Inhoan Pariisia...

ttttt

Paljon olen maailmaa kierrellyt mutta Pariisi on pettymysten pettymys... En käsitä miten tuosta kaupungista aina vaahdotaan?. Suurin syy on englanti, kun EIVÄT VIELÄKÄÄN näköjään osaa/halua puhua sitä!!!. Olet HIENOSSA ravintolassa tai kaupassa niin tarjoilijat ja myyjät eivät kyllä kirveelläkään sitä puhu.
On ne niin itse rakkaita...
ESIM. Viime kesänä PEKINGISSÄ, englannilla pärjäsi vallan mainiosti!. Siis jossain aasiassa!!!. Luulisi että euroopan "must see paikassa" englanti olisi selviö mutta ei. Koko Ranskalaisten itserakkaasta touhusta jäi niin surkea kuva että tuskin koskaan enään palaan siihen maahan.

16

2211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttu!

      Ok. Elämä on.

    • trolliprovo

      provo, huono sellainen.

    • tavalla,

      tai maasta pois!

    • tihk

      Olen ollut Pariisissa hienoissa ja huonoissa ravintoloissa syömässä ja kaikissa ovat osanneet englantia tarpeeksi. Itse en osaa ranskaksi muuta kuin peruskohteliaisuudet ja silti olen pärjännyt mainiosti englannilla niin maalla kuin kaupungissa. Se ettei ole yhteistä kieltä ei ole este!

      • kaupungissa

        1980-luvulla tuo vielä osittain piti paikkansa.
        Viime viikonvaihteessa palvelu toimi hyvin. Jos ei yhteistäm kieltä löytynyt niin elekieli ja osoittelu riitti. Myös matkailijan tarvitsee osata käyttäytyä!
        Me vältimme turistiruuhka-alueet ja kaikki toimi. Vaikeinta on palata Suomen liikenteeseen ja olla jalankulkija, jolla ei ole mitään arvostusta ja oikeuksia.Eikä kukaan taas tervehdi missään.
        Turismi on Pariisin elinkeinoista tärkein ja se kyllä näkyy tänään arvostuksena.


    • kirjoittamaan

      Kun opit kirjoittamaan oikein, tulet saamaan hyvää palvelua myös Pariisissa.
      Palvelussa ei ole mitään valittamista, jos käynnistäsi on alle kaksikymmentä vuotta.

    • turistiko

      Eiköhän kirjoituksesi kerro enemmän sinusta kuin pariisilaisista. Pariisissa niinkuin muuallakin maailmassa saa hyvää ja asiallista palvelua jos itse osaat käyttäytyä asiallisesti.

      Eivät nämä härmäläisetkään tarjoilijat/kassaneidit kovin iloisesti palvele henkilöä jonka naama on norsun veellä ja kuvittelee olevansa maailman ainut asiakas.

      On sitä maailmaa nähneet muutkin.....

    • Pariisinkävijä

      Kirjoittaja on joko sivistymätön tai trollimoukka. Pahimmasa tapauksessa hän on molempia.

      PS Pariisissa pärjää ihan hyvin englannilla ja elekielellä.

    • eri kokemus

      Kävin Pariisissa kesäkuussa, ravintoloissa ja kaupoissa osattiin enkkua... Huomasin jopa tavallisten pariisilaisten kaduntallaajien enkuntaidon olleen nyt parempi kuin vuonna 2006 käydessäni siellä ekan kerran. Sillon pisti enemmän silmään tuo pelkän ranskan puhuminen, mutta eipä enää.

      • ihanaa, ihanaa

        Ihana oli Pariisi ja enkkua puhui jopa hotellin siivooja. Ihanin paikka maan päällä on Pariisi.


      • ihanaa ihanaa
        ihanaa, ihanaa kirjoitti:

        Ihana oli Pariisi ja enkkua puhui jopa hotellin siivooja. Ihanin paikka maan päällä on Pariisi.

        Hurjan ystävällistä oli palvelu kaikkialla.


      • ..................
        ihanaa, ihanaa kirjoitti:

        Ihana oli Pariisi ja enkkua puhui jopa hotellin siivooja. Ihanin paikka maan päällä on Pariisi.

        "Ihanin paikka maan päällä on Pariisi. "

        Par(at)iisi :D

        Ei ehkä lähelläkään kauneinta paikkaa, mutta viihtyisyys ja etenkin tunnelma aivan huippuluokkaa.


    • niin, joo joo

      Eiköhän ne hyvät kaytöstavat ole kuitenkin kaiken a ja o. Jos opettelee ne yksinkertaiset peruskohteliaisuudet kiitos, näkemiin jne. ja hymyilee nätisti niin kyllä pariisilaistenkin sydän sulaa. Se osoittaa että välität heidän kulttuuristaan. Ainoa syy töykeyteen voi olla se että oletetaan englannin olevan maailman ainoa kieli ja jos sitä ei osata niin tulee maailmanloppu eikä enää ikinä matkusteta ja jäkä jäkä jäkä.

      Itse olin kaverin kanssa 2007 Pariisissa ja metrossakin kysyivät kaksi kertaa oikein ystävällisesti mistä maasta olemme. Puodeissa yritin patonkia ostaessa sönkätä niitä nimiä ranskaksi vaikka en osaa sanaakaan ja myyjät auttoivat vähän englannilla ;)

      • mua ja mun kamuakin

        auttoi yksi nuori ranskalaispoju erinomaisella enkulla kääntämään junalipunmmyyjättärelle mitä sanoimme huomatessaan ongelmamme. Suomessa eivät kaksikymppiset pojat olisi tuntemattomia ruvenneet asiassa auttelemaan. Ranskalaisilla on kohteliaisuus huipussansa kunhan tutustuu vähän pintaa syvemmälle. Naisilla se pinta saattaa aluksi nimittäin vaikuttaa hyvinkin kopealta vaikkei sitä oikeasti olisikaan. Mutta muutoin osattiin kyllä enkkua tuota lipunmyyjää lukuunottamatta. Vaikka hotellimme oli vain yhden tähden, henkilökunta osasi todella hyvällä enkulla auttaa kaikessa mitä kysyimme mistäkin paikasta saatavan tai minne kannatti mennä musiikinyönä.

        Jos osaisin ranskaa, puhuisin Pariisissa kuitenkin sitä enemmän kuin mielelläni! Musta on aina mukava käyttää kohdemaassa sen kieltä, jos vain osaa ja itse kyllä aina käytän edes niitä "bonjour" "au revoir" ja "merci". Koska olen lukenut espanjaa, käytin oikein mielelläni Pariisissa sitäkin jutellessani erään englantia osaamattoman portugalilaismiehen kanssa tämän koirasta. Vaikkeivät lauseeni välttämättä olleet kokonaisia vaan lähinnä: "Cuantos años?" -tyylisiä, niin hyvin silti toisiamme ymmärrettiin ja sain harjoitettua kieltä, joka muuten on jo alkanut painua unohduksiin siksi koska koulussamme oli mahdollista opiskella sitä vain 2 kurssia (muuten olisin taatusti opiskellut enemmänkin, sillä tykkäsin kielestä paljon ja opinkin sitä suht helposti).

        Vaikken olekaan koskaan lukenut ranskaa, kirjoitetun ranskan ymmärtämään ja kirjoittamaan oppiminen on mielestäni hirmu helppoa (kieltä lainkaan lukematta olen oppinut jo ymmärtämään paljon sanontoja kirjoitettuina), mutta lausuminen ja lausumisen ymmärtäminen on kyllä ainakin mulle aika työlästä. No, ehkä vielä joskus, jos vaikka tulen joskus opiskelemaan ammattikorkeassa sitä.


    • pardon monsiuer

      Kouluesimerkki amerikkalaistyyppisestä, moukkamaisesta öykkärituristista.
      "Kaikkimullehetitännenyt. Puhukaa apinat minun kieltäni. Minä olen maailmaa nähnyt, ettekö te osaa edes englantia? Mikäs takapajula tämä on?"

      Menepäs vaikka saksaan, ei sielläkään joka paikassa osata englantia vaan nehän puhuu sitä omaa kummaa kieltään, jota muuten puhuu monta miljoonaa muutakin.

      Kannattaisi varmaan opiskella muutama perusjuttu aina kohdemaan kielellä ennen lähtöä, ihan vaan vinkiksi.

    • Tällääjä

      Vanha viesti, mutta pakko tarttua, kun oli niin mainio.

      Vaikka täällä englannin taso on kohonnut vuosien varrella, niin se on köyhällä tolalla edelleen ainakin siinä mielessä, että Pariisissa asiakaspalvelijoilla ystävällinen asenne turisteja kohtaan ei ole välttämättömyys. Kaikki asiakaspalvelijat osaavat englantia jonkun verran, mutta sitä ei välttämätä haluta käyttää. Tähän vaikuttaa sangen ratkaisevasti asiakkaan asenne.

      Psykologisesti viestiketjun aloittaja on mielenkiintoinen matkustaja. Miksi ihmeessä matkustaa Pariisiin, jollei ranskalainen kulttuuri herätä kiinnostusta ja arvostusta? Mikäli asiakaspalvelu on matkan laadun indikaattori, saa luvan pysyä poissa Pariisista. Tänne tullaan tungeksimaan myyttisten nähtävyyksien äärelle ja kokemaan "paikallista elämää" sankoin joukoin - ei ole vaikea ymmärtää, miksi paikalliset eivät pidä tästä.
      Tämän takia pakolliset ranskankieliset fraasit ovat oikeasti pakollisia. Vuorovaikutuksessa oleva lukko ei todellakaan ole tavaton täällä, ja se aukeaa pelkästään pikkiriikkisellä ranskankielisellä sanalla.

      Kulttuurirelativismin kurssi pitäisi olla myös pakollinen ennen tunkkaisen kotopesän rajojen ulkopuolelle astumista.

      Pysy himassa tai mene Amerikkaan nauttimaan asiakaspalvelusta ja kulttuurista! Hulvatonta.

      Hartauteni lopuksi toivon vielä, ettei kukaan koskaan missään ota mallia Amerikasta mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe