avioehto -lapseton ja lapsellinen

loksnjfpdmo

Millainen avioehto minun kannattaisi tehdä naimisiin mennessäni? Minulla on oma asunto (josta hieman velkaa) eikä minulla ole lapsia. Miehelläni taas ei ole omaisuutta mutta velkaa 15000 euroa ja hänellä on kaksi lasta. Minä en halua että missään tapauksessa minun omaisuuteni päätyy miehen lapsille vaan omalle suvulleni. Meillä molemmilla on kohtuullisen hyvä palkka, jos me menemme naimisiin niin voidaanko yhteistulojemme mukaan määrätä miehelleni esim. isommat elatusmaksut? Onko yksinkertaisinta vain tehdä avioehto, jossa molemmat sulkee toisensa pois kaikesta omaisuudestaan?

Kiitos vastauksistanne.

6

1084

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teidän pitää tehdä avioehto, joka voimassa myös kuoleman tapauksessa ... jolloin puolisosi ei saisi kuolinpesältä tasinkoa (vrt. avioero).

Sen lisäksi sinun tehtävä testamentti, jolla määräät jäämistösi vaikka sisaruksillesi. Muussa tapauksessa kuollessasi lapsettomana aviopuoliso perii sinut.

• Lähtökohtaisesti avioliitossanne sinun tulosi eivät vaikuta miehesi elatusmaksuihin, joita maksaa lapsistaan.

Mutta se jos hän muuttaa asumaan omistamaasi velattomaan taloon, eikä joudu maksamaan enää vuokraa ... voi vaikuttaa maksukykyynsä ja siis elareihin.

Avioehto ei tähän kuvioon tosin liity mitenkään.

• eronnutjoskus05

Jos miehen asumiskulut pienenevät, eli elatuskyky paranee, se voi olla peruste elareiden muutokselle.

• sama tilanne

Eli mietin miksi menisitte naimisiin?
      Nythän tilanne on nimenomaan se, ettei miehesi (ja sitä kautta hänen lapset) peri sinua, eivätkä teidän varat ja velat muutenkaan "sekaannu toisiinsa".

Tuossa tilanteessa tuskin kannattaa mennä naimisiin; me emme ainakaan aio mennä.

• No vaikka menisivätkin naimisiin... niin voihan ap. tehdä testamentin jolloin lapsettomana kuollessaan aviopuoliso ei peri.

Helppo homma hoitaa.

Etujahan avioliitossa on, jos vaikka ajatellaan vain kuolemaakin ... esim. leskellä on automaattisesti elinikäinen hallintaoikeus yhteiseen kotiin ja sen irtaimistoon, vaikkei omistaisi sitä. Näin ei ole avoliitossa.

Vaikka, toki joku voi ajatella tuonkin "haitaksi" ja argumentiksi olla solmimatta avioliittoa...

• Neuvoa kaivataan
        M36 kirjoitti:

No vaikka menisivätkin naimisiin... niin voihan ap. tehdä testamentin jolloin lapsettomana kuollessaan aviopuoliso ei peri.

Helppo homma hoitaa.

Etujahan avioliitossa on, jos vaikka ajatellaan vain kuolemaakin ... esim. leskellä on automaattisesti elinikäinen hallintaoikeus yhteiseen kotiin ja sen irtaimistoon, vaikkei omistaisi sitä. Näin ei ole avoliitossa.

Vaikka, toki joku voi ajatella tuonkin "haitaksi" ja argumentiksi olla solmimatta avioliittoa...

Saako sinulta M36 kysyä neuvoa sähköpostitse?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      86
      3028
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2752
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      109
      2354
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      40
      1734
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      242
      1581
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1547
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      41
      1505
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1300
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1266
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe