Montako yksikköä voi Lantusta pistää

Käyttäjä

Olen 2-tyypin diabeetikko ja käyttänyt Lantusta vajaan vuoden.Nyt annos 40 yksikköä,voinkohan vielä nostaa?

87

21879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle

      hyvin tyhma kysynys..basal testi nayttaa annoksen yksikon tarkkuutella..jo mittari nayttaa 5.0-5.5 olet oikeassa.pane hihat heilumaan ja komenna tohtori/hoitaja opettamaan basal testi.se on ainoa tapa saata lantus annos kuntoon.kanalassa oppineet tohtorit/hoitajat ei osaa basal testia

    • arvot ratkaisee

      Hyvinkin voit kasvattaa vielä annostustasi. Yleinen ohje kait on, että annosta nostetaan esim. 2ky vuorokaudessa ja Lantuksen kohdalla ehkäpä kolmen päivän välein (jotta Lantuksen vaikutus ehtii kokonaan näkymään kehossasi).

      Ja lisäystä tehdään niin kauan kunnes olet saavuttanyt hoitotahosi antamat tavoitearvot.

      Saatat kyllä joutua pistämään useammassa satsissa, koska Lantuksen kynän maksimiannos taitaa olla kynästä riipuen 60ky eli isommat annokset joutuu vain ottamaan peräkkäin useammalla pistoksella.

      Itse tunnen yhden 2-tyypin diabeetikon, jolla pitkävaikutteisen insuliinin vuorokausiannos taisi olla jotain 160ky/vrk, joten sulla on esim. tuohonkin vielä melkoinen matka...

      Lääkäreiden mielestä ei ole ylärajaa 2-tyyppiläisten inskamäärälle eli raja tulee vastaan vasta kun ne tavoitearvot on saavutettu.

      • muistelen

        Eikös tuo yli 60ky menevä satsi pitäisi jakaa jo neljään annokseen? Siis neljä piikkiä eri kohtiin.


      • kalle
        muistelen kirjoitti:

        Eikös tuo yli 60ky menevä satsi pitäisi jakaa jo neljään annokseen? Siis neljä piikkiä eri kohtiin.

        lantus on kaikkein helpommim annosteltava insulini.pistetaan aamuin ja illoin.jos tietaa paivalla olevan paljon liikuntaa voi pienentaa aamu annosta.jos paivalla oli arvaamattoman paljon liikuntaa,voi pienentaa ilta annosta.basal testilla loytaa annoksen yksikon tarkkuutella.lantus hypot on hyvin harvinaisia,ehka1-2 kappaletta vuotessa.lantus hypot on hitaita ja tasaisia.homma ei toimi ilman basal testeja


      • arvot ratkaisee
        muistelen kirjoitti:

        Eikös tuo yli 60ky menevä satsi pitäisi jakaa jo neljään annokseen? Siis neljä piikkiä eri kohtiin.

        Niin, minä ymmärsin, että alkuperäinen kysyjä tiedusteli lähinnä vuorokauden kokonaismäärää inskalle ja siltä pohjalta vastasin.

        Ja itse olen kuullut, että 40 ky:tä suuremmat kerta-annokset kannattaisi pistää kahtena eri injektiona ja nimenomaan eri paikkoihin, jotta imeytyminen olisi tasaista. Tästä syystä monissa insuliinikynissä kait onkin kerta-annoksen maksimikokona juuri 40ky, kuitenkin Lantukselle löytyy kynä, jossa maksimi kerta-annos on 60ky.


      • arvot ratkaisee
        kalle kirjoitti:

        lantus on kaikkein helpommim annosteltava insulini.pistetaan aamuin ja illoin.jos tietaa paivalla olevan paljon liikuntaa voi pienentaa aamu annosta.jos paivalla oli arvaamattoman paljon liikuntaa,voi pienentaa ilta annosta.basal testilla loytaa annoksen yksikon tarkkuutella.lantus hypot on hyvin harvinaisia,ehka1-2 kappaletta vuotessa.lantus hypot on hitaita ja tasaisia.homma ei toimi ilman basal testeja

        Sinä tolkutat noita basaalitestejäsi joka paikassa. Ihan ok sinänsä. Ilmeisesti "ulkomaanelävänä" et tunne Suomen käytäntöjä, täällä ei hienostella termeillä, vaikka samaa asiaa tarkoitetaankin.

        Mutta eikös sellaisesta basaalitestistä nimenomaan 2-tyypin diabeetikon pitkävaikutteisen inskan annostelua hakiessa toimi juuri se, että aloitetaan jostain kohdasta (Suomessa kait yleensä 10ky/vrk) ja sitten mittalillaan niitä paastoarvoja ja lisätään annostusta (yleensä kait 2-4 ky tosiaan useamman päivän välein - ei joka päivä), kunnes ne tavoitearvot on saavutettu.

        Näin siis normi-2-tyyppiläisellä, joka siis pelkän pitkävaikutteisen tarvii avukseen pillereiden lisäksi.

        Toinen juttu on se, että erittäin monelle Lantus riittää hyvin yhdellä pistoskerralla vuorokaudessa, sen vaikutusaika kun on niin pitkä. Toki vaihtelee yksilöstä toiseen


      • kalle
        arvot ratkaisee kirjoitti:

        Niin, minä ymmärsin, että alkuperäinen kysyjä tiedusteli lähinnä vuorokauden kokonaismäärää inskalle ja siltä pohjalta vastasin.

        Ja itse olen kuullut, että 40 ky:tä suuremmat kerta-annokset kannattaisi pistää kahtena eri injektiona ja nimenomaan eri paikkoihin, jotta imeytyminen olisi tasaista. Tästä syystä monissa insuliinikynissä kait onkin kerta-annoksen maksimikokona juuri 40ky, kuitenkin Lantukselle löytyy kynä, jossa maksimi kerta-annos on 60ky.

        aamulla kello kuuten ja aamiaisen valisena aikana minulla on aamun koitto ilmio.joten tana aikana suoritettua paasto sokerin mittausta ei voi kayttaa lantuksen annosteluun.opetin diabetes laakaria ja hoitajaa tasta asiasta.he ottivat opikseen ja muuttivat hoitoaan....aamun koitto,dawn phenomenon......monilla saattaa sokerit nousta aamun koiton aikana 4-5 yksikkoa.jos yritat annostella lantusta silloin ,hypo saattaa vierailla seuraavana yona


      • millanen on?
        kalle kirjoitti:

        aamulla kello kuuten ja aamiaisen valisena aikana minulla on aamun koitto ilmio.joten tana aikana suoritettua paasto sokerin mittausta ei voi kayttaa lantuksen annosteluun.opetin diabetes laakaria ja hoitajaa tasta asiasta.he ottivat opikseen ja muuttivat hoitoaan....aamun koitto,dawn phenomenon......monilla saattaa sokerit nousta aamun koiton aikana 4-5 yksikkoa.jos yritat annostella lantusta silloin ,hypo saattaa vierailla seuraavana yona

        Siis oot kyllä ihana...

        Oletko sina 1-tyypin vai 2-tyypin diabeetikko?
        Millanen sun diabeteslääkitys on?

        Oot vaan niin... siis anonyymin söpö :-)


      • kalle
        millanen on? kirjoitti:

        Siis oot kyllä ihana...

        Oletko sina 1-tyypin vai 2-tyypin diabeetikko?
        Millanen sun diabeteslääkitys on?

        Oot vaan niin... siis anonyymin söpö :-)

        lantus aamuin ja illoin.actrapid aamun koittoon.novo rapid tarpeen mukaan.tyypin selvitys ei ole ollut tarpeellista,eika auta yhtaan,eika vaikuta hoitoon millaan tavalla.voisi arvata etta tyyppi on 1.5


      • Lantusjaapidra
        arvot ratkaisee kirjoitti:

        Niin, minä ymmärsin, että alkuperäinen kysyjä tiedusteli lähinnä vuorokauden kokonaismäärää inskalle ja siltä pohjalta vastasin.

        Ja itse olen kuullut, että 40 ky:tä suuremmat kerta-annokset kannattaisi pistää kahtena eri injektiona ja nimenomaan eri paikkoihin, jotta imeytyminen olisi tasaista. Tästä syystä monissa insuliinikynissä kait onkin kerta-annoksen maksimikokona juuri 40ky, kuitenkin Lantukselle löytyy kynä, jossa maksimi kerta-annos on 60ky.

        Mun kynässä on Max annos 80 yks.


      • Ei_rajoita
        Lantusjaapidra kirjoitti:

        Mun kynässä on Max annos 80 yks.

        Jos lääkäri määrää suuremman yksikkömäärän, kynän voi "ladata" uudelleen kun 80 yksikköä on pistetty, samalla vaihdetaan pistospaikka.


      • syöttösika150
        arvot ratkaisee kirjoitti:

        Sinä tolkutat noita basaalitestejäsi joka paikassa. Ihan ok sinänsä. Ilmeisesti "ulkomaanelävänä" et tunne Suomen käytäntöjä, täällä ei hienostella termeillä, vaikka samaa asiaa tarkoitetaankin.

        Mutta eikös sellaisesta basaalitestistä nimenomaan 2-tyypin diabeetikon pitkävaikutteisen inskan annostelua hakiessa toimi juuri se, että aloitetaan jostain kohdasta (Suomessa kait yleensä 10ky/vrk) ja sitten mittalillaan niitä paastoarvoja ja lisätään annostusta (yleensä kait 2-4 ky tosiaan useamman päivän välein - ei joka päivä), kunnes ne tavoitearvot on saavutettu.

        Näin siis normi-2-tyyppiläisellä, joka siis pelkän pitkävaikutteisen tarvii avukseen pillereiden lisäksi.

        Toinen juttu on se, että erittäin monelle Lantus riittää hyvin yhdellä pistoskerralla vuorokaudessa, sen vaikutusaika kun on niin pitkä. Toki vaihtelee yksilöstä toiseen

        Syy valtaviin insuliinimääriin d":illa taitaa olla tuo ällistyttävä aloitusannos. Aloitusannokseksi suositellaan mahdollisimman pientä annosta. Insuliini on näet se hormooni, joka lisää ruokahalua riippumatta siitä, mikä on verensokerisi. Ja niin syöt ja syöt ja syöt koko ajan . Ja paisut kuin pullataikina.


      • Anonyymi
        arvot ratkaisee kirjoitti:

        Sinä tolkutat noita basaalitestejäsi joka paikassa. Ihan ok sinänsä. Ilmeisesti "ulkomaanelävänä" et tunne Suomen käytäntöjä, täällä ei hienostella termeillä, vaikka samaa asiaa tarkoitetaankin.

        Mutta eikös sellaisesta basaalitestistä nimenomaan 2-tyypin diabeetikon pitkävaikutteisen inskan annostelua hakiessa toimi juuri se, että aloitetaan jostain kohdasta (Suomessa kait yleensä 10ky/vrk) ja sitten mittalillaan niitä paastoarvoja ja lisätään annostusta (yleensä kait 2-4 ky tosiaan useamman päivän välein - ei joka päivä), kunnes ne tavoitearvot on saavutettu.

        Näin siis normi-2-tyyppiläisellä, joka siis pelkän pitkävaikutteisen tarvii avukseen pillereiden lisäksi.

        Toinen juttu on se, että erittäin monelle Lantus riittää hyvin yhdellä pistoskerralla vuorokaudessa, sen vaikutusaika kun on niin pitkä. Toki vaihtelee yksilöstä toiseen

        Lantuksen vaikutusaika ei ole mitenkään erityisen pitkä. Itselläni tyypin 1 diabeetikkona se ei nimenomaan riittänyt kattamaan koko vuorokautta ja siksi vaihdettiin Tresibaan, jonka vaikutusaika on selvästi pidempi. Itselläni Lantuksen kanssa vaikutus loppui jatkuvasti kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lantuksen vaikutusaika ei ole mitenkään erityisen pitkä. Itselläni tyypin 1 diabeetikkona se ei nimenomaan riittänyt kattamaan koko vuorokautta ja siksi vaihdettiin Tresibaan, jonka vaikutusaika on selvästi pidempi. Itselläni Lantuksen kanssa vaikutus loppui jatkuvasti kesken.

        Toyjeolla vaikutusaika on runsaasti yli 24 h ja sen vuoksi halusin vaihtaa Lantuksen siihen ettei pistosajankohta tarvitse olla niin tarkka (muistaakseni plus-miinus 3 h).


    • ykkös diabeetikko

      mulla meni Lantusta jopa 50 ja oon 17 vuotta.

      • takkuliiII

        Minä vasta harjottelen - mutta myös ihmettelen .. Latusta nyt ottanut vasta 14päivää - yksikkömäärä vasta 36 -> paastoarvoaamulla 17-18 luokkaa...ei siis mitään vaikutusta ainakaan 7 päivään.
        Eli minulla siis ilmeisesti lopputulema se että pistän 40 - yksiköä illalla ja aamulla..
        Vai onko diabteslääkkeissä kuinka suuri ero? Nimenomaan insuliinin kohdalla.


      • kauhistunut3
        takkuliiII kirjoitti:

        Minä vasta harjottelen - mutta myös ihmettelen .. Latusta nyt ottanut vasta 14päivää - yksikkömäärä vasta 36 -> paastoarvoaamulla 17-18 luokkaa...ei siis mitään vaikutusta ainakaan 7 päivään.
        Eli minulla siis ilmeisesti lopputulema se että pistän 40 - yksiköä illalla ja aamulla..
        Vai onko diabteslääkkeissä kuinka suuri ero? Nimenomaan insuliinin kohdalla.

        Liian iso insuliinimäärä myös nostaa verensokeria, Sinulla tämä hengenpelastusmekanismi toimii. Viisainta olisi kyllä mitata verensokeri yölläkin joskus kolmen neljän aikaan


      • Tokitoki

        Hiilihydraatit n.40g/vrk tai mahdollisimman pieneksi! 8kk sitten meni insuliinia n.50-70 yksikköä. Nyt 4-5 yksikköä ja lisäksi metformia 2 x 500mg ,paljon kuntoilua sekä lisäravinteita. Todettu 1.s diabetes. Uni on tärkeää ja jouduin aloittamaan unilääkkeiden käytön kun sokeriarvot korkealla. Kukaan hoitajista/lääkäreistä ei kertonut insuliinin nostavan verenpainetta. Siihen ja sydämen nopealyöntisyyteen betasalpaaja mutta niistäkin pääsin eroon. Testosteroniarvoni olivat alhaalla,kun sain ne ylös alkoi lihasmassaa kertyä ja jaksan kuntoilla. Sinkkiä 30mg/vrk ym. Tietoa löytyy mutta paljon väärää.


      • hpv27
        Tokitoki kirjoitti:

        Hiilihydraatit n.40g/vrk tai mahdollisimman pieneksi! 8kk sitten meni insuliinia n.50-70 yksikköä. Nyt 4-5 yksikköä ja lisäksi metformia 2 x 500mg ,paljon kuntoilua sekä lisäravinteita. Todettu 1.s diabetes. Uni on tärkeää ja jouduin aloittamaan unilääkkeiden käytön kun sokeriarvot korkealla. Kukaan hoitajista/lääkäreistä ei kertonut insuliinin nostavan verenpainetta. Siihen ja sydämen nopealyöntisyyteen betasalpaaja mutta niistäkin pääsin eroon. Testosteroniarvoni olivat alhaalla,kun sain ne ylös alkoi lihasmassaa kertyä ja jaksan kuntoilla. Sinkkiä 30mg/vrk ym. Tietoa löytyy mutta paljon väärää.

        Itsellä laski lantuksen tarve kolmanneksen kun laihduin kesällä 5 kg. Hiilihydraattia en ole vähentänyt eikä karppaus minulla vähentänyt yhtään insuliinin tarvetta kun en sillä laihtunut.


      • ygfgujgyj
        Tokitoki kirjoitti:

        Hiilihydraatit n.40g/vrk tai mahdollisimman pieneksi! 8kk sitten meni insuliinia n.50-70 yksikköä. Nyt 4-5 yksikköä ja lisäksi metformia 2 x 500mg ,paljon kuntoilua sekä lisäravinteita. Todettu 1.s diabetes. Uni on tärkeää ja jouduin aloittamaan unilääkkeiden käytön kun sokeriarvot korkealla. Kukaan hoitajista/lääkäreistä ei kertonut insuliinin nostavan verenpainetta. Siihen ja sydämen nopealyöntisyyteen betasalpaaja mutta niistäkin pääsin eroon. Testosteroniarvoni olivat alhaalla,kun sain ne ylös alkoi lihasmassaa kertyä ja jaksan kuntoilla. Sinkkiä 30mg/vrk ym. Tietoa löytyy mutta paljon väärää.

        Tarkoititko viestissäsi että olet D1? Eihän silloin yleensä käytetä pillerilääkitystä, koska sillä ei ole vaikutusta. Ykköstyyppiläisellä ei kehity insuliinia ja se korvataan insuliiniruiskeilla.

        Tässä ketjussa keskustellaan Lantuksesta, joka on pitkävaikutteinen insuliini. Yleensä noin pieniä annoksella kuin 4-5 yksikköä ei ole mitään vaikutusta. Mutta käytätkö kuinka paljon lisäksi nopeavaikutteista ateriainsuliinia (D1 tarvitsee sitä)?


      • Anonyymi

        Jep. Tyypin 1 diabeetikko oon itsekin. Mulla Lantusta meni n. 33 yksikköä. Sitten vaihdettiin Tresibaan, sitä oon joutunut laittaan nyt 40 yksikköä. Se on hiukka erikoista, koska jotkut on voinut vähentää määrää vaihdettuaan Tresibaan, itselläni niin ei kuitenkaan ole ollut. Syy voi tosin olla siinäkin, että vaihto Tresibaan ajoittuin tuon Koronapaskan alun kanssa samoihin aikoihin ja nyt liikunta on jäänyt epätavallisen vähäiseksi mun normaaliini verrattuna.


      • Anonyymi
        kauhistunut3 kirjoitti:

        Liian iso insuliinimäärä myös nostaa verensokeria, Sinulla tämä hengenpelastusmekanismi toimii. Viisainta olisi kyllä mitata verensokeri yölläkin joskus kolmen neljän aikaan

        Eikä nosta muutoin kuin siinä tapauksessa, että verensokeri ensin putoaa liian alas ja maksa yrittää sitten korjata tilannetta pullatuttamalla vereen glukoosia mikä sitten nostaa verensokeria.


      • Anonyymi
        Tokitoki kirjoitti:

        Hiilihydraatit n.40g/vrk tai mahdollisimman pieneksi! 8kk sitten meni insuliinia n.50-70 yksikköä. Nyt 4-5 yksikköä ja lisäksi metformia 2 x 500mg ,paljon kuntoilua sekä lisäravinteita. Todettu 1.s diabetes. Uni on tärkeää ja jouduin aloittamaan unilääkkeiden käytön kun sokeriarvot korkealla. Kukaan hoitajista/lääkäreistä ei kertonut insuliinin nostavan verenpainetta. Siihen ja sydämen nopealyöntisyyteen betasalpaaja mutta niistäkin pääsin eroon. Testosteroniarvoni olivat alhaalla,kun sain ne ylös alkoi lihasmassaa kertyä ja jaksan kuntoilla. Sinkkiä 30mg/vrk ym. Tietoa löytyy mutta paljon väärää.

        Eiköhän verenpaineesi nousu johduu jostain ihan muusta kuin insuliinista. Kuten siitä mitä syöt ja juot jne.


    • Garlo1

      Olen 2-tyypin diabeetikko, sairastanut 12 vuotta. Insuliinihoidolla vuodesta 2007, jona aikana verensokerin paastoarvoa ei saatu levemir:llä alas. Meni enimmillään 125 yksikköä. Nyt Lantus ja 110 yksikköä illalla useaan kohtaan annosteltuna sekä Humalog-ateriainsuliini. Paastoarvot 6mmol/l. Hypoja estämässä on Victoza-suolistohormooni, joka auttanut myös painon pudotuksesssa, koska poistaa jatkuvan nälän tunteen.

      • Hurjalta tuntuu

        Jopas on kovat piikitykset käytössä! Oletko pelkällä piikkilääkityksellä? Entä BMI, onko se kovinkin korkea (jos olet kerran saanut myös Victozan)?

        Olen sairastanut 2-tyypin diabetestä suunnilleen saman ajan. Minulla on Lantus pillerilääkityksen tukena (pillereinä Metforem 2500 mg ja Januvia 100 mg). Lantuksen annostusta jouduin juuri pienentämään kun paino on pudonnut muutaman kilon niin alkoi tulla lieviä hypoja. Tällä hetkellä otan Lantusta 35 yksikköä illalla (en tarvitse ateria-insuliinia) ja aamusokerit ovat olleet 4,1-4,8. Joku viikko sitten olin erään tutkimuksen vuoksi 3 vrk kokonaan ilman metformiinia, Januvia ja Lantus jatkui normaalisti. Tuon ajankin aamusokerit olivat suunnilleen samoissa lukemissa.


    • Hyväksi todettu

      Aika kovat määrät insuliinia. Minun kynästäni lantusta tulee 80yks. kerrall Olen 47/90. Oletko ylipainoinen? Jos olet, niin pitäisi kiinnittää huomiota ruokavalioon ja liikuntaan. Vältä syömästa Thl:än mukaan. Täällä on parjattu vhh. vaikutuksista negatiiviseen sävyyn. Kokeile kuukausi ja katso mitä tapahtuu, sitten voit palata entiseen jos ei muutosta tapahtunut painossa ja insuliinin määrässä.
      Itse olen 47/90( raamikas) ja inskaa kuluu 16 yks lantusta ja humalogia hiilarien mukaa (ei paljoa). Minua taas lihottaa insuliini. Painoin ennen D1 80kg. Puoli vuotta taudin alkamisesta alkoi painonnousu, vaikka ruokavalio ja liikunta oli jo paljon aikaisemmin sama. Toiset laihtuu toiset ei. Kaikki on niin yksilöllistä.

      Kokeilu ei maksa mitään!

      • typ1

        kun diabetes todetaan niin lihoominen alkaa väistämättä jos et laske hiilihytraattimääriä oikein ,kehon tuottama insuliini ei riitä, siksi elimistö huutaa lisää,siksi oikein laskettu hiilarimäärä ei lihota ,liika insuliinimäärä kehossasi muuttuu sokeriksi ja sen seurauksena alkaa lihoominen.


      • Hölmö_luulo
        typ1 kirjoitti:

        kun diabetes todetaan niin lihoominen alkaa väistämättä jos et laske hiilihytraattimääriä oikein ,kehon tuottama insuliini ei riitä, siksi elimistö huutaa lisää,siksi oikein laskettu hiilarimäärä ei lihota ,liika insuliinimäärä kehossasi muuttuu sokeriksi ja sen seurauksena alkaa lihoominen.

        "Liikaa" insuliinia ei olekaan! Jos ottaa liikaa, tulee insuliinishokki ja pahimmillaan kuolema. Ei insuliini muutu sokeriksi ja vaikka muuttuisikin, tuollaiset millilitran tuhannesosat eivät paljon vaikuta.


      • Anonyymi

        Insuliini ei lihota vaan se mitä syöt. Tottakai kun pistetään insuliinia niin sillon hiilihydraattia ei mene hukkaan päätymällä virtsaan samalla tavallaa kuin sillon kun insuliinia ei pistetä. Kun hiilihydraattia ei mene hukkaan niinsyöminen voi lihottaa jos syö liikaa. Ei mitään hiilihydraateista luopumista tarvita kunhan syö kohtuudella eikä hotki liikaa. Eli syö kulutuksesi mukaan, älä enempää niin et liho.


    • Jess

      Huhhuh! Joo, en ole 2 tyypin diabeetikko, niin en tiedä asioita, niin kummaksun tätä "40 yksikköä lantusta" - juttua. Mulla on 1 tyypin ja itse pistän lantusta vain 15 yksikköä per päivä :D Ihme eroja näissä!

      • Hurjalta tuntuu

        Koska olet D1 niin ilmeisesti pistät ateriainsuliinia pitkin päivää Lantuksen lisäksi. Tuossa se ero, koska D2 selviää yleensä pelkällä Lantuksella.


      • Anonyymi

        Kyllähän suurimmalla osalla meistä tyypin 1 diabeetikoista menee ennemminkin 30 - 50 yksikköä päivässä Lantusta, koska elimistö ei itse tuota lainkaan insuliinia. Tyypin 2 diabeetikoilla taas määrät voi ola paljon hurjempia kuten vaikka joku yli 100 tai 150 jne päivässä. Oon kuullut sellaisesta, että jotkut tyypin 2 diabeetikot tyhjentää Lantus -kynän parissa päivässä mikä kuulostaa aika hurjalta. Kelan sivuilla on taulukko kerralla myönnettävän insuliinin määristä. Kyllä siinä tauulukossakin aika hurjia päiväannoksia on isoimmillaan. 30 - 50 yksikköä päivässä on vielä suht vähän. Mainitsemaasi 15 yksikköä päivässä taas menee lähinnä lapsilla ja muilla vielä tuoreilla tyypin 1 diabeetikoilla. Kyllä se tyypillinen tyypin 1 diabeetikon annos on ennemminkin tuo 30 - 40 yksikköä tai joskus ehkä jopa 50 painosta riippuen. Puhun nyt siis aikuisten määristä, en pikkulasten.


    • 5+13

      Olen netissä nähnyt mainintoja kakkosista, jotka ovat käyttäneet useita satoja yksiköitä päivässä Lantusta ennenkuin insuliiniresistenssiä on saatu tarpeeksi murrettua. Tällöin on joutunut pistämään Lantuksen useammassa erässä eri paikkoihin.

    • Lellu 120 kg

      Olen 2-tyypin diabeetikko. Pistän Lantusta 50 50 eli 100 yksikköä iltaisin.


      Joku täällä sanoi, että moneen kohtaan tulisi pistää jo 60 yksikköä? Mulle riittää kaksi pistoskohtaa.

      Lisäksi pistän Novo Rapidia tarpeen mukaan (yleensä päivässä yhteensä 60 yksikköä) ja Diforminia kolme kertaa päivässä 1g.

      Juu, kovat on lääkkeet, mutta minkäs teet, onneksi on lääkkeet!

    • Mämmäri

      Hei
      Pistin aamulla Lantusta, pitäisi mennä 56 yksikköä, mutta neula olikin vääntynyt.
      Lantus valui pitkin vatsaa. Nyt en ole varma menikö yhtään perille.
      Uskallantko nyt pistää uudetaan?? Onko kohtalotovereita.
      Näin ei ole käynnyt kertaakaan ennen vuosien kuluessa!!!!

      • Ei liene vaaraa

        Koska Lantus on pitkävaikutteinen, ei edes yhden kerran väliin jättäminen (eli tapauksessasi hutipisto) nosta todennäköisesti verensokereita kovin paljon. Liian iso annos vastaavasti voi haitata seuraavan vuorokauden ajan. Olen joskus unohtanut pistää illalla ja pistänyt vasta aamulla ja joskus jopa vasta seuraavana iltana normaaliannoksen, eikä sokerit nousseet pahasti.


      • niina82

        Jos neula vääntyy niin ei saa pistää sillä pitää vaihtaa uusi neula minä D pistän kerran päivässä lantusta 36yks ja aamu arvot on 5.4-7.4 sillä välillä koko ajan oon sairastanut 2013 lähtien Melkein Joka toinen päivä pitää Vaihtaa Neula Kun Se vääntyy


      • Neulat_kertakäyttöisiä
        niina82 kirjoitti:

        Jos neula vääntyy niin ei saa pistää sillä pitää vaihtaa uusi neula minä D pistän kerran päivässä lantusta 36yks ja aamu arvot on 5.4-7.4 sillä välillä koko ajan oon sairastanut 2013 lähtien Melkein Joka toinen päivä pitää Vaihtaa Neula Kun Se vääntyy

        Täh! Nyt on jossain vikaa! Neula vaihdetaan JOKAISELLA pistoskerralla, vanhaa neulaa ei saa käyttää uudelleen. Neuloja saa riittävästi juuri siten laskettuna että niitä käytetään joka pistoksella yksi. Lisäksi kynään jätetty neula vuotaa tai tukkeutuu (insuliini kuivuu neulaan).
        Jos käyttää neulaa useampaan kertaan, se tylsyy ja jos pistää kohtaan jossa on ihonalaista kovettumaa, vääntyminen on hyvin todennäköistä.
        Jos neula vääntyy jopa joka toisella kerralla, jossain on vikaa. Joko pistotavassa tai käsi tärisee pahasti. Olen pistänyt itseäni paljon kauemmin eikä neula ole taittunut koskaan.


      • deeyksi
        Neulat_kertakäyttöisiä kirjoitti:

        Täh! Nyt on jossain vikaa! Neula vaihdetaan JOKAISELLA pistoskerralla, vanhaa neulaa ei saa käyttää uudelleen. Neuloja saa riittävästi juuri siten laskettuna että niitä käytetään joka pistoksella yksi. Lisäksi kynään jätetty neula vuotaa tai tukkeutuu (insuliini kuivuu neulaan).
        Jos käyttää neulaa useampaan kertaan, se tylsyy ja jos pistää kohtaan jossa on ihonalaista kovettumaa, vääntyminen on hyvin todennäköistä.
        Jos neula vääntyy jopa joka toisella kerralla, jossain on vikaa. Joko pistotavassa tai käsi tärisee pahasti. Olen pistänyt itseäni paljon kauemmin eikä neula ole taittunut koskaan.

        Toki ohje voi olla että neula vaihdetaan joka helvetin kerta kun pistetään, mutta moniko tekee niin ? En ole vielä 30 vuoteen niin tehnyt, enkä ole havainnut mitään ongelmaa siinä että pistän neulalla päivän ja vaihdan sitten. Kukin tyylillään.


      • Neulat_kertakäyttöisiä
        deeyksi kirjoitti:

        Toki ohje voi olla että neula vaihdetaan joka helvetin kerta kun pistetään, mutta moniko tekee niin ? En ole vielä 30 vuoteen niin tehnyt, enkä ole havainnut mitään ongelmaa siinä että pistän neulalla päivän ja vaihdan sitten. Kukin tyylillään.

        Tässä oli kyse Lantuksesta jota pistetään kerran vuorokaudessa.
        Pidätkö neulaa kynässä pistosten välinkin? Silloinhan lämpötilanmuutosten tai liikuttelun johdosta kynään voi imeytyä ilmaa tai insuliinia vuotaa ulos. Jos taas otat neulan irti, samalla voit laittaa uuden neulankin.
        Ihmettelin kyllä tuota aiempaa kirjoittajaa joka saa neulan taittumaan jo toisella pistoskerralla. Olen joskus unohtanut ottaa reissuun riittävästi neuloja ja joutunut pistämään parikin kertaa samalla neulalla eikä siinä ole ollut ongelmia.


      • deeyksi
        Neulat_kertakäyttöisiä kirjoitti:

        Tässä oli kyse Lantuksesta jota pistetään kerran vuorokaudessa.
        Pidätkö neulaa kynässä pistosten välinkin? Silloinhan lämpötilanmuutosten tai liikuttelun johdosta kynään voi imeytyä ilmaa tai insuliinia vuotaa ulos. Jos taas otat neulan irti, samalla voit laittaa uuden neulankin.
        Ihmettelin kyllä tuota aiempaa kirjoittajaa joka saa neulan taittumaan jo toisella pistoskerralla. Olen joskus unohtanut ottaa reissuun riittävästi neuloja ja joutunut pistämään parikin kertaa samalla neulalla eikä siinä ole ollut ongelmia.

        Totta kai pidän neulan kynässä kiinni.


      • Sinikka155
        Neulat_kertakäyttöisiä kirjoitti:

        Tässä oli kyse Lantuksesta jota pistetään kerran vuorokaudessa.
        Pidätkö neulaa kynässä pistosten välinkin? Silloinhan lämpötilanmuutosten tai liikuttelun johdosta kynään voi imeytyä ilmaa tai insuliinia vuotaa ulos. Jos taas otat neulan irti, samalla voit laittaa uuden neulankin.
        Ihmettelin kyllä tuota aiempaa kirjoittajaa joka saa neulan taittumaan jo toisella pistoskerralla. Olen joskus unohtanut ottaa reissuun riittävästi neuloja ja joutunut pistämään parikin kertaa samalla neulalla eikä siinä ole ollut ongelmia.

        Minulle neuottiin että neula vaihdetaan joka pistokerta.


      • polymerisoituusiis
        deeyksi kirjoitti:

        Toki ohje voi olla että neula vaihdetaan joka helvetin kerta kun pistetään, mutta moniko tekee niin ? En ole vielä 30 vuoteen niin tehnyt, enkä ole havainnut mitään ongelmaa siinä että pistän neulalla päivän ja vaihdan sitten. Kukin tyylillään.

        Et ole ilmeisesti kuullut, että insuliini muuttuu osin tai kokonaan tehottomaksi, jos pistää samalla neulalla. Tämä usein syynä verensokerin heittelyyn


      • Anonyymi

        Olisin hyvin varovainen Lantuksen uudelleen pistämisen kanssa, koska sillon verensokeri voi pudota liian alas. Perusinsuliinia ei pidä pistää tupla-annosta tai muutoinkaan liikaa. Kannattaa seurata miten verensokeri käyttäytyy ja mieluummin korjata tilannetta päivän aikana aterinssuliinilla tarpeen mukaan. Älä ainakaan missään nimessä pistä koko samaa Lantusmäärää uudelleen. Jos pistät sitä, niin vain pieni osa normaalista. Verensokeri saa mieluummin nousta hiukan kuin pudota liian alas tuplaperusinsuliinin takia.


      • Anonyymi
        Ei liene vaaraa kirjoitti:

        Koska Lantus on pitkävaikutteinen, ei edes yhden kerran väliin jättäminen (eli tapauksessasi hutipisto) nosta todennäköisesti verensokereita kovin paljon. Liian iso annos vastaavasti voi haitata seuraavan vuorokauden ajan. Olen joskus unohtanut pistää illalla ja pistänyt vasta aamulla ja joskus jopa vasta seuraavana iltana normaaliannoksen, eikä sokerit nousseet pahasti.

        Tuo ei kyllä päde tyypin 1 diabeetikkoihin. Tyypin 1 diabeetikko ei saa jättää perusinsuliinia väliin, koska sillon on vaarana ketoasidoosin eli happomyrkytyksen kehittyminen. Sitäpaitsi Lantus ei oleniin pitkävaikutteinen kuin väität. Esimerkiksi itselläni on tyypin 1 diabetes ja sillon kun mulla oli käytössä lantus, niin verensokeri kyllä loikkasi ihan pilviin jos lantus jäi päivän aikana pistämättä. Eli kyllä sitä piti pistää joka päivä. Nykyään käytössä oleva Tresiba taas on huomattavasti pidempikestoinen mutta ei sitäkään pidä jättää väliin vaikka sen myöhästyminen ei olekaan yhtä suuri riskikuin Lantuksen kohdalla. Lantus ei ole myöskään yhtä pitkäkestoinen kuin vaikkapa Toyon.


      • Anonyymi
        niina82 kirjoitti:

        Jos neula vääntyy niin ei saa pistää sillä pitää vaihtaa uusi neula minä D pistän kerran päivässä lantusta 36yks ja aamu arvot on 5.4-7.4 sillä välillä koko ajan oon sairastanut 2013 lähtien Melkein Joka toinen päivä pitää Vaihtaa Neula Kun Se vääntyy

        Periaatteessa neula pitäisi vaihtaa joka kerta kun pistää, mutta eiköhän moni meistä tyypin 1 diabeetikoista vaihda perusinsuliinin neulan joka kerta ja ateriainsuliinin neulan suunnilleen joka toinen päivä tai sen vääntyessä. Kun tyypin 1 diabeetikkona joutuu pistämään jatkuvasti niin neulanvaihtorumba väsyttää ja pitäisi olla mukana hirveä kasa neuloja aina. Toisaalta vääntynyt neula sattuu ja voi aiheuttaa kovettumia mikä vähentää insuliinin imeytymistä.

        Itse toimin ainakin noin. perusinsuliinin neulan vaihdan kyllä joka kerta, mutta sitä tarvitseekin pistää vain kerran vuorokaudessa. Ateriinsuliin neulaa en kyllä jaksa vaihtaa joka pistokselle, koska neulaa saisi olla kokoajan vaihtamassa.


      • Anonyymi
        Neulat_kertakäyttöisiä kirjoitti:

        Täh! Nyt on jossain vikaa! Neula vaihdetaan JOKAISELLA pistoskerralla, vanhaa neulaa ei saa käyttää uudelleen. Neuloja saa riittävästi juuri siten laskettuna että niitä käytetään joka pistoksella yksi. Lisäksi kynään jätetty neula vuotaa tai tukkeutuu (insuliini kuivuu neulaan).
        Jos käyttää neulaa useampaan kertaan, se tylsyy ja jos pistää kohtaan jossa on ihonalaista kovettumaa, vääntyminen on hyvin todennäköistä.
        Jos neula vääntyy jopa joka toisella kerralla, jossain on vikaa. Joko pistotavassa tai käsi tärisee pahasti. Olen pistänyt itseäni paljon kauemmin eikä neula ole taittunut koskaan.

        tyypin 2 diabeetikoilla neulan vaihtaminen joka kerta on realistista, koska sitä ei tarvitse tehdä usein. Mutta väitän kyllä ettei suurin osa tyypin 1 diabeetikoista jaksa ateriainsuliin neulaa joka pistosta varten vaihtaa koska sitä saiai olla tekemässä kokoajan.


      • Anonyymi
        polymerisoituusiis kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti kuullut, että insuliini muuttuu osin tai kokonaan tehottomaksi, jos pistää samalla neulalla. Tämä usein syynä verensokerin heittelyyn

        Hölynpölyä. Mihin tuollainen väite muka perustuu?? En kyllä ole koskaan tuollaisesta kuullut mistään. Syy siihen miksi neulan vaihtamista suositellaan on se, että nuo neulat on niin ohuita, että ne vääntyy helposti Itseasiassa neula vääntyy ja tylsyy hiukan jo ensimmäisellä pistokerralla vaikka sitä ei silmällä huomaakaan. Vääntynyt ja tylsynyt neula sattuu enemmän ja iho on kovemmalla rasituksella mikä voi lisätä kovettumien riskiä jonkin verran, se on tosin vältettävissä muistamalla vaihtaa pistokohtaa.

        Harva varmasti jaksaa aina vaihtaa aterinsuliinin neulaa. Perusinsuliinin kohdalla se on yleisempää paljon, koska sitä tarvitsee yleensä pistää vain kerran päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisin hyvin varovainen Lantuksen uudelleen pistämisen kanssa, koska sillon verensokeri voi pudota liian alas. Perusinsuliinia ei pidä pistää tupla-annosta tai muutoinkaan liikaa. Kannattaa seurata miten verensokeri käyttäytyy ja mieluummin korjata tilannetta päivän aikana aterinssuliinilla tarpeen mukaan. Älä ainakaan missään nimessä pistä koko samaa Lantusmäärää uudelleen. Jos pistät sitä, niin vain pieni osa normaalista. Verensokeri saa mieluummin nousta hiukan kuin pudota liian alas tuplaperusinsuliinin takia.

        Taitaa tuo ohjeesi olla pahasti myöhässä kun tuo neulan taittuminen tapahtui SEITSEMÄN vuotta sitten.


    • VP?

      Aiheuttaako Lantus syöpää?

      Useat tutkimukset tukevat epäilystä.

      http://webcast.easd.org/press/glargine/download/081131Hemkenscorrectedproofs.pdf
      http://webcast.easd.org/press/glargine/download/090818Colhounacceptedpaper.pdf
      http://webcast.easd.org/press/glargine/download/090740Currieuncorrected1stproofs.pdf

      Valitettavasti en saa auki neljättä tutkimusraporttia.

      "Svensk observationsstudie på 114,000 diabetiker. De som använde Lantus hade runt dubbelt så hög risk att få bröstcancer som de som använde annat insulin. För andra cancertyper sågs inga säkra skillnader."

      Ruotsalainen tutkimus, 114000 diabeetikkoa. Heillä jotka käyttivät Lantusta oli kaksinkertainen riski saada rintasyöpä verrattuna muuta insuliinia käyttäviin. Muiden syöpälajien kohdalla ei nähty mitän eroa.


      http://www.kostdoktorn.se/cancer-insulin-och-lantus

    • Pekka-varma

      Alkaa noudattamaan vähähiilihydraattista ruokavaliota, niin ehkei tarvitse lantusta ollenkaan. Näin minä tekisin tai en tekisi koska jo noudatan kysesitä ruokavaliota, niin ei ole edes pelkoa sairastua diabetekseen.

    • Ninni89

      Olen itsekkin 2 tyypin diabeetikko kyllä lantusta voi nostaa minäkin pistän 40yksikköä lantusta haittaako jos lantuksen neula tuli jo pois kun olin laskemassa 5 ku se tuli pois en päässyt 5 samalla pois

      • Ei_ehkä_haittaa

        Ellei insuliinia valunnut pistokohdasta ulos, neulan nopea poisto ei haittaa. 40 yksikköä on niin suuri annos ettei pienen pisaran näkyminen haittaa eikä tarvitse pistää lisää.


    • TYP1

      KYLLÄ VOIT NOSTAA ,MUTTA NOSTA KAKSI YKSIKKÖÄ, MUTTA KERRO SE LÄÄKÄRILLE.

    • diabeetikko

      Minä pistän Lantusta iltaisin 54 54

      • Mietinn

        Kun pistät lantusta 54 54 vaihdatko neulan molemmilla pistoilla?


      • Toinen_vastaaja
        Mietinn kirjoitti:

        Kun pistät lantusta 54 54 vaihdatko neulan molemmilla pistoilla?

        Ei tarvitse, koska neulaa ei irroiteta välillä kynästä ja toinen pistos tehdään heti perään. Neula kyllä kestää pari (ja vaikka useammankin) pistämisen kun käsittelee varovasti.
        Unohdin viime kesänä ottaa riittävästi neuloja matkalle mukaan ja jouduin pistämään kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä. Irroitin neulan välillä kynästä ja se pysyi avoimena tarvittavan 24 h.


    • 166kg-16kg

      Pahimmillaan meni Lantusta 150 yksikköä ja Novorapidia 120 yksikköä päivässä. Nyt olen saanut vähän laihdutettua ja määrät ovat 100 0-40.

      • eivielähautaan

        Olen ykkönen, mutten pahimmissa painajaisissakaan uskaltaisi pistää noita määriä. Onneksi on ruokavalio ja liikunta.


      • Reseptin_mukaan
        eivielähautaan kirjoitti:

        Olen ykkönen, mutten pahimmissa painajaisissakaan uskaltaisi pistää noita määriä. Onneksi on ruokavalio ja liikunta.

        Ei se ole uskalluksesta kiinni, insuliinia käytetään se määrä mitä lääkäri on reseptiin kirjoittanut labrakokeiden perusteella. Itse voi hieman säätää annosta kotimittausten perusteella, niinhän sinäkin teet.


      • hpv27
        Reseptin_mukaan kirjoitti:

        Ei se ole uskalluksesta kiinni, insuliinia käytetään se määrä mitä lääkäri on reseptiin kirjoittanut labrakokeiden perusteella. Itse voi hieman säätää annosta kotimittausten perusteella, niinhän sinäkin teet.

        Eipä se lääkäri ole kotona vaan jokaisen kakkosen pitää osata säätää se insuliiniannos itselleen sopivaksi. Omassa reseptissä lukee 60 ky päivä mutta tällä hetkellä menee 2*15 ky. Vastaavasti isälläni menee 160 ky ja pahimmillaan meni 260 ky. Jollain isäni lääkärin potilaalla meni jotain 600 ky.


      • Reseptin_mukaan
        hpv27 kirjoitti:

        Eipä se lääkäri ole kotona vaan jokaisen kakkosen pitää osata säätää se insuliiniannos itselleen sopivaksi. Omassa reseptissä lukee 60 ky päivä mutta tällä hetkellä menee 2*15 ky. Vastaavasti isälläni menee 160 ky ja pahimmillaan meni 260 ky. Jollain isäni lääkärin potilaalla meni jotain 600 ky.

        Kuten totesin viimeisessä lauseessa, että kukin voi hieman säätää käyttämäänsä insuliiniannosta. Minulla ei ole koskaan merkitty reseptiin yhtä täsmällistä insuliiniannosta, tällä hetkellä Toujeoreseptissä on annostuksena 50-70 yksikköä vuorokaudessa ja käytän lähellä alarajaa.
        Ihan mitä vaan annosta ei voi käyttää, lääkäri sen määrää suunnilleen ja apteekki myy korvattuna enintään suurimman määrätyn annoksen mukaisesti. Annosta voi kyllä pienentää ilman lääkärin määräystä jos sokeriarvot pysy oikeana.


      • hpv27
        Reseptin_mukaan kirjoitti:

        Kuten totesin viimeisessä lauseessa, että kukin voi hieman säätää käyttämäänsä insuliiniannosta. Minulla ei ole koskaan merkitty reseptiin yhtä täsmällistä insuliiniannosta, tällä hetkellä Toujeoreseptissä on annostuksena 50-70 yksikköä vuorokaudessa ja käytän lähellä alarajaa.
        Ihan mitä vaan annosta ei voi käyttää, lääkäri sen määrää suunnilleen ja apteekki myy korvattuna enintään suurimman määrätyn annoksen mukaisesti. Annosta voi kyllä pienentää ilman lääkärin määräystä jos sokeriarvot pysy oikeana.

        Jeps, liian alas pakotettu verensokeri ei ole hyvä juttu. Itse pyrin pitämään paaston 6 mmol/l kun tuolloin ei tule hypoja muttei vielä mainittavasti kudosvaurioitakaan. Itsellä on tämän vuoden isoin annos ollut 50 yksikköä vuorokaudessa ja pienin 0 yksikköä.

        Sitten jos jättää harkinnan kokonaan lääkärille niin voi hyvinkin tulla ongelmia. Reipas liikunta yhdistettynä vähäiseen syömiseen saattaa aiheuttaa hypoja. Lääkäriä näkee kuitenkin aika harvoin.


      • vaarallista998

        Alkeistieto d-lääkkeidenkäytössä: jos liikut enemmän tai syöt vähemmän, käytä vähemmänlääkkeitä, olivat ne sitten tabletteja tai insuliinia. Asiasta on julkaistu paljon tutkimuksia ja kirjoja (englanniksi). On täydellisen edesvastuutonta määrätä lääkkeitä, joiden vaikutuksesta ja annostuksesta ei puhuta mitään - mikä näyttää tämän palstan kirjoitusten perusteella olevan normaali käytäntö.


    • Totuusontotuus

      Todettiin 2kk sitten diabetes. Alussa meni Lantusta n.30 yksikköä aamulla ja ateriainsuliinia myös n.30. Ruokavalio ja liikuntaa, nyt Lantus 16 ja Novorapid 6-7 yksikköä. Myös metformiini aamulla ja illalla. Insuliinimäärät huomattavasti pienemmät mitä lääkärin arvio. Paino kuriin, ruokavalio ja liikunta niin olo paranee. Ensimmäisenä ruokavalio ja hiilihydraatit pois. Ymmärrän asian vaikeuden mutta oman terveyden vuoksi käytän myös lisäravinteita ja vitamiineja, järki mukana. 10v sitten sain tällä keinolla diabeteksen kuriin mutta tuli uudelleen koska en huolehtinut näistä hoitokeinoista.

    • veijo98738753

      D2:sen sanotaan usein olevan krooninen, ajan kanssa paheneva sairaus ja jota voidaan hoitaa vain lääkityksellä. Satunnaistettu kotrollitutkimus joka julkaistiin Lancet:issa tulee kuitenkin toiseen tulokseen ja osoittaa että oireiden poistaminen (kääntäminen) on mahdollista.

      The Lancet

      “Tuloksemme osoittavat että lähes puolet osanottajista ei enää kuulu D2 ryhmään ja ovat siten voineet lopettaa lääkityksensä. D2 oireiden poistaminen tulisi olla käytännössä hoidon päätavoite.”

      Tähän tulokseen päästiin erittäin kalorivajaalla ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Käytännössä ei sen tyyppisen ruokavalion noudattaminen ole tietenkään mahdollista pidemmällä tähtäimellä mutta tulos osoittaa selvästi sen että ravintomuutoksella voidaan peruuttaa D2 oireet.

      Onnksi kuitenkin jo aikaisempi kokemus osoittaa että vastaavaan tulokseen päästään vähähiilihydraattisella (mieluiten ketogeenisellä) ruokavaliolla/elämäntavalla ja jaksottaisella paastolla.

      lähde

      Veijon lisäys:

      Kuinka onnistuin LCHF elämätyylillä poistamaan D2 oireeni, mukaan luettuna jo todettu munuaisvaurio ja pudottamaan painoani yli 30kg----7 kuukaudessa???

      Ainut mitä minun tarvitsi tehdä löydettyäni maailman parhaan VHH-blogin

      https://www.dietdoctor.com/se/ oli ostaa elintarvikkeet joita blogissa suositeltiin, laittaa ruokaa josta blogissa suositeltiin ja syödä niinkuin blogissa kerrottiin.

      Siinäkö kaikki?? Onko se todella noin yksinkertaista?? Kyllä, siinä kaikki ja se on todella noin yksinkertaista, niin ylipainoiselle/liikalihavalle kuin diabeetikollekin.

      Ylläolevasta ei ylläpidon idiootti hpv tykkää.

      • teijo98735666

        Ähäkutti. Oikeesti mä pistän lantuksen sian kylkeen ja sitten mä syön sen. Ja juon kuravettä päälle.


      • Anonyymi

        Olen koettanut hakea esimerkkejä tästä eli että onnistuneet korjausliikkeet elintavoissa voisivat ajan myötä johtaa D2-lääkityksen purkuun. Onko se siis mahdollista? Itsellä diagnoosista pari vuotta, nyt kesän aikana tapahtui harppaus huonompaan suuntaan, kun veren sokerit pomppas taivaisiin tablettilääkityksestä huolimatta. Sen vuoksi Lantus-aloitus. Mutta pidän tuota huononemista nimenomaan oman leväperäisyyteni seurauksena. Joten päättelin, että jos vihdoin pääsen palaamaan kuntosalille, ja asteen verran parannan jo nyt terveellistä ruokavaliotani, saisin vielä omat insuliinit takaisin... Ja lääkkeitä voisi alkaa jossain vaiheessa myös vähentämään...


    • diab

      Minä pistän iltaisin Lantusta 66 66 yksikköä. Päivällä ateriainsuliini Adipra 16 yksikköä.

      • mietinn

        kun pistät 66 66 yksikköä, niin vaihdatko neulan molemmilla pistoilla?


      • säännötonsäännöt
        mietinn kirjoitti:

        kun pistät 66 66 yksikköä, niin vaihdatko neulan molemmilla pistoilla?

        Eikö yksi kysymys riittänyt? Saman viestin toistaminen on sääntöjen mukaan kiellettyä.


    • the_man_from_utopia

      Minä pistin eilen (15.10.2018 n. klo 19) Lantusta 165 yksikköä (ky) ja aamulla sokerit klo 7:30 olivat 5.3 mmol/mol ... eli hyvät, sillä pyrin saamaan ne noin 5-7
      väliin ... humalogia menee n. 20 - 70 yksikköä/vrk ... riippuen syömisistä ja juomisista jne.

      Olen mies 56 v. 190 cm ja n. 125 kg ja päivisin pyrkii sokerit olemaan 8 - 15 : sta
      välillä ... melko kova on jo toi lantus määrä mutta minkäs teet jne ......

      • hpv27

        Isällä meni lantusta moinen määrä mutta on nyt laihtunut ja menee enää 18 yksikköä.


      • Anonyymi

        Minä olen tämä sama mies, nykyisin 59 v. joka kirjoitin tuon nimim. (the_man_from_utopia) ... satuin vahingossa löytämään tämän hieman yli 2,5 vuotta vanhan kommenttini ja näinollen voisin kertoa nykyiset kuulumiseni :

        Eilen pistin lantusta 195 ky n. klo 17, mutta sokerit olivat klo 6 aamulla korkeahkot 9,8 ... tämä johtui nyt kyllä siitä, että kun en saanut unta vielä edes klo 2 : den jälkeen yöllä, niin jouduin syömään vielä silloinkin jonkin verran, että sain edes jotenkin unen päästä kiinni, mutta unta ei riitä sittenkään kuin joku 3-4 tuntia kerrallaan !

        Tuli kyllä nukuttua edellisenä päivänä monta tuntia.

        Mutta muuten painoni pyörii nykyisin siinä 130 kg : n molemmin puolin eli ts. keskivartalo jatkaa paisumistaan !!!

        Sen sijaan laitan nykyisin Lispro-pika inskaa päivisin vähän rohkeammin, kuin ennen Humalogia eli n. 10 - 30 yksikköä kerralla siinä syönnin aikana, riippuen ruuan määrästä ja näinollen päivä-arvot pyörivät enimmäkseen siinä 6-13 mmol arvoissa, mutta varovainen pitää olla ton Lispron käytössä sillä on joskus (toki harvoin) sokerit laskenu jopa alle 4 :n ja sitten kiire hieno-sokeri paketille ja vielä kun asun yksin !

        Mutta se johtuu varmaankin tuosta nk. tausta-insuliinin (Lantus) kovasta määrästä 195 y !

        Eipä täs muuta ku pitää yrittää pärjäillä jotenkin, vaik vaikeaa se tuntuu olevan näin yksin elävällä !

        ps. tais muuten pitkät sokrut olla n. 60, mut siitä on jo yli vuosi ku viimex mitattu ... nykyisin luulisin, et olisivat jopa hieman alemmat !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen tämä sama mies, nykyisin 59 v. joka kirjoitin tuon nimim. (the_man_from_utopia) ... satuin vahingossa löytämään tämän hieman yli 2,5 vuotta vanhan kommenttini ja näinollen voisin kertoa nykyiset kuulumiseni :

        Eilen pistin lantusta 195 ky n. klo 17, mutta sokerit olivat klo 6 aamulla korkeahkot 9,8 ... tämä johtui nyt kyllä siitä, että kun en saanut unta vielä edes klo 2 : den jälkeen yöllä, niin jouduin syömään vielä silloinkin jonkin verran, että sain edes jotenkin unen päästä kiinni, mutta unta ei riitä sittenkään kuin joku 3-4 tuntia kerrallaan !

        Tuli kyllä nukuttua edellisenä päivänä monta tuntia.

        Mutta muuten painoni pyörii nykyisin siinä 130 kg : n molemmin puolin eli ts. keskivartalo jatkaa paisumistaan !!!

        Sen sijaan laitan nykyisin Lispro-pika inskaa päivisin vähän rohkeammin, kuin ennen Humalogia eli n. 10 - 30 yksikköä kerralla siinä syönnin aikana, riippuen ruuan määrästä ja näinollen päivä-arvot pyörivät enimmäkseen siinä 6-13 mmol arvoissa, mutta varovainen pitää olla ton Lispron käytössä sillä on joskus (toki harvoin) sokerit laskenu jopa alle 4 :n ja sitten kiire hieno-sokeri paketille ja vielä kun asun yksin !

        Mutta se johtuu varmaankin tuosta nk. tausta-insuliinin (Lantus) kovasta määrästä 195 y !

        Eipä täs muuta ku pitää yrittää pärjäillä jotenkin, vaik vaikeaa se tuntuu olevan näin yksin elävällä !

        ps. tais muuten pitkät sokrut olla n. 60, mut siitä on jo yli vuosi ku viimex mitattu ... nykyisin luulisin, et olisivat jopa hieman alemmat !

        Kannattaa mittauttaa pitkäsokeri ainakin puolivuosittain, jos ei ole sensorointia. Tsemppiä sinulle ja kaikille meille yksineläville diabeetikoille, tasapainoillaan:)


    • Anonyymi

      Hirvittää insuliinimäärät mitä yleensä vrk pistetään. Olen 1.s diabeetikko ja paino n. 70kg. Pistän aamulla 6 yksikköä lantusta millä pärjään koko vrk. n. Joskus 1 yksikkö pikainsuliinia mutta yleensä ilman pärjään. Taitaa yleinen vrk insuliinimäärä olla 40yksikköä?!Ruokavalio missä vähän hiilihydraatteja sekä lisäravinteita. Liikuntaa ja lihasmassa kasvanut. Kysy jos haluat tietää miten tämä on onnistunut.

      • Isä käytti ennen hoitolaitoksen pääsyä 160 yksikköä lantusta. Joku toinen potilas jotain 300. Laihtumiseen vuoksi käytti lopulta 16 yksikköä.


      • Anonyymi

        Et kyllä ole tyypin 1 diabeetikko, jos noin pienellä insuliinimäärällä pärjäät. Tyypin 1 diabeetikoilla on kyllä todella pienet insuliinimäärät moniin pahasta insuliiniresistenssistä kärsiviin tyypin 2 diabeetikkoihin verrattuna, mutta nuo sun insuliinimääräsi on kyllä sellaisia etten ymmärrä miten muka tyypin 1 diabeetikkona pysyt hengissä. Sulla on pakko olla omaa insuliinituotantoa jäljellä muutoin tuo ei ole mahdollista. Eli joko olet todella tuore tyypin 1 diabeetikko tai sitten kyse on muusta. Tyypillinen tyypin 1 diabeetikon perusinsuliinimäärä on jotain 30 - 40 yksikköä painosta ja riippuen.

        Väitätt, että pärjäät myös sillä, että pistät joskus 1 yksiköllä ateriinsuliinia mutta yleensä ilman. Miten se muka on mahdollista? Tyypin 1 diabetikolla kaikki missä on hiilaria nostaa heti verensokeria ja se myös jääkoholle vaikka toki liikunta laskee sitä myös. Ei ole mitenkään mahdollist a pärjätä ilman ateriainsuliinia typpin 1 diabeetikkona.

        Jos väität jättäneesi kaiken hiilarin pois niin kaihan tajuat, että tyypin 1 diabeetikko leikkii sillon hengellään. Kaikenlainen karppaaminen ja ketoosin kanssa leikkiminen on hengenvaarallista tyypin 1 diabeetikolle, koska se voi johtaa ketoasidoosiin eli happomyrkytykseen, joka on kirjaimellisesti hengenvaarallinen tila. Tiedän sen itse kokemuksesta, koska itselläni tyypin 1 diabeteksen puhjetessa multa oli mennä henki ketoasidoosin takia. Jos et syö hiilareita ollenkaan, niin sun elimistösi on jatkuvasti ketoaineilla ja keikut jatkuvasti ketoasidoosin vaaran alla ja se on tyypin 1 diabeetikolle hengenvaarallista. Vielä kun et pistä insuliinia väittämääsi enempää niin todellakin leikit hengelläsi, jos nyt edes olet tyypin 1 diabeetikko siis.


    • Anonyymi

      Nämä keskustelupalstat ovat hyviä kokemusten ja ajatusten vaihtoon, mutta siitä huolimatta olen omissa annosten säädöissäni ja muissa mieltä askarruttavissa asioissa ollut vielä aina yhteydessä diabeteshoitajaani. Hän jopa pyytää laittamaan viestiä jos jotakin ilmaantuu. Ja samalla tiedot kirjaantuvat potilastietoihini. Siis kun puhutaan isommista muutoksista.

    • Anonyymi

      Tuohon voi vastata vain sinä itse sekä diabeteshoitajasi ja -lääkärisi. Ei kukaan muu voi etenkään netissä asiaa tuntematta tuollaiseen vastata, koska perusinsuliinin tarve on yksilöllinen. Jos nykyinen määrä ei riitä, niin sitten annostusta pitää lisätä. Diabeetikon pitää oppia itse säätämään annostusta, mutta etenkin aluksi se on syytä tehdä yhdessä diabeteshoitajan ja / tai diabeteslääkärin kanssa kunnes osaat tehdä sen itse. Määrää voi joutua säätämään. Voit tietenkin kokeilla nostaa annosta varovasti ja voit katsoa miten se vaikuttaa. Mutta älä tee liian suuria muutoksia kerralla etenkään jos et tiedä mitä olet tekemässä.

    • Anonyymi

      Mä pistin eilen 30.7 illalla klo 19:30 / 215 yksikköä lantusta ja toki syönyt sen jälkeen ja Lisproa vielä klo 21:38 / 25 y koska sokerit oli 16,2 ... Nyt sokrut 31.7 klo 0:25 /11,5.

      Saa nähdä, kuinka ylös vielä "kiivetään" noiden Lantuksen sekä Lispron suhteen ja mitä aamulla on sokerit ... !!!

      Pitkät sokerit oli n. 3 viikkoa sitten mitattuna 60 mmol/mol (viiteväli 20-42)

      Hieman vi.... ottaa päähän, joskus toivois et .... jne .... väsynyt ...

      The man ... 59 v.

    • Anonyymi

      MIKÄ ON LANTUS, ANTEEKSI TYHMYYTENI, TV DIABESTA SAIRASTAVA.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4197
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4046
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3059
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2548
    7. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2538
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2416
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2309
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2255
    Aihe