Sarjakuvan piirtäminen?

hakkarainen92

Olen 16 vuotias sarjakuvan piirtämisestä kiinostunut tyttö. Piirrän paljon ja kuvien piirtäminen ei oikeastaan ole ongelma. Ainoastaan ehkä imisten vaateitten keksminen ja yylensäkkin tyylin keksiminen ihmishahmolle on on hankalaa. KUvataide mulla on 10 ja harrastan kuvataide kouluu. Kuitenkin mulla on ongelma, eli miten tehdä sarjakuvia kun mielikuvitusta ei oo :D. Haluisin tehdä sellaisia kolmen, neljän ruudun koomisia sarjakuvia, mutta en keksi ensinnäkään minkäänlaista hahmoa, persoonaa, tai edes hauskaa tarinaa, joten mistä voisin saada inspiraatiota tähän? Tai mistä itse saatte inspiraationne? Entä mistä keksitte hahmot tai juonen? Olen kuullut että sarjakuvia lukemalla sais jotai ideoita mut en oo kyllä niistä oikeen apua saanu. Tykkään paljon kamut sarjasta ja sen huumorista ja lisäksi, lassi ja leevi sarjasta, tenavista,karvisesta ja etenkin kiroileva siili sarjakuvan huumorista. Itse haluaisin myös keksiä jonkun yksinkertaisen mutta silti persoonallisen hahmon :). Kiitän vastauksistanne : )

45

4317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän ajatuksia.

      Paras keino on tarkkailla ympäristöään ja ihmisiä ja tapahtumia siinä. Kannattaa kirjoittaa ja etenkin piirtää ylös hassuja tapauksia, sanontoja, naamoja, ilmeitä, vaatteita jne jne, joita voi sitten käyttää joskus myöhemmin. Ota joka paikkaan mukaasi pieni kirja, johon voit tehdä luonnoksia ja merkitä ylös tapahtumia ja omia ajatuksiasi. Tämä on paras tapa saada aineistoa tarinoihin.

      Hahmon keksiminen on vaikeampaa. Yleensä strippihahmot ovat hyvin yksinkertaisia, kuten tuo mainitsemasi kiroileva siili. Siili on söpö eläin, joten on hassua, kun siili kiroilee joka asialle ja sitä koko ajan v*tuttaa. Hahmot perustuvat usein ristiriitaan. Ei kannata kuitenkaan lähteä kopioimaan ihan suoralta kädeltä. Mieti vaikka, mistä olet itse kiinnostunut. Onko sinulla kissa, koira tai vaikkapa kani, onko se lihava, laiha, pirteä, masentunut, iso, pieni, vanha, nuori? Voisitko käyttää jotain tällaista tuttua hahmoa sarjakuvasi pohjalla? On aina hassua, jos jokin eläin käyttäytyy epätyypillisesti. Kettua on aina pidetty varovaisena ja viekkaana eläimenä. Kuinka hassua olisi, jos kettu olisikin kauhea koheltaja, komapastuisi omiin jalkoihinsa, pitäisi hirveää meteliä ja tulisi huijatuksi joka käänteessä? Miten olisi verenhimoinen lammas? Urheilullinen lehmä? Kana ydinfyysikkona? Hajuvettä ja tärkättyjä alushousuja käyttävä sika?

      Jos olet kiinnostunut ihmisistä, lähde liikkeelle vaikkapa itsestäsi. Se on aina helpointa. Mikä sinua harmittaa tai ilahduttaa elämässä, minkälaisia muut ihmiset ovat sinulle ja mitä siitä ajattelet? Onko sinulle sattunut jotakin hassua, noloa, epätavallista tms? Olen lukenut paljon hauskoja sarjakuvia, jotka kertovat piirtäjästä itsestään ja hänen kavereistaan sekä aivan tavallisista arkipäivän kohelluksista, joita heille on sattunut.

      Hahmot kannattaa pukea johonkin helposti tunnistettavaan asuun. Jos sarjakuvan päähenkilö on pukeutunut punaiseen villapaitaan, hänet kannattaa pukea siihen aina tai lähes aina. Poikkeus on tietysti, jos ollaan vaikka rannalla ottamassa aurinkoa. :) Keksi hahmoille persoonallinen lookki, joka poikkeaa muiden hahmojen lookista. Goottihepeneihin pukeutunut nuori tyttö on taatusti aivan eri luonteinen kuin jakkuun pukeutunut keski-ikäinen rouva. Mieti siis myös, mitä ja minkälaista elämänasennetta ja -filosofiaa sarjakuvan hahmot haluavat pukeutumisellaan viestiä. Esimerkkejä löydät elävästä elämästä! :)

      Taidekouluista ja kansalaisopistoista löytyy myös sarjakuvakursseja, joilla voi opiskella piirtämistä ja ideoiden kehittelyä. Kannattaa osallistua näihin!

      • Annoit tosi hyviä neuvoja ja virikkeitä nuorelle sarjakuvantekijälle. Monet eivät viitsi vaivautua ja toiset eivät osaa (kuten minä). Tällaisessa punnitaankin palstan arvo, kiva että olit sitä nostamassa. :)


    • Artti

      Siis sellaisia kuin sattuu tulemaan nopeasti piirtämällä!

      • Heitä on jo...

        paljon jotka tekevät poliitikoista karikatyrejä. Jotkin tietyt poliitikot ovat näiden piirtäjien suosiossa heidän erityispiirteidensä vuoksi esimerkiksi Halonen ja Urkkivainaasta puhumattakaan. Oikeastaan hän on malli siitä helpoimmasta päästä ja ala-asteikäinen poikanikin teki hänestä loistavan ja tunistettavan karikatyyrin.

        Moni tekeekin noista mielellään sen ensimmäisen karikatyyrinsä koska heidän kohdallaan "aita on matalin".
        Sen sijaan mielestäni kannataa ottaa haastavampia kohteita esimerkiksi omat ystävänsä.


    • miep7

      Minä olen sarjakuvan piirtämisestä kiinnostunut aikuinen. Minulla olisi paljon ideoita ja sisältöä sarjakuvaan (mm. pitkän sarjakuvan käsikirjoitus), mutta kuvaa ei tahdo syntyä... Olen harrastanut muutaman vuosikymmenen piirtämistä ja maalaamista ja ongelmaksi muodostuu se, että minulla ei ole ns. sarjakuvatyyliä. Jokainen kuva ei voi olla maalaus tai loppuun viety piirros tai silloin ei ainakaan tule koskaan valmista. Yksi syy on tietysti laiskuus, pitäisi vain tarttua kynään joka päivä ja piirtää yksi ruutu. Voisihan sitä sitten palata takaisin alkuun, jos eli kun tyyli kehittyy piirtämisen myötä.

    • ytujdii

      Suomen sarjakuvaseuralla on netissä "Kupla-akatemia"-niminen sivusto. Siellä on paljon asiaa sarjakuvan teosta.

    • jos ideat uupuu?

      Jos sinulta puuttuu mielikuvitus ja ideointikyky, niin eiköhän se ole osoitus siitä että kannattaisi harkita jotakin vähemmän luovaa harrastusta. Älä ainakaan kuvittele ryhtyväsi ammattipiirtäjäksi.

      • jos sinulla ei ole kysyjälle mitään muuta annettavaa kuin lannistaminen. Harrastatko enemmänkin lintujen ampumista lennosta?


      • vastata?
        tinat kirjoitti:

        jos sinulla ei ole kysyjälle mitään muuta annettavaa kuin lannistaminen. Harrastatko enemmänkin lintujen ampumista lennosta?

        On se minusta vähän käsittämätöntä, että kauheasti yrittä jotain vaikka itsekin tajuaa ettei omat ideat riitä ja mielikuvitusta puuttuu? Parempi kai se olisi tajuta riittävän varhain, ettei tule noloja pettymyksiä myöhemmin (vertaapa vaikka Idols-koe-esiintymiset). Ei tässä todellakaan ole vielä lentämisestä mitään merkkejä.


      • vastata? kirjoitti:

        On se minusta vähän käsittämätöntä, että kauheasti yrittä jotain vaikka itsekin tajuaa ettei omat ideat riitä ja mielikuvitusta puuttuu? Parempi kai se olisi tajuta riittävän varhain, ettei tule noloja pettymyksiä myöhemmin (vertaapa vaikka Idols-koe-esiintymiset). Ei tässä todellakaan ole vielä lentämisestä mitään merkkejä.

        aloittajasta voidaksesi talloa hänen unelmaansa.
        Hänhän kertoo piirtävänsä valtavasti, koulunumero on hyvä ja kuvataidekoulustakin mainitsee. Lahjoja saattaa siis olla paljon, ethän ole nähnyt mitään hänen piirtämäänsä. Hän ehkä vain hakee omaa väyläänsä, joka voisi vielä hyvinkin olla sarjakuva. Vasta 16-vuotias! Kaikki eivät ole varmoja eksaktista suunnasta kuten ehkä itse olet ollut. Sen etsinnässä hapuilu lienee sallittua ja aika kyllä näyttää, mihin taidot riittävät.

