Lättähattu

HO°

Onko vanhaa kunnon lättähattua ollut myynnissä valmiina mallina ja HO koossa?

Jotkin harrastajat ovat itse tehneet hienoja malleja:

- http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_3390/kuva_34189/

Ps. Mikä mahtaa olla nimeltään Suomen rautareillä 60-70-luvulla ollut veturi: Se oli muistaakseni useimmiten väriltään tiilenpunainen (?) ja jonka kyljessä kulkieva keltainen raita muodosti veturin nokassa v-kirjaimen. Sillä oli hieman pyöreähkö "kuono". Mahtaako sitä olla valmiina pienoismallina?

5

1044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Efraim8
      • markustaja

      • HO°
        markustaja kirjoitti:

        DR12 ei "seeveri"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dr12


        noita lättähattuja ei saa valmiina kaupasta

        DR12 "seeveri". Yes, napakymppi, juuri tuo oli mielessä.

        Lättähattu edustaa kovin pientä markkinaa ja kappalemäärää ja varmastikin sen vuoksi sen sarjatuotanolle ei ole ollut pohjaa.

        Kiitos myö "Efraim8":lle hyvistä linkeistä.


      • HOn3
        HO° kirjoitti:

        DR12 "seeveri". Yes, napakymppi, juuri tuo oli mielessä.

        Lättähattu edustaa kovin pientä markkinaa ja kappalemäärää ja varmastikin sen vuoksi sen sarjatuotanolle ei ole ollut pohjaa.

        Kiitos myö "Efraim8":lle hyvistä linkeistä.

        Siis Dr12 on Huru. Seeveristä en ole koskaan kuullutkaan mutta Deeveri on Dv12.

        Dr12:sta on ollut joskus korinrakennussarja. Lätthattuja löytää Ruotsista. Ruotsalainen lättähattu on hyvin paljon suomalaisen näköinen, joskin mitat eroavat.


    • Alppirautatieharrastaja

      Niinkuin täällä jo joku totesikin, niin suomalaisia lättähattuja ei ole valmiina sarjoina ollut saatavilla, sen sijaan messinkisyövytyspelleistä itse tinailemalla jotkut ovat niistä tehneet todella tarkkoja käsityömalleja. Itsellänikin on yksi sarja, mutta ei aikaa sen kokoamiselle. Se vaatii paitsi osaamista niin luultavasti ennemmin satoja kuin kymmeniä työtunteja. Jos asia kiinnostaa niin ota yhteyttä Tapiolan seurakunnan tiloissa Espoossa toimivaan pienoisrautatiekerhoon, siellä ne niitä tinailee.

      Sen sijaan ruotsalaisista lätistä saa valmiitakin H0-malleja, tosin hurjalla hinnalla. Suomalainen lättähän oli modifioitu kopio ruotsalaisesta ja se tehtiin osin lisenssillä. Ruotsin lättä oli hyvin samannäköinen, suurin ero oli ihan nokassa joka suomalaisessa oli vielä pallomaisemman pyöreämpi, ruotsalaisessa aavistuksen soikea. Joka tapauksessa jos sellaisen ostaminen kiinnostaa niin niitä tekee ja myy ruotsalainen firma nimeltä Jeco, www.jeco.se ja niitä saa parhaiten tukholmalaisesta liikkeestä MJ-Hobbyexperten. Katso esimerkiksi http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=Y6-A114

      Ruotsalaislättiä on saanut myös erään eteläruotsalaisen yksityisrautatieyhtiön siniharmaissa väreissä, jolloin sen ulkoasu oli todella lähellä suomalaista ihan ilman muutoksia. Mutta 2-vaunuinen lättä maksoi jotain noin 500 euroa enkä tiedä vieläkö niitä saa.

      Ja juu, kysymäsi 60-luvun pikajunaveturi oli tosiaan Huru eikä niistäkään saa valmiita malleja. Jotkut on niitäkin ihan itse rakennelleet samoin kuin lättiäkin. Etäisesti sitä tosin muistuttaa monessa maassa liikennöinyt (ja vieläkin liikennöivä) ruotsalaisten GM-moottorin päälle tekemä Nohab, jonka malleja eri maalauksissa saa mm Rocon valmiina malleina ja myös parin muun firman tuotteina (vanha Gützold, tanskalainen Heljan ym.)

      Jos Nohab kiinnostaa niin katso http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=060&pid=62850
      Ei se sama ole kuin Suomen Huru, mutta vähän sinne päin.

      t. Ilkka Alppirautatieharrastajista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3159
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2608
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2456
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1743
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1697
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1545
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe