Olen kysynyt joka ikisestä puljusta mitä tästä kaupungista löytyy työtä, mutta turhaan. Olen soittanut, lähettänyt sähköpostia ja käynyt paikanpäällä kyselemässä, mutta ei. Olen pian 18-vuotias lukiolainen, ahkera,mukava,kielitaitoinen,reipas mutta silti kukaan ei huoli minua töihin. Pakko olla että työntekijät palkataan pärstäkertoimen mukaan tai sitten työnantajat palkkaavat tuttujaan/sukulaisiaan.
Antakaa neuvoja mistä ja miten saisin edes jonkinlaisen työn. En enää tiedä mitä tekisin..
Miksi en kelpaa mihinkään?
13
3509
Vastaukset
- tunne...
Sama tilanne oli minulklakin kun olin ikäisesi.
Mihinkään ns. kunnon työhön ei päässyt, ellei ollut suhteita ja minullahan ei ollut. Ainoat työt, joita sai olivat puhelinmyynti ja siivous.
Ja siivoustyöpaikkoihinkin, ei niihin päässyt miten vaan. Täytyi niihinkin olla suosittelijat ja ikää.Kun ei ole kuin lukion todistus tai sekin viselä puuttuu eikä ole mitään kokemusta, niin ei saa työtäkään. Ja kokemusta ei saa jos ei saa työtä. Nykyään ylioppilastodistuksella ei saa oikeastaan mitään työtä (ellei ole suhteita).
Itse ratkaisin asian niin, että menin siivoamaan, ei mikään muu auttanut eikä mitään muuta saanut. Sitten pikkuhiljaa aloin opiskella muita tutkintoja ja sitä kautta saada lisää töitä ja työkokemusta.
Ei siis auta muu kuin yrittää. Ja tuossa iässä vielä ei kannata odottaa liikoja (että saisi aivan mahtavan työpaikan), ei välttämättä kokenutkaan saa aina juuri sitä työtä mitä haluaisi. Mutta ei kannata lannistua, vaan tsemppiä kauheasti! :) - Elämä on
"Olen pian 18-vuotias lukiolainen, ahkera,mukava,kielitaitoinen,reipas mutta silti kukaan ei huoli minua töihin."
Tervetuloa aikuisten maailmaan.
Ei se niin vakavaa ole, jos töitä ei vielä tuon ikäisenä löydä. Monella on tilanne, että ikää on 10 vuotta enemmän, pari tutkintoa takana, mutta töitä ei vain ole.
17 ikäisenä ainoat mahdollisuudet itsellä oli saada kunnalta kk pesti nurmikoiden / ympäristön siistijäksi. Sinnekkään en päässyt :)
Myöhemmin koulujen jälkeen töitä on ollut ihan riittämiin noin ikävuodesta 23 eteenpäin. Käynyt kai tuuri... - Siiri_x
.. heti kun 18 täytät. Moneen vuokrafirmaan pääsee suht helposti (minä ainakin) ja jos lähellä on enemmän kuin yksi iso kauppa (prisma, cittari) niin vuoroja riittää.
Itse sain nyt vakituisen työpaikan kiitos vuokratyön, se antoi "startin työelämään", kun kertyi sieltä kokemusta.
Se nyt on vaan fakta ettei alle 18-v saa töitä ellei ole sukulaiset avittamassa. Ainoa homma mitä tein alle 18-v oli kaupungin kesätyössä, ja senkin sain koska suosittiin 18v-täyttävää 16-vuotiaiden yli. Älä pidä kiirettä työn saamisessa, tulee vielä rauhallisia aikoja ikävä :)- ei onnaa...
Ennen lapsen tuloa, olin niitä jotka joutuivat pahasti pätkätyökierteeseen, aina sanottiin, jos voitaisiin pitää,mutta valitettavasti ei nyt... nyt kun tuli lapsi, ei edes vastata, valitettavasti et ollut valittumme, ei vain kuulu mitään!Hain vuokratyöhön ja pyysin minulle kuuluvaa palkkaa, ei vaan kuulunu mitään...että näin... yksikin lapsi on liikaa, jos haluaa töihin ja jos haluaa lainsäätämää palkaa, niin ei tu töitä...Ja ilmatteex en kyllä rupia....
- 19-vuotias ja jo 10 eri työ...
Heips,
pitää kommentoida sen verran tuohon edelliseen viestiin, että kyllä alle 18-vuotiaskin voi saada töitä, vaikka ei välttämättä hirveän hohdokkaita sellaisia :)
Itse olin ollut jo useassa työpaikassa ennen kuin täytin 18: siivoojana 2 eri paikassa, työharjoittelijana sekä eräässä koulussa että Wiklundilla (hyllyttäjänä) ja puhelinmyyjänä. Kaikki noista on todella kurjia töitä, mutta sanotaan nyt vaikka näin että alle 18-vuotiaalle riittää töitä jos ei ole turhan valikoiva
:) aloitin itse jo 14-vuotiaana eräässä viikonloppusiivoustyössä ja sen jälkeen en ole ollut kertaakaan kokonaan työttömänä.
- kahden lapsen äiti
Tiedän tunteesi... itselläni on tähän asti ollut töitä mutta nyt olen kahden lapsen äiti ja on tämä työn saanti sitten jo vaihtanut muotoansa...
Sinulla ei varmaan vielä ole lapsia mutta tässä on se todellisuus sitten kun niitä on ... tietty poikkeaviakin työnantajia löytyy.
"Lapsettomille naisille
Älkää ihmeessä tehkö lapsia jos haluatte työnteolla itsenne elättää ja osallistua perheenne kustannuksiin!!
Äitiyslomalta palattuasi huomaat että sijaisesi on vallannut työpaikkasi ja tiimi on ylikansoitettu eikö pomo ei voi irtisanoa ilman suuria seurauksia. Helpomalla siis pääsevät kun tekevät olosi epämukavaksi ja odottavat että hiljalleen että ahdistut tarpeeksi ja katsot parhaaksi vaihtoehdoksi tehdä itse tilaa eli otat lopputilin.
Mikäli haluat kuitenkin jatkaa työelämässä pitää sinun löytää työpaikka johon pienten lasten äiti on tervetullut. Jos perheenne lapsiluku on jo täynnä, kerro se ihmeessä aina kun haet työtä. Jopa ensin sanottu ”ei kiitos” voi muuttua yhdellä lauseella työpaikaksi.
Jahka olet saanut työpaikan ja vielä toivomaltasi alalta… älä odota suuria etenemisen mahdollisuuksia ennen kuin oikeutesi tilapäiseen sairaan lapsen hoitoon päättyy. Eihän sinusta ole täysipainokseksi työntekijäksi kun joudut mahdollisesti olemaan toisinaan pois töistä kun lapsesi sairastaa."- Työnantaja Hki
Ei kukaan vastuullinen työnantaja välitä pienistä lapsista kotona. Toki eri asia jotkin tietyt työt, jossa esim. joutuu paljon matkustamaan. Tottakai pienet lapset kotona saattavat aiheuttaa tilapäisiä poissaolola ja mahdottomuuden jäädä ylitöihin, mutta ei työmaailma ihan noin julma silti ole. Kyllä se kannattaa katsoa mihin yritykseen hakee. Pienet perheyritykset voivat karsastaa nuoria äitejä, mutta isommat yhteiskuntavastuulliset tuskin. He päinvastoin saattavat haluta kaltaisiasi, jotta voivat näyttää ulospäinkin miten eettisesti ja oikeudenmukaisesti he toimivat.
Työpaikka ei tärppää usein muutamalla hakemuksella. Niitä pitää lähettää jatkuvasti ja olla aktiivisena. Tämä ei riipu siitä onko lapsia vai ei. Pääasia on ettet masennu, vaan jatkat hakemista. Tuo työllistymisesi este on lähinnä vain omassa mielessäsi. Tsemppiä!! - kahden lapsen äiti
Työnantaja Hki kirjoitti:
Ei kukaan vastuullinen työnantaja välitä pienistä lapsista kotona. Toki eri asia jotkin tietyt työt, jossa esim. joutuu paljon matkustamaan. Tottakai pienet lapset kotona saattavat aiheuttaa tilapäisiä poissaolola ja mahdottomuuden jäädä ylitöihin, mutta ei työmaailma ihan noin julma silti ole. Kyllä se kannattaa katsoa mihin yritykseen hakee. Pienet perheyritykset voivat karsastaa nuoria äitejä, mutta isommat yhteiskuntavastuulliset tuskin. He päinvastoin saattavat haluta kaltaisiasi, jotta voivat näyttää ulospäinkin miten eettisesti ja oikeudenmukaisesti he toimivat.
Työpaikka ei tärppää usein muutamalla hakemuksella. Niitä pitää lähettää jatkuvasti ja olla aktiivisena. Tämä ei riipu siitä onko lapsia vai ei. Pääasia on ettet masennu, vaan jatkat hakemista. Tuo työllistymisesi este on lähinnä vain omassa mielessäsi. Tsemppiä!!Hei työnantaja hesasta
Kaikki mitä kirjoitin on tapahtunut omalle kohdalle viimisen vuoden aikana.
Äitiysloman sijaiseni todella vakinaistettiin työpisteeseeni ja minulle ei juuri löytynyt vastaavaa/yhtä vastuullista työtä. Keskustelin asiasta pomoni kanssa ja pomon kommentti oli "tapelkaa keskenänne töistänne" ja poistui paikalta.
Kun halusin kyseisestä työpaikasta pois hain todella kymmeniä paikkoja puolen vuoden ajan, nippu hakemuskopioita on tallella. Lopulta pääsin haastatteluun jossa kaikki piti jo olla selvää ja haastattelija lupasi ottaa seuraavana päivänä yhteyttä. Mitään ei kuulunut ja kun oti itse yhteyttä (halusinhan työpaikan) minulle sanottiin että katsotaan vielä tuleeko hakemuksia. Mietin hetken tämän puhelun jälkeen ja päätin laittaa sähköpostia ja kertoa että minä en todellakaan voi enää saada enempää lapsia. Tunti tämän viestin jälkeen minulle ilmoitettiin "TERVETULOA TÖIHIN".
Koska ei ollut kyseessä oman alani työ päätin pitää silmät auki ja hakea sopivia työpaikkoja. Pääsin töihin suht pian mutta lupaukset koulutuksesta ja asioiden etenemisestä ovat jääneet jonnekkin. Teen lähinnä yksinkertaista tallennustyötä vaikka muuta työtä olisi ja koulutustakin on.. Keskustelin viimeviikolla asiasta pomoni kanssa ja hän ilmoitti aivan suoraan että koska joudun olemaan toisinaan pois lasteni sairastaessa ei minulle toistaiseksi anneta muita tehtäviä.
Kyseessä ei ole pienet perheyritykset vaan ensimmäinen paikka on iso perheomistuksessa oleva konserni, väliaikainen työni on maalaajuinen tunnettu hotelliketju ja nykyinen työpaikkani on maan suurin alallaan.
TÄMÄ ON VALITETTAVASTI IHAN TOTTA!!!
- MbJ
Oletko kokeillut esim, jotakin henkilöstövälitys firmaa? Heiltä saa ainakin jonkinlaista pätkätyötä erilaisissa tehtävissä, mm, postin lajittelua ja pakkaus työtä. Se voisi olla yksi reitti yritykseen, kun tutuksi tulee. Tai sitten kaupungin sijausuus työt päiväkoteihin.
- hhog
Monesti on niin että pohjalta pitää aloittaa. Itselläni ensimmäinen kesätyö oli siivoojana, ja silloin opiskelin ammattikorkeakoulussa aivan muuta alaa. Sentään pääsin silloin töihin, koska monta kesää yritin aikaisemmin useaan paikkaan, eikä tärpännyt. Anteeksi jos sanon näin, mutta mielestäni monella sinun ikäiselläsi on liian kovat luulot omasta asemasta työmarkkinoilla. Ei se lukiotodistus ole mikään meriitti työmarkkinoilla. Monesti esim. kesätöistä kilpailevat alan opiskelijat. Työnantajat saattavat myös karsastaa kovin nuorta ikää, korkeakouluopiskelijat ovat tässä suhteessa lukiolaista paremmassa asemassa.
- kkkkkkkk
Ruokakaupoissa on useasti lukiolaisia töissä ja nyt on paras rekrytointi aika. Kannattaa myös pyytää rekrytointifirmoista niitä löytyy pilvinpimein ja varmasti saa heidän kautta töitä esim. temp-team.
Muista hymyillä, katsoa silmiin ja olla reipas kun olet työhaastattelussa. - 19-vuotias ja jo 10 eri työ...
Heippa!
Tässäpä muutamia hyviä vinkkejä työnhakuun:
1) älä ole nirso. Ota mikä vain siivous/puhelinmyyntityö minkä saat, sillä niihin usein palkataan ihmisiä ilman että odotetaan työntekijöiden olevan firmassa kovin pitkään. Voit irtisanoutua vaikka parin viikon tai kuukauden päästä, kunhan saat työtodistuksen ja työkokemusta.
2) suorita hygieniapassi ja/tai alkoholipassi. Maksaa aika vähän ja on helppo suorittaa esimerkiksi kotikaupunkisi ravintola-alan koulussa. Hygieniapassin avulla pääsee jo aika pitkälle, mutta jos suorittaa molemmat voi jo päästä vaikkapa kahviloihin töihin. Lisäksi vuokrafirmat jotka välittävä myyjän tai kassahenkilön töihin arvostavat näitä suorituksia vaikka ei olisikaan varsinaista tarjoilijan koulutusta.
3) Liitä työhakemuksiin mukaan iloinen kuva itsestäsi. Vaikka pärstäkertoimella ei olekaan väliä (siis kauneudella), monet firmat voivat kuitenkin kutsua haastatteluihin henkilöitä, jotka näyttävät siisteiltä, eli yleensä tämä tarkoittaa sitä ettei ole tatuointeja ja lävistyksiä näkyvillä paikoilla ja näyttää muutenkin kiltiltä ja aktiiviselta "myyntinukelta". Olen itse ottanut itestäni useita kuvia juuri työhakemuksia varten, vähän erityyppisiä riippuen siitä mitä työtä hakee. Esimerkiksi jos hakee tarjoilijan työtä niin voi olla hyvä idea pistää hiukset ponnarille ja valkoinen kauluspaita päälle, jolloin työnantajalle muodostuu heti käsitys, miltä mahdollinen työntekijä näyttäisi työroolissaan. Ja hymyileminen kuvassa on tärkeää, etenkin jos haet asiakaspalvelutyötä.
4)Voit käyttää sitä, että et ole käynyt töissä aiemmin myös valttina: kirjoitat työhakemukseen että olet panostanut opiskeluusi ja nyt kun lukio lähestyy loppua haluat esimakua työelämästä, ja että olet tosi innoissasi mahdollisuudesta työskennellä juuri siinä ja siinä firmassa, koska etsit luotettavaa ja hyvämaineista firmaa ensityöpaikaksesi, ja se firma on juuri sitä mitä olet etsinyt.
5) jos mitään työpaikkaa ei löydy niin mene vaikka kuukaudeksi KELA:n maksamaan työharjotteluun. Kaupat ja firmat yleensä ottavat riemusta kiljuen ilmaista työvoimaa vastaan (etenkin nyt joulun tienoilla!), jolloin saat merkittyä CV:seesi taas yhden uuden työpaikan. Tosin KELA:n paperihommat ovat tosi helvetillisiä ja "palkka" tosi huono, joten en suosittele tätä pitkäaikaiseksi kokeiluksi.
6)jos haluat myyntikokemusta niin hae a)torimyyjäksi tai b)johonkin myyntiständille, sillä näihin ei yleensä ihmiset hae juurikaan, ja niihin otetaan nuoriakin, koska kassatyöskentely ei ole monimutkaista, mutta ainakin saat uuden työpaikan merkittyä CV:seen.
7) jos pääset työhaastatteluun niin valmistaudu kunnolla: ota vaikka koulutodistuksia mukaan jos ei muita todistuksia ole näytettävänä. Jos harrastat jotain niin pyydä vaikka ryhmänohjaajalta jokin positiivinen lausunto, samoin jos olet osallistunut johonkin ohjaavaan toimintaan (esimerkiksi isosena, tukioppilaana jne) niin tuo niistä todistus. Hanki varmuuden vuoksi myös verokortti mukaan jo työhaastatteluun.
Toivottavasti näistä on jotain apua työn etsimiseen. Itse olen joutunut monta kertaa nielemään ylpeyteni ja ottamaan vastaan tosi inhottavia duuneja alkaen tehtaan linjatyöntekijästä ja päättyen apuopettajan työharjoitteluun. Näin nuorille yleensä annetaankin aika kurjia hommia, koska työnantajat ajattelevat että nuoret eivät ole niin sanottua "oikeaa" työvoimaa. Jos kuitenkin hoitaa työnsä kunnolla niin voi pyytää entistä työnantajaa suosittelijaksi ja saada positiivisen työtodistuksen, mikä edesauttaa seuraavan työn saamista. Siksi haasteellisiakaan töitä ei pitäisi vieroksua - haasteellisella tarkoitan siis esimerkiksi jotain siivoojan hommaa, jota ei kyllä kaikkien pomojen alaisuudessa voi tehdä kovin kauaa tulematta hulluksi.- ...
siis niin...itse ainakin pääsin silloin aikoinaan harjoittelijaksi anttilaan. soitin puh. luettelosta kaikkiin mahdollisiin kauppoihin ja anttilasta sit sanottiin, et pääsee harjoittelijan palkalla. 4 kk tein sitä opiskelun ohessa ja sit sopimustani jatkettiin ihan normi osa-aikaisena :) eli minun neuvoni on, et aloita pohjalta niin pääset huipulle! tämän jälkeen kun oli työkokemusta kaupan töistä, niin sain parempia töitä/paremmasta kaupasta/paremmalla palkalla :D älä oo nirso, niin onnistuu...onneks tuo sattu olemaan minun oma ala, niin osaltani pääsin työelämään onnistuneesti :) PALJON ONNEA JA JAKSAMISIA TYÖNHAKUUN!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057