        Minut taiteellisesti lahjakas reilusti vanhempi sisareni nuorena miltei lannisti. Onnistui hidastamaan tietäni huomattavasti, jopa suuntaamaan opiskeluni toiseen suuntaan kuin itselläni oli aikomus. Vasta paljon myöhemmin saatoin itsetunnon noustua palata maalaamiseen, josta sitten on tullutkin elämäntapa. Olen surullinen siitä, ettei hän kannustanut minua vaiheessa, jolloin olisin sitä kovasti tarvinnut. Samoja lahjoja minulle oli jaettu kuin hänellekin, hänelle kaiketi sitten enemmän, siitä olen jäävi sanomaan mitään.

        Luin vastauksesi siis jotenkin omakohtaisen kokemuksen kautta. Ymmärrän, että sinä et halua kannustaa epävarmaan yritykseen, joten tuskin pahaakaan tarkoitit, mutta todellisista taidoistahan et tiedä.


      • aloittajan
        tinat kirjoitti:

        aloittajasta voidaksesi talloa hänen unelmaansa.
        Hänhän kertoo piirtävänsä valtavasti, koulunumero on hyvä ja kuvataidekoulustakin mainitsee. Lahjoja saattaa siis olla paljon, ethän ole nähnyt mitään hänen piirtämäänsä. Hän ehkä vain hakee omaa väyläänsä, joka voisi vielä hyvinkin olla sarjakuva. Vasta 16-vuotias! Kaikki eivät ole varmoja eksaktista suunnasta kuten ehkä itse olet ollut. Sen etsinnässä hapuilu lienee sallittua ja aika kyllä näyttää, mihin taidot riittävät.

        Minut taiteellisesti lahjakas reilusti vanhempi sisareni nuorena miltei lannisti. Onnistui hidastamaan tietäni huomattavasti, jopa suuntaamaan opiskeluni toiseen suuntaan kuin itselläni oli aikomus. Vasta paljon myöhemmin saatoin itsetunnon noustua palata maalaamiseen, josta sitten on tullutkin elämäntapa. Olen surullinen siitä, ettei hän kannustanut minua vaiheessa, jolloin olisin sitä kovasti tarvinnut. Samoja lahjoja minulle oli jaettu kuin hänellekin, hänelle kaiketi sitten enemmän, siitä olen jäävi sanomaan mitään.

        Luin vastauksesi siis jotenkin omakohtaisen kokemuksen kautta. Ymmärrän, että sinä et halua kannustaa epävarmaan yritykseen, joten tuskin pahaakaan tarkoitit, mutta todellisista taidoistahan et tiedä.

        piirustustaitoa. Kunhan sanoin, että mikäli mielikuvitusta puuttuu, kannattanee kokeilla jotain muuta. Hankalaahan se on jos tarvitsee koko ajan toisten johdatusta. En nyt tiedä mitä aloittaja elämältään haluaa, mutta sen voin sanoa, että taiteilijan työ vaatii todellista idearikkautta.


      • edellinen
        aloittajan kirjoitti:

        piirustustaitoa. Kunhan sanoin, että mikäli mielikuvitusta puuttuu, kannattanee kokeilla jotain muuta. Hankalaahan se on jos tarvitsee koko ajan toisten johdatusta. En nyt tiedä mitä aloittaja elämältään haluaa, mutta sen voin sanoa, että taiteilijan työ vaatii todellista idearikkautta.

        tuli vain mieleen, että löytyisikö aloittajalta esim. joku nokkela kaveri (ja netistäkin voi varmaan etsiä) joka auttaisi ideoimaan hahmoja ja tekstejä, ja aloittaja piirtäisi kuvituksen? Näinhän monet sarjakuvantekijät ovat toimineet tiimissä.


      • edellinen kirjoitti:

        tuli vain mieleen, että löytyisikö aloittajalta esim. joku nokkela kaveri (ja netistäkin voi varmaan etsiä) joka auttaisi ideoimaan hahmoja ja tekstejä, ja aloittaja piirtäisi kuvituksen? Näinhän monet sarjakuvantekijät ovat toimineet tiimissä.

        Yhdessä ideointi voisi olla muutenkin hyvä mielikuvituksen vauhdittaja. Kun on alkuun päästy, hahmot saattavat alkaa elää jo omaa elämäänsä - ja mielikuvitus päästä valloilleen.


      • Artti
        tinat kirjoitti:

        Yhdessä ideointi voisi olla muutenkin hyvä mielikuvituksen vauhdittaja. Kun on alkuun päästy, hahmot saattavat alkaa elää jo omaa elämäänsä - ja mielikuvitus päästä valloilleen.

        Kun budhalaisten munkkiemn luoma palvelija alkaa elää omaa elämäänsä, se on sen luoneelle munkille hyvin vaarallinen ja sitä on vaikea saataa takaisin olemattomuuteen! Että sellainen juttu!


      • timpura93

        Eikö se kerro jo, että jos piirtää paljon, on kysyvällä mielikuvitusta ja ideoita päänsä sisällä(sillä piirtämiseen näitä tarvitaan, ilman et voi toteuttaa mitään).
        Mutta ainoa ongelma on niiden toteutus ja ilmaiseminen?!? Miten siirrät ideat päästäsi pieneen laatikoon ja keksit kaiken muun siihen ympärille, jotta saat siitä toimivan sarjakuvan.

        Tiedän, koska olen itsekkin sarjakuvien teosta kiinnostunut. Piirrän paljon, todistuksesta löytyy kuviksen kohdalta kymppi, ja omistan vilkkaan mielikuvituksen ja saan ideoita, jos minkälaiseen hahmoon. Mutta koen vain ainoaksi ongelmaksi sen toteuttamisen, mistä lähden kertomaan mistä aloitan yms.

        Kokeile itse luoda jotain ilman mielikuvitusta ja ideoita. Se ei ole tuulesta temmattua, vaan sen tekoon uppoaa aikaa. Työn jäljestä aina näkee kuinka paljon sarjakuvan eteen on panostettu yms.

        Ja ainahan sitä muilta neuvoja saa kysyä. Kysyvä ei tieltä eksy!


      • HaavanTeippaaja

        Vitun paska, en paremmin sano. Vaikka näin myöhässä sanonkin


    • Punpuli

      Kannattaa miettiä mitä päivien aikana on tapahtunut tia jos on jokin rakas lelu josta voi tehdä sarjakuvan. Yleensä katson piirrettyjä ja saan siitä idean.

    • huuhaatajoo

      Unohda koko harrastus jos sulla ei ole mielikuvitusta eikä ideoita. Sma, kun päättäs ruveta kirjailijaksi vaikka täysin tyhjä pää :)

      • Harjoittelija myös

        ... sinäkin ollut vastaamatta, jos sinulta ei löydy mitään muuta annettavaa kysyjälle, kuin lannistaminen. Alkuperäisestä viestistä on onneksi on niin kauan että kysyjällä on varmasti mielenkiintoisia hahmoja jo kerääntynyt. Harjoitus auttaa kaikkeen ja nollasta on kaikessa aina aloitettava.


      • superartist
        Harjoittelija myös kirjoitti:

        ... sinäkin ollut vastaamatta, jos sinulta ei löydy mitään muuta annettavaa kysyjälle, kuin lannistaminen. Alkuperäisestä viestistä on onneksi on niin kauan että kysyjällä on varmasti mielenkiintoisia hahmoja jo kerääntynyt. Harjoitus auttaa kaikkeen ja nollasta on kaikessa aina aloitettava.

        Kuulehan nyt osaaottava paapooja, mä olen itse erittäin hyvä piirtäjä noin .. ellen paras kaikkiin verrattuna (huomaa hyvä itsetunto) mutta ilman ideoita musta ei olis tullut mitään - fakta. Mun puolesta jokainen voi tuhertaa mitä huvittaa, se on jokamiesoikeus se mutta ilman idean ideaa täysin turhaa. Minä en kykene tekemään mitään muuta kuin mistä innovaatiot on lähtösin, joten oletan sen olevan aika yleistä tuo luomisen kaivon olemassa olon. Jos kaivo on tyhjä niin tekijä on tarpeeton.

        Hyvä tie syvään masennukseen on haluta taiteilijaksi vaikka ei omista yhtään hyvää ideaa tai luomiskykyä. Ei mitään mieltä kannustaa nuorta alalle johon ei ole mahdollisesti mitään kykyjä. Tämän tietysti tietää aloittaja itse paremmin mutta syytä miettiä tosissaan homman jatkamista jos asia on niinkuin aloituksessa tulee ilmi (tyhjä pää).

        Enää en tästä jatka jos "paapoojalle" ei aukene..


      • superartist kirjoitti:

        Kuulehan nyt osaaottava paapooja, mä olen itse erittäin hyvä piirtäjä noin .. ellen paras kaikkiin verrattuna (huomaa hyvä itsetunto) mutta ilman ideoita musta ei olis tullut mitään - fakta. Mun puolesta jokainen voi tuhertaa mitä huvittaa, se on jokamiesoikeus se mutta ilman idean ideaa täysin turhaa. Minä en kykene tekemään mitään muuta kuin mistä innovaatiot on lähtösin, joten oletan sen olevan aika yleistä tuo luomisen kaivon olemassa olon. Jos kaivo on tyhjä niin tekijä on tarpeeton.

        Hyvä tie syvään masennukseen on haluta taiteilijaksi vaikka ei omista yhtään hyvää ideaa tai luomiskykyä. Ei mitään mieltä kannustaa nuorta alalle johon ei ole mahdollisesti mitään kykyjä. Tämän tietysti tietää aloittaja itse paremmin mutta syytä miettiä tosissaan homman jatkamista jos asia on niinkuin aloituksessa tulee ilmi (tyhjä pää).

        Enää en tästä jatka jos "paapoojalle" ei aukene..

        Teille kaikille masentajille ja lannistajille: rumaa vastata, ellei mitään positiivista ja hyvässä mielessä rakentavaa sanottavaa löydy. Teistä ei ole nuorelle kysyjälle yhtään mitään hyötyä - ette toivo hänelle ainakaan mitään hyvää. Nuoren on kyllä lupa miettiä tulevaisuuttaan monelta kannalta ja jopa kysellä tällaisella palstalla. Jos halu kerran vetää tuottamaan sarjakuvaa tms, on hyvä kannustaa edes yrittämään, aika kyllä osoittaa, tuleeko hänestä taitajaa, vielä sitä ei kukaan tiedä. Jos piirustustaidot riittävät, ideoita on löydettävissä ... ja niitä saa jopa kysellä toisilta, vai eikö??

        Ja kirjoja toimittaneena tiedän, että hyvinkin moni kokeilee kirjoittamista, mutta ei saa tuotoksiaan läpi kustantamoissa. Kunnioitan silti jokaista, joka on edes yrittänyt ... ja jos ensiyrityksessä on edes jotakin mieltä, niin parantamiseen voi antaa rakentavaa palautetta.

        Uskon kannustukseen ja rakentavaan palautteeseen. Sillä on pelastettu ihmiselämiä. Vaikka oma perhe mitätöisi, niin jo yhdenkin ulkopuolisen ihmisen antama kannustus ja hyväksyntä ehdoitta voi muuttaa koko elämänsuunnan parempaan päin. Tässä nyt ehkä ei kuitenkaan ollut kysymys elämän pelastamisesta, mutta yhtälailla kannustus on parempi vaihtoehto kuin lannistaminen. Elämä opettaa.


      • Entinen rekkari
        tinat kirjoitti:

        Teille kaikille masentajille ja lannistajille: rumaa vastata, ellei mitään positiivista ja hyvässä mielessä rakentavaa sanottavaa löydy. Teistä ei ole nuorelle kysyjälle yhtään mitään hyötyä - ette toivo hänelle ainakaan mitään hyvää. Nuoren on kyllä lupa miettiä tulevaisuuttaan monelta kannalta ja jopa kysellä tällaisella palstalla. Jos halu kerran vetää tuottamaan sarjakuvaa tms, on hyvä kannustaa edes yrittämään, aika kyllä osoittaa, tuleeko hänestä taitajaa, vielä sitä ei kukaan tiedä. Jos piirustustaidot riittävät, ideoita on löydettävissä ... ja niitä saa jopa kysellä toisilta, vai eikö??

        Ja kirjoja toimittaneena tiedän, että hyvinkin moni kokeilee kirjoittamista, mutta ei saa tuotoksiaan läpi kustantamoissa. Kunnioitan silti jokaista, joka on edes yrittänyt ... ja jos ensiyrityksessä on edes jotakin mieltä, niin parantamiseen voi antaa rakentavaa palautetta.

        Uskon kannustukseen ja rakentavaan palautteeseen. Sillä on pelastettu ihmiselämiä. Vaikka oma perhe mitätöisi, niin jo yhdenkin ulkopuolisen ihmisen antama kannustus ja hyväksyntä ehdoitta voi muuttaa koko elämänsuunnan parempaan päin. Tässä nyt ehkä ei kuitenkaan ollut kysymys elämän pelastamisesta, mutta yhtälailla kannustus on parempi vaihtoehto kuin lannistaminen. Elämä opettaa.

        Tämä ketju ei koskenut minua eikä minun taitoja esimerkiksi, mutta kiinnitti huomioni tuo sinun loistava "puuttuminen peliin". On hienoa että täällä kuitenkin on kaltaisiasi ja peräti rekisteröityneitä ihmisiä. Minä olen jo ajat sitten menettänyt toivoni tämän palstan suhteen. Rekisteröin jopa nimimerkkini ihan tätä palstaa varten. Siitä on suunnilleen 3 vuotta. Alkuun kaikki menikin hienosti ja täällä oli hyödyllisiä ja suorastaan nautittavia linkityksiäkin ja niiden pohjalta myös jonkin verran keskusteltiin.
        Sitten tuli kertakaikkiaan täysi stoppi kun alkoi nämä hirveät toisten syyttelyt ja ilkeät anonyymin kirjoittajan henkilöön menevät kirjoitukset.
        Se tuntui ainakin silloin ihan kauhealta kun oltiin totuttu leppoisaan keskusteluun. Mei ei koskaan tänne saatu mitään sheriffiä joka olisi puuttunut noihin törkeimpiin tappeluihin. Muun muassa minäkin pariin otteeseen täytin nuo "kaavakkeet" ja olisin vapaaehtoisesti ryhtynyt valvomaan tätä palstaa, mutta minkäänlaista vastausta en koskaan saanut.
        Varmaan nyt kaikki ymmärtää miksi tämä palsta on nyt lähes kuollut. "Sitä saa mitä tilaa" yölinnun sanomana jotenkin nyt tuntuu niin ajankohtaiselta.
        Nyt vain pitää oikein nöyrtyä rukoilemaan että nämä toisilleen ja yhteiskunnalle katkerat ihmiset vihdoin ymmärtäisivät että sellainen "kaaos" mitä he täällä järjestivät, ei palvele heidän eikä muidenkaan taidealalla toimivien tarkoitusperiä, vaan herättävät suunnatonta vastenmielisyyttä ainakin tämän palstan lukijoissa.
        Täytyy vielä oikein kiittää että nuo "tahot" ovat malttaneet ainakin nyt tällä kertaa pysyä vaiti täällä. Joten siitä teille SUURTAKIN SUUREMPI KIITOS!!!


      • Joo, ja...
        superartist kirjoitti:

        Kuulehan nyt osaaottava paapooja, mä olen itse erittäin hyvä piirtäjä noin .. ellen paras kaikkiin verrattuna (huomaa hyvä itsetunto) mutta ilman ideoita musta ei olis tullut mitään - fakta. Mun puolesta jokainen voi tuhertaa mitä huvittaa, se on jokamiesoikeus se mutta ilman idean ideaa täysin turhaa. Minä en kykene tekemään mitään muuta kuin mistä innovaatiot on lähtösin, joten oletan sen olevan aika yleistä tuo luomisen kaivon olemassa olon. Jos kaivo on tyhjä niin tekijä on tarpeeton.

        Hyvä tie syvään masennukseen on haluta taiteilijaksi vaikka ei omista yhtään hyvää ideaa tai luomiskykyä. Ei mitään mieltä kannustaa nuorta alalle johon ei ole mahdollisesti mitään kykyjä. Tämän tietysti tietää aloittaja itse paremmin mutta syytä miettiä tosissaan homman jatkamista jos asia on niinkuin aloituksessa tulee ilmi (tyhjä pää).

        Enää en tästä jatka jos "paapoojalle" ei aukene..

        ...tämänkin postauksen teki tämä palstan vakihäirikkö. ;) Häntä älä missään nimessä ota vakavasti!


      • Kappas vain!!!
        superartist kirjoitti:

        Kuulehan nyt osaaottava paapooja, mä olen itse erittäin hyvä piirtäjä noin .. ellen paras kaikkiin verrattuna (huomaa hyvä itsetunto) mutta ilman ideoita musta ei olis tullut mitään - fakta. Mun puolesta jokainen voi tuhertaa mitä huvittaa, se on jokamiesoikeus se mutta ilman idean ideaa täysin turhaa. Minä en kykene tekemään mitään muuta kuin mistä innovaatiot on lähtösin, joten oletan sen olevan aika yleistä tuo luomisen kaivon olemassa olon. Jos kaivo on tyhjä niin tekijä on tarpeeton.

        Hyvä tie syvään masennukseen on haluta taiteilijaksi vaikka ei omista yhtään hyvää ideaa tai luomiskykyä. Ei mitään mieltä kannustaa nuorta alalle johon ei ole mahdollisesti mitään kykyjä. Tämän tietysti tietää aloittaja itse paremmin mutta syytä miettiä tosissaan homman jatkamista jos asia on niinkuin aloituksessa tulee ilmi (tyhjä pää).

        Enää en tästä jatka jos "paapoojalle" ei aukene..

        Kukas se täällä jo tuolloin on ollut kehumassa itseään XDXD! Olet kyllä todella lapsellinen tyyppi, varsinkin kun vielä kaikki tiedämme sen sinun "ideointisi" tason yhdistettynä niihin sinun 'kuuluihin' piirustustaitoihisi "paperinukkeihin" yms. sälään niin sinun todellakin kannattaisi pitää itsestäs pienempää melua. XDXDXDXD!!!


      • Ahaa!
        Kappas vain!!! kirjoitti:

        Kukas se täällä jo tuolloin on ollut kehumassa itseään XDXD! Olet kyllä todella lapsellinen tyyppi, varsinkin kun vielä kaikki tiedämme sen sinun "ideointisi" tason yhdistettynä niihin sinun 'kuuluihin' piirustustaitoihisi "paperinukkeihin" yms. sälään niin sinun todellakin kannattaisi pitää itsestäs pienempää melua. XDXDXDXD!!!

        Aha, tulit tähänkin ketjuun tuomaan taas kateutesi kohteen esille ja esittelemään hänestä vääriä väitteitä ja jatkamaan katkeraa ajojahtiasi!


    • joku2120498342048230

      ja aluksi voit aloittaa tikku-ukoista kuten minäkin...:)

    • hyvääpäiväävaan

      Tahtoo karjanhoitoalalle mutta en voi sietää paskan hajua, mikä neuvoksi?

      Tahtoo hoitoalalle mutta en voi sietää sietää ihmisiä.

      Tahtoo presidentiksi mutta en tosiaan tykkää politiikasta, mitä pitäs tehrä?

      Tahtoo painononnostajaksi mutta ei oo lihaksi, mitä tehdä?


      Ainiin, oon 13v ja haluun neuvoja.. ja johan tulee kukkahattutädit neuvomaan kuinka paskanhajusta oppii tykkää ku jne. plaplapalpaal..

      Mä sanoisin, et juur tuollaisia kukkahattutätejä palsta ei kaipaa, kiitos!

      • oijjoijoi!

        Hieno provosointiyritys taas! (taputtaa karvaisia käsiään)


    • autatteko?

      Moi voitteko auttaa mua tekee sarjiksia koska oon 11v. ja oon vasta tehnyt 4tunnissa tehnyt 1:hen sarhiksen

    • Juupa,joopa :D

      Itse olen 12-vuotias ja olen tehnyt sarjiksia kolme vihkoa (vihkot ovat ihan normaalin paksuisia eli ei paksuja) mutta siis minulta puuttuu kaikki tietokone vaiheet olen tehnyt ainoastaan lyijykynällä...Surkeaa...Tiedän. Siis millä tavalla sinua pitäisi auttaa? Neuvoa hahmoistako vai miten. Ja oletko tehnyt koko vihkollisen sarjakuvaa 4 tunnissa vai vain yhden sivun?

    • kvaak.fi

      www.kvaak.fi löytyy hyödyllistä tietoa sarjakuvapiirtämisestä kiinnostuneille.

    • pieru-pääsee-just

      ..mailma on täys paskoja sarjiksia tyyliin viivit ja vaavit joiden piirtäjillä ei tosiaan ole mitään lahjoja eikä nyt hirveesti edes ideoita. Jättäkää homma niille jotka osaa piiirtää ja löytyy ideaa.

      Mailman turhin ihminen on ns. taiteilija-nolla, jolla ei mitään lahjoja - mutta liian laiska tekemään oikeata duunia. Samaa voi sanoa näistä daa-daa artisteista, joilla ei ole, siis ei mitään annettavaa kellekään.

    • Joonanteri123

      olen yrittäny piirtää sarjakuvan mutta en osaa piirtää ihmisiä kunnolla. Voiko joku auttaa minua?

      • Ettet vain...

        ...ole toi palstan pelle!? Nimittäin sopisi vallan mainiosti, sillä ihmisiä hänkään ei osaa piirtää ja olisihan edistystä jos hän noin tunnustaisi asian ilman vääntöjä. :)


      • Joonanteri123

        kato youtubesta ja kirjoita siihen how to draw human face


      • Niinpä!
        Ettet vain... kirjoitti:

        ...ole toi palstan pelle!? Nimittäin sopisi vallan mainiosti, sillä ihmisiä hänkään ei osaa piirtää ja olisihan edistystä jos hän noin tunnustaisi asian ilman vääntöjä. :)

        "Jotkut pitää sua viisaana ja toiset pellenä, karavaani kulkee, koirat haukkuu, ei sen väliä"

        Ote Leskisen sanoituksesta kappaleessa Yhdentekevää!


    • pöijät

      Jos ette ite keksi sarjakuviinne kunnon ideoita niin hommatkaa käsikirjottaja ja hoitakaa ite se piirtäminen. Niin minäkin teen ystävän kanssa.

    • 13 w

      Mä teen kaverin kanssa yhteistä sarjista siis sellasta pitkää hopeanuoli-tyylistä juttua, johon on keksitty hahmot ynnä muut. Mutta ei osata käyttää tietsikkaa tarpeeks. Ollaan tehty vaan paperille nii mitäsittetapahtuu

    • Joonanteri123

      miten teen?: Olen ajatellu piirtää sarjakuvaa. Sen nimi on KAUHU ja olen ajatellut että siinä on kolme tarinaa, siis ei kauheen pitkiä mutta ei kauheen lyhyitä.

      aloittaa: Olen tehnyt sen kansikuvan :D ja aijon tehä sen tänään ja aijon aloittaa sitä!

      Suunitelma: Kannattaa tehä hyvä sarjis, kerran tein niin turhan sarjiksen (ja oli vähän raaka!) että heitin sen pois! eli kannatta suunitella mitä sarjista tekee!

      Vinkki: kato joku hyvä elokuva esim: alien, joku niistä ja keksi siitä oma tarina.

      Kiitos kun luit :D!

    • hophopjos45

      ärsyttää kun keksiny hyvän tarinan mut se mustuttaa liikaa hopeanuolta...

      hei entä jos sen julkasis joskus 20 vuoden pääst nii haittaisko ihmisiä se sitte??

    • Joonaes

      MOI OLEN JOONA JA OLEN KOHTA 13V! SARJAKUVAN TEKEMINEN EI OLE VAIKEAA JOS VAIN OSAA!

      tässä on ohjeet!

      sarjakuva kannattaa tehdä näin: sarjis on laadukas ja ei tartte olla värillinen.
      sarjakuva ei tarvitse olla laadukas. esim: fingerpori ei ole laadukas vaikka on muuten hyvä sarjis. sarjakuva ei kannata olla hirveän raaka. kalma on raaka eikä siinä ole sensuroituja kohtia vaikka muuten on laadukas sarjakuva. sarjakuvan kannatta olla värillinen tai mustavalkoinen. jos tekee sarjakuvan mustavalkoiseksi ja värilliseki niin ei näytä oikein hyvältä. shokki (kauhu sarjis) on mustavalkoinen ja on laadukas ja kalma värillinen, värillinen sarjakuva on hieno ja on myöskin mustavalkoisetkin! sarjakuvan kannattaa tehdä sillein että ensin piirtää ja sitten vahvistaa tussilla, sitten pyyhekumilla kumii lyijykynä jäljet pois ja kannatta maalata vesiväreillä, jos on semmoset tussit joka sopii myös vesiväreihin. jos tekee sarjiksen ja on raaka niin kannattaa tehdä sensuroituja kohtia!

      tässä on ohjeet miten teet sarjiksen.

    • Esimerkkejä

      Oletko kuulluut mangapiirtäjä-kaksikko PEACH-PIT: istä? Toinen kirjoittaa tarinat, mutta ne kuvitetaan yhdessä. Eikö sinulla olisi ketään tuttua, joka olisi halukas yhtreistyöhön? ;)

    • Julius Granström

      Piirrä klassikko kirjoja sarjakuviksi, vaikka modernisoiden tai muuten tehden kiinnostavimmiksi. Toinen vaihtoehto on tunnettujen sarjakuvien uudelleen piirtäminen ja muuttaminen kiinnostavimmiksi - eräänlaista cover-sarjakuvaa siis.

      Suomessa ei ole eroottista sarjakuvaa juuri ollenkaan, varsinkin (nuoren) naisen näkökulmasta se olisi upeeaa - siis eroottista, romanttista tai pornoa - maun mukaan.

    • prokuraattori

      Julius topicci avattu 2008 ei varmaan edes enää piirrä mangaa...

    • AlizarinCrimson

      Alkuun pääseminen voi olla vaikeaa, mutta kyllä se oma hahmo kuitenkin vielä löytyy. Mieti, mikä elämässäsi on sitä, mistä eniten pidät,tai aihe, minkä tunnet. Mistä on helpoin piirtää ja mistä juttua eniten irtoaa. Tee paljon luonnoksia. Siitä vain yrittämään. Onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe