Esiintymispelosta

Minni

Suurin unelmani koko maailmassa on tulla näyttelijäksi, mutta minulla on aivan kauhea esiintymispelko. Jos joudun yleisön eteen menen aivan kankeaksi ja alan melkein änkyttämään. Harjoittelenkin näyttelemistä mieluiten yksin ja kotona jolloin voin rentoutua ja päästää sisäisen näyttelijäni esiin. Pääseekö esiintymispelosta eroon vai joudunko kärsimään siitä lopun ikääni? Vinkkejä eroon pääsemisestä? Kohtalotovereita?

7

1242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marilyn2

      Pelkään itsekin esiintyä, vaikka siviilissä olenkin rohkea ja villi. Aina ennen esiintymistä (ja sen jälkeen) itken ja olen todella hermostunut, mutta olen tähän mennessä onnistunut lähes aina. Kovempaa kritiikkiä ei ole kuin omani. Ohjaajani ovat monesti sanoneet, että sinä kyllä osaat ja älä itke yms, mutta arvaa miksi teen niin kuin teen? Taistelen hengestäni kun näyttelen. Siltä se tuntuu.

      • Z O M B I E

        Marilynilla on oikea asenne. Hyvä niin.


    • urakiipeilijä

      Itse joudun pitämään esityksiä välillä suurillekin yleisöille (omasta mielestä kaikki yli kahdenkymmen henkilön ylittävää on suurta), ja jokaikinen kerta hermoilen pari iltaa ennen shöytä enkä saa kunnolla nukuttua.

      Ja vaikka olen pitänyt näitä bisnesmiehille tarkoitettuja esityksiä jo muutamia vuosia, niin silti olen miltei paniikkikohtauksen vallassa ennenkuin pitäisi esitystä lähteä pitämään.

      Vaan sen olen huomannut että mitä enemmän jännitän (kädet hikoilee, ruumis tärisee, en voi olla paikallaan puolta minuuttia) niin sitä paremmin homma on aina mennyt... Ei siis päde välttämättä muihin, mutta itselläni toimii. Annan jännityksen tulla enkä edes yritä lievittää sitä millään tavalla (paitsi käyn ehkä tupakalla), ja kun pääsen lavalle niin tunnen olevani oikeassa paikassa.

      Ja vieläkin kammoan julkisia esiintymisiä, mutta jos minulta sellaista pyydetään niin en kieltäydy koska tiedän että meikäläinen osaa vetää homman kotiin hyvin pistein...

      Tuskin auttoi sinua, mutta kyllä näitä kärsii moni muukin ammattitasonkin esiintyjä (esim. Iso-D eli Danny oli melkein halvaantunut esiintymispelosta, samoin kuin tää yks Suomen tangokuningas jonka nimeä nyt en saa päähäni...).

      En tiedä pääseekö tästä pelosta eroon mutta ainakin sen kanssa on oppinu elämään. Eikä se ole vaikuttanu millään tavalla siihen mitä mä haluan tehdä. Ja siihen missä mä olen hyvä.

    • Z O M B I E

      Tietty jännitys ennen esitystä kuuluu asiaan, mutta jos on todella paniikki tapaus meditointi auttaa. Itse näyttelen Lampereen Legioona teatterissa, ja meillä on niin hyvä tiimi ja yhteishenki, että kyllä se jännittäminenhäviää.
      ja sitten metodeihimme kuuluu erilaiset meditatiiviset harjoitukset, tunteen siirrot
      yms. , että kyllä siinä oppii olemaan jännittämättä.

      Jos on kiinnostusta teatteriin niin itseä niskasta kiinni ja mennä aluksi jollekkin teatterikurssille joka on tarkoitettu vasta-alkajille. kyllä se jännitys pikkuhiljaa
      teatteriryhmässä häviäää, kun niissä on yleensä
      rento ja lämmin yhteishenki ja ymmärrys -saa olla oma itsensä.

      Rohkeesti vaan.

      legioona teatterin infoa saa linkistä:

      http://groups.msn.com/ZOMBIEGALLERY

      • soittaja

        Minä joudun esiintymistilanteeseen aika usein, soittamisen merkeissä.
        Olen havainnut, että mitä enemmän esiintyy, sitä varmemmaksi esiintyjäksi
        tulee, ja rimakauhu madaltuu. Sitä en sano, etteikö jännittäminen vähenisi
        esiintymiskokemusten myötä, mutta tietynlainen esiintymispelko häviää.
        Jännittäminen on aivan luonnollista aina siihen asti, kun se alkaa hallita
        esiintymistä. Mutta jos esiintyjä hallitsee jännityksen, jännitys on vain hyödyksi.
        Siis esiintymistä kannattaa harjoitella ensin vaikka pienellä yleisöllä tai vaikka
        kavereiden kesken, niin siitä se sitten lähtee!


      • b
        soittaja kirjoitti:

        Minä joudun esiintymistilanteeseen aika usein, soittamisen merkeissä.
        Olen havainnut, että mitä enemmän esiintyy, sitä varmemmaksi esiintyjäksi
        tulee, ja rimakauhu madaltuu. Sitä en sano, etteikö jännittäminen vähenisi
        esiintymiskokemusten myötä, mutta tietynlainen esiintymispelko häviää.
        Jännittäminen on aivan luonnollista aina siihen asti, kun se alkaa hallita
        esiintymistä. Mutta jos esiintyjä hallitsee jännityksen, jännitys on vain hyödyksi.
        Siis esiintymistä kannattaa harjoitella ensin vaikka pienellä yleisöllä tai vaikka
        kavereiden kesken, niin siitä se sitten lähtee!

        Mä kärsin nuorempana valtavasta ujoudesta ja jännitin esiintymistä ihmisten edessä, mutta ajan myötä olen vapautunut ja nyt tykkään olla lavalla. Harrastan siis näyttelemistä.

        Uskon, että siitä jännittämisestä pääsee pikkuhiljaa eroon - ei ainakaan kannata jäädä kotiin odottelemaan ettei jännitäis vaan menee vaan ja tekee ja on mukana. Ja jos se oma jännittäminen ihan tosi paljon häiritsee, niin menee vaikka sellaiselle alkeis ilmaisu kurssille, joka nimen omaan on tarkoitetu niille joiden on vaikea ilmaista itseään.


      • b
        b kirjoitti:

        Mä kärsin nuorempana valtavasta ujoudesta ja jännitin esiintymistä ihmisten edessä, mutta ajan myötä olen vapautunut ja nyt tykkään olla lavalla. Harrastan siis näyttelemistä.

        Uskon, että siitä jännittämisestä pääsee pikkuhiljaa eroon - ei ainakaan kannata jäädä kotiin odottelemaan ettei jännitäis vaan menee vaan ja tekee ja on mukana. Ja jos se oma jännittäminen ihan tosi paljon häiritsee, niin menee vaikka sellaiselle alkeis ilmaisu kurssille, joka nimen omaan on tarkoitetu niille joiden on vaikea ilmaista itseään.

        se vielä piti sanoa, että monet ammattinäyttelijöistä on ujoja ja uskokaa tai älkää, mut ammattinäyttelijätkin jännittää mennä lavalle.

        ei tarvii olla rohkea tai ulospäinsuuntautuva luonne ollakseen näyttelijä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2699
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2561
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2178
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1654
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1580
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe