Vaihtoehdoistani yksi on hakea syksyn yhteishaussa Turun AMK:n riveihin, jolloin koulutusohjelmaksi valitsisin tuon bioanalyytikon ko:n.
Aiemmilla hakukerroilla valintakokeissa käyneet: mitä valintakoe piti silloin sisällään?
Entäs ko. koululaitos? Minkä tasoista opetusta? Muuta mainitsemisen arvoista?
Itse alasta ei tarvitse sen enempää kertoa, sillä nykyisen työni puolesta tiedän alasta ainakin alan noviiseja enemmän, mutta työharjoittelusta ja paikoista voisitte kertoa, kiitos!
Valmistumisen jälkeiset vaiheet kiinnostaa myös, miten työllistyminen, oletetaan nyt vaikka vähintään keskinkertaisilla arvosanoilla?
Onko alalla työskentelevillä sellainen fiilis, että valitsitte oikean alan? :)
bioanalyytikko (AMK)
3
2004
Vastaukset
- hoitsujen kevät
oikein niinku "bioanalyyytikko"??! Kyllä AMK:ssa saadaan nämä kaikki nimet kuulostamaan hienolta.
Laboratoriohoitaja on se oikea nimitys. Hoitsu mikä hoitsu. Paska palkka, rankka ja epäarvostettu duuni. Piste. Taas näitä riman-alittajia. - taruma
Itse pääsin tulevaksi syksyksi Turkuun suuhygieniaa opiskelemaan, ja valintakokeessa kesäkuussa olivat kanssani shg:ksi hakevat sekä bioanalyytikoiksi pyrkivät. Olimme samassa salissa ja teimme saman valintakokeen.
Ensinnäkin koe kesti tuntikausia... Ja lappua lapun perään lykättiin eteen, ihan uskomaton määrä rastia ruutuun piti piirrellä, mutta kyllä sen yhden päivän kestää :)
Oli luonnetestejä eli kysymyksiä ja tilanteita joissa sitten luonnetta vissiin kartoitettiin.. Kysymykset tyyliin: "Haet tanssilavalla vastakkaisen sukupuolen edustajaa tanssimaan, mutta hän kieltäytyy. Ajatteletko a)Että näytät itse niin huonolta tanssijalta, ettei hän halua tulla kanssasi vai b)hänellä on varmasti huono päivä, eikä halua tanssia kenenkään kanssa?" Tämä oli melko selkeä mutta jotkut kohdat olivat ihan hämäriä ettei voinut kuin arpoa ja mennä fiilispohjalta..
Sitten oli ihan matikkaa ja päättelyä, eli kolmio-neliö-pallorivejä ja mikä tulee seuraavaksi- kysymyksiä. Sitten oli laskuja 223 x=456 x tai niinkuin ton tapaisia :) sekä lukujonoja tms. peruskauraa.
Oli luetunymmärtämistä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Itse olen pärjännyt kaikissa näissä kielissä yläasteella ja lukiossa kiitettävän arvoisesti, mutta silti olivat aika haastavia. Itsellä tosin välivuosi takana että voinut tiedot jo vähän unohtuakin. Luetunymmärrys suomeksi voi kuulostaa helpolta mutta esim tämäntapaista tehtävää oli: "Glykoheema iskostuu syövän edetessä suonien sisäpuolen nukkamaisiin soluihin ja saattaa yhdessä taudinaiheuttajien kanssa nopeuttaa syövän etenemistä. Onko glykoheema siis syövän syy vai seuraus?" Tämä nyt oli ihan päästäni heitetty, keksitty esimerkki mutta tuollaista oudon sanan selvittämistä erittäin hämäävistä yhteyksistä se luetunymmärtäminen oli.
Yksi tehtävä oli että piti keksiä kymmenelle esineelle kullekin kymmenen uutta käyttötarkoitusta ja joukossa olivat ainakin tennismaila, peltipurkki, cd-levy ym. Ja aikaa oli ihan älyttömän vähän, monessakin tehtävässä aika oli tosi tiukilla joka hankaloittaa hommaa entisestään.
Ja lopuksi psykologin haastattelu joka oli ihan vaan perusjuttelua ja miksi haluat tälle alalle tms juttua.
Tsemppiä oikein paljon! :)- Turku -08
Ja stemppiä alkaneeseen lukuvuoteen :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862