Fortalezan faktat

-julle-

Paljon on ollut kirjoituksia Fortalezasta ja teki mieli laittaa nyt hieman faktoja tiskiin ko.paikasta.Tätä foorumia seuratessani on tullut huomattua kaikenlaisia kommentteja,joista osa pitää paikkansa ja osa on täyttää huuhaata.Tässä omia näkemyksiäni:

-Fortalezan turvattomuutta on liioiteltu reippaasti.Sama riski on tulla ryöstetyksi kuin missä tahansa muualla turistikohteessa.En tiedä mistä on peräisin tuo turvattomuus/väkivallan uhka.Ihan niin kuin sitä ei tapahtuisi missään muualla.Harva ei-thaimaan kävijähän ei tiedäkään että Thaimaassa,eritoten Pattayalla,lahdataan turisteja eika suurissa määrin.Siis tapetaan.Ainoastaan räikeimmät tapaukset ylittävät uutiskynnyksen täällä suomessa.Jos vertailemaan lähdetään niin tilastollisesti Pattaya on paljon paljon vaarallisempi paikka kuin Fortaleza,jos huomioon otetaan tapetut turistit.


-Fortalezan rannat,eritoten praia de futuro,on todella hieno,siisti ja viihtyisä ranta,jota voin hyvällä omallatunnolla suositella kelle vaan.Vesi on puhdasta,ei huolta meduusoista tms.Ainoastaan aallot ajoittain kovia.Saa kahlata kohtuu pitkään,ei siis ole äkkijyrkkää.

-Futuro on "rauhoitettu" eli siellä ei ole malliin välimeren maat/Thaikut jet-skitä,banaaniveneitä tms.Vesi on pyhitetty vain ja ainoastaan uimiseen.Lähin paikka jet-skiieilyyn löytyy cumbucosta.

-monet puhuvat paljon beira marista...lähinnä sen takia että kaikki (aurinkomatkojen) hotellit sijaitsevat sen varrella.Sinänsä hyvillä paikoilla,mutta aikaisemmilla kolmella reissulla on valitettavan usein huomannut että jostain kumman syystä monet suomalaiset matkaajat eivät lähde beira maria pidemmälle.Joidenkin kanssa on tultu juteltua loman viimeisinä päivinä ohimennen ja monet eivät ole olleet lainkaan futurolla vaan ovat jostain syystä jämähtäneet beira marin rantaan!!!

Ensinnäkin beira marin ranta on tarkoitettu vain auringonottoon,vesi siinä on aivan liian likaista uimiseen.Tämän tietävät kaikki paikalliset.Jos haluaa viettää rantsupäivää niin beira mar on siihen vihoviimeinen paikka.B.m soveltuu ainoastaan satunnaiseen "korjailuun" darrapäivinä tai iltamarkkinoiden kiertelyyn.Hyvät ruokapaikat alkavan Seara Praia hotellin kohdalta "eteenpäin" futuron suuntaan.

-maksullisiin naisiin olen törmännyt ainoastaan beira marilla.Kun menee illanviettoon futurolle,niin siellä juhlii paikalliset ja meno on aivan totaalisen erilaista kuin beira marilla.
Joka torstai siellä on isot kemut,jossa elävää musiikkia ja kaikilla on hauskaa.
Eli:itsekin "vieroitimme" itsemme beira marilta,kun tajusimme ettei siellä kannata paljoa aikaa viettää.Satunnaista oleskelua kyllä,mutta illanvietto tapahtuu aivan jossain muualla.

Tässä yksi tarina:on ollut juttua poliisista ja heidän suhtautumisestaan turisteihin.Noh,vaihdoimme kaverin kanssa jonkin verran rahaa seara praia-hotellin vieressä olevasta rahanvaihtopisteestä,jossa oli aina poliisi paikalla.Ja sattumoisin aina sama kaveri oli paikalla kun sinne menimme.Ekalla kerralla normi tervehdys,siitä eteenpäin poliisi avasi jo oven ja hymyn kera toivotti tervetulleeksi "my friends"-letkautuksen kera.Moikattiin lähtiessä ja aina tavatessa.
Toinen juttu sattui,kun kaveri oli aamuyöstä ponta mar-hotellin edustalla barracassa juomassa viimeisiä caipiroskia ja oli ottamassa taksia.Siinä odottaessa ohi ajoikin poliisiauto,jolle kaveri pienessä siiderissä viittoi ja pyyteli kyytiä seara praiaan.Ei muuta kun kyytiin ja siinä matkalla repsikkapoliisi oli tuuletellut Mikha Hakkista ja heittänyt läppää.Eli poliisikyydissä hotellin eteen ja nukkumaan.

Eli ei ne ihan pahoja hemmoja siellä ole...:)
Jämäköitä kyllä,mutta ihmisiä hekin.

Jonkin verran olen itse matkustellut ja siihen tulokseen olen tullut että aika paljon on kiinni omasta asenteesta miten missäkin paikassa viihtyy.Jos ei pää kestä köyhyyttä esim.(Intia/Goa) niin kannattaa jäädä kotiin.Köyhyys tuo mukanaan mm.niitä paljon parjattuja kerjäläisiä,joista ei periaattessa ole yhtään mitään harmia,jos ei itse niistä itselleen päänvaivaa tee.

Samoin prostituutio.Maassa maan tavalla.Mitä enemmän matkustelee sitä enemmän oppii ymmärtämään kunkin maan omat jutut,joita ei varmaankaan kannata lähteä moralisoimaan.Jos ei sen vertaa oma suvaitsevaisuus anna periksi niin omaa takapihaa pidemmälle ei mielestäni kannata lähteä.

Hysterialinjalle en kuitenkaan itse lähde enkä kehoita ketään muutakaan.Siinä pilaa vain oman ja ehkä muiden loman.Itse olen matkustellut keskimääräistä enemmän ja Brasilia/Fortaleza menee sinne ihan kärkipäähän,huomioonottaen myös "vaarallisuuden" mutta myös viihtyvyyden,hintatason,rantojen puhtauden.

16

5116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hate

      Olen jullen kanssa samaa mieltä tuosta hysteriasta mikä liityy turvattomuuteen.Olen lomaillut viidesti Brasiliassa, 4/2003 Natal,Porto De Galinhas 11/2004,3/2006,3/2007 ja 3/2008 Fortaleza-Canoa Quebrada.Ei mitään ongelmia.Ehkä Fortalezan "katupojat"aiheuttivat lievää kuumotusta kun alaikäiset ovat arvaamattomia (niinkuin Suomessakin).Parveilevat siinä hampurilaispaikan vieressä,huomaatte kyllä kun menette iltamarkkinoille.

      • Safe is safe

        Brasilia on varmasti maailman turvallisin maa. Ikinä kenellekään ei ole tapahtunut yhtään mitään. On ihan törkeää mustamaalaamista moiset kirjoitukset. Brasilialaiset ovat maailman rehellisin kansa ja ikionnellinen, vaikka köyhiä ovatkin. Huoria ja varkaita ei Brasiliassa ole. Poliisi on ystävä.

        Ja sitten heräsin ja päästin kissan ulos.

        Herätkää tekin.


      • -julle-
        Safe is safe kirjoitti:

        Brasilia on varmasti maailman turvallisin maa. Ikinä kenellekään ei ole tapahtunut yhtään mitään. On ihan törkeää mustamaalaamista moiset kirjoitukset. Brasilialaiset ovat maailman rehellisin kansa ja ikionnellinen, vaikka köyhiä ovatkin. Huoria ja varkaita ei Brasiliassa ole. Poliisi on ystävä.

        Ja sitten heräsin ja päästin kissan ulos.

        Herätkää tekin.

        Mee takasin nukkumaan.

        Kun heräilet tähän maailmaan niin kerrotko ilmeisen laajalla matkustuskokemuksellasi Fortalezasta,niistä kauhun hetkistä,mitä olet joutunut kokemaan.

        Onko Fortaleza sittenkin helvetin esikartano...???


      • lasse3
        Safe is safe kirjoitti:

        Brasilia on varmasti maailman turvallisin maa. Ikinä kenellekään ei ole tapahtunut yhtään mitään. On ihan törkeää mustamaalaamista moiset kirjoitukset. Brasilialaiset ovat maailman rehellisin kansa ja ikionnellinen, vaikka köyhiä ovatkin. Huoria ja varkaita ei Brasiliassa ole. Poliisi on ystävä.

        Ja sitten heräsin ja päästin kissan ulos.

        Herätkää tekin.

        Oletko koskaan käynyt Helsingissä,esim rautatieasemalla viikonloppuisin?Brasiliassa on n.180miljoonaa asukasta suomessa 5,3miljoonaa.kannattais lukea esim.paikallis lehtiä,kuinka täällä puukotetaan niskaan vain huvin vuoksi.Toiseksi en missään muualla kuin suomessa ole tavannut niin agressiivejä huoria kuin vallilassa(hki)menet huoltoasemalle tankkaamaan,ja huora istuu autossasi.- se vain on ikävää,että tälläkin palstalla on näitä ns.häirikötä jotka eivät edes ole käyneet Brasiliassa,mutta uskovat perättömiä huhuja.


      • Papa Matteo
        lasse3 kirjoitti:

        Oletko koskaan käynyt Helsingissä,esim rautatieasemalla viikonloppuisin?Brasiliassa on n.180miljoonaa asukasta suomessa 5,3miljoonaa.kannattais lukea esim.paikallis lehtiä,kuinka täällä puukotetaan niskaan vain huvin vuoksi.Toiseksi en missään muualla kuin suomessa ole tavannut niin agressiivejä huoria kuin vallilassa(hki)menet huoltoasemalle tankkaamaan,ja huora istuu autossasi.- se vain on ikävää,että tälläkin palstalla on näitä ns.häirikötä jotka eivät edes ole käyneet Brasiliassa,mutta uskovat perättömiä huhuja.

        Luen joskus naita viestiketjuja saadakseni selville, kuinka entisessä kotimaassani suhtaudutaan nykyiseen kotimaahani. Tosiaan sanonta matkailu avartaa maailmaa pitää 100% paikkaansa. Samoin kuin etsiva loytaa ja kolkuttavalle avataan. Fortalezassa itsekin asuneena voin vakuuttaa, että keskustelupalstoilla mainitut kaikkein negatiivisemmatkin ilmiot taalta loytyvat, jos niita tarkoituksella tai holmoyttaan hakee. Todennakoisesti on olemassa joukko ihmisia, jotka ovat riskialttiimpia kaikenlaisille tapahtumille suurimmaksi osaksi oman kaytoksensa takia. Kayttaytymisohjeita ja varoituksia nailla palstoilla on annettu runsain mitoin, silti viela nuutama mukaan mahtuu.Ensimmaisina paivina jata nuutama kaipirinha valiin ja seuraa paikallisia ihmisia= kuinka pukeutuvat, kuinka eri tilanteissa kayttaytyvat. Myoskin ystavallinen kohtelu vahempiosaisia kohtaan on paikallaan, yleensa kerjalaispojilla on hyva muisti. Ala herata kaytoksellasi liikaa huomiota,sinut huomataan varmasti muutenkin. Itse en vaaleatukkaisena ja sinisilmaisena oikein perusbrassilta nayta, olen siis Gringo, mutta itse voin paattaa millainen. Turistikauden lahetessa taallakin keskustellaan turismin aiheuttamista ongelmista, paalimmaiseksi nousee turistien tekemat varkaudet ja petokset, alkoholiongelmat ja alaikaisiin sekaantuminen, on tosin huomattava, etta Fortalezassa kayvista turisteista yli 90% on oman maan kansalaisia


      • Ihmettelen suuresti
        Papa Matteo kirjoitti:

        Luen joskus naita viestiketjuja saadakseni selville, kuinka entisessä kotimaassani suhtaudutaan nykyiseen kotimaahani. Tosiaan sanonta matkailu avartaa maailmaa pitää 100% paikkaansa. Samoin kuin etsiva loytaa ja kolkuttavalle avataan. Fortalezassa itsekin asuneena voin vakuuttaa, että keskustelupalstoilla mainitut kaikkein negatiivisemmatkin ilmiot taalta loytyvat, jos niita tarkoituksella tai holmoyttaan hakee. Todennakoisesti on olemassa joukko ihmisia, jotka ovat riskialttiimpia kaikenlaisille tapahtumille suurimmaksi osaksi oman kaytoksensa takia. Kayttaytymisohjeita ja varoituksia nailla palstoilla on annettu runsain mitoin, silti viela nuutama mukaan mahtuu.Ensimmaisina paivina jata nuutama kaipirinha valiin ja seuraa paikallisia ihmisia= kuinka pukeutuvat, kuinka eri tilanteissa kayttaytyvat. Myoskin ystavallinen kohtelu vahempiosaisia kohtaan on paikallaan, yleensa kerjalaispojilla on hyva muisti. Ala herata kaytoksellasi liikaa huomiota,sinut huomataan varmasti muutenkin. Itse en vaaleatukkaisena ja sinisilmaisena oikein perusbrassilta nayta, olen siis Gringo, mutta itse voin paattaa millainen. Turistikauden lahetessa taallakin keskustellaan turismin aiheuttamista ongelmista, paalimmaiseksi nousee turistien tekemat varkaudet ja petokset, alkoholiongelmat ja alaikaisiin sekaantuminen, on tosin huomattava, etta Fortalezassa kayvista turisteista yli 90% on oman maan kansalaisia

        Kerrotko miksi joissakin sanoissasi on ää:n pisteet ja suurimmassa osassa tekstissäsi ei ole????? Paskat sä missään Brasseissa oo, ehkä unelmissas!


    • Nähnyt

      Paikallisten vastaukset tämän päivän lehden kyselyyn

      Você já votou nessa enquete!
      Qual deve ser o principal foco do próximo prefeito de Fortaleza?


      Saúde
       17%

      Segurança
       67%

      Emprego
       7%

      Transporte público
       4%

      Outro
       4%

    • tunnut hehkuttavan

      tätä Futuron rantaa, mutta tosiasiassa siellä meressä ei voi uida kuin todella hyvät uimarit, koska aallot ja vedenalaiset virtaukset on niin kovia että kokemattomalle käy helposti huonosti.
      Senpä vuoksi siellä ei näy myöskään noita skoottereita.

      Ranta Barracathan on siellä todella hyviä ja niitä kannattaa käyttääkin, koska makoilu rannalla Barracoiden ulkopuolella vetää 100 varmasti läheisen Favelan nuorisoa tekemään tuttavuutta.

      Mitä tulee tuohon Beira Marin rantaan, niin kyllähän noi paikalliset siellä meressä uivat.

      Mitä tulee tuohon naurettavaan vertaukseen Pattayahan, niin paljonkohan tuolla Pattayalla on on ulkomaalaisia turisteja ja kuinka paljon Fortalezassa?

      Esim. Samalla lennolla kuin minä, tuli eräs mies jota puukotettiin heti ensimmäisenä aamuna Seara Praia hotellin edessä aamulla kello 9.00 ryöstön yhteydessä.
      Mies ei ollut humalassa, niin kuin varmaan luulit...

      • -julle-

        Aallokko futurolla on kyllä ajoittain kovaa,mutta en tarkoittanutkaan että pitäisi lähteä avomerelle uimaan.Useimmat ihmiset nauttivat aalloista ja hyppivät niiden yli/päälle.Joillakin oli bodyboardit joiden kanssa pelasivat.

        Miksi ihmeessä pitäisi mennä ranta-alueen/barracoiden ulkopuolelle?? Ei tulisi mieleenkään,niin hyviä oli meidän kokemukset futuron barracoista.

        Toki olen itsekin nähnyt kun jotkut uivat beira marin rannassa.Kuitenkin jopa esim.aurinkomatkat kehoittaa/suosittelee futuron rantaa varsinaisena rantapaikkana.On yleisessä tiedossa että vesi beira marin rannassa on likaista eikä sitä suositella uimiseen.Ei siihen kukaan ole kuollut,mutta liksista se vesi siinä kuitenkin on.

        Tuohon kinasteluun Fortalezan turvallisuudesta/turvattomuudesta en viitsi enää lähteä.Jokainen voi rauhassa lukea tämän foorumin juttuja ja toisten kokemuksia ko.aiheesta.On tietty ikävää että joku on joutunut ryöstetyksi,oli sitten syy mikä tahansa.Kannattaa kuitenkin pitää mielessä että sitä voi tapahtua missä päin maailmaa tahansa,myös täällä kotosuomessa.


      • lasse3
        -julle- kirjoitti:

        Aallokko futurolla on kyllä ajoittain kovaa,mutta en tarkoittanutkaan että pitäisi lähteä avomerelle uimaan.Useimmat ihmiset nauttivat aalloista ja hyppivät niiden yli/päälle.Joillakin oli bodyboardit joiden kanssa pelasivat.

        Miksi ihmeessä pitäisi mennä ranta-alueen/barracoiden ulkopuolelle?? Ei tulisi mieleenkään,niin hyviä oli meidän kokemukset futuron barracoista.

        Toki olen itsekin nähnyt kun jotkut uivat beira marin rannassa.Kuitenkin jopa esim.aurinkomatkat kehoittaa/suosittelee futuron rantaa varsinaisena rantapaikkana.On yleisessä tiedossa että vesi beira marin rannassa on likaista eikä sitä suositella uimiseen.Ei siihen kukaan ole kuollut,mutta liksista se vesi siinä kuitenkin on.

        Tuohon kinasteluun Fortalezan turvallisuudesta/turvattomuudesta en viitsi enää lähteä.Jokainen voi rauhassa lukea tämän foorumin juttuja ja toisten kokemuksia ko.aiheesta.On tietty ikävää että joku on joutunut ryöstetyksi,oli sitten syy mikä tahansa.Kannattaa kuitenkin pitää mielessä että sitä voi tapahtua missä päin maailmaa tahansa,myös täällä kotosuomessa.

        Uuusi portaali,tuntuu hyvin asialliselta.
        http://www.napsu.fi/matkailu/kokemukset/437


    • -emmi-

      Taidettiin olla Fortalezassa samaan aikaan talvella samassa hotellissa. Oon se tyttö, joka kovasti olis halunnu päästä jalkapallo otteluun, mutta jäi nyt sitten näkemättä... :(

      Uutta matkaa suunnittelemassa tammi-helmikuulle taas, mutta päätöstä en ole vielä tehnyt suunnatako takasin Brasialiaan (Rioon tai Sao Pauloon päin), Gambiaan vai ihmisten kehumaan Thaimaaseen. Onko kokemusta?

    • MatkaajaMäyrä

      Moikka

      Päätin tänään tutkailla keskusteluja eri matkakohteista tulevan Bulgarian matkani tiimoilta. Yhtäkkiä huomasin tutkailevani kaikkia niitä kohteita joissa olen aikaisemmin käynyt ja aloin vertailla muiden kokemuksia omiini. Fortalezasta voisin sanoa muutaman sanan liittyen Futuron beachiin, mahdollisiin ”ryöstöihin” ja ”yöperhosiin”.

      Futuron beach:

      Futuron beach on mukava paikka viettää päivää rannalla, uiden, juomia nautiskellen ja ehkä jopa herkutellen. Kiertelevät kaupustelijat saattavat alkaa hieman harmittaa jossain vaiheessa, mutta elantoa he siellä ovat hakemassa. Mukavia ihmisiä ja ymmärtävät että ”ei” tarkoittaa ”ei”. Surffausta voi myös kokeilla ja suosittelenkin sitä kaikille joilla kunto kestää kovaa kehon rääkkäämistä.
      Se mitä tulee Futuron beachin puhtauteen, on toinen juttu. Luulen että ranta on puhdas 85% ajastaan ja se johtuu juurikin virtauksista ja veden jatkuvasta vaihtuvuudesta.
      Yhtenä päivänä meillä kävi kuitenkin hieman huonompi tuuri virtausten suhteen. Tultuamme rannalle ilma oli mitä mainioin ja aallot olivat sopivan korkeita vatsasurffaukseen ja muuhun temppuiluun. Kun tulimme varsinaiselle merenrannalle, ihmettelimme mitä punertavia munkkeja rannassa kelluu? Kamalin ajatus pyyhkiytyi mielestäni ja uskoin niiden olevan levää, kahlasimme veteen telmimään. Ensimmäisenä vatsaani paiskautui pieni laudankappale joka oli pituudeltaan noin 1,5m mutta niin kapea ja kevyt että se ei vahinkoa aiheuttanut. Vein laudan heti kauemmaksi kuivalle maalle.
      Palatessani takaisin veteen ihmettelin vedessä esiintyviä keltaisia varjomaisia alueita ja kelluvia munkkeja. Totuus paljastui noin 15min kuluttua kun huomasin aallon harjalla ratsastavan porkkanaa muistuttavan esineen. Maailmani pysähtyi hetkeksi ja kaikki alkoi pyöriä silmissäni hidastetusti, koska porkkanan lähestyessä ymmärsin että kyseessä on ihmisen tuottama uloste. En päässyt aaltoa pakoon ja uloste paiskautui selkääni hajoten tuhanneksi pieneksi kappaleeksi. Nappasin mimmiäni kädestä kiinni ja kerroin missä uimme. Siirryimme heti rantaan suihkun kautta ja tilasimme juomat. Kerroin tarjoilijalle mitä oli tapahtunut ja hän naureskeli iloisesti. Aloin itse myös naureskella iloisesti muutaman juoman jälkeen.
      Mietinkin sitten että minne lähes 2,5 miljoonan ihmisen ulosteet voisi sijoittaa siten että ne eivät tuottaisi näkyviä ympäristöongelmia. Viemärit lasketaan kylmästi mereen, mutta joku logiikka sen sijainnin suhteen kuitenkin on. Kyse on kuitenkin maasta jossa nämä asiat ovat vielä vauvan kengissä joten mitä muutakaan voisit odottaa.
      Onneksi olin hankkinut tarvittavat rokotteet matkaa varten.

      Mahdolliset ”ryöstöt”:

      Seikkailimme useissa paikoissa emmekä tunteneet oloamme uhatuiksi kovinkaan usein. Ainoat tapaukset olivat 00:00 jälkeen, pimeässä ja hieman syrjäisemmillä kaduilla. Tilanteissä oli kuvioissa nuorten laumat jotka arvioivat katseillaan luultavasti humalatilaa ja pörräsivät ympärillä ”kerjäten” rahaa. Ei mitään vakavaa siis. On normaalia että ihminen pelkää tilanteita jotka ovat vieraita ja fyysinen väkivalta mahdollista. Luulinkin että se olisi tapa jolla joku ryöstettäisiin kyseisessä paikassa. Toisin kävi. Minut rullattiin perinteisellä kortti skannerilla joka oli asennettu paikallisen pankinautomaattiin. Oli siis karnevaali aika ja suurin osa pankkiautomaateista oli jostain syystä pois käytöstä. Olimme tulleet siihen tilanteeseen matkakassamme suhteen että rahat olivat lopussa ja lisää oli hankittava, rikkoen sitä lupausta jonka olin tehnyt kortin käytön suhteen. Kävimme viidellä automaatilla ennen kun löysimme sellaisen joka oli käytössä.
      Tilanne oli aseteltu mitä loistavimmin kyseisiltä rosmoilta. Paikka oli paikallinen, hieman näätäinen pankki jonka edustalla oli niin sanottua hangaround jengiä kerjäämässä ja vetämässä röökiä. Toisen koneen päälle oli laitettu epäkunnossa lappu ja toinen näytti toimivan. Valitsin toimivan koneen ja nostin rahaa. Kaikki toimi kuin rasvattu joten en epäillyt mitään. Palattuamme suomeen joduin kuitenkin jättämään ruokaostokseni kaupan kassalle koska tililläni ei ollut katetta. Soitin pankkiin ja tiedustelin mistä tämä johtuu? Hetken kuluttua hän sanoi että olen tehnyt tunti sitten ostoksia Fortalezassa 650€ edestä. Kerroin sijaintini ja sanoin että en ole teräsmies. Tilanne selvitettiin suomessa kuntoon ja sain rahani takaisin.
      Tällä tarinalla haluan siis muistuttaa että kortin käyttö saattaa pilata matkan jos vorot skannaavat kortin matkan alussa ja vetävät rahat tililtä siten että olet pennittömänä koko reissun. Vältä siis kortin käyttöä ja jos nyt käytät sitä yritä tunnistaa mahdollinen lukulaite pankkiautomaatista, vaikka mahdotonta se luultavasti on kun kaupungissa on ainakin kuudenlaisia eri automaatteja.

      Yöperhoset:

      Niitä löytyy. Suurin osa näkemistäni oli poikatyttöjä. Kaukaa katsottuna ihan ok mutta läheltä saatat säikähtää. Hotellimme edustalla niitä parveili aina iltaisin. Osa tuotiin autolla paikalle ja osa käveli. Siitä ne sitten hyppivät autoihin ja palasivat vaatteita ojentaen noin 20min – 1h jälkeen takaisin. Ei haitannut ja miksi haittaisi?

      Tiivistetysti voisin sanoa että Fortaleza, Jericoacoara ja Brasilia yleensäkin ovat mitä ihanin kohde matkustaa. Olen käynyt siellä ja tulen käymään myös tulevaisuudessa. Kaikki negatiiviset tapahtumat olivat mielestäni pikku juttuja ja tapahtumia joista voi kerta myöhemmin tarinoita. Maailma olis aika köyhä paikka jos kaikilla olis aina niin hemmetin ihanaa ja kaikki menis ihan putkeen. Pienet epäkohdat antaa hyvän mahdollisuuden nauttia niistä hyvistä asioista.

      Arvosana paikalle ja matkalle 9/10

      • Mies Riosta

        Asia kirjoitus. Jarki paassa niin parjaa. Sitten paivityksen aika. Tyttobaareihin jonkinlainen henkilotodistus mukaan. Poliisit ratsaa ainakin vuodenloppuun asti ja ilman papereita kammarille.


      • JoukoFromTammela

        Olihan hyvä ja osuva kuvaus Fortalezasta ja sen mahdollisista "ongelmista".

        Itse jouduin keikatuksi miltei hotellimme (Ponta Mar) edessä Beira Marin rannalla. Oli lomamme toiseksi viimeinen päivä ja kävelimme tyttöystäväni kanssa rannalla. Kaulassani roikkui kaulakoruksi liki arvoton ketju jota omaa tyhmyyttäni olin pitänyt koko loman ajan kaulassani. Selän takaa minut juoksi kiinni teinipoika, tartti ketjuun ja juoksi sinne mistä oli tullutkin eli rannan ihmisvilinään. Poika ei saanut ketjua mukaansa, se tippui katkenneena hiekalle.

        Ikävähän tämä tapaus oli ja vitutti siinä hetkessä paljon, mutta en silti missään nimessä väittäisi Fortalezaa vaaralliseksi tai erityisen rikolliseksi paikaksi. Järkeä käyttämällä pärjää hiton hyvin. Matkalla saimme kuitenkin kouriintuntuvan esimerkin siitä mihin järjen jättäminen hotellille voi pahimmillaan johtaa. Vanhempi pariskunta oli ottanut taksin rantakadun reunoille ja jatkanut siitä omin neuvoin. Lopputuloksena molemmat oli keikattu ja mies piesty siniseksi.

        Futismatsiin menimme taksilla saatuamme paikalliselta vinkin illalla olevasta hyvästä matsista. Ostimme lippumme stadikan edessä pyörineeltä kaverilta, jolta myös paikalliset lippunsa näyttivät hankkivan. Samassa matsissa oli Aurinkomatkojen järjestämänä myös väkeä, olivat maksaneet monikertaisen hinnan meihin verrattuna.

        Maksullista seuraa on tosiaankin tarjolla paljon, mutta mitenkään ahdistavaksi en heidän läsnäoloaan rantakadulla ja hotellien nurkilla kokenut. Joitain asia häiritsi, suurinta osaa ei juurikaan asia kiinnostanut.

        Hyvä reissu, hyvä mesta.


    • turkoosi-kivi

      luettavaa:)
      muutama vuosi sitten olin itsekkin fortalezassa..
      lämmöllä muistelen lomaa.
      kertaakaan ei kukaan yrittänyt ryöstää, eikä muutakaan negatiivista sanottavaa ole..
      hetkeksi tein mielikuvitusmatkan futuron rannoille.. siis aivan upeat mestat, mentiinkin lähes päivittäin sinne:)
      meri oli upea, siihen rakastuin täysin.. vaikka merenkäynti oli koko ajan suhteellisen raju, niin silti aallot tulivat tosi pehmeinä..
      myös aikaerosta paluu kotona ei kestänyt kuin päivän, toisin kuin esim.thaikuista tullessa..
      lämmöllä suosittelen brasiliaa:)

    • temeski

      huippu paikka! mut ärsyttää ku ei saa viedä hotelliin kuin 22-06 tai jotain ja maksaa sekin..onko tietoo mihin hotelleihin sais viedä vieraita? ei jaksais aina siellä motel villagessa kummiskaa käydä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe