SFC alueet

tarcson kontrol

lähetään huomenna reissuun asuntoautolla ja nyt pitäisi tietää muutamia hyviä SFC paikkoja suomesta.

72

18860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suositus nro 1

      ollaan oltu alueella jo ainakin kymmenen kertaa ja alueelle todella kannattaa mennä. bonusta on lyhyt matka ouluun ja kellon mahtavat hiekkarannat. tervemenoa rantasarkaan.

    • piirikunta

      itse olen ollut tasan yhdellä SFC aluella enkä enää mene toiseen vaikka olinkin SFC liiton caravan jäsen. kyseinen alue oli alatalo kuopiossa jossa sain kokea koko SFC elämän ihanuuden. naapuri eli paikallinen SFC caravaanari joka tuli heti minun paikan saannin jälkeen valittamaan siitä että en saisi laittaa telttakatosta auton eteen koska se häiritsee hänen näkyvyyttään ja lisäksi samainen naapuri tuli valittamaan grillauksesta kun grillasin omalla grillillä enkä käyttänyt alueen omaa katosta ja muutenkin tunnelma oli kuin raamatussa eli sisäänlämpeävä sekä sähköinen ja kaikki töllöttivät minua kuin televisiota koska olin heille tuntematon ihminen.

      tämän jälkeen erosin SFC caravan jäsenyydestä ja nyt ne ovat minulle enää vain teidentukkoja.

      http://www.youtube.com/watch?v=tU4lJzN12xU

      karavaanari karavaanari

      • samaa mieltä piirikunnan ka...

        Sisäänpäin lämpee, uteliaita ja paikkaakaan ei itse saa valita, kun "isännät on auttamassa". Harmi, että hienoja alueita jää siksi käymättä.
        Jos porukasta tykkää, niin Kalajärvi Peräseinäjoella on todella hieno alue.


      • Kattivankkuri

        Ei kait yhden paikan perusteella voi mennä arvostelemaan kaikkia SFC-alueita. Tulepa Kattivankkuriin katsomaan, siellä saa paikan valita ihan itse (kesällä), isännät auttaa tarvittaessa ja juttuseuraa saat saunassa (kuuluu hintaan, klo 18-21). Ja rantapaikat, ne vähäiset, on nimenomaan varattu vieraille.
        Niin että tervetuloa!


      • SFC-alueet

        Sitä on kierretty lukuisia eri karavaanialueita ja niihin mahtuu niin sfc kuin yksityisiä alueita. Ikänä en ole isäntien apua tarvinnut peruuttamisessa tahikka missään muussa leiriytymiseen liittyvässä toimenpiteessä. Tästä syystä on alkanut hiljalleen kypsyttämään, tuo iänikuinen huitominen kun menne sfc-alueelle, yksityisellä alueella ei ole vielä kertakaan isäntä tullut hosumaan meidän parkkeerausta. Mitä tulee tuohon kyttäykseen, niin sfc-alueen mummot ja papata varmasti voittaisivat siinä lajissa mm-mestaruuden, jos joku pöljä keksisi järjestää kisan. Ja se uteliaisuus, viimeistään saunaan mentäessä pitää tyydyttää kaikkien uteliaisuus ja selvittää serkun kummin kaimatkin.


      • puhetta
        Kattivankkuri kirjoitti:

        Ei kait yhden paikan perusteella voi mennä arvostelemaan kaikkia SFC-alueita. Tulepa Kattivankkuriin katsomaan, siellä saa paikan valita ihan itse (kesällä), isännät auttaa tarvittaessa ja juttuseuraa saat saunassa (kuuluu hintaan, klo 18-21). Ja rantapaikat, ne vähäiset, on nimenomaan varattu vieraille.
        Niin että tervetuloa!

        eikä tietenkään siellä ketään kyttää verhonvälistä, eikä siellä saunassa kukaan örveltäjä tee tuttavuutta. Ei tietenkään niitä örveltäjiä tule iltamyöhään, koputtelemaan matkailijoiden ovia.


      • 15 vuotta harrastanut karav...

        Hieman ihmetyttää tämä SFC-alueiden saama negatiivisuussävyisyys.

        Itse olen lapsena ollut hyvin aktiivisesti porukoiden kanssa karavaanarina. Varmaan olin sellaiset 15 vuotta ja omien kokemukseni mukaan menen paljon mielummin näille alueille kuin yleisille leirintäalueille.

        Ja nimenomaan yksi syy on tuo ystävällisyys, lämminhenkisyys jne. Jossain viestissä myös valitetaan siitä, että kun tullaan huitomaan heti kun tulet alueelle, mutta tämähän nimenomaan ainakin omissa silmissäni antaa mielikuvan ystävällisestä palvelusta!

        Yksi syy myös siihen miksi SFC-alue ennemmin kuin yleinen leirintäalue on sekin, että SFC-alueet ovat huomattavasti rauhallisempia paikkoja. Ja tuosta "yhtä suurta perhettä" hengestä tykkään kovastikin mikä useammilla SFC-alueilla vallitsee.

        Niin ja jos pitää mainita muutama hyvä SFC-alue niin ensimmäisenä mieleen tulevat Hietaranta Kiihtelysvaarassa (nykyään Joensuussa), Hietasaari Uuraisissa ja Hiilimutka Vieremällä.


      • Vierunen

        On hyvä , että erosit caravaanareista . Me jäsenet olemme auttavaisia ja ystävällisiä . Harrastuksemme on erittäin sosiaalinen . Epäilen syvästi tuota etukatos hommaa en usko , että kukaan tulee tuollein sanomaan sfc alueella . Minulle ainakin alatalossa oltiin erittäin ystävällisiä . Kun olin vähän arka peruuttamaan niskani takia niin porukka tuli ja työnsi vaunun paikalleen . Löysimme heti ystävällisiä ihmisiä , jotka tervehtivät ystävällisesti . Grillikatoksessa lauloimme ja Karaokessa lisää . Saunassa puhuttiin kalajuttuja . Ainoa huono puoli oli , että ei kalamiehet vieläkään kertoneet hyviä kalapaikkoja .
        SFC- alueista Lintulahti on ylivoimainen ja hyvin lähellä ovat Hietajärvi ja Rekiniemi . Kaikki riippuu asenteista ihan omassa päässä . Myötätuulia kaikille caravaanareille


      • Peräseinäjoki
        samaa mieltä piirikunnan ka... kirjoitti:

        Sisäänpäin lämpee, uteliaita ja paikkaakaan ei itse saa valita, kun "isännät on auttamassa". Harmi, että hienoja alueita jää siksi käymättä.
        Jos porukasta tykkää, niin Kalajärvi Peräseinäjoella on todella hieno alue.

        Totta, Kalajärvi on tosi hieno paikka ja henkilökunta mukavaa ja rentoa vaikka iäkkäämpiä ovatkin.


      • näin on
        SFC-alueet kirjoitti:

        Sitä on kierretty lukuisia eri karavaanialueita ja niihin mahtuu niin sfc kuin yksityisiä alueita. Ikänä en ole isäntien apua tarvinnut peruuttamisessa tahikka missään muussa leiriytymiseen liittyvässä toimenpiteessä. Tästä syystä on alkanut hiljalleen kypsyttämään, tuo iänikuinen huitominen kun menne sfc-alueelle, yksityisellä alueella ei ole vielä kertakaan isäntä tullut hosumaan meidän parkkeerausta. Mitä tulee tuohon kyttäykseen, niin sfc-alueen mummot ja papata varmasti voittaisivat siinä lajissa mm-mestaruuden, jos joku pöljä keksisi järjestää kisan. Ja se uteliaisuus, viimeistään saunaan mentäessä pitää tyydyttää kaikkien uteliaisuus ja selvittää serkun kummin kaimatkin.

        Kausipaikkalaiset ne suurin juorulauma on,huvittavinta on kun joku juoru lähtee liikkeelle toisesta päätä aluetta niin tunnin päästä se juoru on muuttunut sanaharkasta tapoksi.


      • XX
        15 vuotta harrastanut karav... kirjoitti:

        Hieman ihmetyttää tämä SFC-alueiden saama negatiivisuussävyisyys.

        Itse olen lapsena ollut hyvin aktiivisesti porukoiden kanssa karavaanarina. Varmaan olin sellaiset 15 vuotta ja omien kokemukseni mukaan menen paljon mielummin näille alueille kuin yleisille leirintäalueille.

        Ja nimenomaan yksi syy on tuo ystävällisyys, lämminhenkisyys jne. Jossain viestissä myös valitetaan siitä, että kun tullaan huitomaan heti kun tulet alueelle, mutta tämähän nimenomaan ainakin omissa silmissäni antaa mielikuvan ystävällisestä palvelusta!

        Yksi syy myös siihen miksi SFC-alue ennemmin kuin yleinen leirintäalue on sekin, että SFC-alueet ovat huomattavasti rauhallisempia paikkoja. Ja tuosta "yhtä suurta perhettä" hengestä tykkään kovastikin mikä useammilla SFC-alueilla vallitsee.

        Niin ja jos pitää mainita muutama hyvä SFC-alue niin ensimmäisenä mieleen tulevat Hietaranta Kiihtelysvaarassa (nykyään Joensuussa), Hietasaari Uuraisissa ja Hiilimutka Vieremällä.

        Menimme kerran tuonne illalla, jolloin hintaan sisältyvä saunavuoro oli jo ohi, mutta kuinkas kävikään meille järjestettiin vielä saunomismahdollisuus perhesaunojien "väliajalla"! Upeeta palvelua ainakin tuolla SFC -alueella, enkä muista muuallakaan olleen mitään valittamista.

        Tottakai noilla alueilla on sellainen tunne että toiset tarinoivat vain keskenään, mutta sehän on aivan ymmärrettävää, kun lähes kaikki siellä yöpyvät "asuvat" alueella kaiken vapaa-aikansa, mutta me reissaajat vain käväsemme siellä. Tämä on vain hyväksyttävä.


      • vaan2

        katos viihtyvyys lähtee itsestä.
        kuulut vähemmistöön tuolla arvioinnillasi.
        niinkuin homotkin.


      • Kokemusta on

        No oletpa niin nättinokkainen!!!!!! Mene esim. Vankkurimännikköön Virroille, niin saat valita paikkasi ihan itse, grillauskin sujuu ihan omalla grillilläsi, eikä kukaan auta vaunun paikalleen laitossa, jos et itse halua. Ja saat vielä mököttää omassa rauhassas jos ei juttuseurakaan kelpaa!
        SFC jäsenenä reissaat paljon halvemmalla, kuin nyt erottuasi, maksat kalliit leiri- ja sähkömaksut sekä kaikki muut päälle.Mietihän uudelleen jäsenyyttä.


      • ex sfc läinen

        sfc alueilla sisäpiiri pieni ja suurikin pyörii, kytätään mistä pääsee vittuileen suuta soittamaan, verhojen välistä kytätään ,puhutaan paskaa, jos ett oo kausipaikkalainen nimitellään uureksi karavaanariksi , vaikka oon ollu karavaanarina reilu 20 v. mutten koko aikaa sfc läinen. sanoin itseni irti sfc tä.... periaatteiden vuoksi , on ulpeää paskaa porukkaa koko sfc porukka...


      • SFC-96xx

        Ymmärrän että lopitit SFC-karavaanarista jos kerra tuon filmin vaunu oli sinun?


      • Anonyymi

        Vieraana sfc Alatalo suuri n osa ihmisistä tosi mukavia lukuunotamatta ns isäntää joka oli kyllä täysi mulkku toimistossa oli meneillään kausipaikkalaisten kiista paikoista.keskustelua käytiin huutamalla.tämä ns isäntä ei kyllä vaivautunut tervehtimään palvelu oli kuin neustoliitossa.muuten mukavan oloinen paikka


      • Anonyymi
        Vierunen kirjoitti:

        On hyvä , että erosit caravaanareista . Me jäsenet olemme auttavaisia ja ystävällisiä . Harrastuksemme on erittäin sosiaalinen . Epäilen syvästi tuota etukatos hommaa en usko , että kukaan tulee tuollein sanomaan sfc alueella . Minulle ainakin alatalossa oltiin erittäin ystävällisiä . Kun olin vähän arka peruuttamaan niskani takia niin porukka tuli ja työnsi vaunun paikalleen . Löysimme heti ystävällisiä ihmisiä , jotka tervehtivät ystävällisesti . Grillikatoksessa lauloimme ja Karaokessa lisää . Saunassa puhuttiin kalajuttuja . Ainoa huono puoli oli , että ei kalamiehet vieläkään kertoneet hyviä kalapaikkoja .
        SFC- alueista Lintulahti on ylivoimainen ja hyvin lähellä ovat Hietajärvi ja Rekiniemi . Kaikki riippuu asenteista ihan omassa päässä . Myötätuulia kaikille caravaanareille

        Ihan samaa mieltä 😊 Aina on otettu ystävällisesti vastaan joka paikassa. Omasta asenteesta johtuu se miten suhtautuu. SFC alueet on siistejä ja edullisempia meille jäsenille.


      • Anonyymi
        ex sfc läinen kirjoitti:

        sfc alueilla sisäpiiri pieni ja suurikin pyörii, kytätään mistä pääsee vittuileen suuta soittamaan, verhojen välistä kytätään ,puhutaan paskaa, jos ett oo kausipaikkalainen nimitellään uureksi karavaanariksi , vaikka oon ollu karavaanarina reilu 20 v. mutten koko aikaa sfc läinen. sanoin itseni irti sfc tä.... periaatteiden vuoksi , on ulpeää paskaa porukkaa koko sfc porukka...

        Vaikka alkaa karavaanariksi, niin ei kannata kuitenkaan ruveta vainoharhaiseksi.


      • Anonyymi
        samaa mieltä piirikunnan ka... kirjoitti:

        Sisäänpäin lämpee, uteliaita ja paikkaakaan ei itse saa valita, kun "isännät on auttamassa". Harmi, että hienoja alueita jää siksi käymättä.
        Jos porukasta tykkää, niin Kalajärvi Peräseinäjoella on todella hieno alue.

        En mene Alataloon siellä vaunut kun sillit tynnyrissä edellisen kerran ei tullut vettä putki rikki sain tarpeekseni enkä mene enää löytyy väljempiäkin paikkoja maailmassa


    • suomesta

      Lieksa/Rekiniemi: erittäin rauhallinen paikka, ja halpa. Järven rannalla tietysti.
      Purho: kahtena kesänä oltu eikä ole mitään negatiivista sanottavaa. Mukava paikka, lasten leikkipaikalla ihan tuliterä kiipeilyteline/liukumäki -rakennelma. Merkkiä en muista, olikohan Lappset(?) tms. kotimainen merkki.
      Ranta-Sarka: samoin, mukava paikka, oltiin pari yötä tänä kesänä. Hyvä sauna.
      Yleisesti ottaen Sfc-alueista: on hyvä että ollaan jo portilla vastassa ja näytetään vapaat paikat, ei tarvitse lähteä itse etsimään paikkaa. Näillä alueilla ei ainakaan ole mitään ns. epämääräistä porukkaa, esim. paljon puhuttuja irlannin mustalaisia vai mitä ne nyt oli joista oli riesaa joillain alueilla tänä kesänä.
      Ja täytyy vielä mainita: Hossan Karhunkainalon leirintäalue. Siellä oli kyllä kun herrankukkarossa, niin hiljaista ja rauhallista, saunassa hyvät löylyt ja sos. ym. tilat siistit.

      • taso laskenut

        Muutamana viime vuonna. Taitaa olla koko paikka siivottavana myytäväksi rikkaille itänaapureille, niinkuin meni naapuristakin?


      • täh ??
        taso laskenut kirjoitti:

        Muutamana viime vuonna. Taitaa olla koko paikka siivottavana myytäväksi rikkaille itänaapureille, niinkuin meni naapuristakin?

        Mitä mahtanee edellinen kirjoittaja tarkoittaa Purhon tason laskemisesta ? Lienetkö jonkin lähistöllä olevan leir.alueen lobbari. Purhossa ei mitään valittamista ole ollut tänä eikä viime kesänäkään. Paikat siistit. Esim. keittiötila siisteydeltään Powerparkin tasoa ja ihan yhtä uusi ellei uudempi. Ns. kesäkeittiö (tiskaus ja käsin pestävän pyykin pesu) oli tullut uutena tälle kesälle, sekin viimeisen päälle siisti. Omasta sfc-alueestamme (Hiilimutka) en valitettavasti osaa sanoa mitään kun ei olla vielä käyty siellä.


      • mekin!!!!!
        täh ?? kirjoitti:

        Mitä mahtanee edellinen kirjoittaja tarkoittaa Purhon tason laskemisesta ? Lienetkö jonkin lähistöllä olevan leir.alueen lobbari. Purhossa ei mitään valittamista ole ollut tänä eikä viime kesänäkään. Paikat siistit. Esim. keittiötila siisteydeltään Powerparkin tasoa ja ihan yhtä uusi ellei uudempi. Ns. kesäkeittiö (tiskaus ja käsin pestävän pyykin pesu) oli tullut uutena tälle kesälle, sekin viimeisen päälle siisti. Omasta sfc-alueestamme (Hiilimutka) en valitettavasti osaa sanoa mitään kun ei olla vielä käyty siellä.

        sieltä ja paikka on mitä parhain. Ei ole mitään valittamista.Ja sitäpaitsi missä muualla saa käypäläiset asuttua rantaan kysyn vaan?


      • sitä rähinäviinaa
        taso laskenut kirjoitti:

        Muutamana viime vuonna. Taitaa olla koko paikka siivottavana myytäväksi rikkaille itänaapureille, niinkuin meni naapuristakin?

        Niin näet alueet todellen tason ja viihtyvyyden.
        Menihän se Saaramaa venäjän miehille eikä siellä kukaan käynyt kun mitään ei kunnosteta eikä laiteta.
        Kyllä se varmaan kilpailevaa yrittäjää kiukuttaa, kun teillä on vaan 10-15 vaukkuria ja meillä 80-100.


