä puoli kehittyy voidaan samalla vapauttaa vastakohtaa, jolloin tieto lisääntyy. Niin kuin termostaatti. Molemmat puolet ovat äärettömiä. Toinen kasvaa ja toinen on jo.

        Buddhalaisuudessa käsitetään ihmisen olevan pohjimmiltaan buddhaluontoinen. On tarkoitus putsata kerrokset likaa, jotka peittävät tämän puhtauden.

        Kristinuskossa korostetaan perisyntiä, buddhalaisuudessa päinvastoin, muistutetaan ihmisen perihyvyydestä.


      • xxx000xxx000
        varma, että kirjoitti:

        täällä on vanhempia sieluja kuin minä. En näillä jutuillani halua ketään vetää alaspäin kehityksessä. Me jokainen kasvetaan omaa tahtia.

        sielujen iästä ei buddhalaisuus kommentoi mitään. Käymme läpi samanlaisia asioita eri aikoina. Buddhalaisuudessa on keskeistä se että kaikki ovat samanimisiä "equanimity".

        Kukaan ei ole parempi tai huonompi, nuorempi tai vanhempi, kuin kukaan muu pysyvästi :D


    • xxx000xxx000

      Intohimoiselle tapaukselle sopii hyvin tantrisen polun kulkeminen. Näin pääset soveltamaan luontaisia taipumuksiasi dharmaan. Ei ole mitään syytä tukahduttaa ominaisuuksiaan, vaan löytää oikea tapa hyödyntää niitä dharman opiskelussa.

      Parempaa neuvoa saat varmasti jos kirjoitat jollekin tiibetiläiselle lamalle, joita on nettisivut pullollaan. Kaikille löytyy oma polku. Ei tarvitse istua tappi perseessä ja sormi suussa :D

    • nuori pohtija

      Intohimo on asia, jota en itse ole ikinä tajunnut. En itsessäni, en muissa ihmisissä. En ymmärrä sitä, koska se ajaa ihmisen aivan järjettömiin tekoihin. Se että se olisi haitta on väärin, koska intohimo on ihmisen luonnepiirre, jolle ei voi mitään. Siksi se ei ole haitta. Intohimoja on monia. Se mikä kannattaa oppia on se että yksi intohimo ei ole ylitse muiden vaan että kaikelle on aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe