Yamaha 60FE -86 sytytysboxia ja herätepuolia vailla,,,

amatööri koneistaja

Eli kone hyytyilee välillä, aineskin kun yrittää täydellä kaasulla ajaa ja hieman nytkii myös tyhjäkäynnillä. Keskimmäisestä sylinteristä tulpanhatun irroitus ei tunnu vaikuttavan tyhjäkäytiin millään lailla, mutta kahdesta muusta irti ottaessa käynti muuttuu. Tulppia ja puolia on kokeiltu vaihtaa päikseen muista sylintereistä mutta ei vaikutusta.. Onko kyseessä sytytysboxin vai niiden vauhtipyörän allaolevien herätepuolien vika? Mistä kannataisi etsiä perämoottoriini osat? Ja mitä osat kustantavat?

28

2620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksesta.....

      Tuon ikäinen jammu on läpimätä. Vesikanavat ovat syöpyneet kannessa ja blokissa. Kun avaat kannen niin puolet pulteista katkeaa, ja huomaat että sylinterin ympäristö on pelkkää mujua. Eikun potkuri myyntiin ja osta Suzuki tai Tohatsu.

      • Jammumies

        Mutta totuus. Puristukset puuttuu, tee ohivirtausmittaus niin huomaat että ei löydy puristusta. Kannen kun avaat niin huomaat että lohko on täysin syöpynyt. Vanhaa Yamahaa on kierrettävä kaukaa.


      • Väitekö.......
        Jammumies kirjoitti:

        Mutta totuus. Puristukset puuttuu, tee ohivirtausmittaus niin huomaat että ei löydy puristusta. Kannen kun avaat niin huomaat että lohko on täysin syöpynyt. Vanhaa Yamahaa on kierrettävä kaukaa.

        Aivan, nehän onkin valmistettu TOHATSUN tehtaalla nuo lohkot :D, siispä älä osta TOHATSUAKAAN.


    • Tätä.........

      Jos tuo kone olisi minun ja noin pitkälle rajoitettu vika, veisin koneen huom HYVÄÄN huoltoliikkeeseen siellä selviäisi lopullinen vika paikka hetkessä luullakseni alle tunnin työllä ja pääsisit ajelemaan.

      • Turha homma

        Mitäs sitä maksamaan tunnin liksat kun sanotaan ettei pysty tekeen mitään.


      • Hyvää romuksi
        Turha homma kirjoitti:

        Mitäs sitä maksamaan tunnin liksat kun sanotaan ettei pysty tekeen mitään.

        Sinultakin tulee noita täysin ilmasia neuvoja :D
        Vaikka et tiedä tästä koneesta tämän taivaallista.


      • Minä jos tiedän.
        Hyvää romuksi kirjoitti:

        Sinultakin tulee noita täysin ilmasia neuvoja :D
        Vaikka et tiedä tästä koneesta tämän taivaallista.

        Keskon kurssit läpikäyneenä tiedän tasan tarkkaan koneen heikkoudet. Jos ei tässä tapauksessa vika johdu koneenvalmistajan materiaalivalinnasta, astun julkisuuteen omalla nimellä. Yamahan heikko kohta on susi seosaineissa. Tekniikka on viimeisen päälle hyvää, mutta materiaalissa puutetta. Niin kauan kun on uutta pelaa, mutta kun tulee korjaamisen aikaa niin vituttaa. Ostakaa hyvät ihmiset amerikkalaisia merkkejä, lapsenne käyttävät vielä toimivia laitteita.


      • Että olet pihalla.
        Minä jos tiedän. kirjoitti:

        Keskon kurssit läpikäyneenä tiedän tasan tarkkaan koneen heikkoudet. Jos ei tässä tapauksessa vika johdu koneenvalmistajan materiaalivalinnasta, astun julkisuuteen omalla nimellä. Yamahan heikko kohta on susi seosaineissa. Tekniikka on viimeisen päälle hyvää, mutta materiaalissa puutetta. Niin kauan kun on uutta pelaa, mutta kun tulee korjaamisen aikaa niin vituttaa. Ostakaa hyvät ihmiset amerikkalaisia merkkejä, lapsenne käyttävät vielä toimivia laitteita.

        Olisi pitänyt opiskella pienkone korjausta eikä K-kaupan myyntiä :D
        Mikä tarve sinulla on tuohon viisasteluun kun et todella tiedä tätä konetta mistä on kysymys?
        Tuota sanotaan umpimähkään ampumiseksi.


    • Amatööri koneistaja

      Ajattelin purkaa tuon vauhtipyörän irti ja katsoa sen alapuolelta sähköosat.. Mihinkä momenttiin se täytyy laittaa kiinni pantaessa?

      • fetl

        Muistaakseni 16KGM, pitäis lukea siinä vauhtipyörän päällä.


      • Amatööri koneistaja
        fetl kirjoitti:

        Muistaakseni 16KGM, pitäis lukea siinä vauhtipyörän päällä.

        Milläs tuon vauhtipyörän saa irti? Yritettiin sellasella kaksikoukkuisella irroittajalla, crc:llä ja lämmittämällä mut ei irronnut vaikka kuin kovasti yritti vääntää ja vasaroida... Siinä on kolme sellasta pultinreikää siinä päällä, onko ne jollekin erikoistyökalulle tarkoitettu???


      • irtoaa
        Amatööri koneistaja kirjoitti:

        Milläs tuon vauhtipyörän saa irti? Yritettiin sellasella kaksikoukkuisella irroittajalla, crc:llä ja lämmittämällä mut ei irronnut vaikka kuin kovasti yritti vääntää ja vasaroida... Siinä on kolme sellasta pultinreikää siinä päällä, onko ne jollekin erikoistyökalulle tarkoitettu???

        Omastani otin pari päivää sitten vauhtipyörän irti, laitoin sellaisen halvan kaksihaaraisen ulosvetäjän niihin kahteen reikään mitkä on vauhtipyörässä ja kiristin sillä sen vetoon ja sitten kopauttelin vasaralla siihen keskiöön mutta lopulta se aukes vasta kun kumivasaralla kopauttelin alakautta vauhtipyörää ja pyörittelin sitä samalla.
        varasuunnitelmana oli laittaa niihin kolmeen kierteiseen reikään pultit ja kiristää niillä, kun sitä pyörittelee niin jossain asennossa jokaisen reiän alla näkyy jotain tasaista kiinteää pintaa mitä vasten vois kiristää, mutta kun omani aukesi helposti niin enpä huomannut katsoa tarkemmin mitä
        siellä takana oli.


      • Amatööri koneistaja kirjoitti:

        Milläs tuon vauhtipyörän saa irti? Yritettiin sellasella kaksikoukkuisella irroittajalla, crc:llä ja lämmittämällä mut ei irronnut vaikka kuin kovasti yritti vääntää ja vasaroida... Siinä on kolme sellasta pultinreikää siinä päällä, onko ne jollekin erikoistyökalulle tarkoitettu???

        itse olen ainakin ihan menestyksekkäästi ottanut useammastakin koneesta pyörän irti sillain että pistää jollain siihen esijännitystä ja sit napakka isku hieman avattuun mutteriin.
        Äläkä sit missään nimessä lyö suoraan akselinpäähän vaan nimenomaan siihen mutteriin!!!


    • sen keskimmäisen pytyn kaasari ok? ja vaikka se tulpanhatun irrotus ei vaikutakaan niin ootko kattonut tuleeko silti kipinä? eli tulppa irti ja johtoon kiinni, sit vedä narusta ja nauti kesästä...
      jos ei tuu niin kokeile jollain toisella tulpalla. puolia olit ilmeisesti kokeillut sikinsokin, joten jos tuo ei auta niin syy lienee syttyboksissa.

    • Amatööri koneistaja

      Outoa että kone toimii aika normaalisti kun ajaa liussa muttei laita kaasua ihan pohjaan saakka, ehkä jollain 4/6 osa kaasulla toimii moitteetta... :/
      Todella ärsyttävää...

      • Amatööri koneistaja

        Minkä vuosimallin koneisiin käy samat cdi(sytytysboxit)? ym.osat kun tuohon minun vm.86 jamppuun?


      • Paljon puljannut
        Amatööri koneistaja kirjoitti:

        Minkä vuosimallin koneisiin käy samat cdi(sytytysboxit)? ym.osat kun tuohon minun vm.86 jamppuun?

        Tee ohivirtausmittaus. Se kertoo kaiken. Oletan että sinulla on lohko syöpynyt, eli sinulla ei ole puristuksia. Kertomasi oireet viittaavat juuri tähän. Hyvin yleinen vika -80 luvun jammussa. Mittaamalla olen monelle asiakkaalle näyttänyt toteen että moottori on entinen. Tyypillinen vika vanhemmille japanilaisille moottoreille.


      • syöpyy
        Paljon puljannut kirjoitti:

        Tee ohivirtausmittaus. Se kertoo kaiken. Oletan että sinulla on lohko syöpynyt, eli sinulla ei ole puristuksia. Kertomasi oireet viittaavat juuri tähän. Hyvin yleinen vika -80 luvun jammussa. Mittaamalla olen monelle asiakkaalle näyttänyt toteen että moottori on entinen. Tyypillinen vika vanhemmille japanilaisille moottoreille.

        Mistä kohtaa se lohko syöpyy niin että sylintereisä hävii puristukset? Kaikistako vaiko vaan yhdestä pytystä? Syöpyykö myös järvikoneet? Kertoko alottaja onko kyseessä makeanveden kone vai meressä hapettunut? En ole itse mikään ammattilainen toisin kuin sinä, olen vain purkanut ja kasannut ehjäksi muutaman kiinnileikanneen ja laakerivikaisen 80-luvun yammun. Järvikoneissa lohko on kuin uusi, merikoneissa yhdessä oli alumiini syöpynyt niin että kannentiiviste oli pettänyt, vesi pytyssä ja kone leikannut.


      • merikone syöpyy.
        syöpyy kirjoitti:

        Mistä kohtaa se lohko syöpyy niin että sylintereisä hävii puristukset? Kaikistako vaiko vaan yhdestä pytystä? Syöpyykö myös järvikoneet? Kertoko alottaja onko kyseessä makeanveden kone vai meressä hapettunut? En ole itse mikään ammattilainen toisin kuin sinä, olen vain purkanut ja kasannut ehjäksi muutaman kiinnileikanneen ja laakerivikaisen 80-luvun yammun. Järvikoneissa lohko on kuin uusi, merikoneissa yhdessä oli alumiini syöpynyt niin että kannentiiviste oli pettänyt, vesi pytyssä ja kone leikannut.

        Käyn joku päivä tuolla pajalla ja otan muutaman kuvan mistä näkee syöpymiskohdat. Jos on kaksipyttynen niin sylintereitten välistä, kolmepyttynen niin keskimmäinen.


      • Amatööri koneistaja
        Paljon puljannut kirjoitti:

        Tee ohivirtausmittaus. Se kertoo kaiken. Oletan että sinulla on lohko syöpynyt, eli sinulla ei ole puristuksia. Kertomasi oireet viittaavat juuri tähän. Hyvin yleinen vika -80 luvun jammussa. Mittaamalla olen monelle asiakkaalle näyttänyt toteen että moottori on entinen. Tyypillinen vika vanhemmille japanilaisille moottoreille.

        Kone on järvikäytössä.. Tilasin juuri cdi boxin siihen, toivottavasti korjaantuu..


    • Amatööri koneistaja

      Nyt tuli uusi cdi boxi ja se on vaihdettu kiinni, laitoin myös uudet tulpat mutta vika ei hävinnyt mihinkään eikä muuttunut suuntaan tai toiseen! Mitä nyt eteen? Tilaanko seuraavaksi vauhtipyörän sähköineen vai uudet puolat? Onko viisaammilla ehdotuksia?

      • mulla

        Moi! Mun mercuryssä -94 samat oireet viime kesänä. Vene seiso trailerilla 6 viikkoa kun purkasin ja kokosin konetta moneen otteeseen. Täältä foorumilta sain välillä vinkkejä mikä vois olla vikana ja yleisin tarjottava vaihtoehto oli boxi, männänrenkaat tai että lohko syöpynyt. Jospa vaan olisin heti tajunnut että 80 litraseen rosteritankkiin oli vuosien mittaan kondensoitunut vettä 15 litraa... No, ei mitään tankin tyhjennys kaasareitten putsaus ja suodattimien vaihto, ja kyllä käy taas nätisti.


      • 60hv fetl
        mulla kirjoitti:

        Moi! Mun mercuryssä -94 samat oireet viime kesänä. Vene seiso trailerilla 6 viikkoa kun purkasin ja kokosin konetta moneen otteeseen. Täältä foorumilta sain välillä vinkkejä mikä vois olla vikana ja yleisin tarjottava vaihtoehto oli boxi, männänrenkaat tai että lohko syöpynyt. Jospa vaan olisin heti tajunnut että 80 litraseen rosteritankkiin oli vuosien mittaan kondensoitunut vettä 15 litraa... No, ei mitään tankin tyhjennys kaasareitten putsaus ja suodattimien vaihto, ja kyllä käy taas nätisti.

        Oletko tutkinut ne anturit vauhtipyörän alta, omasta
        koneestani löysin eilen vian niistä, yksi oli jumissa siten että se maadoitti kokoajan jolloin se ei antanut kipinää keskimmäiseen tulppaan.
        Naputtelin ja koputtelin anturia kunnes se rupesi taas irroittamaan, ja sen jälkeen ei eilisillä ajoilla temppuillut kertaakaan. eli niitten antureiden alempi nasta on maissa jatkuvasti mutta ylempi kytkeytyy aina kun vauhtipyörän nastat menevät ohi, kylkeen/päälle kopauttelemalla sain ne kokeiltua yleismittarin kanssa.


      • Amatööri koneistaja
        60hv fetl kirjoitti:

        Oletko tutkinut ne anturit vauhtipyörän alta, omasta
        koneestani löysin eilen vian niistä, yksi oli jumissa siten että se maadoitti kokoajan jolloin se ei antanut kipinää keskimmäiseen tulppaan.
        Naputtelin ja koputtelin anturia kunnes se rupesi taas irroittamaan, ja sen jälkeen ei eilisillä ajoilla temppuillut kertaakaan. eli niitten antureiden alempi nasta on maissa jatkuvasti mutta ylempi kytkeytyy aina kun vauhtipyörän nastat menevät ohi, kylkeen/päälle kopauttelemalla sain ne kokeiltua yleismittarin kanssa.

        Anturit ollaan katottu, kaikki tuntuivat antavan samaa arvoa mitatessa... Sytkäboxista mitattiin myös puolille menevät johdot tyhjäkäynnillä, kaikki näytti samaa. Voisko sitä ennakon säädintä kokeilla vaudissa? Josko se vaikuttas jotenkin tuohon..


      • että konestaja on kusessa.
        Amatööri koneistaja kirjoitti:

        Anturit ollaan katottu, kaikki tuntuivat antavan samaa arvoa mitatessa... Sytkäboxista mitattiin myös puolille menevät johdot tyhjäkäynnillä, kaikki näytti samaa. Voisko sitä ennakon säädintä kokeilla vaudissa? Josko se vaikuttas jotenkin tuohon..

        Vie huoltoon. Turha ostaa osia jos ei tiedä missä on vika.


      • Mullakin
        että konestaja on kusessa. kirjoitti:

        Vie huoltoon. Turha ostaa osia jos ei tiedä missä on vika.

        Kaikki anturit näytti samoja arvoja, jotain 130-140ohm välillä jos nyt mitään siitä ymmärsin mutta siinä yhdessä anturissa oli nastat yhdessä kokoajan, ei selvinny johdoista mittaamalla vaan suoraan nastoista.


      • joko olet
        Mullakin kirjoitti:

        Kaikki anturit näytti samoja arvoja, jotain 130-140ohm välillä jos nyt mitään siitä ymmärsin mutta siinä yhdessä anturissa oli nastat yhdessä kokoajan, ei selvinny johdoista mittaamalla vaan suoraan nastoista.

        saanut pelittämään? Jos, niin mitä teit?


      • Amatööri koneistaja
        joko olet kirjoitti:

        saanut pelittämään? Jos, niin mitä teit?

        staattori, eli ne sytytysanturit vaihdettiin sieltä vauhtipyörän alta, nyt toimii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4618
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      128
      4060
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      34
      2624
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      200
      1653
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1306
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1279
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1238
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1223
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1183
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1095
    Aihe