Kertokaas kokemuksia tästä mallista, olis yksi kiikarissa vm.84, vai oliko se 85, ajettu 6000 tuntia, eli kannattaako ostaa? Mitä vikoja näissä esiintyy?? Olen saanut kuvan että ovat aika kestäviä vehkeitä?
Kokemuksia Fiat 80-90??
28
18904
Vastaukset
- farmari
Aika kestävän koneen maineessa.Moottori on kierroskone eli pikkukierroksilla ei oikein tapahdu mitään.Täällä päin asentaneet niihin Valtran myymää turbosarjaa(kustannus 1000 € luokkaa), sen jälkeen kuin eri kone eli löytyy myös alavääntöä.Hydraulipumppu melkoisen alamittainen, litratuotto kai noin 30 litraa minuutti ja samasta pumpusta toimii myös ohjaus.Hytti asiallinen, mutta näkyvyys ei kovinkaan hyvä varsinkaan takakulmiin.
- zzz
kyl ohjauspumppu on erikseen.
- 70-90
Itellä ei oo kokemuksia 80-90, mutta 70-90 on nyt ollu 3 kesää suolla vetämässä kääntäjää. Tähän mennessä ei mitään vikaa.(!)
80-90 on muuten sama mutta moottorin iskutilavuus on pikkasen isompi.
Muutenkin ovat kovan koneen maineessa nuo 90-sarjan fiiut. Suolla oli myös 2 grandia ja hyvin tuntuvat pelaavan.
Ainut mikä tossa 70-90 on väljentyny on ohjaussylinterin pää eli ohjauksessa vähän väljää (huono tiellä ajettaessa)elikkä kannattaa tarkistaa. - jaa
Sen verran on korviin kantautunut, että kyseisessä vehkeessä on peruutus hammasratas helevetin heikko...muuten varmasti toimivia vehkeitä
- Fiude
Onko kaikki 80-90 sarjan fiiut varustettu suunnanvaihtajlla?? Vai minkälaisia vaihteita niistä löytyy?
- fiiumiäs
Ei oo kaikki 80-90 fiiut suunnanvaihtajalla. Se on pieni vähemmistö missä suunnanvaihtaja on ainakin näin minun havaintojen mukaan.
Vaihteet on 3 R kertaa 4. - jpk
fiiumiäs kirjoitti:
Ei oo kaikki 80-90 fiiut suunnanvaihtajalla. Se on pieni vähemmistö missä suunnanvaihtaja on ainakin näin minun havaintojen mukaan.
Vaihteet on 3 R kertaa 4.Kyllä yhtä lukuunottamatta kaikki tietämäni 80-90 ollu/on suunnanvaihtajalla. Naapurissa aivan ensimmäisiä,vielä kapealla hytilläkin ja siinä ei suunnanvaihtoa.
Tällä hetkellä itellä yks 80-90 apukoneena,siinä suunnanvaihto ja hi-lo,kuten aiemmissakin.
Pakkiratas heikko ilman suunnanvaihtajaa olevassa laatikossa?
Koskaan ole kuullut sellaisesta viasta,kytkimiä kyllä menee ainakin näissä suunnanvaihtaja malleissa kun ei jarrua tarvi suunnanvaihdossa etukuormaajan kanssa pelatessa. - zzz
jpk kirjoitti:
Kyllä yhtä lukuunottamatta kaikki tietämäni 80-90 ollu/on suunnanvaihtajalla. Naapurissa aivan ensimmäisiä,vielä kapealla hytilläkin ja siinä ei suunnanvaihtoa.
Tällä hetkellä itellä yks 80-90 apukoneena,siinä suunnanvaihto ja hi-lo,kuten aiemmissakin.
Pakkiratas heikko ilman suunnanvaihtajaa olevassa laatikossa?
Koskaan ole kuullut sellaisesta viasta,kytkimiä kyllä menee ainakin näissä suunnanvaihtaja malleissa kun ei jarrua tarvi suunnanvaihdossa etukuormaajan kanssa pelatessa.näinhän se on.en ole myöskään kuullut pakkiratasviasta.2 kpl 80-90 dt suunnanvaihtajalla,toinen hilo.
- fiiumiäs
zzz kirjoitti:
näinhän se on.en ole myöskään kuullut pakkiratasviasta.2 kpl 80-90 dt suunnanvaihtajalla,toinen hilo.
En mene vastaan väittämään kun en näistä pienistä hirveesti tiedä.
- -Henkka-
meillä ainakin oli -89 80-90 fiat jossa ei ollu s.vaihtajaa pikavaihde kyllä oli
- IMMU-7
FIATAGRI 70-90 DT -85, 6200 h . Itse muutettu metsäohjaamoksi/kaivuriäyttöön.
Kuvista näkyy : jäähdyttäjän eteen kantikas pa-säiliö, akku osin alla. Nokkaosaa jatkettu n. 10 cm. Koko konepeittoa nostettu edestä 5cm, takaa 10 cm.
Ohjaamossa käsikytkin hytin etupeltiin, 4-veto ja voimanottovivut ihan istuimen viereen.Pa-säiliö halkaistu takajalkatilaksi. Istuimeen kääntö- ja ja korotuspalalla 10 cm saadaan riittävä korkeus(istuinasento) kaivurikäyttöön. Käytössä silloin 3-asento (ylin). Koneella tehty 20 v. metsäojien perkausta, laikutusta ja kaupungissa sadevesi-ja salaojatöitä,. Kokonaisuudessaan toiviva paketti : kaivurina ESA 90 S, kauhankall.hydrauliikalla, etukauha koneen levyinen, takaseinässä pystyssä kulutusteräs. Hoituu kuormas-, tasaus- ja lanaustyöt mallikkaasti.
Kuvat :- kokemustaonkyllä
Jo on taas 13 vuotta vanha ketju kaivettu esiin. Ap lienee jo ostanut kiikarissa olleen koneensa...
Ohjaamo on muuten ihan "ryssä" noissa malleissa, ei kestä ja katkeilee. Ei näy verhoilujen alta, joten tarkkana saa olla!
- jumissa
fiat 70-90 nostolaite ei laske missä vika
- Oli_vm85
Klik-klak laitteessa, jäänyt nostoasentoon?
- fiiiumies
Ainakin satakympissä on virtauksen säädin penkin alla, kantapäiden kohdalla, sen äkkiä potkii saappailla kiinni. silloin ei nostolaite toimi.
- ZetoristaFiattiin
Onko tietoa missä mahtaa sijaita DT 80-90:n maadoituspisteet? Jarrua painamalla ajovalot syttyvät, vilkuista vilkutellaan jarruvaloja jne. Virtalukko uusittu ja vaihdon yhteydessä merkittiin huolellisesti jokainen johdin ja vielä tarkastettiin kytkentäkaaviosta. Viat ovat selvästi maadoitusvikoja mutta mihin hittoon on italina pojat laittannet maadoituspisteen/pisteet?
- Fiatkestää
Tarkista pikaliitospaketti hytin "astinlaudan" takaa molemmilta puolilta: Avaa johdin liitos auki ja laita CRC tyyppistä ainetta.
Seuraavaksi irroita takavalot perusteellisesti myös se runko-osa. Usein hapettumaa vuosien huoltamattomuuden jälkeen tai maadoitusjohto irti/poikki!
Takavalaisimet kannattaa vaihtaa aina täydellisenä, mikäli hapettumia, ne on halpoja! - talommies
itseläni on80-90 etuvetoakselit ovat kaikki menyt poikki pelkästään lumitöissä vm85
- Susijosyntyessä
Kuullut monesti Fiat 90-sarjan kestävyydestä, ja oikeasti ihmetellyt, että kuinka italiaanot on osannu tehdä toimivan koneen. Fiat autot kun ei ole luotettavassa maineessa.
- Turbotettu
Omassa 80-90 (Hi-Lo, turbotettu -89) tullut pieni vika:
Öljynpainevalo syttyy lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä, kierroksilla taas sammuu.
Missä vika?- Exviiatisti
Meillä oli aikanaan 85-mallissa öljypumpun varoventtiili jumittunut auki, ja oireet tietysti samat kuin sinullakin, lisäksi se tyhjensi seisoessaan suodattimen, joten valo paloi aina hetken käynnistyksen jälkeen. Sen öljypumpun saa pois pohjassa olevasta luukusta, mutta voihan se olla, että sinun "turbomallisi" on tullut tiensä päähän. Eipä ne jälkivirittelyturbot ole juuri koneen ikää lisänneet, vaikka kauppias ei siitä muistanutkaan mainita turbosarjaa tyrkyttäessään.
- Kuusjoki
Öljykello tai laakerit, niin valo vilajtelee tyhjäkäynnillä.
Öljykello olis helppo, laakerit halpoja, mutta työtä on toviksi.
Oman 80-90 kun turbotin, rengastin ja laakeroin samalla.
101hp/348Nm penkitetty Salosssa, muuttuu aika erilaiseksi.
Nyt lisättiin vielä kooleri tuon jälkeen ja pumppua muokattiin isommalla nestepäällä. Herää alhaalta, toimii kautta kierrosalueen eikä savuta vielä hirmuisesti. Renkaat on 650/65-38, CL malliin noita ei taida saada pyörimään... On sen verran leveämpi. Kierroksia nostettiin aavistus kuorma-auto lukemiin, Iveco pohjainen moottori kun on. Ei nyt ihmeitä kulje, mutta sen 40km/h saa jolkotella.
Ainahan jotakin remppaa on tulossa. - Anonyymi
Tuo kyllä viittaa vahvasti mataliin öljynpaineisiin !
- fiiukuski
meilläkin on 80-90 fiiu kestäny ihan ok hyvin siihe oli asennettu bika-bertta kuormaaja muute ok mut vanteet ei vaa kestä niitä sai hitsailla ja toinen vika on et kusee öljyä koska perä väliä vm tosin 86 ollu melkeen joka päiväsel käytöl ajettuu yli 8000 tuntia
- Anonyymi
35-vuoden kokemuksella uskallan sanoa.etta jos on asiallisesti pidetty ja huollettu niin on lähes ikiliikkuja.
- Anonyymi
80-90 Fiatista eturengas tyhjä. Voiko ajaa yhtään 3 renkaalla, olis vaa helpompi tehdä rengastyöt, kun sais kovemmalle alustalle
- Anonyymi
Dt80-90 heikot kohdat ovat etuvetoakselit ja kytkin. Eivät kestä paskan vertaa lumitöissä etukuormaajaa käytettäessä. Joka ikinen talvi jompi kumpi etuvetoakseli poikki. Lähes joka kesä lisäksi kytkinremontti. 10 vuoden aikana tais mennä 8 etuvetaria sekä 6 kytkinpakettia. Kopista näkyvyys huono. Satunnaiset sähköviat. Tehoton kierroskone. Vaihdettiin valtraan, eikä ole jäänyt fiiattia ikävä.
- Anonyymi
Tuskin olet koskaan Fiat penkillä istunut (omistanut) ainakaan selvinpäin, jos tuo olisi lopputulos!?
Meillä on kolme Fiat traktoria tuossa kokoluokassa uudesta asti, eikä yhteenkään ole tarvinnut tehdä vielä kytkin remonttia vetoakseleista puhumattakaan!
Kaiken saa rikottua humalassa tai tahallaan, myös sen kuvitteellisen Valtran:):)
Fiat oli/on aikoinaan myös ainoa traktori, joka kesti vakiona myös rankassa turvesuon käytössä (kokemusta on siitäkin)!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64185Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va972327Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J611009Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186880Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38871- 47864
- 34831
- 36796
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119785Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35782