Voisko joku luovuttaa verta?

Rosmarinus

A ja A- verityypit ovat vähissä. Ennen kaikkea nyt pitäisi pikaisesti löytää O RhD negatiivista (O-) verta. Sairaaloissa on siitä huutava pula. Voi kiltit, rakkaat, jotka tuon kallisarvoisen veriryhmän omistatte: luovuttakaa sitä tarvitseville! Luovuttajia on nyt aivan liian vähän ja hekin luovuttavat minkä kerkiävät ja voivat. Liittykää joukkoon, jos vain suinkin terveydentilanne sen sallii!
Alla olevassa osoitteessa näkyy mielenkiintoinen ja ajantasainen taulukko eri veriryhmien tilanteesta.

http:www.veripalvelu.fi

24

2856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmm

Mulla on hemoglobiini täällä hetkellä niin alhainen etten pääse luovuttamaan.
      Kiitän ja kumarran kaikkille jotka tekevät suuren palveluksen ja käyvät luovuttamassa verta.

Nimimerkki viime viikolla kolme pussia verta saanut

• TakkuTakiainen

Ihmisellä on tod näk aika kauhean huono itsetunto ja kamala huonouden tunne, jos pitää omaa vertaan vuodataa TUNTEMATTOMILLE IHMISILLE kokeaxeen itsensä tarvituxi... ja nämä verenluovutus-vampyyrivalkotakit käyttävät näitä ongelmia hyväkseen saadakseen himoitsemaansa elämän ainetta.

• Häh?

Saaatathan tuota itsekin joutua johonkin onnettomuuteen, jossa tarvitset luovutettua verta. Luovuta edes sen verran, mitä arvelisit itse tarvitsevasi vaikka jossain leikkauksessa.

Ei ihmisellä tarvitse huonoudentunnetta olla, että verta luovuttaa! Mutta empatiaa kylläkin...

Kaikkien mielenterveyspotilaiden verihän ei edes kelpaa lääkityksen takia.

Katsoin Galleriasivuasi. Voi tietysti olla, että kirjoitat typeryyksiä, koska sinunkaan veresi ei kelpaa luovutukseen :)

• TakkuTakiainen
        Häh? kirjoitti:

Saaatathan tuota itsekin joutua johonkin onnettomuuteen, jossa tarvitset luovutettua verta. Luovuta edes sen verran, mitä arvelisit itse tarvitsevasi vaikka jossain leikkauksessa.

Ei ihmisellä tarvitse huonoudentunnetta olla, että verta luovuttaa! Mutta empatiaa kylläkin...

Kaikkien mielenterveyspotilaiden verihän ei edes kelpaa lääkityksen takia.

Katsoin Galleriasivuasi. Voi tietysti olla, että kirjoitat typeryyksiä, koska sinunkaan veresi ei kelpaa luovutukseen :)

Tarkoituxeni oli tavalliseen intellektuelliin tapaani tuoda esiin näkökantoja joita kukaan ei tule ajatelleexi sovinnaisesta, puolestasi VALMIIXI AJATELLUSTA asiasta.

Jälleen kerran toimintani oli hyvin HeTeLmäLListä, ja jo kättelyssä tuli jossain määrin hupaisa giveaway.
        "Katsoin Galleriasivuasi. Voi tietysti olla, että kirjoitat typeryyksiä, koska sinunkaan veresi ei kelpaa luovutukseen :)"

Olen edelleen sitä mieltä, että vaikka verenluovutus sinällään on tietenkin hyvä asia ja hyvää vapaaehtoistoimintaa, etenkin kun se ärsyttää Jehovia, on myös kyseenalaistettava luovuttajien motiivit ja mielentila sillä kyseessä saattaa olla joukko jossa menee paljon apua tarvitsevia ohi havainnon.

Miltä tuntuu verenluovuttajasta kun hän palaa kotiin ja on taas yksin, kuiviin imettynä? Käytettynä.

• Nainen 27
        TakkuTakiainen kirjoitti:

Tarkoituxeni oli tavalliseen intellektuelliin tapaani tuoda esiin näkökantoja joita kukaan ei tule ajatelleexi sovinnaisesta, puolestasi VALMIIXI AJATELLUSTA asiasta.

Jälleen kerran toimintani oli hyvin HeTeLmäLListä, ja jo kättelyssä tuli jossain määrin hupaisa giveaway.
        "Katsoin Galleriasivuasi. Voi tietysti olla, että kirjoitat typeryyksiä, koska sinunkaan veresi ei kelpaa luovutukseen :)"

Olen edelleen sitä mieltä, että vaikka verenluovutus sinällään on tietenkin hyvä asia ja hyvää vapaaehtoistoimintaa, etenkin kun se ärsyttää Jehovia, on myös kyseenalaistettava luovuttajien motiivit ja mielentila sillä kyseessä saattaa olla joukko jossa menee paljon apua tarvitsevia ohi havainnon.

Miltä tuntuu verenluovuttajasta kun hän palaa kotiin ja on taas yksin, kuiviin imettynä? Käytettynä.