      • Purhon suhteen
        taso laskenut kirjoitti:

        Muutamana viime vuonna. Taitaa olla koko paikka siivottavana myytäväksi rikkaille itänaapureille, niinkuin meni naapuristakin?

        Nykyisin ei ole ollut, huruukko Kääkillä Purhoon menemistä. Purho on kaikin puolin viihtyisämpi, ei enää minkäänlaista örvellystä. HYVÄ PURHO !


    • hyviä löytyy

      Et kertonut minne päi olet menossa, mutta hyviä alueita on matkallemme osunut, mm. Tampereen Maisansalo, Virtain Vankkurimännikkö, Uudenkaupungin Rairanta, keski-Pohjanmaan Kuturanta. Näissä kaikissa olemme tunteneet itsemme todella tervetulleiksi, eikä mistään asiasta ole valitettu. Ihana paikka oli myös Salon Meri-Caravan, vaikka ei SFC-alue ollutkaan. Niin siistiä ja rauhallista ja hyvät yhteydet joka puolelle.

      • Maisansalon tykkääjä

        Hei!

        Meidän perhe suosittelee Maisansaloa lämpimästi.Olemme ueita kertoja
        olleet lyhemmän ja pidemmän aikaa ja aina on ollut ystävällinen vastaanotto.'Sosiaalitilat ovat erittäin siistit samoin saunat pidetään siisteinä.
        Kesäisin monenmoista ohjelmaa. Yönsä saa varmasti nukkua.Lapsille
        polkuautoja ja pomppulinnaa ja touhutupa ym.


    • mutta kannattaa hankkia

      Caravan leirintäopas 2008-2009 kesä-talvi (8 €)! Siinä lueteltu lähes kaik leirintäalueet osoitteineen ja tietoineen. Ensi kesää varten sitten uusi. Helpottaa suunnittelua...

    • anskuliini

      Hei Käykää Etuniemessä Hirvensalmella minusta mukava paikka ja isännät ja emännät ok.Saunakin lämpiää ja rantaa on.Katoksia ja muutakin kivaa...minä pidän ! T.Anskuliini

    • Jesse.Jeesiö

      Suurin osa SFC:n jäsenalueista on köyhälistön saunomis- ja ryypiskelypaikkoja. Leirintämatkailua edustavat ainoastaan aikansa eläneet matkailuvaunun irvikuvat, joihin on liitetty kuljetuslavojen päälle asetettu repaleinen etukatos tai laudanpätkistä ja levynpalasista kyhätty karavaanarin elintasosiipi. SFC:n jäsenalueet ovat häpeä koko karavaanijärjestölle, sillä juuri niiden pitäisi olla esimerkillisiä, koko karavaanimatkailun esikuvana.

      • Jesse.Jeesiön kans

        Häpeällisiä hökkeleitä annetaan kausipaikkalaisten rakentaa. SFC valitaan vain aniharvoin. Aina samat naamat, YÖK!


      • lallli
        Jesse.Jeesiön kans kirjoitti:

        Häpeällisiä hökkeleitä annetaan kausipaikkalaisten rakentaa. SFC valitaan vain aniharvoin. Aina samat naamat, YÖK!

        Tulkaas katsomaan Alhovuoreen...siellä sitä "silmäruokaa" on yllinkyllin..
        Ei kuulemma enää SFC-alue...enkä yhtään ihmettele.. Koukattiin viikonloppuna alueella, vedettiin äkkiä Uu-käännös....


      • Anselmi2009

        Kyllä on kirjoittaja aika pahastai väärässä. Köyhällistöllä ei ole varaa ostaa useiden kymmenien tuhansien arvoisia vaunuja, parin tonnin teltoista puhumattakaan. Millähän sfc alueella on tuommoista kuvaamaasi hökkelikylää? Itse ole kiertänyt kymmeniä sfc alueita ja yhtään kuvaamaasi aluetta en ole nähnyt.


    • kuuleeko kukaan?

      On taas tainnut jutun aihe riistäytyä käsistä!
      Kumma kun tälläisestä aiheesta tulee aina haukkumis palsta. Jokaisella on varmasti niitä huonoja kokemuksia niin yleisiltä alueilta kuin SFC alueilta. Kokemus on kuitenkin osoittanut että SFC alueiden sosiaalitilat ovat yleensä siistejä toisin kuin yleiset. Itse voin suositella Kankaanpään Kuninkaanlähdettä,Taivassalon Mussaloa, Uudenkaupungin Rairantaa, Peräseinäjoen Kalajärveä, Kuopion Alataloa.

      • tapsa671

        Olen ollut karavaanaritouhuissa viisitoista vuotta ja eipä ole ollut paljonkaan valittamista. On kiva mennä omille alueille, on kuin kotiinsa menisi, kun on paljon tuttuja. Tuollaiset valittajat ovat yleensä itse vaikeita tapauksia, eivätkä tule muuallakaan ihmisten kanssa toimeen. Ettekö voi olla poissa alueilta, jos niin ahdistaa.


    • 116074

      Lintulahti, hyvä paikka ja ystävälliset isännät, halvin kaasu jne

    • vankkuri 46

      Ok paikat ovat minun ja lasten mielestä Rantasarka,Kattivankkuri,Hietasaari,Rairanta,Kalajärvi,Mussalo ja vankkurimännikkö.Ainakin tässä teille . Voin suositella.Et pety

      • oib

        Hietajärvi, Lukkuhaka, Alatalo, Pääkslahti, Skeppars tämään kesän kierroksilta. Kaikki hienoja alueita joissa ystävälliset ihmiset. Ei tolkuttomia kännääjiä, yöt hiljaisia. Hietajärvellä ja Alatalossa vieraspaikat parhaimmilta paikoilta. Sosiaalitilat siistejä ja ilmapiiri mukava. Ei vois paremmin olla.
        Oltiin myös yleisellä alueella Kotkan Santalahdessa. Vessa ja suihkutilat ei ihan niin siistejä, muuten paikka ihan hyvä. Hinta pompsahti kyllä reippaasti ylös ja kas, pärjättiin hyvin ilman sähköä. Sähkö olisi maksanut 5 e/vrk, tolkku kerjäämisellä.


      • noantaaollakunmikään
        oib kirjoitti:

        Hietajärvi, Lukkuhaka, Alatalo, Pääkslahti, Skeppars tämään kesän kierroksilta. Kaikki hienoja alueita joissa ystävälliset ihmiset. Ei tolkuttomia kännääjiä, yöt hiljaisia. Hietajärvellä ja Alatalossa vieraspaikat parhaimmilta paikoilta. Sosiaalitilat siistejä ja ilmapiiri mukava. Ei vois paremmin olla.
        Oltiin myös yleisellä alueella Kotkan Santalahdessa. Vessa ja suihkutilat ei ihan niin siistejä, muuten paikka ihan hyvä. Hinta pompsahti kyllä reippaasti ylös ja kas, pärjättiin hyvin ilman sähköä. Sähkö olisi maksanut 5 e/vrk, tolkku kerjäämisellä.

        Yleiset ja SFC-alueet on molemmat hyviä ja hyviä kokemuksia on molemmista. Toissa kesän kokemus Kuninkaanlähteellä oli kuitenkin sellaine jota emme olisi halunneet kokea. Useamman vuoden kokemus karavaanariudesta ja emme saaneet itse laittaa vaunua paikallemme rauhassa kuten muualle. Ukko tuli pyörän kans huitomaan ja huutamaan ja sekoittamaan koko peruutusjutun ja emme edes saaneet sellaista paikkaa kuten respassa pyysimme. Meillä oli tarkoitus laittaa markiisi - eipä mahtunut tuohon paikkaan. Aivan syvältä, tästä kehutusta paikasta jäi huono maku tuon ukkelin takia ja toista kertaa emme taatusti tule! Harmittaa kun lapsi tykkäsi laskea liukumäkeä ja käydä uimassa :(


      • Anonyymi
        oib kirjoitti:

        Hietajärvi, Lukkuhaka, Alatalo, Pääkslahti, Skeppars tämään kesän kierroksilta. Kaikki hienoja alueita joissa ystävälliset ihmiset. Ei tolkuttomia kännääjiä, yöt hiljaisia. Hietajärvellä ja Alatalossa vieraspaikat parhaimmilta paikoilta. Sosiaalitilat siistejä ja ilmapiiri mukava. Ei vois paremmin olla.
        Oltiin myös yleisellä alueella Kotkan Santalahdessa. Vessa ja suihkutilat ei ihan niin siistejä, muuten paikka ihan hyvä. Hinta pompsahti kyllä reippaasti ylös ja kas, pärjättiin hyvin ilman sähköä. Sähkö olisi maksanut 5 e/vrk, tolkku kerjäämisellä.

        Niin ja ne henkilömaksut kauheita. SFC ssä ei niitä ole. Nyt kyllä kannattaa olla SFC alueillakin tarkkana. Meillä ei ole vaunussa ilmastointia , mutta yhdellä alueella oli nostettu 3 e vrk hintaa ( lehdessä oli 20 e ) saatiinkin maksaa 23 ihan muiden ilmastointien vuoksi. Kun sitä ihmettelin , sanottiin että ilmastointia käyttää niin monet !? Eikös pitäisi kysyä onko ilmastointi ja sopia siitä . Sähkömittarilla olis asiaa jos käyttää ilmastointia. Yleensä kesäaikana valo ja lataussähkö kuuluu hintaan.
        Tästä nyt pitäis herättää keskustelua,vai mitenkä se olis ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja ne henkilömaksut kauheita. SFC ssä ei niitä ole. Nyt kyllä kannattaa olla SFC alueillakin tarkkana. Meillä ei ole vaunussa ilmastointia , mutta yhdellä alueella oli nostettu 3 e vrk hintaa ( lehdessä oli 20 e ) saatiinkin maksaa 23 ihan muiden ilmastointien vuoksi. Kun sitä ihmettelin , sanottiin että ilmastointia käyttää niin monet !? Eikös pitäisi kysyä onko ilmastointi ja sopia siitä . Sähkömittarilla olis asiaa jos käyttää ilmastointia. Yleensä kesäaikana valo ja lataussähkö kuuluu hintaan.
        Tästä nyt pitäis herättää keskustelua,vai mitenkä se olis ???

        Kyllä sähkönkulutus on aina erikseen veloitettu. Joko vuorokausiperusteisella könttähinnalla ( 3-5 €) tai mittarin mukaan perusmaksu kulutus.


    • as.autoilija

      Kunkun ongelma on se, että se on niin helskutin suosittu. Silloin tietenkin suuri joukko on yhtaikaa koolla ja Kunkun alukin on rajallinen, joten sinne ei määrättömästi mahdu vaunuja/autoja. Isäntä tietenkin ohjaa matkaseurueen alueen sopivaan kohtaan, ellei nyt ihan oikeesti ala itse vaatimaan parempaa etukäteen. Tosin silloin voi joutua matkaa jatkamaan, koska "parhaat paikat on juuri annettu muille". Monena kesänä olen siellä käynyt viikonlopun viettämässä lasten kanssa vesiliukumäessä ja uimassa. Tosi ystävällinen henkilökunta, kuten minua kohtaan kaikkialla muuallakin, niinyleisillä kuin SFC-alueilla. Paikat ovat olleet vaihtelevia niin alhaalla kuin siellä mäen päälläkin. Hyvä palvelu ja aluetta pyrkivät pitämään niin siistinä kuin mahdollista, vaikka väkeä olisikin kuin Japanin toreilla.

    • rs

      ite olen kulkenu näit polkui jo yli 20 vuat ja olen pääsääntöisesti ollut tyytyväinen sfc-alueisiin ainoat huonot kokemukset on tullut kuninkaanlähteellä, kalajärvellä ja kesäniemessä. kunkul olin yhtenä juhannuksena ja portilla ilmoittautuessa tuli tunne että pitäisi pyytää anteeksi että tulin häiritsemään heidän rauhaa. osa isännistä käänsi pään poispäin vierailioista kun tulivat aamulla vastaan ettei tarvitsisi tervehtiä. kalajärvellä törmäsin pari kertaa todella töykeään isäntäpariin. kesäniemessä tuli tunne etten ole tervetullut kun olen vain tällainen selvä kulkuri. esimerkkinä saunassa puhe katkesi kun tulinsisään ja tervehtiminen oli väkinnäistä. samaa on kertonut muutamat muutkin.

    • Koukku 3419

      Yli 30 vuotta kiertäneenä on tullut nähtyä niin hyvät kuin huonotkin paikat. Silti vaan aina veri vetaa sfc paikkoihin.On ollut uskonnollista,kuin myös vastakohtaa.Eli jokaiselle löytyy ns"oma paikka". Hyvät jussit ja kesän jatkot.TV Andy.

    • pian matkaan

      Me itse olemme olleet kiertäviä karavaanreita jo kohta 20 vuotta ja haemme kyllä aina sfc-alueen, jos mahdoolista. Ihan siitäkin syystä, että siellä ei ole mökkejä, on siistimpää, rauhallisempaa ja edullisempaa. Hyviä alueita on paljon, ainut mistä itse emme pitäneet oli monen muunkin mainitsema Kunkku ja juuri sen tähden, että paikka annettiin! On muuallakin neuvottu mihin voi vaunun laittaa, mutta on myös ollut mahdollisuus vapaista paikoista valita ja sitten isäntä on näyttänyt paikat, mikä on ihan hyvä. Peruuttamisen olemme aina hoitaneet itse, kun olemme kauniisti isäntää kiittäneet ja sitten sanoneet, että nyt pärjäämme itse kiitos.

      Kertokaa kokemuksia Kesäniemesta, Sarapistosta, Radansuusta ja Kevätistä. Suunnittelemme käyvämme jollakin näistä alueista. Emme kaipaa kaljaa, vain siistit ja hyvät pesutilat ja luonnon kauneutta.

      • AUNEANNIKKI

        Radansuu tosi mukava paikka,siisti ja ystävällinen porukka
        Kevätti saa miinusta,paikalla ei isäntää ja muutenkin oli sellainen tunne,että
        ei olla tervetulleita,niimpä menimme Radansuuhun.
        Aulanko hämeessä kannataa kiertää kaukaa,siellä kysytään melkeimpä
        kengän numerokin ennenkuin olet päässyt aluelle.


      • Anonyymi
        AUNEANNIKKI kirjoitti:

        Radansuu tosi mukava paikka,siisti ja ystävällinen porukka
        Kevätti saa miinusta,paikalla ei isäntää ja muutenkin oli sellainen tunne,että
        ei olla tervetulleita,niimpä menimme Radansuuhun.
        Aulanko hämeessä kannataa kiertää kaukaa,siellä kysytään melkeimpä
        kengän numerokin ennenkuin olet päässyt aluelle.

        Kevätin omistajat nuukia, huoltorakennuksen pesutilat vessoineen suljetaan yöksi joskus päivälläkin suljettu. Vessatiloissa yksi ala-arvoinen suihkutila. Ei panosteta alueeseen ja vahditaan kun lastentarhaa


    • yksi rillulla

      Olen ollut vaanari yli 30vuotta ja sinäaikana nähnyt monenlaista.On ollut hauskoja alueita joissa olemme tavanneet niin matkailijoita kuin alueitten vakiasukkia laidasta toiseen.Oliskohan meissä itsessämme jotakin parantamisen varaa kun emme hyväksy toisia kanssaihmisiä sellaisena kuin he ovat? Jos on sattunut jotakin sellaista mikä ei meille ole sopinut olemme ottaneet kimpsumme ja muutettu toiselle alueelle.En tässäkään ala luetella mikä on meidän mielestä hyviä paikkoja koska mielipiteitä on erilaisia ja ei kaikille voi sopia se mikä on meille sopinut.Lämmintä kesää kuiteskin kaikille matkailijoille ja hauskoja kokemuksia.

    • DETSLEHVI

      MESSILÄ

    • niinniinjajoopajoo

      Valistaisitteko minua te enemmän tietävät..;kiitos.Huomasin Koivulehdossa vietettäneen hengellistä viikonloppua....Onko kovin tyypillistäkin sille paikalle?Nimimerkki ei rellestäjä,mutta ei uskovainenkaan,jonka mielestä leirintäalue on leirintäalue eikä uskonsuuntausten ilmentämispaikka.

      • aunesinikka

        Oltiin juhannus Koivulehdossa,tosi kiva paikka,tosin jos karaokea kaipasit niin sitä ei onneksi ollut,mutta huomasitko grillillä oli vino pino lauluvihkoja,eikä suinkaan hengellisiä. Tosi ihana paikka jos kaipaat paikkaa jossa ei ole hulinointia ja emäntä ja isäntä vallan loistavat.Suosittelen!


    • KP57

      Ahditaa. kierän kaukaa kaikki uskovaisten mestat. t. Ateisti!

    • Annehietajälveltä

      Herättelen vanhaa keskustelua, ei tarvitse uutta tehdä tämän takia.

      Tässä omat kokemukseni SFC-Hietajärvestä perustuen omiin kokemuksiin, ja muiden tapaamieni karavaanareiden puheisiin.

      Ruusut: Hieno paikka, puhtaat tilat, uudet saunat, keittiöt ja puitteet kunnossa. Isännät neuvovat kaiken alusta pitäen, todella avuliasta reipasta palvelua sisään kirjautuessa.

      Risut: Se mikä jäi hampaankoloon mistä olen muilta kuullutkin oli kausipaikkalaiset jotka joka välissä arvostelivat toisiaan,tätä pääsin todistamaan. Naamatusten aina mielikielin, se siitä kaikkien kaverista? Joku on lämmittänyt saunan päin peetä, joku heittää liikaa löylyä ja seuraavaksi sitten liuan vähän, joku kävelyttää elukoitansa väärässä paikassa, joku taas laiminlyö ja pitää isoja koiria jotka saattavat purra? Voisiko lemmikit alueella kieltää? Joku sitä ja joku tätä. Karaoke kuulemma pyörii vapaaehtoisvoimin viikonloppusin, mutta kukaan ei halua pitää sitä kun tulee kuulemma muilta vain sanomista siitäkin. Kaikkea sitä muutamassa päivässä kuuleekin. Muutaman kerran kun käyt huomaat että kausilaisten ystävällisyys on vain vieraskoreutta, lähdimme "kesken loman". Emme tule enään. Tämä oli ennen hyvä paikka, mutta nyt vakkarit ovat itse pilanneet yhteishengen ja ilmapiirin haukkumalla, valittamalla ties mistä (omista ja muiden) asioista, ja että suurin saavutus jollekin on jos vain keksii uuden asian, juorunaiheen, tai tehdä toisen elämän vaikeammaksi. Noloa!

      Nykyaikaan kuuluu ajattelutapa, että kaikille pitää olla mieliksi, jopa sen kustannuksella että kenelläkään ei ole hyvä olla, pitäisikö esim viihtyisä puusto kaataa koska siitä tulee keväällä siitepölyä ja joku on sille aina allerginen, entä jos käpy tippuu päähän? Polkuautot pitää kieltää koska niissä ei ole turvavöitä, entä jos lapsi ajaa puutapäin? Alkoholin ja tupakan nauttimiskielto koko alueella? Ei kaikki pidä siitä, että klo 22 huudetaan 4 promillen humalassa ulkona ja vedetään kessua naapurin ikkunan alla, saisiko näille ihan omat kiellot?
      Edelliset oli keksittyjä, mutta tältä se kuulostaa. Missä maalaisjärki ja se vanha yhteisymmärrys ja aito hyväntahtoisuus?

      • Jamik

        Huomasin saman kuppikunnat selkäänpuukottajat ja kyylät on varmasti joka paikassa. Toiset on aina parempia kuin toiset. Kivahan siellä on käydä kylässä mutta en mä siellä pitkään viihtyisi.... yleensä näissä paikoissa vieraille ollaan kivoja mut omia haukutaan.


    • Tyytyväinen

      Ja höpö höpö...hietajärvi hyvä paikka kaikin puolin. Ja ei se suinkaan ole haukkumista jos sanoo asioista oman mielipiteensä, onneksi meillä jokaisella on sanan vapaus. Ja tottahan se on ettei kaikki tykkää kovista löylyistä kun toinen haluaa kunnon löylyt. Ei pidä ottaa tosissaan kaikkea kuulemaansa niin ei pahoita turhaa mieltänsä. Ja jos paikka ei mielytä sitä voi aina jatkaa matkaa eteenpäin. Toivottavasti Anne hietajärveltä löysi mieleisen paikan jatkettuaan matkaa.

      • Huoletunut

        Tyytyväinen ei tainnut nyt oikein ymmärtää.. Ei se mitään.


    • Komppi2

      Juujuu höpöhöpö, kaikki vaan villasella ja antaa katkeroituneiden mielensäpahoittajien jatkaa samaan malliin. Totta se on että tietty ihmis tyyppi ei ole tyytyväinen ennenkuin kaikki on kiellettyä, paitsi valittamimen ja virheiden etsiminen, näitä löytyy joka paikasta ja harmiksi jotenkin saavat aina tahtonsa läpi tai jonkun mielen pahoitettua. Täysin syöpään verrattavissa.

    • Vakkari

      Joo, kaikki kyylää toisten asioita, yks kun lähtee alkaa pskan jauhaminen. Kai se alkaa elämä tylsäksi toisilla, hietsu hyvä paikka lomailla

    • Toinenvakkari

      Laittakaa mielummin kommentit ja arvosanat googleen niin on kaikkien nähtävillä. Rohkeimmat laittaa omalla nimellä.

    • Anonyymi

      Olemme liikkuneet useilla SFC-alueilla usean vuoden aikana. Jokaisessa paikassa on henkilöitä jotka kyttäävät, puhuvat pahaa, tuijottavat vierailijoita ym. elikkä on varsin yleistä jokaisella alueella. ei siinä yksikään alue tee poikkeusta. Pahin tällainen oli Tampereen lähellä, jonne oli pesiytynyt paikallinen alkokööri. Kyräilyä vierailijoita kohtaan olen kokenut vakiasukkaiden taholta Hiilimutkassa, jossa esim saunaan mennessä puhe loppui kuin seinään mennessäni sinne.
      Kuitenkin pääosin SFC alueet ovat rauhallisia ja siistejä joten tulen käyttämään niitä jatkossakin. Isännät ovat olleet auttavaisia ja sitä vartenhan he ovat , että vierailija löytää itselleen sopivan paikan helposti. kiitos isäntinä toimiville. Miten asioihin suhtautuu on kiinni ihan omasta päästä. Vanha sanontahan kuuluu, niin metsä vastää kun sinne huudetaan.
      En kuitenkaan koskaan voisi pitää SFC-aluetta vakituisena kesäpaikkana.

    • Anonyymi

      Soitinpa paikalliselle isännälle, mainitsin aikaisemmasta huonosta kokemusta, johon vastaus oli, että älä tule enää, noudatan neuvoa ja suositan kaikkia tekemään samoin!

      • Anonyymi

        Nyt on kuulemma isäntä saanut potkut , mikä on aivan oikein. Toivottavasti ilmapiiri paranee. Olivat kieroja ja epäreiluja.


    • Anonyymi

      Vankkuri-Männikkö Virroilla
      Maisansalo Teiskossa
      Pikäjärvi Kokemäellä
      Kuninkaanlähde Kankaanpäässä
      Majamäki Tammelassa
      Tilkunpelto Lammilla nämä on koettu hyviksi ja on paljon muitakin !!

    • Anonyymi

      Mites Alatalo kuopio nykyään, ens vkl pitäs valita rauhalahti vai Alatalo?

    • Anonyymi

      Itse olen vielä aika tuore karavaanari, reissuja takana neljä ja öitä yhteensä noin 20. Pakko sanoa, että omat kokemukset SFC-alueista eivät ole olleet mitenkään erityisiä. Yksi syy tähän on se, että kirjoittamattomia sääntöjä tuntuu olevan paljon, eikä satunnainen matkailija niitä mitenkään voi tietää. Esimerkiksi, pitääkö sammutin olla irti kiinnikkeistä majoituksen aikana, kummin päin auto on viimeiset 50 v ajettu ajokaivon päälle tai viimeisimpänä saako pussimarkiisia käyttää vai ei. Sellaista perisuomalaista joustamattomuutta.

      Vastaavia pieniä, mutta ehkä hieman ärsyttäviä juttuja ei ole tullut vastaan yleisillä alueilla. Lukemalla arvostelut netistä pystyy oikein hyvin valitsemaan tarjonnasta itseään miellyttävän paikan. Toki rahaa saattaa mennä 5-10 euroa per yö enemmän kuin SFC-alueilla, mutta kyllä palvelukokemus on hyvin pidetyillä alueilla ihan eri luokkaa keskimääräisen SFC-alueen kanssa. Toki sitten huonoimmat yleiset alueet ovat sitten todella surkeita.

      • Anonyymi

        Oltiin elokuussa Valkealassa Kevätissä yksi yö matkalla toisaalle. Meidän autoon yritettiin murtautua yöllä. Huomattiin seuraavana päivänä kun lukossa oli jäljet ja se oli rikki, mutta onneksi eivät päässeet sisälle. Polkupyörään taakse telineeseen oli laitettu tägi. Meidän piti lähteä kun oli kiire meno. Soitin parin päivän päästä Kevättiin ja pyysin, että katsoisivat kameran nauhoja ja kyselisivät paikalle olleilta ovatko kuulleet/nähneet mitään. Pyysin soittamaan minulle asiasta. Puhelimessa sanoivat ettei heillä tällaista, eikä ole koskaan ennen jne. Eivät soittaneet koskaan kertoakseen edes ettei kukaan ollut kuullut tai nähnyt. Suhtautuminen oli sellaista, että jäi tosi paha mieli ja kuva koko paikasta. En voi siis suositella tätä paikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oltiin elokuussa Valkealassa Kevätissä yksi yö matkalla toisaalle. Meidän autoon yritettiin murtautua yöllä. Huomattiin seuraavana päivänä kun lukossa oli jäljet ja se oli rikki, mutta onneksi eivät päässeet sisälle. Polkupyörään taakse telineeseen oli laitettu tägi. Meidän piti lähteä kun oli kiire meno. Soitin parin päivän päästä Kevättiin ja pyysin, että katsoisivat kameran nauhoja ja kyselisivät paikalle olleilta ovatko kuulleet/nähneet mitään. Pyysin soittamaan minulle asiasta. Puhelimessa sanoivat ettei heillä tällaista, eikä ole koskaan ennen jne. Eivät soittaneet koskaan kertoakseen edes ettei kukaan ollut kuullut tai nähnyt. Suhtautuminen oli sellaista, että jäi tosi paha mieli ja kuva koko paikasta. En voi siis suositella tätä paikkaa.

        alueella ei ole ollut rosmoja koskaan ,olet saanut lukkovian jossain muualla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oltiin elokuussa Valkealassa Kevätissä yksi yö matkalla toisaalle. Meidän autoon yritettiin murtautua yöllä. Huomattiin seuraavana päivänä kun lukossa oli jäljet ja se oli rikki, mutta onneksi eivät päässeet sisälle. Polkupyörään taakse telineeseen oli laitettu tägi. Meidän piti lähteä kun oli kiire meno. Soitin parin päivän päästä Kevättiin ja pyysin, että katsoisivat kameran nauhoja ja kyselisivät paikalle olleilta ovatko kuulleet/nähneet mitään. Pyysin soittamaan minulle asiasta. Puhelimessa sanoivat ettei heillä tällaista, eikä ole koskaan ennen jne. Eivät soittaneet koskaan kertoakseen edes ettei kukaan ollut kuullut tai nähnyt. Suhtautuminen oli sellaista, että jäi tosi paha mieli ja kuva koko paikasta. En voi siis suositella tätä paikkaa.

        Jos Näsinneulan parkissa ilmestyy autoon naarmu niin onko sillkoin koko Tampere ihan pa.....a kaupunki ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oltiin elokuussa Valkealassa Kevätissä yksi yö matkalla toisaalle. Meidän autoon yritettiin murtautua yöllä. Huomattiin seuraavana päivänä kun lukossa oli jäljet ja se oli rikki, mutta onneksi eivät päässeet sisälle. Polkupyörään taakse telineeseen oli laitettu tägi. Meidän piti lähteä kun oli kiire meno. Soitin parin päivän päästä Kevättiin ja pyysin, että katsoisivat kameran nauhoja ja kyselisivät paikalle olleilta ovatko kuulleet/nähneet mitään. Pyysin soittamaan minulle asiasta. Puhelimessa sanoivat ettei heillä tällaista, eikä ole koskaan ennen jne. Eivät soittaneet koskaan kertoakseen edes ettei kukaan ollut kuullut tai nähnyt. Suhtautuminen oli sellaista, että jäi tosi paha mieli ja kuva koko paikasta. En voi siis suositella tätä paikkaa.

        Kevätissä ei ole kameravalvontaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        alueella ei ole ollut rosmoja koskaan ,olet saanut lukkovian jossain muualla

        On ollut rosvoja menty telttoihin varastamaan tupakat ja alkoholit yms


    • Anonyymi

      Toisilla ihmisillä tuntuu olevan vaikeaa olla ta jopa pitää valittaa ihan jokaisesta alueesta missä käy. Tuskinpa leirintäalueella ihan usean tähden hotellin viihtyvyyteen pääsee, mutta ei se liene tarkoituskaan.
      Jos ihminen on nk. "syntymäjäärä" niin vaikeeta on varmasti koko elämä.

    • Anonyymi

      Itse nyt kolmatta kesää karavaanarina, ja yleisesti sanoen SFC-paikat ovat sisäänpäin lämpeneviä, joille ulkopuoliset vieraat ovat välttämätön paha.
      Muut paikat ovat avoimempia ja suurin osa ilman omia kuppikuntiaan.
      Mutta molemmissa on huonoja ja hyviä paikkoja.
      Ja tulen edelleen käymään molemmissa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe