Olen hankkimassa koiraa kaverikseni, ja nyt alkaa näyttää siltä että collie voisi olla mun koirani.
Mielestäni pitkäkarvainen collie on jollain tapaa kauniimpi (no se on se turkki...) mutta jokin minua vetää puoleensa myös lyhytkarvaisen version ilmeessä. Livenä olen ollut tekemisissä vain turkkiversion kanssa.
Kysyisinkin nyt ihmisiltä joilla on oikeasti kokemusta molemmista vaihtoehdoista, että millaisia ne luonne-erot oikeastaan ovat? Nahkaa on luonnehdittu "vaikeammaksi", mutta kuinka paljon siinä on perää, ja kuinka paljon hankalampia ne sitten ovatkaan?
lk ja pk oikeat erot?
6
2342
Vastaukset
- ^veera^
Minulla oli nuorempana pk collie pennusta asti ja melko vilkas tapaus olikin, mutta iän myötä rauhottui.
Nyt on 12vk lk collie ja vauhtia on siitäkin löytynyt, mutta hyvin ollaan pärjätty. Collieista sanotaan, että lyhytkarvainen olisi vilkkaampi, mutta itse en huomaa suurta eroa. Molemmat ovat ainakin minulla pentuna purreet kaikkea mahdollista, mutta kieltäminen ja purulelut ovat auttaneet siihen ongelmaan ja vilkkauden koirasta saa pois viemällä sen ulos kuluttamaan energiaansa.
Tällä hetkellä asun lk collieni kanssa kerrostalo kaksiossa ja mitään ongelmaa ei ole tullut tilan puutteen takia, kunhan muistaa käyttää koiraa tarpeeksi ulkona ja tarvittaessa antaa sen juoksennella jopa vapaana.- lk collie
Itselläni on lk collie ja naapurissa pk collie.
Oma lk collieni ei karkaa pihalta ikinä minnekkään eikä missään muuallakaan karkaa, naapurin koira karkailee vähän väliä meille eikä usko mitään (tämäkin on varmasti koulutuksesta kiinni). Lisäksi lk collieni on HUOMATTAVASTI vilkkaampi kuin pk collie.
Koirani On muös tottelevainen eikä ole tehnyt tuhoja. - Collieperhe
lk collie kirjoitti:
Itselläni on lk collie ja naapurissa pk collie.
Oma lk collieni ei karkaa pihalta ikinä minnekkään eikä missään muuallakaan karkaa, naapurin koira karkailee vähän väliä meille eikä usko mitään (tämäkin on varmasti koulutuksesta kiinni). Lisäksi lk collieni on HUOMATTAVASTI vilkkaampi kuin pk collie.
Koirani On muös tottelevainen eikä ole tehnyt tuhoja.Tässäpä (taas) meidän perheen kokemukset :)
n.23v pehkoja jälkeen nyt nelisen ekaa nahkavuotta takana. Ikinä en enää karvamallia ystävieni osalta vaihda. Nahassa on "sitä jotain", mitä olen aina kokenut pehkoiltani puuttuvan. Enkä tosissaan silti vaihtaisi päivääkään pehkojeni (RIP) kanssa.
Erot MINUN mielestäni NYKYPÄIVÄNÄ (pehkoissa näkyy mielestäni jalostus valitettavan paljonkin):
Nahka on aktiivisempi, innokkaampi ja sosiaalisempi. Ovat menossa mukana vielä enemmän, kuin pehkot. Päästävät jotenkin paremmin lähelleen, ovat melkoisia syli ja pusuvauvoja illan tullen, kun alkaa väsyttää. Läheskään eivät ole yhtä arkoja, kuin edesmenneet pehkoni.
Meidän 1v kakara ei ole vielä kertaakaan säikähtänyt mitään ja kulkee vaikka läpi harmaan kiven perässäni. Mielestäni diivailu puuttuu nahkoilta kokonaan, menevät vaikka kuralätäkköön, jos kehoitan ;) Jalkoja ei nostella vesikeleillä ;)
Tämä ei taaskaan ollut hyökkäys pehkoja kohtaan, ovat upeita koiria edelleen, eli kenenkään ei tarsitse suuttua.
Ja turkeista nyt ei ulkoasuiltaan voi puhua edes samana päivänä. Pehkojen turkit ovat oikein hoidettuina maailman upeimpia.
Toisaalta mitä enemmän katson nahkapoikiani, sitä enemmän kehon lihaksikkuus miellyttää silmää.
Mutta jotenkin tuntuu, että nahkoilla on enemmän sitä tervettä päätä ja alkuperäistä collieta itsessään. Nykyiset ovat, kuin kopiota ensimmäisistä pehkoistani 80-luvulla. Paimennusviettiäkin löytyy mielestäni enemmän.
Mitä karkailuun tulee, meillä aina ollut pehkot omalla pihalla ilman aitoja ja pysyneet siellä. Nahkapoikia ei kyllä mökillä näy pariin tuntiin, jos ulos päästää, mutta aina ovat kuuloetäisyydellä ja tulevat kutsuttaessa :) - nahmer
Collieperhe kirjoitti:
Tässäpä (taas) meidän perheen kokemukset :)
n.23v pehkoja jälkeen nyt nelisen ekaa nahkavuotta takana. Ikinä en enää karvamallia ystävieni osalta vaihda. Nahassa on "sitä jotain", mitä olen aina kokenut pehkoiltani puuttuvan. Enkä tosissaan silti vaihtaisi päivääkään pehkojeni (RIP) kanssa.
Erot MINUN mielestäni NYKYPÄIVÄNÄ (pehkoissa näkyy mielestäni jalostus valitettavan paljonkin):
Nahka on aktiivisempi, innokkaampi ja sosiaalisempi. Ovat menossa mukana vielä enemmän, kuin pehkot. Päästävät jotenkin paremmin lähelleen, ovat melkoisia syli ja pusuvauvoja illan tullen, kun alkaa väsyttää. Läheskään eivät ole yhtä arkoja, kuin edesmenneet pehkoni.
Meidän 1v kakara ei ole vielä kertaakaan säikähtänyt mitään ja kulkee vaikka läpi harmaan kiven perässäni. Mielestäni diivailu puuttuu nahkoilta kokonaan, menevät vaikka kuralätäkköön, jos kehoitan ;) Jalkoja ei nostella vesikeleillä ;)
Tämä ei taaskaan ollut hyökkäys pehkoja kohtaan, ovat upeita koiria edelleen, eli kenenkään ei tarsitse suuttua.
Ja turkeista nyt ei ulkoasuiltaan voi puhua edes samana päivänä. Pehkojen turkit ovat oikein hoidettuina maailman upeimpia.
Toisaalta mitä enemmän katson nahkapoikiani, sitä enemmän kehon lihaksikkuus miellyttää silmää.
Mutta jotenkin tuntuu, että nahkoilla on enemmän sitä tervettä päätä ja alkuperäistä collieta itsessään. Nykyiset ovat, kuin kopiota ensimmäisistä pehkoistani 80-luvulla. Paimennusviettiäkin löytyy mielestäni enemmän.
Mitä karkailuun tulee, meillä aina ollut pehkot omalla pihalla ilman aitoja ja pysyneet siellä. Nahkapoikia ei kyllä mökillä näy pariin tuntiin, jos ulos päästää, mutta aina ovat kuuloetäisyydellä ja tulevat kutsuttaessa :)asiantuntijat jo sano, että jos eli kun nahkoja ja pehkoja saadaan alkaa risteyttää meillä SuomessaKIN keskenään, nahkoilla olisi nimenomaan annettavaa sen pääkopan osalta...Ovat terveempiä, mm. haiman vajaatoimintaa ei ole nahkoilla kaiketi Suomessa tavattu yhdelläkään nahkalla, pehkoilla jonkin verran. oletan, että nahkat ovat reippaampia ja avoimempia ja luupäisempiä kuin pehkot. En silti pidä siitä, että pehkoista aina sanotaan, että ovat niin hermoheikkoja tai viekkaita. Viisaita colliet joka tapauksessa ovat. Luulen,että on yksilöistä ja mahdollisesti linjoista tai suvuistakin osin kiinni tuo rohkeus, kovuus/pehmeys jne. Pk-puolella vissiin olis enemmän nahkoja, ellen väärin muista. No, molemmat ovat palvelusintoisia rotuna, yksilötasolla aina on eroja-niin hermorakenteessa, ns. sosiaalisuudessa, kovuudessa (colliet usein ovat pehmeitä tai hieman pehmeitä jos lt-termejä käytetään, joskus kohtuullisen koviakin) Olen omistanut yhden pehkon, se oli vilkas peijooni, nyt on kaksi nahkaa, ja on niillä sitä potkua enemmän ku pehkolaumalle jakaa. Tosin ovat itsepäisempiä ja aika kovia, kun se pehko oli sellanen herkistelijä ja hiukan kiinni ihmisessä, siis ei arka mutta jotenkin nössö. En missään nimessä yleistä tuota nössöyttä, eihän paimenkoira rotuna voi olla lapanen! Molemmat on kivoja, tosin välillä rasittavia ainakin nää nahkat. Pehkon turkki vaan on niin överiks menny jalostuksessa, kuten muitakin piirteitä voisi mainita. Signaaliherkkiä ovat molemmat. Olisko noi nahkat iloluontosempia ja sellasia veitikkamaisempia. Mutta mulla ei ole itsellä tosiaan pidempää kokemusta omista collikoista.
- nahka&pehko
Itselläni on ollut kumpaakin mallia ja nyt jälkimmäisenä pk-mallia olevaa. Nahka oli viisas, vilkas reipas ja kova paimentamaan muita, sekä kiltti ihan varmasti kaikille. Nykyinen pitkäkarvainen taas omaa paremmat hermot(!) ja hyppää vaikka kura-ojaan jos siltä niin pyydän(tietenkään en), lisäksi löytyy myös erinomaiset sukulais taustat, josta uskon hyvien ominaisuuksien tulevan. Nykyinen koirani luottaa minuun kuin peruskallioon. Vilkkautta löytyy ehkä vasta vähän innostuttamalla, jos lyhytkarvaiseen vertaa, mutta en nauttinut nenän hajoamisesta tai tassusta suussa, kun koira toivotti illalla kotiin :)
Uskon, että koiran taustoja ja omia mieltymisiä miettimällä löytää juuri sen oman koiran, jota kasvattamalla saa juuri sellaisen mitä on halunnut. Eli pennun vanhemmat selville sen verran, mitä kasvattaja niistä kertoo ja sama pennusta.
Pitkäkarvaisesta versiosta vielä sen verran, että pysähdyn lenkillä lähes jokakerta katsomaan, miten kaunis se on...lisäksi pitkäkarvaisestani löytyy paimennus viettiä sen verran, että hakee nuorimmaisen koiramme(myös pk.) pelkästään sanomalla "Hae" ja pieni tulee takaisin pelkällä fyysisellä olemuksella, ilman mitään kiinnikäymisiä... taasen kummatkin leikkiessään purevat pelkästään toistensa jalkoja. Kummatkaan ei karvanpituudet eivät ole olleet vaikeita luonteita millääntavalla, kun on pitänyt hyvin. Se, että trikkivärisiä collieita on sanotaan/sanottu vihaisiksi on ainakin huuhaata, itselläni ollut lk ja nyt myös pk trikki ja ne ovat olleet reippaimpia, iloisimpia ja myös suosikkivärejäni... - Anonyymi
Ei kannata ottaa lk collieta vaan ota pk collie, ( itsellä on sellainen)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124220MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822141Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511687Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331068Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868- 171864