pyöräilykypärä

äiskä

Onko teillä ollut ongelmaa pyöräilykypärän käytön kanssa? Meillä ei 11v. tyttö suostuisi millään käyttämään kypärää kun kaveritkaan ei käytä. Olen ajatellut näyttää tyttärelleni kuvia pyöräilyonnettumuuksista missä kypärää ei ole käytetty, en vain ole sellaisia kuvia mistään löytänyt, vai olisiko jollakin parempaa ideaa??

15

1328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JOs

kysymys.

Minkä ikäisenä hän on laittanut kypärän ensi kerran päähänsä?

Käytätkö itse tai käyttääkö miehesi _aina_ kypärää?

Meillä on kolme lasta. Kaikille on ostettu kypärä, ennen kuin heidät on laitettu pyörän kyytiin. Ehkä siksikö 12-vuotiaamme laittaa aina kypärän, vaikka kaverinsa eivät. Lapsestakin tuo on kiinni, ehkä tyttäresi jostain syystä kaipaa kavereidensa hyväksyntää enemmän kuin joku toinen.

Autossamme vyöt laitetaan kiinni ennen moottorin käynnistämistä. Joo, on vyöleikkuri käden ulottuvilla, varmuuden vuoksi, ja kaksikiloinen jauhesammutin sekä EA-laukku kontissa. Kodin eteisessä on sammutin ja sammutuspeitto. Käyttöäkin on opastettu.

Nuo asiat opitaan pienenä tai sitten vasta vanhempana. Minä opin pyöräilykypärän käytön nuorena aikuisena yhdellä iskulla. Iskin nimittäin pääni vasemmalta, kolmion takaa, tulevan auton tuulilasiin. Se vasta sattui - kypäriä ei siihen aikaan ollut kuin palomiehillä, raksajätkillä ja sotilailla, no, ehkä mellakkapoliiseillakin....kun pyöräilymallisia tuli myyntiin, menin oitis ostamaan.

Tuohon ideakysymykseesi en näköjään näytä keksivän mitään, olen työpaikalla, aivot narikassa. :-)

• äiskä

Kyllä on meilläkin kypärät laitettu päähän heti kun on pienenä pyöräilyura aloitettu. Itse en käytä kypärää, mutta en tosin aja pyörälläkään. Voihan se olla että hän kaipaa sitä kavereiden hyväksyntää, väärä tapa tosin, enkä oikein usko että kyse siitä olisi. Kyseessä on siis kaksoset toinen tyttö laittaa kypärän päähänsä automaattisesti aina kun pyörällä jonnekkin lähtee ja tämä toinen ei kypärää suostu päähänsä laittamaan. Turvavyöt menee kyllä kiinni molemmilta ja minultakin automaattisesti.

• syys
        äiskä kirjoitti:

Kyllä on meilläkin kypärät laitettu päähän heti kun on pienenä pyöräilyura aloitettu. Itse en käytä kypärää, mutta en tosin aja pyörälläkään. Voihan se olla että hän kaipaa sitä kavereiden hyväksyntää, väärä tapa tosin, enkä oikein usko että kyse siitä olisi. Kyseessä on siis kaksoset toinen tyttö laittaa kypärän päähänsä automaattisesti aina kun pyörällä jonnekkin lähtee ja tämä toinen ei kypärää suostu päähänsä laittamaan. Turvavyöt menee kyllä kiinni molemmilta ja minultakin automaattisesti.

Olen työssäni nähnyt seuraukset mihin käyttämättömyys johtaa,eräs poika törmäsi autoon paiskautui katuun löi päänsä.Tullessamme paikalle oli pojan pään ympärillä lammikko verta ja aivonestettä kallo oli murskana kuoli heti.Toisessa tapauksessa oli 11 vuotias tyttö törmännyt autoon koulumatkalla hän oli lentänyt 10 metriä kypärä oli halki mutta ei todettu päävammoja.Puhumalla todellisista onnettomuuksista meillä saatiin nuoriso käyttämään kypärää ja turvavyötä.

• kysyvä

Kertoisitko vähän lisää vyöleikkurista ja sen käytöstä?

Ilmeisesti onnettomuustilanteessa saa lapsen irti 3-piste vöistä?

• JOs
        kysyvä kirjoitti:

Kertoisitko vähän lisää vyöleikkurista ja sen käytöstä?

Ilmeisesti onnettomuustilanteessa saa lapsen irti 3-piste vöistä?

on sellainen muovinpala, johon on kiinnitetty terä. Vähän kuin jotkin kirjekuorenavaajat, vaikea kuvata muotoa tässä. Se tuli mm. SPR:n ensiapulaukun mukana joskus 90-luvulla. Biltemastakin saanee, siinä taitaa olla ikkunansärkemisvasarakin.

Länttäsin tarranauhan leikkuriin ja nauhan vastakappaleen keskikonsoliin, siten etteivät lapset ylety siihen aivan helposti, mutta aikuiset kyllä (teoriassa). Onneksi ei ole tarvittu.

Tuolla leikataan vyöt poikki, jos vaikka auto on katollaan ja matkustajan paino estää vyön lukon normaalin avaamisen.

Ikkunavasara voisi olla hyvä, jos kaikki ikkunat aukeavat sähköllä, mutta sähköä ei ole ja ulos pitää päästä _nopeasti_.

Joo, oon ollu vakuutusyhtiössä töissä....

:-)

• pete
        JOs kirjoitti:

on sellainen muovinpala, johon on kiinnitetty terä. Vähän kuin jotkin kirjekuorenavaajat, vaikea kuvata muotoa tässä. Se tuli mm. SPR:n ensiapulaukun mukana joskus 90-luvulla. Biltemastakin saanee, siinä taitaa olla ikkunansärkemisvasarakin.

Länttäsin tarranauhan leikkuriin ja nauhan vastakappaleen keskikonsoliin, siten etteivät lapset ylety siihen aivan helposti, mutta aikuiset kyllä (teoriassa). Onneksi ei ole tarvittu.

Tuolla leikataan vyöt poikki, jos vaikka auto on katollaan ja matkustajan paino estää vyön lukon normaalin avaamisen.

Ikkunavasara voisi olla hyvä, jos kaikki ikkunat aukeavat sähköllä, mutta sähköä ei ole ja ulos pitää päästä _nopeasti_.

Joo, oon ollu vakuutusyhtiössä töissä....

:-)

On olemassa vyöleikkureita jotka saa vyöhön kiinni kun tarve tulee vedetään päästä ja vyö leikkaantuu poikki on aina saatavilla.

• pikkusisko
        pete kirjoitti:

On olemassa vyöleikkureita jotka saa vyöhön kiinni kun tarve tulee vedetään päästä ja vyö leikkaantuu poikki on aina saatavilla.

Onnettomuus ei ole aina sen uhrin taidoista johtuva. Voihan joku muu ajaa väärin/niin kovaa, ettei sitä kerkee väistämään tai tekniikka voi pettää (jopa polkupyörässä).

• JOs
        pete kirjoitti:

oonhan mäkin noista kuullut, vaan en enää muistanut. Taitavat ollakin tositilanteessa kätsympiä kuin irtoleikkurit. No, voihan toisaalta tuommoista irrallista helposti "lainata" onnettomuuspaikalla.

Kunpa ei tarttisi koskaan kokeilla noita.

• thesieni

Pyöräilykypärä on turha, ei sitä tarvitse MIHINKÄÄN. Se on epämukava ja ruma, eikä se suojaa kunnon rysäyksessä mitään.

• pikkusisko

Jos se ei ole kunnon tälli, kun mies lentää yli 20 km/h nopeudesta pää edellä katuun, niin mikä sitten? Jos silloin ei ole kypärää, niin henki lähtee takuuvarmasti, mutta kypärän kanssa on mahdollisuudet selvitä pikku tällillä. Minä tunnen henkilön, joka on kyseisenlaisen kolarin ajanut, ja hän osti uuden kypärän ennen kuin lähti seuraavan kerran pyöräilemään.

• toinen pikkusisko
        pikkusisko kirjoitti:

Jos se ei ole kunnon tälli, kun mies lentää yli 20 km/h nopeudesta pää edellä katuun, niin mikä sitten? Jos silloin ei ole kypärää, niin henki lähtee takuuvarmasti, mutta kypärän kanssa on mahdollisuudet selvitä pikku tällillä. Minä tunnen henkilön, joka on kyseisenlaisen kolarin ajanut, ja hän osti uuden kypärän ennen kuin lähti seuraavan kerran pyöräilemään.

Törmäsin autoon ja löin pään tuulilasiin lasi hajosi samoin kypärä mutta minä elän ja olen terve kun oli kypärä.

• thesieni
        toinen pikkusisko kirjoitti:

Törmäsin autoon ja löin pään tuulilasiin lasi hajosi samoin kypärä mutta minä elän ja olen terve kun oli kypärä.

miten sinä onnistuit tuossa???? en ole ikinä edes ollut lähelläkään auton kanssa törmäystä... oletko oikeasti noin "huono" ajaja. jos osaat ajaa hyvin ja seuraat liikennettä sääntöjen mukaan, ei kypärää tarvitse muuhun kuin koristeeksi, vaikka se onkin hemmetin ruma...

kyllä kypärä joskus pelastaa, mutta harvoin se toimii, niinkuin pitäisi.

• Noja
        thesieni kirjoitti:

miten sinä onnistuit tuossa???? en ole ikinä edes ollut lähelläkään auton kanssa törmäystä... oletko oikeasti noin "huono" ajaja. jos osaat ajaa hyvin ja seuraat liikennettä sääntöjen mukaan, ei kypärää tarvitse muuhun kuin koristeeksi, vaikka se onkin hemmetin ruma...

kyllä kypärä joskus pelastaa, mutta harvoin se toimii, niinkuin pitäisi.

hyvä. Jäinpä tuossa takavuosina auton alle. Kaveri tuli kolmion takaa, oli kääntymässä oikealle, mutta katsoi vain vasemmalle. Itse tulin oikealta, näin auton ja koska näin auton, oletin kuskinkin näkevän minut.

Pointti on tää: vaikka olisit kuinka helvetin hyvä kuski, saatat sinäkin tehdä arviointivirheitä. Miksikö? Koska olet ihminen. Vai oletko?

Noiden virhemahdollisuuksien vuoksi on parempi katsoa kuin katua.

• Ei ongelmia

Meillä sovittiin lasten kanssa heti selkeät pelisäännöt pyörien suhteen. Ja selväksi tehtiin myös se, että vaikka joku tai jotkut kavereista eivät kypärää käyttäisi niin meidän sääntöjä se ei muuta.
      Yhden kerran on ollut toisella pojista pyörä viikon pois käytöstä, kun unohtui kypärä yhdeksi reissuksi pois päästä.
      Suoraan sanoen, ei koskaan tapella kypärästä.

• Tiukkapipo

12-vuotias poikani käyttää jatkuvasti pyöräkypärää. Olen tehnyt selväksi säännön pyörä kypärä / ei kypärää - ei pyörää. Mikäli hän jää kiinni kypärättä ajosta, jää pyörä talliin pariksi kuukaudeksi. Poika tietää, ettei tämä ole turha uhkaus. Välillä tulee valstalauseita - mutta mutsi on tässä asiassa tiukkapipo!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17073
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4814
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2728
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      144
      2016
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1597
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1507
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      23
      1348
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1223
    Aihe