kirje vakuutusyhtiöltä jossa ehdotettiin syöpävakuutusta.Ikäni on noin 50v. ja kirjeessä suositeltiin esim.rintasyövän takia hyvää vakuutusta.
Sairastuttua suuri kertakorvaus ja vuosi maksut kohtuulliset.
Mutta vakuutuksen saanti ehtona oli,ettei ole sairastanut vielä syöpää.Ja minä olen pari vuotta sitten.
Tästä tuli mieleeni että jopa vakuutusyhtiöitten mielestä riski uusimiseen on suuri.
Heitin kirjeen roskiin tuntui kuin kiusanteolta.Tästä on muutama kuukausi aikaa en tarkemmin muista kirjeen sisältöä.
Mutta hyvät terveet naiset harkitkaa vakuutuksen ottamista ainakin jo suvussanne esiintyy syöpää.
Syöpävakuutus
17
1174
Vastaukset
- veeravaari
Niin mullekkin tuli soitto, ja tarjottiin syöpävakuutusta.Ehdot kuitenkin oli sen mukaiset, että en langennut siihen, ja puolen vuoden päästä sairastuin syöpään. Vakuutus tietysti on ihan hyvä, mutta pykälät kannattaa lukea tarkkaan, jos meinaa korvauksia saada.
- syöpävakuutusta
tietenkään anneta sellaiselle joka on syöpäpotilas.
Vakuutusyhtiöt tietää uusiutumisriskin. - veeravaari
syöpävakuutusta kirjoitti:
tietenkään anneta sellaiselle joka on syöpäpotilas.
Vakuutusyhtiöt tietää uusiutumisriskin.Siellä on ehto, oletko käynyt lääkärillä viimeisen 12 kuukauden aikana.Ystäväni oli käynyt, eikä syöpää oltu todettu.Kuitenkin syöpätuomio tuli vajaan vuoden kuluttua ja vakuutusyhtiö ei maksanut, koska ystäväni oli käynyt lääkärillä 12 kuukauden aikana. päätöksessä oli, että todennäköisesti silloin jo etsittiin syöpää.Todellisuudessa ystävältäni etsittiin oireittein perusteella sisäelimistä jotain muuta, mutta ei syöpää.Lääkärikin puolsi ystävääni, mutta ei se auttanut.Vaskuutusyhtiön lausunnossa lukee, että hyvin todennäköistä on, että aikaa myöden olisi voinut muodostua syöväksi.
- Raspikurkku
että minkälaisia kustannuksia itsekullakin syöpä on aiheuttanut ? Minulla ei toistaiseksi ole rahaa juurikaan kulunut. Ensimmäisessä syovässä oli matkakustannukset suurin tekijä ( yli 3000 euroa) mutta Kelahan ne maksoi. Näistä uusista syövistä ei ole toistaiseksi ollut kuluja kuin muutama polikäynti ja viikon sairaalamaksut.
- rajoittivat
työssä käyntiä.Joudun olemaan kelan päivärahalla ja se tottakai on pienempi kuin palkkani olisi ollut.
Matkakustannuksissa omavastuu osuus,olikohan jotain 160e/vuosi.Poliklinikka maksut,pahoinvoinninesto lääkkeet.. - lääkkeissäkin ja
rajoittivat kirjoitti:
työssä käyntiä.Joudun olemaan kelan päivärahalla ja se tottakai on pienempi kuin palkkani olisi ollut.
Matkakustannuksissa omavastuu osuus,olikohan jotain 160e/vuosi.Poliklinikka maksut,pahoinvoinninesto lääkkeet..sairaalamaksuissa on maksukatto/vuosi,mutta sairastuin syöpään alkuvuodesta,maksukatto tuli täyteen( en muista euro määrää,oliko jotain 300-500e/vuosi) marraskuun lopulla.Ja tämä on vuosi kohtainen,joten tammukuussa alkoi uusi omavastuu osuus..
Kyllä on kuluja jos ei ole vakuutus tai työkohtainen sairauskorvaus kassa. - Raspikurkku
rajoittivat kirjoitti:
Matkakustannuksissa omavastuu osuus,olikohan jotain 160e/vuosi.Poliklinikka maksut,pahoinvoinninesto lääkkeet..että sen ensimmäisen syövän kanssa olin vain vajaan kuukauden Kelan päivärahalla niin ei ehtinyt paljoa tulla "tappiota" ja kun se oli sädehoitoa niin mitään lääkekustannuksia ei ollut. Näissä uusissa syövissä enin osa hommasta on vielä edessäpäin niin että niistä ei osaa sanoa. Minä olen työpaikan sairauskassan jäsen joka tietysti helpottaa kovastikin (vaikka onhan niitä kassamaksuja maksettukin yli 20 euroa/kk jokunen vuosi).
- hyvä asia
Raspikurkku kirjoitti:
että sen ensimmäisen syövän kanssa olin vain vajaan kuukauden Kelan päivärahalla niin ei ehtinyt paljoa tulla "tappiota" ja kun se oli sädehoitoa niin mitään lääkekustannuksia ei ollut. Näissä uusissa syövissä enin osa hommasta on vielä edessäpäin niin että niistä ei osaa sanoa. Minä olen työpaikan sairauskassan jäsen joka tietysti helpottaa kovastikin (vaikka onhan niitä kassamaksuja maksettukin yli 20 euroa/kk jokunen vuosi).
Työpaikan sairaskassa korvaa kaiken sen osan,mitä kela ei korvaa joten sinulle ei tule mitään omavastuu osuuksia.
Kuitit vaan sairauskassaan työpaikalle niin saat kaiken maksamasi takaisin.
Sairauskassa korvaa vuoden ajan myös menettämäsi palkan,siis eron kelanpäiärahan-ja oman palkkasi erotuksen.
Mutta jos sairastelu kestää yli vuoden,sairauskassa ei enää korvaa.
Jos ei ole vakuutusta tai työpaikassa ei ole sairauskassaa,tulee sairastumisesta aika suuret menot. - Raspikurkku
hyvä asia kirjoitti:
Työpaikan sairaskassa korvaa kaiken sen osan,mitä kela ei korvaa joten sinulle ei tule mitään omavastuu osuuksia.
Kuitit vaan sairauskassaan työpaikalle niin saat kaiken maksamasi takaisin.
Sairauskassa korvaa vuoden ajan myös menettämäsi palkan,siis eron kelanpäiärahan-ja oman palkkasi erotuksen.
Mutta jos sairastelu kestää yli vuoden,sairauskassa ei enää korvaa.
Jos ei ole vakuutusta tai työpaikassa ei ole sairauskassaa,tulee sairastumisesta aika suuret menot.Palkan ja kela-päivärahan erotusta mutta toistaiseksi sellaiset ajanjaksot on olleet vähäisiä eyä kelan päivärahoilla on oltu. Tulevaisuus on hämärän peitossa kun ei tiedä miten reagoi sytostaattihoitoihin.
- iha varma
Raspikurkku kirjoitti:
Palkan ja kela-päivärahan erotusta mutta toistaiseksi sellaiset ajanjaksot on olleet vähäisiä eyä kelan päivärahoilla on oltu. Tulevaisuus on hämärän peitossa kun ei tiedä miten reagoi sytostaattihoitoihin.
ettei sairauskassasi korvaa tuota palkan ja päivärahan erotusta?
Nimittäin minulle se oli positiivinen yllätys,en tiennyt että se korvataan... - Raspikurkku
iha varma kirjoitti:
ettei sairauskassasi korvaa tuota palkan ja päivärahan erotusta?
Nimittäin minulle se oli positiivinen yllätys,en tiennyt että se korvataan...lukemalla säännöt mutta lopputulos oli kyllä edelleen: ei korvaa. Sehän olisikin melkoinen korvaus pitkäaikaissairauksissa. Olisikohan teillä sitten kassamaksut sen verran isot että rahat riittä tuollaiseen avokätisyyteen ? (Minä maksan 22 euora/kk)
- LPolku
Kyllä siinä sai ihmeissään olla, kun piti vielä perhekin elättää. Neljä ihmistä mutsin sairauspäivärahalla.
- Raspikurkku
LPolku kirjoitti:
Kyllä siinä sai ihmeissään olla, kun piti vielä perhekin elättää. Neljä ihmistä mutsin sairauspäivärahalla.
Ikäänkuin itse sairaudessa ei olisi kylliksi kestämistä niin pitää vielä taloudellisenkin tilanteen lisätä korsia kamelin selkään :-( . Minulla on toistaiseksi nämä sairauslomat olleet senverran lyhyitä että kelan päivärahalla en ole ollut muuta kuin pari vuotta sitten ja silloinkin vain kolmisen vikkoa. Näkee nyt sitten kun alkaa syto-hoidot syksyllä että miten kunto kestää ja kauanko ne itse hoidot kestävät. Täydellä palkalla voi sairastella n. 2 kk ja koska olen välillä töissä yli kuukauden niin päivät nollautuvat ja syksyllä voin taas olla 2 kk täydellä palkalla sairaana. Sitten kun tämä ruljanssi on ohi niin täytyy vakavasti harkita osa-aikaeläkettä että ehtisi vähän elää muutenkin kuin sairaana tai töissä.
- köyhtynyt entisestään
Raspikurkku kirjoitti:
Ikäänkuin itse sairaudessa ei olisi kylliksi kestämistä niin pitää vielä taloudellisenkin tilanteen lisätä korsia kamelin selkään :-( . Minulla on toistaiseksi nämä sairauslomat olleet senverran lyhyitä että kelan päivärahalla en ole ollut muuta kuin pari vuotta sitten ja silloinkin vain kolmisen vikkoa. Näkee nyt sitten kun alkaa syto-hoidot syksyllä että miten kunto kestää ja kauanko ne itse hoidot kestävät. Täydellä palkalla voi sairastella n. 2 kk ja koska olen välillä töissä yli kuukauden niin päivät nollautuvat ja syksyllä voin taas olla 2 kk täydellä palkalla sairaana. Sitten kun tämä ruljanssi on ohi niin täytyy vakavasti harkita osa-aikaeläkettä että ehtisi vähän elää muutenkin kuin sairaana tai töissä.
Kun sairastuin siskoni lainasi mulle 1000 euroa. Sovittiin, että maksan takaisin vähitellen hoitojen jälkeen. Sovittiin myös, että jos elinaikani onkin lyhyt, poikani ei tarvitse maksaa vaan minäpäs otankin jonkun lainan ja maksan siitä siskolleni. Ei ne haudasta tule perimään ja kun mun kuolinpesä menee muutenkin konkurssiin, ei se pojankaan opiskelijataloutta rasittaisi.
Kuluja aiheutti kaikenmaailman rasvat, suun hoitoaineet, antibiootit, hiivalääkkeet ja vatsalääkkeet, ainakin nuo. Lääkekulujen katto on niin korkea, ettei se tullut vastaan. Sairaalassa jouduin olemaan syöpävuonna leikkauksen lisäksi 5 kertaa, joten niistäkin hoitopäivistä kertyi kuluja. Hoitomaksukatto tuli vastaan, joten loppuvuoden vähäiset kulut meni Kelan piikkiin. Samoin mulla tuli matkakulujen katto vastaan, lukuisten taksilla sairaalaan -matkojen takia, sekä myös siksi kun sain onneksi Kela-taksilla matkustaa sädehoitoon.
Olin kuitenkin (vaikka sytojen aikaan välillä töissäkin) niin paljon sairaslomalla käsivammani takia, että jouduin palkattomallekin saikulle. Ja vielä niin, että työpaikan henkilöstöasioita hoitava ihminen oli viivytellyt yhden lääkärintodistuksen lähettämisessä Kelalle. Sitten se meni samasta tilistä kuin sitä seuraava sairaslomajakso. Sattui vielä olemaan joulukuu, palkkaa sain (siis johtuen takautuvista vähennyksistä) ruhtinaalliset 700 e. Olen sinkku ja kaikki on maksettava siis yksin. Kiitollinen olen sisarelleni, joka sentti oli tarpeen. Ei tarvinnut miettiä, mistä sen taksirahan ottaa kun välillä ei vaan jaksanut edes kaupungilta kotiin kävellä.
Nyt olen varautunut tavallaan sairastumiseen. Maksan pienen summan pariin rahastoon, tosin huonosti menee juuri nyt. Mutta annan ainakin vielä olla rahojen sisällä. Eläkevakuutustahan ei kannata ottaa kun niitä rahoja ei saa ulos jos sairastuu ennen sitä eläkkeelle jäämistä. Ja mietin kyllä jäämistä aikanaan osa-aikaeläkkeelle, jos noi hiton porvarit ei nyt sitä ikärajaa TAAS hilaa ylöspäin. Se on kohdallani aika pieni, johtuen pienistä tuloista tietenkin. Silloin voi olla rahaston aika vähillä rahoilla tarvetta.
Tietysti riippuu tapauksesta miten kalliiksi syöpähoito tulee potilaalle(kin), mutta kyllä se minulle tuli maksamaan kuitenkin aika lailla.
Pienestä palkasta ei yksinhuoltajana kyllä ole saanut mitään säästettyä. Nyt jos olisi nuori niin ottaisi jonkun vakuutuksen sairauden varalta.
Jos siitä palkasta olisi varaa sellaista maksaa...
- asia ajankohtainen
Mitä Kela korvaa sen jälkeen, kun se on vuoden maksanut päivärahaa? Siis päivärahaa ei tule enää, mutta entä muu hoito?
Jos vielä menisi yksityishoitoon, niin maksaako Kela jotain?
Saako lääkärissä käynneistä ja matkoista normaalisti vielä korvauksia?
Ja tarkoittaako se, että kun Kela on maksanut vuoden päivärahaa, niin sitten pitäisi jäädä sairaseläkkeelle?
Tulee nimittäin työnantajalle kalliiksi, kun taas on syöpä, eikä se saa enää päivärahaa.- niin edessä on
sitten kuntoutustuen eli entisen määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen haku."Ja tarkoittaako se, että kun Kela on maksanut vuoden päivärahaa, niin sitten pitäisi jäädä sairaseläkkeelle?" Kyllä, joko kuntoutustuelle tai toistaiseksi eläkkeelle (useimmiten pysyvä), kannattaa hakea kuntoutustukea/toist.eläkettä ajoissa ettei joudu tyhjän päälle kun KELA:n korvaus loppuu.
Totta kai saa normaalisti korvauksia matkoista, lääk.palkkioista ym., ei siinä ole mitään rajaa.
- metastaasi
varautua vain yhtä tautiryhmää vastaan.Lienee viisaampaa varautua vastoinkäymisiin esim säästämällä tai jos haluaa vakuutuksen kannattaa varmaan harkita
vakuutusta työkyvyttömyyden varalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529