Lättähattu

HO°

Onko vanhaa kunnon lättähattua ollut myynnissä valmiina mallina ja HO koossa?

Jotkin harrastajat ovat itse tehneet hienoja malleja:

- http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_3390/kuva_34189/

Ps. Mikä mahtaa olla nimeltään Suomen rautareillä 60-70-luvulla ollut veturi: Se oli muistaakseni useimmiten väriltään tiilenpunainen (?) ja jonka kyljessä kulkieva keltainen raita muodosti veturin nokassa v-kirjaimen. Sillä oli hieman pyöreähkö "kuono". Mahtaako sitä olla valmiina pienoismallina?

5

1097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Efraim8
      • markustaja

• HO°
        markustaja kirjoitti:

DR12 ei "seeveri"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dr12

noita lättähattuja ei saa valmiina kaupasta

DR12 "seeveri". Yes, napakymppi, juuri tuo oli mielessä.

Lättähattu edustaa kovin pientä markkinaa ja kappalemäärää ja varmastikin sen vuoksi sen sarjatuotanolle ei ole ollut pohjaa.

Kiitos myö "Efraim8":lle hyvistä linkeistä.

• HOn3
        HO° kirjoitti:

DR12 "seeveri". Yes, napakymppi, juuri tuo oli mielessä.

Lättähattu edustaa kovin pientä markkinaa ja kappalemäärää ja varmastikin sen vuoksi sen sarjatuotanolle ei ole ollut pohjaa.

Kiitos myö "Efraim8":lle hyvistä linkeistä.

Siis Dr12 on Huru. Seeveristä en ole koskaan kuullutkaan mutta Deeveri on Dv12.

Dr12:sta on ollut joskus korinrakennussarja. Lätthattuja löytää Ruotsista. Ruotsalainen lättähattu on hyvin paljon suomalaisen näköinen, joskin mitat eroavat.

• Alppirautatieharrastaja

Niinkuin täällä jo joku totesikin, niin suomalaisia lättähattuja ei ole valmiina sarjoina ollut saatavilla, sen sijaan messinkisyövytyspelleistä itse tinailemalla jotkut ovat niistä tehneet todella tarkkoja käsityömalleja. Itsellänikin on yksi sarja, mutta ei aikaa sen kokoamiselle. Se vaatii paitsi osaamista niin luultavasti ennemmin satoja kuin kymmeniä työtunteja. Jos asia kiinnostaa niin ota yhteyttä Tapiolan seurakunnan tiloissa Espoossa toimivaan pienoisrautatiekerhoon, siellä ne niitä tinailee.

Sen sijaan ruotsalaisista lätistä saa valmiitakin H0-malleja, tosin hurjalla hinnalla. Suomalainen lättähän oli modifioitu kopio ruotsalaisesta ja se tehtiin osin lisenssillä. Ruotsin lättä oli hyvin samannäköinen, suurin ero oli ihan nokassa joka suomalaisessa oli vielä pallomaisemman pyöreämpi, ruotsalaisessa aavistuksen soikea. Joka tapauksessa jos sellaisen ostaminen kiinnostaa niin niitä tekee ja myy ruotsalainen firma nimeltä Jeco, www.jeco.se ja niitä saa parhaiten tukholmalaisesta liikkeestä MJ-Hobbyexperten. Katso esimerkiksi http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=902&pid=Y6-A114

Ruotsalaislättiä on saanut myös erään eteläruotsalaisen yksityisrautatieyhtiön siniharmaissa väreissä, jolloin sen ulkoasu oli todella lähellä suomalaista ihan ilman muutoksia. Mutta 2-vaunuinen lättä maksoi jotain noin 500 euroa enkä tiedä vieläkö niitä saa.

Ja juu, kysymäsi 60-luvun pikajunaveturi oli tosiaan Huru eikä niistäkään saa valmiita malleja. Jotkut on niitäkin ihan itse rakennelleet samoin kuin lättiäkin. Etäisesti sitä tosin muistuttaa monessa maassa liikennöinyt (ja vieläkin liikennöivä) ruotsalaisten GM-moottorin päälle tekemä Nohab, jonka malleja eri maalauksissa saa mm Rocon valmiina malleina ja myös parin muun firman tuotteina (vanha Gützold, tanskalainen Heljan ym.)

Jos Nohab kiinnostaa niin katso http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=060&pid=62850
      Ei se sama ole kuin Suomen Huru, mutta vähän sinne päin.

t. Ilkka Alppirautatieharrastajista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1453
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      110
      900
    3. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      751
    4. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      47
      734
    5. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      720
    6. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      697
    7. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      71
      671
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      669
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      657
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      67
      650
    Aihe