Murkkuni syö minut vararikkoon

äireehki

Eli tämä sama tapahtuu jo kolmatta kertaa. Kun kesä tulee niin herra on alati pyörivä jätemylly. Samana päivänä leivottu leipä menee puolessa ja perheen ruuasta miltei tappelevat isänsä kanssa.

17v nuorimies ei kyllä pelkästään kotona notku vaan käy töissä kiinteistöhuolto-firmassa. Lähtee aamulla puoli kuusi ja tulee kahden aikaan kotiin ruokaa kysymään. Isänsä tulee myöhemmin, mutta ei todellakaan syö näin paljoa, kun mitä poika vetää.

Pojalla on kyllä kasvupyrähdys mennyt jos pituutta 180. Silti vaan vetää. Tämä vaan ihmetyttää ja tuntuu ruokalompakossa. Olen sanonut, että voisi jättää syömistä vähemmälle. No vastauksena menee sitten vielä illalla pizzalle omilla rahoillaan. Joka päivä.

Onko kenenkään muun murkuilla samanlaista kesäsyömistä?

19

7121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelleen

      kasvuiässä oleva poika syö enemmän kuin vanha äijä, joka kasvaa enää vyötäröltä.
      Anna ihmeessä ihmisen syödä! Tee terveellistä ja edullista perusruokaa, niin ei käy pojan terveydelle eikä sinun pussillesi. Luulisi, että voisit keittää vaikka viisi - kymmenen perunaa enemmän, etei pojan tarvitsisi haaskata rahojaan epäterveelliseen pitsaan.

      • ed kanssa

        kasvavan nuoren täytyy saada syödä. Poikani 17v syö 3 lämmintä ateriaa päivässä. Parempi syödä kunnon ruokaa kuin pelkkä leipää ja pitsaa. Meillä ei namit niinkään maistu, vaan tavallinen ruoka.

        Halvalla saa perunaa ja jauhelihaa yms. Katson kaupassa iltaisin huomenna vanhenevia tuotteita joita saan puolella hinnalla. Bloilerikin on edullista. Tätä kestää aikansa. Tosin meillä on kolme poikaa, joten kohta alkaa syödä seuraavaakin kahmalokaupalla ;)


      • äiti 5:lle
        ed kanssa kirjoitti:

        kasvavan nuoren täytyy saada syödä. Poikani 17v syö 3 lämmintä ateriaa päivässä. Parempi syödä kunnon ruokaa kuin pelkkä leipää ja pitsaa. Meillä ei namit niinkään maistu, vaan tavallinen ruoka.

        Halvalla saa perunaa ja jauhelihaa yms. Katson kaupassa iltaisin huomenna vanhenevia tuotteita joita saan puolella hinnalla. Bloilerikin on edullista. Tätä kestää aikansa. Tosin meillä on kolme poikaa, joten kohta alkaa syödä seuraavaakin kahmalokaupalla ;)

        Samaa mieltä edellisten kanssa, kasvava nuori syö huomattavasti enemmän kuin aikuinen, pojat varsinkin.
        Meillä on kaksi poikaa ja kaksi tyttöä murrosiässä ja ruokaa kuluu reilusti, tosin ei ole iso vaiva keittää muutama peruna enemmän tai tehdä kaksi laatikkoruokaa uuniin jne...
        Leipää menee pelkästään aamupalalla 2 pakettia, mutta koskaan en ole tinkinyt ruoasta.


    • Murkkujen äiti

      Nuoren syöntiä ei saa rajoittaa, he todella tarvitsevat kaiken sen ruuan. Itse olen ratkaissut asian niin, että leipäkone surraa uuden leivän jokaiselle kunnon aterialle. Meillä syödään säännöllisesti viisi kertaa päivässä ja vanhimman pojan ruokamäärän lasken vastaavan kahden aikuisen ruokamäärää. Meillä ei murkut käy syömässä roskaruokaa omilla rahoillaan, vaan syövät tyytyväisenä monipuolista ja ravitsevaa kotiruokaa. Marttojen nikseillä saa ruokakulutkin kuriin.

      Ateriat menevät suunnilleen näin:
      I Puuroa mehukeittoa, Tuoremehua lasillinen
      II Lihaisa esim. laatikkoruoka, raaste, voileipää, leikkeleitä, maitoa, keitettujä vihanneksia
      III Pannukakkua/ pullaa/ Kahivkakku viipale hedelmiä/marjoja
      IV Keitto, uunituoreet perunarieskat, vihanneksia leivän päälle ja maitoa
      V Viiliä, mysliä, voileipää, tuoremehua. teetä.

      Meillä 6 hegen ruokakulut kuukaudessa ovat n.600€ kun viitsii vähän nähdä vaivaa... Älkääkä kuvitelko, että olen joku kotiäitiyden ilmentymä. Teen raskasta yötyötä... olen opettanut perheeni laittamaan kunnon ruokaa....

      • M17

        Mä olen 17-vuotias nuori. Pituutta on 190cm ja painoa ainakin 95 kiloa. Oma faijani on saatanan vanhoillinen kaikessa, myös ruoan kanssa. Hokee, että "älä syö liikaa, kaikki läski on pahasta" -> tekee korrelaation syömisen ja lihomisen välillä sekä saattaa sanoa mm. että "oot kyllä aika äijä jos jaksat syödä tuon hevosenannoksen" ja tämä viittaa yhteen ruokalautaseen joka on täpötäynnä ruokaa.

        Eli äijä kuvittelee että mä syön saman verran kun se itse! Se itse syö aivan helvetin vähän ja on mua melkein 10 senttiä lyhempi ja painaakin 10-15 kiloa vähemmän. Ja jos se laittaa ruokaa, se laittaa KAIKILLE samankokosen annoksen (perheen ikähaarukka on 10-17v ja meil on 6 lasta, neljä niistä on alle 13-vuotiait) ja annos on... no, pienimpien mukaan mitoitettu. Asustelen onneksi nykyään yksin ja jos oon päivän syömättä ja illalla laitan safkaa, niin vedän esim. 800 grammaa kanasuikaleita riisiä tai 2*700g vuoat lasagnea kun olen nälkäinen. Onko tämä teistä normaalia vai syönkö liikaa? Oman faijan motto on että meidän perheessä ei ole lihotettuja lapsia... sai tommosen päähänpinttymän 4D-dokkarista joka kertoi, yllätys yllätys, lihotetuista britannialaisista penskoista.


      • ruokaa syömällä
        M17 kirjoitti:

        Mä olen 17-vuotias nuori. Pituutta on 190cm ja painoa ainakin 95 kiloa. Oma faijani on saatanan vanhoillinen kaikessa, myös ruoan kanssa. Hokee, että "älä syö liikaa, kaikki läski on pahasta" -> tekee korrelaation syömisen ja lihomisen välillä sekä saattaa sanoa mm. että "oot kyllä aika äijä jos jaksat syödä tuon hevosenannoksen" ja tämä viittaa yhteen ruokalautaseen joka on täpötäynnä ruokaa.

        Eli äijä kuvittelee että mä syön saman verran kun se itse! Se itse syö aivan helvetin vähän ja on mua melkein 10 senttiä lyhempi ja painaakin 10-15 kiloa vähemmän. Ja jos se laittaa ruokaa, se laittaa KAIKILLE samankokosen annoksen (perheen ikähaarukka on 10-17v ja meil on 6 lasta, neljä niistä on alle 13-vuotiait) ja annos on... no, pienimpien mukaan mitoitettu. Asustelen onneksi nykyään yksin ja jos oon päivän syömättä ja illalla laitan safkaa, niin vedän esim. 800 grammaa kanasuikaleita riisiä tai 2*700g vuoat lasagnea kun olen nälkäinen. Onko tämä teistä normaalia vai syönkö liikaa? Oman faijan motto on että meidän perheessä ei ole lihotettuja lapsia... sai tommosen päähänpinttymän 4D-dokkarista joka kertoi, yllätys yllätys, lihotetuista britannialaisista penskoista.

        liho, ei ainakaan aktiivinen nuori. Tuossa omassa syömiskäyttymisessäsi pistää silmään se, että syöt vain kerran päivässä ja silloin syöt aivan valtavasti yhdellä kerralla. Sellainen ei ole terveellistä, olisi parempi syödä pienempiä annoksia ja useammin päivässä. En epäile, ettetkö tarvitsisi tuota annosta, mutta se olisi tosiaan parempi jakaa useammaksi annokseksi pitkin päivää. Muista myös vihannekset ja hedelmät!


      • vanhemmilta
        ruokaa syömällä kirjoitti:

        liho, ei ainakaan aktiivinen nuori. Tuossa omassa syömiskäyttymisessäsi pistää silmään se, että syöt vain kerran päivässä ja silloin syöt aivan valtavasti yhdellä kerralla. Sellainen ei ole terveellistä, olisi parempi syödä pienempiä annoksia ja useammin päivässä. En epäile, ettetkö tarvitsisi tuota annosta, mutta se olisi tosiaan parempi jakaa useammaksi annokseksi pitkin päivää. Muista myös vihannekset ja hedelmät!

        Kieltää lasta syömästä jos on nälkä!!!!


        Meillä ei saanut kotona koskaan muuten ruokaa, kun kerran päivässä, jolloin äitikin söi, ja se söi itte ihan miniannoksia ja me saatiin siskon kanssa samanlaiset.

        Välipaloja ei ollut. Aamulla sai yhden palan leipää ja illalla myös plus teetä.

        Aina kauhea nälkä!

        Jos söi kaapista ilman lupaa, sai huudot siitä, että syö äidin vararikkoon.

        Kävin sitten usein kavereilla ja siellä tarjottiin ruokaa, koska en kotona sitä saanut ahmin kun villilapsi ja lopulta kavereiden vanhemmat eivät tahtoneet mua heille, kun söin ku possu ja se oli huonoa käytöstä.

        Nälkäsenä raukka.

        Sitten rupesin anorektikoksi 13-vuotiaana ja siitähän äitee tykkäs. Ei kulunu ruokaa ja olin todella "kaunis" sukulaisten mielestä.

        Onneksi muutin sitten 18-v pois kotoota. Mikä tosin kostautui siinä. Että nyt kun sitä ruokaa saa niin paljon ku ostaa, silti suhtaudun ruokaan kun nälkänen leijona. Jakaa en osaa. Syön ahmimalla tosi nopeasti, ihan kun joku varastais multa muka mun ruuat.

        -----------------------

        On se helvetti kumma jos pitää tavallista kotiruokaa pimittää lapsilta joilla on NÄLKÄ!

        herkkuja, pitsoja, limuja ja karkkeja ei tartte ostaa.

        On ihme jos ei muka helvetti rahaa riitä isompaan kastikkeeseen ja enempiin perunoihin!


        -----------------------------

        Ruokaa nälkäsille! Ihme hulluja nykyajan vanhemmat!


    • kyllä saa

      syödä ihan niin paljon kuin maha vetää. Eikä todellakaan ole liikaa rahaa. En itse enää asu kotona mutta, kun menen käymään ei tarvitse kysyä saanko ruokaa. Kyllä lautanen katetaan minulle ja miehellenikin. Eikä syömästä kielletä 3 veljeäni jotka oikesti syövät (13,16 ja 20 vanhin armejassa). Sitten veljieni lisäksi on sisko joka on 15 ja ei mikään anorektikko, syö kuten nuoren kuuluu koska kulutus aktiivisella nuorella neidillä suuri.

      Myös äitipuoli on (ainakin minusta) aika kova syömään vaikka pieni ja todella hoikka onkin. Samoin isäni mutta, nämä pojat kyllä syövät useiden ihmisten edestä.

      Kyllä minusta pitää jostain muusta kuin ruuasta pystyä tinkimään, se kuinka nuorena syöt vaikuttaa myöhemmällä iällä. Haluatko todella ottaa vastuun siitä jos lapsesi joutuu jollain tavalla myöhemmin kärsimään siitä, kun ei ole nuorena saanut syödä terveellisesti ja riittävästi.

    • Kesällä ruokaa kuluu tuplaten talveen verrattuna, vaikka meillä on pöydässä tyttö. Ilmeisesti talvella huolestani huolimatta syödään koulussa.

      Ensimmäisen kerran kun pöydässä oli uusia perunoita, itse söin lautasellisen ja tyttö söi kaksi. Onneksi tyttö ei tykkää maitokastikkeesta jossa on kananmunaa joukossa - olisi muuten loppunut kastike kesken:)

      "Oikean" ruuan syömisestä ei kannata huomautella, sitä jokainen syönee vain nälkäänsä?

      Alla olikin jo kommentoitu, että muutama peruna lisää kattilassa tuskin kaataa kenenkään taloutta.

      Jos aloittajan talous on tiukilla ylimääräisten ruokakulujen takia, poika voisi ehkä osallistua kuluihin vaikka 50 euroa/kk kesäaikana kun on töissä?

      20 vuotta sitten kaverin perheessä oli systeemi, että kesällä kun lapset olivat töissä, jokainen antoi kotiin 500 markkaa kuussa. Ei tuntunut missään, kun talvella tulot oli minimissä ja kesätyöstä ei mennyt veroa. Myöhemmin selvisi, että äiti laittoi nämä rahat säästöön talvea varalle, kun lapsille tarvittiin koulukirjoja tai vaateita ja tiliin oli matkaa.

    • pojat syö!!

      Meillä 14v-poika,196 pitkä(painoa yli sata).Syö ihan hulluna!!Talvella kannettiin kotiin myös litratolkulla maitoa päivittäin,kunnes sanoin että janoon pitää juoda VETTÄ!
      Likka on samanikäinen,ja sekin viime talvena söi kuin hevonen!Likka on kuitenkin hoikka mutta "pikkuisäntä"on pulleampi.Tosin ei liikalihava sentään.
      Kotiruokaa tehdään,ilman ylimääräisiä kermoja ja rasvoja.
      Täytyy myöntää ,että olen piilottanut kylmäkellariin ruokaa,että seuraavaksikin päiväksi riittää,niin ovat kovia syöppöjä :D
      Itse teen myös kaikki leivät,tungen ruisleipää teinien eteen kun on välipalan aika.Salaatitkin käyvät leivän päälle hakemassa omasta pihasta.

      Enpä olisi aikoinaan uskonut kuinka paljon kasvavat lapset vetävät kitusiinsa ruokaa!!
      Joo,kasvu vissiin tasaantuu jossain vaiheessa...välillä vaan ihmetyttää kun jääkaapissa on vain valot :D
      Lasten kaveritkin käyvät välillä meillä syömässä,että sekin verottaa vähän ruokavaroja.En tohdi kieltää kavereita meillä syömästä,kun itse häpesin teininä,kun vanhemmat eivät antaneet minun kavereille ruokaa,vaikka olivat nälkäisiä.

      Onneksi on tuo kasvimaa sentään,jokainen hakekoon porkkanan poskeen jos on näläkä!

    • Vanhempi minäkin..... .....

      Anna syödä, tuon ikäiseltä kuluu energiaa paljon!!!Pojat voivat jopa kasvupyrähdyksenkin jälkeen vielä kasvaa tuossa iässä.

      Jos vielä kiinteistöfirmassa töissä ja joutuu fyysiselle rasitteelle, silloin energiaa kuluu paljon.

      Tsekkaa että ruoka sisältää riittävästi proteiinia, sekin pitää nälkää kauemmin kuin pelkkä hiilihydraattipitoinen ruoka ja kasvava nuori tarviaa lihasten rakennustarpeeksi proteiinia.Hiilaripitoinen ruoka tekee äkkiä uuden nälän pian aterian jälkeen.

      Meillä ei ole tuollaista kesäsyömistä-vaan jatkuvasti uppoaa ruokaa hurjat määrät, vaikka eivät ole lihavia, urheilevat ja käyvät salilla muun olemisen ohella(koulu/työ).

      Ruokia saa kätevästi jatkettua/rikastettua vaikka millä ja se taas tekee aina riittävämmäksi ko.ruokalajin.

      Kattele myös ostatko jatkuvasti jotain turhaa kaupasta, jolla ei edes ravitsemuksellista merkitystä.Nopeasti käyttöön menevät ruokatarvikkeet voi ostaa sieltä alennetuista elintarvikkeista,kunhan tsekkaat ettei vika myyntipäivä mene sentään edelliselle vuodelle.

    • kkuikikikiki

      Miksi teet lapsia jos sulla ei ole varaa ostaa ruokaa heille? Ihmeellistä toimintaa..

    • sentään alkaa

      Ruokakulut ovat kyllä karmeet murrosikäisen kanssa, kun säännöllinen urheilu lisää kulutusta liki 1000 kaloria.Ja ruokavalion vielä pitäisi tukea kilpailu-urheilua.
      Mutta olen kuitenkin tyytyväinen, kun lapseni ovat oppineet syömään terveellisesti ja liikunta maistuu.
      Juniorimme "kasvukausi" alkoi eskarina ja sama ruokatahti jatkuu jo yli 10 vuoden.
      Tulee kyllä useasti mietittyä, miten kaikki perheet selviävät hintojen noususta.

      • nainen25...........

        Ihan järkyttäviä määriä ruokaa, enkä edes hirveästi urheillut.

        Olen joskus oikeasti miettinyt että mihin mahaan se kaikki on mennyt! Kaverit haukkuivat liian laihaksi lukioaikanakin.

        Tässä esimerkki päivän ruuistani silloin:

        aamupalalla kaurapuuroa, kuppi kahvia, leipää täytteineen, pullasiivu tai vastaava

        kouluruoka

        välipalaksi jugurttia tms.

        lämmin ruoka yleensä 80 %sti kotiruokaa. Saattoi olla jotain kalapuikkoja tai muuta einestä. Joskus söin kaksi lautasellista (oikeasti, santsasin pari kertaa). Joskus söin kahtena eri kertana (isä tuli aina myöhemmin illalla kotiin ja söi lämpimän ruuan niin söin sitten toisen kerran silloin)

        alkuiltakahvi pulla
        iltapala teetä ja leipää
        2. iltapala jugurttia mysliä/muroja


    • vvvvvvvvvvv

      Olet kyllä aika luuseri. Olet lapsen tehnyt, mutta sinulla ei ole edes varaa riittävästi ruokaa perheellesi hankkia. HALOO Kasvavat nuoret tarvitsevat paljon ruokaa, olet aika surkimus äidiksi, jos et anna poikasi riittävästi syödä!!!

      • turkulainen85

        9-12 vuotiaiden lasten ei kannata tulla tänne vittuilemaan aikuisille kun keskustellaan ongelmista


      • fdsaaaa
        turkulainen85 kirjoitti:

        9-12 vuotiaiden lasten ei kannata tulla tänne vittuilemaan aikuisille kun keskustellaan ongelmista

        Sinä keskusteleva aikuinen voit siivota suusi.


    • äiti1973

      ...mutta, vaikka olenkin pieni tuloinen työtön yh-äiti pyrkimykseni on, suurimmaksi osaksi se toteutuukin, ett 15 vuotias tyttö ja 17 vuotias poika saavat syödä niin paljon kuin maha vain vetää, jätän vaikka sitten itseni vähemmälle. Meillä on melko tarkat ruoka-ajat joita noudatetaan päivittäin ja silloin syödään kunnolla! kyllä lapsi ruokaa tarttee että terveeksi joka puolin kasvaa!!!!!!!

    • Anonyymi

      Jos ei kerry liikakiloja, niin aineenvaihdunta on vilkas. Kun se myös riippuu siitä mitä syö, eli jos syö kunnon kotiruokaa, siitä ei kerry turhaa energiaa vartaloon. Mutta, jos vetää alvariinsa pitsaa ja hampurilaista energiajuoman tai colan kanssa, niin useimmilla alkaa näkymään kehon rasvakertyminä. Aika ihme sekin, kun jotkut ovat uin nälkäkurkia, vaikka syövät kolmen edestä joka aterialla. Jokaisen kroppa on yksilöllinen. Olisin tyytyväinen, että nuorele ruoka maittaa ja oppii syömään kotiruokaa perheen kanssa yhdessä.
      10 vuotta mennyt, mikähän tlanne nyt? Joko suurin nälkä helpottanut?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe