Piirilevyn teettämisen hinta?

nimimerkki

Ei yhtään huvittaisi enää läträtä niiden kemikaalien ja epämääräisen valotuksen kanssa omia testilevyjä tehdessä.

Mihin hintaan saisi teetettyä piirilevyn ilman reikiä ja ilman tekstejä? Eli vastaava mitä kotona on syövytelty, mutta parempilaatuinen.

Kokona todennäköisesti eurolevy kaksipuolisena. Ja ihan yksittäiskappaleista olisi kysymys. Mun kytkentöjä tekee eurolevylle ainakin neljä :D

20

4798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matias.
    • ja ilman reikiä?

Mikä idea siinä on?

• nimimerkki

Kaksipuoleisuus tietysti siksi että reititys on paljon helpompi.

• kaksipuoleisuus
        nimimerkki kirjoitti:

Kaksipuoleisuus tietysti siksi että reititys on paljon helpompi.

onnistuu ilman reikiä?

- tuhansia levyjä tehneenä-

• nimimerkki
        kaksipuoleisuus kirjoitti:

onnistuu ilman reikiä?

- tuhansia levyjä tehneenä-

Tokihan itse teen siihen reijät.

• tietty?
        nimimerkki kirjoitti:

Tokihan itse teen siihen reijät.

Isot täplät ja täplässä riittävä kaulus ja 0.6mm reikä _keskelle_, niin EHKÄ se täplä ei repeä vastakkaiselta puolen?

PS. Teollisesti valmistettuun piirilevyyn porataan ENSIN reiät ja sen jälkeen tulee kaikki muut valmistuksen vaiheet.

Kimppalevy? Jotkut ottavat valmistukseen.

• PC-porari
        tietty? kirjoitti:

Isot täplät ja täplässä riittävä kaulus ja 0.6mm reikä _keskelle_, niin EHKÄ se täplä ei repeä vastakkaiselta puolen?

PS. Teollisesti valmistettuun piirilevyyn porataan ENSIN reiät ja sen jälkeen tulee kaikki muut valmistuksen vaiheet.

Älä nyt sekoita läpikuparoitua levyä pelkkään kaksipuoliseen. 70-luvulla tuli porailtua 2-puolisiin levyihin urakalla reikiä kun valmistajalta saatiin linjaliitäntäyksiköitä rakennussarjana. Mitään ongelmia porailussa ei esiintynyt.

Toki läpikuparoituihin levyihin on reiät ensin porattava, mihinkäs se kupari muuten kasvatettaisiin? Uskotaan sekin, että piirilevytehtaat soveltavat samaa menetelmää nykyään kaikkiin levyihin prosessien yhdenmukaistamiseksi.

• levy porataan
        PC-porari kirjoitti:

Älä nyt sekoita läpikuparoitua levyä pelkkään kaksipuoliseen. 70-luvulla tuli porailtua 2-puolisiin levyihin urakalla reikiä kun valmistajalta saatiin linjaliitäntäyksiköitä rakennussarjana. Mitään ongelmia porailussa ei esiintynyt.

Toki läpikuparoituihin levyihin on reiät ensin porattava, mihinkäs se kupari muuten kasvatettaisiin? Uskotaan sekin, että piirilevytehtaat soveltavat samaa menetelmää nykyään kaikkiin levyihin prosessien yhdenmukaistamiseksi.

AINA ensin ja sen jälkeen kasvatetaan lilluissa kuparointi reikien sisäpinnoille oli se reikä sitten läpivienti tai liitostäplä komponentille.

Ongelma on siinä, että MIKSI HELVETISSÄ levy pitäisi saada ilman reikiä kun se TUOTANTOteknisesti on JÄRJETÖNTÄ?!

Ei ne reiät kamalasti kustannuksia nosta - lienee marginaalista, vaikka ne otetaankin mukaan hinnoittelussa - aihiot ovat samankokoisia linjalla eli montako piirilevyä aihiolle saa menemään ja sen kerrannaiset.

Suomen vanhin: http://www.lautpiir.fi/yritys.html

Niin ja itse levyn valmistaminen on vain PIENI osakustannustekijä. :)

• nimimerkki
        tietty? kirjoitti:

Ei mulla oo tähän mennessä ollu kuvaamiasi omgelmia.

• nimimerkki
        levy porataan kirjoitti:

AINA ensin ja sen jälkeen kasvatetaan lilluissa kuparointi reikien sisäpinnoille oli se reikä sitten läpivienti tai liitostäplä komponentille.

Ongelma on siinä, että MIKSI HELVETISSÄ levy pitäisi saada ilman reikiä kun se TUOTANTOteknisesti on JÄRJETÖNTÄ?!

Ei ne reiät kamalasti kustannuksia nosta - lienee marginaalista, vaikka ne otetaankin mukaan hinnoittelussa - aihiot ovat samankokoisia linjalla eli montako piirilevyä aihiolle saa menemään ja sen kerrannaiset.

Suomen vanhin: http://www.lautpiir.fi/yritys.html

Niin ja itse levyn valmistaminen on vain PIENI osakustannustekijä. :)

Tässä tapauksessa on järjetöntä teettää muualla reijät kun itsekin saan ne tehtyä.

Lähtötilanne on se että en halua muuta kuin valotus/kehitys/syövytysvaiheista eroon. Se riittää ja muusta en halua maksaa.

Piirilevy on mun kytkennöissä suurin kustannuserä ainakin sen perusteella mitä tässä keskustelussa on tullut hintoja esille.

• piirilevyt kotona
        nimimerkki kirjoitti:

Tässä tapauksessa on järjetöntä teettää muualla reijät kun itsekin saan ne tehtyä.

Lähtötilanne on se että en halua muuta kuin valotus/kehitys/syövytysvaiheista eroon. Se riittää ja muusta en halua maksaa.

Piirilevy on mun kytkennöissä suurin kustannuserä ainakin sen perusteella mitä tässä keskustelussa on tullut hintoja esille.

yksipuoleisina ja hyppylangat SUORINA vetoina ja langaksi sopii kuorittu 'räppi'-lanka 'kaarelle' kytkettynä. Juottaa toisesta päästään kiinni ja vetää sopivasti yli vastaiseen päähän ja juottaa kiinni, jonka jälkeen katkaisee ja varmistaa, että veto on irti muusta johdotuksesta. Siistiä.

http://www.aijaa.com/v.php?i=2439565.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2439571.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2439579.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2439584.jpg

Minulla em. levyissä suurin aika kuluu suunnittelussa - alkaa tietty kytkennästä ja pääytyen layoutin nysväämiseen. Autorouterista ei sitten ole muuta kuin kosmeettinen apu.

Itse piirilevyn teko vie n. tunnin maskin teosta valotuksen ja kehityksen kautta syövytykseen ja puhdistukseen porausten jäljiltä juottovalmiiksi tinasuolan avulla. Eli ei mitään koko käytettyyn aikaan nähden.

Mieluummin tehtaasta - silmälle iloa.

• home made

Käsitin viestistäsi, että hyvälaatuinen omavalmisteinen piirilevykin kävisi. Teen viikoittain itselle levyjä ja samalla voisin tehdä jonkin levyn ulkopuoliselle. Laatu on omasta mielestäni riittävä kokeilukäyttöön. Jos juttu kiinostaa, käy blogistani "elektroniikankokeiluja" hakemassa sähköpostiosoitteeni ja postaile, niin keskustellaan.

• nimimerkki

Emmää harrasta mitään blogeja...

Mutta olet oikeassa että hyvä kotitekoinenkin käy. Tampereen lähistöllä itse olen. Satunnaisesti tulee Hämeenlinnassa sukuloitua myös.

Entäs sinä?

Tuo aiemmin kerrottu firma sattuisi olemaan n. 10 km päässä mikä helpottaisi kummasti asioita...

• näinmeillä
    • Anonyymi

noob

• Anonyymi

Ok

• Anonyymi
    • Anonyymi

Taitaa vaan tarvita kaikenmaailman ohjelmia että saa sellaisen tiedoston josta piirilevyn voisi teettää. Sitte vielä pitää opetella niiden ohjelmien käyttö.

• Anonyymi

KiCad ilmainen, Eagle piirilevyn koolta rajoitettuna versiona ilmainen. Eivät ole vaikeita opetella.

https://www.kicad.org/

Paljon riippuu siitä, kuinka tiheäksi haluat piirilevysi ja kuinka monta kerrosta siinä pitää olla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

KiCad ilmainen, Eagle piirilevyn koolta rajoitettuna versiona ilmainen. Eivät ole vaikeita opetella.

https://www.kicad.org/

Paljon riippuu siitä, kuinka tiheäksi haluat piirilevysi ja kuinka monta kerrosta siinä pitää olla.

Välikerrokset ovat harrastajalle täysin turhia, kaksipuoleisuus vielä menettelee jos ei viitsi liikoja järkeillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      39
      10596
    2. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2391
    3. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2326
    4. Onko kaivattusi perään

Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1711
    5. Olen aina vain

Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1270
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      83
      1232
    7. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1155
    8. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      265
      983
    9. Nainen jos pitää sanoa

Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      956
    10. Kumpi teistä rakastui ensin?

Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      737
    Aihe