Voisko joku selostaa 2T-moottorin pakoaukon säätimen toiminnan. Siis lähinnä moottorin kierrosten mukaan. Mistä se ohjaus sille servomoottorille tulee?
Oma nuppi lyö tyhjää.
terv, Honda NSR 125
pakoaukon säädin
26
17869
Vastaukset
- säätimen merkityksestä
säätimen merkitys on: tyyppikatsastuksessa rajoittaa testattavalla kierrosalueella päästöjä/desibelejä?
Sen jälkeen mennään ihan uusiin "sfääreihin" ja tehdään säädöt "paikallisen maasepän" ohjeilla. - mie vuan
säätimestä ei ole juurikaan tietoa, mutta on monenlaisia tyyppejä:
Suzuki RM, säätö kierrosluvun mukaan kampiakselin päässä olevan kitkasysteemin mukaan.
Suzuki rgv 250 boxi ohjaa moottoria, joka säätää säädintä.¨
Rotax 125 karting moottori, jossa pakopaine ohjaa säädintä.
Perusperiaate on että pakoaukon korkeutta säädetään kieroosluvun suhteen. Koska 2t koneessa halutaan vääntöä (tietty tavoite on muissakin sama) alas, niin aukon reunan tulee olla alhaalla.
Kovemmilla kierroksilla aukon reunaa nostetaan ja se lisää tehoa yläkierroksilla. - honohono
pakoaukonsäädiin säätää pakoukon suuruutta joka taas vaikuttaa vääntöön ja huipputehoon. eli se säätää kierrosten mukaan pakoaukon suuruutta. alakierroksilla se on pienimmillään jolloinka saadaan vääntöä alakierroksille. kierrosten noustessa pakoaukko suurenee jolloin saadaan huipputeho yläkierroksille.
- baotian :)
täyttä paskaa kaikki!!!
- baotiani2
jeB, niin on :)
- baotian3
baotiani2 kirjoitti:
jeB, niin on :)
pakoaukonsäädiin säätää pakoukon suuruutta joka taas vaikuttaa vääntöön ja huipputehoon. eli se säätää kierrosten mukaan pakoaukon suuruutta. alakierroksilla se on pienimmillään jolloinka saadaan vääntöä alakierroksille. kierrosten noustessa pakoaukko suurenee jolloin saadaan huipputeho yläkierroksille. :D
- baotian4
baotian3 kirjoitti:
pakoaukonsäädiin säätää pakoukon suuruutta joka taas vaikuttaa vääntöön ja huipputehoon. eli se säätää kierrosten mukaan pakoaukon suuruutta. alakierroksilla se on pienimmillään jolloinka saadaan vääntöä alakierroksille. kierrosten noustessa pakoaukko suurenee jolloin saadaan huipputeho yläkierroksille. :D
pakoaukonsäädiin säätää pakoukon suuruutta joka taas vaikuttaa vääntöön ja huipputehoon. eli se säätää kierrosten mukaan pakoaukon suuruutta. alakierroksilla se on pienimmillään jolloinka saadaan vääntöä alakierroksille. kierrosten noustessa pakoaukko suurenee jolloin saadaan huipputeho yläkierroksille. :D
MITÄ PASKAA SÄ SELITÄT baotian3 - Anonyymi
Eläpäs nyt vaikuttaa myös putken toimintaan
- konepyörä
Pakoaukon säädin voi toimia ilman servoakin, esim. kelkoissa Rotaxin R.A.V.E toimii pakokaasujen paineella, hieman samaan tapaan myös Pollessa. Idea on muunnella pakoaukon yläosan korkeutta, alakierroksilla pakoaukon säädin on alimmillaan, palokaasut painavat mäntää pitempään. Korkeilla kierroksilla ei väännöllä ole merkitystä niin paljon, vaan teholla = pyörimisnopeudella, silloin räppänät on auki ja kaasujen on vaihduttava kiivaammin - siinäkin tulee lopulta raja vastaan, eli teho alkaa laskemaan, vaikka kierrokset vielä nousisivatkin - peli "hengästyy" - toisin sanoen kaasut eivät ehdi vaihtua riittävän nopeasti ja myös lisääntynyt kitka syö hyötysuhdetta.
Googlatkaapa poijaat sellainen nimi kuin Walter Kaaden. Tämä 1996 kuollut rakettimies on vaikuttanut kaksitahtimoottorien kehitykseen enemmän kuin kukaan muu. - on niitä
Nämä pakokaasun servosäätimet ovat nykyään 4-t koneissakin. Käyttötarkoitus jää ilmeisesti meluntorjuntaan ?
- konepyörä
Voi sillä sekin merkitys olla, mutta alakierrosten väännön lisääjänä sitä ainakin käytetään. Yamaha taisi olla ensimmäisenä, EXUP, Exhaust Ultimate Power Valve
- kukkelikuu
eikös yamahalla oo yvps
- joopa joo
se on ypvs. Ollut aikoinaan 2-t kevareissa. Oikealta nimeltä ylipaskavetosysteemi
- rghhe
joopa joo kirjoitti:
se on ypvs. Ollut aikoinaan 2-t kevareissa. Oikealta nimeltä ylipaskavetosysteemi
JA KYLLÄ SE ON 4-TAHDEISSA YAMAHALLA EXUP
- jonix007
Mulla on Honda CR125 1989 kunnostin ajoon vimosenpäälle. Hondassa on pakoaukon säätimenä sellaset kaksi liuskaa ikäänkuin karhun kynnet kummaltakin puolella pakoaukkoa. Kavasaki on yksinkertaisempi honda on kaksinkertainen ja kestävämpi no joo :). Se miten olemattomat liuskat jotka supistaa olemattoman vähän pakoaukkoa, on kuitenkin merkittävä vaikutus, jopa niinkin merkittävä että jos toinen liuskoista ei aukea yhtäaikaa, eli ovat karanneet säädöistään, niin ei ota piikkiä röplöttää vain. Tyhjäkäynti on hyvä mutta yläkierroksilla röplöttää. Tämä johtuu siittä, että toinen pakoaukon liuskoista jää jälkeen noin 5mm ja toinen aukeaa kunnolla voi toki syitä olla muitakin mutta katsoisin ensi ne kokemuksesta puhun. Helppo säätää ja taas viedään kuin hullua hiuksista.:) Jos jollakin on samoja oireita katsokaa pakoaukon säädin, irroittakaa säädönajaksi työntötanko joka on sokalla kii. Siksi tanko irti jotta pystyy käsin liikuttamaan akselista ja näkee helpommin jos liuskat ei aukeakkaan kunnolla.
- ERHRHG
Two-stroke power valve system
https://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_power_valve_system
YPVS
https://www.youtube.com/watch?v=N-Vc60nQF1A
R.A.V.E
https://www.youtube.com/watch?v=e_WQW1yoSkU - Jakepalomies
Jonix: mulla on 2002 KTM 250 sx ja juuri säätämässä kohdalleen ns karhun kynsiä. Pitää silmän perusteella asentaa paikalleen. Vanhat ajoitusmerkit ei täsmää lainkaan. Tehtaan räjäytyskuvissa on sitäpaitsi eri merkit kuin käytännössä mun pakoaukon säätäjässä. Kiva, kun löyty täältä ihan sama aihe :)
- PyllylleLäps
Säätimet, kaikki eri versiot, on vihreiden jo -80 luvulla edellyttämä pakokaasunpuhdistusjärjestelmä. Suomalaiset vihreät uhkasivat Japanin moottoripyöräteollisuutta sillä, että eivät rupea hallituspuolueeksi ilman esim. Yamahan YPVS-säädintä. Tämä äärimmäinen uhkaus sai suuret valmistajat polvilleen ja niin tulivat säätimet lähes kaikkiin pyöriin.
Nyt sama ilmiö on havaittavissa, mutta vielä suurempana. Suomen vihreät ovat globaalilla asialla ennen vaaleja. Pohjois-Karjalan työttömän korpiasukkaan on ostettava täyssähköauto vihreiden vaatimuksesta. Samalla töllin nurkalle on vedettävä uusi ranteenvahvuinen kuparimaakaapeli, josta saa tuulisähköä töpseliin auton lataamiseen.
Vihreät ovat luvanneet lisäksi laittaa Saksan, Puolan, Venäjän, Intian, Usan ja Kiinan pudottamaan hiilipäästöjään 99,99% vuoteen 2020 loppuun mennessä. Kokous, jossa linjaukset tehtiin oli pidetty Ruotsissa vihreiden klubi-illassa.- Jutustelija1
Joo tuo on hurjaa touhua mihin kaikkeen suomen vihreät ovat vaikuttaneet aikaa myöten, asiasta voisikin tehdä YLE Areenaan jonkun mehukkaan dokumentin.
- asdasfa
Pa-säädin ei ole kyllä mikään pelkkä päästöjenpuhdistusjärjestelmä...
- Jutustelija1
asdasfa kirjoitti:
Pa-säädin ei ole kyllä mikään pelkkä päästöjenpuhdistusjärjestelmä...
Se säätää pakoaukon kokoa lisäten voimaa ala ja keski rekisteriin, loistava keksintö.
- Poropeukalo
Onkos tää se tsydeemi, joka poistetaan kun vaihdetaan vakioputket joksikin muuksi ja penkissä säädetään kone uusiksi?
- Jutustelija1
Poropeukalo kirjoitti:
Onkos tää se tsydeemi, joka poistetaan kun vaihdetaan vakioputket joksikin muuksi ja penkissä säädetään kone uusiksi?
Näin se usein menee.
- Anonyymi
Vähän sama toimintaperiaate kuin peräaukon sulkijalihaksella.
- Anonyymi
Niin ryppyreikä pitää paineet sisällä että elimistö toimii, samoin myös mopedissa😂🤣😃😄😆😅😀😁
- Anonyymi
Vastauksena aloittajan kysymykseen. Servollisissa kuten esim. TM 125 En, sitä ohjaa moottorin ohjaus boxi, kierrosluvun mukaan kuitenkin ilman kaasuasento tietoa kuten jossain japanialaisessa. Tätä kysyttiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225111
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r24563- 1021324
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361320Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17933viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61803- 37779