Olen luovuttanut verta useita kertoja, ja joka kerran jälkeen on ollut hyvä olo. Tieto siitä, että minä, terveenä ihmisenä, voin auttaa tarvitsevia on tarpeeksi. Ei minulla ole käytetty tunne, ei lainkaan. Miksi olisi? Eihän veren luovuttaminen ole minulta pois? Elimistöni pystyy kyllä uusiutumaan ja korvaamaan luovutetun veren. Ja saatanhan minä koska tahansa joutua onnettomuuteen tai leikkaukseen, jossa olen riippuvainen muiden luovutetusta verestä.

Minulla on myös omat, itsekkäät syyt veren luovuttamiseen, ja siihen, miksi olen liittynyt luuydinluovuttajarekisteriin. Minun läheisen ihmisen henki on aikoinaan pelastettu luovutuksen avulla, joten miksi minä en soisi samaa jollekin toiselle? Minä voin ehkä pelastaa jonku pikkutytön isän, äidin tai tytön itse, joten miksi en tekisi sitä?

• ...

Hei!

Luovuttaisin verta jos sitä huolittaisi. Mutta lomaakkessa kysytään onko kupattu tai annettu acu-punktiohoitoa, niin ei kelpaa veri sen vuoksi. Eli vaihtoehtoista hoitoa saava tai harjoittava henkilö ei kelpaa luovutukseen. acu-punktio olisi hyväksytty jos sen olis tehnyt lääkäri ja hammaslääkärikin olisi kelvannut, mutta lääkäri pitäisi olla. Eli näillä normeilla vereni ei tule kelpaamaan, koska aijon jatkossakin näitä hoitoja ottaa. Elikä luovuttajista suljetaan luultavasti kaikkein terveimmät henkilöt pois, koska vaihtoehtoisen hoitojen käyttäjillä on vähän tai ei ollenkaan lääkkeitä. Minulla on niitä 0:lla nim. B

• ei onnistu

Ensimmäistä kertaa menin verta luovuttaan ja kummastakaan kädestä ei onnistunu. Haluisin tietää veriryhmäni mutta en jaksa käydä kahta kertaa luovuttaan verta, jos pitää ennensitä yrittää kuus kertaa. Äidilläni ja äitini äidillä on myös pakenevat suonet joita ei ihan jokainen onnistu pistämään. En jaksa käydä pistettävänä kun ne ei kuitenkaan onnistu ottaan verta ja sitte menee pistettäväks ihan turhaan.

• on O

mutta pidän sen itselläni, sillä en halua millään toimilla lisätä ihmismäärää tällä pallolla. Mieluummin näkisin kuinka se saataisiin laskuun.

• etkä jaksa

Ehkäpä pitäisi selvittää syy jaksamattomuuteesi. Saatko tarpeeksi ravintoa? Onko lihaskuntosi heikko? Entä veriarvot? ;)

• voisin luovuttaa

Luovuttaa mutta en saa, koska sairastan sokeritautia ja en tiiä mun veriryhmääkään.

• jos voisin....

Ihan ärvyttää, että en voi luovuttaa. Mulla on O RH- verta ja hemoglobiini korkealla, mutta ei onnistu. Käyn pari kertaa vuodessa Intiassa, ja aina pitää odottaa kuusi kuukautta ennen kuin voi luovuttaa verta, koska Intia on malaria-aluetta. Mitää malariaa tai siihen viittaavaakaan ei ole ikinä ollut, mutta silti ei onnistu. Ärsyttää.

• O- veri

Kyllä luovutan niin usein kuin saan. Tämä on minun tapani auttaa muita ihmisiä. Helppo ja nopea, eikä maksa mitään!!

• nainen 24w

Olen käynyt luovuttamassa ehkä n. 3-5krt. verta.
        Aluksi en itsekään tiennyt, mikä veriryhmä mulla oli, mutta siellä se paikan päällä selviää.
        Pari ensimmäistä luovutuskertaa meni ihan ok, mutta sitten muistaakseni 3:lla kerralla, niin mulla ei tullut kuukautisia ollenkaan. En tiedä mistä johtui, ehkä siitä, että kävin turhan tiuhaan tahtiin pari krt luovuttamassa. Ja sitten 4:llä kerralla muistaakseni mulle tuli niin huono olo koko tapahtumasta, että siksi en ole nyt käynyt. Enkä muutenkaan pääsisi nyt luovuttamaan, koska mulla oli veritulppa jalassa ja jouduin syömään sitä verenohennuslääkettä. Ehkä mä sitten joskus taas menen. Mutta, hieno asia tuo luovutus, eikä todellakaan itselle tullut hyväksikäytettyä tms. oloa.

• Buliimikko

En voi monestakaan syystä. Mulla on liian matala hemoglobiini ja kalium sekä painan alle 50kg. Olen buliimikko, mulla on verenvuototaipumus, vähän aikaa sitten oli myös yhden illan juttu, sitten mulla on alkava vilustuminen ja kaiken lisäksi olen pyörtynyt jo yhden verikokeen ottamaisen takia!! Joten en oikein oliis ihanne luovuttaja. En varmana koskaan voi luovuttaa, eikä se tee minusta syyllistä.

Veriryhmäni on A tai -

• vaan

kaikki ihmiset eivät voi / halua koskaan luovuttaa, eikä siitä tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa.
        Mutta tosi asia on , että meitä luovuttajia tarvitaan koko ajan lisää. Eli jos veri on sopivaa luovutukseen niin tässä helppo tapa auttaa muita oikeasti apua tarvitsevia!!!

• en uskalla

Pelkään neuloja yli kaiken. Viimeksi kun minulta otettiin jo pelkkä veri-koe itkin hulluna. Tärisin ja vaikka mitä, ja se sattui :(
      Olenpa itsekäs tai en, en uskalla mennä verenluovutukseen saati sitten verikokeisiin, mutta verikokeisiin tarvittaessa onkin pakko mennä. :/ Eikä ajatus, että toinen ihminen kuolisi sen takia veren hukkaan vaikuta, sillä se kuulostaa niin mahdottomalta. Onhan noita luovuttajia nyt sentään sen verran tarpeex.

• Rosmarinus

kannata sinne vääntäytyä! Kun pelottaa niin sitten pelottaa. Ei todellakaan ole mikään pakko. Itselläni on niin korkea hemo että on välillä pakkokin käydä. Ainakin oma fyysinen olo helpottuu hetkeksi.
        Joku väitti että sitten se hemo vasta korkealle nouseekin kun käy luovuttamassa. Ei minulle ainakaan ole niin käynyt.

• luovuttajaksi!

Nyt tällä hetkellä. Keisarinleikkauksesta tuli yllättävän pitkä karenssi.

• edelliseen!

Niin ja kiitos luovuttajille, nyt tarvitsin itse ensimäisen kerran luovutettua verta, kun sektiolla sain pojan. Kaksi pussia tuli niin että ropisi.

Hemoglobinini käväisi 75 alhaisimmillaan.

Niin että KIITOSTA VAAN!

• asiaa!!!!

Itse olen jo sairaalasta kotiutunut (onneksi). Olin liikenneonnettomuudessa, veriryhmäni oli tuo A
      Sitä jouduttiin tippumaan minulle 6pussia ja olisin tarvinnut enemmän, mutta koska olin niillä rajoilla että ehkä elimistöni korjaa vajeen itsestään niin päättivät olla antamatta, jos joku muu tarvitsee kipeämmin. Itse lähden heti luovuttamaan verta kun tulen terveeksi, koska olen nyt kokenut tämän "veripulan". Onneksi en tarvinnut enempää, koska sitä verta ei oikeasti ollut tarpeeksi jaettavaksi. Kiitos teille, jotka verta käytte luovuttamassa!!

• energia juomaa

joskus keskieuroopassa asuessani sain verenluovutuksen aikana red bullin, koska näytin kuulemma niin kalpealta. Luovutuksen jälkeen tarjottiin soppaa ja makkaraa. Tuo kerta jäi kyllä positiivisena kokemuksena mieleen. Lähdin luovuttamaan verta lounastunnilla ja yllätyksekseni sain ilmaisen lounaan. Suomessa en muista saaneeni lounasta koskaan.

• Kiertävä veripalvelu käy paikkakunnalla yhden tai kaksi kertaa vuodessa. On ihan tuurinkauppaa sattuuko kyseinen aika sopimaan luovuttajille.
      Läheisestä kaupungista lopetettiin kiinteä verenluovutuspiste. Siellä oli helppo käydä tasaisin väliajoin.
      Olen itsekin ollut saamassa verta (mystisen anemian kourissa) ja olen siitä verestä ikuisesti kiitollinen inhimillisille ihmisille.
      Jos kerran verta tarvitaan kipeästi, pitäisi luovutusmahdollisuuttakin parantaa.
      Olen A luovuttaja aina kun mahdollista.

• pjojala

VarmastiPalaaKaikki
        ellei nuori polvi opi luovuttamaan säännöllisesti, vanhojen joutuessa luovutuskieltoon 65v yläiän takia:

http://www.helsinki.fi/~pjojala/veripalvelu.htm

Vaikkei ikäpyramidi olisikaan kääntymässä ja eläkepommi käsissä, niin esimerkiksi trombosyyteillä kyetään nykyään pelastamaan ihmishenkiä syöpäpotilaiden kliinisissä hoidoissa. Eli lisää verenluovuttajia tarvittaisiin joka tapauksessa, koska veren fraktioista saadaan ihan uusia tehoja irti uusissa syöpähoidoissa, kalliiden ja spesifisten syöpälääkkeiden aiheuttaessa pettymyksiä kautta linjan. Syövät näyttävät olevan hyvin yksilöllisiä. Melkein jokainen syöpä on erilainen.

• jolta ei

verta saada. Olen 2 käynyt verenluovutuksessa, molemmat kädet mustelmilla. Niin olemattomat suonet et se neula menee vaan läpi

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3748
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      28
      3048
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      277
      2847
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1955
    5. 226
      1544
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1271
    7. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      4
      1181
    8. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      1163
    9. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      4
      1061
    10. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      32
      1035
    Aihe